Srbské transportéry Larar II pro Pákistán
- 22. 6. 2016
- 21 komentářů
- Václav Kopecký
Podle informací zpravodajského portálu defence-blog.com prodalo Srbsko 12 transportérů Lazar II domácí konstrukce neznámému kupci. Nicméně se dá předpokládat, že zákazníkem je Pákistán, který o stroje Lazar II projevil zájem již dříve.
Skvělý poměr výkon/cena
Pákistán se o vozidla Lazar II zajímá od roku 2014, kdy objednal tři stroje na testování. Tyto vozidla byla dodána v prosinci loňského roku a dá se předpokládat, že prošla armádními zkouškami.
Podle dostupných informací plánoval Pákistán nakoupit vozidla Lazar II pro policii a armádu. Objevily se také informace naznačující, že Islamabád by v případě úspěšných vojskových zkoušek usiloval o licenční výrobu v Pákistánu.
Pro zavedení vozidel Lazar II do pákistánské armády mluví zejména příznivý poměr ceny a výkonu. Lazar II je zhruba o polovinu až dvě třetiny levnější než podobné západní typy.
Obrněná vozidla Lazar II vyrábí srbská zbrojovka Yugoimport SDPR ve své pobočce ve městě Velika Plana. První prototyp vozidla byl představen poprvé v roce 2013 na vojenské výstavě v Bělehradě.
Lazar II
Ideově Lazar II vychází ze svého předchůdce vozidla Lazar, který spadá do kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected Vehicle). Nové osmikolové vozidlo Lazar II v sobě spojuje prvky ze strojů MRAP a MRAV (Multirole Armoured Vehicle), tedy klasických obrněných transportérů jako jsou finská Patria, rakouský Pandur II nebo švýcarská Piranha.
Lazar II lze upravit jako velitelské vozidlo, ambulance, vyprošťovací a dílenské vozidlo, nosič minometu, protitankových střel, jako platforma pro systémy protivzdušné obrany, atd.
Vozidla pojme desetičlenný výsadek a základní obsluhu tvoří dvoučlenná posádka ve složení velitel a řidič. V případě instalace větší věže je posádka rozšířená o střelce a počet členů výsadku klesne na devět.
Výsadek do vozidla vstupuje přes zadní sklápěcí rampu, ve které jsou instalovány dvoje dveře pro případ nouzového opuštění vozidla. Posádka má k dispozici poklopy ve střeše vozidla a jedny dveře v levé přední části stroje. Další dva poklopy jsou ve střeše nad prostorem výsadku.
Motor je umístěn v pravé přední části. Na každé straně vozidla je také pět okének krytých neprůstřelným sklem a stejný počet střílen, které umožňují vést výsadku palbu z vozidla vlastními zbraněmi. Dvě okýnka a střílny jsou také v zadní rampě.
Balistická ochrana
Čelní balistická ochrana vozidla v základu odolá munici ráže 12,7×99 mm. Boky, střecha a záď vozidla mají odolnost STANAG Level III (odolnost proti munici ráže 7,62×54 mm na vzdálenost 30 m).
Na přání zákazníka je možné balistickou ochranu zvýšit pomocí přídavného pancéřování až na úroveň STANAG Level V (odolnost proti munici ráže 25 mm APDS-T na vzdálenost 500m) v přední části vozidla a Level IV (odolnost proti munici ráže 14,5×114 mm na vzdálenost 200 m) na zbylých částech stroje.
Na vozidlo je také možné instalovat mříže SLAT, které chrání před kumulativními hlavicemi z pancéřovek.
Lazar II má dvouvrstvou spodní část korby tvarovanou do písmene V, což zlepšuje odolnost vozidla proti výbuchům min a nástražným výbušným systémům (IED). Dodatečné pancéřování je také pod sedačkami osádky a výsadku, které jsou uchycené u stropu, aby snížily následky výbuchu pod vozidlem.
Balistická okna sice oslabují boční ochranu, ale výrazně posílují situační povědomí posádky; větší foto /Srđan Popović; CC BY-SA 3.0
Vozidlo má protiminovou ochranu na úrovni NATO STANAG 4569 Level IIA v případě výbuchu pod kolem vozidla a Level IIB pod korbou (což odpovídá výbuchu miny o hmotnosti 6 kg). Protiminovou ochranu ale lze zvýšit až na Level III (ekvivalent výbuchu miny o hmotnosti 8 kg pod kolem anebo trupem vozidla).
Vozidlo pohánění šestiválcový turbodieselový motor Cummins ISM500 o výkonu 370 kW (500 koňských sil). Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 800 km. Lazar II má délku 7,82 m, šířku 2,85 m a výšku 2,32 m. Hmotnost dosahuje 28 tun.
Ruská stopa
Zajímavostí je, že Lazar 2 využívá poměrně hodně součástek z ruských nákladních automobilů KamAZ, zatímco Lazar 1 využíval zase součástky jugoslávského nákladního automobilu TAM-150.
Mezi další výbavu vozidla patří pneumatiky "runflat", systém centrálního huštění pneumatik, filtroventilační systém zajišťující ochranu před zbraněmi hromadného ničení, laserový dálkoměr, denní a noční pozorovací přístroje a kamery snímající okolí vozidla v rozsahu 360°.
Výzbroj vozidla se liší podle verze. Dosud bylo vozidlo viděno s dálkově ovládanou zbraňovou stanicí s kulometem ráže 7,62 mm nebo věží s rychloplaným kanónem.
Výzbroj této věže tvoří kulomet ráže 7,62 mm, automatický kanón Zastava M86 ráže 30 mm s kadencí 550-650 za minutu a modernizované protitankové střely 9M14-2 Maljutka 2 (v kódu NATO AT-3D Sagger D) ve verzích 2T a 2F. Na věži jsou instalovány také výmetnice dýmových granátů.
Zdroj: Defence Blog
Související články
Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?
Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition ...
- 07.06.2016
- 45 komentářů
- Václav Kopecký
Německý 130mm kanón proti ruskému tanku T-14 Armata
Nový ruský tank T-14 Armata probudil západní země z “tankové” letargie. Například Německo a Francie ...
- 15.06.2016
- 125 komentářů
- Jan Grohmann
Centauro II: Italský tank na kolech
Italská firma Iveco-Oto Melara představila na pařížské výstavě EUROSATORY 2016 novou generaci ...
- 17.06.2016
- 43 komentářů
- Jan Grohmann
Načítám diskuzi...