Solární bezpilotní letoun Silent Falcon

Zdroj: Silent Falcon / Silent Falcon UAS Technologies
Zdroj: Silent Falcon / Silent Falcon UAS Technologies

Silent Falcon je taktické bezpilotní letadlo schopné podnikat mnohahodinové vzdušné mise. Velkou výdrž mu zajišťuje pole solárních článků na křídlech, které zásobují elektrickou energii pohonnou jednotku a palubní elektroniku.

Solární energie pro letadla a vzducholodě

Solární energie není doménou jen ekologických nadšenců, ale s technologickým pokrokem se stává čím dál zajímavějším zdrojem energie pro nejrůznější vzdušné dopravní systémy. Důvodů pro použití solárních článků na letounech či na vzducholodích je několik.

Aniž se naruší aerodynamická čistota, můžete solární články nainstalovat na povrch křídel či vzducholodí. Ve výšce několik kilometrů nad zemí je navíc větší a stabilnější intenzita slunečního záření – ať už díky menší hustotě vzduchu (menší pohlcování slunečního záření) nebo díky "čistčí" obloze.

Nevýhodou solárních článků je především malá účinnost přeměny solární energie na elektřinu a velká cena solárních článků. Zdá se však, že energetický přínos solárních článků je již větší, než zmíněné nevýhody.

Zdroj: Silent Falcon / Silent Falcon UAS Technologies

Zdroj: Solární články na křídlech Silent Falcon / Silent Falcon UAS Technologies

Jedním z průkopníků „solárních letadel“ je americká firma Bye Aerospace, která již v roce 2009 představila první elektrický dron se solárními panely Silent Sentinel. O tři roky později přišla s modernější verzi Silent Guardian a nakonec několik měsíců později s průzkumnou verzi Silent Falcon. Do konce roku 2013 má být Silent Falcon dostupný pro vojenské, policejní či záchranné instituce.

„Vidíme, že trh s elektrickými drony roste velmi rychle, včetně příslušných vojenských a záchranných aplikací,“ říká John W. Brown, výkonný ředitel společnost Silent Falcon UAS Technologies. „Věříme, že dnes existuje velký rostoucí globální trh vojenských a bezpečnostních agentur, které požadují malé nebo taktické bezpilotní letecké systémy.“  

Silent Falcon pod drobnohledem

O pohon letounu Silent Falcon se stará elektromotor o výkonu 1 kW (1,3 koně). Elektrickou energií získává motor a veškerá palubní elektronika z lithium-iontových baterií.

Zdroj: Silent Falcon / Silent Falcon UAS Technologies

Zdroj: Silent Falcon / Silent Falcon UAS Technologies

Stroj dokáže vydržet ve vzduchu až 14 hodin. Na křídlech jsou umístěny speciální flexibilní solární články, které poskytují špičkový výkon 144 W. Palubní li-ion baterie tak mají hmotnost pouze 1,2 kg.

Li-ion baterie dosahují maximální energetické hustoty 200 Wh na kilogram své hmotnosti. Bez použití solárních panelů by hmotnost palubních li-ion baterií musela být mnohonásobně větší. Při celkově větší hmotnosti pak samozřejmě poklesne i výdrž a nosnost bezpilotního letadla.

Silent Falcon je nabízen ve třech variantách. Největší varianta s rozpětím křídel 5,6 metrů a hmotností 13,8 kilogramů vydrží ve vzduchu zmiňovaných 14 hodin. Letoun je schopen se pohybovat minimální rychlostí 22 km/h nebo zrychlit až na 112 km/h.

Dosah je v základní civilní verzi 20 kilometrů, a to především díky nutnosti přímého komunikačního spojení. Při použití vojenských komunikačních systémů (Military communications, comms) se dosah prodlužuje až na 75+ kilometrů. Maximální výška letu je pak 6100 metrů.

Prezentace: Technické specifikace letounu Silent Hawk / Silent Falcon UAS Technologies

Hlavní senzorovou jednotkou je kulové průzkumné pouzdro na dně letounu. Kvalita a druh senzorů záleží na zákazníkovi. Avšak základem je denní/noční kamera, termokamera nebo laserový značkovač.

Kromě průzkumné a přehledové verze se také počítá s umístěním výzbroje na letoun. Zapomeňte však na rakety nebo bomby, ozbrojený Silent Falcont má nést projektilovou zbraň střílející náboji FN 5,7×28 mm. Stejnou municí střílí například samopal (či spíše osobní obranná zbraň) FN P90. Ozbrojený Silent Falcon má pak utočit na měkké cíle až na vzdálenost 200 metrů.

Zdroj: Defense Tech, Bye Aerspoace, Silent Falcon UAS Technologies

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruský lehký bezpilotní letoun pro výsadkáře

Ruská armáda dokončila během prosince vševojskové zkoušky svého malého přenosného bezpilotního ...

Taranis - britský příspěvek do rodiny bezpilotních letounů

BAE Systems pracuje na vlastním bezpilotním bojovém stroji Taranis. Podobně jako americký X-47 nebo ...

EASE - bezpilotní vznášedlo pro průzkum budov

Boj v budově je pro vojáky noční můrou. Nepřehledné prostory, krátké vzdálenosti, spousta místností ...

Black Hornet - bezpilotní vrtulník do kapsy

Britská četa postupuje podél afghánské silnice. Znenadání se ozve střelba a celá jednotka je palbou ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ultramarinus
    18:10 18.08.2013

    Zajímavá kombinace. Ještě trochu zmenšit velikost kvůli přenášení pěšáky... Ta verze s PDWčkem zní jako zajímavá myšlenka - sniper ve vzduchu, nebo vlastní "stíhačka".

    Zajímavá kombinace. Ještě trochu zmenšit velikost kvůli přenášení pěšáky... Ta verze s PDWčkem zní jako zajímavá myšlenka - sniper ve vzduchu, nebo vlastní "stíhačka".

Načítám diskuzi...