Stíhačka T-X: Saab a Boeing společně

Stíhačka T-X
Foto: Koncept letounu T-X Boeing/Saab. / Boeing

Švédský Saab a americký Boeing podepsali společnou smlouvu p vývoji JDA (Joint Development Agreement). Cílem uzavřeného partnerství je vyvinout a americkému letectvu nabídnout nový cvičný letoun, nyní označovaný jako T-X.

Americké letectvo (USAF) v rámci program u T-X hledá náhradu za stárnoucí flotilu cvičných proudových letadel Northrop T-38 Talon. Američané mají zájem o 350 dtrojů T-X, avšak s výhledem na pořízení  dalších 650 letadel. Podobný kontrakt samozřejmě nemůže uniknout největším světovým výrobcům letadel.

 

Zájem o účast v programu T-X má BAE Systems se strojem Hawk T2/128, Lockheed Martin s korejským KAI nabízejí T-50 Golden Eagle a italská Alenia Aermacchi si věří se svým letounem M-346 Master. Posledním hráčem je pak tým Boeing a Saab.

 

V příštích letech budeme pracovat na zcela novém designu letadla,“ říká Håkan Buskhe, prezident a generální ředitel společnosti Saab. Jak upozornil Buskhe, nový letoun nebude v žádném případě derivátem stíhačky JAS 39 Gripen. Půjde o stroj zcela nové konstrukce.

 

Spolupráce mezi Saabem a Boeingem je teprve na začátku. Boeing však již hrubě specifikoval vzhled budoucího letounu, včetně designového návrhu. Půjde o dvousedadlový stroj s jedním proudovým motorem. Charakteristickým znakem letounu Boeing/ Saab jsou směrová křídla rozevřená do širokého „V“.

 

Saab se zatím k designovému návrhu vyjadřuje opatrně. „Není žádným tajemstvím, že Boeing hledá zcela nový design (T-X – pozn. r edakce), zatím ale nejsme připraveni hovořit o vzhledu neb o výkonnostních specifikacích,“ vysvětluje Buskhe. „Další informace poskytneme v následujících měsících.“

 

Boeing se Saabem tak jdou zcela opačnou cestou, než ostatní výrobci. "Všichni ostatní se snaží, aby se jejich letadla vešla do požadavků (T-X – pozn. redakce), ale my se díváme po něčem, co přesně splňuje požadavky T-X,“ říká Buskhe.

 

USAF požádá o zaslání návrh ů jednotlivých týmů (Request of Propsal) v roce 2016. První stroje pak USAF plánuje zavést do výzbroje v roce 2023.

 

Mezi řádky lze vyčíst, že se Boeing snaží získat ztracené pozice na poli stíhacích letadel. Jeho rival Lockheed Martin uspěl v americkém letectvu jak se strojem F-22A Raptor, tak i s multi-miliardovým F-35 Lightninig II.

 

V současné době na západním trhu existuje jen dvojice relativně nových nebo vyvíjených letounů. Jedná se o švédský JAS-39 Gripen a velmi drahý F-35 Lightninig II. Boeing se Sabbem tak necílí jen na soutěž USAF, ale jejich letoun může posloužit také jako levnější varianta ke stíhačkám F-35. 

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Boeing představil koncept námořního stíhacího letounu 6. generace

Americké námořnictvo se již pomalu chystá na období po roce 2030, kdy skončí životnost palubních ...

Tisíc hodin na stíhačce JAS-39 Gripen

V sobotu na Dnech NATO se udála malá slavnost velkého významu. Zástupci Švédského království předali ...

VIDEO: Dalších 12 let JAS-39 Gripen v České republice

České ministerstvo obrany se po zdlouhavých a náročných jednáních dohodlo se švédskou stranou na ...

Lockheed Martin a Boeing společně vyvinou nový bombardér

V americkém programu na nový dalekonosný bombardér LRS-B (Long-Range Strike – Bomber) se zrodila ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Raptor
    15:33 12.12.2013

    Já si myslím,že Boeing se bude snažit prosadit velmi moderní aerodynamiku pro nový cvičný letoun. Z této koncepce by odvodil levnější altrenativu k F-35. C mě k temu vede-neúspěch ...Zobrazit celý příspěvek

    Já si myslím,že Boeing se bude snažit prosadit velmi moderní aerodynamiku pro nový cvičný letoun. Z této koncepce by odvodil levnější altrenativu k F-35. C mě k temu vede-neúspěch modernizovaného Super Hornetu v Korei , a nevalné šance uspět v Dánsku atd...Skrýt celý příspěvek

  • David
    14:59 12.12.2013

    Já myslím, že pro Saab by to mohl být docela dobrý obchod.Mnohé malé rozvojové země by si švédský Gripen NG nekoupily (exportní úspěchy Gripenů jsou stále poměrně omezené), ale USA ...Zobrazit celý příspěvek

    Já myslím, že pro Saab by to mohl být docela dobrý obchod.Mnohé malé rozvojové země by si švédský Gripen NG nekoupily (exportní úspěchy Gripenů jsou stále poměrně omezené), ale USA mají přeci jen větší politický vliv, tedy i lepší možnost získávat zákazníky. A hodně letadel dodávají USA v rámci vojenské pomoci, což by samozřejmě také hrálo svou roli
    A myslím, že takový letoun by se rozhodně vyrovnal starším verzím F-16 (byť samozřejmě nikoliv únosností), stačí se podívat, jak Číňané dokázali rozvinout podobně velký F-7 (zásadně modernizovaný MiG-21)Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    23:37 10.12.2013

    Matesaax;David: To já samozřejmě chápu, že to má být levná náhrada. Ale proč by ji pomáhal Saab vyvíjet, když může prodávat Gripeny NG? Podle mě tohle bude něco podobnýho jako ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax;David:
    To já samozřejmě chápu, že to má být levná náhrada. Ale proč by ji pomáhal Saab vyvíjet, když může prodávat Gripeny NG?

    Podle mě tohle bude něco podobnýho jako golden eagle. Jasně asi to půjde nějak ozbrojit, ale pro jakýkoli plnohodnotný figter to bude malinou. A upgradovat ze stejný platformy něco konkurenceschopnýho třeba i starším strojům jako F-16 bude určitě nemožný. Už to, že do toho rozměru těžko nacpou všechnu potřebnou techniku.Skrýt celý příspěvek

  • David
    09:48 10.12.2013

    Jak je i z tohoto článku patrné, USAF ten letoun vnímá jako pokročilý cvičný, náhradu za letité T-38. O nějaké konkurenci F-35 nemůže být řeč. Ale řekl bych, že takový letoun by ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak je i z tohoto článku patrné, USAF ten letoun vnímá jako pokročilý cvičný, náhradu za letité T-38. O nějaké konkurenci F-35 nemůže být řeč. Ale řekl bych, že takový letoun by USA - ve spolupráci se Saabem - mohly dodávat v rámci vojenské pomoci svým spojencům, zejména malým státům, které na F-35 nemají financeSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    16:07 09.12.2013

    Letoun by jistě mohl být levnější variantou F-35,ale rozhodně výrobce nemůže počítat,že by ho koupilo Americké letectvo.Na to je prostě příliš málo výkonný.Stačí se podívat na ...Zobrazit celý příspěvek

    Letoun by jistě mohl být levnější variantou F-35,ale rozhodně výrobce nemůže počítat,že by ho koupilo Americké letectvo.Na to je prostě příliš málo výkonný.Stačí se podívat na případ F-5,který měl úspěch ve světě,ale doma příliš neuspěl.To samé evropské státy,které touží po F-35 těžko koupí takový lehký stroj a naopak jsou státy,které by zaujal,ale Američané jim ho neprodají.Nicméně své zákazníky si určitě najde.V USA bych mu dával velkou šanci,protože při takhle velké zakázce dostane určitě přednost domácí konstrukce např. před korejským letounem.Skrýt celý příspěvek

  • D.i.p
    10:46 09.12.2013

    Myslím, že to vypadá primárně na projekt Boeingu. Bude to šitý na míru USA, což se při tak velkým počtu strojů rozhodně vyplatí. Zřejmě půjde o špičkový cvičný stroj s letovými ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že to vypadá primárně na projekt Boeingu. Bude to šitý na míru USA, což se při tak velkým počtu strojů rozhodně vyplatí. Zřejmě půjde o špičkový cvičný stroj s letovými vlastnostmi odpovídající F-22 a F-35, ovšem s nízkým bojovým potenciálem.

    Nedovedu si představit, že by vyvíjený cvičný stroj pro USA mohl nějak posloužit jako varianta k F-35, to by muselo být úplně jiné letadlo. Musela by to být mnohem dlouhodobější spolupráce než jen do roku 2023. Nyní má Saab Gripen NG, což je letoun s delším potenciálem a vypadá to, že bude o něj zájem. Proč by chodil na ruku Boeingu a vyvíjel s ním sobě konkurenci?

    Bylo by fajn, kdyby se nějakou malou měrou do toho projektu zapojilo Aero.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    08:13 09.12.2013

    neviem ci by som tuto spolupracu nenazval koncernové sestry vo svedsku s usa pracuju spolu na.

    neviem ci by som tuto spolupracu nenazval koncernové sestry vo svedsku s usa pracuju spolu na.

  • Matesaax
    07:24 09.12.2013

    Saab odjakživa používá americké díly ve svých letadlech a nemá s tím nejmenší problém.Viggen měl motor z B-727 a s radarem pomáhali také Američané.Gripen má motor vyráběný v ...Zobrazit celý příspěvek

    Saab odjakživa používá americké díly ve svých letadlech a nemá s tím nejmenší problém.Viggen měl motor z B-727 a s radarem pomáhali také Američané.Gripen má motor vyráběný v americké licenci a nový Gripen NG má už přímo americký motor.
    Saab naopak ví,že Gripen je poslední letadlo vyvinuté samostatně a v budoucnu se neobejdou bez spolupráce s jinými firmami.Mezi jejich další aktivity je spolupráce s Tureckem na vývoji bojového letounu TFX.Skrýt celý příspěvek

  • dedek
    21:10 08.12.2013

    Sab si koleduje,jako naše aero.Skončí s neprodejnými šunty ve kterých bude přísně utajovaná americká elektronika.Tím pádem to bez jejich požehnání je neprodejné a je to na krach ...Zobrazit celý příspěvek

    Sab si koleduje,jako naše aero.Skončí s neprodejnými šunty ve kterých bude přísně utajovaná americká elektronika.Tím pádem to bez jejich požehnání je neprodejné a je to na krach firmy.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...