TR36TD: Nová evoluce vrtulníku
- 6. 10. 2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Americké ozbrojené síly skrze programy JMR/FLV a AAS plánují radikálně obměnit svou vrtulníkovou techniku. Ač největšími favority obou programů jsou velké letecké společnosti, bez šance nejsou ani menší společnosti. Jako menší zjevení působí společnost Karem Aicraft, která se svým strojem TR36TD je mezi finálními účastníky programu JMR/FLV.
Vítěz programu JMR/FMV začne od roku 2030 postupně nahrazovat stroje UH60 Black Hawk i AH-64 Apache vrtulníkem zcela nové konstrukce. Americká armáda má zájem až o 4000 strojů – transportních, záchranných, bojových nebo MEDEVAC.
V současné době běží devítiměsíční koncepční fáze, kdy zúčastněné firmy mají rozpracovat své řešení pro program JMR/FMV. Velení US Army následně vybere dvojici nejlepších návrhů. Vítězná dvojice poté postaví do roku 2017, za armádní peníze, funkční prototypy svých vrtulníků.
O úspěch v soutěži bojuje čtveřice firem. AVX Aircraft nabízí stroj s koaxiálními rotory a dvojici zapouzdřených tlačných vrtulí. Bell sází na svůj konvertoplán V-280 Valor a Boeing/Sikorsky pak rozpracovává vrtulník založený na technologickém demonstrátoru X2 (S-97 Raider).
Posledním soutěžícím je černý kůň soutěže Karem Aicraft se strojem TR36TD. Karem o svého stroje prosazuje patentovanou technologii optimalizované obvodové rychlosti rotoru OSTR (optimum-speed tiltrotor). Ač TR36TD svým vzhledem připomíná V-22 Osprey, vynikat má lehčí a jednoduší konstrukcí, větší rychlosti dopředného letu a větší operační nadmořskou výškou.
Hlavní výhodou konceptu OSTR má být proměnné řízení otáček rotorů. Podle fáze letu (dopředný let, vis ve vzduchu, atd.) mohou být sníženy otáčky rotorů až o 40 %. Výsledkem má být optimální zatížení (větší účinnost) lopatek rotorů.
Jedna z největších výhod oproti konkurenci je bezkonkurenčně největší rychlost letu ze všech kandidátů. AVX a Boeing/Sikorsky nabízejí stroje s maximální dopřednou rychlostí letu 426 km/h, Bell u svého V-280 Valor pak 520 km/h. Konvertoplán TR36TD je však údajně schopen dosáhnout cestovní rychlosti až 660 km/h.
Zdroj: Aviation week, Altair
Související články
Konec vrtulníků Mi-24V/Mi-35 v Armádě ČR
Náčelník Generálního štábu Petr Pavel v rozhovoru s novináři na letecké výstavě CIAF 2013 nastínil ...
- 13.09.2013
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: An-124 Ruslan na Dnech NATO 2013
Na Dnech NATO 2013 mohli návštěvníci spatřit obrovský dopravní letoun An-124 Ruslan. Jeho přítomnost ...
- 24.09.2013
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Podoba válek v 21. století: Třetí světová válka
Předchozí díly seriálu o možné podobě válek v budoucnosti už představily války o suroviny, klíčové ...
- 27.09.2013
- 5 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Vrtulníková stíhačka Sikorsky S-97 Raider
Americká armáda hledá v rámci programu AAS (Armed Aerial Scout Competition) nástupce lehkého ...
- 03.10.2013
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...