Další modernizované tanky Leopard 2PL pro polskou armádu
- 6. 8. 2018
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Polská armáda získá navíc dalších 14 vylepšených tanků Leopard 2PL. Dodatek v hodnotě 300 milionů zlotých k původní smlouvě z roku 2015 byl podepsán na konci června.
Ve výzbroji polské armády se nachází 250 tanků Leopard 2A4/2A5, 232 tanků PT-91 (modernizované T-72) a přes 580 původních sovětských tanků T-72. Polská armáda pro plnění svých úkolů požaduje 1000 moderních tanků, což ale samozřejmě nemusí odpovídat průmyslovým a finančním možnostem Polska.
Hlavním tankovým projektem polské armády je vylepšení tanků Leopard 2A4 na standard Leopard 2PL, které získá především elitní 10. obrněná jezdecká brigáda (10 Brygada Kawalerii Pancernej). Brigáda v blízké budoucnosti získá dva prapory tanků Leopard 2PL (2×58 tanků), samohybné minomety Rak, samohybné houfnice Krab, bezpilotní letadla nebo prostředky protivzdušné obrany (PVO). Polská 10. brigáda se tak stane nejsilnější a nejlépe vybavenou jednotkou ve střední a východní Evropě.
Tanky Leopard 2A5 jsou ve výzbroji především 1. obrněné brigády (1 Brygada Pancerna), která také získá jednu rotu (14 ks) tanků Leopard 2PL.
Podle původní smlouvy polská armáda do roku 2020 modernizuje 128 tanků Leopard 2A4 (rok výroby 1985 až 1987) na standard Leopard 2PL. Již původně se mluvilo o opci na dalších 14 tanků Leopard 2PL. Opce došla uplatnění 20. června, kdy polské ministerstvo obrany s polskými firmami PGZ a Bumar podepsalo příslušný dodatek k původní smlouvě.
Polská armáda tedy modernizuje všech svých 142 tanků Leopard 2A4 na standard Leopard 2PL za celkovou cenu 2,7 miliardy zlotých (16,2 miliardy Kč). Stojí za připomenutí, že za tuto cenu lze reálně (maximálně) nakoupit 50 nových hlavních bojových tanků (včetně provozního zázemí).
Modernizace tanků Leopard 2PL je třetí největší zbrojní zakázkou polské armády za poslední roky. Jasně nejdražší je nákup amerických systémů PVO Patriot za 20 miliard zlotých, druhým je akvizice 96 samohybných houfnic Krab za 4,6 miliardy zlotých.
Dodávky tanků Leopard 2PL začnou v letošním roce a skončí v roce 2021. Leopard 2PL získá především dodatečnou balistickou ochranu věže, novou stabilizaci kanónu, elektrický pohon pro natáčení věže i kanónu, nové pozorovací elektro-optické systémy velitele a střelce, možnost používat nejnovější tankovou munici, novou pomocnou pohonnou jednotku (APU) a vylepšené pracovní prostředí posádky.
Do výzbroje Leopard 2PL se zařadí nejnovější průbojná podkaliberní munice DM63A1 nebo programovatelná tříštivo-trhavá DM11.
Leopard 2PL na výstavě MSPO 2017
Modernizaci vede německá firma Rheinmetall, která však odpovědnost za projekt postupně předá na firmy náležící pod holding PGZ (Polska Grupa Zbrojenowa). Polské firmy zajistí kompletní demontažní/montážní práce, instalaci elektrických pohonů a pancíře, dodávky elektro-optických přístrojů nebo modernizaci trenažerů a simulátorů.
Kompozitní pancíř pro věž dodá německá firma IBD Deisenroth Engineering. Při modernizaci byli Poláci omezeni maximální nosností podvozku Leopard 2A4 (60 tun) a rezignovali proto od zlepšení balistické odolnosti korby a podvozku.
V současné době dokončuje tovární testy v Německu jeden prototyp Leopard 2PL ‒ v průběhu následujících týdnů začnou přejímací zkoušky v Polsku. Pokud vše proběhne hladce, do konce roku polská armáda získá šest tanků modernizovaných v německé firmě Rheinmetall a také jeden Leopard 2PL od polské firmy Bumar (modernizovaný pod dohledem německých odborníků). Kromě zmíněných šesti Leopardů 2PL všechny další tanky projdou přestavbou v Polsku.
Program Leopard 2PL tedy nemá jen prohloubit a rozšířit schopnosti polských obrněných jednotek, ale také vybudovat národní strategické průmyslové kapacity pro zajišťování provozu a modernizací hlavních bojových tanků ve výzbroji polské armády.
Polské ministerstvo obrany rovněž počítá (do příchodu tanků zcela nové konstrukce) s dalším provozem a modernizací tanků T-72 i PT-91. Přesná podoba modernizace (finanční rozsah) není znám, ale zcela jistě se programu zhostí především polské firmy. V úvahu připadá hloubková přestavba podle technologického demonstrátoru PT-17 nebo finančně schůdnější modernizační balíček PT-91M2 – vše od firmy Bumar patřící pod křídla PGZ.
Zdroj: Dziennik Zbojny, Defence24
Související články
Zakázka století: Polsko kupuje systémy Patriot
Po mnoha letech vyjednávání Polsko podepsalo bez nadsázky nejvýznamnější (zejména z politického ...
- 29.03.2018
- 78 komentářů
- Jan Grohmann
Irák mění americké tanky Abrams za ruské T-90S
Irácká 35. obrněná brigáda 9. obrněné divize přechází od amerických tanků M1A1M Abrams k ruským ...
- 13.06.2018
- 153 komentářů
- Jan Grohmann
US Army nakupuje izraelské systémy Trophy pro tanky Abrams
Americká armáda (US Army) udělila první smlouvu ve výši 193 milionů dolarů americké firmě Leonardo ...
- 08.07.2018
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
Raketomety HIMARS pro polskou armádu: Varování pro AČR
Polské ministerstvo obrany změnilo podmínky programu Homar a přímo nakoupí americké raketomety ...
- 03.08.2018
- 159 komentářů
- Jan Grohmann
raziel87: ty opravdu neumíš normálně diskutovat... danny: tak se obávám, že to jsou opravdu jen nákladní vozy na suroviny. Našel sem zprávu z února letošního roku, kde ČD ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87:
ty opravdu neumíš normálně diskutovat...
danny:
tak se obávám, že to jsou opravdu jen nákladní vozy na suroviny. Našel sem zprávu z února letošního roku, kde ČD Cargo poptává 500 zánovních vozů do stáří 10 let řad Eas k převážení černého uhlí, cukrové řepy atd. Druhou zakázkou je pořízení 200 nových vozů řady Eanos hlavně na převoz dřeva. Plošiňáky očividně žádné, teda pokud třeba Eanos, neuveze čtyřicetitunové BVP
https://zdopravy.cz/cd-cargo-k... Skrýt celý příspěvekKdyby si si ten odkaz místo urážek otevřel, viděl by si že se spíše rozkládala hmotnost(na celou plochu mostu), než by se překládal most nosníky. Dokazuje to jediné, že i u nás ...Zobrazit celý příspěvek
Kdyby si si ten odkaz místo urážek otevřel, viděl by si že se spíše rozkládala hmotnost(na celou plochu mostu), než by se překládal most nosníky.
Dokazuje to jediné, že i u nás můžeš projet bez problému z 100+t vážící srandou. Ano, nejde to dělat každý den. Ale to nedělá žádná armáda na světě.Skrýt celý příspěvek2 Jirosi co to zase plácáš? ten náklad musel objíždět prakticky veškeré mosty v ČR a důsdně a dlouhodbě se řešila trasa. Iten malej msotek bylo nutné zpevnit. Ale já vim, ty ...Zobrazit celý příspěvek
2 Jirosi
co to zase plácáš? ten náklad musel objíždět prakticky veškeré mosty v ČR a důsdně a dlouhodbě se řešila trasa. Iten malej msotek bylo nutné zpevnit.
Ale já vim, ty si přehlédl, že tu hmotnost vztahuju k délce mostního oblouku :-) nebo si chtěl demonstrovat, že si pitomej? tos nemusel.....dávno to o tobě vím :-)Skrýt celý příspěvekRaziel87: "V extrémních případech tam můžeš poslat 200 tun......v tu chvíli můžeš most zavřít a zahájit rekonstrukci. " Nadměrné náklady tu jezdí běžně. Ale že by se tu kvůli ...Zobrazit celý příspěvek
Raziel87: "V extrémních případech tam můžeš poslat 200 tun......v tu chvíli můžeš most zavřít a zahájit rekonstrukci. "
Nadměrné náklady tu jezdí běžně. Ale že by se tu kvůli tomu rozpadali mosty sem si nevšiml.
https://litomericky.denik.cz/z... Skrýt celý příspěvekmalá ochutnávka z bakalářky Určená síť silnic (ČSN EN 1991-2 (NA.2.12)) 51,2t pro pole 3m, 36,7t pro pole 33m Třída 1 41,1t pro pole 3m, 30,0t pro pole 33m Třída ...Zobrazit celý příspěvek
malá ochutnávka z bakalářky
Určená síť silnic (ČSN EN 1991-2 (NA.2.12))
51,2t pro pole 3m,
36,7t pro pole 33m
Třída 1
41,1t pro pole 3m,
30,0t pro pole 33m
Třída 2
34,5t pro pole 3m,
24,2t pro pole 33mSkrýt celý příspěvek2 Danny myslím, že to na internetu je vcelku běžně k dohledání, popřípadě bakalářka nějakého mladého inženýra na muni.cz. Největší problém je délkou mostního oblouku. U nás ...Zobrazit celý příspěvek
2 Danny
myslím, že to na internetu je vcelku běžně k dohledání, popřípadě bakalářka nějakého mladého inženýra na muni.cz.
Největší problém je délkou mostního oblouku. U nás v ČR je to dost poddimenzované,v běžném provozu se na silncích I. třídy počítá s podélným zatížením od 25 do 35 tun.
V extrémních případech tam můžeš poslat 200 tun......v tu chvíli můžeš most zavřít a zahájit rekonstrukci.
Dost toho dohledáš pod klasickejma ČSN normama (porevoluční od 1991+)
Navíc pokud vim, tak kvůli evropské směrnici parlamentu a rady 2015/719 neumožňuje provoz motorového vozidla o větší hmotnosti než 44t (V ČR 48t)
Vůbec si neuvědomujete jaké šílené komplikace by přišly, v případě, že bychom šli do MTB s hmotností přes 60tun....jak to budete vagonovat, kudy budete manévrovat , když ani supermoderní, dálniční most neunese četu Abramsů......Skrýt celý příspěvekDanny: Pokud chceš kooperovat z cizí armádou(NATO), měl by si být logisticky vybaven pro přijmutí její techniky. Což prostě nejsme a stále to ignorujeme. Bez ohledu na to, jestli ...Zobrazit celý příspěvek
Danny: Pokud chceš kooperovat z cizí armádou(NATO), měl by si být logisticky vybaven pro přijmutí její techniky. Což prostě nejsme a stále to ignorujeme. Bez ohledu na to, jestli tu techniku vlastníš.
Představa, že sem USA pošle část své obrněné divize na vagonech na pomoc a nemá ji kde složit a pokud jejich přepravní vozy dojdou k úhoně(partizánská činnost). Tak budou čekat na dopravu nových z USA?Skrýt celý příspěvekRase: to určitě. ČD Cargo by se pak mohlo ucházet o tendry na transport techniky pro NATO. O poptávku bych se nebál.Nevíš, o kolika vozech se mluvilo?
Rase: to určitě. ČD Cargo by se pak mohlo ucházet o tendry na transport techniky pro NATO. O poptávku bych se nebál.Nevíš, o kolika vozech se mluvilo?
Před pár měsíci se mluvilo o tom, že vláda pořídí nové nákladní vozy pro ČD, myslím že to říkal premiér v nějakém rozhovoru pro ČT. Nebyla specifikována jejich nosnost nebo počet ...Zobrazit celý příspěvek
Před pár měsíci se mluvilo o tom, že vláda pořídí nové nákladní vozy pro ČD, myslím že to říkal premiér v nějakém rozhovoru pro ČT. Nebyla specifikována jejich nosnost nebo počet náprav, ale nemohly to být právě nové vozy schopné unést i MBT nebo alespoň nové BVP ? docela by to dávalo smysl.Skrýt celý příspěvek
Czertik: to, co asdf napsal, pouze dokazuje, že akvizice 60t+ techniky není pouze o nákladech na techniku, zázemí, vyprošťovací a opravárenské vozy, trenažéry atd..., ale že to ...Zobrazit celý příspěvek
Czertik: to, co asdf napsal, pouze dokazuje, že akvizice 60t+ techniky není pouze o nákladech na techniku, zázemí, vyprošťovací a opravárenské vozy, trenažéry atd..., ale že to zároveň znamená zásadní investice do další nutné infrastruktury, která se obvykle do akvizičních nákladů na obrněnou techniku nezapočítává. Jako vagony, podvaly, tahače, překladiště, vlečky, silniční mosty. Čemu na tom nerozumíš?Skrýt celý příspěvek
Scotty: ty nosnosti jsem zkoušel dohledat a ptal se i lidí z oboru. Ale k serioznímu a komplexnímu materiálu jsem se nedostal. Asi nejobsáhlejší materiály si nechalo zpracovat ŘSD ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty: ty nosnosti jsem zkoušel dohledat a ptal se i lidí z oboru. Ale k serioznímu a komplexnímu materiálu jsem se nedostal. Asi nejobsáhlejší materiály si nechalo zpracovat ŘSD a SFDI s ohledem na aktuální stav a životnost. V podkladech by měla být řešena i nosnost jednotlivých konstrukcí. Bohužel, z těchto materiálů se obvykle objevuje jen výtah, jako v odkazu: https://www.novinky.cz/ekonomi...
Máš pravdu, že se něco málo staví. Bohužel, ve srovnání s Polskem jsme pozadu víc, než deset let. Poláci stavbu infrastruktury pojali v době krize jako hladovou zeď. Takže se jim povedlo prakticky vyhnout recesi a navíc nastavili celý proces stavebního řízení tak, že můžeme jen závidět. Takže ten rozdíl se bude jen prohlubovat.Skrýt celý příspěvekasdf, ano cr/cd ma vseho vsudy 6 plosinovych 6 napravovych vozu co by uvzly leoparda. a co to dokazuje ? kolik jich ma cesko ve vyzbroji ? a kolik tahaji cd 60+ t nakladu ? a ted ...Zobrazit celý příspěvek
asdf, ano cr/cd ma vseho vsudy 6 plosinovych 6 napravovych vozu co by uvzly leoparda. a co to dokazuje ? kolik jich ma cesko ve vyzbroji ? a kolik tahaji cd 60+ t nakladu ?
a ted zakladni otazka, kolik ma 6 napravovych vozu polske drahy ? taky jen 6 kousku nebo nepomerne vic ?
uz chapej zasadni problem tvoji a technikovy logiky ?
to ze DNES nema cr vehikly na provozovani leopardu nic neznamena, holt by se jen musela nakoupit kdyz by se cr rozhodlo takoveto tezke bestie provozovat (at uz leo nebo abramse).Skrýt celý příspěvekAsdf: Což dokazuje jen to co sem psal já, že zázemí je prostě na úrovni "0". Tedy stále se utěšovat tím, že něco máme a díky tomu ušetříme je iluze. Prostě to potřebuje už všechno ...Zobrazit celý příspěvek
Asdf: Což dokazuje jen to co sem psal já, že zázemí je prostě na úrovni "0". Tedy stále se utěšovat tím, že něco máme a díky tomu ušetříme je iluze. Prostě to potřebuje už všechno vyměnit opravit, tak proč u toho rovnou nemyslet na budoucnost.Skrýt celý příspěvek
jirosi > k zeleznici pre predstavu. Tu je pekny prehlad plosinovych voznov http://www.parostroj.net/katal... Vsetky 4 ...Zobrazit celý příspěvek
jirosi > k zeleznici pre predstavu. Tu je pekny prehlad plosinovych voznov
http://www.parostroj.net/katal...
Vsetky 4 napravove vozne maju maximalnu nostnot 50 - 55 ton. Vyzsiu nosnost maju az 6 napravovove a to az 80 ton. No len je tam taka dobra poznamocka. V roku 2002 tych 6-napravovych mali Ceske drahy az 6 kusov.Skrýt celý příspěvek2 KOLT nepaušalizuj prosím pěkně - k valné většině chovám úctu a respekt a nikdy jsem se o vás ani slovem neotřel. To že si tu vedu osobní bitvu s pár jedincema....a že ti ...Zobrazit celý příspěvek
2 KOLT
nepaušalizuj prosím pěkně - k valné většině chovám úctu a respekt a nikdy jsem se o vás ani slovem neotřel. To že si tu vedu osobní bitvu s pár jedincema....a že ti nevadí, že tu spoustu z nich vede osobní bitvu s "režimem"....
A ohledně připomínky k tištěným publikacím, ano. stojím si za svým. Pamatuji si, že jsem to napsal v nějaké debatě ohledně vojenské techniky "1948-1989", tam raději knihovnu a tím pádem spoustu různých zdrojů, ATM, LK než internetové články často pochybných kvalit. Vždyť si sám připusť, že se tu ti Pepíci občas ohánějí úplně pitomejma linkama.....armoredwarfare, určitá vlákna na reddit (kde jsou doby redditu, 2005 - 2010, co se tam děje posledních 5 let? diskuze zamořené náctiletými guru, kteří si šli na chvíli odpočinout od nějaké army FPS, či army simu a házejí tam moudra o efektivitě pancíře a průraznosti APDS-FS.Skrýt celý příspěvekraziel, pokud nechcete, aby to tu nebylo jak na Novinkách, pak nechápu, proč je váš styl diskuse ještě o úroveň níž. Přispíváte málokdy, jednou za čas sem "vtrhnete", seřvete ...Zobrazit celý příspěvek
raziel, pokud nechcete, aby to tu nebylo jak na Novinkách, pak nechápu, proč je váš styl diskuse ještě o úroveň níž. Přispíváte málokdy, jednou za čas sem "vtrhnete", seřvete někoho do debilů, poučíte nás, jak to na jiných military webech chodí mnohem lépe, a nakonec si postěžujete, že jsme odchovanci internetu s povrchními znalostmi, zatímco vy jste četl ještě literaturu na papíru, takže jste jinačí borec... úroveň dost děs. Což je v zásadním rozporu s vaší úrovní znalostí, která skutečně je velmi slušná. Berte to prosím jako konstruktivní kritiku.Skrýt celý příspěvek
Mosty na szlakach międzynarodowych (zwłaszcza jeśli były budowane za pieniądze z dotacji EU ) spełniają klasę MLC 70/110 wg STANAG 2021 - niezależnie czy sa to mosty w PL czy w ...Zobrazit celý příspěvek
Mosty na szlakach międzynarodowych (zwłaszcza jeśli były budowane za pieniądze z dotacji EU ) spełniają klasę MLC 70/110 wg STANAG 2021 - niezależnie czy sa to mosty w PL czy w Czechach
Tylko tu nie chodzi o takie mosty...
Ograniczenie do 60 ton wynikało z faktu ograniczeń starego kadłuba...
Ważące ponad 60 to leopard 2A6 i niektóre wersje A5 (np. Strv122) mają wzmocnione zawieszenie (nowe gniazda wahaczy inne drążki skrętne)
MON zrezygnował z tego uznając że najważniejsza będzie siła ognia...
To jest ciekawe bo jesteśmy jedynym klientem RLS który skupił się nie na pancerzu lecz na SKO, amunicji, stabilizacji uzbrojenia.
Inni - jak Singapur, Indonezja mają nowe pancerze ale stare nie zmodernizowane EMESy i Peri
P.S. 10. Brygada ma 2x 58 czołgów - u nas batalion czołgów to 58 czołgów (4x14 + 2)Skrýt celý příspěvekdanny Souhlasím že Poláci hodně investují do své dopravní infrastruktury. Ovšem i u nás se nějaké nové silnice a obchvaty podařilo postavit. Dálnice by i v ČR měli umožňovat ...Zobrazit celý příspěvek
danny
Souhlasím že Poláci hodně investují do své dopravní infrastruktury. Ovšem i u nás se nějaké nové silnice a obchvaty podařilo postavit. Dálnice by i v ČR měli umožňovat přesuny těžkých MBT otázka je u ostatních silnic.
Nevíte jestli je někde dohledatelná nosnost pro jednotlivé mosty? Jediné co jsem našel je tabulka odhadovaných nosností mostů, ale to je teorie.
http://people.fsv.cvut.cz/~dra... Skrýt celý příspěvekTechnik: K výcvikovým prostorům by měly vest, železniční vlečky, ale i ty je samozdřejmě potřeba předělat. Ale ty by měli být dimenzovány na spojence. Nikoliv na naše vozidla. ...Zobrazit celý příspěvek
Technik: K výcvikovým prostorům by měly vest, železniční vlečky, ale i ty je samozdřejmě potřeba předělat. Ale ty by měli být dimenzovány na spojence. Nikoliv na naše vozidla. Pokud tedy počítáme s tím, že nám přijde někdo na pomoc.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...