Výsledky boje USA proti terorismu: rozdílný pohled prezidentských kandidátů

WTC
Foto: Důsledky teroristických útoků na Světové obchodní centrum

Americká prezidentská kampaň dospěla do svého finále. Od jednoznačné odpovědi na otázku, kdo bude stát v čele nejsilnější světové mocnosti v příštích letech, nás dělí jen několik desítek hodin. Hledání odpovědi na otázku, jak se USA během právě končícího prezidentského mandátu Baraka Obamy dařilo bojovat s mezinárodním terorismem je však složitější.

 

Srovnání pohledů obou prezidentských kandidátů na tuto oblast přinesl v minulých dnech například deník The New York Times (NYT) s tím, že jejich názor na dosavadní výsledky boje proti mezinárodnímu terorismu se zásadně liší.

Jak deník uvádí, Barak Obama během své předvolební kampaně opakovaně v souvislosti s bojem proti terorismu vyzdvihoval skutečnost, že se americkým speciálním jednotkám podařilo zlikvidovat většinu vůdců Al Káidy, včetně zakladatele této mezinárodní teroristické organizace Usámy bin Ládina. Podle Obamy proto tato teroristická organizace již nepředstavuje ani pro Spojené státy, ani pro jejich spojence, vážné nebezpečí.

Mnohem zdrženlivější pohled na úspěchy boje amerických bezpečnostních složek proti mezinárodnímu terorismu má podle NYT  Obamův protikandidát Mitt Romey. Podle jeho názoru v poslední době prohrává Západ válku s mezinárodním terorismem především v oblasti Arabského poloostrova a severní Africe.

Britský deník The Guardian soudí, že má současný americký prezident pravdu, když tvrdí, že z globálního hlediska již Al Káida nepředstavuje vážné nebezpečí. List však současně dává za pravdu i jeho republikánskému protikandidátovi Mittu Romeymu. Ten upozorňuje na skutečnost, že islamističtí teroristé v současné době představují hrozbu především pro regiony, v nichž mají své základny. 

Pentagon Foto: Následky nárazu do budovy Pentagonu / Wikipedia

Skutečnost, že se regionální skupiny islámských radikálů v současné době zaměřují spíše na prosazení své ideologie v rámci území, na nichž operují, než na útoky proti USA, případně některým západoevropským zemím, potvrdil deníku NYT Brian Fishman z Nové americké nadace, specializující se na problematiku mezinárodního terorismu.

 „Svým způsobem jsme se vrátili před 11. září 2001. Místní extremistické skupiny se soustředí na to, aby dosáhly vyhlášených cílů v zemích, kde operují, i když se někdy navenek hlásí ke globálním prohlášením Al Káidy,“ uvedl Fishman pro list The New York Times.

Fishman současně kritizoval Mitta Romeyho za to, že nerozlišuje mezi jednotlivými radikálními muslimskými skupinami. „Stále existuje tendence nevidět rozdíly mezi nimi. Ve skutečnosti je však takovýto přístup kontraproduktivní, protože smazává rozdíly mezi jednotlivými muslimskými skupinami. Právě využití těchto rozdílů by přitom mělo hrát významnou roli v boji proti teroristům,“ řekl NYT Fishman.

NYT také konstatuje, že činnost některých teroristických skupin, hlásících se navenek ideologicky k Al Káidě, například těch, které působí v Mali, má spíše kriminální charakter, neboť se zaměřuje především na únosy lidí kvůli výkupnému a pašování drog. Z ideologického hlediska největší nebezpečí pro Západ naopak podle tohoto deníku představují jemenští radikální islamisté.

Jak The New York Times dále uvádí, postavení Al Káidy mezi obyvateli muslimských regionů ve světě v posledních letech poškodila skutečnost, že během teroristických útoků, za něž tato teroristická organizace převzala odpovědnost, zahynulo velké množství muslimů.

Rozdílný pohled obou prezidentských kandidátů na otázku, jak velké nebezpečí představuje pro Spojené státy v současné době Al Káida ukázala i rozdílná reakce Baraka Obamy a Mitta Romeyho na útok muslimských ozbrojenců na americký konzulát v Benghází letos v září.

Upozornil na to například list Los Angeles Times. Ten uvedl, že zatímco Obamova administrativa se zpočátku snažila tuto událost vysvětlovat jako výsledek živelného rozhořčení místních obyvatel nad zveřejněním ukázek z kontroverzního filmu „Nevinnost muslimů“ na internetovém serveru YouTube, Mitt Romey od počátku zdůrazňoval, že nejde o náhodu, ale o předem naplánovaný teroristický útok.

Zdroj: NY Times , Guardian , LA Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bangladéšský soud uzavřel případ vzpoury z roku 2009

Bangladéšský vojenský soud o víkendu odsoudil k nepodmíněnému trestu odnětí svobody přes 700 ...

Sebevražedný atentátník zabil v Afghánistánu 41 lidí

Čtyřicet jedna lidí zemřelo a 56 dalších bylo zraněno při sebevražedném útoku před mešitou v hlavním ...

Detaily a pozadí izraelského náletu na Súdán

Týden nazpět izraelské letectvo podniklo nálet na Súdán. Cílem byla zbrojovka Jarmúk ve městě ...

Egyptské bezpečnostní síly zasáhly proti radikálním islamistům

Egyptské bezpečnostní síly tuto středu zadržely 12 militantních islamistů, které podezřívají ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Left
    02:34 06.11.2012

    To šerlok: Nemáte pravdu. V Afghánistánu nebojují nějaké domorodé kmeny Paštůnů, ba naopak. Většina povstalců v Afghanistánu jsou členové teroristických organizací z Uzbekistánu, ...Zobrazit celý příspěvek

    To šerlok: Nemáte pravdu. V Afghánistánu nebojují nějaké domorodé kmeny Paštůnů, ba naopak. Většina povstalců v Afghanistánu jsou členové teroristických organizací z Uzbekistánu, Pakistánu a také Íránu(pravděpodobně s podporou vlády).Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    02:31 06.11.2012

    Anton: tady mas foto casti motoru zera...

    http://upload.wikimedia.org/wi...

    prosim ukaz mi nakou cas motoru 757 dik...

    Anton: tady mas foto casti motoru zera...

    http://upload.wikimedia.org/wi...

    prosim ukaz mi nakou cas motoru 757 dik...

  • Anton
    01:39 06.11.2012

    Ondřej Lacina: Apelujete na zdravý rozum a přitom sám hltáte manipulační video, kde jsou účelově dané nesmysly tak, aby člověk uvěřil jejich tvrzení (lžím). Například jako argument ...Zobrazit celý příspěvek

    Ondřej Lacina: Apelujete na zdravý rozum a přitom sám hltáte manipulační video, kde jsou účelově dané nesmysly tak, aby člověk uvěřil jejich tvrzení (lžím). Například jako argument k troskám dávají krátce fotky z havárií, které jsou zcela nesrovnatelné, proč tam nedají zbytky japonských letounů po nárazu do Amerických lodí? Protože to zcela zavrhuje jejich teorii o troskách.
    Ano důkazy jsou snadno nalezitelné, ale v takových manipulačních videích je nenajdete.
    Podívejte nemusíte ničemu věřit, ale apeluji zase na váš zdravý rozum. Co je pochybnost (že nějaká náhoda se přece nemohla stát) bez věrohodné teorie? Nic. Teorie o raketě má tolik děr (už je poškození zcela neodpovídá), že vedle toho varianta s Boeningem vlastně "bezchybná". Pokud máte někde pochybnosti, vytvořte teorii a ověřte zda ta teorie je pravdivá, pokud bude jistě se stanete slavným a možná uspějete i u Amerických nebo mezinárodních soudů.Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    01:20 06.11.2012

    Porad tu zastanci oficialni zpravy rikaj ze konspiracni teorie nemaj zadny dukazy blablabla tak mi reknete kde vy mate dukazy ze do pentagonu narazil Boeing 757 ? nikde ho ...Zobrazit celý příspěvek

    Porad tu zastanci oficialni zpravy rikaj ze konspiracni teorie nemaj zadny dukazy blablabla tak mi reknete kde vy mate dukazy ze do pentagonu narazil Boeing 757 ? nikde ho nevidim... navic dle oficialni zpravy narazil pod uhlem ne primo.. nikde zadny kusy letadla nevidim ani tam nejsou a kdyby to byla pravda tak nemaj problem zverejnit zabery.. z toho parkoviste je i videt ze zadnej Boeing to nebyl...

    Za druhe mi prosim reknete jak ten Boeing mohl oblafnout PVO ? kdyz uz teda dle vas selhal NORAD , ANDREWS atd nefungovali a neragovali ?

    Deaddog... to co ty ukazujes je neco jinyho nez 757... za druhy 757 narazila do pentagonu pod uhlem... a za dalsi proc jsou teda trosky letadel normalni kdyz v 800kmh narazi do hory ? a za dalsi jsou tam nekde zabery po narazu ? nejsou jediny co je videt je exploze.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    23:28 05.11.2012

    to Lacina : tady mate odpoved
    http://www.stream.cz/video/753...

    to Lacina : tady mate odpoved
    http://www.stream.cz/video/753...

  • Ondřej Lacina
    23:03 05.11.2012

    Anton: O odražením letadla od dvojčat tu nikdo nemluvil, to je fyzikálně nemožné. Dvojčata byla stavěna tak, aby se do nich případné letadlo zapíchlo jak tužka do síta a tím ...Zobrazit celý příspěvek

    Anton: O odražením letadla od dvojčat tu nikdo nemluvil, to je fyzikálně nemožné. Dvojčata byla stavěna tak, aby se do nich případné letadlo zapíchlo jak tužka do síta a tím neohrozila stabilitu budovy.
    Nebudu nikomu vnucovat svoje názory na útok na dvojčata, ale v pentagonském případě jsou veškerý důkazy snadno nalezitelné, ověřitelné. Prosím o shlédnutí tohoto asi 4-minutového videa: http://www.pentagonstrike.co.u...
    Vždyť je to přece tak krásně vidět a je to naprosto jasné co se u Pentagonu stalo. Je skoro k pláči, že někdo ty svoje oči prostě nechce otevřít. Nechci po nikom aby mi řekl kdo to všechno měl toho dne na svědomí, to nevim přesně ani já. Jenom apeluju na váš zdravej rozum místo papouškování televnizních zpráv.Skrýt celý příspěvek

  • šerlok
    23:00 05.11.2012

    Al kaidu vytvořily USA v 80. letech pro boj se Sovětským svazem v Afganistánu. Oficiálně ji prý nemaj pod kontrolou, ale já si myslím opak. Dnes v Afganistánu nebojuje žádná Al ...Zobrazit celý příspěvek

    Al kaidu vytvořily USA v 80. letech pro boj se Sovětským svazem v Afganistánu. Oficiálně ji prý nemaj pod kontrolou, ale já si myslím opak. Dnes v Afganistánu nebojuje žádná Al Kaidá, ale domorodé kmeny Paštunků. Kosmopoliti namají žádný vlastenecký cítění, ty budou žít stejně štˇastně na Taiwanu jako v New Yorku, proto už prakticky USA zbankrotovali ( posloužili jen jako bič a už je nepotřebujou ). Taky se mi nelíbí, že se islamisti roztahujou po evropě. Otázka je kdo je sem natahal a kdo je podporuje. Jediný co proti militantnímu islámu USA dělá je, že ho podporuje (viz. kosovo, Libie, Katar, Saudská Arábie). Ty státy co se snaží udržet nezávislej kurz, tim jdou tvrdě po krku a blijou na ně špínu ( viz. Rusko, Sýrie, Irán ). Kosovo je Srbské.Skrýt celý příspěvek

  • Anton
    22:38 05.11.2012

    Ondřej Lacina: Zde vycházíte z chybných předpokladů. Dvojčata byla stavěna aby ustála úder letadla, ale tak aby se "nezhroutila" ne aby letoun "odrazila" na to stěny stavěny ...Zobrazit celý příspěvek

    Ondřej Lacina: Zde vycházíte z chybných předpokladů. Dvojčata byla stavěna aby ustála úder letadla, ale tak aby se "nezhroutila" ne aby letoun "odrazila" na to stěny stavěny nebyly, naopak Pentagon jehož konstrukce je betonová a stěny ostatně také, byl stavěn proti poškození (jedná se o velitelství a ve válce se dají očekávat zásahy), stěny Pentagonu tak jsou mnohem odolnější než byly stěny věží WTC. Tedy to je základní váš omyl.
    Dále rozměry poškození v Pentagonu odpovídají velikosti letadla, jenž je udáváno že do Pentagonu narazilo. Jetu průnik zdí přesně v místě trupu a velikost tohoto průniku přibližně odpovídá velikosti trupu (trup je dutý tedy otvor musí být trochu menší), dále jsou tu poškození přesně v místech dvou motorů. Tohle by nedokázalo žádné menší letadlo a raketa která je mnohem menší už vůbec ne. Nemluvě o tom že raketa jenž by užila trhavinu by udělala poškození úplně jiného charakteru.Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    22:31 05.11.2012

    Anton: V mým příspěvku právě že hrajou roli rozměry ;) Letadlo uršitého typu + dvojčata (stavěná aby vydržela náraz ledadla) = katastrofa, jak ji notoricky všichni známe. Letadlo ...Zobrazit celý příspěvek

    Anton: V mým příspěvku právě že hrajou roli rozměry ;)
    Letadlo uršitého typu + dvojčata (stavěná aby vydržela náraz ledadla) = katastrofa, jak ji notoricky všichni známe.
    Letadlo téhož typu + Pentagon (mnohem méně odolná budova než dvojčata) = pobořená stěna.
    Je to zkrátka k smíchu :D Zvláštní že NIKDO neviděl žádné letadlo, kterí by se na Pentagon řítilo (že by světelná rychlost??).
    Je vážně k smíchu, že si někdo může po shlídnutí videa exploze části Pentagonu (podle mě zapříčiněná řízenou raketou) myslet, že to způsobilo letadlo. Každý s rozumným uvažováním, základními znalostmi a průměrným zrakem ví, že takhle náraz letadla do budovy vážně nevypadá.Skrýt celý příspěvek

  • Kolčak
    22:19 05.11.2012

    Skvělá přednáška Dr. Billa Warnera o historii islámu a džihádu (s titulky). http://gatesofvienna.blogspot....

    Skvělá přednáška Dr. Billa Warnera o historii islámu a džihádu (s titulky). http://gatesofvienna.blogspot....

  • Anton
    22:15 05.11.2012

    Ondřej Lacina: Pokud mluvíte o poškození Pentagonu, tak asi si neuvědomujete rozměry L-39 a rozměry poškození budovy, jinak se váš příspěvek nedá vysvětlit. Ohledně toho že tam ...Zobrazit celý příspěvek

    Ondřej Lacina: Pokud mluvíte o poškození Pentagonu, tak asi si neuvědomujete rozměry L-39 a rozměry poškození budovy, jinak se váš příspěvek nedá vysvětlit. Ohledně toho že tam "není památky" tak tu již bylo zmíněno, zkuste najít větší trosky letadel ve dvojčatech (narazil podobný typ), pokud vám to nestačí tak zkuste najít větší kusy z Japonských strojů co narazily do Amerických lodí v druhé světové válce.Skrýt celý příspěvek

  • Deadog
    22:03 05.11.2012

    kecate tady hovadiny ,ktere sou jiz 6 let odtajneny
    http://zpravy.idnes.cz/pentago...

    kecate tady hovadiny ,ktere sou jiz 6 let odtajneny
    http://zpravy.idnes.cz/pentago...

  • Nope
    22:03 05.11.2012

    Proč by si USA vyhodilo zrovna budovy WTC, tím se jim jen posrala ekonomika... nemluvě o tom co zapřičiňuje válka na blízkém východě. Pak tu psal kdosi - raketa do Pentagonu... ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč by si USA vyhodilo zrovna budovy WTC, tím se jim jen posrala ekonomika... nemluvě o tom co zapřičiňuje válka na blízkém východě. Pak tu psal kdosi - raketa do Pentagonu... zaměníme letadlo za raketu. :)) nesmysl. konspirační teorie jsou blbost, v každé z nich jsou velké nesrovnalosti a hlavně nepodložené důkazy, které se berou jako fakt. Odvetu z útoku na USA by šlo udělat mnohem "úsporněji a elegantněji". AL KAJDA za tím útokem stála bezpochyby, je taktéž pravděpodobné, že tam byla podpora od dalších mocných lidí, kterým se hodí oslabit USA. A teď bez konspirací, buďme rádi, že USA něco proti ISLÁMU dělá, jejich náboženství je naprosto ubohé. To že vede Islám nepřímou válku se jen opomíjí, Británie skoro v pytli, Francie padla, Německo na řadě. taky myslí na to až se vynalezne nový druh pohonu nebo dojde ropa. Můžem být rádi, že na Východě nějaký západní vliv vůbec jeSkrýt celý příspěvek

  • Blablásek
    21:06 05.11.2012

    Jedna věc co říkají druha věc budou činy. Něco mě vysvětlete. Pentagon nejspíš nejstřeženější budova v Americe. To tam měli v době velkého bratra jen jednu kameru u vrátnice ? ...Zobrazit celý příspěvek

    Jedna věc co říkají druha věc budou činy. Něco mě vysvětlete. Pentagon nejspíš nejstřeženější budova v Americe. To tam měli v době velkého bratra jen jednu kameru u vrátnice ? Ještě hned v ten den 11.9 2001 když jsem se díval na televizi tak tam byli rozhovory s lidmi z blízké benzínky. Ti říkali že to byla raketa a že mají záběry z kamer benzínky. Poté jsem o nich už neslyšel. Neukázali ani záznam letu z odrazu radaru letové věže. To se přece člověk musí ptát proč ? A jedno si přiznejme Americe to otevřelo svět. Prostě útok pod falešnou vlajkou.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    20:36 05.11.2012

    Pokud mám porovnat postoj obou prezidentských kandidátů, tak Romneyův postoj je realističtější. Bin Ládin byl už jen symbolem, a jeho smrt nemá jiný než symbolický význam. Válka ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud mám porovnat postoj obou prezidentských kandidátů, tak Romneyův postoj je realističtější. Bin Ládin byl už jen symbolem, a jeho smrt nemá jiný než symbolický význam. Válka muslimských teroristů proti zbytku světa jede vesele dál. Takže je třeba dál hubit teroristy, likvidovat extrémistické medresy a nenápadně podporovat umírněné duchovní. Obama nepochopil, že Al-Kajda není organizovaná skupina, ale spíše hnutí, pod které se schová kdejaký zločinec.Skrýt celý příspěvek

  • Ondřej Lacina
    20:30 05.11.2012

    left: Nechceš snad srovnávat náraz letadla do budov, jako jsou dvojčata a Pentagon..? Snad i L-39 by způsobilo větší škody, než jsou na obrázcích údajného nárazu velkého dopravního ...Zobrazit celý příspěvek

    left: Nechceš snad srovnávat náraz letadla do budov, jako jsou dvojčata a Pentagon..? Snad i L-39 by způsobilo větší škody, než jsou na obrázcích údajného nárazu velkého dopravního letadla, po kterým nejsou "záhadně" nikde ani památky.Skrýt celý příspěvek

  • šerlok
    20:27 05.11.2012

    left : No možná jsem jen nastavil zrcadlo. Někdo vidí svět plný pravdy a lásky. Já zase uměle vytvářeného chaosu.

    left : No možná jsem jen nastavil zrcadlo. Někdo vidí svět plný pravdy a lásky. Já zase uměle vytvářeného chaosu.

  • left
    20:13 05.11.2012

    Hmm...to jsem opravdu netušil, že i u nás je jsou tací blázní, kteří hlásají, že CIA zorganizovala útoky 11.9.01 :( To asdf: Když dvě letadla narazila do WTC, tak by taky nikdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Hmm...to jsem opravdu netušil, že i u nás je jsou tací blázní, kteří hlásají, že CIA zorganizovala útoky 11.9.01 :(
    To asdf: Když dvě letadla narazila do WTC, tak by taky nikdo nepoznal, že jsou tam napasovaná dvě letadla, protože byla prostě tak zničená, že z nich naprosto nic nezbylo.Skrýt celý příspěvek

  • šerlok
    20:08 05.11.2012

    Terorismus je uměle vytvořený projekt tajných služeb a lidí za oponou. Budu-li chtít ovládnout svět tak si vytvořím nepřítele kterého nikdo nikdy neviděl, kdykoliv může ukázat ...Zobrazit celý příspěvek

    Terorismus je uměle vytvořený projekt tajných služeb a lidí za oponou. Budu-li chtít ovládnout svět tak si vytvořím nepřítele kterého nikdo nikdy neviděl, kdykoliv může ukázat svoji sílu a nahánět hrůzu. Následně budu moc lidem omezit práva a svobodu (samozřejmě pro jejich dobro ), budu moci kdekoliv na světě vyhlásit bezletovou zónu, nebo nějakou humanitární akci ( nač se trápit svědomím, stačí tomu dát jen správnej název ).Skrýt celý příspěvek

  • asdf
    18:55 05.11.2012

    Ja prijdu... jelikoz uverim vsemu o 9/11 co mi rekli v TV ale nikdy mi nikdo nevysvetlil naraz do pentagonu :D letadlo nikde nevidim, diru po nem taky ne... takze jedine co vim je ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja prijdu... jelikoz uverim vsemu o 9/11 co mi rekli v TV ale nikdy mi nikdo nevysvetlil naraz do pentagonu :D letadlo nikde nevidim, diru po nem taky ne... takze jedine co vim je ze zadny 737 do pentagonu nenarazil... ani nemohl diky PVO a zakladne ANDREWSSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 3