Švédská armáda na baterky
- 8. 3. 2021
- 208 komentářů
- Jan Grohmann
Švédsko v roce 2045 hodlá přestat vypouštět uhlík do atmosféry. Na plně obnovitelné zdroje energie mají přejít i švédské ozbrojené síly. Díky přísným ekologickým pravidlům ale švédská armáda již nyní řeší problémy s dodávkami paliva.
Jak uvádí francouzský portál Opex360, v roce 2006 švédská ministryně životního prostředí Mona Sahlin usilovala o dosažení uhlíkové neutrality v roce 2020. Podle tehdejších vizí již minulý rok mělo dojít k tzv. ropnému zlomu, což se nestalo.
V roce 2015 Kristina Persson, tehdejší švédská ministryně pro rozvoj a severskou spolupráci, odložila dosažení uhlíkové neutrality na rok 2030. „Bude to těžké, ale je to možné,“ řekla tehdy. Podle současných plánů Švédsko dosáhne uhlíkové neutrality v roce 2045.
Díky jaderným reaktorům a hydroelektrárnám Švédsko k výrobě elektřiny téměř nepotřebuje fosilní paliva. Ve Švédsku stále pracuje šest jaderných reaktorů, dva (včetně jednoho zcela funkčního) byly vyřazeny z provozu během posledních 14 měsíců. Díky vypínání jaderných bloků má ale Švédsko problémy s dodávkami elektrické energie, což opět oživuje otázku o jaderné energetice.
„Můj závěr je, že klimatická hrozba je větší než hrozba z jaderné energie. Stávající jaderná energie může během přechodné fáze fungovat jako nefosilní zdroj energie,“ uvedl švédský profesor Johan Rockström působící na německé univerzitě v Postupimi.
Švédsko ale stále potřebuje fosilní paliva pro silniční, námořní, železniční a leteckou dopravu. Přechod na čistě elektrická vozidla do roku 2030 sice již oznámila automobilka Volvo, ale v případě armády je věc složitější.
Nejdříve přínosy. Opuštění fosilních paliv v oblasti výroby energie / tepla a dopravy výrazně zvýší celkovou bezpečnost země. Například decentralizována „chytrá síť“ (smard gird), s velkým množstvím uložišť a zdrojů elektrické energie, bude velmi odolná proti nepřátelským kinetickým útokům. Nyní stačí vyřadit několik klíčových bodů energetické infrastruktury a celá Evropa přijde o dodávky elektřiny a tepla.
Na provozní úrovni elektrická či hybridní vojenská vozidla nabízejí řadu výhod. Jsou konstrukčně jednodušší, z principu akvizičně a provozně levnější a mají menší hlukový a tepelný podpis.
Má to háček a nejsou to baterie – technologie doslova přelomových baterií již v laboratořích existují. Problémem je masivní průmyslová výroba těchto baterií (Elon Musk může vyprávět). Potřebné baterie tedy nejsou a dlouho nebudou v požadovaném množství komerčně dostupné.
Pokud to přeženeme, kvalitní baterii vyrobí kde kdo. Ale jen pár průmyslově a ekonomicky nejvyspělejších zemí světa, v podstatě jen USA, Čína, Japonsko a Německo, umí vyrobit „bateriové“ továrny a výrobní stroje.
V současné době se celosvětově ročně vyrábí 100 GWh „baterek“, do čtyř let se má produkce zečtyřnásobit. Pro bezuhlíkovou civilizaci je ale nutné ročně vyrábět minimálně desítky terawatthodin baterií, tedy o dva řády více než nyní.
Například v Evropě bylo v roce 2018 zaregistrováno 292 milionů osobních automobilů. Stejný počet elektromobilů potřebuje 292 000 000 x 100 kWh baterií, tedy 29,2 TWh. Kde jsou ale lodě, vlaky, autobusy, letadla, vrtulníky, zemědělské stroje, stavební nebo vojenská technika?
Ostatně stačí se podívat do Spojených států, nejvyspělejší ekonomiky světa, kde se od roku 2015 buduje továrna schopná od příštího roku vyrábět ročně 100 GWh baterií. Svět přitom potřebuje aspoň 100 podobných továren. Jak dlouho se budou stavět?
V případě vojenské techniky je věc ještě obtížnější. Jak jsme dokázali v článku Český průmysl a elektrický tank T-72, komerčně dostupné bateriové technologie nejsou schopny obrněnou techniku pohánět. Potřeba je minimálně čtyřnásobné zvýšení kapacity na jednotku objemu. Bez toho elektrická nebo hybridní bojová vozidla přinesou v boji více škody než užitku.
Navíc vývoj a zavedení čistě elektrických nebo hybridních bojových vozidel potrvá minimálně deset let. Dalších 20 let potrvá výměna celé flotily obrněných vozidlech. To vše při nákladech desítek nebo stovek miliard dolarů jen pro švédskou armádu.
Pro představu. Obrněná divize americké armády potřebuje ke svému pohybu denně 1,9 milionu litrů paliva, což znamená 6 650 000 kWh mechanické energie. Při současných technologických možnostech 1 kWh / 1 litr / 1 kg stejnou energii vložíme do bateriového úložiště o objemu 6650 m3, které váží 6650 tun.
Švédské ozbrojené síly výhody obnovitelných zdrojů uznávají: „Být soběstačný pomocí obnovitelných zdrojů, zlepšení energetické účinnosti a úspory energie, to vše znamená sníženou závislost na externích aktérech, zvýšenou bezpečnost dodávek, nižší náklady na energii a zvýšenou udržitelnost v případě omezených dodávek energie.“
„Grétismus“ ale zachází ve Švédsku příliš daleko. Podle zákona z roku 2017 je nutné ve Švédsku do nafty a benzínu přimíchávat biosložku. To platí bez výjimky i pro švédské ozbrojené síly, protože zákon ozbrojené síly nijak nezohledňuje. Nedomyšlený zákon nyní doléhá zejména na švédské letectvo, které spotřebovává 70 % objemu paliva celých ozbrojených sil.
Biopaliva jsou totiž problém – špatně se skladují, zejména při nízkých severských teplotách a trpí bakteriálním růstem. Proto biopaliva vydrží použitelná pouze několik měsíců. Přitom dlouhodobé skladování stabilního paliva je pro operace ozbrojených sil naprostým základem. Švédska armáda mluví jasně – během války dojde k narušení palivové infrastruktury a armádu lze držet v chodu jen pomocí uskladněného paliva.
„Ozbrojené síly se obávají, že dodavatelé pohonných hmot na trhu mohou úplně přestat dodávat fosilní paliva ozbrojeným silám, protože nebudou chtít riskovat nesplnění redukční povinnosti [danou zákonem] a riskovat hrozbu pokuty,“ stojí ve zprávě švédských ozbrojených sil. Během jara má navíc rudo-zelená švédská vláda přijmout zákon dále zpřísňující pravidla pro obnovitelná paliva.
Řešením je změna zákona nebo udělení výjimky švédské armádě, což ve stávající švédské politické konstelaci není vůbec jisté. Pokud se ale tak nestane, jak uvádí švédský list Dagens Industri, švédské ozbrojené síly ztratí schopnost plnit některé své úkoly.
Oficiálně ale švédské ozbrojené síly podporují plán na dosažení uhlíkové neutrality. V prosinci švédské letectvo například otestovalo biopalivo na stíhačce Gripen.
Zdroj: Opex360
Související články
Komplety protivzdušné obrany Patriot pro Švédsko
Během několika příštích týdnů plánuje Stockholm s americkou firmou Raytheon podepsat smlouvu o ...
- 01.06.2018
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Český průmysl a elektrický tank T-72
Nejvyspělejší země světa studují možnost vývoje a zavedení čistě elektrických obrněných bojových ...
- 25.11.2019
- 284 komentářů
- Jan Grohmann, Milan Vašíček
Čínská média: Švédské stíhačky Gripen deklasují ruské Su-27
Během thajsko-čínského cvičení Falcon Strike z roku 2015 thajské stíhačky JAS-39 Gripen jasně ...
- 11.02.2020
- 177 komentářů
- Jan Grohmann
Totální obrana: Švédsko zvýší vojenské výdaje o 40 %
V posledních letech Švédsko výrazně investuje do nové bojové techniky a armádních jednotek. Nedávno ...
- 21.10.2020
- 78 komentářů
- Jan Grohmann
Všetci grétisti by radi hneď elektrifikovali automobily ale ešte som nepočul aby niekto protestoval proti nezdanému leteckému palivu. Doteraz nikto nevysvetlil prečo sa za benzín ...Zobrazit celý příspěvek
Všetci grétisti by radi hneď elektrifikovali automobily ale ešte som nepočul aby niekto protestoval proti nezdanému leteckému palivu. Doteraz nikto nevysvetlil prečo sa za benzín do áut platí spotrebná daň ale za kerosín už nie.Skrýt celý příspěvek
tak ta potesi. pred zaciatkom covid krizy frantici rozmyslali co okrem internetovych gigantov by este v mene vyssieho dobra zdanili a na zozname bol aj kerosin. uvidime ci sa k ...Zobrazit celý příspěvek
tak ta potesi. pred zaciatkom covid krizy frantici rozmyslali co okrem internetovych gigantov by este v mene vyssieho dobra zdanili a na zozname bol aj kerosin.
uvidime ci sa k tomu vratia.Skrýt celý příspěvek
Jen pro lepší představu - celosvětová roční výroba baterií o kapacitě 100 GWh představuje výrobu JE Temelín za 2 (slovy dva) dny :-) .
Jen pro lepší představu - celosvětová roční výroba baterií o kapacitě 100 GWh představuje výrobu JE Temelín za 2 (slovy dva) dny :-) .
Četl jsem "Gretenismus" ale nějak se mi to nezdálo:-) Bez nějakých revolučních baterií to nepůjde (ideálně typu vylej nalej nabitý elektrolyt). Možná by pro armádu a obecně těžkou ...Zobrazit celý příspěvek
Četl jsem "Gretenismus" ale nějak se mi to nezdálo:-) Bez nějakých revolučních baterií to nepůjde (ideálně typu vylej nalej nabitý elektrolyt). Možná by pro armádu a obecně těžkou dopravu byl řešením vodíkový palivový článek. Ale spíše to bude nějaká forma hybridů, kdy se za přesunu bude dobíjet Aku, aby se použily v bojovém módu a využilo tak jejich předností ( krouťák, hluk, emise i tepelné, tichý zdroj pro systémy)Skrýt celý příspěvek
Ten vodík mi přijde pro pohon vozidel mnohem reálnější než baterie. Nicméně by to vyžadovalo masové rozšíření vysokoteplotních jaderných reaktorů a tepelně-chemického cyklu výroby ...Zobrazit celý příspěvek
Ten vodík mi přijde pro pohon vozidel mnohem reálnější než baterie. Nicméně by to vyžadovalo masové rozšíření vysokoteplotních jaderných reaktorů a tepelně-chemického cyklu výroby vodíku. Elektrolýza je velmi neefektivní, nehledě na reálné riziko nedostatku výrobních kapacit elektráren.Skrýt celý příspěvek
Revoluční baterie jsou. Ale v laboratořích. Vyrobit jednu takovou baterie za měsíc umí kde kdo, vyrobit milion takových baterií měsíčně už jen ty nejvyspělejší země světa.
Revoluční baterie jsou. Ale v laboratořích. Vyrobit jednu takovou baterie za měsíc umí kde kdo, vyrobit milion takových baterií měsíčně už jen ty nejvyspělejší země světa.
Já si myslím, že nejsou ani v těch laboratořích. Není to tak dávno co s velkou slávou na "Battery day" Elon Musk všem řekl, že vlastn~ namají vůbec nic, ale že to bude úžasně ...Zobrazit celý příspěvek
Já si myslím, že nejsou ani v těch laboratořích. Není to tak dávno co s velkou slávou na "Battery day" Elon Musk všem řekl, že vlastn~ namají vůbec nic, ale že to bude úžasně skvělé nic.Skrýt celý příspěvek
Zveřejněné informace na Battery day byly úžasné. Pomohou Tesle získat neskutečnou konkurenční výhodu. Není chybou Muska, že to nedokážeš ocenit.
Zveřejněné informace na Battery day byly úžasné. Pomohou Tesle získat neskutečnou konkurenční výhodu. Není chybou Muska, že to nedokážeš ocenit.
S výrobou by problém nebyl. Kdyby taková revoluční baterie spolehlivě fungovala, tak by se klidně začala vyrábět ve velkém. Problém pořád zůstává ve vlastnostech. Jako ztráta ...Zobrazit celý příspěvek
S výrobou by problém nebyl. Kdyby taková revoluční baterie spolehlivě fungovala, tak by se klidně začala vyrábět ve velkém. Problém pořád zůstává ve vlastnostech. Jako ztráta kapacita během cyklů a cena.Skrýt celý příspěvek
Videl som batériu kde elektrolyt tvoril malinový džem. To by mohla byť ekologická alternatíva kurát by sa asi zvýšil výskyt cukrovky :D
Videl som batériu kde elektrolyt tvoril malinový džem. To by mohla byť ekologická alternatíva kurát by sa asi zvýšil výskyt cukrovky :D
On ten vodík taky není žádná spása. Paradoxně ho trápí ty stejné problémy co elektro auta a tím je uschovávání energie (samotného vodíku) Kamarád v tom dělá, a co mi říkal, tak to ...Zobrazit celý příspěvek
On ten vodík taky není žádná spása. Paradoxně ho trápí ty stejné problémy co elektro auta a tím je uschovávání energie (samotného vodíku)
Kamarád v tom dělá, a co mi říkal, tak to není žádná prdel.
Vodík se skladuje pod obrovským tlakem aby to vůbec mělo smysl, takže samotné lahve musí být dost odolné. Toho se dá dosáhnout buď spešl materiálem, který je ale enormně drahý a nebo klasickým materiálem, ale ve větší tloušťce a to je zase enormně těžké váhově. Ježtě se zkoušejí různé kombinace.
Navíc vodík je při vysokém tlaku agresivní a leptá nádobu zevnitř a dále tam dochází k molekulárnímu průsaku. Takže on ten vodík má taky své problémy.
Ale postupně se je lidé snaží vyřešit.Skrýt celý příspěvekVodík lze skladovat nikoliv jako čistý prvek, ale v médiu. Zkoušejí se různé hydridy, ze kterých se vodík v případě potřeby uvolní. Skladovat samotný vodík je skoro nemožné. V BMW ...Zobrazit celý příspěvek
Vodík lze skladovat nikoliv jako čistý prvek, ale v médiu. Zkoušejí se různé hydridy, ze kterých se vodík v případě potřeby uvolní.
Skladovat samotný vodík je skoro nemožné. V BMW na vodík se plná nádrž během několika hodiny úplně vyprázdní. Ty mizerné protony prolezou i skrz ocel (to je důvod, proč se z raketoplánu před startem kouřilo).
Ale hlavní nevýhoda vodíku je alespoň zatím v tom, že se vyrábí z ropy. Neřeší tedy problém zdroje energie.Skrýt celý příspěvek
Ta úvodní fotka? to je z kabaretu, že ano ! To nemůže být v 21 století pravda!
Ta úvodní fotka? to je z kabaretu, že ano ! To nemůže být v 21 století pravda!
a že jsme národem Švejků. Švejk byl dozajista vzdáleným potomkem nějakého Švéda z třicetileté války. Ted vážně - píšou, že vystoupení hudby. Takže kabaret tak nějak úplně ne, ale ...Zobrazit celý příspěvek
a že jsme národem Švejků. Švejk byl dozajista vzdáleným potomkem nějakého Švéda z třicetileté války.
Ted vážně - píšou, že vystoupení hudby. Takže kabaret tak nějak úplně ne, ale tak nějak trochu blízko.Skrýt celý příspěvek
Švédsko hledí kupředu. Teď se jim můžeme 10 let vysmívat, že maj armádu na baterky a musej do paliva házet hnůj, ale za 30 let se bude Švédsko smát nám, až bude mít elektrifikaci ...Zobrazit celý příspěvek
Švédsko hledí kupředu. Teď se jim můžeme 10 let vysmívat, že maj armádu na baterky a musej do paliva házet hnůj, ale za 30 let se bude Švédsko smát nám, až bude mít elektrifikaci vyřešenou a my budeme čumět jak péra, že naše technika stojí v garážích a hangárech, protože nemáme palivo, nebo bude mít astronomickou hodnotu.Skrýt celý příspěvek
Správně "Halík"! Je třeba myslet politicky! A hledět kupředu! A zpátjy ni krok!
... Co na tom, že z fyzikálního hlediska je to nesmysl.Správně "Halík"! Je třeba myslet politicky! A hledět kupředu! A zpátjy ni krok!
... Co na tom, že z fyzikálního hlediska je to nesmysl.Jasně ;) Vy jste odborník-vizionář asi jako ti starý generálové před 1. světovou, který tvrdili, že letouny nemaj pro vojenský použití smysl, protože je to moc křehký a nic to ...Zobrazit celý příspěvek
Jasně ;) Vy jste odborník-vizionář asi jako ti starý generálové před 1. světovou, který tvrdili, že letouny nemaj pro vojenský použití smysl, protože je to moc křehký a nic to neunese. Tak uvidíme, kde bude ten Váš fyzikální nesmysl za 20 let :DSkrýt celý příspěvek
Se snižující se spotřebou půjde cena ropy nejprve dolu (protože těžaři budou chtít vydělat co se dá a konkurovat jiným - snad levnějším - zdrojům), aby se pak po odstavení části ...Zobrazit celý příspěvek
Se snižující se spotřebou půjde cena ropy nejprve dolu (protože těžaři budou chtít vydělat co se dá a konkurovat jiným - snad levnějším - zdrojům), aby se pak po odstavení části zdrojů (někteří nevyhnutelně zkrachují) zase zvedla na nějakou udržitelnou hladinu.Skrýt celý příspěvek
Lenze to palivo len tak lahko nedojde. Je pravda, ze frakovanie ropy dalo "baterizacii" poriadne cez rozpocet. Znizil sa ekonomicky tlak, a tak nateraz na to tlacia teda hlavne ...Zobrazit celý příspěvek
Lenze to palivo len tak lahko nedojde.
Je pravda, ze frakovanie ropy dalo "baterizacii" poriadne cez rozpocet. Znizil sa ekonomicky tlak, a tak nateraz na to tlacia teda hlavne nebohi ladovi medvedi a Greta.
Nie, ze by to nemuselo byt dobre. Len nateraz nie je dost "dobrej vole" (rozumej ekonomickeho tlaku) napinat uz i tak nerealne terminy do absurdnosti. Cisty komunizmus: do konca 3. patrocnice budeme vladnut vode a vetru, i ked zatial nikto netusi ako, alebo i na co vlastne...Skrýt celý příspěvek
Tak v tom případě bude Švédsko snadný cíl pro kohokoliv. Možná bychom mohli udělat malou odvetu za rok 1648. Čím chtějí pohánět stíhačky, tanky, BVP, vrtulníky, lodě, ponorky a ...Zobrazit celý příspěvek
Tak v tom případě bude Švédsko snadný cíl pro kohokoliv. Možná bychom mohli udělat malou odvetu za rok 1648. Čím chtějí pohánět stíhačky, tanky, BVP, vrtulníky, lodě, ponorky a nezapomeňme, že i zbraně, když pálí vypouští CO2. Takže do roku 2045 Švédsko autonomním regionem koho?Skrýt celý příspěvek
Jako rychlej raid, vyplenit stockholmský muzea, čmajznout fabriku Saabu a tak? To by snad šlo. Ale dlouhodobě okupovat tu zločinem promořenou díru? Děkuju nechci.
Jako rychlej raid, vyplenit stockholmský muzea, čmajznout fabriku Saabu a tak? To by snad šlo. Ale dlouhodobě okupovat tu zločinem promořenou díru? Děkuju nechci.
Čmajznout fabriku SAABu? Pozdě, už zkrachovali.
Čmajznout fabriku SAABu? Pozdě, už zkrachovali.
To nie je tak celkom pravda. Akurát tam došlo k nejakým zmenám vlastníkov. Myslím, že Scania to predala GM a ten to predal nejakému združeniu čínskych a tureckých investorov. SAAB ...Zobrazit celý příspěvek
To nie je tak celkom pravda. Akurát tam došlo k nejakým zmenám vlastníkov. Myslím, že Scania to predala GM a ten to predal nejakému združeniu čínskych a tureckých investorov. SAAB sa vyrába ale len pre čínsky trh a to dokonca len ako elektromobil. Dokonca sa vraj má vrátiť aj na európsky trh ale tomu veľmi neverím. Ak má niekto nové info, opravte maSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...