Stratosférická letadla WB-57 podporují speciální síly v Africe

Foto: WB-57 / NASA
WB-57 / NASA

Z americké letecké základny Camp Lemmonier v africkém státě Džibuti již nějakou dobu působí stratosférické letadlo WB-57 agentury NASA. Přítomnost letadla odhalily satelitní snímky společnosti DigitalGlobe. Letoun podle všeho vytváří komunikační síť a mapové podklady pro americké speciální síly v Africe.

Z bombardéru 40. let špičkový stroj NASA

WB-57 je výškové letadlo vyvinuté na základě britského taktického bombardéru English Electric Canberra, resp. jeho americké licenčně vyráběné verze Martin B-57 Canberra. První let English Electric Canberra se uskutečnil již v roce 1949.

Letouny WB-57 využívala meteorologická služba amerického letectva AFWA (Air Force Weather Agency). Stroje sloužily pro sledování počasí nebo také pro meteorologický průzkum při zkouškách jaderných zbraní v atmosféře.

Kromě meteorologické verze vznikla řada průzkumných verzí (RB-57) nebo verzí pro elektronický boj (EB-57). Všechny letouny řady B-57 americké letectvo vyřadilo na přelomu 70. a 80. let minulého století.

O dva stroje WB-57 však projevil zájem americký Národní úřad pro letectví a kosmonautiku NASA (National Aeronautics and Space Administration). Letouny v NASA WB-57 létají do dnešních dní.

Na stránkách NASA se dočteme, že WB-57 provádějí „výzkum atmosféry i Země, mapování povrchu planety, sběr kosmického prachu, dohlížení nad starty raket a testování technologií pro budoucí letadla a rakety." Kariéra obou letadel v NASA byla natolik úspěšná, že v roce 2011 nechala NASA opravit a zrenovovat třetí letoun WB-57.

Foto: WB-57 v Africe na snímcích DigitalGlobe. / DigitalGlobeWB-57 v Africe na snímcích DigitalGlobe ze dne 20. záři 2014. Masivní křídla jsou nepřehlednutelná. Na základně lze zahlédnout i konvertoplány V-22 Osprey; Větší obrázek / DigitalGlobe

Stratosferická platforma WB-57

Proč tolik zájmu o letoun, jehož konstrukce pochází z konce 40. let minulého století? Masivní křídla s rozpětím 37,2 metrů (dvakrát větší než u původního letounu Canberra) umožňují WB-57 létat do výšky téměř 20 km. Maximální užitečný náklad je 4,4 tuny (2× více než U2). Výdrž ve vzduchu je 6,5 hodiny a dolet 4300 km.

Podstatná je schopnost nést užitečný náklad do velké výšky. V pumovnici je místo pro náklad do hmotnosti 1800 kg a pod trup nebo křídla lze zavěsit pouzdra s nejrůznějším nákladem až do hmotnost 2600 kg.

Výjimečných schopností si všimla zpětně americká armáda, která požadala NASA o nasazení strojů v Afghánistánu. Letoun WB-57 sloužil v roce 2011 v Afghánistánu s armádním komunikačním systémem BACN (Battlefield Airborne Communications Node). Technologii BCAN najdeme také na letounech Bombardier Global Express E-11 nebo bezpilotním stroji EQ-4 Global Hawk .

WB-57 s BACN funguje letecký komunikační retranslátor. Díky své velké letové výšce (20 km) dokáže spojit místa na Zemi vzdálená od sebe 1000 km.

Podobně jako v Afghánistánu, tak i v Africe neslouží WB-57 jen jako komunikační maják, ale také k vytváření podrobných trojrozměrných map pomocí laserového radaru.

V Afghánistánu letoun WB-57, vybaven výškovým laserovým radarem HALOE (High-Altitude LIDAR Operational Experiment), plnil mapovací roli pro Výzkumné laboratoře amerického letectva AFRL (Air Force Research Laboratory). Stroj během afghánské mise provedl 140 vzletů a strávil ve vzduchu 550 hodin.

Během 90 dní údajně WB-57 vytvořil trojrozměrnou mapu 50 % Afghánistánu s rozlišením 20 cm. Nejméně v 200 případech pak vytvářel podrobné trojrozměrné mapy cílové oblasti pro americké jednotky speciálních sil.

Je pravděpodobné, že WB-57 stejnou roli plní i v Africe. Vytváří trojrozměrné mapy místa operací speciálních sil a zajišťuje vysokorychlostní datové spojení mezi jednotkami speciálních sil a velitelstvím.

Zdroj: Defence24, Medium

Nahlásit chybu v článku


Související články

Stratosférické solární letadlo Solar Eagle

Před pár dny jsme si na našich stránkách představili malé solární letadlo Silent Falcon, které může ...

Hypersonický bombardér SR-72

Lockheed Martin potvrdila svůj záměr vyvinout hypersonický dálkový průzkumný a bombardovací letoun. ...

Vesmírný letoun Skylon míří do armády

Zájem armády o vesmírný letoun Skylon jsme předpovídali již dříve. Nyní se naše předpovědi naplnily. ...

Stratosférický solární letoun Solara

Do středu zájmu leteckých odborníků se pomalu posouvá zcela nová kategorie letadel – stratosférické ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JirkaM
    21:06 21.11.2014

    Oni ještě používají Canberru! Tak to koukám. Věděl jsem, že to bylo výjimečně povedené letadlo, ale tak nějak jsem si myslel, že už je 50 let vyřazené ze služby.

    Oni ještě používají Canberru! Tak to koukám. Věděl jsem, že to bylo výjimečně povedené letadlo, ale tak nějak jsem si myslel, že už je 50 let vyřazené ze služby.

  • CerVus
    09:06 21.11.2014

    Tak přesně takhle to dopadne s A-10. Teď je nepotřebují a za pár let budou prosit národní gardu aby jim těch pár co zůstalo půjčili.

    Tak přesně takhle to dopadne s A-10. Teď je nepotřebují a za pár let budou prosit národní gardu aby jim těch pár co zůstalo půjčili.

Načítám diskuzi...