Samohybná houfnice Caesar na podvozku tatrovky

Caesar 8x8
Caesar 8×8 na podvozku Tatra 815; větší foto / Nexter Systems

Francouzská společnost Nexter Systems na londýnské výstavě DSEI 2015 (Defence and Security Equipment International 2015) představila nové provedení dělostřeleckého systému CAESAR (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie). Jako nosnou platformu Francouzi zvolili nákladní vůz Tatra T815 (8x8).

Caesar je francouzský dělostřelecký systém ráže 155 mm délky 52 kalibrů (8,06 m). Francouzská firma GIAT (nyní Nexter) Caesar poprvé veřejnosti představila v roce 1994. První předprodukční modely francouzská armáda odebrala o čtyři roky později.

Ve výzbroji francouzské armády najdeme 77 houfnic Caesar. Houfnice v současné době procházejí bojovým křtem ve francouzské operaci Several v Mali.

Francouzská armáda zavedla dělostřelecký systém Caesar na podvozku nákladního auta Renault Sherpa 10. Exportní verze využívá rovněž německý nákladní automobil Unimog U2450L. Mezi zahraniční zákazníky patří Saudská Arábie, Indonéie, Thajsko a Libanon. Houfnice Caesar nyní bojuje o úspěch v Dánsku.

V obou případech šlo o vozidla s pohonem 6×6. Nyní Nexter System představil houfnici Caesar na podvozku s pohonem 8x8. Hlavní výhodou podvozku 8×8 je lepší průchodivost terénem a také větší nosnost. Dělostřelecký systém byl zachován, ale nová verze samohybné houfnice Caesar 8×8 dokáže převážet až 30 nábojů ráže 155 mm, oproti 18 u verze 6×6.

Houfnice je schopná pálit rychlostí 6 až 8 ran za minutu na vzdálenost 42 km za použití nábojů s prodlouženým doletem EFRB (Extended Range Full Bore). Dostřel s náboji s pomocným raketovým motorem je až 50 km.

Caesar umí střílet širokou škálou munice, jako je například BONUS Mk II (Nexter Systems) schopná ničit obrněnou techniku na vzdálenost až 35 km. Každý náboj obsahuje dva samostatně infračervné naváděné projektily schopné propálit až 100 mm pancíře obrněných vozidel nebo tanků


Caesar 8×8; větší foto / Nexter Systems

Nabíjecí mechanismus funguje v plně automatickém, nebo poloautomatickém režimu. Posádku tvoří standardně pět vojáků, minimálně tři.

Vozidlo měří při hmotnosti 26,5 až 30,2 t na délku 12,3 m, šířku 2,8 m a výšku 3,1 m. Kabinu lze v závislosti na přáni zákazníka vybavit pancéřovou ochranou, od které se následně bude odvíjet celková hmotnost vozidla.

Tarovka dokáže své vozy osadit izraelským pancéřováním, které poskytuje ochranu až na úroveň 3 – 3a/3b podle normy STANAG 4569. Pancéřové části odolávají přímým zásahům puškovým nábojům 7,62×51 mm nebo, v tomto případě důležitější parametr, střepinám výbuchů dělostřelckých granátů ráže 155 mm ze vzdálenosti 60 m.

Tatrovácký vzduchem chlazený motor o výkonu 300 kW (410 koní) dokáže houfnici Ceasar udělit rychlost až 90 km/h. Interní nádrže postačí na 600 km jízdy po zpevněných cestách. Houfnice je přepravitelná vzduchem pomocí letadel Airbus A400M Atlas, Iljušin IL-76MD/MF nebo Boeing C-17 Globemaster III.

Původní verze 6×6 o hmotnosti 17,7 t byla přepravitelná menším letoun C-130 Hercules.

Dlužno dodat, že představené vozidlo je technologický demonstrátor. Nexter Systems nyní bude sbírat reakce zákazníků, které zpětně promítne do úpravy houfnice. Upravenou verzi spatříme na výstavě Eurosatory 2016, kde Caesar 8×8 získá například novou vojenskou kabinu - ta současná je převzatá z civilních vozů Tatra.

Jedním z potenciálních zákazníků je například Armáda ČR, která již delší čas zvažuje nákup nových samohybných dělostřeleckých systémů. Armáda ČR podle současných plánů (jak nám zdělili zástupci vojenského průmyslu) neuvažuje o nákupu pásových samohybných houfnic. Výběr je proto zúžen na samohybné kolové houfnice, jako je například Caesar.

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku


Související články

Střílející Tatra z Jihoafrické republiky

Jihoafrická firma Denel Land Systems (SLS) na střelnici Overberg Test Range uspořádala živé ...

IDET 2015: TITUS na podvozku TATRA 6x6

Blíží se jeden z nejvýznamnějších veletrhů obranných technologií – IDET 2015, který se bude konat ve ...

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější ...

TATRA TRUCKS opět dodává nákladní vozy indické armádě

Kopřivnické automobilce TATRA TRUCKS a.s. se po dvou a půl letech pod novým vedením daří stále lépe. ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • KOLT
    23:14 21.09.2015

    pro Rase: Ono je otázka, do jaké míry s nimi Tatra zametla, a do jaké míry si za to SVOS může sám.... skelet má totiž pravdu, Tatra si nemůže rozhádat jen tak potenciální klienty, ...Zobrazit celý příspěvek

    pro Rase: Ono je otázka, do jaké míry s nimi Tatra zametla, a do jaké míry si za to SVOS může sám.... skelet má totiž pravdu, Tatra si nemůže rozhádat jen tak potenciální klienty, ji živí podvozky.

    Každopádně argument SVOS ve smyslu "je to české, musíte to koupit" je vážně úžasný :-/ Co na tom, že je to o pětinu dražší (a to ještě jen čtyřkolka, cenu šestikolky prý ani nedokázali oznámit) a nejste si schopni zajistit podvozky od výrobce, který sídlí pár kilometrů od vás. Hlavně, že to je české! Na druhou stranu musím říct, že mě to celkem mrzí. Je to další neúspěšný pokus něco slušného s konkurenceschopnou cenou v ČR vyrobit :-( A nakonec nutno poznamenat, že vše zakládám na článcích z E15. Přičemž tenhle server zrovna kvalitní články o vojenské technice neplodí, jestli si dobře pamatuju, moc ho nečtu.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:08 21.09.2015

    viete ako to je, vase pusky a pistole tiez nie su najlepsie na svete a Slovensko (OSSR) ich kupilo len preto ze su z Cr... A pripadne L39NG tiez by boli zaobstarane len preto ze su ...Zobrazit celý příspěvek

    viete ako to je, vase pusky a pistole tiez nie su najlepsie na svete a Slovensko (OSSR) ich kupilo len preto ze su z Cr... A pripadne L39NG tiez by boli zaobstarane len preto ze su Ceske... nie preto ze su take super. Toto je len akoze pohladne a je jasne, ze sa snazili aby tech. a takticke parametre aspon dorovnali so konkurenciou. Aj ked obsluha 5 muzov, dostrel vacsi o ~1km, ak vobec, tiez je len na srandu. A to nepisem o rozhodne vacsej hmotnosti ako verzia 6x6, pripadne obrovskej velkosti, bohvie ci by sa to do pripravovanej KC390 vobec zmestilo...Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:37 21.09.2015

    pro skelet: Díky za odkaz! AGM na tom šestikolovém "prdítku" vypadá málem neškodně ;-) Jen mě zaráží, že nikde nevidím výsuvné vzpěry. To fakt podvozek normálního náklaďáku (byť ...Zobrazit celý příspěvek

    pro skelet: Díky za odkaz! AGM na tom šestikolovém "prdítku" vypadá málem neškodně ;-) Jen mě zaráží, že nikde nevidím výsuvné vzpěry. To fakt podvozek normálního náklaďáku (byť nějak zpevněný) ustojí tři výstřely takovéhodle hebeda za deset sekund? A 20 za dvě a půl minuty? Docela bych se bál, kolik těch výstřelů ustojí celkem.... Nebo tam ty vzpěry jsou a jen nejsou na fotce vidět :-)Skrýt celý příspěvek

  • niko
    21:23 21.09.2015

    Myslim, ze tento tatrovacky podvozok by bol zaujimavou vobou pre Evu. Minimalne vizualne by to lepsie vyzeralo jako sucasny stav.

    Myslim, ze tento tatrovacky podvozok by bol zaujimavou vobou pre Evu. Minimalne vizualne by to lepsie vyzeralo jako sucasny stav.

  • Blake
    20:54 21.09.2015

    skelet, Trener, priechodnost v terene moze obmedzovat akurat ten dlhy zadny vonkajsi nabehovy uhol, otazka je, ci sa hufnica dostane do takeho terenu, kde by jej vadil. Ja si ...Zobrazit celý příspěvek

    skelet, Trener, priechodnost v terene moze obmedzovat akurat ten dlhy zadny vonkajsi nabehovy uhol, otazka je, ci sa hufnica dostane do takeho terenu, kde by jej vadil. Ja si myslim, ze nie, aj ked nejake velmi vynimocne situacie si predstavit viem.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    20:37 21.09.2015

    Rase: S tím zametáním zas opatrně.. to si zase Tatra moc často dovolovat nemůže. Jí živí podvozky, nikoliv houfnice. Takže takovým přístupem by si dost pošramotila pověst a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: S tím zametáním zas opatrně.. to si zase Tatra moc často dovolovat nemůže. Jí živí podvozky, nikoliv houfnice. Takže takovým přístupem by si dost pošramotila pověst a zachvilku by na ní nikdo nechtěl stavět.
    Trener: průchodnost bude na úrovni normální Tatry 815-7 8x8Skrýt celý příspěvek

  • Trener
    19:47 21.09.2015

    A co říkáte na rozměry této houfnice? S porovnání s Danou a Evou je nejnižší, šířkou je mezi Danou a Evou, ale v délce je nejdelší. V případě Dany a Evy se na celkové délce podílí ...Zobrazit celý příspěvek

    A co říkáte na rozměry této houfnice? S porovnání s Danou a Evou je nejnižší, šířkou je mezi Danou a Evou, ale v délce je nejdelší. V případě Dany a Evy se na celkové délce podílí hlaveň, která vyčnívá před kabinu, tady je to dlouhý podvozek. Nebyl by nějaký problém v těžkém a členitém terénu?Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:02 21.09.2015

    Left: Přesně tak. U vojenské techniky by neměl být vzhled důležitý, ale je jako u všeho. Přeci jen když se člověk podívá na vozidla která vznikla čistě v našem rybníčku (VEGA, nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Left: Přesně tak. U vojenské techniky by neměl být vzhled důležitý, ale je jako u všeho. Přeci jen když se člověk podívá na vozidla která vznikla čistě v našem rybníčku (VEGA, nebo houfnice EVA atd.) tak jsou vzhledem pozadu tak deset let (spíš i víc). Částečná kooperace se západním výrobcem je krok dobrým směrem a podle toho jak Tatra zametla s SVOS (tendr vega vs titus), tak patrně nebudou mít problém udělat to samé s evou nebo jakoukoliv jinou hofunicí na podvozku Tatra ("neprodáme vám naše podvozky"). Zní to možná krutě ale je to boj. Spolupráce s Izraelci je také lákavá, ale ta má potenciál trochu jiným směrem (věže, pancéřování atd.). Spolupráce Tatry a Nexteru je zajmavá a díky ní vznikají pozoruhodné koncepce za které se nemusí stydět (byť třeba nejsou světovou top). Uvidíme kam dál to povede. Možná by nebylo špatné zapracovat na spolupráci i s Brazílii nebo švédskemSkrýt celý příspěvek

  • skelet
    18:54 21.09.2015

    a jak to vypadá, tak tímhle Nexter míří na indonéskou armádu. Ta už T815-7 používá

    a jak to vypadá, tak tímhle Nexter míří na indonéskou armádu. Ta už T815-7 používá

  • skelet
    18:46 21.09.2015

    Tak on Rheinmetall nabízel modul AGM i na podvozku 6x6, takže Tatra ho ustojí rovněž http://defense-update.com/2012... v každém případě ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak on Rheinmetall nabízel modul AGM i na podvozku 6x6, takže Tatra ho ustojí rovněž
    http://defense-update.com/2012...

    v každém případě čuju pro Slováky solidní problém, alespoň co se případného kontraktu pro AČR týká.

    Jinak redakce by si měla krom kapalinového chlazen, opravdu opravit ten "překlep", že Sedmičková řada používá civilní kabinu. Ono je to u ní přesně naopak. Civilní verze sedmičky používají vojenskou kabinu :)Skrýt celý příspěvek

  • Left
    18:39 21.09.2015

    Souhlasím také, že Nexter se inspiroval automobilovým odvětvím a pochopil, že design prodává. Je to vidět nejen u téhle samohybné houfnice, ale i u Tituse...

    Souhlasím také, že Nexter se inspiroval automobilovým odvětvím a pochopil, že design prodává. Je to vidět nejen u téhle samohybné houfnice, ale i u Tituse...

  • Left
    18:37 21.09.2015

    Vypadá to pěkně. Vlastně cokoli na tatrováckém podvozku 8x8 je docela slušný adept na zavedení do AČR. DANA už opravdu patří do muzea... Když jsme u toho Nextera, tak se těším ...Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to pěkně. Vlastně cokoli na tatrováckém podvozku 8x8 je docela slušný adept na zavedení do AČR. DANA už opravdu patří do muzea...

    Když jsme u toho Nextera, tak se těším na nějaký článek ohledně výběrka Vega vs. Titus.

    E15, 10.9.2015
    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr...

    E15, 21.9.2015
    http://zpravy.e15.cz/byznys/pr... Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    18:19 21.09.2015

    Hezká spolupráce :) Výměnný obchod typu - úspěch v zakázkách AČR vs. integrace podvozků do produktů, jež si své místo najdou na světových trzích. Osobně nemám niz proti. ;-)

    Hezká spolupráce :) Výměnný obchod typu - úspěch v zakázkách AČR vs. integrace podvozků do produktů, jež si své místo najdou na světových trzích. Osobně nemám niz proti. ;-)

  • Kozlus
    18:10 21.09.2015

    Tatrovackej podvozek? Tady nekdo cucha vyberovy rizeni pro ACR :D

    Tatrovackej podvozek? Tady nekdo cucha vyberovy rizeni pro ACR :D

  • KOLT
    17:50 21.09.2015

    pro Roland: Shora už to na spoustu starších tanků stačí. Každopádně užití bude obecně proti obrněné technice, na jakékoliv BVP je to dostatečný výkon.

    pro Roland: Shora už to na spoustu starších tanků stačí. Každopádně užití bude obecně proti obrněné technice, na jakékoliv BVP je to dostatečný výkon.

  • KOLT
    17:48 21.09.2015

    Důstojný počet 6 ks? ;-) Taky jsem si myslel, že CAESAR je jen poloautomatický. Pokud by byl i automatický, je případná varianta na šestikolovém podvozku Tatra docela konkurence ...Zobrazit celý příspěvek

    Důstojný počet 6 ks? ;-)

    Taky jsem si myslel, že CAESAR je jen poloautomatický. Pokud by byl i automatický, je případná varianta na šestikolovém podvozku Tatra docela konkurence slovenské Evě.

    Otázkou je, zda by tatrovácký podvozek zvládl AGM. Mmchd, jeho nevýhodou je také výška. A asi i cena. Ale jinak nic proti němu nemám, protože se dle všeho jedná o jeden z nejlepších systémů vůbec, navíc ho jde osadit i na pásové podvozky. Které ale údajně ani nezvažujeme pro dělostřelectvo používat :-/ Na druhou stranu, raději hodně kolových, než pár pásových a pár kolových, kdy součet by byl oproti první variantě poloviční.Skrýt celý příspěvek

  • Roland
    17:26 21.09.2015

    Každý náboj obsahuje dva samostatně infračervné naváděné projektily schopné propálit až 100 mm pancíře obrněných vozidel nebo tanků

    není to na tank trochu málo?

    Každý náboj obsahuje dva samostatně infračervné naváděné projektily schopné propálit až 100 mm pancíře obrněných vozidel nebo tanků

    není to na tank trochu málo?

  • petr.svetr
    16:29 21.09.2015

    Po zastaralé technice dělostřelectva AČR je hned druhý problém personální obsazenost,tak proč houfnici s pěti lidmi (no píšou i tři)což teda nevim,ale izraelský ATMOS má taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Po zastaralé technice dělostřelectva AČR je hned druhý problém personální obsazenost,tak proč houfnici s pěti lidmi (no píšou i tři)což teda nevim,ale izraelský ATMOS má taky sníženou obsluhu na čtyři lidi.
    Jinak by mi zajímal ten automatický systém nabíjení,protože sem myslel,že to je jen poloautomat (teda podle videí na netu viz zde: https://www.youtube.com/watch?...

    Nešlo by spíš dát ten německej modul AGM (z DONARu nebo jak se menuje) na tu tatrovku místo tohohle a ejhle tři lidi by to zvládly.
    Nevíte cenu za jakou Cesara koupily jiné státy?Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:13 21.09.2015

    "tatrovácký vodu chlazený motor" - to už má Tatra svůj vodu chlazený motor? Jsem myslel, že své motory chladí vzduchem a ty vodou chlazené nakupuje např. u Cumminse. Rovněž ta ...Zobrazit celý příspěvek

    "tatrovácký vodu chlazený motor" - to už má Tatra svůj vodu chlazený motor? Jsem myslel, že své motory chladí vzduchem a ty vodou chlazené nakupuje např. u Cumminse. Rovněž ta kabina je spíš než převzatá z civilních vozů, tak spíš z vojenských vozů Tatra 815-7, ačkoliv se její nízká stavba využije i v civilu, ale musí se nechat, že Nexter jí udělal celkem slušivý čumák.Skrýt celý příspěvek

  • J.D.
    15:54 21.09.2015

    tohle mě teda hoodně zaujalo, ani by mi nevadilo kdyby je AČR koupila v nějakém důstojném počtu....

    tohle mě teda hoodně zaujalo, ani by mi nevadilo kdyby je AČR koupila v nějakém důstojném počtu....

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3