Souboj českých a britských stíhačů skončil nerozhodně
- 18. 3. 2015
- 29 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
Předletové a poletové briefingy, desítky vzdušných soubojů víceúčelových nadzvukových letounů čtvrté generace, česká versus anglická strategie. Souboj pilotů JAS-39 Gripen a Eurofighter Typhoon neměl jasného vítěze.
Ve čtvrtek 12. března přilétla čtveřice letounů Eurofighter Typhoon 11. perutě letecké základny Coningsby, aby stíhači britského Královského letectva poměřili své síly se stíhacími piloty 211. taktické letky 21. základny taktického letectva Čáslav.
„Je to poprvé, kdy cvičíme vzdušné boje proti letounům JAS-39 Gripen. Je to pro nás cenná zkušenost,“ uvádí starší pilot „Tajfunu“ major Paul Gardiner a dodává: „Naše stroje jsou možná motorově silnější, Gripen naopak umí operovat při nižších rychlostech a tuto schopnost čeští piloti výtečně užívají, takže výsledek souboje se odvíjí od zvolené taktiky pilota.“
Cvičení Quo Vadis organizované čáslavskou 211. letkou bylo sice dvoudenní, vzdušných bojů byly však desítky. „Trénovali jsme vzdušné boje jeden na jednoho a dva na jednoho. Souboje dva na jednoho dopadly dle očekávání, početní převaha je garancí úspěchu, souboje jeden na jednoho však tak jednoznačné nebyly“, vysvětloval starší pilot letounu JAS-39 Gripen nadporučík Stanislav Čejka.
„V pátek jsem se utkal se zkušeným pilotem Eurofighteru a střetnutí nemělo vítěze. Jednou jsem vyhrál já, jednou Phil, několikrát jsme se ale dostali do fáze, která neměla vítěze,“ dodává nadporučík Čejka. Na strategii českých stíhačů tak nebude potřeba nic měnit, důležité bude taktické schopnosti i nadále zdokonalovat.
Vzdušné boje mají jednoznačná pravidla, letouny jsou navedeny řídícím proti sobě, vzdálenost letounů se pohybuje od několika kilometrů po 300 metrů, což je nebližší možná hranice přiblížení se dvou letounů. „Vyhodnotit boj jsou piloti schopni téměř okamžitě, pokud dostanu letoun soupeře do zaměřovače pro možnost odpálení rakety či použití kanónu, tak jsem vítězem,“ vysvětluje nadporučík Čejka.
Letecká cvičení s mezinárodní účastí nejsou ničím vyjímečným. Naši piloti běžně cvičí např. s německými Eurofightery a pravidelně se účastní mezinárodního cvičení NATO Tiger Meet.
Jedno z největších leteckých cvičení bude 21. základna organizovat v květnu letošního roku: „Od 11. do 24. května 2015 bude na naší základně probíhat mezinárodní cvičení Lion Effort 2015. Toto mezinárodní cvičení uživatelů letounů JAS-39 Gripen se poprvé konalo v roce 2009 v Maďarsku, v roce 2012 ve Švédsku a letos bude hostitelem naše základna,“ uvedl plukovník Petr Hromek, velitele 21. základny taktického letectva v Čáslavi.
„Nutno dodat, že kromě našich Gripenů, se do cvičení zapojí i letouny L-159 ALCA, z dalších útvarů Vzdušných sil AČR vrtulníky Mi-24 a Mi-171, letoun CASA C-295, 25. protiletadlový raketový pluk bude na základně simulovat tzv. Base Defence Zone,“ dodal plukovník Hromek.
Do cvičení z mateřské základny zasáhnou i polské letouny F-16 a německé Eurofighter Typhoon. Vyvrcholením cvičení bude Den otevřených dveří letiště, letecká air show, která se uskuteční v sobotu 23. května 2015.
Fotogalerie
Zdroj: 21. zTL
Redakčně upraveno
Související články
Letecká základna v Čáslavi přivítala návštěvu z Brazílie
Dne 13. října 2014 se u 21. základny taktického letectva Čáslav uskutečnila návštěva delegace ...
- 20.10.2014
- 10 komentářů
- 21. zTL Čáslav
Gripeny naposledy vzlétly z islandského letiště Keflavík
AP Island - znak - finálVe čtvrtek 4. prosince 2014 v 11.53 místního času (12.53 v ČR) opustila ...
- 05.12.2014
- 11 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
Slovensko směřuje k JAS-39 Gripen
Vzdušné síly Slovenské republiky v blízké budoucnosti s velkou pravděpodobností získají švédské ...
- 31.01.2015
- 120 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Taková zpráva vždy potěší a věřím, že i časem se doplní ten početní stav gripenů na 24.
Zaujalo mě, ale to auto na obrázku č.2 co to je za typ?Taková zpráva vždy potěší a věřím, že i časem se doplní ten početní stav gripenů na 24.
Zaujalo mě, ale to auto na obrázku č.2 co to je za typ?Jde o to zhodnocení celkového přínosu přilbového zaměřovače v reálných bojových podmínkách v poměru k jeho ceně - otázka komplexního zhodnocení i vzhledem k "ceně" pilota, ...Zobrazit celý příspěvek
Jde o to zhodnocení celkového přínosu přilbového zaměřovače v reálných bojových podmínkách v poměru k jeho ceně - otázka komplexního zhodnocení i vzhledem k "ceně" pilota, samotného stroje i schopnostech případného protivníka.
Nicméně je to perspetkivní směr vývoje - vždyť jednoduchý sytém přilbového zaměřovače měly už Mig-29 z dob ČSLA.Skrýt celý příspěvekJenda: pokud já vím tak loni bylo cca 22 pilotů schopných létat s Gripenem. Ale prý byla i doba kdy jich bylo jen 13. Jinak s tou poslední větou máte naprostou ...Zobrazit celý příspěvek
Jenda: pokud já vím tak loni bylo cca 22 pilotů schopných létat s Gripenem. Ale prý byla i doba kdy jich bylo jen 13.
Jinak s tou poslední větou máte naprostou pravdu.
Maximus: jednou se o tom snad i uvažovalo, ale podle mě by to bylo velmi nákladné.Skrýt celý příspěvekJeště zajímavější by byly výsledky soubojů, pokud by čeští piloti Gripenů měli také k dispozici přilbové zaměřovače - to je také jeden z možných směrů zvyšování potenciálu našich ...Zobrazit celý příspěvek
Ještě zajímavější by byly výsledky soubojů, pokud by čeští piloti Gripenů měli také k dispozici přilbové zaměřovače - to je také jeden z možných směrů zvyšování potenciálu našich letadel ;-).Skrýt celý příspěvek
Je vidět, že příprava našich letců a všech okolo je na vysoké úrovni. Pokud by si chtěla AČR vytvořit i nějaký bojový potenciál, tak využije největší přednosti Grippenů, kterou je ...Zobrazit celý příspěvek
Je vidět, že příprava našich letců a všech okolo je na vysoké úrovni. Pokud by si chtěla AČR vytvořit i nějaký bojový potenciál, tak využije největší přednosti Grippenů, kterou je levný provoz a udržuje si 2x až 3x více pilotů a personálu než vyžaduje provoz 14 letadel. V případě nějakého fatálního problému by se pak jen sehnalo další "železo". Myslím, že reálnou bojovou sílu letectva nedělá počet uskladněných letadel, ale počet bojeschopných pilotů...Skrýt celý příspěvek
karloscz: asi stejně jako doposud. USAF má v arzenálu velké letky agresorů víceméně simulující taktiky vzdušných sil SSSR/RF, a využívá služev civilních společností, jejichž letové ...Zobrazit celý příspěvek
karloscz: asi stejně jako doposud. USAF má v arzenálu velké letky agresorů víceméně simulující taktiky vzdušných sil SSSR/RF, a využívá služev civilních společností, jejichž letové parky zahrnují i východní letouny jako MiG21.
Další věc je, že Američané svičí třeba s Indy, kteří mají ve výzbroji Sučka i Migy nejnovějších variant, takže k porovnání mají dost prostoru.
Bohužel, iniciativa jedné soukromé společnosti, která chtěla začít létat se Su sedmadvacítkami nejspíš nevyšla.Skrýt celý příspěvekDal bych 1000 kč za to, kdybych mohl vidět, jak by Rusové reagovali na -a teď fabuluji nereálnou situaci - pomocí nějakých reexportů sestavení skupiny aktuálně používaných ruských ...Zobrazit celý příspěvek
Dal bych 1000 kč za to, kdybych mohl vidět, jak by Rusové reagovali na -a teď fabuluji nereálnou situaci - pomocí nějakých reexportů sestavení skupiny aktuálně používaných ruských letadel a výcvik pilotů NATO v dogfightech:-) Sice by to nemělo valnou strategickou hodnotu, ale to PR, jéžišku:-DSkrýt celý příspěvek
Čekal bych, že Typhoony vytěží ze soubojů víc díky přilbovému zaměřovači... Je samozřejmě dobře, že se taková cvičení konají. Možná by ale bylo přínosnější létat spíše proti ...Zobrazit celý příspěvek
Čekal bych, že Typhoony vytěží ze soubojů víc díky přilbovému zaměřovači...
Je samozřejmě dobře, že se taková cvičení konají. Možná by ale bylo přínosnější létat spíše proti polským nebo slovenským MiGům-29. Snad se to i dělá, nevím.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...