Vystoupí Německo z programu evropského stíhače šesté generace ještě letos?
- 8. 7. 2022
- 24 komentářů
- Jan Buchar
Ačkoli v srpnu 2021 Francie, Německo a Španělsko podepsaly třetí prováděcí dohodu (IA3) o fázi 1B budoucího bojového leteckého systému (FCAS/SCAF), otázky financování a duševního vlastnictví zůstávají nevyjasněné.
Po březnovém rozhodnutí Berlína pořídit si víceúčelové letouny páté generace F-35A Lightning II se navíc objevil otazník nad další německou účastí. Německé ministerstvo obrany minulý měsíc naznačilo ukončení spolupráce, pokud se vedoucí podniky na pokračování projektu nedokáží dohodnout.
Do roku 2040 řada evropských armád vyřadí svá v současnosti využívaná nadzvuková taktická bojová letadla. Vzhledem k neúměrnému růstu jejich jednotkových nákladů ve srovnání s výdaji na obranu vzrostl tlak na vytvoření společných unijních výrobků, které budou konkurovat svým americkým a jiným protějškům. To připomíná 70. a 80. léta minulého století, kdy Německo, Itálie, Spojené království a Španělsko slavily úspěch s letounem Eurofighter. Francii tehdy vedly k realizaci vlastního programu Rafale rozdílné názory na konstrukci letounu a rozdělení jednotlivých projektů.
Současný program FCAS (Future Combat Air System), tj. vývoj nové evropské stíhačky šesté generace, se nachází teprve ve své počáteční fázi. Mezi průmyslovými partnery se ovšem již od začátku spolupráce objevuje napětí. Stejně jako v 80. letech 20. století se jablkem sváru stalo rozdělení odpovědnosti. Generální ředitel francouzského Dassaultu Aviation Éric Trappier otevřeně požaduje pro svou firmu roli jediného průmyslového lídra pro vývoj letounu, a to navzdory menšinovému třetinovému podílu na programu. Dvoutřetinová účast, ač rovným dílem rozdělená mezi německou a španělskou větev podniku, připadá společnosti Airbus.
Francouzský blog Zone Militaire v nedávném článku o FCAS připomněl rozdělení projektů podle principu „best athlete“, tedy společnost s nejvíce zkušenostmi v dané oblasti za ní převezme odpovědnost ve společném programu. Francouzský Dassault si z tohoto důvodu nárokuje vedení vývoje oblastí jako je řízení letu, schopnosti stealth, rozhraní člověk-stroj a funkční architekturu, na nichž budou záviset klíčové schopnosti budoucího stíhacího letounu. Společnost Airbus nicméně francouzské požadavky zpochybňuje.
„Prohlašovat se za nejzkušenějšího a naznačovat, že Airbus neví nic o řízení letu stíhacích letounů, je nejen nepravdivé, ale podkopává to i vzájemný respekt a vůli spolupracovat. Řízení letů je již více než 30 let jednou ze specializací našeho závodu v německém Manchingu,“ řekl v rozhovoru pro deník Les Echos Michael Schoellhorn, generální ředitel společnosti Airbus Defence & Space.
Související články
Dassault a Airbus představily evropskou stíhačku šesté generace NGF
Na probíhající pařížské letecké show Paris Air Show 2019 společnosti Dassault Aviation, Airbus a ...
- 17.06.2019
- 140 komentářů
- Jan Grohmann
Německý dron LOUT: Předobraz evropské stíhačky šesté generace
Dne 4. října společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth ...
- 06.11.2019
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
Evropský radar pro stíhačku šesté generace Tempest
Velká Británie, Švédsko a Itálie společně v rámci programu Tempest pracují na taktickém víceúčelovém ...
- 18.01.2021
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Evropský stíhač šesté generace: Boj románských a germánských kmenů o Evropu
Program společného německo-francouzského nadzvukového taktického letadla šesté generace FCAS (Future ...
- 17.02.2021
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Do diskuze PREMIUM článku mohou přispívat jen uživatelé s premium účtem.