Slovensko zvažuje nákup vrtulníků UH-60 Black Hawk
- 13. 1. 2015
- 74 komentářů
- Jan Grohmann
Slovensko, podobně jako Česká republika, řeší modernizaci svého vrtulníkového letectva. Slovensko nyní dostalo ze Spojených států zajímavou nabídku. Američané nabízejí devět víceúčelových vrtulníků UH-60 Black Hawk v hodnotě 300 milionů euro.
Česká republika před několika lety dostala z Ruska nové střední vrtulníky Mi-171š. Česká strana si ruské vrtulníky rozhodla ponechat a modernizovat je.
Česká armáda mimo jiné plánuje nákup 18 nových vrtulníků, má jít však o lehčí víceúčelové stroje hmotnostně a výkonnostně spadající pod střední vrtulníky kategorie Mi-17 nebo UH-60 Black Hawk.
Ve slovenském letectvu léta jedenáct vrtulníků Mi-17. Ruským vrtulníkům však již za šest let končí technická životnost a slovenská strana uvažuje o jejich výměně.
Ministr obrany Martin Glváč, který nedávno navštívil Spojené státy, novinářům v Bratislavě řekl, že USA nabídly devět strojů UH-60 Black Hawk od firmy Sikorsky Aircraft Corporation. Američané nabízejí vrtulníky Slovensku vrtulníky skrze fond zahraniční vojenské pomoci FMS (Foreign Military Sales).
Fond FMS slouží k prodeji amerických vojenských technologií a služeb zahraničním vládám. Kupující nejedná přímo s výrobcem, ale s americkou Agentura pro obrannou a bezpečnostní spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency).
Americká vláda od výrobce nakupuje vojenskou techniku a služby ve velkém množství, proto může zajistit lepší ceny. Zahraničním zájemcům poskytuje také případně výhodné možnosti školení, výcviku nebo poradenství.
„Slovensko nebo jiná země je schopná nakoupit vojenskou techniku, jako nakupují naše ozbrojené síly,“ řekl deníku SME Theodore Sedgwick , americký velvyslanec na Slovensku. „Protože nakupujeme ve velkém, dostáváme velké slevy.“
„Akvizice vrtulníků je pro nás prioritou. Po akvizici taktických letadel může dojít k akvizici víceúčelových vrtulníků, jejichž dodávka může nastat dříve než dodávka letadel. Pokud bychom přijali nabídku, tak (…) první dva vrtulníky by zde mohly být do roka,“ dodal Martin Glváč, slovenský ministr obrany.
Glavač však zdůraznil, že jde pouze o nabídku. Ve hře jsou také další možnosti (modernizace a prodloužení technické životnosti Mi-17) a typy vrtulníků, např. evropský EC725 Caracal.
Výhod nákupu vrtulníků UH-60 Black Hawk je však řada. Jde o roky prověřený stroj otestovaný v nejnáročnějších podmínkách po celém světě. Vrtulník je mimořádně modulární a může plnit řadu rolí – dopravu vojáků a materiálu, podporu speciálních operací, převoz zraněných, záchranné a pátrací operace, atd.
Nespornou výhodou nákupu UH-60 Black Hawk je také široké školicí a výcvikové zázemí. Dále pak snadná a stabilní dostupnost náhradních dílů.
Podle Glaváče je nákup vrtulníků první fázi modernizace slovenského letectva. Druhou fázi ministr nepřiblížil. Slovensko však dlouhodobě řeší obměnu svého stíhacího letectva. Ve hře je vytvoření společných leteckých jednotek s Českou republikou vyzbrojených stíhačkami JAS-39 Gripen.
Slovensko se v poslední době odhodlalo k zásadním nákupům vojenské techniky. Nynější vláda premiéra Roberta Fica na podzim například uzavřela kontrakt s italskou společností Alenia Aermacchi na dvě nová vojenská dopravní letadla C-27J Spartan.
Zdroj: SME
Související články
Smrt slovenských vojáků v Afghánistánu
Černý pátek, tragické zakončení roku, tragédie v Afghánistánu. Takové titulky se objevily v médiích ...
- 30.12.2013
- 1 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
Slovensko uvažuje o stíhačkách JAS-39 Gripen
Ve slovenském letectvu již brzy doslouží letité stíhačky MiG-29AS/UBS. I přes částečnou modernizaci ...
- 10.01.2014
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
NÁZOR: Slovenské prešľapovanie na mieste
V júni roku 2013 vydalo Ministerstvo obrany SR Bielu knihu o obrane. Kým príprava toho istého ...
- 06.07.2014
- 18 komentářů
- Mgr. Ondřej Rajkovič
ČZUB a EXCALIBUR otevírá na Slovensku nový závod
V úterý 15. července 2014 byl v prostorách areálu VOP Nováky, za přítomnosti premiérů České ...
- 15.07.2014
- 0 komentářů
- Tisková zpráva
Vrtulníky sou to určitě kvalitní, akorát si říkam jestli to slováci nevzali za špatný konec. Modernizovat od toho nejnákladnějšího s tim že pak mohou zjistit ze uz nemají na ...Zobrazit celý příspěvek
Vrtulníky sou to určitě kvalitní, akorát si říkam jestli to slováci nevzali za špatný konec. Modernizovat od toho nejnákladnějšího s tim že pak mohou zjistit ze uz nemají na modernizaci základních potřeb. U AČR bych byl nejradši, aby s navýšením rozpočtu na obranu nejdriv investovali napríklad do nového typu maskování a obnovy základní výstroje. To je jednorázovka. Pak muzou řešit techniku..Takhle nakoupi letadla, vrtulníky a nebudou mit penize ani na palivo :)Skrýt celý příspěvek
Suhlasim s apache. To ze CR investovala do Mi-171š, v case ked Ruska federacia bola za kamosov (za to iste ich mali Francuzi s ich lodami Mistral, Nemci pri budovani spickoveho ...Zobrazit celý příspěvek
Suhlasim s apache. To ze CR investovala do Mi-171š, v case ked Ruska federacia bola za kamosov (za to iste ich mali Francuzi s ich lodami Mistral, Nemci pri budovani spickoveho vycvikoveho trenazera, Americania s programom raketovych motorov,atd.) Situacia sa zmenila, dnes je Rusko agresorom, napadlo suverenny stat zabralo si uzemie suverenneho statu, okupuje a vojensky zasahuje na uzemi cudzeho statu. Ale to na inu geopoliticku diskusiu... Zial, CR sa dostala do rizika, tato investicia je znacne ohrozena, ako clena NATO a EU, s ktorymi je Rusko v konflikte (zatial v politickej rovine). Viacero statov pouzivajucich rusku techniku sa dostalo do situacie , kde EU zaradila na ciernu listinu ruske vojenske firmy, ktore sa angazuju v konflikte na Ukrajine, tym padom nemozu s tymito firmami obchodovat a servisovat svoju vojensku techniku. Slovensko sa dostalo do podobnej situacii, nase Mig-29,Mi-17, radary, S-300PMU,raketova technika je odsudena na dozitie, alebo druha moznost nahradit ju technikou a zbranami spojencov z NATO. Viaceri tu spominate kupu Alenia C-27J Spartan Slovenskom, ze preco sa nepridalo k CR, ktore kupovalo EADS CASA C-295? Slovenska specifikacia bola, ze lietadlo musi odviest standartne vojenske kontajnery (plus ine specifikacie), co EADS CASA C-295 nedokaze. Povazujem tuto kupu za jednu z tych lepsich, ktore sa v poslednej dobe v OSSR udiali. Otazka na CR, preco sa potom nepridala k Polsku, ktore kupovalo 17 strojov EADS CASA C-295? Najvacsiu chybu v spolocnom obstaravani statov V4 vidim na neuveritelnom nacionalizme a hrani sa na vlastnom piesocku kazdeho statu, ako je to komu vyhodne. Preto stroskotali spocne modernizacne programy Mi-17, Mi-24, spolocny vyvoj a kupa radarov, modernizacia BVP-1,...Skrýt celý příspěvek
apache Ukrajina si stopla vojensko-technickou spolupráci s Ruskem sama (nebo na něčí popud). Jinak Rusku dodávalo Ukrajině přinejmenším náboje ráže 5.45x39 mm. A to i v době ...Zobrazit celý příspěvek
apache
Ukrajina si stopla vojensko-technickou spolupráci s Ruskem sama (nebo na něčí popud). Jinak Rusku dodávalo Ukrajině přinejmenším náboje ráže 5.45x39 mm. A to i v době bojů na Donbase, protože továrna byla na území separatistů. Po vypovězení spolupráce, se projevil nedostatek nábojů této ráže.
Je pravdou, že Rusko jako takové sankce prakticky nepoužívá. Pokud by náhodou došlo k tomu, že nebudou chtít dávat náhradní díly na MI-171, tak se můžem obrátit na jiné provozovatele, nebo rovnou na Čínu, kde běží licenční výroba a je z medií známo, že ČR má s Čínou dobré vztahy...Skrýt celý příspěvekArgonautCZ: Prosím, nech si takovéto idiotské komentáře, tady nejsme na novinkách, abychom absenci argumentu doháněli sarkasmem. Rusko nebude váhat ani minutu, pokud by nastala ...Zobrazit celý příspěvek
ArgonautCZ: Prosím, nech si takovéto idiotské komentáře, tady nejsme na novinkách, abychom absenci argumentu doháněli sarkasmem. Rusko nebude váhat ani minutu, pokud by nastala situace, že by se proti sobě mohla postavit vojska NATO a RF, a zavede takové embargo na všechny státy NATO, které využívají ruskou techniku. A taková hrozba přímé konfrontace ani není nutná, klidně k tomu může jednoduše dojít kolotočem sankcí. Třeba Ukrajina má co se zbrojního průmyslu týče už utrum. Rusko nekoupí ani neprodá. A Rusové? Ti sami sobě zakáží dovoz potravin z ciziny a ještě to komentují slovy, že klidně budou žrát trávu. Tak proč by nám nemohli utnout toto, oni si před domácím publikem dokáží zdůvodnit úplně všechno... Ale to už se odkláníme od tématu.
Pointou je, že závislost na Rusku v obranném průmyslu je pro ČR strategickým rizikem, bez ohledu na sympatie některých jedinců k té, či oné straně. Spojené státy jsou na rozdíl od Ruska našimi spojenci, kdežto Rusko na nás jakožto na člena NATO pohlíží jako na nepřítele. To je prostý fakt, ať už se to snažíte okecat jakkoliv.Skrýt celý příspěvekSlovensko má před sebou vcelku těžkou volbu, vyhodí značnou sumu peněz za Spartany, na které se bude koukat pouze na základnách a leteckých dnech. Jak tu píše Pepe 33, tak pozemní ...Zobrazit celý příspěvek
Slovensko má před sebou vcelku těžkou volbu, vyhodí značnou sumu peněz za Spartany, na které se bude koukat pouze na základnách a leteckých dnech. Jak tu píše Pepe 33, tak pozemní síly jsou totálně zanedbané, to je mnohem větší problém.
V letecké technice vidím jedinou rozumnou šanci v připojení se k pronájmu Gripenů, pořízením jiných stíhaček nebo vrtulníků vyrobených na západ od jejich hranic se dostanou do situace, kdy sice ušetří kupříkladu na spotřebě paliva, ale vynaloží mnohem větší peníze za náhradní díly a servis strojů, nebudou mít peníze na to si pořídit takovou úroveň údržby, jakou mají u ruských strojů (poláci toto zjistili při porovnání provozu F 16 a našich Migů 29). Obdobně si "užívají" provozu Typhoonu a Blackhawku v Rakousku, tam je na pořadu dne orientace na evropské výrobce vrtulníků.
Na druhou stranu jsou v pasti, protože společně s EU a NATO vedou s ruskem obchodní válku.
Když už tu někdo chce řešit i případné pořízení vrtulníků pro AČR, tak bych se osobně přimlouval za účast na projektech co mají opravdu budoucnost. Hodně slibně vypadají koncepce protiběžných nosných rotorů s tlačnou vrtulí, napříkad Sikorski S 97 Raider, posouvá to možnosti zase o kus dále, díky vyšší cestovní rychlosti.
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvekS-70 to eksport, na który nie trzeba miec zgody kongresu - bo nie posiada wielu "kluczowych" technologi I wszystko jasne... A co konkretnie? - wszystko - od systemów łączności ...Zobrazit celý příspěvek
S-70 to eksport, na który nie trzeba miec zgody kongresu - bo nie posiada wielu "kluczowych" technologi
I wszystko jasne...
A co konkretnie? - wszystko - od systemów łączności w maszynie po silniki i łopaty które są innych wersji i ktore mają dużo słabsze parametry np. MTOW UH-60 jest inny niż S-70
S-70 przy UH-60 to tak jakby porownywąc T-72A z T-72B3
Niby oba to czołgi T-72 - niby podobne
Ale inne...
Ja bym się USA zapytał o F-16Skrýt celý příspěvekArgonautCZ: Nejde o nějaké vydírání, ale o to, že Rusové když budou chtít, tak prostě uvalí embargo a jsme v háji. Že potřebují cash? Nebuďte naivní, celá tahle záležitost je v ...Zobrazit celý příspěvek
ArgonautCZ: Nejde o nějaké vydírání, ale o to, že Rusové když budou chtít, tak prostě uvalí embargo a jsme v háji. Že potřebují cash? Nebuďte naivní, celá tahle záležitost je v jejich rozpočtu jako zrno písku na pískovišti. A že by jejich technika byla nahrazena západní je vůbec netrápí za předpokladu, že by tam byl stejně ztracen jejich vliv, což by nastalo při transferu technologií, viz co jsem již psal.
Left: Nejsem si jist, ale řada S je snad jen nové exportní označení, výbava jako taková u nových strojů vždy závisí na konkrétních požadavcích, které mohou být velice rozmanité.Skrýt celý příspěveksom príslušník OS SR.Na jednej stránke je dobre,že postupne sa rozbieha modernizácia,na stránke druhej-posledné dva veľké modernizačné projekty patrili vzdušným silám.Vrtuľníkom ...Zobrazit celý příspěvek
som príslušník OS SR.Na jednej stránke je dobre,že postupne sa rozbieha modernizácia,na stránke druhej-posledné dva veľké modernizačné projekty patrili vzdušným silám.Vrtuľníkom kočí technická životnosť, a čo také PV3S PAD,ŠA, PV3S POKA,T815?Tým už dávno skončila.Nebyť veľkého zanietenia,táto technika by aspoň na útvare,kde slúžim,dávno nejazdila. Niekto by si mohol spomenúť,že nielen vzdušné sily sú v slovenskej armáde,ale aj pozemnéSkrýt celý příspěvek
To Nesher: samozřejmě nevím, zda se naše MO ptalo, co a kdy jim Rusové jsou ochotní dodat s potenciálem vytvořit si zásoby. Ale počítám, že už nejsou divoká devadesátá léta, kdy ...Zobrazit celý příspěvek
To Nesher: samozřejmě nevím, zda se naše MO ptalo, co a kdy jim Rusové jsou ochotní dodat s potenciálem vytvořit si zásoby. Ale počítám, že už nejsou divoká devadesátá léta, kdy zkoušeli dodat použité díly. Z mé laické znalosti moc velké možnosti vydírání s nedodávkou dílů nemají. Jednak potřebují cash, dále v případě konfliktu by se lítalo tak jako tak a navíc by jakýmikoli problémy s dodávkou nahrávali těm, co chtějí techniku vyměnit za západnější.
Co zatím vidím, je strategie všech dodavatelů stejná. Pokud možno levně / cenově přijatelně dodat a dohnat to na servisu. Jak se jednou vybuduje logistická základna, těžko se opouští.Skrýt celý příspěvekBTW je nějaký významný rozdíl mezi S70i a třeba UH-60 v nových verzích? V minulém článku o výběrovém řízení na střední vrtulník v Polsku se řešilo, že Ministerstvo obrany chtělo ...Zobrazit celý příspěvek
BTW je nějaký významný rozdíl mezi S70i a třeba UH-60 v nových verzích?
V minulém článku o výběrovém řízení na střední vrtulník v Polsku se řešilo, že Ministerstvo obrany chtělo UH-60, ale Sikorsky nabídl S70i... Jako kdyby šlo o úplně jiné stroje.Skrýt celý příspěvekTo Argonout No hned ze dvou důvodů: 1) LOM a ani AČR na to prostě nemají peníze, dovedete si představit co by stálo nakoupit, alespoň základní sadu náhradních dílů pro každý z ...Zobrazit celý příspěvek
To Argonout
No hned ze dvou důvodů:
1) LOM a ani AČR na to prostě nemají peníze, dovedete si představit co by stálo nakoupit, alespoň základní sadu náhradních dílů pro každý z našich vrtulníků třeba jen 4-5 let dopředu? Nakupovat náhradní díly na léta dopředu si nemohou dovolit ani podstatně bohtaší organizace než jen LOM či AČR
2) I kdyby se na něco takového peníze podařilo najít (což je utopie), tak to Rusové nedodají, protože jak správně podotkl apache, přišly by tím o část vlivu, což jejich prioritní zájem.
I v ostatním musím souhlasit s apachem, když už tu ty stroje máme a narvali jsme do nich spoustu peněz, tak je používejme, ale perspektive delší než 8-10 let stejně nemají.
BTW Docela se tu bavím prohlášeními některých východně zaměřených "odborníků" (čímž nemyslím Vás), kteří v jedné části příspěvku označí UH-60M za zastaralý klumpr a v druhé části vynášejí div ne do nebe Mi 17/171, který je konstrukčně mnohem starší.Skrýt celý příspěvekto Cejkis: Asi jsem prorusky orientovaný občan, když si myslím, že je hloupost měnit něco, co dobře funguje a jsme na to zavedení. Nedává mi smysl rok 48 naopak. To je typicky ...Zobrazit celý příspěvek
to Cejkis: Asi jsem prorusky orientovaný občan, když si myslím, že je hloupost měnit něco, co dobře funguje a jsme na to zavedení. Nedává mi smysl rok 48 naopak. To je typicky český přístup, kdy se zdolávání jednoho pozadí mění za druhé, podle toho, kdo je zrovna velký bratr:)
Jinak náhradní díly nejsou banány, aby se zkazily. Nerozumím, proč nenakoupí náhradní díly na pár let dopředu. Ty vrtulníky tu létají desítky let a měli by vědět, co a kdy bude potřeba.Skrýt celý příspěvekV dodávkách náhradních dílů jsme i přes nepochybnou kvalitu LOMu plně závislí na ruských dodavatelích. A oprávnění k provádění prací jsou sice hezká, ale stále jde vlastně jen o ...Zobrazit celý příspěvek
V dodávkách náhradních dílů jsme i přes nepochybnou kvalitu LOMu plně závislí na ruských dodavatelích. A oprávnění k provádění prací jsou sice hezká, ale stále jde vlastně jen o práci s ruskými díly. K vlastní výrobě bychom potřebovali celou řadu dalších licencí. A Rusové nejsou hloupí, oni moc dobře ví, že závislost na jejich podnicích jim udržuje jejich vliv. Takového vlivu se nevzdají tím, že by naše podniky nechali převzít jejich technologii, to radši odstoupí úplně. Jediný stát, u kterého tolerují kompletní převzetí ruských technologií, je Čína, to je ale úplně jiný level a guru v oblasti kopírování.
Jinak Black Hawky jsou legendou, a v nejnovějším provedení pořád na špici. Řeči o nějaké zastaralosti jsou jenom klasické kecy rusofilů. Ohromnou výhodou tohoto typu je velké množství variant a prakticky libovolné možnosti výbavy z pohledu států jako jsme my nebo Slováci. Jinak dle mého názoru kombinace klasických transportních UH a jejich bitevních verzí, jako již zde zmiňovaný Battlehawk, by byly naprosto ideální řešení pro malý stát, který chce komplet přezbrojit vrtulníkové letectvo a zbavit se těžkých bitevních vrtulníků. Bylo by to mnohem lepší, než nakupovat nějakou militarizovanou verzi civilního stroje, která si na vojenský vrtulník jen hraje. Kdyby jsme neměli ty relativně nové, a za drahé peníze modernizované Mi-171š, taky bych byl také pro rodinu Black Hawků. Pro nás ale nemá cenu se zbavovat spolehlivých nových strojů, takže je otázkou, čím naše Mi doplnit.Skrýt celý příspěvekTak oni si tuším i americká pěchota chtěla pořídit Mi-117 než jim to kongres z národních zájmů zatrhl. A když už něco chce americká armáda, tak to logicky nebude špatné. U nás je ...Zobrazit celý příspěvek
Tak oni si tuším i americká pěchota chtěla pořídit Mi-117 než jim to kongres z národních zájmů zatrhl. A když už něco chce americká armáda, tak to logicky nebude špatné.
U nás je škoda, že nemůžeme vyrábět v licenci alespoň nějaké náhradní díly. To byla obrovská chyba při sjednávání té materiálové splátky Ruského dluhu. Teď bych jim pro takovovou možnost klidně vrátil mi-24. Stejně to jsou v dnešní době překonané stroje.Skrýt celý příspěvekCejkis: jak si představujou to "uzemnění škrtem pera"? LOM má veškerý oprávnění od výrobce který může mít a Isotovy TV-117 taky nejsou takovej výkřik techniky, abychom je ...Zobrazit celý příspěvek
Cejkis: jak si představujou to "uzemnění škrtem pera"?
LOM má veškerý oprávnění od výrobce který může mít a Isotovy TV-117 taky nejsou takovej výkřik techniky, abychom je nedokázali nahradit nebo repasovat (vždyť i u nás se proudové motory vyráběly).
Koneckonců, vyrobit Mi-117 by pro naše letecké továrny neměl být problém, vyráběly se tu a stále vyrábějí i náročnější stroje.
Konstrukčně je ta mašina vynikající, přes všechny možné i nemožné nedostatky tohle Rusáci prostě umí.Skrýt celý příspěvekVzhledem k univerzálnosti platformy Blackhawku a vzhledem k mnoha prohlášením představitelů, vidím jasný cíl pro ČR a SK. Jmenuje se to battlehawk. Navrhovat modernizaci ruských ...Zobrazit celý příspěvek
Vzhledem k univerzálnosti platformy Blackhawku a vzhledem k mnoha prohlášením představitelů, vidím jasný cíl pro ČR a SK. Jmenuje se to battlehawk.
Navrhovat modernizaci ruských strojů v dnešní politické situaci může jen prorusky orientovaný občan. A postavit special operation forces na ruském typu strojů, které dokáže protivík uzemnit škrtem pera, může navrhnout opět jen prorusky orientovaný voják či zaměstnanec MO.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...