OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?
- 7. 3. 2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní letadla. V úvahu připadají turbovrtulové i proudové stroje. Klíčovým mezníkem programu bude léto, kdy potenciální uchazeči předvedou na základně Holloman Air Force Base své kandidáty.
Během studené války se Pentagon spoléhal na různé typy letounů. Výkonný F-15 Eagle vedl boj vzduch-vzduch na dlouhé vzdálenosti, levnější F-16 Fighting Falcon byl univerzální letoun, bitevník A-10 Thunderbolt II měl ničit obrněná vozidla a podporovat pěchotu, z letadlových lodí startoval F/A-18 Hornet a F-14 Tomcat, námořní S-3 Viking bojoval s ponorkami a letoun s kolmým přistáním AV-8B používala námořní pěchota.
V současné době ale americké ozbrojené síly spoléhají pouze na dva typy letadel - na supervýkonnou stíhačku F-22A Raptor a "všeuměla" F-35 Lightning II. F-35 nahradí ve verzí “A”, “B” a “C” letouny F-16, A-10, F/A-18, S-3 i AV-8B.
Americké letectvo ale na základě zkušeností z válek na Středním východě pochopilo, že současná bojová letadla jsou pro některé úkoly příliš předimenzované. Resp. jejich provoz je natolik drahý a počet letadel tak malý (např. s ohledem na udržení tempa výcviku), že je velice obtížné je nasazovat, udržovat a provozovat vždy a všude tam, kde je třeba.
Navíc v blízké budoucnosti zůstane Pentagonu jen velmi výkonný, a tedy patřičně drahý F-35. Posuďte sami. Letová hodina F-35 stojí 42 000 dolarů a například cena dvou laserem naváděných pum GBU-12 Paveway II (2x 227 kg) je 2x20 000 dolarů.
Cena jedné mise (jednoho letounu), při které bude nutno poskytnout blízkou palebnou podporu CAS (Close Air Support) vlastním pozemním jednotkám, lehce překročí 100 000 dolarů (2,6 milionu Kč). Do akce navíc létají minimálně dva stroje.
Žhavým kandidátem je A-29 Super Tucano. Americké letectvo provozuje Super Tucana na základně Moody Air Force Base, kde pro tyto letouny cvičí afgánské piloty. / YouTube
Americké letectvo proto pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci v úvodu zmíněného programu OA-X.
Pentagon požaduje komerčně dostupná letadla. Tímto způsobem sice letectvo nedostane “dokonalý” letoun, ale ušetří desítky miliard dolarů za vývoj nového bitevního letadla.
“Chystáme se oficiálně pozvat zástupce průmyslu k účasti (na programu OA-X - pozn. red.),” uvedl David Goldfein, náčelník generálního štábu letectva. Goldfein směrem k průmyslu dodává: ”Ukažte nám, co máte a co splňuje naše základní požadavky. [...] Nechceme něco, kde je třeba dělat hodně výzkumu a vývoje. Hledáme komerční stroj, který můžeme rychle nasadit.”
Podle Goldfeina nejvhodnější stroje projdou ostrým testováním na Středním východě, kde musí prokázat své schopnosti v prašném a suchém prostředí. Pentagon již dříve podobným způsobem testoval na Středním východě turbovrtulová letadla OV-10G+ Bronco a A-29B Super Tucano.
Letctvo má na výběr i výkonnější stroje, jako Textron AirLand Scorpion.
“Chceme zjistit, zda to má z finančního hlediska smysl,” komentuje program Lisa Disbrow, náměstkyně letectva na americkém ministerstvu obrany. “Tento koncept může uvolnit velmi drahé a velmi výkonné platformy (F-22, F-35 - pozn. red.) z operací nízké intenzity, což nám získá čas tyto platformy připravit na komplexnější hrozby. Může nám to také pomoc lépe absorbovat nové piloty a být více užiteční při spolupráci s našimi spojenci a partnery.”
Letectvo zatím neví, zda v rámci programu OA-X dá přednost turbovrtulovým, nebo výkonnějším proudovým strojům. V úvahu připadají turbovrtulové stroje Beechcraft AT-6, Embraer A-29 Super Tucano nebo výkonnější proudové Textron AirLand Scorpion či dokonce Lockheed Martin FA-50 nebo Leonardo M-346.
Výhodou AT-6 a A-29 jsou nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů.
Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Letoun je ale samozřejmě po všech stránkách výkonnější. Cena ještě výkonnějšího FA-50 je 30 milionů dolarů (záleží na vybavení) a M-346 35 milionů dolarů.
Pro zajímavost uveďme, že parametry amerického letectva pro program OA-X splňuje český bitevník L-159 ALCA nebo nový L-39NG. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů. Otázkou je, zda je vůbec nějaká reálná (politická) šance se s L-39NG/159 programu OA-X zúčastnit.
Zdroj: Defense News
Související články
Boeing T-X absolvoval svůj první let
Zbrusu nový letoun T-X od Boeingu a jeho partnera, společnosti Saab, který byl speciálně navržen pro ...
- 21.12.2016
- 11 komentářů
- Redakce AN
Cena programu F-35 ne tak úplně „mimo kontrolu“
Nedávno jsme přinesli zprávu o tom, jak se budoucí prezident USA Donald Trump ostře vymezil proti ...
- 02.01.2017
- 271 komentářů
- Tomáš Zwiefelhofer
Stíhačky Gripen nebo F-16 pro Indii
Indie připravuje nákup nových jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů západní výroby. Mezi ...
- 06.01.2017
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021
Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...
- 15.02.2017
- 58 komentářů
- Jan Grohmann
F 16 síce majú dosť,ale vďaka modernizácii na Viper ich budú vyraďovať omnoho neskôr ako bolo plánované,a tak ako už bolo napísané, prerábať na jednoduchšie sa im ich neoplatí,lebo ...Zobrazit celý příspěvek
F 16 síce majú dosť,ale vďaka modernizácii na Viper ich budú vyraďovať omnoho neskôr ako bolo plánované,a tak ako už bolo napísané, prerábať na jednoduchšie sa im ich neoplatí,lebo to vyjde paradoxne viac, ako modernizácia na Viper.Skrýt celý příspěvek
Zjednodušená F-16 by nedopadla. Jednak by vývoj něco stál, jednak by to chvíli trvalo a skončila by ve stejné kategorii jako FA-50, která je vlastně zmenšenou F-16. Teď jsem ...Zobrazit celý příspěvek
Zjednodušená F-16 by nedopadla. Jednak by vývoj něco stál, jednak by to chvíli trvalo a skončila by ve stejné kategorii jako FA-50, která je vlastně zmenšenou F-16.
Teď jsem navíc četl, že i ta Fa-50 není prý ideální. Očividně je moc rychlá a operuje ve stejných výškách jako běžné stíhací letouny. Oni prý preferuji menší rychlost a možnost přízemního letu. To opět nahrává A-29. Ten Scorpion mi přijde že má až moc podobné zaměření jako Reaper. Proč chtít pilotovane letadlo, když stejnou práci už teď dělá dron?Skrýt celý příspěvekMarfolodej: "Modernizace" F-16 by byla hodne nakladna vec. Motor bez AF by mel jine rozmery, takze by se musel upravovat drak a to je hodne nakladna vec. Navic draky, ...Zobrazit celý příspěvek
Marfolodej:
"Modernizace" F-16 by byla hodne nakladna vec. Motor bez AF by mel jine rozmery, takze by se musel upravovat drak a to je hodne nakladna vec. Navic draky, elektroinstalace, hydraulika tyhle systemy nemladnou
Luky:
Nezapominejte ze cena letadla neni jenom cena letadla, ale i pilota a jeho vycviku. Pokud budu mit levny letadla, na kterejch budu ztracet piloty, tak to neni zadna hitparada. Tohle ale otestuje az ostre nasazeni.Skrýt celý příspěvekalea206 ne není to výhoda, když jsou mezi hlavními kritérii cena. Ten trup je ve výsledku 3x tak široký než jednomotorák. Je to takový model F-14 s otevřenými křídly, kterou fikl ...Zobrazit celý příspěvek
alea206
ne není to výhoda, když jsou mezi hlavními kritérii cena. Ten trup je ve výsledku 3x tak široký než jednomotorák. Je to takový model F-14 s otevřenými křídly, kterou fikl Hornet.Skrýt celý příspěveka nestačilo by očesat a zjednodušit F-16? Stejně jich maj mraky a budou je vyřazovat. Dat tam jednodušší motor bez přídavného spalování, jednodušší avioniku a fertig.
a nestačilo by očesat a zjednodušit F-16? Stejně jich maj mraky a budou je vyřazovat. Dat tam jednodušší motor bez přídavného spalování, jednodušší avioniku a fertig.
flexi: věnuj pozornost tomu co ten stroj unese a kolik váží: Empty weight: 2,884 lb (1,308 kg) Loaded weight: 4,804 lb (2,179 kg) Max. takeoff weight: 6,100 lb (2,767 ...Zobrazit celý příspěvek
flexi: věnuj pozornost tomu co ten stroj unese a kolik váží:
Empty weight: 2,884 lb (1,308 kg)
Loaded weight: 4,804 lb (2,179 kg)
Max. takeoff weight: 6,100 lb (2,767 kg)
Tzv ten stroj unese 588kg... Přidej si avioniku, TG pod, nějakou tu ochranu a neodlepí se od země.
Scorpion v podstatě plně naloženého Arese unese 1,5 krat.
Tohle fakt není stroj na moderní CAS ani COINSkrýt celý příspěvekalea206: ber v potaz ze to letadlo je z roku 86. Teda vic nez 20 let stare a temer o ctvrtstoleti predbehlo svou dobu. Netvrdim ze by se melo primo prejit k jeho vyrobe, ale vyuzit ...Zobrazit celý příspěvek
alea206: ber v potaz ze to letadlo je z roku 86. Teda vic nez 20 let stare a temer o ctvrtstoleti predbehlo svou dobu. Netvrdim ze by se melo primo prejit k jeho vyrobe, ale vyuzit naplno tento koncept. Proc kupovat novy nevyzkouseny (a patricne hnusny) scorpion, kdyz existuje zaletany a vyzkouseny a potencionalne efektivni LOW-COST stroj ktery by se mohl poridit za tretinovou (nebo polovicni) cenu jako scorpion? Nemluvim o tom ze by jich mohly byt vyrobeny "stovky". V neposledi rade by ty HI-TECH turbopropy jako je texan nebo supertucanno da se rict strcil do kapsy. Co se tyce poskozeni v boji, to by slo resit v modernizacnim paketu. V kazdem pripade by tech malych lehkych a hbitych ARESů na bojisti operovalo vic.Skrýt celý příspěvek
Luky: Dvoumotorova konstrukce je velka vyhoda. Tim spis u letadla kde jako protivnika ocekavas "kulometnou" AA. Letadlo schyta davku do jednoho motor a na ten druhej se porad muze ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: Dvoumotorova konstrukce je velka vyhoda. Tim spis u letadla kde jako protivnika ocekavas "kulometnou" AA. Letadlo schyta davku do jednoho motor a na ten druhej se porad muze vratit domu. A-10 mela tuhle myslenku dovedenou extremu (2 motory, na gondolach daleko od sebe) ale tam se uvazovaly i manpady.
Flexi: Letadlo je to zajimavy a aerodinamicky "narocny" otazka je jak by se chovalo pri poskozeny at uz kachnich nebo normalnich kridel. Takhle radikalni konstrukce by mohla aerodinamickou stabilitu ztratit az desive snadno.Skrýt celý příspěvekJa to porad nechapu. Burt Rutan jim takovy letoun vyvyinul uz davno. V roce 1986. Letoun s genialnima vlastnostma Type 151 - ARES za jednotkovou cenu 2 miliony dolaru. S ...Zobrazit celý příspěvek
Ja to porad nechapu. Burt Rutan jim takovy letoun vyvyinul uz davno. V roce 1986. Letoun s genialnima vlastnostma Type 151 - ARES za jednotkovou cenu 2 miliony dolaru. S modernizaci na soucasny trend plus 3 max. Bud jsou slepí nebo nevim. :/
http://www.military.cz/usa/air...
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekMoc nechápu, proč je Scorpion dvoumotorový, když jde hlavně o cenu stroje a provozu. Vždycky bude v nevýhodě v porovnánís jednomotorákem a odolnost to letadlo stejně nemá takovou ...Zobrazit celý příspěvek
Moc nechápu, proč je Scorpion dvoumotorový, když jde hlavně o cenu stroje a provozu. Vždycky bude v nevýhodě v porovnánís jednomotorákem a odolnost to letadlo stejně nemá takovou aby dva motory rozhodovalySkrýt celý příspěvek
Myslím,že jediný ideální kandidát je Scorpion,Turbovrtulové bitevníky jsou možná vhodné pro rozvojové země či prostředí Jižní Ameriky,ale nevěřím,že by něco takového pořídilo ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím,že jediný ideální kandidát je Scorpion,Turbovrtulové bitevníky jsou možná vhodné pro rozvojové země či prostředí Jižní Ameriky,ale nevěřím,že by něco takového pořídilo americké letectvo,protože pro ně je takový letoun prostě slabý nevýkonný atd..Skrýt celý příspěvek
I české alky prošly modernizací avioniky a dostaly například větší multifunkční displeje, také stojí za zmínku vývoj verzí T1 a T2. Integrace Liteningu proběhla myslím na letoun ...Zobrazit celý příspěvek
I české alky prošly modernizací avioniky a dostaly například větší multifunkční displeje, také stojí za zmínku vývoj verzí T1 a T2. Integrace Liteningu proběhla myslím na letoun jako takový, nejen tedy pro kusy prodané Drakenu.Skrýt celý příspěvek
L-159 normálně fachá v Iráku, plus na mezinárodních cvičeních (včetně pár sestřelů F-16), plus podpora USAF/US NAvy/US Marines během cvičení. Draken si nechal svoje L-159 upravit ...Zobrazit celý příspěvek
L-159 normálně fachá v Iráku, plus na mezinárodních cvičeních (včetně pár sestřelů F-16), plus podpora USAF/US NAvy/US Marines během cvičení.
Draken si nechal svoje L-159 upravit i pro použití kontejnerů Litening (včetně lehké modernizace avioniky). Navíc má obchodní zastoupení L-159 pro Severní a Jižní Ameriku. To letadlo je od začátku navrženo pro použití chytré výzbroje, jen se do toho Luftjardovi nechtělo.
Takže vše záleží na ochotě Drakenu do toho jít.Skrýt celý příspěvekNikde jsem nenašel jak moc byla 159 za tu dobu co slouží vylepšena. Stát na to nedal ani korunu a Aero dlouhá léta balancovalo nad propastí. To, že v Iráku shazují hloupé bomby se ...Zobrazit celý příspěvek
Nikde jsem nenašel jak moc byla 159 za tu dobu co slouží vylepšena. Stát na to nedal ani korunu a Aero dlouhá léta balancovalo nad propastí.
To, že v Iráku shazují hloupé bomby se nedá moc brát jako prověření. To už jsou více prověřené Syrské L-39ZA. Jaký vliv Draken má je otázkou, ale když není adekvátní produkt, tak je těžké ho někam protlačit, když je okolo taková konkurence.
Jo pokud by Aero mělo zdroje na to aby společně s 39 vylepšovalo i 159, tak to bude asi jiná káva.Skrýt celý příspěvekL-39NG asi těžko, to spíše L-159. Přeci jen tam už Aero zastoupení má, je i bojově prověřené atd. Ale záleží jak moc bude agresivní Drakken
L-39NG asi těžko, to spíše L-159. Přeci jen tam už Aero zastoupení má, je i bojově prověřené atd. Ale záleží jak moc bude agresivní Drakken
hřišná myšlenka...co něco dvoumotorového vrtulového...což takhle upgradovat https://en.wikipedia.org/wiki/...
hřišná myšlenka...co něco dvoumotorového vrtulového...což takhle upgradovat https://en.wikipedia.org/wiki/...
Sakra ten Scorpion je tak šeredné letadlo. Podle mě by měla vést FA-50 - největší nosnost, nejrychleji stoupá a klesá, má radar, zabudovaný 20mm kanón, má přídavné spalován - je ...Zobrazit celý příspěvek
Sakra ten Scorpion je tak šeredné letadlo.
Podle mě by měla vést FA-50 - největší nosnost, nejrychleji stoupá a klesá, má radar, zabudovaný 20mm kanón, má přídavné spalován - je nadzvukový, nevychází z Ruské konstrukce (to podle mě v Americe může mít roli). Master je asi lepší tréninkový letoun a vyhrál na Geaglem v Izraeli a Singapuru, ale tady se hledá mrška, která půjde do boje. A Amíci mají rádi pokročilé zbraňové systémy. Tady na konec zvítězí proudový motor.
L39NG se podle mě nechytá. Je to krásné letadlo, ne že ne, ale ve vývoji je prostě pozadu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...