Marian Kechlibar: Planetární vyhledávač a expanze lidí do vesmíru
- 30. 5. 2020
- 133 komentářů
- Jan Grohmann
Snad již dnes z americké půdy, po dlouhých devíti letech, vynese raketa Falcon 9 v soukromé lodi Crew Dragon první dva americké kosmonauty. Tento start je bez nadsázky předzvěstí větší expanze lidí do kosmického prostoru. Při této příležitosti jsme se zeptali komentátora Mariana Kechlibara, jakou budoucnost nám současný entuziasmus v kosmonautice může přinést.
Očekává se start první soukromé kosmické lodě Crew Dragon. Loď pojme až sedm astronautů. Lze to považovat za začátek komercializace a usídlování lidí ve vesmíru?
Maximální kapacita Dragona 2 je skutečně sedm lidí, NASA nicméně chce uspořádání interiéru pro čtyři astronauty a první posádku tvoří jen dva. Tím se trochu opakují dějiny, protože raketoplán měl také kapacitu sedm astronautů a poprvé jím letěli jen dva. Minimalizace možných ztrát.
První start Dragonu 2 je hlavně znamením toho, že soukromý sektor už si troufá na to, co dříve „uměly“ jen velké státní agentury. Jedna z věcí, které si od toho v USA slibují, je úspora prostředků. Srovnáte-li všechny náklady, které společnost SpaceX vydala na vývoj veškeré své techniky, a na druhou stranu položíte třeba náklady na vývoj a provoz raketoplánu nebo na zrušený projekt Constellation, vychází z toho SpaceX podstatně lépe.
Na usídlování lidí ve vesmíru si ale musíme trochu počkat. Určitě aspoň několik let. S novými nosiči, mezi které bude patřit i právě vyvíjený SuperHeavy, by mělo být možné vybudovat nějakou experimentální kolonii na Měsíci, který je nám nejblíže. To bude první „zkusmý balónek“, nakolik se lidé dokáží vyrovnat s trvale sníženou gravitací, vysokou úrovní záření, nedostatkem vody atd.
Určitě přitom vznikne hodně problémů. Lidské tělo je křehké a přizpůsobené pozemskému prostředí. Například se řeší otázka toho, zda náhodou měsíční prach nebude nebezpečný lidským plicím. Na Měsíci není atmosféra ani tekutá voda, takže částečky měsíčního prachu nejsou „zaobalené“ erozí, naopak mají ostré hrany, jsou mezi nimi i malé, ale ostré jehličky. Mohly by tedy u lidí, kteří je dlouhodobě vdechují, vyvolávat potíže podobné, jaké mají horníci nebo lidé exponovaní azbestu. U prvních astronautů se to neprokázalo, ale také nebyli exponováni měsíčnímu prachu moc dlouho, jen desítky hodin. Kdyby šlo o celé roky, možná se to na jejich zdravotním stavu podepíše.
Takových neznámých faktorů je tam spousta.
Lze vůbec postavit raketu s takovou spolehlivostí, jakou dosahují běžná letadla? Nebo lety do vesmíru zůstanou vždy (minimálně psychologicky) obtížně přijatelným rizikem?
Asi bychom měli mluvit spíš o současné době. Co bude někdy za padesát let, to těžko odhadnout; naši předci z roku 1970 by se také divili spolehlivosti dnešních letadel. Třeba se tou dobou budeme dopravovat do vesmíru nikoliv raketami, ale vesmírným výtahem. Třeba také ne.
V současné době je bezpečnost při startu rakety mnohem horší než v letadle. Jedním z důvodů je, že kosmické stroje nemohou mít příliš velké bezpečnostní rezervy. Spousta jiných oblastí lidské činnosti umožňuje se až „přepojistit“. Chcete-li přirovnání: když stavíte rodinný domek, klidně můžete do základů dát tolik železobetonu, že by ta základová deska unesla těch domků třeba pět nebo deset. Je to plýtvání, ale principiálně to jde, jenom vás to bude stát peníze navíc.
Podobné masivní rezervy u čehokoliv, co létá, mít nejde, protože každý gram hmotnosti se počítá. Tam jsou rezervy nanejvýš v desítkách procent a u raket bývají menší než u letadel. Například Falcon 9, současný „tažný kůň“ SpaceX, má bezpečnostní faktor vůči maximálnímu očekávanému mechanickému namáhání 1,4, čili snese o 40 % více. Pokud poletí jen s neživým nákladem, stačí 1,25. Běžná vyžadovaná hodnota v letectví je přitom 1,5.
To je jen jedna z mnoha překážek při snaze zabezpečit životy posádky. Kdybychom měli jmenovat aspoň jednu další, je to proces návratu na Zemi. Kosmická loď vracející se z oběžné dráhy se musí zbavit obrovského množství kinetické energie, zbrzdit z rychlosti kolem 8 km/s na skoro nulu. Dělá se to tak, že se loď navede do atmosféry a „narazí“ na vzduch, který ji svým odporem zpomalí. Přitom dochází k obrovskému nárůstu teploty povrchu lodi, je to v podstatě řízený pád umělého meteoru. Samozřejmě musíte posádku před tím ohnivým peklem venku uchránit. K tomu slouží tepelný štít, a ten když selže, tak ta loď shoří i se vším, co bylo na palubě. Včetně lidí. To se právě stalo při návratu raketoplánu Columbia roku 2003.
Na druhou stranu, na některá rizika jsou astronauti připraveni docela dobře. Dojde-li například k nějakým zásadním problémům na rampě nebo při vzletu, může posádka Dragonu 2 provést „abort“, laicky řečeno odtrhnout se i s lodí od nosné rakety a přistát s lodí samostatně. Tohle zabezpečovací zařízení mají i například ruské Sojuzy a už jej využily, ale raketoplán jej neměl. V případě havárie Challengeru roku 1986 přitom mohlo posádku zachránit.
V současné době lze zřejmě pomocí Falcon 9 a Crew Dragon vyslat sedm astronautů „pouze“ za 50 milionů dolarů, tedy 1,237 miliardy Kč. Může SpaceX dosáhnout ještě nižší ceny?
Patrně se nedozvíme, kolik činí současná nákladová cena. To je informace, kterou SpaceX pečlivě tají. Nicméně jejich ceníkové ceny jsou poměrně nízké.
Prostor pro redukci ceny do budoucna je dán hlavně jejich snahou mít, co nejvíce zařízení znovupoužitelných. Dlouho bylo normou stavět rakety na jedno použití. V případě raketoplánu se aspoň orbiter a pomocné rakety daly použít vícekrát, ale zejména u toho orbiteru vyžadovala příprava k dalšímu startu strašné množství lidské práce, takže tam ta úspora reálně vzato nebyla, raketoplán byl hodně drahý. U Falcona 9 funguje posledních pár let opakované použití prvních stupňů poměrně hladce, takže tam ta úspora vzniká. Nu, a kosmická loď Dragon 2 je také opakovaně použitelná.
Falcon 9 je už ale vlastně stará, i když spolehlivá technologie. Na řadě je nový model, podstatně silnější nosič a k němu kosmická loď, který používá jiné motory (Raptor, spalující metan). Tato nová technologie je momentálně ve stadiu prototypů a testů. Během pár let snad dojde „do ostrého nasazení“. Pak by ekonomika letů na oběžnou dráhu měla být ještě podstatně lepší než u Falconů 9.
Lze se současnou úrovní vědy a techniky využít kosmický prostor k tvorbě ekonomické přidané hodnoty? Nebo lze komercializaci vesmíru očekávat jen na úrovni poskytování služeb?
V dohledné době je nepravděpodobné, že bychom nějaké větší množství výrobků vozili z vesmíru na Zemi. Takové ty plány jako těžba kovů na asteroidech, to je hudba vzdálenější budoucnosti.
Jednoho dne to může být skutečně zajímavé, například asteroid 16 Psyche se nejspíš skládá převážně ze železa a niklu. Jde o naprosto neskutečnou zásobu důležité suroviny pro průmyslovou civilizaci. A nemuseli bychom těžit pozemské zásoby a ničit tím krajinu. Ale to je opravdu trochu vzdálenější perspektiva.
Služby jako celoplanetární internet s vysokou přenosovou kapacitou a relativně nízkou latencí jsou daleko blíže. Už teď vzniká na oběžné dráze zárodek budoucí sítě Starlink.
O Starlink mají mimochodem velký zájem i americké ozbrojené síly. Při operacích v takových oblastech, jako je třeba Afghánistán, je současný satelitní internet k některým účelům nevyhovující, jak kvůli šířce pásma, tak kvůli latenci, tak kvůli tomu, že někdy ta data procházejí přes infrastrukturu v cizích státech. Přitom například pro nasazení autonomních robotů na vzdálených bojištích je kvalitní datové připojení velkou výhodou.
Rusové se obávají anglosaské kolonizace Měsíce a Marsu. Obávají se toho, že kdo první obsadí orbitální dráhy v soustavě Země-Měsíc, ten získá značnou výhodu. Můžeme čekat něco jako boj o ovládnutí orbit? Proč jsou vůbec orbity tak důležité?
Ta samotná kolonizace nebeských těles je to nejmenší. Vznik lidského osídlení na jiném nebeském tělese nepředstavuje pro pozemské státy žádnou bezprostřední hrozbu.
Co není banální, jsou všechny ty technologie, které jsou k takové akci potřeba. Ty mají vesměs dvojí použití, civilní i vojenské. Pokud má potenciální nepřítel schopnost dopravit na oběžnou dráhu tisícitunové náklady, a ještě navíc levně či rychle, může tuhle schopnost využít k mírovým účelům, nebo třeba také k nasazení nějakých zbraní. To už ani nemluvíme o výzvědné činnosti a sběru informací.
V téhle souvislosti se občas mluví o konceptu zvaném „planetární vyhledávač“. Představte si systém, kam zadáte třeba slovo mercedes a on vám ukáže všechna místa na celé planetě, kde se v průběhu posledního dne pohyboval nějaký ten mercedes. To samozřejmě vyžaduje mnoho satelitů neustále sledujících zemský povrch ve vysokém rozlišení a také adekvátně rychlé zpracování obrazových dat, jejichž objem by byl zcela mimořádný. Pořád je to ještě obrovský úkol, ale už se přesouvá z kategorie naprosté sci-fi do reality. Dokonce i kdybyste ze začátku pokrývali jen nějaké relativně malé zájmové plochy, dávalo by vám to velký analytický potenciál proti těm, kdo takové možnosti nemají.
Další věc je ta, co můžete případně provést svému protivníkovi, dojde-li mezi vámi k ozbrojenému konfliktu. Přirozená myšlenka je narušit nebo zničit jeho satelitní síť. Tím přijde o některé důležité služby a částečně „oslepne a ohluchne“. Tady můžeme do budoucna čekat klasický souboj „mezi kulkou a štítem“, stejně jako tomu bylo u jiných technologií.
No a co se těch oběžných drah týče: jejich kapacita je omezená, protože satelity se nesmí příliš přibližovat. Při rychlostech, kterými se obíhající tělesa pohybují, srážka mezi dvěma satelity se stane nejenom fatální pro ně samotné, ale i pro spoustu dalších, protože vzniknuvší oblak trosek „sestřelí“ další objekty. Tomu se říká Kesslerův syndrom, podle vědce, který s touto myšlenkou přišel.
Není úplně jisté, zda se ta Kesslerova teoretická obava naplní v té nejhorší možné podobě, ale pro jistotu se stejně na oběžných drahách raději zachovávají bezpečnostní odstupy. A samozřejmě – kdo dřív přijde, ten dřív mele.
Velkým tématem je družicová síť Starlink a budování 5G. Praktické důsledky propojení obou technologií si lze jen s obtížemi představit. Jaký vidíte největší prakticky dopad sítě Starlink? Není Starlink ve skutečnosti především vojenský nástroj?
O vojenském využití Starlinku už jsme se zmiňovali. Vzhledem k tomu, jak se vyvíjí vztahy mezi USA a Čínou, se dá čekat, že Čína se pokusí o něco podobného sama. Mohou tomu říkat třeba Linkstar, aby to bylo originální. Nebo Redstar?
Kromě vysloveně vojenského dopadu ale čekám i dopad na šíření informací. Šíření signálu ze satelitů se dost obtížně brání. Bude-li existovat nějaký „broadcast protokol“, půjde pomocí něj přenášet například „podvratné“ zpravodajství do zemí, které určité druhy politického obsahu cenzurují.
Rusové trpí depresí jejich kosmického průmyslu. V prvním díle Vaší knihy Zapomenuté příběhy jste psal o civilizacích, které zapomněli své původní schopnostmi a staly se méně vyspělými. Zdá se, že to bylo důvodem vzniku SpaceX, protože Elon Musk se bál ztráty schopností lidí létat do vesmíru. Jak vidíte budoucnost ruského kosmického průmyslu?
Všechny velké státní kosmické agentury mají stejný druh problému. Mají zajištěnu nějakou setrvalou poptávku, například od armády a rozvědky, a cena u téhle poptávky nehraje zcela rozhodující roli. Státy si chtějí zachovat možnost nezávislého přístupu na oběžnou dráhu, takže jsou ochotny kvůli tomu i trochu dotovat nepříliš efektivní navázané průmyslové firmy apod.
Jenže na druhou stranu objem této setrvalé poptávky je omezený na několik letů ročně, maximálně na pár desítek. Ze strany státu, coby zákazníka, tam nebude nikdy žádný exponenciální růst, jaký jsme třeba zažili v oboru IT při expanzi internetu v 90. letech.
Tím pádem schází motivace k tomu, inovovat nějak už zavedené a funkční technologie. Naopak vás to může ohrozit, protože když začnete experimentovat s něčím zcela novým, hrozí vám nečekané problémy a havárie. U starých systémů naopak máte léta zkušeností s tím, jak se chovají. Riziko nepředvídaných komplikací je menší a nemusíte vydávat žádné peníze na výzkum a vývoj, nebo jen málo.
Toto je jeden z problémů, který postihl řadu států. Začalo se hodně „hrát na jistotu“ a tahle hra byla provázena institucionálním zkostnatěním, včetně byrokratizace. Není to samozřejmě ve všech sektorech stejné. Meziplanetární sondy se průběžně zlepšují, ale v oblasti nosičů a kosmických lodí zavládla konzervativní atmosféra, která se hodně liší od daleko odvážnějšího a aktivnějšího étosu 60. let.
Netýká se to jenom Ruska, velmi podobný problém mají i ESA či NASA. Právě proto se v USA rozhodli uvolnit otěže soukromému sektoru, aby ukázal, zda to jde i jinak. To už bylo za Bushe mladšího (program COTS, Commercial Orbital Transportation Services, byl ohlášen roku 2006). Místo dřívějšího mikromanagementu, kdy NASA dohlížela na každý detail projektu, se má uplatňovat systém, kdy NASA nakoupí určité služby u soukromníků. Bude přitom vyžadovat absolvování určitých testů spolehlivosti, ale v rámci těchto bezpečnostních mantinelů si firmy mohou dělat, „co chtějí“.
Momentálně to vypadá, že se celé to odvětví skutečně začíná rozvíjet do podoby nového průmyslového oboru, který už státní zakázky a státní peníze tak nutně nepotřebuje. Pořád jsou ještě důležité, ale už je i hodně soukromých investorů, kteří do vesmíru neinvestují z altruismu, ale s očekáváním návratnosti. Někteří z nich se určitě spálí, tak to u nových oborů bylo vždycky, ale část těch firem přežije a rozroste se stejně, jako se svého času rozrostly první letecké společnosti.
Nicméně ptal jste se speciálně na Rusy. Ti opravdu ztratili svoje dříve silné postavení. To je měřitelné podílem na trhu komerčních letů (vynášení satelitů). Ještě roku 2010 měli na světovém komerčním trhu podíl přes 50 %, od té doby tento jejich podíl klesal. Poslední data, která jsem našel, jim na rok 2018 přisuzovala jen 8 procent trhu.
Samozřejmě to úplně nevzdali a budují nový kosmodrom Vostočnyj v amurské oblasti, nicméně ten je zatím jen v omezeném provozu. Nachází se v úplné pustině nedaleko čínských hranic, kde teprve bude potřeba vybudovat takové důležité objekty jako civilní letiště. Je velmi daleko od center ruského kosmického průmyslu, což znesnadňuje jak jeho další rozvoj, tak dohled ze strany řídících orgánů, které se nacházejí sedm časových pásem daleko v Moskvě. Není úplně jisté, zda se investice do něj vyplatí a zda současnou nekonkurenceschopnost Roskosmosu spíše nezhorší.
Jsem si jist, že Rusko na svoji kosmonautiku nerezignuje a už jen z vojenských důvodů bude i nadále do svých kosmických schopností investovat. Jestli si ale v nadcházejících 20. letech dokáží zachovat i nějaký druh konkurenceschopnosti vůči zákazníkům zvenčí, to je otevřená otázka.
Medailonek autora
Marian Kechlibar
Vystudoval matematicko-fyzikální fakultu UK, jeho oborem byla komutativní algebra s přesahem do kryptografie. Celý život se zajímá o dějiny, politiku a společenské dění. Vede blog kechlibar.net Je autorem několika knih, včetně nejnovější Zapomenuté příběhy 3.
Související články
Podoba válek v 21. století: Boj o zdroje ve vesmíru
Předchozí článek série pojednávající o možných válkách budoucnosti se soustředil na geopolitické ...
- 10.09.2013
- 15 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
US Space Corps: Militarizace vesmíru je otázkou času
Na webu War IS Boring autor MV “Coyote” Smith, bývalý plukovník amerického letectva a současný ...
- 01.03.2017
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Starlink: Revoluční satelitní datová síť pro armádu
Americký vizionář Elon Musk a jeho společnost SpaceX začíná pomalu budovat revoluční gigantickou síť ...
- 07.11.2019
- 44 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo otestuje satelitní konstelaci Starlink od SpaceX
Americké letectvo 8. dubna provede velké cvičení s cílem otestovat budovaný systém řízení boje ABMS ...
- 11.03.2020
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
komentář bývalého ruského kosmického inženýra:
https://www.forum24.cz/rusko-k...komentář bývalého ruského kosmického inženýra:
https://www.forum24.cz/rusko-k...21. století bude určitě ve znamení soupeření mezi USA a Čínou. Třeba se v oblasti kosmonautiky dočkáme nového závodu o vstup člověka na Mars.
21. století bude určitě ve znamení soupeření mezi USA a Čínou. Třeba se v oblasti kosmonautiky dočkáme nového závodu o vstup člověka na Mars.
Mimochodem vesmírná turistika je velmi efektivním nástrojem pro účinější distribuci zdrojů. Na světě je více než 2000 dolarových miliardářů. Místo toho, aby si kupovali ostrovy a ...Zobrazit celý příspěvek
Mimochodem vesmírná turistika je velmi efektivním nástrojem pro účinější distribuci zdrojů. Na světě je více než 2000 dolarových miliardářů. Místo toho, aby si kupovali ostrovy a "automobily ze zlata", koupí si za několik desítek milionů dolarů letenku do vesmíru. Jejich peníze padnou na něco mnohem užitečnějšího.Skrýt celý příspěvek
Příroda asi moc nepoděkuje. Každý start rakety je pěkná šleha pro životní prostředí. První stupeň Falconu 9 si řekne o 140 kubíků kerosinu + tekutý kyslík a druhý stupeň 17 kubíků ...Zobrazit celý příspěvek
Příroda asi moc nepoděkuje. Každý start rakety je pěkná šleha pro životní prostředí. První stupeň Falconu 9 si řekne o 140 kubíků kerosinu + tekutý kyslík a druhý stupeň 17 kubíků kerosinu + kyslík. To je takový let do USA pro 500 lidí a bez kyslíku, který má letadlo zdarma z atmosféry. Kyslíku je pro Falcon 9 potřeba tak skoro 2x tolik co kerosinu. A výroba s kompresí stojí spoustu energie. Jsem silným odpůrcem vesmírné turistiky. Je to v době klimatických změn až absurdní a absolutně zbytečné a podle mě zcela neužitečné. Musk lítá levněji, ale ne ekologičtěji.Skrýt celý příspěvek
...bylo by dobre ta cisla uvest v meritku celosvetove spotreby ropnych paliv, jinak je to ekvivalent ucpavani kravskych zadku aby neprdely metan, teda hovadina. Mimochodem, kdyz ...Zobrazit celý příspěvek
...bylo by dobre ta cisla uvest v meritku celosvetove spotreby ropnych paliv, jinak je to ekvivalent ucpavani kravskych zadku aby neprdely metan, teda hovadina.
Mimochodem, kdyz tak horujete pro planetu a zbytecnou spotrebu energii - nechapu jak muzete neekologicky pouzivat pocitac pro zbytecne klaboseni na internetu? Vite kolik zbytecne vyrobene energie takto spotrebujete?Skrýt celý příspěvekProti přírodě nic nemám, ale mluvit o ekologii jen v případě vesmírné turistiky mi přijde vytržené z kontextu. Co tak třeba porovnání provozu tanků, tankerů a jejich “nedokonalých” ...Zobrazit celý příspěvek
Proti přírodě nic nemám, ale mluvit o ekologii jen v případě vesmírné turistiky mi přijde vytržené z kontextu. Co tak třeba porovnání provozu tanků, tankerů a jejich “nedokonalých” dieselů v kontrastu s poměrně výkonným spalováním raketových motorů.Skrýt celý příspěvek
V porovnámí s objemy, které vypustí do atmosféry lodní a letecká doprava je nějaká kosmonautika kapka v moři. Mimochodem pro systém SH/S plánuje SpaceX vyrábět metan z ...Zobrazit celý příspěvek
V porovnámí s objemy, které vypustí do atmosféry lodní a letecká doprava je nějaká kosmonautika kapka v moři.
Mimochodem pro systém SH/S plánuje SpaceX vyrábět metan z atmosférického CO2 (snad pomocí solární elektříny), což by znamenalo, že nejvýkonější nosič současnosti bude z hlediska vypouštěných skleníkových plynů ekologicky neutrální :D ...
Mimochodem letadlo má sice kyslík "zdarma" z atmosféry, ale letecká doprava už dosáhla (před koronou/po koroně) takového rozměru, že to začíná být vážný ekologický problém.
Naproti tomu pohoršení mnoha prázdných hlav, které se v souvislosti s demonstračním letem Falconu Heavy (vypuštění Tesly Roadstru) rozhořčovaly, že jde o zbytečné znečišťování životního(!!!) prostředí, je naproti tomu velice legrační...Skrýt celý příspěvekPozor na to. Pokud budete dostatečně hledat zjistíte, že u lodní dopravy se nejednalo o emise CO2, ale o emise síry. To je dáno tím, že lodě spalují mazut co má podstatně větší ...Zobrazit celý příspěvek
Pozor na to. Pokud budete dostatečně hledat zjistíte, že u lodní dopravy se nejednalo o emise CO2, ale o emise síry. To je dáno tím, že lodě spalují mazut co má podstatně větší obsah síry.
Na tohle je i zajímavé otázka co z mazutem pokud ho ty lodě přestali spalovat?Skrýt celý příspěvek
Když se tak koukám na přípravu před otevřením poklopu lodi Crew Dragon na ISS, tak mě napadá, jestli si tu loď Američani budou na "noc" zamykat. Stačí jeden Rusák z vrtačkou, však ...Zobrazit celý příspěvek
Když se tak koukám na přípravu před otevřením poklopu lodi Crew Dragon na ISS, tak mě napadá, jestli si tu loď Američani budou na "noc" zamykat. Stačí jeden Rusák z vrtačkou, však to už známe... Člověk nikdy neví a jistota je jistota.Skrýt celý příspěvek
:) Som to sledoval, co je to za vedu, uz ked ich do tej plechovice zatvarali - nemalo to konca nahodit tam ten dekel a nastelovat tlak. Radsej to prepli na iny stream. Som mal ...Zobrazit celý příspěvek
:) Som to sledoval, co je to za vedu, uz ked ich do tej plechovice zatvarali - nemalo to konca nahodit tam ten dekel a nastelovat tlak. Radsej to prepli na iny stream. Som mal dojem, ze sa tam uz ktosi musi nastvat a zazichrovat to zvarackou. Alebo nejakou "NASA UNI purpose" purpenou - mohli by si nieco take konecne vyvinut.
Zamykat na noc by to urcite chcelo - tam su furt nejaky Rusaci. Len si to chce osvojit zvyk mat kluce porad zavesene na krku! :
https://giphy.com/gifs/keys-fo... Skrýt celý příspěvekbez zvuku to nie je ono:
https://www.youtube.com/watch?...bez zvuku to nie je ono:
https://www.youtube.com/watch?...
Dokud nebude nový druh pohonu tak je to jen taková diskutabilní obezlička ( návrat prvního stupně)praví Soft- tedy že se používá první stupeň několikráte. Tedy jeho myšlenka ...Zobrazit celý příspěvek
Dokud nebude nový druh pohonu tak je to jen taková diskutabilní obezlička ( návrat prvního stupně)praví Soft- tedy že se používá první stupeň několikráte.
Tedy jeho myšlenka stojí za úvahu - který druh pohonu má ny mysli. Rád bych slyšel jinou obezličku.Skrýt celý příspěvekPan Soft ( pěkné jméno) nesnese pomyšlení že něco nového jako zpětné použití raketových motorů ( protože to je nejcenější) prvního stupně je úspěch. To byl vlastně účel Space ...Zobrazit celý příspěvek
Pan Soft ( pěkné jméno) nesnese pomyšlení že něco nového jako zpětné použití raketových motorů ( protože to je nejcenější) prvního stupně je úspěch. To byl vlastně účel Space Shuttle ale jinak nejvyspělejší vesmírný prostředek nesplnil základní zadání- cenu za start. Nové technologie , konkurence a nápady jsou daleko před " osvědčenými" ruskými loděmi poplatnými šedesátých a sedmdesátých let. Rádoby odbornými otázkami kam to spěje- no tam že NASA je tam kde by měla být. Dává inspiraci, jezdí roboty po Marzu, zadává zakázky a ty se plní. Ještě má zamluvené dvě křesla v Kazachstánu ( možná nevyužije) a potom myslím Rusko bude létat ve Space X. Nebo vůbec.Skrýt celý příspěvek
Velka gratulace SpaceX k uspesnemu startu, letu a pripojeni k ISS. Myslim, ze radost a hrdost musi citit nezaujati lide z celeho sveta, protoze toto je uspech nejen jedne ...Zobrazit celý příspěvek
Velka gratulace SpaceX k uspesnemu startu, letu a pripojeni k ISS. Myslim, ze radost a hrdost musi citit nezaujati lide z celeho sveta, protoze toto je uspech nejen jedne konkretni spolecnosti, ale celeho lidstva a to nejen kvyli tomu, ze ve spolecnostech jako je ta Muskova nikdo neresi, kde jste se narodili, ale jak dobrou praci odvedete. Treba i po vcerejsku a dnesku si vic lidi u voleb bude vsimat vic politiku, co nabidnou ne vyssi socialni davky, ale treba zvyseni naseho prispevku do ESA, zapojeni do dalsich spickovych vyzkumnych a technickych programu a vubec investice do veci, ktere presahuji jedno volebni obdobi.Skrýt celý příspěvek
Byť jsem oddivovatel spacex tak to rozhodně neberu jako úspěch celého lidstva. Nic přelomového se neodehrálo, to že se recykluje první stupeň je jen finanční bonus který nás jako ...Zobrazit celý příspěvek
Byť jsem oddivovatel spacex tak to rozhodně neberu jako úspěch celého lidstva. Nic přelomového se neodehrálo, to že se recykluje první stupeň je jen finanční bonus který nás jako lidstvo o moc dál neposune. To že se v muskove firmě neřeší národnost je možné ale zrovna dnes na nově byl rozhovor s jezzovym hudebníkem který má Grammy a říkal že v USA je národnostní identitě dáván důležitější důraz než si v Evropě myslíme a doslova řekl že jsou Američani nemocní. Tak nevím jestli s tebou sdílet tvoje nadšení ale asi to bude trochu jinak, což dokládají také násilnosti které teď hýbou celou Amerikou.Skrýt celý příspěvek
Súkromná loď schopná na orbitu lacno (!) dopraviť hneď 7 ľudí nie je nič prelomové?
A čo s tým majú protesty v USA? :-OSúkromná loď schopná na orbitu lacno (!) dopraviť hneď 7 ľudí nie je nič prelomové?
A čo s tým majú protesty v USA? :-OSukromna - Space X dostava obrovske financie od americkej vlady. Ludia, ktori pracuju v SpaceX tiez nie su nejaki nadsenci, co zacali z hobby levelu, ale su to ludia, ktori predtym ...Zobrazit celý příspěvek
Sukromna - Space X dostava obrovske financie od americkej vlady. Ludia, ktori pracuju v SpaceX tiez nie su nejaki nadsenci, co zacali z hobby levelu, ale su to ludia, ktori predtym pracovali vo vesmirnych programoch bud NASA, alebo inych vladou financovanych spolocnosti. Cize peniaze su stale od US vlady, a ludia su stale ti isti, co pred SpaceX pracovali vo vladnych vesmirnych agenturach.
Space X je sukromna iba oficialne, ale svojimi zdrojmi je stale rovnako napojena na vladne fondy ako predtym. Verejnosti sa ale predklada image superpodnikaveho vsetkeho schopneho genia, ktory postavil uzasne vesmirne stroje z prachu, a to je velka nablyskana marketingova loz.
Skutocna pricina existencie SpaceX nie je ani pokrok ludstva, ani skvele podmienky USA pre rozvoj vsetkeho pokroku vratane vesmirnych technologii, ale potreba Pentagonu recyklovat model sukromnych najomnych armad z 90. rokov, ale tentokrat vo vesmirnom priestore. Sidlo sa vyklulo z vreca sietou Starlink, ktora poskytuje americkej armade globalne bezprecedentne vojenske moznosti a kedze SpaceX je "sukromna" spolocnost, americka vlada si vystaci s prehlasenim, ze nemoze sukromu spolocnost nutit spravat sa podla zelani inych mocnost, (akokolvek velmi si to americka administrativa zela), pretoze sloboda podnikania je v USA absolutne posvatna.
Viem, ze to viete, ale pride mi hlupe hrat sa tu na slepu babu..Skrýt celý příspěvekVe skutečnosti SpaceX zaměstnává lidí hned po škole, a tím dosahuje nerealistcké pracovní nasazení za druhořadé ceny. První 4. starty Falconu zaplatily ze svých zdrojů. Může vám ...Zobrazit celý příspěvek
Ve skutečnosti SpaceX zaměstnává lidí hned po škole, a tím dosahuje nerealistcké pracovní nasazení za druhořadé ceny.
První 4. starty Falconu zaplatily ze svých zdrojů. Může vám to přijít málo, ale je to o 4 více než zvládly ostatní.
Ve skutečnosti je motivace právě ta existence lidstva. Ono se stačí podívat kolik prostředků rvou do Starship a kolik třeba do toho Starlinku...Skrýt celý příspěvekNASA žiadneho turistu do vesmíru nepošle - jej úlohou nie je robiť taxikára na orbitu. SpaceX s tým nemá problém - ak zaplatia, tak sú hore. To je zásadný rozdiel. A ďalej - ak by ...Zobrazit celý příspěvek
NASA žiadneho turistu do vesmíru nepošle - jej úlohou nie je robiť taxikára na orbitu. SpaceX s tým nemá problém - ak zaplatia, tak sú hore. To je zásadný rozdiel.
A ďalej - ak by aj NASA robila taxikára, tak by letenka bola násobne vyššia, než bude stáť od SpaceX. Možno Elon tých inžinierov z NASA drží v pivnici o chlebe a vode a im sa to vlastne páči a preto to je celé efektívnejšie, každopádne ten posun je evidentný.Skrýt celý příspěvek
Po 80 letech od prvního vzletu kosmické lodi do vesmíru? Co je na tom přelomového?
Protesty byla reakce na to že v muskove firmě se národnost neřeší.Po 80 letech od prvního vzletu kosmické lodi do vesmíru? Co je na tom přelomového?
Protesty byla reakce na to že v muskove firmě se národnost neřeší.Nie 80, ale 60 (Vostok 1). Pripadá mi to akoby si nevidel rozdiel medzi Flyerom bratov Wrightovcov a Dreamlinerom od Boeingu. Letí to oboje, tak aký prelom? Tie protesty sú proti ...Zobrazit celý příspěvek
Nie 80, ale 60 (Vostok 1).
Pripadá mi to akoby si nevidel rozdiel medzi Flyerom bratov Wrightovcov a Dreamlinerom od Boeingu. Letí to oboje, tak aký prelom?
Tie protesty sú proti SpaceX? Akú spojitosť tam vidíš? Oboje je v USA - to áno (hodinky a holinky - oboje sa naťahuje).Skrýt celý příspěvekBoha jeho. Protesty řeší národnostní problem nikoliv spacex. A ano po 60 letech od vzletu první pilotované rakety to rozhodně nevnímám jako úspěch pro lidstvo, je to úspěch ...Zobrazit celý příspěvek
Boha jeho. Protesty řeší národnostní problem nikoliv spacex.
A ano po 60 letech od vzletu první pilotované rakety to rozhodně nevnímám jako úspěch pro lidstvo, je to úspěch soukromé agentury která nepoužila nic přelomového a kromě zlevnění letů to lidstvo neposune nikam dál, alespoň zatím.Skrýt celý příspěvektechnik: Protesty riešia rasizmus amerických policajtov (dokumentovaná zbytočná brutalita, ktorá končí smrťou je povestná posledná kvapka). Kde tam vidíš súvislosť so SpaceX? A ako ...Zobrazit celý příspěvek
technik: Protesty riešia rasizmus amerických policajtov (dokumentovaná zbytočná brutalita, ktorá končí smrťou je povestná posledná kvapka). Kde tam vidíš súvislosť so SpaceX? A ako rasizmus súvisí s "narodnostní identitou"?
No je otázka či je prelomové napr. vyrobiť ako prvý penicilín alebo ho dokázať vyrobiť v dostatočnom množstve a za rozumné peniaze. Myslím, že oboje.Skrýt celý příspěvekPrávě tyhle malé změny efektivity v historii umožnili rozšíření technologií. J. Watt nevynalezl parní stroj, jen zvýšil jeho účinnost a tím mu umožnil jeho rozšíření.
Právě tyhle malé změny efektivity v historii umožnili rozšíření technologií. J. Watt nevynalezl parní stroj, jen zvýšil jeho účinnost a tím mu umožnil jeho rozšíření.
Nejednalo se o převratné objevy, ale o dotažení těch existujících do funkčního použitelného celku. Úspěch lidstva to je jen z pohledu na to kolik lidí, společností, agentur to ...Zobrazit celý příspěvek
Nejednalo se o převratné objevy, ale o dotažení těch existujících do funkčního použitelného celku.
Úspěch lidstva to je jen z pohledu na to kolik lidí, společností, agentur to zkusilo a nedokázalo.Skrýt celý příspěvekKtosi to porovnal s Fordovým Modelom T.
Dúfam, že na pilotované lety do vesmíru to bude mať podobný dopad ako Model T na masové rozšírenie automobilov.Ktosi to porovnal s Fordovým Modelom T.
Dúfam, že na pilotované lety do vesmíru to bude mať podobný dopad ako Model T na masové rozšírenie automobilov.
Je to sice OT, ale myslím že si pletete národnost s rasou. Ono obecně obojí se špatně definuje, ale národnost je vázaná na místo/stát, kulturu, jazyk. atp. Rasa se definuje ...Zobrazit celý příspěvek
Je to sice OT, ale myslím že si pletete národnost s rasou. Ono obecně obojí se špatně definuje, ale národnost je vázaná na místo/stát, kulturu, jazyk. atp.
Rasa se definuje poměrně lépe, konkrétně v americe rozlišují zpravidla:
1) "bílou" rasu (nově v duchu PC zvanou též kavkazskou)
2) "černou" (to se ale nesmí říkat, oficiálně jsou to afroameričani)
3) "hnědou" (taktéž politicky nekorektní, správně se říká hispánci, ještě lépe latinoameričané)
4) "žlutou" (název samozřejmě zcela proti všem zásadám PC, ale kupodivu lze použít poměrně přesný termín asiaté)
5) "rudou" (těžce politicky nekorektní, správný výraz zní "původní američané")
To jsou rasy, ale například asiat může mít narodnost japonskou, korejskou, čínskou, vietnamskou atd. Zrovna tak "kavkazoameričané" můžou být národností původně němci, irové, poláci atd...
Firmy jako SpaceX zpravidla těžce kašlou na to, odkud kdo pochází, jakou má rasu, národnost, pohlaví, sexuální orientaci atd. Pokud je člověk znemená přinos pro firmu tak ho zaměstnají. Například prezidentkou společnosti je žena (Gwyne Shotwell), ale nikoli kvůli pohlaví, ale protože dokáže výborně prodávat produkty společnosti. Viceprezidentem SpaceX pro zajištění misí je rodilý němec Hans Koenigsmann. Opět kvůli schopnostem.
Fakt, že většina zaměstnanců má americké občanství, nebo alespoň trvalý pobyt není dán rasismem ani xenofobií, ale požadavky ohledně národní bezpečnosti. SpaceX totiž přece jen vyvíjí citlivé, vysoce vyspělé technologie a i když by nepochybně ráda najala odborníky například třeba i z ruska nebo číny , požadavky vlády jí to jednoduše neumožňují.
Bohužel v americké společnosti se rozšířilo zvrácené pojetí rovnoprávnosti, která byla v zásadě nahrazena "pozitivní" diskriminací. V podstatě jde o formální i neformální kvóty na to, kolik zástupců ras, kolik žen v poměru k mužům a kolik zástupců sexuálních menšin má být v daném konkrétním kolektivu.
Pro firmy je snazší se tomuto trendu alespoň navenek přizpůsobit, než riskovat nějaký skandál. Ostatně kdo sledovat přímý přenos SpaceX na internetu, mohl jasně vidět tu nápadnou rovnoměrnou pestrost kolektivu moderátorů; byli zastoupeni muži, ženy, běloši, černoši i asiaté (možná i hispánci, neviděl jsem to úplně celé).
S tím, že americká společnost (respektive ta část, která je slyšet, vidět a udává tempo) je v jistém smyslu duševně nemocná, se dá souhlasit. Například na posledních (předposledních?) Oscarech se velmi řešilo, jestli je Antonio Banderas (rodák z Andalusie) "hnědý" (latinoameričan) a tudíž je možné ho započítat do neoficiální kvóty pro hispánské herce...
Amerika se prostě v jistém smyslu zcvokla, nicméně to platí pro společnost jako celek, nikoli pro jednotlivé firmy.Skrýt celý příspěvekDo jisté míry máte pravdu. Ale jde jen o tlak na to využít celý potenciál společnosti. Ta se díky poklesu porodnosti mění a je potřeba s tím počítat i do budoucna. Děti prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Do jisté míry máte pravdu.
Ale jde jen o tlak na to využít celý potenciál společnosti. Ta se díky poklesu porodnosti mění a je potřeba s tím počítat i do budoucna. Děti prostě nejsou v módě, lidé si chtějí za svoje vydělané peníze užívat.Skrýt celý příspěvek
USA se díky soukromníkům vrací tam kde byly před rokem 1990. Rusové spoléhají pořád na osvědčené konstrukce které si právem získali spoustu zakázek - poměr cena/výkon byl ...Zobrazit celý příspěvek
USA se díky soukromníkům vrací tam kde byly před rokem 1990. Rusové spoléhají pořád na osvědčené konstrukce které si právem získali spoustu zakázek - poměr cena/výkon byl nepřekonatelný. Navíc spolehlivost je veledůležitý faktor. Musk se sice vytahuje ale už se nezmiňuje o tom výbuchu který odletu předcházel. Takže úspěch to jistě je, ale ta exploze ho dost zastínila, pořád je co dodělávat i na poměrně jednoduchém nosiči. Nápad se znovupoužitím stupně rakety je zajímavý - jenže zatímco klasický může spotřebovat komplet všechno palivo tak tady si něco musí nechat na přistání, tedy raketa při vzletu táhne zátěž která snižuje užitečný náklad. Dokud nebude nový druh pohonu tak je to jen taková diskutabilní obezlička.
A k těm satelitům - je to nešťastné akorát to rozpoutá závody a ve výsledku, dovede si někdo představit sto tisíc+ funkčních satelitů plus přibívající množství odpadu na orbitě? To pak sbohem noční obloho i astronomové to budou na povrchu moci zabalit, žádné observatoře ve velehorách nebo pouštích nepomohou.
Ovšem pro rozvědku to bude ideál, takový špion bude moci odeslat informace odkudkoliv bez využití sítě prostředníka. A to si některá velmoc nemusí nechat líbit. Jedna věc je občasný průlet špionážního satelitu, ale úplně něco jiného mít nad územím permanentně zavěšené družice soupeře. Navíc Muskovi satelity nespadají pod stát, takže možnosti jak s nimi naložit budou širší.Skrýt celý příspěvekJe vidět, že se vyznáte, protože motat do sebe start nejspolehlivějšího nosiče současnosti, tedy Falconu 9 spolu s lodí Crew Dragon s posádkou a testování prototypu nádrže k lodi ...Zobrazit celý příspěvek
Je vidět, že se vyznáte, protože motat do sebe start nejspolehlivějšího nosiče současnosti, tedy Falconu 9 spolu s lodí Crew Dragon s posádkou a testování prototypu nádrže k lodi Starship (ano, ta nádrž měla motor, ale s lodí to stále nemá nic společného), kde se s problémy tak nějak z principu počítá, to chce opravdu fištróna. Vy budete ten typ, co získává informace hlavně z titulků, ne :D?Skrýt celý příspěvek
nejspolehlivějšího? Opravdu? Na počet úspěšných startů Sojuzů se ještě velmi dlouho ani nepodívá .-) Jestli myslíte nejspolehlivější americký tak to je ovšem pravda.
nejspolehlivějšího? Opravdu? Na počet úspěšných startů Sojuzů se ještě velmi dlouho ani nepodívá .-) Jestli myslíte nejspolehlivější americký tak to je ovšem pravda.
Falcon 9 Block 5 - 29 startů, 0 selhání, 100% spolehlivost Sojuz FG - 70 startů, 1 selhání, 98,6% spolehlivost Sojuz-2.1a - 39 startů, 2 selhání, 94,9% spolehlivost. Takže asi ...Zobrazit celý příspěvek
Falcon 9 Block 5 - 29 startů, 0 selhání, 100% spolehlivost
Sojuz FG - 70 startů, 1 selhání, 98,6% spolehlivost
Sojuz-2.1a - 39 startů, 2 selhání, 94,9% spolehlivost.
Takže asi tak.Skrýt celý příspěvek
Trošku to doštuduj ... potom mudruj : ) Zákazník si SpaceX môže objednať plnú technickú možnosť rakety ... akurát potom si musí zaplatiť i zničenie stupňov. Naozaj "šokujúco" ...Zobrazit celý příspěvek
Trošku to doštuduj ... potom mudruj : )
Zákazník si SpaceX môže objednať plnú technickú možnosť rakety ... akurát potom si musí zaplatiť i zničenie stupňov.
Naozaj "šokujúco" všetci chcú návratový prvý (drahší) stupeň a len časť obetuje druhý stupeň pre ťažší náklad, alebo dosiahnutie vyššej rýchlosti, t.j. vyššej dráhy.Skrýt celý příspěvekSpojovat jakkoliv explozi SN4 s DM-2 může jen idiot.
To je jak spojovat havárie N-1 se semjorkou...Spojovat jakkoliv explozi SN4 s DM-2 může jen idiot.
To je jak spojovat havárie N-1 se semjorkou...zajímavé, u některých článků si spojují a dedukují někteří pomalu sto let do minulosti, ale shrnutí kosmického dění USA v několika málo letech hodně vadí... Článek také spojuje ...Zobrazit celý příspěvek
zajímavé, u některých článků si spojují a dedukují někteří pomalu sto let do minulosti, ale shrnutí kosmického dění USA v několika málo letech hodně vadí...
Článek také spojuje několik věcí naráz tak v tom duchu jsem reagoval souhrnem.Skrýt celý příspěvek
Jelikož SpaceX dodnes neměl kosmickou loď, která by mohla konkurovat Sujuzu, tak je docela mimo porovnávat spolehlivost. SpaxeX včak má Falcon 9, která je konkurentem Protonu. No a ...Zobrazit celý příspěvek
Jelikož SpaceX dodnes neměl kosmickou loď, která by mohla konkurovat Sujuzu, tak je docela mimo porovnávat spolehlivost. SpaxeX včak má Falcon 9, která je konkurentem Protonu. No a Falcon 9 má úspěšnost 97,7 % a Proton má pouhých 88,6 %. Mimochodem Sojuz má 97,4 %.
Jediný co nedávno Muskovi bouchlo je Starship, ale to bylo při testování nádrže, kdy se testují limity. Takže výbuch nebyl ani trochu nepravděpodobný.
Žádné závody nerozpoutal. Siť širokopásmové připojení není nic nového. Chce vylepšit omezení Viasatu, HughesNetu, Iridia, Orbcomu,... Jen to ostatní pěkně štve a mnohým se bude špatně tutlat a lhát a šířit propagandu ve vlastní zemi.Skrýt celý příspěvek"A k těm satelitům - je to nešťastné akorát to rozpoutá závody a ve výsledku, dovede si někdo představit sto tisíc+ funkčních satelitů plus přibívající množství odpadu na orbitě? ...Zobrazit celý příspěvek
"A k těm satelitům - je to nešťastné akorát to rozpoutá závody a ve výsledku, dovede si někdo představit sto tisíc+ funkčních satelitů plus přibívající množství odpadu na orbitě? To pak sbohem noční obloho i astronomové to budou na povrchu moci zabalit, žádné observatoře ve velehorách nebo pouštích nepomohou."
Tohle není problém. Astronomové umí tyhle věci poměrně snadno odfiltrovat.
Stejně jako jsme se naučily snímat ze země kvalitnější snímky než z orbity.Skrýt celý příspěvekSoyuz - 167 startu, 3 nehody, 2x posadka zemrela, jednou prezila (1966 - 2020) Space Shuttle - 135 startu, 2 nehody, obe fatalni pro celou posadku. (1981 - 2011) Kde je ta uzasna ...Zobrazit celý příspěvek
Soyuz - 167 startu, 3 nehody, 2x posadka zemrela, jednou prezila (1966 - 2020)
Space Shuttle - 135 startu, 2 nehody, obe fatalni pro celou posadku. (1981 - 2011)
Kde je ta uzasna spolehlivost Soyuzu oproti ostatnim? Nic moc rozdil vzhledem k tomu jak milovnici Ruska casto raketoplany nazivaji pruserem NASA. Starty Soyuzu zahrnuji totiz i bezpilotni mise a testy, u STS nic takoveho nebylo.
Jak obrovsky, doslova neuveritelny, rozdil je Dragon oproti Soyuzu bylo videt pri zaberech z interieru. Videl si nekdy Soyuz uvnitr? Nehlede na to ze v Dragonu muze letet 7 osob. K tomu se Rusko nikdy ani nepriblizilo i diky tomu na ISS uz 9 let nelze mit plny stav posadky.
Lode jako Crew Dragon jsou velky posun vpred. Rusove taky meli moznost neco takoveho postavit, ale nedokazi to. Ani jako statni agentura.
Uz ted SpaceX ma mnohem lepsi techniku nez kompletni Roskosmos, navic u Rusu je minimalni nadeje ze se to zlepsi. Spise naopak.Skrýt celý příspěvekPřitom zastavení letů Space Shuttle tu statistiku poměrně zkresluje.
Zajímavé je, že spolehlivost Space Shuttle odpovídá odhadu pro tak složitý stroj co si nechala udělat NASA.Přitom zastavení letů Space Shuttle tu statistiku poměrně zkresluje.
Zajímavé je, že spolehlivost Space Shuttle odpovídá odhadu pro tak složitý stroj co si nechala udělat NASA.
Tak Muskovi se sluší pogratulovat, USA jsou zpět. Kde je Rusko víme, bohužel se jaksi zapomnělo, kde je EU, to nejbohatší ekonomické společenství.... ESA určitě není ani mezi ...Zobrazit celý příspěvek
Tak Muskovi se sluší pogratulovat, USA jsou zpět. Kde je Rusko víme, bohužel se jaksi zapomnělo, kde je EU, to nejbohatší ekonomické společenství.... ESA určitě není ani mezi lídry ani mezi vizionáři a my všichni tady žijeme v Evropě. Takže nemá smysl se tady vést spor USA-Rusko, ale kde to drhne na našem "vlastním písečku"... asi v dotacích či snad nosiče ESA nesplňují EU6d či jiné ekolimity nařízení? Tady je krásně vidět, že byrokracie, rigidismus a dotace zabíjí růst společnosti, byť je bohatá, snad nejbohatší!Skrýt celý příspěvek
EÚ síce má ekonomickú silu ktorá by si mohla dovoliť omnoho viac v oblasti vesmíru ale nie je na to vôľa. NASA plní aj vojenské úlohy a preto má rozpočet na úrovni Slovenska. EÚ ...Zobrazit celý příspěvek
EÚ síce má ekonomickú silu ktorá by si mohla dovoliť omnoho viac v oblasti vesmíru ale nie je na to vôľa. NASA plní aj vojenské úlohy a preto má rozpočet na úrovni Slovenska. EÚ nie je a ani sa nesnaží byť vojenskou veľmocou a preto ani netlačí peniaze do ESASkrýt celý příspěvek
Jenže EU chce být velmocí ekonomickou, politickou a do budoucna snad i vojenskou a peněz má dost, takže byť v tuto chvíli není její priorita vojenství, existují programy, kde ...Zobrazit celý příspěvek
Jenže EU chce být velmocí ekonomickou, politickou a do budoucna
snad i vojenskou a peněz má dost, takže byť v tuto chvíli není její priorita vojenství, existují programy, kde také těžce ztrácí, například Galieo, o něm se mluví už 20 let a zatím všichni používáme americkou GPS... zato se nám byrokratický moloch rozbujel až až, ale nic za něj nedostáváme.( jako občané EU) .Skrýt celý příspěvek
.... a Rogozin si smutně poskakuje na trampolíně...
.... a Rogozin si smutně poskakuje na trampolíně...
14.3.2019, 20.7.2019, 25.9.2019, 9.4.2020 kdyby někdo nevěděl co znamenají tyto dny tak se jedná o dny startů pilotovaných letů společnosti Roskosmos.
14.3.2019, 20.7.2019, 25.9.2019, 9.4.2020 kdyby někdo nevěděl co znamenají tyto dny tak se jedná o dny startů pilotovaných letů společnosti Roskosmos.
Áno. A pred tromi týždňami NASA ešte za vyše 90,2 mil. USD (plus dopravu 800 kg ruského materiálu na ISS) objednala jedinú (!) sedačku v Sojuze v októbri v tomto roku a nevylúčila ...Zobrazit celý příspěvek
Áno. A pred tromi týždňami NASA ešte za vyše 90,2 mil. USD (plus dopravu 800 kg ruského materiálu na ISS) objednala jedinú (!) sedačku v Sojuze v októbri v tomto roku a nevylúčila ani ďalšiu objednávku sedačky v Sojuze v apríli 2021.
Lenže keďže zatiaľ Demo-2 vyzerá dobre, tak je pravdepodobné, že tento zdroj príjmov Roskozmosu veľmi rýchlo vyschne.
Keďže SpaceX chce 55 mil. USD a Being 90, tak je jasné, že Roskozmos bude musieť s cenou dolu. Časy šťavnatého monopolu skončili. Využil Roskozmos o roku 2006 tie takmer 4 miliardy USD od NASA na svoju budúcu konkurencieschopnosť?Skrýt celý příspěvekJojo, jenže má to jeden háček. Ty data jsou minulostí. Aktuální cena sedadla v Dragonu stojí cca 55 milionů dolarů s tím, že počáteční lety jsou dražší a bude zlevňovat. No a NASA ...Zobrazit celý příspěvek
Jojo, jenže má to jeden háček. Ty data jsou minulostí. Aktuální cena sedadla v Dragonu stojí cca 55 milionů dolarů s tím, že počáteční lety jsou dražší a bude zlevňovat. No a NASA platí rusům 86 milionů dolarů. Údajně je cena reálně nižší a to cca 75 milionů dolarů, protože si uvědomují, že NASA nemá na výběr. I tak je to šílený rozdíl. Na jednom letu s trojčlennou posádkou to dělá minimálně 60 milionů dolarů. Vtipné je, že před lety se Rogozin vysmíval Muskovi ať tam posílá posádku pomocí trampolíny. A teď má Musk Dragona, který bude víc než schopnou konkurencí pro Sojuz. Tedy pokud se něco nepos.re při dokování a přistávání.Skrýt celý příspěvek
Těch 55 milionů není za sedadlo ...
To je za celý let, takže při plné osádce je to cca 14 milionů za sedadlo. To jen aby bylo jasné, jak moc jsou Rusové v ... loji ...Těch 55 milionů není za sedadlo ...
To je za celý let, takže při plné osádce je to cca 14 milionů za sedadlo. To jen aby bylo jasné, jak moc jsou Rusové v ... loji ...Je to jisté? -+ 50 mega je cena za komerční start Falconu 9 v nákladní konfiguraci. Když se k tomu připočte loď Crew Dragon (NASA chce po každý let novou), nový první stupeň (ten ...Zobrazit celý příspěvek
Je to jisté?
-+ 50 mega je cena za komerční start Falconu 9 v nákladní konfiguraci.
Když se k tomu připočte loď Crew Dragon (NASA chce po každý let novou), nový první stupeň (ten NASA vyžaduje alespoň prozatím taky) plus nějaká rozumná marže (platí to přece erár, tak co... :) ) zdá se to nějak málo.Skrýt celý příspěvek
Však to jim ještě plně platila ty starty NASA a ještě spousta zbyla na dači. Teď už to tak veselý nebude, když si to budou muset cálovat sami :D
Však to jim ještě plně platila ty starty NASA a ještě spousta zbyla na dači. Teď už to tak veselý nebude, když si to budou muset cálovat sami :D
Zatímco se celý svět těší na start první soukromé vesmírné lodi z posádkou... Když nastoupil Obama do funkce, jedno z prvních rozhodnutí bylo seškrtat výdaje NASA. Tím otevřel ...Zobrazit celý příspěvek
Zatímco se celý svět těší na start první soukromé vesmírné lodi z posádkou...
Když nastoupil Obama do funkce, jedno z prvních rozhodnutí bylo seškrtat výdaje NASA. Tím otevřel výprodej know-how a přetahování zaměstnanců. Úplně čirou náhodou se v této době objevuje společnost SpaceX. Ve výsledku Obama zprivatizoval NASA do něčích rukou. Maskotem skutečných majitelů je Elon Musk. Ostatně i jeho monkey business s automobily je podivný. Tesla vykazuje ztráty a když náhodou skončí v malé ztrátě či na nule, akcie Tesly ztrojnásobí hodnotu a pokoří VW.Skrýt celý příspěvekAž na to, že SpaceX byla založena v roce 2002. Starty raket Falcon 1 byli v letech 2006, 2007, 2008, 2008 - úspěšný. Barak Obama byl zvolen až v roce 2009.
Až na to, že SpaceX byla založena v roce 2002. Starty raket Falcon 1 byli v letech 2006, 2007, 2008, 2008 - úspěšný. Barak Obama byl zvolen až v roce 2009.
Úspěchy SpaceX narostly až s lidmi přetaženými z NASA. Obama zkázu dokončil k dokonalosti.
Úspěchy SpaceX narostly až s lidmi přetaženými z NASA. Obama zkázu dokončil k dokonalosti.
Obama začal škrtat v roce 2011. Je docela naivní si myslet, že za těch pár let, co dle tebe, získal mozky a know-how, vypiplal rakety a začalo se mu dařit. Falcon 9 byl trefou do ...Zobrazit celý příspěvek
Obama začal škrtat v roce 2011. Je docela naivní si myslet, že za těch pár let, co dle tebe, získal mozky a know-how, vypiplal rakety a začalo se mu dařit. Falcon 9 byl trefou do černého a už v roce 2010 s ním letěl pro NASA. Někoho asi získal, ale nebude to nic rozhodujícího.Skrýt celý příspěvek
Muslim škrtal od počátku, jen mu ne vždy všechno v Kongresu prošlo. A žák český čtenář vidí větší snížení až v roce 2011. Nějak jste si představil odchod masy lidí k jednomu datu ...Zobrazit celý příspěvek
Muslim škrtal od počátku, jen mu ne vždy všechno v Kongresu prošlo. A žák český čtenář vidí větší snížení až v roce 2011. Nějak jste si představil odchod masy lidí k jednomu datu :) Máte bujnou představivost.Skrýt celý příspěvek
Je treba si vzpomenout, v jake situaci se Obama ocitl. Musel resit nejvetsi ekonomickou krizi od 30. let (ktera, byt zapocala v poslednich letech vlady Bushe jr., tak jeji zarodky ...Zobrazit celý příspěvek
Je treba si vzpomenout, v jake situaci se Obama ocitl. Musel resit nejvetsi ekonomickou krizi od 30. let (ktera, byt zapocala v poslednich letech vlady Bushe jr., tak jeji zarodky vedou spise k Clintonove administrative a odstraneni rady regulaci bankovniho sektoru). Obama potreboval maximalizovat low-tech pracovni prilezitosti a napumpovat penize do ekonomiky plosne. Presunul proto spoustu federalnich penez do investic do infrastruktury, zejmena do opraav a udrzby, kde je potreba hodne lidi. Jestli jste pred deseti lety byli ve statech, tak se na silnicich vsude neco kopalo, rozsirovalo, renovovalo. Obama, prestoze mnoha neprateli portretovany v tech nejcernejsich barvach (pun intended), nebyl zadnym zarytym nepritelem vesmirneho programu, jen proste potreboval penize presunout z dlouhodobych do kratkodobych investic. A jeho sazka na soukromy sektor - dalsi ilustrace toho, ze to nebyl zadny socialista ale stredovy, na demokrata pomerne konzervativni politik.Skrýt celý příspěvek
To, že niektoré úlohy národných vesmírnych agentúr na seba prenesú súkromné spoločnosti nie je žiadna novinka. Hovorí sa o tom už v podstate posledných 20 rokov. Vesmírny program ...Zobrazit celý příspěvek
To, že niektoré úlohy národných vesmírnych agentúr na seba prenesú súkromné spoločnosti nie je žiadna novinka. Hovorí sa o tom už v podstate posledných 20 rokov. Vesmírny program je drahá vec a vlády už nechcú alebo nemôžu platiť stále náročnejšie vesmírne technológie.Skrýt celý příspěvek
Jediný výprodej know-how provedli rusáci, a to do čínských rukou. I když už skoro neměli co prodávat. NASA provedla outsourcing, díky čemuž se podařilo snížit výrazně náklady na ...Zobrazit celý příspěvek
Jediný výprodej know-how provedli rusáci, a to do čínských rukou. I když už skoro neměli co prodávat. NASA provedla outsourcing, díky čemuž se podařilo snížit výrazně náklady na vynášení nákladů na oběžnou dráhu a poslat rusácký kosmický program do šrotu, na jehož okraji se ostatně potácel už od rozpadu sssr.Skrýt celý příspěvek
:))) Vy jste svou frustraci z Ruska schopen promítnout i do SpaceX :)
:))) Vy jste svou frustraci z Ruska schopen promítnout i do SpaceX :)
Tak, tak, je frustrující, jak potencionálně velmi bohatý stát jako rusko dokázalo zahodit svůj potenciál a zruinovat se hraním si na vojáčky a rozesíráním okolních zemí.
Tak, tak, je frustrující, jak potencionálně velmi bohatý stát jako rusko dokázalo zahodit svůj potenciál a zruinovat se hraním si na vojáčky a rozesíráním okolních zemí.
Kdyz uz je nacaty to prehazovani tak bezos a jeho blue origin (zalozeno 2000) si inzenyry rozdelil se space x skoro napul. Ale o blue origin tu nikde neni ani slovo...jako decka ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyz uz je nacaty to prehazovani tak bezos a jeho blue origin (zalozeno 2000) si inzenyry rozdelil se space x skoro napul. Ale o blue origin tu nikde neni ani slovo...jako decka nemuzete vynechavat fakta...Skrýt celý příspěvek
Problematika měsíčního nebo nějakého planetárního prachu vyřešena prakticky je. V tom bych problém neviděl. Problém bude spíš Měsíc jako takový. Pokud by tam měla být základna, tak ...Zobrazit celý příspěvek
Problematika měsíčního nebo nějakého planetárního prachu vyřešena prakticky je. V tom bych problém neviděl. Problém bude spíš Měsíc jako takový. Pokud by tam měla být základna, tak by se muselo protáčet obsazení poměrně často. Lidská posádka by měla zvládnout i let na Mars a zpátky. Stanice tam už oříšek bude, protože stínění nebude možné dovézt a bude nutné si ho vyrobit na místě.
Jinak ruskému vesmírnému programu a vynášení. Už jsem to tu psal. USA vynáší a bude vynášet levně. V Číně se kromě známých Long March od CATL objevují i "soukromé" společnosti z nichž je zajímavá Galactic Energy, která pro začátek testuje ekvivalent ruské Angary s tím, že větší jsou v plánu. Samozřejmě je dotovaná státem, což je zásadní výhoda. Nezmiňuji všemožné menší společnosti, které nabízejí resp budou nabízet menší nosiče, které vynesou pár tun nebo stovek kil na LEO.
Je to vcelku smutné, když si vezmu, jaký potenciál mají a kam až se dostali a jistou dobu byli i průkopníci v letech do kosmu. Měli nakročeno asi víc než USA. Náskok se jim podařilo za vlády Putina zcela ztratit a každým rokem je prognóza horší. Za několik let můžeme očekávat růst indických schopností a posílení japonských a další tlak na cenu. Doufám, že se víc pochlapí nebo vznikne nějaká společnost v EU a dotáhne se alespoň na částečnou konkurenci Muskovi. Když už tu blázníme s elektromobilitou, tak by jsme tam taky mohli poslat nějaký to auto, ať tam Tesle není smutno. :-) Arianespace vyjímám (multikulti navíc s podílem státu).Skrýt celý příspěvekNáskok ztratily už za života Koroljova když nedokázali dotáhnout N-1.
Náskok ztratily už za života Koroljova když nedokázali dotáhnout N-1.
Ano, naskok SSSR ve vesmirnem "zavode" se ztratil uz v ke konci americkeho programu Gemini, minimalne v technice. Od te doby to bylo v lepsim pripade remiza, spise ale prohra. Kdyz ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, naskok SSSR ve vesmirnem "zavode" se ztratil uz v ke konci americkeho programu Gemini, minimalne v technice. Od te doby to bylo v lepsim pripade remiza, spise ale prohra. Kdyz uz nejake to prvenstvi SSSR ziskalo bylo to za cenu mnohem nizsich bezpecnostnich standardu nez mela NASA a diky obrovske odvaze kosmonautu.
V soucasnosti jsou na tom ale nejhur za celou dobu, neverim ze se to muze zlepsit.Skrýt celý příspěvek
Pokud se najde na Marsu voda, asi se dočkáme více výprav, ale jinak to bude jen o tom, dokázat, že to dokážeme. Pro lidstvo je mnohem výhodnější budovat infrastrukturu vesmírných ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud se najde na Marsu voda, asi se dočkáme více výprav, ale jinak to bude jen o tom, dokázat, že to dokážeme. Pro lidstvo je mnohem výhodnější budovat infrastrukturu vesmírných stanic na oběžných drahách. Ať už se bude jednat třeba o vesmírné hotely nebo výzkum vesmíru, metalurgie v nízké gravitaci , přenos elektrické energie a samozřejmě i vojenské cíle..... Určitě jsem na něco zapomněl nebo obory co teprve vzniknou.Skrýt celý příspěvek
Voda na Marse je - vo forme ľadu na oboch póloch (na severnom priamo na povrchu) aj inde na planéte nie hlboko pod povrchom - spolu cca 21 mil. km3. Ešte väčšie ložiská sú ...Zobrazit celý příspěvek
Voda na Marse je - vo forme ľadu na oboch póloch (na severnom priamo na povrchu) aj inde na planéte nie hlboko pod povrchom - spolu cca 21 mil. km3. Ešte väčšie ložiská sú pravdepodobne hlbšie pod povrchom. V menšom množstve existuje aj vo forme pary v atmosfére.Skrýt celý příspěvek
"Voda na Marse je" Na Zemi je všechno, někde je toho trošku méně a už jsou ty části v podstatě liduprázdné. Na Marsu z pohledu života lidí není nic, vše se musí dovézt(třeba ...Zobrazit celý příspěvek
"Voda na Marse je"
Na Zemi je všechno, někde je toho trošku méně a už jsou ty části v podstatě liduprázdné.
Na Marsu z pohledu života lidí není nic, vše se musí dovézt(třeba technologie jak tu vodu vytěžit).Skrýt celý příspěvek
Áno, žiaden prvok sa nevyplatí tažiť na Marse a voziť na Zem. A práve preto sa obavam toho, že sa zopakuje situacia z Mesiacom, kde sme urobili veľký krok pre ľudstvo ale po 4 ...Zobrazit celý příspěvek
Áno, žiaden prvok sa nevyplatí tažiť na Marse a voziť na Zem. A práve preto sa obavam toho, že sa zopakuje situacia z Mesiacom, kde sme urobili veľký krok pre ľudstvo ale po 4 výpravach NASA stratila chuť financovať astronautom ich vesmírne dobrodružstvo. Nebol už dôvod na Mesiac chodiť. Pokiaľ sa dostaneme na Mars avšak astronauti odtiaľ neprinesú poznatky hodné desiatok miliárd USD tak sa ľahko môže stať že o Mars opadne záujem po niekoľkých výpravách.Skrýt celý příspěvek
Financování dalších letů na měsíc bylo pozastaveno dávno před tím, než vůbec Apollo 11 odstartovalo. Nebyla objednána druhá série Saturn V, mělo se jednat o i značně vylepšené ...Zobrazit celý příspěvek
Financování dalších letů na měsíc bylo pozastaveno dávno před tím, než vůbec Apollo 11 odstartovalo. Nebyla objednána druhá série Saturn V, mělo se jednat o i značně vylepšené rakety. Tím vznikl konečný počet raket, od toho se pak odvíjel i konečný počet startů k měsíci.
Po ukončení letů k měsíci sice zbyli rakety. Ale jen díky tomu, že program byl nad očekávání úspěšný. Problémové byli jen lety 6.(bez posádky) a 11.(posádka zachráněna).Skrýt celý příspěvekAž tam opravdu poletí, tak se těším hlavně na skafandry....a na jejich srovnání s původníma rekvizitama.
Až tam opravdu poletí, tak se těším hlavně na skafandry....a na jejich srovnání s původníma rekvizitama.
Aj Rusi dávno potvrdili, že tam boli. Existujú fotografie miest pristátí z obežnej dráhy Mesiaca. Čo by si viac chcel, aký dôkaz?
Aj Rusi dávno potvrdili, že tam boli. Existujú fotografie miest pristátí z obežnej dráhy Mesiaca. Čo by si viac chcel, aký dôkaz?
I program Apollo ale má své hrdiny:
https://i.imgur.com/H4uKGOO.jp...I program Apollo ale má své hrdiny:
https://i.imgur.com/H4uKGOO.jp...Luky: Stalo sa, pretože si vygúgloval jeden obrázok zrejme z dielne rádia Jerevan? A nestalo sa, pretože tomu neveríš? Vieš že ten citrón zavesil v simulátore a nie pred žiadny ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Stalo sa, pretože si vygúgloval jeden obrázok zrejme z dielne rádia Jerevan? A nestalo sa, pretože tomu neveríš?
Vieš že ten citrón zavesil v simulátore a nie pred žiadny "emblém NASA"? Vieš že Apollo po tragickom osude posádky prešlo masívnymi zmenami dizajnu? Prečo by asi Gusa odstraňovali (navyše takto spektakulárne vo vlastnej lodi), keď napokon spravili presne to, čo pred smrťou sám požadoval? A prečo veríš tomu, že Gus zomrel, či tomu, že vôbec nejaký Gus kedy existoval?
Ak by fanúšikovia konšpiračných teórií boli rovnako prísni na ne, ako sú na tie oficiálne, tak by neprežila ani jedna z nich.Skrýt celý příspěvek
Apollo bol vyslovene politický a symbolický projekt bez väčšej vedeckej hodnoty. Sondy by zvládli vykonať lepšiu robotu bez rizika a za zlomok ceny v porovnaní s pilotovaným letom. ...Zobrazit celý příspěvek
Apollo bol vyslovene politický a symbolický projekt bez väčšej vedeckej hodnoty. Sondy by zvládli vykonať lepšiu robotu bez rizika a za zlomok ceny v porovnaní s pilotovaným letom.
Preto sa ani nechystá žiaden reálny pilotovaný let na Mars. Stálo by to kopu peňazí a súperiť o ideologický svätý grál nie je s kým.Skrýt celý příspěvekTo je kravina. Na Měsíci se samozřejmě těžit dá. A jelikož má slabou gravitaci, tak se dá i poměrně levně odvézt. Měsíc je zajímavý pro helium-3. Je extrémě drahý izotop a na zemi ...Zobrazit celý příspěvek
To je kravina. Na Měsíci se samozřejmě těžit dá. A jelikož má slabou gravitaci, tak se dá i poměrně levně odvézt. Měsíc je zajímavý pro helium-3. Je extrémě drahý izotop a na zemi existuje omezené množství. Čínská sonda Čchang-e 4 tam pátrala právě po něm. Pro budoucí přežití lidstva bude možná esenciální. Navíc má Měsíc další výhody - extrémní vakuum v neomezeném množství zadarmo, skvělý místo pro umístění výkonných solárních kolektorů atd. Odvrácená strana je geniálním flekem pro radioteleskopii a optickou teleskopii. Měsíc je pro kolonizace pro mocnosti více než zajímavý.Skrýt celý příspěvek
"Pro budoucí přežití lidstva bude možná esenciální" Zatím není, a tím se jeho hodnota blíží 0. Proti vytváření vakua na zemí je to krapet drahá sranda. Vědecké rozpočty jsou sice ...Zobrazit celý příspěvek
"Pro budoucí přežití lidstva bude možná esenciální"
Zatím není, a tím se jeho hodnota blíží 0.
Proti vytváření vakua na zemí je to krapet drahá sranda. Vědecké rozpočty jsou sice super, ale pořád bude o řád levnější mít ty astronomické přístroje zavěšené ve vesmíru, než pro ně budovat základnu na měsíci.
Solární panely jsou vám k prdu, když nejbližší spotřebitel je cca 300 000 km daleko.
To je jako prodávat u nás vodu lidem na pouští, jen si pro ni sem musí dojít..Skrýt celý příspěvekProto je tam "možná", ale to bylo asi těžký. Mimochodem, hodnota se nule neblíží. Jeden litr stál v roce 1991 cca 100 dolarů, v roce 2010 už 2000 dolarů, a v roce 2025 může cena ...Zobrazit celý příspěvek
Proto je tam "možná", ale to bylo asi těžký. Mimochodem, hodnota se nule neblíží. Jeden litr stál v roce 1991 cca 100 dolarů, v roce 2010 už 2000 dolarů, a v roce 2025 může cena vystřelit na 12 000 dolarů za litr. Za 25 let se tak cena může zvýšit až 120x a růst bude dál a mnohem rychleji se zvýšenou poptávkou, protože logické snižování ceny pomocí vetší a větší velkovýroby v tomto případě nefunguje. Nyní stále žijeme z velké části ze zásob a z likvidace jaderných zbraní. Frakční destilace vzduchu je drahá a prozatím nikdo nevymyslel nic levnějšího. Mimochodem roční spotřeba je jen v USA 6000 litrů za rok. Bez helia-3 se neobejdeme už nyní.
Oprava k hladu po heliu-3: Čchang-e 4 hledala přímo na místě, Čchang-e 5 dovezla vzorek na zemi. Indové mají stejný názor a poslali pro průzkum rover Pragyan a v plánu je další mise pro příští rok (Chandrayaan-3). Další mise, které pravděpodobně mají za úkol hledat přímo a nebo mimo jiné helium-3 a zkoušet technologie těžby - Mission One (soukromý Astrobotic Technology), Nova-C (soukromý Intuitive Machines), VIPER (NASA) - ten podle výbavy jede zcela jistě zkoumat minimálně výskyt a koncentraci, Hakuto (soukromá ispace) rozjel spolupráci s NASA pro návrh landeru a výrobu prvního japonského roveru. Měl by jsi jim brnknou a říct, že ty jsi letadlo a oni tupci a že utrácejí miliardy zbytečně.
Nevím, proč by měli posílat elektřinu na zemi. Pro chod stanice a těžbu bude potřeba hodně elektřiny.Skrýt celý příspěvekhttps://ct24.ceskatelevize.cz/... Nejsou reaktory co by to spalovaly, ani efektivní technologie jak to dostat na ...Zobrazit celý příspěvek
https://ct24.ceskatelevize.cz/...
Nejsou reaktory co by to spalovaly, ani efektivní technologie jak to dostat na zemi.
Když se bavíte o ceně, zjistěte si kolik stojí dostat něco na povrch měsíce a zpět.Skrýt celý příspěvekJirosi Helium-3 nemá využití pouze jako palivo. Aktuální experimentální testy fůze spotřebují jen část z roční produkce. Asi nejčastější využití má v medicíně pro zjištění dynamiky ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
Helium-3 nemá využití pouze jako palivo. Aktuální experimentální testy fůze spotřebují jen část z roční produkce. Asi nejčastější využití má v medicíně pro zjištění dynamiky proudění vzduchu v plicích na pracovišti MRI. Proto tu je poptávka. Spotřeba na jedno vyšetření je malá, takže i v případě, že cena helia-3 vyskočí opravdu vysoko, bude se nadále používat. Jak jsem psal výše, státy i soukromé společnosti to vědí líp než my a jsou ochotni investovat skutečně hodně.Skrýt celý příspěvekPokud stoupne cena (poptávka) stoupne i výroba. Cena bude stoupat jen tam, kdy se vyplatí postavit provozy na větší výrobu. Ale i u fúze se bavíte o potřebě 50+.let. Cena prostě v ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud stoupne cena (poptávka) stoupne i výroba.
Cena bude stoupat jen tam, kdy se vyplatí postavit provozy na větší výrobu. Ale i u fúze se bavíte o potřebě 50+.let. Cena prostě v realistické době nedosáhne na cenu letu na měsíc. A to se vůbec nebavíme o investicích do vývoje té cesty.Skrýt celý příspěvek
Teším se na start jak malý dítě. Celá raketa, skafandry, kokpit na mě působí zvláštním dojmem, vše je tvarově tak čisté a strohé jako tesla. Držím Muskovi palce ať to vyjde.
Teším se na start jak malý dítě. Celá raketa, skafandry, kokpit na mě působí zvláštním dojmem, vše je tvarově tak čisté a strohé jako tesla. Držím Muskovi palce ať to vyjde.
Taka laická otazka: minule tu bol článok o zapadnej dominancii vo vesmírnom priemysle a spomenula sa ťažba nerastov. Ktorý prvok sa vyplatí tažiť na Marse a voziť ho na Zem ?
Taka laická otazka: minule tu bol článok o zapadnej dominancii vo vesmírnom priemysle a spomenula sa ťažba nerastov. Ktorý prvok sa vyplatí tažiť na Marse a voziť ho na Zem ?
Po drobné úvaze - možná metan.
Samozřejmě ne jako export na Terru, ale jako benzinka pro lukrativní těžbu na asteroidech.Po drobné úvaze - možná metan.
Samozřejmě ne jako export na Terru, ale jako benzinka pro lukrativní těžbu na asteroidech.Metanu je všade dosť. V podstate jediný reálne nevyčerpateľný zdroj energie na planéte mimo slnka a vetra. Okrem toho, ide o skleníkový plyn ktorého by sme sa práveže potrebovali ...Zobrazit celý příspěvek
Metanu je všade dosť. V podstate jediný reálne nevyčerpateľný zdroj energie na planéte mimo slnka a vetra. Okrem toho, ide o skleníkový plyn ktorého by sme sa práveže potrebovali zbavovať a nie ho ešte sem voziť. Jediný problém ktorý existuje, že nemáme technológiu ktorá by dokázala filtrovať metán z atmosféry vo veľkých množstvách.Skrýt celý příspěvek
Metan je součástí přírodních cyklů na zemí po celou dobu její existence jako další věci jako CO2. Problém jsou jen uměle vyrobené věci co příroda nedokáže zpracovat. Nebo kam mizí ...Zobrazit celý příspěvek
Metan je součástí přírodních cyklů na zemí po celou dobu její existence jako další věci jako CO2. Problém jsou jen uměle vyrobené věci co příroda nedokáže zpracovat.
Nebo kam mizí ten Metan co produkují sopky, a další přírodní zdroje
už 4,5 miliardy let.Skrýt celý příspěvekJirosi: Sopky neprodukujú žiaden metán keďže metán je v podstate klasický zemný plyn ktorý je vysoko horľavý a výbušný. Produkujú resp. uvoľňujú ho niektoré bahenné sopky. Ide o ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Sopky neprodukujú žiaden metán keďže metán je v podstate klasický zemný plyn ktorý je vysoko horľavý a výbušný. Produkujú resp. uvoľňujú ho niektoré bahenné sopky. Ide o najjednoduchší uhľovodík ktorý vzniká predovšetkým pri rozpade organických látok. A tiež dokáže zanikať. Ak sa dostane do atmosféry tak oxiduje a rozkladá sa na vodu a ďalšie látky s polčasom rozpadu asi 7 rokov.
Satai: Marse boli zaznamenané len jeho stopové množstvá ktoré sa tam pravdepodobne dostali na kométach a uvoľňujú sa nepravidelne, pravdepodobne podľa toho, ako Slnko roztápa ľad. Nemyslím si, že je ho tam toľko, že by bol využiteľný ako palivoSkrýt celý příspěvekMiroslav: Šlo jen o to, že sice máte pravdu a je to opravdu silný skleníkový plyn. Ale je běžnou součástí přírody a pokud by ho ta nedokázala recyklovat, tak už by tu dávno vybyla ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: Šlo jen o to, že sice máte pravdu a je to opravdu silný skleníkový plyn. Ale je běžnou součástí přírody a pokud by ho ta nedokázala recyklovat, tak už by tu dávno vybyla Venuše. To se týká i dalších běžných plynů jako CO2.Skrýt celý příspěvek
Veď ja som nikde netvrdil, že metán sa nedokáže recyklovať. V atmosfére oxiduje. Mimochodom atmosféru je viazaný v ľadovcoch napríklad a pod vodnou hladinou. Jedine čo nevieme je, ...Zobrazit celý příspěvek
Veď ja som nikde netvrdil, že metán sa nedokáže recyklovať. V atmosfére oxiduje. Mimochodom atmosféru je viazaný v ľadovcoch napríklad a pod vodnou hladinou. Jedine čo nevieme je, že aký vplyv bude mať globálne otepľovanie na nárast metánu v atmosfére a tým zvyšovanie skleníkového efektu. Niektorí vedci tvrdia, že globálne otepľovanie spôsobí uvoľnenie metánu viazaného v podmorských ľadovcoch a tým pádom ešte viac zrýchli. Ale na to neexistuje jednoznačná odpoveď. A tým pádom som túto tému vyčerpal a už k nej asi nemám čo povedaťSkrýt celý příspěvek
Jirosi: Drvivej väčšine živočísnych druhov prudké zmeny nesvedčia - vždy pri nich došlo k masívnemu vyhynutiu druhov a je úplne irelevantné, že v zmenenom prostredí sa neskôr ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi: Drvivej väčšine živočísnych druhov prudké zmeny nesvedčia - vždy pri nich došlo k masívnemu vyhynutiu druhov a je úplne irelevantné, že v zmenenom prostredí sa neskôr masívne rozšírili iné druhy. (Áno, CO2 bolo na Zemi viac než dnes, aj teplota bývala vyššia - ale treba uviesť aj to, že medzitým to párkrát celkom pekne zatriaslo s evolučným stromom.)
Dnes sa prudko (!) mení klíma na celej (!) Zemi.Skrýt celý příspěvekTen zrychlující se růst je odhad. Klima se měnilo vždy a vždy se měnit bude. Uvědomte si jakými změnami dokázala naše planeta projít sama od sebe. Dobrý příklad jsou opakující se ...Zobrazit celý příspěvek
Ten zrychlující se růst je odhad. Klima se měnilo vždy a vždy se měnit bude.
Uvědomte si jakými změnami dokázala naše planeta projít sama od sebe. Dobrý příklad jsou opakující se doby ledové. Dovedete si vůbec představit jak by z pohledu dnešních zpráv vypadal ledovec jehož rozsah by sahal až na území CR?Skrýt celý příspěvek
Miroslav a spol.. Metán v skutočnosti na Marse nie.. Ale Metán vzniká dvoma spôsobmi buď organicky alebo a anorganicky.. Anorganicky zjednodušene CO2 + H20 + elektrika.. A keďže ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav a spol..
Metán v skutočnosti na Marse nie..
Ale Metán vzniká dvoma spôsobmi buď organicky alebo a anorganicky..
Anorganicky zjednodušene CO2 + H20 + elektrika..
A keďže vody je na Marse habadej, CO2 oveľa viac ako na Zemi vo vzduchu, tak ostávajú dve veci..
Elektrina - na to má NASA vo vývoji Kilo Plant technológiu (trošku som to skomolil) reaktoru, ktorý vie dodať dlhodobo dostatok energie a potom to zariadenie na výrobu metánu.
Dnes také zariadenie, ktoré dokáže po dobu pár mesiacov vyrobiť dostatok metánu pre kozmickú loď je veľké asi ako auto - takže ho tam vieme už dnes bez problémov poslať.. samozrejme sa pracuje na jeho zmenšení.. už som videl prototypy veľké ako pol auta :)
Jedine ten jadrový generátor je v plienkach, ale koncept je už dávno vyskúšaný, len sa to celé testuje vo väčšom výkone..
Cca do dvoch troch rokoch kov by to malo byť hotové..
Takže aj keď na Marse metán moc nie je, dá sa ho tam vyrobiť skoro nekonečné množstvo..
Prečo asi Blue origin a Space x stávajú novú generáciu motorov na princípe spaľovania metánu??Skrýt celý příspěvek
Co takhle Helium3 pro jadernou fúzi? Například z měsíce.
Co takhle Helium3 pro jadernou fúzi? Například z měsíce.
V dalších 50.letech bude jeho potřeba 0. I potom to bude stále hudba budoucnosti.
V dalších 50.letech bude jeho potřeba 0. I potom to bude stále hudba budoucnosti.
V současné době žádný. Náklady by byly daleko daleko větší, než je ta nejnákladnější těžba čehokoliv na Zemi. Teoreticky by bylo zajímavější přitáhnout nějaký asteroid k Zemi a ...Zobrazit celý příspěvek
V současné době žádný. Náklady by byly daleko daleko větší, než je ta nejnákladnější těžba čehokoliv na Zemi. Teoreticky by bylo zajímavější přitáhnout nějaký asteroid k Zemi a vytěžit ho na oběžné dráze. Kdyby byl celý složen z nějakého na Zemi vzácného prvku, tak by to už mohl být výdělečný podnik. Ale i to je hudba spíše druhé poloviny století. Dnes ani na to nemáme technologie.Skrýt celý příspěvek
Jediná věc co by se vyplatila těžit ve vesmíru je palivo do raket. Pokud by cena klesla pod určitou hodnotu dalo by se uvažovat o těžbě a na ní navázané výrobě na orbitě.
Jediná věc co by se vyplatila těžit ve vesmíru je palivo do raket. Pokud by cena klesla pod určitou hodnotu dalo by se uvažovat o těžbě a na ní navázané výrobě na orbitě.
Helium-3. Je o tom spousty a spousty informací kde a jak těžit. Od potřebné energie, přes cenu zařízení až po dobu, kdy se začne investice vracet. Proto bude měsíc brzy poset ...Zobrazit celý příspěvek
Helium-3. Je o tom spousty a spousty informací kde a jak těžit. Od potřebné energie, přes cenu zařízení až po dobu, kdy se začne investice vracet. Proto bude měsíc brzy poset všemožnými landery s jedním úkolem. Po heliu-3 pátrají jak státní instituce a firmy, tak i soukromníci a jsou ochotni utratit miliardy.Skrýt celý příspěvek
Tohle se už říká od doby kdy se zjistilo, že by tam ty zásoby mohli být. Ale za těch 50.let se tam žádná základna ani továrna nepostavila.
Tohle se už říká od doby kdy se zjistilo, že by tam ty zásoby mohli být. Ale za těch 50.let se tam žádná základna ani továrna nepostavila.
Protože bylo levné a bylo ho dost. Dokonce tolik, že některé státy mají několik desítek možná i stovek kg v rezervě. Jenže teď už je opravdu drahé a bude dražší. Shodou náhod ...Zobrazit celý příspěvek
Protože bylo levné a bylo ho dost. Dokonce tolik, že některé státy mají několik desítek možná i stovek kg v rezervě. Jenže teď už je opravdu drahé a bude dražší.
Shodou náhod jsem se nedávno hrabal ve studiích na "Lunar and Planetary Institute", instituce spadající pod USRA, a tam byla studie, kde byl i výpočet návratnosti. Při překročení hranice 1400 dolarů za gram by se stanice zaplatila za 5 let. Studie je z roku 2010, takže se zase hodně změnilo. Lety jsou levnější a, dolar má jinou hodnotu, ale zase až takový rozdíl to nebude.Skrýt celý příspěvek"Mimochodem, hodnota se nule neblíží. Jeden litr stál v roce 1991 cca 100 dolarů, v roce 2010 už 2000 dolarů, a v roce 2025 může cena vystřelit na 12 000 dolarů za litr" Hustota ...Zobrazit celý příspěvek
"Mimochodem, hodnota se nule neblíží. Jeden litr stál v roce 1991 cca 100 dolarů, v roce 2010 už 2000 dolarů, a v roce 2025 může cena vystřelit na 12 000 dolarů za litr"
Hustota Helia 3 je 59 g / l to je cena cca 33,8 UDS / g.
Roční spotřeba USA je 6000 l *59 = 354 kg
Při ceně 1 400 UDS /g je to 496 mil UDS, z cenou v roce 2010 je to 12 mil UDS.
SpaceX létá na oběžnou dráhu Země za 50 mil UDS, i při té ceně to je jen 10. letů na orbitu země/rok.Skrýt celý příspěvekJirosi no tak ale.... trochu logického myšlení do úvahy. Jaký plyn by mohl za standardních podmínek mít hustotu 59g/litr??? Obyčejný vzduch má hustotu 1,2 g/litr a He-3 pak 0,1650 ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi
no tak ale.... trochu logického myšlení do úvahy. Jaký plyn by mohl za standardních podmínek mít hustotu 59g/litr???
Obyčejný vzduch má hustotu 1,2 g/litr a He-3 pak 0,1650 g/litr.Skrýt celý příspěvekOmluva je to hmotnost při teplotě varu ( 3,19K). Při vámi udané hustotě by cena byla už v roce 2010 12000 UDS/g. Při spotřebě USA 990 g / rok, by to byl trh z obratem 12 mil. ...Zobrazit celý příspěvek
Omluva je to hmotnost při teplotě varu ( 3,19K).
Při vámi udané hustotě by cena byla už v roce 2010 12000 UDS/g.
Při spotřebě USA 990 g / rok, by to byl trh z obratem 12 mil. UDS.
Zkuste se zamyslet zda by se vůli tomu vyplatilo stavět na měsíci základnu, když jen cena ISS 150 mld UDS. Kolik by asi tak stála základna schopná těžit a zpracovávat materiál na měsíci, optimisticky bez lidské osádky?Skrýt celý příspěvek
Říci že "soukromý sektor už si troufá na to, co dříve „uměly“ jen velké státní agentury" je sice pravda, ale jen napůl. Druhou půlkou pravdy je, že si na to troufá díky miliardám, ...Zobrazit celý příspěvek
Říci že "soukromý sektor už si troufá na to, co dříve „uměly“ jen velké státní agentury" je sice pravda, ale jen napůl. Druhou půlkou pravdy je, že si na to troufá díky miliardám, které do projektu nasypala právě vláda. Třetí "půlkou", o které se moc nemluví, je to, že vláda USA už nechce čelit fiasku jako při havárii raketoplánů, takže je pro ni výhodnější když to budou dělat soukromé společnosti. Ty ponesou riziko i zodpovědnost, a USA budou v případě úspěchu tvrdit "to je NAŠE společnost", v případě zádrhelu však řeknou "to není selhání státu, jen soukromníka". Politická prestiž se opět začíná dostávat do hry, tím víc že kdyby se fakt něco nepovedlo, Rusko by jim to dalo s plnou parádou sežrat. Holt už se zase poměřují pindíci jako nedávno, jen to v tom letošním chaosu není tak snadno vidět.Skrýt celý příspěvek
"že si na to troufá díky miliardám, které do projektu nasypala právě vláda."
A patnáctá půlka je, že to byl pakatel ve srovnání s jinými projekty."že si na to troufá díky miliardám, které do projektu nasypala právě vláda."
A patnáctá půlka je, že to byl pakatel ve srovnání s jinými projekty.Pro vládu USA by bylo nejhorší vysvětlovat občanům proč umřel astronaut v Ruské raketě. To je čistě statisticky jen otázka času. "NASA paid SpaceX $3.14 billion to develop and fly ...Zobrazit celý příspěvek
Pro vládu USA by bylo nejhorší vysvětlovat občanům proč umřel astronaut v Ruské raketě. To je čistě statisticky jen otázka času.
"NASA paid SpaceX $3.14 billion to develop and fly the Crew Dragon, while Boeing received $4.8 billion to develop and fly the CST-100 Starliner."
Ono je to sice spousta peněz vlády, ale zatím tu právě díky té ceně není soukromá poptávka na tuhle službu. Raketoplán z 7(10) místy létal za 500-750 mil UDS. SpaceX nabízí 7 míst za 50 mil UDS, to je úspora kolem 450 mil za jediný start. To se ty náklady na vývoj vložené vládou vrátí během pár letů(cca 7).Skrýt celý příspěvek.... proto přestaly lítat raketoplány, kde statistiky a náklady byly horší než u Sojuzu.
.... proto přestaly lítat raketoplány, kde statistiky a náklady byly horší než u Sojuzu.
Raketoplány mali podľa pôvodných plánov skončiť už začiatkom 90. rokov. V skutočnosti skončili o 20 rokov neskôr. Problémom bola neexistencia nástupcu vinou neschvaľovania a ...Zobrazit celý příspěvek
Raketoplány mali podľa pôvodných plánov skončiť už začiatkom 90. rokov. V skutočnosti skončili o 20 rokov neskôr.
Problémom bola neexistencia nástupcu vinou neschvaľovania a rušenia programov (zrušenie Constellation pred 10 rokmi je spomínané aj v rozhovore).
Inak NASA má aj vlastnú loď Orion, s ktorou plánuje návrat na Mesiac, príp. let na Mars - prvý let s posádkou v roku 2023 (nepilotovaný orbitálny test s vývojovou verziou lode prebehol v roku 2014, budúci rok nepilotovaný ako súčasť prvého štartu rakety SLS).Skrýt celý příspěvekmajor Myslím si, že Orion nechává Muska klidným. Už roky se potácí s hmotností. Tak to dopadá, když chtějí jeden typ lodi na všechno. Na vynášení, na Měsíc i na Mars... A pokud se ...Zobrazit celý příspěvek
major
Myslím si, že Orion nechává Muska klidným. Už roky se potácí s hmotností. Tak to dopadá, když chtějí jeden typ lodi na všechno. Na vynášení, na Měsíc i na Mars...
A pokud se k ISS dostanou do roku 2025 tak to bude výhra. A i v takovém případě vyjde Dragon 2 levněji. Co víc, Dragon 2 bude pro vynášení k ISS snad ve všech ohledech lepší.Skrýt celý příspěvekPoly Program SLS + Orion nebol nikdy zamýšľaný, aby slúžil na to sa dostať k ISS.. Takže nielenže nie v roku 2025, ale ani v roku 2225.. Orion má slúžiť na diaľkové lety do ...Zobrazit celý příspěvek
Poly
Program SLS + Orion nebol nikdy zamýšľaný, aby slúžil na to sa dostať k ISS..
Takže nielenže nie v roku 2025, ale ani v roku 2225..
Orion má slúžiť na diaľkové lety do hlbokého vesmíru..
Aj napriek 10-15x väčším výdavkom oproti Space X sú už z oboma projekty na cieľovej rovine a praktický majú vyriešené všetky technické problémy, bodaj by aj nie za tie peniaze, však..
Čaká ich už finálne spájanie a testovanie - cca rok.. ak sa neobjavia problémy tak môžu letieť..
Ale tie sa vždy objavia, hlavne pri tak obrovských projektoch.. takže 2022-2023 prvý let..
Preto si už Naša objednala na projekt cislunarnej vesmírnej stanice Gateway Space X s jej Falcon Heavy..
To bude ťažký kôň čo dostane skoro všetku techniku na Mesiac okrem ľudí.. (zatiaľ)
Tých pošlú na.kombinacií SLS+Orion za 1 MLD štart, pričom zato sa dá kúpiť 10-15 štartov Heavy u Space X..Skrýt celý příspěvek
Proč přestali létat raketoplány je složitější, nejvíce je to podobné asi tomu proč přestali létat Concordy.
Proč přestali létat raketoplány je složitější, nejvíce je to podobné asi tomu proč přestali létat Concordy.
Načítám diskuzi...