Ruský protivzdušný systém S-400E pro Čínu

S-400 Triumf
Foto:S-400 Triumf / Public domain

Ruský prezident Vladimír Putin posvětil prodej protivzdušného systému S-400E (exportní označení S-400 Triumf ) Číně. Pokud půjde vše podle plánu, Čína získá pokročilé protivzdušné systémy S-400E v roce 2016.

První zmínky o možném prodeji protivzdušného systému S-400E se objevily v polovině roku 2011. „Byla vyvinuta exportní verze systému S-400 a Čína se stane prvním uživatelem,“ citovala v roce 2012 zdroj z ruského ministerstva obrany ruská tisková agentura RIA Novosti.

Ruská armáda je prozatím jediným uživatelem systému S-400. V současné době má S-400 ve výzbroji 7 pluků ruské armády, které chrání například Moskvu nebo Baltskou flotilu. Počítá se celkově s vyzbrojením 29 pluků protivzdušnými systémy S-400.

Rusko mělo zájem prodat S-400E již před několika lety. Prodej se však musel odložit, aby se uspokojila poptávka ruské armády. Připomeňme, že exportní verze S-400E je na technologicky nižší úrovni než systémy S-400 zavedené v ruské armádě.

"Obě strany nyní jednají o počtu baterií a jejich ceně. Ale i v případě, že se podaří dosáhnout konkrétní dohody, čínské ozbrojené síly budou moci systémy (S-400E) získat nejdříve v roce 2016," napsal ruský deník Kommersant.

Video: Noční test S-400 Triumf. / YouTube

Rusko se zdráhalo prodat Číně systémy S-400E kvůli obavám z možného zneužití citlivých vojenských technologií. Ostatně nebyl by to první případ, když Čína využila ruské technologie k akcelerování svého vojensko-technického průmyslu. Součástí prodeje je tak úmluva o ochraně duševního vlastnictví.

Čína může díky S-400 změnit rozložení sil v oblasti. Exportní verze S-400E dokáže ničit cíle až na vzdálenost 240 kilometrů (S-400 až 400 km). Čína tak ze svého pobřeží dokáže kontrolovat úžinu mezi Tchaj-wanem nebo vzdušný prostor nad některými spornými ostrovy ve Východočínském moři.

Navíc je Čína schopná při případné invazi rozmístit systémy S-400 na sporné ostrovy. Případný protiútok výsadkových jednotek protivníka tak bude čelit jednomu z nejmodernějších protiletadlových systémů.

S-400E dokáže ničit letadla na vzdálenost 3 až 240 kilometrů a balistické rakety na vzdálenost 5 až 60 kilometrů. Výškový rozsah je 10 metrů až 27 kilometrů. Řídící počítač dokáže najednou navádět až 72 raket na 36 cílů současně.

Zdroj: Want China Times

Nahlásit chybu v článku


Související články

Izrael opět vylepšuje protiletadlovou a protiraketovou obranu

Diskuze nad preventivním útokem na Írán neutuchají a tak Izrael nadále zvyšuje svou protiletadlovou ...

Írán stále doufá v ruský protiletadlový systém S-300

Jednou ze zbraní, o kterou Írán dlouhodobě usiluje, je ruský protiletadlový systém S-300. ...

Nový ruský protiletadlový systém S-350E

Na letošní vojenské výstavě MAKS 2013 v Moskvě firma Almaz-Antej představila nejnovější derivát ...

Rusko modernizuje Pancir-S1 proti bezpilotním letadlům

Ruku v ruce s rozmachem bezpilotních letadel vznikají také systémy, které mohou s bezpilotními ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Ledna
    19:08 06.04.2014

    Ahoj,
    dotaz (jak jinak). Co je lepší S-400 nebo západní ekvivalent (Patriot?).
    Uvítal bych článek zaměřený na PVO členských zemí NATO :-)

    Ahoj,
    dotaz (jak jinak). Co je lepší S-400 nebo západní ekvivalent (Patriot?).
    Uvítal bych článek zaměřený na PVO členských zemí NATO :-)

  • Nesher
    17:01 06.04.2014

    to pepe Máte naprostou pravdu, pokud bude AČR někdy v budoucnu (ve výhledu 20-30 let) potřebovat bojově nasadit PVO, tak je zde jediný možný nepřítel - Rusko. Tedy AČR by se měla ...Zobrazit celý příspěvek

    to pepe
    Máte naprostou pravdu, pokud bude AČR někdy v budoucnu (ve výhledu 20-30 let) potřebovat bojově nasadit PVO, tak je zde jediný možný nepřítel - Rusko.
    Tedy AČR by se měla postupně zbavit veškrých ruských zbrňových systémů, ke kterým potřebuje jakoukoli podporu z Ruska.Skrýt celý příspěvek

  • pepe420
    13:14 06.04.2014

    Petr M: Jako člen NATO bychom měli raději volit něco od západních zemí jako je třeba Patriot apod. Pokud by došlo na lámání chleba a bylo by nutné systém nasadit např. proti Rusku, ...Zobrazit celý příspěvek

    Petr M: Jako člen NATO bychom měli raději volit něco od západních zemí jako je třeba Patriot apod. Pokud by došlo na lámání chleba a bylo by nutné systém nasadit např. proti Rusku, tak Rusové můžou využít slabin systému, který sami konstruovali a to není dobré, vzpomeňte třeba na to, jak chtělo Turecko koupit systém od Číny...Skrýt celý příspěvek

  • Petr M
    00:17 06.04.2014

    Je celkem jisté, že rok, dva od dodání prvních systému budou na světě čínské klony, Rusko proto asi dodá Číně hodně systemů, aby kompentovalo okopírování. Rusto je také trochu ...Zobrazit celý příspěvek

    Je celkem jisté, že rok, dva od dodání prvních systému budou na světě čínské klony, Rusko proto asi dodá Číně hodně systemů, aby kompentovalo okopírování.
    Rusto je také trochu povolnější prodejem Číně nejspiš proto, že je téměr dokončen vývoj nových systému S500.

    Není ten S-400e ožezaný jen v tom, že nemá raketu 40N6 s dosahem 400km? Ale myslím, že bude mít i horší další parametry.

    Jinak i ten ořezaný jeden S-400e na stačil na obranu celé naší zemičky, k tomu několik systému středního dosahu pancir, aspoň by naše pvo za neco stála, ale to je bohužel scifi, i kdyby nebyly Ruské....stejně jako nákup jakýchkoli nových systémů.
    Bohužel my si musíme vystačit s pár 40 let starými Kuby a Strela-10, než budou za pár let definitivně vyřazeny.Skrýt celý příspěvek

  • Nemo
    00:19 05.04.2014

    Tak je pochopitelné že nejdříve se musí vyrobit pro domácí potřeby a až pak přijde na řadu spojenec, kterým ČLR bezesporu je. Sice jde o tzv. manželství z rozumu, ale funguje ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak je pochopitelné že nejdříve se musí vyrobit pro domácí potřeby a až pak přijde na řadu spojenec, kterým ČLR bezesporu je. Sice jde o tzv. manželství z rozumu, ale funguje vcelku dobře. V zájmu RF je aby byla ČLR obranyschopná a vázala značné síly USA. Soupeření na více frontách už vyčerpalo nejedno mocné a bohaté impérium.Skrýt celý příspěvek

  • pepe420
    15:13 04.04.2014

    A co čínský HQ-9C?Mám pocit, že to měla být chlouba Číňanů nebo že by byly problémy při vývoji?Jinak Američani zřejmě právě z tohoto důvodu vyvíjejí svůj bombardér LRS-B alias B-3, ...Zobrazit celý příspěvek

    A co čínský HQ-9C?Mám pocit, že to měla být chlouba Číňanů nebo že by byly problémy při vývoji?Jinak Američani zřejmě právě z tohoto důvodu vyvíjejí svůj bombardér LRS-B alias B-3, který by měl být schopen proniknout dokonalou protiletadlovou obranou protivníka (a to i za dne, nejen v noci jako B-2), která zahrnuje např. S-400 a možná i chystaný S-500.Skrýt celý příspěvek

  • krystofmraz
    14:19 04.04.2014

    Jen doufám, že "exportní verze", znamená i u tohoto kusu, jako je ostatně u ruské techniky tradicí, betaverze maximálně polovičních výkonů. Opravdu se mi nelíbí fakt, že by dostala ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen doufám, že "exportní verze", znamená i u tohoto kusu, jako je ostatně u ruské techniky tradicí, betaverze maximálně polovičních výkonů. Opravdu se mi nelíbí fakt, že by dostala Čína jeden z nejlepších systémů svého druhu (možná i "nejlepší").Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...