Vrtulník Harbin Z-20F: čínská kopie amerického vrtulníku Black Hawk
- 18. 10. 2019
- 13 komentářů
- Radek John
Země draka předvedla vlastní verzi slavné americké víceúčelové helikoptéry Black Hawk. Od svého západního vzoru se čínský vrtulník Z-20 v mnoha důležitých detailech liší. Existuje i námořní verze Z-20F.
Velká vojenská přehlídka u příležitosti výročí vyhlášení čínského komunistického státu ještě i po čtrnácti dnech plní weby o vojenské technice. Mezi zajímavými kousky, které Peking předvedl, byla i trojice vrtulníků Harbin Z-20.
Helikoptéry Z-20 od pohledu velmi připomínají americké vrtulníky Sikorsky UH-60 Black Hawk, pojmenované po slavném indiánském náčelníkovi. Čína si nikdy nedělala s duševním vlastnictvím těžkou hlavu. Až bude celý svět žít v komunismu, jak věří každý správný marxista, vlastnictví beztak přestane existovat.
Podstatná část čínských zbrojních technologií je proto výsledkem práce čínské špionáže. Jako příklad se většinou uvádí stealth stíhačka Chengdu J-20, u níž je veřejným tajemstvím, že využívá technologie vyvinuté pro americký F-35 Lightning II.
Kvůli vrtulníkům Z-20 ale čínští hackeři nemuseli napsat ani jeden řádek kódu. Peking totiž provozuje jednadvacet vrtulníků Sikorsky S-70, což je civilní verze Black Hawku. V Číně ji však používá armáda. Peking nakoupil vrtulníky S-70 v polovině osmdesátých let minulého století z USA v počtu čtyřiadvaceti kusů. Tři z nich už padly za oběť nehodám.
Z-20 čínské armády; větší foto / AVIC
Fly-by-wire
Zbývající americké helikoptéry udržuje Peking v letuschopném stavu, ačkoliv už se musí blížit ke konci své životnosti. Číňané chtěli původně nakoupit ještě sto vrtulníků S-70. Po masakru na náměstí Nebeského klidu však z obchodu sešlo. Proto se země draka rozhodla postavit si vlastní verzi.
Spekuluje se také, že Čína dostala příležitost studovat zbytky amerického Black Hawku, který havaroval během atentátu na hlavu al-Káidy Usámu bin Ládina v Pákistánu. Peking i Islámábád to však popírají a Spojené státy nepotvrdily. Black Hawky použité při atentátu měly speciální stealth úpravu.
Země draka také zjevně přizpůsobila americký design vlastním potřebám. Čínský vrtulník Z-20 může být na americkém stroji založen, rozhodně však není jeho přesnou kopií. Mezi oběma stroji se dá rozeznat množství odlišností.
Server The Drive dokonce cituje hongkongského leteckého experta Sung Čung-Pchinga, který tvrdí, že se Z-20 nedá považovat za kopii. „Z-20 je daleko pokročilejší než Black Hawky z dovozu, ačkoliv nemusí být tak vyspělý, jako jejich nejmodernější varianty,“ prohlásil. Z-20 má systém řízení fly-by-wire, kdežto původní dovezené Black Hawky využívaly tradiční hydrauliku. Není bez zajímavosti, že samotná společnost Sikorsky začala do Black Hawků montovat systém fly-by-wire až od verze UH-60M (ten byl také nabízen Armádě ČR).
Z-20 a čínská přehlídka
Pětilistá vrtule
Verze UH-60M poprvé vzlétla v roce 2008. Čínský Black Hawk, Harbin Z-20, se poprvé odlepil od země v roce 2013. Čína nové vrtulníky v současnosti zavádí do výzbroje.
Nejdůležitější rozdíl mezi původním americkým vrtulníkem a jeho čínskou verzí je v počtu listů rotoru. UH-60 Black Hawk má čtyřlistý rotor, Harbin Z-20 pětilistý. Obecně platí, že víc listů rotoru znamená vyšší vztlak. Rotor s větším počtem listů se proto může otáčet pomaleji – vrtulník nadělá méně hluku a je stabilnější.
Má to ale svoje hranice. Za každým listem totiž vzniká zóna turbulencí, která snižuje účinnost následujícího listu. Větší počet vrtulových listů také zvyšuje hmotnost celého vrtulníku. Podobných výsledků jako navýšením počtu listů se dá dosáhnout i zvýšením otáček vrtule. Ani to ale není vždycky ideální řešení.
Když se špičky vrtulových listů začnou pohybovat rychleji než zvuk, efektivita celé vrtule prudce klesne (nemluvě o silnějším hluku). Účinnost rotoru také zlepšuje, pokud jsou listy delší a užší, podobně jako křídla větroně. I to má ale svoje zjevné limity. Listy se nedají prodlužovat do nekonečna a vrtulník s větším průměrem rotoru se hůře skladuje. Parametry rotoru každé helikoptéry jsou proto výsledkem kompromisu. Záleží na práci, kterou bude helikoptéra vykonávat.
Americký Black Hawk s pylony MLASS pro americké speciální jednotky; větší foto / Unitech Aerospace
Přesunuté kolečko
Proč má vrtule Z-20 zrovna o jeden list víc než původní Black Hawk se asi nedozvíme. Mohlo by to však souviset s odlišným typem motorů.
Další na první pohled viditelné rozdíly mezi Z-20 a Black Hawkem jsou ve tvarování kokpitu. The Drive píše, že na webu se objevily i fotografie Z-20 s pylony pro dodatečnou výzbroj na bocích. V americké verzi se jim říká LASS (Lightweight Armament Support Structure) resp. novější MLASS (Multi-Station Lightweight Armament Support Structure).
Pokud by Armáda ČR získala Black Hawky, výzbroj by byla nesena právě na pylonech LASS nebo MLASS. V americké armádě ozbrojené Black Hawky používají především speciální síly americké armády.
Čínské pylony byly zatím k vidění jen u námořní verze, která nese označení Z-20F. Čínská obdoba LASS se hodí při obraně flotily před roji rychlých člunů nebo k útokům na menší plavidla. Na břiše námořní verze je podle The Drive vidět struktura, která by mohla sloužit ke shazování sonarových bójí.
Námořní Z-20F má také odlišné uspořádání podvozku. Zadní dosedací kolo je víc vepředu, skoro u základny ocasu vrtulníku. Pozemní verze helikoptéry Z-20 má zadní kolo až na konci ocasu.
Vrtulník Z-8 na čínské fregatě Type 054 / čínský internet
Nedostatek místa?
Důvodem přemístění zadního kola u námořní verze Black Hawku, tedy SH-60/MH-60 Seahawk amerického námořnictva, je možnost složit ocas. Proto se dá očekávat, že skládací ocas bude mít i Z-20F.
Nesmí se zapomenout ani na rozdíl v barvě. Zatímco pozemní verze Z-20 je na většině obrázků černá s výsostnými znaky čínského letectva na bocích, námořní bude šedá.
Nový vrtulník Z-20F se zjevně hodí pro moderní čínské torpédoborce třídy 055 (známé také jako třída Renhai, mimo Čínu označované i jako křižníky, což není vůbec od věci). Jedna tato loď už je v aktivním stavu floty, další se staví. Ostatně poprvé byl spatřen Z-20F v červenci letošního roku právě na obřím torpédoborci Type 055o výtlaku 13 000 tun.
Z-20F není ale žádné tintítko a na některá menší čínská plavidla se nemusí vejít. Větší lodě (zejména torpédoborce Type 052 a Type 055), kde sloužily nebo slouží vrtulníky Z-8, což je licencovaná kopie francouzského vrtulníku SA 321 Super Frelon, nebude problém.
Kromě Z-7 čínské námořnictvo používá také vrtulníky Kamov Ka-28 Helix nebo Harbin Z-9 Haitun. Stroje Ka-28 jsou ruské výroby, Z-9 je licencovaná kopie francouzského typu Eurocopter AS365 Dauphin.
Zavedení vrtulníků Z-20F výrazně zvýší schopnosti čínského námořnictva, zejména v oblasti vyhledávání a záchrany, dále ve sledování, zpravodajství a průzkumu a samozřejmě také v boji proti hladinovým i podvodním cílům.
Zdroje: SCMP, Defense News, The Drive, 2, Military Factory, 2, 3
Související články
Čínská stealth stíhačka J-20 „Mocný drak“ startuje
Na čínském internetu se 20. února objevil obrázek pozemních testů čínské stíhačky J-20 "Mocný drak" ...
- 25.02.2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
Čínská invaze na Sibiř?
V posledních letech se hodně mluví o rostoucím vlivu Číny na ruském Dálném východě, především v ...
- 31.08.2014
- 85 komentářů
- Jan Grohmann
Čína a Ukrajina plánují společnou zbrojní výrobu
Po rozpadu Sovětského svazu zůstaly na území nově osamostatněné Ukrajiny významné zbrojní závody. ...
- 16.12.2015
- 39 komentářů
- Václav Kopecký
Symbol sílící velmoci: Čína dokončuje vlastní letadlovou loď
Podle deníku Asia Today Čína připravuje spuštění letadlové lodě třídy Type 001A. Jedná se o první ...
- 26.07.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Mluvit o Z-20 jako o kopii UH-60 je velmi, ale velmi odvážné. Číňani s oblibou napodobují vzhled, ale nápadná inspirace vnějším designem kabiny je asi tak vše, co mají ty dva ...Zobrazit celý příspěvek
Mluvit o Z-20 jako o kopii UH-60 je velmi, ale velmi odvážné. Číňani s oblibou napodobují vzhled, ale nápadná inspirace vnějším designem kabiny je asi tak vše, co mají ty dva stroje společné, teda kromě toho že se jedná o vrtulníky podobné váhové kategorie.
Ano, Číňani by asi mohli postavit kopii, protože mají dodnes 24 BlackHawků nasazených v Tibetu a náhradní díly nakupují přes Tchajwan. Ale při konstrukci šli vlastní cestou.
Rozdíly nejsou jen v odlišném počtu rotorových listů, ale také motor a celý pohonný systém převzatý ze Z-10. Kabina je asi o metr delší, má jinou konstrukci hřbetní nástavby, ocas a podvozek. No a v neposlední řadě má Z-20 fly by wire.Skrýt celý příspěvekTo sice ano, přesto je zajímavé, že se ne vydali vlastní základním nastavení konstrukce. Celkově to je stejné jako tvrdit že YF-17 je F/A-18 a F/A-18 je Super hornet. No není, ale ...Zobrazit celý příspěvek
To sice ano, přesto je zajímavé, že se ne vydali vlastní základním nastavení konstrukce.
Celkově to je stejné jako tvrdit že YF-17 je F/A-18 a F/A-18 je Super hornet. No není, ale vychází z koncepce. Celé to dokazuje, že tu prvotní koncepci, do toho nedávají. Vždy se zamýšlím, zda dokáží přijít s nějakým zlomem v konstrukci. Připadá mi to, žen vždy někoho dotahují.Skrýt celý příspěvekVždyť jejich přístup má i své nesporné výhody. Tím, že to nevymýšlejí úplně od základů zrychlí celý vývoj, dává jim to prostor si konstrukce upravit dle svých zkušeností nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Vždyť jejich přístup má i své nesporné výhody. Tím, že to nevymýšlejí úplně od základů zrychlí celý vývoj, dává jim to prostor si konstrukce upravit dle svých zkušeností nebo potřeb a v neposlední řadě ve výsledném produktu většina lidí může vidět mnohem více možností, než ve skutečnosti má jen proto, že na Západě létá/pluje/jezdí něco hodně podobného už ověřeného.Skrýt celý příspěvek
To chápu, ale pokud chceš přijít s něčím revolučním/přelomovým, musíš znát základ koncepce.
To chápu, ale pokud chceš přijít s něčím revolučním/přelomovým, musíš znát základ koncepce.
Ale oni se nesnaží vymyslet kolo, když do teď používali saně. Nejdřív se snaží dostat na technickou úroveň Západu a co nejvíc posunout armádu ze 70tých let a potom budou moci ...Zobrazit celý příspěvek
Ale oni se nesnaží vymyslet kolo, když do teď používali saně.
Nejdřív se snaží dostat na technickou úroveň Západu a co nejvíc posunout armádu ze 70tých let a potom budou moci přemýšlet nad tím jak soupeře překonají.
K čemu by jim ostatně byla kvalita, když by byla až za x let a neměli by použitelnou kvantitu, kterou potřebují pro své nynější cíle. Stačí se podívat na Ruské námořnictvo. Má v stavu desítky lodí, ale jsou to z 90% vraky z dob pádu režimu a zbytek příbřežní fregaty. Čína má podobné množství, ale většina z toho je nová a má schopnost projekce síly daleko od od domácích vod. A že toho využívají.Skrýt celý příspěvekWanislav: ale ono nechteli přijít s něčím revolučním. Chtěli obyčejný, spolehlivý transportní vrtulník kategorie do 10 t s možností přepravy x vojáků. v této kategorii považuji za ...Zobrazit celý příspěvek
Wanislav: ale ono nechteli přijít s něčím revolučním. Chtěli obyčejný, spolehlivý transportní vrtulník kategorie do 10 t s možností přepravy x vojáků. v této kategorii považuji za světovou špičku uh-60. a protože jsou to Asiati, tak jako projev obdivu k tomuto stroji postaví ten svůj tak, aby mu byl co nejvíc podobný.
přelomovou chtějí být v hypersonickych nebo protilodních střelách.Skrýt celý příspěvek
Rusové se snažili obejít sankce, tak ,že nakoupili čínské kopie upínacích hlav Sauter. I technici od Sautera měli problém poznat originál a kopii. Problém těch čínských byl ,že ...Zobrazit celý příspěvek
Rusové se snažili obejít sankce, tak ,že nakoupili čínské kopie upínacích hlav Sauter. I technici od Sautera měli problém poznat originál a kopii. Problém těch čínských byl ,že nefungovali. Číňan dokáže napodobit vše,ale opravdu jen napodobit. Cokoliv u nich funguje, jaderné elektrárny, rychlovlaky, stavby , je projektované většinou cizinci.Skrýt celý příspěvek
Tohle ale spíš platilo dřív. Před deseti lety dokázali okopírovat pneumatiku i se sjetým vzorkem a nebylo jim to divné. Dnes už jsou bohužel mnohem dál, ale celková úroveň vědy/ ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle ale spíš platilo dřív. Před deseti lety dokázali okopírovat pneumatiku i se sjetým vzorkem a nebylo jim to divné. Dnes už jsou bohužel mnohem dál, ale celková úroveň vědy/ průmyslu prudce narostla. Raději bych moc nepodceňoval kvalitu nových zbraníSkrýt celý příspěvek
Přesně! Číňa by se ke kopírování NIKDY nesnížila. Ten vzhled je jen náhoda!
Přesně! Číňa by se ke kopírování NIKDY nesnížila. Ten vzhled je jen náhoda!
Čína kopíruje velmi často a je v tom dnes už docela dobrá. ještě častěji se inspiruje vzhledem. Ale pokud na podvozku low-cost Gelly s 1.5 benzínovou atmosférou postaví něco, co z ...Zobrazit celý příspěvek
Čína kopíruje velmi často a je v tom dnes už docela dobrá. ještě častěji se inspiruje vzhledem. Ale pokud na podvozku low-cost Gelly s 1.5 benzínovou atmosférou postaví něco, co z dálky připomíná BMW X6, tak je to sice hrozná sranda, ale kopie BMW to fakt není, bys to na chromovaný ledvinky na cumakuSkrýt celý příspěvek
Fly by wire má, ale aj black hawk a to dokonca skôr ako Ha-ra-bin :)..
To bol vtip, ako rodina Z..
Píše sa to v samotnom článku.Fly by wire má, ale aj black hawk a to dokonca skôr ako Ha-ra-bin :)..
To bol vtip, ako rodina Z..
Píše sa to v samotnom článku.dark style: jenže Blackhawk do Číny nikdy dovezeny nebyl, a s-70, kterou Číňani vlastní, jede na hydraulice. Takže si fbw museli vyvinout, nikoli zkopírovat. a pokud děláš avioniku ...Zobrazit celý příspěvek
dark style: jenže Blackhawk do Číny nikdy dovezeny nebyl, a s-70, kterou Číňani vlastní, jede na hydraulice. Takže si fbw museli vyvinout, nikoli zkopírovat. a pokud děláš avioniku pro stroj s jiným motorem, jiným pohonem, jinak velký, tak je to prostě nový vrtulník, byt se jeho tvary velmi inspirují vzorem. ale fakt to není kopieSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...