Smlouva podepsána: Indie získá 36 stíhaček Rafale
- 4. 10. 2016
- 23 komentářů
- Jan Grohmann
Francie a Indie před dvěma týdny podepsaly závaznou smlouvou na dodávku 36 francouzských stíhaček Rafale. V rámci smlouvy se Francie mimo jiné zavázala přesunout některé klíčové technologie a know-how stíhačky Rafale do indických rukou.
“Francie a Indie dnes (23. záři) podepsali smlouvu na nákup 36 stíhaček Rafale Indií,” uvedla francouzská firma Dassault Aviation, výrobce stíhaček Rafale, v tiskovém prohlášení. Nákup proběhne formou přímé dohody mezi indickou a francouzskou vládou (tzv. government-to-government) - garantem dodávek stíhaček do Indie se stane francouzská vláda.
Indické vládě trvalo 16 let od ohlášení záměru (200) nakoupit nové stíhací stroje, až do podpisu závazné smlouvy v roce 2016.
Podle deníku Defense News, který se odvolává na zdroje z indického ministerstva obrany, výše zakázky dosahuje 7,89 miliard euro (213 miliard Kč). Z celkové částky Francie utratí 30 % v indických výzkumných a vývojových firmách a 20 % v místní produkci leteckých komponentů.
Řízení projektu vývoje a výroby indických stíhaček Rafale zajistí francouzsko-indická firma Dassault Reliance Aerospace, joint venture Dassault Aviation a indické finanční skupiny Reliance Group.
Právě transfer technologií a know-how stíhačky Rafale byla jedna z největších překážek dokončení obchodu mezi Francií a Indií.
Indický premiér Narendra Modi od roku 2014 propaguje program Make in India. V rámci programu chce vláda v Dillí pozvednout technologickou úroveň indického průmyslu tím, že nákupem špičkové zahraniční techniky “donutí” cizí společnosti přenést technologie a know-how do Indie.
Z celkové nákupní částky připadá 3,42 miliardy euro na samotná letadla Rafale, 1,8 miliardy euro na vybudování zázemí pro provoz stíhaček, 1,7 miliardy euro Francie vynaloží do úprav letadla Rafale podle indických specifikací, 710 milionů euro připadá na zbraně a 353 milionů euro na logistickou podporu.
Indie získá pro stíhačky Rafale například střely vzduch-vzduch Meteor s doletem 150 km nebo střely vzduch-země s plochou drahou letu SCALP EG (Storm Shadow) s doletem 300 km.
Na základě dohody o logistické podpoře Dassault Aviation zajistí 75% nasaditelnost indických stíhaček Rafale. “To znamená, že v každém okamžiku musí být 27 stíhaček Rafale připraveno k provozu,” uvedl pod podmínkou anonymity pro Defense News důstojník indického letectva.
První upravené stíhačky Rafale podle indických specifikací získá Indie na konci roku 2019. Dodávka všech 36 stíhaček následně proběhne do 30 měsíců.
Indii dlouhodobě trápí nedostatek stíhacích letadel. Indické letectvo požaduje 42 letek (každá letka s 18 letadly) na zajištění všech požadovaných úkolů. V současné době ale letectvo provozuje jen 32 letek -14 letek je navíc vybaveno zastaralými letadly MiG-21 a MiG-25. Oba sovětské letouny letectvo vyřadí v roce 2024.
Původně Indie plánovala nakoupit násobně více stíhaček Rafale. V roce 2012 Dassault Aviation vyhrála indický program MMRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft). V rámci programu Indie chtěla získat 126 víceúčelových stíhaček Rafale. Avšak ani po třech letech se indická vláda s firmou Dassault Aviation nedokázala dohodnout.
Nakonec se indická vláda s Paříži dohodla na nákupu 36 stíhaček Rafale s opcí na dalších 18 strojů. “Je zde možnost nakoupit dalších 18 stíhaček Rafale. Třicet šest letadel je označeno jako první várka, která se může opakovat. Indii se nedostává letadel, a proto může být objednáno více stíhaček,” uvedl anonymní zdroj z indického letectva pro Defense News.
“Je zde poptávka (v indickém letectvu - pozn. red.) minimálně po 100 nových letadlech, ale to je pro debatu pro následující roky. Nyní máme to, co máme a musíme se s tím vypořádat. Nezapomeňme ale, že objednávka dalších 18 letadel Rafale může být kdykoliv podepsána v následujících třech letech,” uvedl Ankur Gaupta, obranný analytik z konzultační firmy Ernst and Young India.
Indická vláda chce v následujících 20 letech v Indii vyrobit 250 stíhaček za 20 miliard dolarů. Indie jako základ svého letectva preferuje domácí stíhačku HAL Tejas. Díky smlouvě s Paříží lze očekávat vývoj modernizované verze HAL Tejas za využití technologií stíhačky Rafale.
Zdroj: Defense News
Související články
Indie se zajímá o švédské stíhačky Gripen NG
Švédský ministr obrany Peter Hultqvist plánuje během probíhající návštěvy Nového Dillí nabídnout ...
- 11.06.2015
- 14 komentářů
- Jan Grohmann
MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale
Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V ...
- 09.08.2015
- 37 komentářů
- Jan Grohmann
Scorpion: Francouzská armáda vstupuje do 21. století
Francouzský program Scorpion je jedním z největších projektů pozemních sil v Evropě. Cílem programu ...
- 20.04.2016
- 19 komentářů
- Jan Grohmann
Leclerc XLR: Modernizace francouzských tanků Leclerc
V rámci programu Scorpion (Synergie du COntact Renforcé par la Polyvalence et l'InfovalorisatiON) ...
- 09.05.2016
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Paráda, díky!
Mmchd, koukal jsem i na video s F-35B. Když tam tak stála nad plochou, měl jsem v jednu chvíli dojem, že snad i kousek couvla. Že to byl jen optický klam :-)Paráda, díky!
Mmchd, koukal jsem i na video s F-35B. Když tam tak stála nad plochou, měl jsem v jednu chvíli dojem, že snad i kousek couvla. Že to byl jen optický klam :-)Tady je ten Rafal z Airtattoo:
https://youtu.be/H6khL1UGNak...Tady je ten Rafal z Airtattoo:
https://youtu.be/H6khL1UGNak...Absolutne nadbytočné je už iba kombincia takého množstva vzájomne nekompatibilnej techniky. Prevádzkovať 3. a 4. generaciu ruskej techniky (Mig-21, Mig-27, Mig-29) francúzskej ...Zobrazit celý příspěvek
Absolutne nadbytočné je už iba kombincia takého množstva vzájomne nekompatibilnej techniky. Prevádzkovať 3. a 4. generaciu ruskej techniky (Mig-21, Mig-27, Mig-29) francúzskej techniky (Mirage 2000) do toho nakupovať 4,5 generáciu ruskú (SU-30), teraz francúzsku (Rafale) pritom sa snažiť o vývoj a zradenie vlastných lietadiel (Tejas) a poteciálne riešiť nákup 5.generácie z Ruska (T-50).
Mne to príjde ako typická indická pomätenosť, logistický a ekonomický nezmysel. Hlavne v časoch, keď sa aj tie najvačšie armády snažia unifikovať a zavádzať univerzálne lietadlá (F-35, T-50)Skrýt celý příspěvekNevím. Je faktem, že indické letectvo je z části zastaralé. Ale i tak disponuje výkonnými Su-30 ( těch by postupně mělo mít 270), modernizovanými MiGy-29 a Mirage - 2000. ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím. Je faktem, že indické letectvo je z části zastaralé. Ale i tak disponuje výkonnými Su-30 ( těch by postupně mělo mít 270), modernizovanými MiGy-29 a Mirage - 2000. Přicházejí první LCA Tejas, blíží se příchod T-50. Takže nákup nějakého velkého množství nových stíhaček mi přijde trochu nadbytečnýSkrýt celý příspěvek
Superme: lemkin mal zrejme na mysli pakistansko-čínsku JF-17, ale že by to Pakistan dotiahol po stránke kvality výrazne ďalej, sa asi nedá hovoriť. Snáď jediné v čom ich predbehli ...Zobrazit celý příspěvek
Superme: lemkin mal zrejme na mysli pakistansko-čínsku JF-17, ale že by to Pakistan dotiahol po stránke kvality výrazne ďalej, sa asi nedá hovoriť. Snáď jediné v čom ich predbehli je rozbehnutá sériová výroba a celková produkcia k dnešnému dňu.Skrýt celý příspěvek
Parádní video. Zahrabal jsem v archivu a střihnul to z Airtattoo. Podobné počasí, skoro stejná sestava, skoro stejné přistání, akorát já tyhle jety točím trošku jinak, nesnažím se ...Zobrazit celý příspěvek
Parádní video. Zahrabal jsem v archivu a střihnul to z Airtattoo. Podobné počasí, skoro stejná sestava, skoro stejné přistání, akorát já tyhle jety točím trošku jinak, nesnažím se se maximálně udržet zoom na éru, ale často "povolím" aby byl vidět ten obrovský prostor ve kterém ty své brikule provádějí :) Jak to bude tak to sem dám - ale žádný zázrak, prostě pár záběrů na Rafale..
Na jednom modelářském let. dnu. létal mimo jiné jeden Frantík (typ Alan Delon, mírné šediny, vzhled "filmový herec" s nezbytnou o generaci mladší buchtou opodál :) ) nádherně maketově s velkým dvouturbínovým modelem Rafale. Když jsem ho při focení pochválil, že jako to vodil fakt pěkně, tak skromně poděkoval a poznamenal, že se s modelem snaží létat tak, jako v čase své kariéry na let. lodi Charles de Gaulle :)
A vůbec, Francie patří mezi ty země, s jejichž chováním atd hluboce nesouhlasím (mírně řečeno), ale jejichž občané se kterými když jsem přišel do styku v oblasti mod. i letectví, tak vždy byli naprosto fajnoví lidi. Což třeba o Američanech nebo Britech vždy tak úplně neplatí..Skrýt celý příspěvekKOLT: V tomto videu je, jako v jednom z mála, vidět celý přistávací manévr ze Dnů NATO.
https://www.youtube.com/watch?...KOLT: V tomto videu je, jako v jednom z mála, vidět celý přistávací manévr ze Dnů NATO.
https://www.youtube.com/watch?...Ked uz ste to spomenuli.. pristatia priamo z manevrov su neskutocne efektne, mne sa pacil tento https://www.youtube.com/watch?... Ako male decko, ktore matka pocas ...Zobrazit celý příspěvek
Ked uz ste to spomenuli.. pristatia priamo z manevrov su neskutocne efektne, mne sa pacil tento
https://www.youtube.com/watch?...
Ako male decko, ktore matka pocas hrania zavola na obed, tak vsetko pusti a bezi domov.Skrýt celý příspěvekPamatuji si, že když jsem poprvé viděl snímek kokpitu Rafale, byl jsem unešen. Parádní stroj. Ja mě okouzlil Su-27, tak mě dostal Rafale zevnitř. Obávám se, že v dnešní Francii by ...Zobrazit celý příspěvek
Pamatuji si, že když jsem poprvé viděl snímek kokpitu Rafale, byl jsem unešen. Parádní stroj. Ja mě okouzlil Su-27, tak mě dostal Rafale zevnitř. Obávám se, že v dnešní Francii by už Rafale nevznikl, a nebo ne tak relativně svižně a v takové kvalitě. Už nevyrábí ani pušky a pistole.
A ano, souhlasím s Todem, že o indické Rafale se budou velmi zajímat Rusové.Skrýt celý příspěvekto RiMr71, Kolt, Arccos, starý, ale furt mě to baví:
https://www.youtube.com/watch?...to RiMr71, Kolt, Arccos, starý, ale furt mě to baví:
https://www.youtube.com/watch?...Možná jim nákup zčásti zaplatí Rusko, jistě je Rafale, Meteor a vůbec související technologie převelice zajímají. Proto jsem psal, že se to hodí Francii, Indii i Rusku. Myslím, že ...Zobrazit celý příspěvek
Možná jim nákup zčásti zaplatí Rusko, jistě je Rafale, Meteor a vůbec související technologie převelice zajímají. Proto jsem psal, že se to hodí Francii, Indii i Rusku. Myslím, že svá tajemství Francie v Indii ohlídat prostě nedokáže.Skrýt celý příspěvek
Tejas byl odsouzen k nezdaru, ale stejne bude dobre ze se do toho Indie pustila. A bude dobre, ze se pusti i do dalsich nezdaru. Nejak se zacit musi a pokud to nekdo se zmenou z ...Zobrazit celý příspěvek
Tejas byl odsouzen k nezdaru, ale stejne bude dobre ze se do toho Indie pustila. A bude dobre, ze se pusti i do dalsich nezdaru. Nejak se zacit musi a pokud to nekdo se zmenou z nakupce spickovych technologii na producenta spickovych technologii mysli vazne tak si tu cesticku vyslapat holt bude muset.Skrýt celý příspěvek
lemkin - V čem konkrétně to Pákistán dotáhl dál? Oni mají také svůj projekt? Sem si teda nevšiml... Ano, Indie má určité problémy, které se ale dají chápat. Proto nákup Rafale - ...Zobrazit celý příspěvek
lemkin - V čem konkrétně to Pákistán dotáhl dál? Oni mají také svůj projekt? Sem si teda nevšiml...
Ano, Indie má určité problémy, které se ale dají chápat. Proto nákup Rafale - podobný jako v případě SU-35 u Číny - prostě to koupím, omrknu a co se mi bude líbit (nebo s čím mám problémy), tak dám do stroje naší výroby. Ovšem hlavním budoucím stíhacím strojem budou T-50, které budou doplňovat stroje jako je právě Rafale, SU-30 a TejasSkrýt celý příspěvekTen svoj slávny HAL Tejas vyvíjajú XXX rokov a výsledok je mizerný. Ak ho chcú mať na slušnej úrovni, tak nech si dokončenie jeho vývoja objednajú v rámci odbornej pomoci u firiem ...Zobrazit celý příspěvek
Ten svoj slávny HAL Tejas vyvíjajú XXX rokov a výsledok je mizerný. Ak ho chcú mať na slušnej úrovni, tak nech si dokončenie jeho vývoja objednajú v rámci odbornej pomoci u firiem (hoci aj "kúpenie si" špičkových konštruktérov zo západu či Ruska), ktoré stíhačky robiť vedia. Inakšie to bude nekonečný proces s pochybným výsledkom.Skrýt celý příspěvek
Indii by za ty MIGy nejvíce slušel Gripen NG a to by ho vyráběli komplet jako Brazilci ve stovkové sérii. Jenže indie má velké oči, kupuje ve směšném množství a nakonec jí zbyde ...Zobrazit celý příspěvek
Indii by za ty MIGy nejvíce slušel Gripen NG a to by ho vyráběli komplet jako Brazilci ve stovkové sérii. Jenže indie má velké oči, kupuje ve směšném množství a nakonec jí zbyde jen nějaký jejich HAL na úrovni letadel třetí generace. To i Pakistán to za čínské podpory dotáhnul mnohem dál.Skrýt celý příspěvek
ozuje jen 32 letek -14 letek je navíc vybaveno zastaralými letadly MiG-21 a MiG-25. Oba sovětské letouny letectvo vyřadí v roce 2024. To teda v dnešnej dobe hlavne Mig-21 z doby ...Zobrazit celý příspěvek
ozuje jen 32 letek -14 letek je navíc vybaveno zastaralými letadly MiG-21 a MiG-25. Oba sovětské letouny letectvo vyřadí v roce 2024.
To teda v dnešnej dobe hlavne Mig-21 z doby kamennej má lietať ešte 8 rokov? Je to len dôkaz toho, v akom svrabe je indické letectvo. Toto by mali pri vyjednávaní využiť výrobcovia stíhačiek - aby to neskončilo tak, že podmienky si budú diktovať oni a nie Indovia. Pretože nakoniec ostanú bez moderných stíhačiek.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...