Strážný anděl pěšáků A-10 Thunderbolt II zachráněn
- 14. 1. 2016
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Americké letectvo (US Air Force) zmrazilo plány na brzké vyřazení bitevních letadel A-10 Thunderbolt II ze své výzbroje. Původní záměr vyřadit legendární letadla A-10 vyvolal ve Spojených státech velké vášně. Záchrana A-10 se nakonec přeměnila ve vysoce citlivou politickou záležitost.
U.S. Air Force provozuje 345 bitevních letounů A-10 Thunderbolt II. Přímo pod letectvo spadá 191 strojů. Velitelství záložních vzdušných sil AFRC (Air Force Reserve Command), jedno z hlavních velitelství amerického letectva, provozuje 48 letadel. Zbývajících 106 bitevních letounů A-10 je v podřízenosti letectva Národní gardy ANG (Air National Guard).
Podle původních předpokladů měla být všechna bitevní letadla A-10 Thunderbolt II stažena z výzbroje v letech 2017 až 2019. Díky vyřazení A-10 letectvo ušetří peníze a lidskou sílu ve prospěch nových stíhaček F-35A Lightning II. Vyřazení všech A-10 přinese během prvních čtyř let úspory ve výši 4,2 miliardy dolarů.
Letectvo navíc přikládá neúprosnou statistiku. Od roku 2001 zajišťovaly blízkou palebnou podporu z 80 % víceúčelové letouny (F-16, F-15) nebo bombardéry (B-1, B-52). Právě víceúčelové letouny jako je F-16 nebo F-15 mohou podle letectva převzít úkoly A-10.
Oproti mnohem rychlejším víceúčelovým letounům je A-10 navíc mnohem náchylnější proti systémům protivzdušné obrany, jako jsou protiletadlové střely typu Stinger nebo Igla. Naopak pancéřovaní A-10 poskytuje ochranu pilotovi a klíčovým částem letounu před palnými zbraněmi.
Podle posledních informací magazínu Defense One se americké letectvo rozhodlo pro pozdější stažení A-10 z výzbroje. Oficiálním důvodem je probíhající letecká kampaň proti Islámskému státu, kde čistokrevné bitevní letadla A-10 hrají významnou roli.
V říjnu minulého roku poslalo americké letectvo na tureckou základnu Incirlik 12 bitevních letadel. Bitevníky nahradily v Turecku šest stíhaček F-16. Svou roli hraje i nedostatek letounů amerického letectva pro blízkou pozemní podporu - tedy pro přímou podporu jednotek na bojišti. Roli A-10 v budoucnu převezmou stíhačky F-35, ale jejich počet je v současné době nedostatečný.
Pozemní pěšaci "milují" především 30mm rotační kanón GAU-8 Avenger s kadencí 4200 ran za minutu. Kanón dokáže (na rozdíl od bomb) ničit protivníka nacházejícího se jen desítky metrů od vlastních sil.
Proti stažení letadel se dokonce postavili politici z amerického Kongresu. Poslední dva roky právě Kongres blokoval snahy amerického letectva vyřadit letadla A-10 z výzbroje.
Informace magazínu Defense One, který se odvolává na své zdroje z Pentagonu, jsou zatím neoficiální. Kolik letadel A-10 a na jak dlouho si americké letectvo hodlá ponechat se dozvíme příští měsíc, kdy Pentagon pošle do Kongresu návrh obranného rozpočtu na fiskální rok 2017.
“Myslím si, že pokud to odložíme (vyřazování A-10 - pozn. red.) a začneme o něco později, možná nechat si letadla o něco déle, tak to je něco, co odpovídá dnešní situaci a jak ji vidíme v budoucnu,” uvedl v listopadu minulého roku generál Herbert “Hawk” Carlisle, vedoucí Velitelství pro vzdušný boj ACC (Air Combat Command) amerického letectva.
Podle Carlisle může odložení trvat několik let, ale určitě k vyřazení A-10 nakonec dojde. Nyní potřebuje americké letectvo bitevní letadla pro operace v Afghánistánu, Sýrii, Iráku a pro možné mise v Jemenu nebo Libyi.
"Zdá se, že administrativa letectva konečně přichází k rozumu a uznává význam A-10 pro životy našich vojáků a národní bezpečnosti,” uvedla republikánka Martha McSally v reakci na článek Defense One. McSally je plukovník ve výslužbě a sloužila 26 let v letectvu. Jako první ženský pilot se v americkém letectvu zúčastnila bojové operace.
“S rostoucím globálním chaosem a zmatkem, nemůžeme si prostě dovolit vyřadit z arzenálu naši nejlepší leteckou zbraň blízké pozemní podpory bez zajištění řádné náhrady,” uvedl v reakci na článek další zastánce A-10, republikánský senátor John McCain.
Zdroj: Military
Související články
Boj o bitevní letoun A-10 Thunderbolt II pokračuje
Americké letectvo (U.S. Air Force) plánuje do roku 2019 vyřadit celou flotilu bitevních letadel A-10 ...
- 05.11.2014
- 134 komentářů
- Jan Grohmann
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper
Spojené státy nabízejí Pákistánu bitevní vrtulníky AH-1Z Viper a řízené střely AGM-114 Hellfire II. ...
- 21.04.2015
- 12 komentářů
- Jan Grohmann
České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku
Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...
- 05.11.2015
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
200kW laser na bitevním AC-130J Ghostrider
Zřejmě prvního skutečného bojového nasazení laseru se dočkáme na bitevním turbovtrtulovém letadle ...
- 07.12.2015
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
fenri: tam kde je igla je riziko jak pro A-10 tak Supertucano, budou se pak držet nahoře. SuperTucano má aspoň MAWS. Ruční zbraně nebo DŠK nejsou velká hrozba při správném ...Zobrazit celý příspěvek
fenri: tam kde je igla je riziko jak pro A-10 tak Supertucano, budou se pak držet nahoře. SuperTucano má aspoň MAWS.
Ruční zbraně nebo DŠK nejsou velká hrozba při správném nasazení ani pro jeden stroj. Mimoto jsou oba stroje dobře chráněné.
Šilka je rozhodně víc nebezpečná pro SuperTucano.Skrýt celý příspěvekJenom by mě zajímalo, jak by si SuperTucano vedlo ma bojišti, kde je na každém kopci DŠK, sem tam Šilka možná i nějaký strejda s Iglou. Což je mimochodem popis většiny kde se v ...Zobrazit celý příspěvek
Jenom by mě zajímalo, jak by si SuperTucano vedlo ma bojišti, kde je na každém kopci DŠK, sem tam Šilka možná i nějaký strejda s Iglou. Což je mimochodem popis většiny kde se v současnoti USA angažují či potenciálně angažovat mohou. Náhodná dávka i z obyčejného AK by pravděpodobně byla pro Tucano konečná...Skrýt celý příspěvek
Luky: to ne, on by pak chtěl linky na ověřené zdroje. Já proti A-10 nikdy nic neměl, je to moje oblíbené letadlo.. To co jsme vždy říkal bylo, že i jiná letadla dělají CAS a ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: to ne, on by pak chtěl linky na ověřené zdroje.
Já proti A-10 nikdy nic neměl, je to moje oblíbené letadlo..
To co jsme vždy říkal bylo, že i jiná letadla dělají CAS a A-10 nemá šanci proti protivníkovi co má nějakou obranu v nízké výšce, takže jakákoliv výhoda pancíře a kánonu je vymazána vs ostatním strojům... Dál jsme říkal, že se dnes CAS dělá jinak než v DS.
Tam kam můžeš poslat A-10, může v klidu operovat Supertucano mnohem levněji. Nebo tam mít ozbrojené drony 24/7. Kdyby tu šlo jen o cenu... což nikdy nejde...
Dál USAF plánovalo provozovat A-10 dlouho přes 2020.
To o co tady jde je, že po USAF chtěl konkgres úspory a něco muselo jít z kola ven, těžko by to byla B1B, takže A-10... i tak by vyřazení trvalo roky.
Ale lidi jako McCain mají ve svém působišti letiště s A-10, po vyřazení by to zavřeli a přijde o práci spousta lidí co z toho žije, proto se A-10 drží nadvoudou. Je to prostě politika.Skrýt celý příspěvekNáklady na misie A-10 a F-16 sú prakticky rovnaké (19 vs 21,4 tisíc USD) a CAS sa vykonáva prakticky výlučne za pomoci bômb a navádzaných striel. Veľkým problémom A-10, ako sa ...Zobrazit celý příspěvek
Náklady na misie A-10 a F-16 sú prakticky rovnaké (19 vs 21,4 tisíc USD) a CAS sa vykonáva prakticky výlučne za pomoci bômb a navádzaných striel.
Veľkým problémom A-10, ako sa ostatne všade spomína, sú náklady na personál, ktoré tvoria veľkú časť celkových nákladov, pričom misie, ktoré vykonávajú, zvládnu i iné lietadlá s rovnakou efektivitou a preto žiadna zložka A-10 nechce a práve naopak, chcú sa ich zbaviť. Navyše kým misie A-10 môže nahradiť praktický akýkoľvek iný stroj v súčasnosti v službe, A-10 sa dá použiť iba na úzku škálu.
Jediná entita, ktorá chce A-10 uchovať v službe, je verejnosť a politici prostredníctvom blokovania vyradenia A-10 získavajú politické body. Nemyslím, že najlepší spôsob, ako budovať vojsko je sentiment verejnosti, sympatie a priazne na základe vonkajšieho vzhľadu. Aj ja považujem A-10 za jedno z najkrajších lietadiel aké bolo kedy vyrobené a chcel by som aspoň raz počuť jeho motory naživo, ale ak realita hovorí, že má svoje najlepšie roky dávno za sebou, držať ho v službe je nezmysel.Skrýt celý příspěvekLuky: všichni vědí, že nejlevněji ničí nepřítele čína. Umlátí je čepicemi. Btw, v jakém letadle, pokud byste museli, byste raději seděli při plnění bojových misí na Sýrií? F16, ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: všichni vědí, že nejlevněji ničí nepřítele čína. Umlátí je čepicemi.
Btw, v jakém letadle, pokud byste museli, byste raději seděli při plnění bojových misí na Sýrií? F16, F15, A-10?Skrýt celý příspěvekco že to nakonec udělají se dozvíme až za měsíc, teď je těžko soudit. Řekl bych ale, že prví se vyřadí warthogy tam, kde už bude dostatek F35. Pokud tam budou nějaké funkční s ...Zobrazit celý příspěvek
co že to nakonec udělají se dozvíme až za měsíc, teď je těžko soudit. Řekl bych ale, že prví se vyřadí warthogy tam, kde už bude dostatek F35. Pokud tam budou nějaké funkční s dlouhou životností, tak tyto nahradí dosluhující s krátkým termínem do oprav jinde. Postupně si tímhle schématem dovedu představit redukování warthogů až na velmi nízké číslo, popř. ponechání těchto ještě po nějaký čas např. v národní gardě či jiné formě zálohy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...