Stíhačka T-X: Saab a Boeing společně
- 8. 12. 2013
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Švédský Saab a americký Boeing podepsali společnou smlouvu p vývoji JDA (Joint Development Agreement). Cílem uzavřeného partnerství je vyvinout a americkému letectvu nabídnout nový cvičný letoun, nyní označovaný jako T-X.
Americké letectvo (USAF) v rámci program u T-X hledá náhradu za stárnoucí flotilu cvičných proudových letadel Northrop T-38 Talon. Američané mají zájem o 350 dtrojů T-X, avšak s výhledem na pořízení dalších 650 letadel. Podobný kontrakt samozřejmě nemůže uniknout největším světovým výrobcům letadel.
Zájem o účast v programu T-X má BAE Systems se strojem Hawk T2/128, Lockheed Martin s korejským KAI nabízejí T-50 Golden Eagle a italská Alenia Aermacchi si věří se svým letounem M-346 Master. Posledním hráčem je pak tým Boeing a Saab.
„V příštích letech budeme pracovat na zcela novém designu letadla,“ říká Håkan Buskhe, prezident a generální ředitel společnosti Saab. Jak upozornil Buskhe, nový letoun nebude v žádném případě derivátem stíhačky JAS 39 Gripen. Půjde o stroj zcela nové konstrukce.
Spolupráce mezi Saabem a Boeingem je teprve na začátku. Boeing však již hrubě specifikoval vzhled budoucího letounu, včetně designového návrhu. Půjde o dvousedadlový stroj s jedním proudovým motorem. Charakteristickým znakem letounu Boeing/ Saab jsou směrová křídla rozevřená do širokého „V“.
Saab se zatím k designovému návrhu vyjadřuje opatrně. „Není žádným tajemstvím, že Boeing hledá zcela nový design (T-X – pozn. r edakce), zatím ale nejsme připraveni hovořit o vzhledu neb o výkonnostních specifikacích,“ vysvětluje Buskhe. „Další informace poskytneme v následujících měsících.“
Boeing se Saabem tak jdou zcela opačnou cestou, než ostatní výrobci. "Všichni ostatní se snaží, aby se jejich letadla vešla do požadavků (T-X – pozn. redakce), ale my se díváme po něčem, co přesně splňuje požadavky T-X,“ říká Buskhe.
USAF požádá o zaslání návrh ů jednotlivých týmů (Request of Propsal) v roce 2016. První stroje pak USAF plánuje zavést do výzbroje v roce 2023.
Mezi řádky lze vyčíst, že se Boeing snaží získat ztracené pozice na poli stíhacích letadel. Jeho rival Lockheed Martin uspěl v americkém letectvu jak se strojem F-22A Raptor, tak i s multi-miliardovým F-35 Lightninig II.
V současné době na západním trhu existuje jen dvojice relativně nových nebo vyvíjených letounů. Jedná se o švédský JAS-39 Gripen a velmi drahý F-35 Lightninig II. Boeing se Sabbem tak necílí jen na soutěž USAF, ale jejich letoun může posloužit také jako levnější varianta ke stíhačkám F-35.
Zdroj: IHS Janes
Související články
Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace
Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních ...
- 08.04.2013
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Tisíc hodin na stíhačce JAS-39 Gripen
V sobotu na Dnech NATO se udála malá slavnost velkého významu. Zástupci Švédského království předali ...
- 22.09.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
VIDEO: Dalších 12 let JAS-39 Gripen v České republice
České ministerstvo obrany se po zdlouhavých a náročných jednáních dohodlo se švédskou stranou na ...
- 25.09.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Lockheed Martin a Boeing společně vyvinou nový bombardér
V americkém programu na nový dalekonosný bombardér LRS-B (Long-Range Strike – Bomber) se zrodila ...
- 27.10.2013
- 0 komentářů
- Jan Grohmann
Já si myslím,že Boeing se bude snažit prosadit velmi moderní aerodynamiku pro nový cvičný letoun. Z této koncepce by odvodil levnější altrenativu k F-35. C mě k temu vede-neúspěch ...Zobrazit celý příspěvek
Já si myslím,že Boeing se bude snažit prosadit velmi moderní aerodynamiku pro nový cvičný letoun. Z této koncepce by odvodil levnější altrenativu k F-35. C mě k temu vede-neúspěch modernizovaného Super Hornetu v Korei , a nevalné šance uspět v Dánsku atd...Skrýt celý příspěvek
Já myslím, že pro Saab by to mohl být docela dobrý obchod.Mnohé malé rozvojové země by si švédský Gripen NG nekoupily (exportní úspěchy Gripenů jsou stále poměrně omezené), ale USA ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím, že pro Saab by to mohl být docela dobrý obchod.Mnohé malé rozvojové země by si švédský Gripen NG nekoupily (exportní úspěchy Gripenů jsou stále poměrně omezené), ale USA mají přeci jen větší politický vliv, tedy i lepší možnost získávat zákazníky. A hodně letadel dodávají USA v rámci vojenské pomoci, což by samozřejmě také hrálo svou roli
A myslím, že takový letoun by se rozhodně vyrovnal starším verzím F-16 (byť samozřejmě nikoliv únosností), stačí se podívat, jak Číňané dokázali rozvinout podobně velký F-7 (zásadně modernizovaný MiG-21)Skrýt celý příspěvekMatesaax;David: To já samozřejmě chápu, že to má být levná náhrada. Ale proč by ji pomáhal Saab vyvíjet, když může prodávat Gripeny NG? Podle mě tohle bude něco podobnýho jako ...Zobrazit celý příspěvek
Matesaax;David:
To já samozřejmě chápu, že to má být levná náhrada. Ale proč by ji pomáhal Saab vyvíjet, když může prodávat Gripeny NG?
Podle mě tohle bude něco podobnýho jako golden eagle. Jasně asi to půjde nějak ozbrojit, ale pro jakýkoli plnohodnotný figter to bude malinou. A upgradovat ze stejný platformy něco konkurenceschopnýho třeba i starším strojům jako F-16 bude určitě nemožný. Už to, že do toho rozměru těžko nacpou všechnu potřebnou techniku.Skrýt celý příspěvekJak je i z tohoto článku patrné, USAF ten letoun vnímá jako pokročilý cvičný, náhradu za letité T-38. O nějaké konkurenci F-35 nemůže být řeč. Ale řekl bych, že takový letoun by ...Zobrazit celý příspěvek
Jak je i z tohoto článku patrné, USAF ten letoun vnímá jako pokročilý cvičný, náhradu za letité T-38. O nějaké konkurenci F-35 nemůže být řeč. Ale řekl bych, že takový letoun by USA - ve spolupráci se Saabem - mohly dodávat v rámci vojenské pomoci svým spojencům, zejména malým státům, které na F-35 nemají financeSkrýt celý příspěvek
Letoun by jistě mohl být levnější variantou F-35,ale rozhodně výrobce nemůže počítat,že by ho koupilo Americké letectvo.Na to je prostě příliš málo výkonný.Stačí se podívat na ...Zobrazit celý příspěvek
Letoun by jistě mohl být levnější variantou F-35,ale rozhodně výrobce nemůže počítat,že by ho koupilo Americké letectvo.Na to je prostě příliš málo výkonný.Stačí se podívat na případ F-5,který měl úspěch ve světě,ale doma příliš neuspěl.To samé evropské státy,které touží po F-35 těžko koupí takový lehký stroj a naopak jsou státy,které by zaujal,ale Američané jim ho neprodají.Nicméně své zákazníky si určitě najde.V USA bych mu dával velkou šanci,protože při takhle velké zakázce dostane určitě přednost domácí konstrukce např. před korejským letounem.Skrýt celý příspěvek
Myslím, že to vypadá primárně na projekt Boeingu. Bude to šitý na míru USA, což se při tak velkým počtu strojů rozhodně vyplatí. Zřejmě půjde o špičkový cvičný stroj s letovými ...Zobrazit celý příspěvek
Myslím, že to vypadá primárně na projekt Boeingu. Bude to šitý na míru USA, což se při tak velkým počtu strojů rozhodně vyplatí. Zřejmě půjde o špičkový cvičný stroj s letovými vlastnostmi odpovídající F-22 a F-35, ovšem s nízkým bojovým potenciálem.
Nedovedu si představit, že by vyvíjený cvičný stroj pro USA mohl nějak posloužit jako varianta k F-35, to by muselo být úplně jiné letadlo. Musela by to být mnohem dlouhodobější spolupráce než jen do roku 2023. Nyní má Saab Gripen NG, což je letoun s delším potenciálem a vypadá to, že bude o něj zájem. Proč by chodil na ruku Boeingu a vyvíjel s ním sobě konkurenci?
Bylo by fajn, kdyby se nějakou malou měrou do toho projektu zapojilo Aero.Skrýt celý příspěvekSaab odjakživa používá americké díly ve svých letadlech a nemá s tím nejmenší problém.Viggen měl motor z B-727 a s radarem pomáhali také Američané.Gripen má motor vyráběný v ...Zobrazit celý příspěvek
Saab odjakživa používá americké díly ve svých letadlech a nemá s tím nejmenší problém.Viggen měl motor z B-727 a s radarem pomáhali také Američané.Gripen má motor vyráběný v americké licenci a nový Gripen NG má už přímo americký motor.
Saab naopak ví,že Gripen je poslední letadlo vyvinuté samostatně a v budoucnu se neobejdou bez spolupráce s jinými firmami.Mezi jejich další aktivity je spolupráce s Tureckem na vývoji bojového letounu TFX.Skrýt celý příspěvekSab si koleduje,jako naše aero.Skončí s neprodejnými šunty ve kterých bude přísně utajovaná americká elektronika.Tím pádem to bez jejich požehnání je neprodejné a je to na krach ...Zobrazit celý příspěvek
Sab si koleduje,jako naše aero.Skončí s neprodejnými šunty ve kterých bude přísně utajovaná americká elektronika.Tím pádem to bez jejich požehnání je neprodejné a je to na krach firmy.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...