T-72B3M: Nová verze tanku T-72 vstupuje do služby

T-72B3
T-72B3 s přídavným pancířem Kontakt-5. Prozatím neexistují fotografie sériové verze T-72B3M.; ilustrační foto; větší foto / Vitalij Kuzmin; CC BY-SA 3.0

Ruská armáda připravuje modernizaci 154 tanků T-72B na nejnovější standard T-72B3M (někdy T-72B4). Informaci oficiálně potvrdil pro deník Izvestija Alexej Žarič, náměstek generálního ředitele korporace Uralvagonzavod.

Nesmrtelný T-72

V budoucnu ruská armáda plánuje provozovat pouze 2300 tanků T-14 Armata. Ostatní typy budou vyřazeny nebo skončí v rezervě. V současné době je však výrobní linka schopna produkovat jen 120 tanků Armata ročně a je otázkou, zda, kdy a v jakém rozsahu lze zvýšit rychlost výroby. Proto i v příštím desetiletí budou tvořit páteř ruské armády tanky T-72, resp. jejich modernizované (T-72B3/B3M) nebo odvozené verze (T-90).

Podle údajů britského Mezinárodního institutu pro strategické studie IISS (International Institute for Strategic Studies) je v aktivní službě ruské armády 1700 tanků T-72 (+ 7000 tanků v rezervě). V současnosti prošlo již 400 tanků modernizací na standard T-72B3. Značnou sílu tvoří 550 kusů (podle IISS) tanků T-90 - s jejich dalším nákupem se ale již nepočítá.

Je třeba připomenout, že zdroje se často rozchází v počtech tanků v ruské armádě. Důvodem je mimo jiné fakt, že tabulkové počty nikdy nevypovídají o skutečném počtu operačně nasaditelných (aktivních) tanků.

Podle Alexeje Žariče tento měsíc Uralvagonzavod s ruským ministerstvem obrany podepíše smlouvu na modernizaci 154 tanků na standard T-72B3M za 2,5 miliardy rublů (860 milionů Kč) - tedy pouze 5,8 milionů Kč (!) za tank.

Podle deníku Izvestija vylepšený tank T-72B3M snese srovnání s moderním tankem T-90, avšak za zlomek ceny. První várku 32 tanků T-72B3M získá ruská armáda do konce tohoto roku.

Vylepšený T-72B3M odráží mimo jiné zkušenosti získané z nasazení experimentálního tanku T-72B3 (motor V-92S2F) na tankovém biatlonu v minulém roce. Podle deníku Izvestija na experty udělal dojem čínský typ T-96A, tedy čínská obdoba T-72, který vynikal jak výkonným motorem, pozorovacími přístroji, tak pokročilým systémem řízení palby.

Při tankovém biatlonu v roce 2015 na ruské experty udělal dojem čínský Type 96A. T-72B3M vychází ze zkušeností získané v tomto "sportovním střetnutí".

T-72B3M

Hlavní rozdíl mezi verzí T-72B3 a T-72B3M (nebo marketingově lépe znějící T-72B4) je nový motor V-92S2F o výkonu 830 kW (1130 koní) s novou automatickou převodovkou. T-72B3 používal původní, leč upravený, motor V-84 o výkonu 630 kW.

Vylepšené pohonné ústrojí umožňuje dosáhnout T-72B3M rychlosti 75 km/h na silnici a 60 km/h v terénu. Stejně tak digitální řízení motoru a převodovky zlepšuje kvalitu jízdy a výrazně usnadňuje ovládání tanku.

Další konstrukční změnou je použití nejnovějších bloku reaktivního pancéřování Relikt. Nový pancíř - údajně dvakrát účinnější než Kontakt-5 - dokáže odolat (zde se musíme spolehnout na proklamace výrobce) i moderním protitankovým řízeným střelám s tandemovou hlavicí.

Pancíř je do určité míry účinný i proti podkaliberním střelám nebo explozí formovaným projektilům. Relikt rovněž kryje větší plochu čelního pancíře oproti starší verzi Kontakt-5 (50 %). Speluje se také o instalaci systému aktivní ochrany Arena-E, který ničí protitankové řízené střely letící na tank přímo nebo ze seshora.

T-72B3M rovněž získá panoramatické pozorovací pouzdro velitele s termovizí a laserovým dálkoměrem. Panoramatické pouzdro zásadním způsobem zvyšuje situační povědomí velitele o okolí tanku.

Následující vylepšení jsou již stejná nebo podobná jako u verze T-72B3.

Hlavním konstrukčním rysem T-72B3 i T-72B3M je použití modernizovaného kanónu s hladkým vývrtem hlavně 2A46M5. Dělo získalo lepší stabilizaci a upravený systém automatického nabíjení. Nový systém je schopen nabíjet nejnovější podkaliberní střely 3BM59/60 Sviniec schopné na dva kilometry probít ekvivalent 600 - 640 mm válcovaného pancíře.

Střelbu na cíl řídí kromě nového balistické počítače také zaměřovač Sosna-U běloruské výroby. Jde o levnější alternativu systému Sosna, bez francouzské infračervené kamery. Posádka mimo jiné získá také nové komunikační vybavení, informační displeje a kamery pokrývající okolí tanku.

Zdroj: National Interest

Nahlásit chybu v článku


Související články

MBT Revolution: Polsko modernizuje tanky Leopard 2A4

Do konce roku polské ministerstvo obrany podepíše smlouvu na modernizaci 142 německých tanků Leopard ...

Dělo ráže 152 mm pro ruské tanky Armata?

Ruská média oživují myšlenku instalace tankového kanónu ráže 152 mm na vyvíjený ruský tank T-14 ...

Tank T-90 vs. protitanková střela TOW

Před několika dny oběhlo svět video ze “souboje” ruského tanku T-90 s americkou protitankovou ...

Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 10.

Dnes si představíme smutný osud tanku T-64BV proruských separatistů, který útočil proti postavení ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • RiMr71
    11:40 17.03.2016

    ...jak koukám na ty fotky, tak vztaženo k poslednímu dílu seriálu "co se děje po zásahu tanku" - kdyby to éta novája mašína dostala na stejné místo vedle kanónu jak ta v uvedeném ...Zobrazit celý příspěvek

    ...jak koukám na ty fotky, tak vztaženo k poslednímu dílu seriálu "co se děje po zásahu tanku" - kdyby to éta novája mašína dostala na stejné místo vedle kanónu jak ta v uvedeném článku, tak dopadne úplně stejně...
    Ten Číňan ne... ten má okolí hlavně pokryta ala třeba Leopard. Ale téčka furt ne... nechápu..Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:24 17.03.2016

    Ohledně chybějícího reaktivního pancíře v exponovaných místech věže. Předpokládám, že se převážně myslí levé místo od kanonu. Řekl bych, že je to z důvodu průlezu řidiče. Vzpomeňte ...Zobrazit celý příspěvek

    Ohledně chybějícího reaktivního pancíře v exponovaných místech věže. Předpokládám, že se převážně myslí levé místo od kanonu. Řekl bych, že je to z důvodu průlezu řidiče. Vzpomeňte na T-72M4CZ. Ten má nad poklopem dvojici skládacích částí ochrany DYNA.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:01 17.03.2016

    Gloton No bóže, tak na fotce je jen klasika T-72B3. Dáváte sem fotky také jen T-72B3, ale jen s panoramatickým pouzdrem. Ale všechny fotky mají Kontakt-5... Daleko ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton

    No bóže, tak na fotce je jen klasika T-72B3.
    Dáváte sem fotky také jen T-72B3, ale jen s panoramatickým pouzdrem. Ale všechny fotky mají Kontakt-5...

    Daleko relevantnější se mi jeví tyto fotky, sice pár let staré, ale alespoň je tam Relict a samozřejmě na nich chybí panoramatické pouzdro.

    https://cdn.liveleak.com/80281...

    https://cdn.liveleak.com/80281...

    dusan

    Nevím, proč by měli upravovat stávající T-72B3. Mají poměrně moderní pohonné jednotky. Takhle by tyto motory leželi ladem a třeba Kontakt-5 by také nenašel uplatnění a to byli T-72B3 modernizovány poměrně nedávno. Bylo by to vyhození peněz předešlé modernizace. Spíš relevantnější se mi zdá, že cena nebude přesná a s připomínkou ohledně tankového biatlonu je to možná marketingový tah na majitele T-72, kteří uvažují o modernizaci tanku.Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    21:10 16.03.2016

    Vývoj tankov v Číne je už úplne niekde inde a Typ 96A nie je ani náhodou "čínska obdoba T-72" i keď samozrejme vplyv ruských modelov je nepopierateľný. Tá "lacná modernizácia" ...Zobrazit celý příspěvek

    Vývoj tankov v Číne je už úplne niekde inde a Typ 96A nie je ani náhodou "čínska obdoba T-72" i keď samozrejme vplyv ruských modelov je nepopierateľný.
    Tá "lacná modernizácia" bude zrejme len upravenie T-72B3 na T-72B3M, určite nie zo starších modelov T-72B.
    Vzhľadom na to, že T-90 je len evolučne vylepšený T-72B, tak je logické, že "znesú porovnanie". Už len preto, že značná časť s odlievanou vežou vznikla buď z komponentov dobiehajúcej výroby T-72B, alebo prestavbou so starších uložených T-72B.Skrýt celý příspěvek

  • Pavka
    20:20 16.03.2016

    Také mne zaráží to "lajdácké" provedení reaktivního pancéřování na verzích T-72B3 a T-90A. Tedy až překvapivě velké množství nekrytých míst a přitom tyto verze prošly kreslícím ...Zobrazit celý příspěvek

    Také mne zaráží to "lajdácké" provedení reaktivního pancéřování na verzích T-72B3 a T-90A. Tedy až překvapivě velké množství nekrytých míst a přitom tyto verze prošly kreslícím prknem a tovární repasí.

    "Poctivé" provedení instalace (procento zakrytí plochy) reaktivního pancíře se mi od oka zdá až u T-90MS? Dokonce i ta čínská verze vypadá v tomto duchu lépe provedená.Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    18:51 16.03.2016

    este co sa tyka Type-96A, pozrite sa na zadnu cast korby a porovnajte to s Type-69 II (Cinska verzia ...Zobrazit celý příspěvek

    este co sa tyka Type-96A, pozrite sa na zadnu cast korby a porovnajte to s Type-69 II (Cinska verzia T-55)

    http://77rus.smugmug.com/Milit...

    http://www.armyrecognition.com...

    krasne vidiet ze ide o rovnaky pozvozok, akurat ma Type-96A iny typ zavesenia pojazdovych kolies (inspirovany zavesenim u T-72)Skrýt celý příspěvek

  • jj284b
    18:45 16.03.2016

    http://77rus.smugmug.com/Milit... kazdopadne to pokrytie ERA sa velmi nezvysilo... nechapem preco tam ...Zobrazit celý příspěvek

    http://77rus.smugmug.com/Milit...

    kazdopadne to pokrytie ERA sa velmi nezvysilo... nechapem preco tam nechavaju tolko totalne nekrytych casti...Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    18:31 16.03.2016

    A třeba tady fotografie testovaného T-72B3M na tankovém biatlonu 2014 https://vk.com/album-69830270_... Na videu z tankového biatlonu 2015, vloženého do článku, jsou jen ...Zobrazit celý příspěvek

    A třeba tady fotografie testovaného T-72B3M na tankovém biatlonu 2014
    https://vk.com/album-69830270_...
    Na videu z tankového biatlonu 2015, vloženého do článku, jsou jen standartní T-72B3
    T-73B3M byl na tankovém biatlonu testovám už v roce 2014.
    Tento článek se vám, pane Grohmanne, tedy opravdu moc nepovedl.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    18:20 16.03.2016

    Proč dáváte k článku fotografii T72B3 s nesmyslným popisken, že "zatím neexistují fotografie upraveného T-72B3M"? Třeba tady ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč dáváte k článku fotografii T72B3 s nesmyslným popisken, že "zatím neexistují fotografie upraveného T-72B3M"?
    Třeba tady
    http://surfingbird.ru/surf/fot...
    nějaké fotografie jsou a dají se najít i další a další.
    Samozřejmě to nemusí přesně odpovídat konečnému sériovému provedení, ale zcela jistě je to daleko relevantnější, než Vaše forografie T-72B3 s tím nesmyslným popiskem.
    Na těch fotografiích je pěkně vidět přidané pozorovací zařícení na věži atd.Skrýt celý příspěvek

  • Deutschmann
    16:55 16.03.2016

    Jestliže bude instalován nový motor a nová převodovka, tak jestli pak zvýší i problematická rychlost zpátečky.

    Jestliže bude instalován nový motor a nová převodovka, tak jestli pak zvýší i problematická rychlost zpátečky.

  • jj284b
    16:54 16.03.2016

    Type-96A nie je Cinska obdoba T-72, ale tank konstrukcne blizsi T-55, vyuzivajuci urcite riesenia z T-72.. staci sa pozriet na tvar a rozmery korby ktore su kompletne odlisne od ...Zobrazit celý příspěvek

    Type-96A nie je Cinska obdoba T-72, ale tank konstrukcne blizsi T-55, vyuzivajuci urcite riesenia z T-72.. staci sa pozriet na tvar a rozmery korby ktore su kompletne odlisne od T-72 - Type-96A je sirsi a kratsi.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    16:49 16.03.2016

    Cituji: "Vylepšený T-72B3M odráží mimo jiné zkušenosti získané z nasazení experimentálního tanku T-72B3 (motor V-92S2F) na tankovém biatlonu v minulém roce." To si rusáci myslí, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Cituji: "Vylepšený T-72B3M odráží mimo jiné zkušenosti získané z nasazení experimentálního tanku T-72B3 (motor V-92S2F) na tankovém biatlonu v minulém roce." To si rusáci myslí, že jsou všichni úplně hloupí? Je evidentní, že se jedná o zkušenosti získané na Ukrajině v reálném boji, a ne někde na tankodromu.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3