Vševidoucí není jen Bůh, nově ale i bojový pilot
- 10. 7. 2012
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Bojoví piloti letadel a vrtulníků jsou přetížení informacemi. Musí vyhodnocovat desítky údajů z celé řady senzorů a zároveň neustále sledovat své okolí – mít povědomí o taktické situaci. Dnes již existují přilby s průhledovými displeji, ale jejich idea ještě není plně využita. Vědci proto pracují na ultimativní pilotní helmě, která bude pilotovi poskytovat „absolutní povědomí“ o okolní situaci.
Americká firma Raytheon představila na letošní letecké výstavě Farnborough Air Show 2012 ve Spojeném království svůj koncept Leteckého válečníka (Aviation Warrior). V jejich představách je pilot nedaleké budoucnosti vybaven přilbou zobrazující nejrůznější obrazové a zvukové informace a taktickým zobrazovacím modulem umístěným na zápěstí.
V podání firmy Raytheon však již nepůjde „jen“ o přilbu s průhledovým displejem, ale také částečně o zavedení rozšířené reality pro bojové piloty. Součástí Leteckého válečníka je pak i systém ADAS, který dokáže pilotovi promítat infračervený obraz z toho směru, kterým se zrovna dívá – klidně i skrz podlahu kabiny.
Podobná schopnost přinese obrovskou výhodu v povědomí o taktické situaci. Nadšeni budou zejména piloti vrtulníků, kteří musí často přistávat v obtížném terénu. Pilot vrtulníku, vybaven systémem firmy Raytheon, může skrze podlahu i zvířený prach (infračervené senzory pronikají prachem) přesně sledovat místo přistání. To, že na displeji uvidí i přesnou výšku od země, je pověstnou třešničkou na dortu.
Foto: Během útoku „vizuální značky“ na displeji a prostorový zvuk upozorní pilota na typ a přibližnou pozici blížícího se nebezpeč / Raytheon
Pilot tak nebude jednak závislý na údajích z palubních přístrojů, ale ani na samotné konstrukci pilotní kabiny. Nadneseně řečeno, pilot nedaleké budoucnosti bude sedět v obří skleněné kouli s perfektním výhledem do všech stran.
Navíc rozšířená realita může všem pozorovatelným objektům přiřazovat symboly. V případě našeho vrtulníku třeba promítne na zem imaginární přistávací plochu – pilot tak okamžitě uvidí, zda do daného místa může přistát, nebo nikoliv.
Video: Ukázka systému ADAS (Advanced Distributed Aperture System) poskytující pilotovi celokruhový infračervený obraz / YouTube
Celý systém je navíc plně funkční i mimo prostor letadla. Pilot vrtulníku nebo i dopravního letadla, může i po opuštění využívat senzorové vybavení svého stroje, ale i integrovaných senzorů své helmy. Digitální mapy, radarové informace, rozkazy, upozornění na blížící nebezpečí – vše se bude pilotovi promítat před očima, kdekoliv, kdykoliv.
Při popisu technologie přilby pilota blízké budoucnosti nám unikla jedna zajímavá vlastnost. Tím je schopnost přilby vytvářet prostorový 3D zvuk. Pilot vrtulníku tak dokáže okamžitě poznat směr, kudy se na jeho stroj střílí, nebo kde došlo k explozi, atd. Samozřejmě se může tímto směrem okamžitě podívat, klidně i skrz svůj stroj, a okamžitě zhodnotit situaci.
Zdroj: Raytheon
Související články
Vojáci získají schopnosti Predátorů
Brýle pro noční vidění jsou skvělá věc, ale mají svá omezení. Člověk může vidět "téměř" jako ve ...
- 13.09.2011
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Voják budoucnosti na francouzský způsob
Všechny vyspělé armády světa pracují na svém vojákovi budoucnosti. Nejdále jsou s vývojem, jak se dá ...
- 22.10.2011
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Bojová vozidla pro války budoucnosti
Jak může vypadat válčení v 21. století? Třeba tak, jak již nějaký čas nastiňuje projekt Future ...
- 02.12.2011
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Bojový oblek pro ruské vojáky budoucnosti
Ruský vojenský průmysl byl a stále je na špici vývoje těch nejmodernějších zbraňových systémů. Nyní ...
- 03.04.2012
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
O převodu reality do symboliky, už se psalo poměrně dávno, tipoval bych víc jak 20 let. Ve své podstatě pilotovi/řidičovi postačí k orientaci a rozhodování pouze symbolika, ...Zobrazit celý příspěvek
O převodu reality do symboliky, už se psalo poměrně dávno, tipoval bych víc jak 20 let. Ve své podstatě pilotovi/řidičovi postačí k orientaci a rozhodování pouze symbolika, nerušená záplavou zcela nepodstatných detailů (např. pilotovi může být jedno zda má v cestě průsek mezi stromy/domy/kopci/ledovci, prostě buď tam průletový koridor je, anebo není). Což vznáší příšerné nároky na detekci a online heuristiku, která bude určovat který díl reality bude překódován do symboliky a který může být vypuštěn jako zbytečný. Dalším krokem je bojová predikce, která by měla umět počítat dopředu pravděpodobný vývoj situace a nabízet pilotovi optimální trajektorii a postup činností pro splnění úkolu. To ale už budeme jen krůček od samostatně bojujících "inteligentních" strojů... :-)Skrýt celý příspěvek
Celkom by ma zaujimalo, ako chcu konstrukteri riesit datalink v realnom case medzi prilbou a vrtulnikom v pripade, ze sa pilot vyberie na prechadzku mimo svoj stroj - vzhladom na ...Zobrazit celý příspěvek
Celkom by ma zaujimalo, ako chcu konstrukteri riesit datalink v realnom case medzi prilbou a vrtulnikom v pripade, ze sa pilot vyberie na prechadzku mimo svoj stroj - vzhladom na celkom urcite objemny a obojsmerne potrebny tok dat. Nevraviac o napajani celej prilby so vsetkymi senzormi a elektronikou. Ak to zvladnu tak fakt klobuk dole. Zatial mi tento clanok pripada ako fajn echo o tom, co sa chysta, ale v niektorych bodoch je dost optimisticky bez specifikacie odhadovanych parametrov pouzivania takejto technologie.Skrýt celý příspěvek
tak to je spica, to se nemusi vstahovat jen na piloty ale na vsechny ridice, tankisty , to je bomba , nemusi se uz delat okynka tzn.i vetsi ochranu
tak to je spica, to se nemusi vstahovat jen na piloty ale na vsechny ridice, tankisty , to je bomba , nemusi se uz delat okynka tzn.i vetsi ochranu
Načítám diskuzi...