Rusko se obává anglosaské kolonizace Měsíce a Marsu

Rusko se obává anglosaské kolonizace Měsíce a Marsu
Vize raket SpaceX a základny na Měsíci / SpaceX (Zvětšit)

Z Ruska čím dál častěji a intezivněji přichází kritika americké společnosti SpaceX. Čelní představitelé ruské kosmonautiky obviňují SpaceX z dumpingových cen. Jako ohrožení národní bezpečnosti Rusko vnímá také budovanou satelitní síť Starlink. V širším smyslu se Rusko obává anglosaské vesmírné expanze a kolonizace Měsíce a Marsu.

Levné lety do vesmíru

Elon Musk a SpaceX jsou trnem v oku nejen Rusku, ale také dalším firmám ze Spojených států a Evropy. Zdrojem rozepří jsou agresivní ceny SpaceX. Naopak z Číny žádná kritika nepřichází. Ostatně čínské a americké vesmírné ambice a technologická dravost jsou plně srovnatelné (viz dále).

SpaceX cenu startů svých raket Falcon 9 a Falcon Heavy neudává. Neoficiálně jeden start Falcon 9 vyjde pouze na 50 milionů dolarů (při opakovaném použití prvního stupně), resp. 60 milionů při startu nově vyrobené rakety. Vypuštění Falcon Heavy, nejsilnější rakety současnosti, stojí 90 milionů dolarů. SpaceX si tak za vynesení jednoho kilogramu nákladu účtuje výrazně, násobně nebo dokonce řádově méně než konkurenční firmy z celého světa.

Zatímco evropské, americké a čínské firmy spíše pracují na nových projektech znovupoužitelných (či částečně znovupoužitelných) raket, Rusko přistoupilo k agresivnější kritice SpaceX. Není se čemu divit. Před příchodem SpaceX ruský kosmický průmysl díky nízkým cenám dominoval na komerčním trhu s vynášením satelitů. Navíc po vyřazení amerických raketoplánů získával tučné provize za vynášení amerických kosmonautů na mezinárodní vesmírnou stanici ISS.

Za každého amerického kosmonauta Rusko požadovalo 70 milionů dolarů. Od roku 2010 Rusové vynesli 43 amerických astronautů, což dělá více než tři miliardy dolarů. Mimochodem vývoj znovupoužitelných raket SpaceX stal údajně jen jednu miliardu dolarů.

Po nástupu raket Falcon 9 a Falcon Heavy, navíc s nástupem amerických pilotovaných lodí Orion, Dragon a Starliner, ruský kosmický průmysl každoročně přichází nebo v nejbližších letech bude přicházet o stovky milionů dolarů. Rusku v minulosti patřila téměř polovina trhu komerčních startů, ale v posledních letech podíl klesl téměř na nulu. Nyní reálně hrozí, že o ruské vesmírné služby nebude mít nikdo zájem.

Trh s vypouštěním raket (nemluvíme o výrobě satelitů, poskytování satelitních služeb, vesmírné turistice atd.) navíc dále poroste. V roce 2019 firmy vypouštějící rakety inkasovaly 9,88 miliardy dolarů, v roce 2027 to má být již více než 32 miliard dolarů. SpaceX se svými znovupoužitelnými raketami si může ukousnout většinu tohoto koláče.


VZLUSAT-2 má rozměry 10×10×30 cm a ponese mimo jiné experimentální kameru pro průzkum Země. / VZLÚ

Ostatně také nejnovější český satelit VZLUSAT-2 od Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ) ještě před koncem letošního roku vynese právě raketa Falcon 9. VZLUSAT-2 a hned následující VZLUSAT-3 ověří technologie pro připravovanou českou družicovou síť THEA.

Dmitrij Rogozin, šéf Roskosmu, ale veřejně prohlásil, že SpaceX nasadila na komerčním trhu dumpingové ceny s cílem zničit konkurenci. Rogozin tvrdí, že NASA a Pentagon platí SpaceX za vynášení 1,5 až čtyřikrát více, než jsou ceny pro komerční zákazníky SpaceX. V reakci na to Rogozin začátkem letošního dubna oznámil snížení cen startů ruských raket o 30 %.

Podobně se v roce 2018 vyjádřil Alain Charmeau, šéf evropské společnosti Ariane Group, podle kterého jsou starty raket SpaceX dotovány americkou vládou. Argumenty jsou stejné ‒ ceny pro komerční zákazníky jsou mnohem nižší než starty pro NASA a Pentagon.

Elon Musk se nedávno na Twitteru ke kritice vyjádřil lakonicky: „Rakety SpaceX jsou z 80 % znovupoužitelné, jejich jsou z 0 %. To je celý problém.“ Evropské a ruské kosmické firmy si nemají na co stěžovat, jejich existence je závislá výhradně na zaručených vládních kontraktech. Podrobně se o této problematice rozepisuje web ElonX.


Každá raketa Falcon 9 umí vynést 60 satelitů Starlink.

Protiruská superzbraň Starlink

Ruská kritika SpaceX je ale mnohem komplexnější a hlubší. Nejnověji je Rusům trnem v oku budování satelitní síť Starlink. Ruské obavy zhmotnil Alexej Leonkov, redaktor vojenského časopisu Arsenal vlasti, v článku Nový Buchenwald: 5G zdarma! na webu Zvezda, který spadá pod ruské ministerstvo obrany. Článek následně převzala další média z Ruska (Gazeta, Lenta) i ze světa.

Článek Leonkova se dá shrnout následovně ‒ Pentagon chce pomocí SpaceX srazit ruský průmysl na kolena a vytváří proti Rusku superzbraň.

Na začátku článku Leonkov mluví o nastupující technologii 5G, zmiňuje americko-čínský spor o 5G a poté připomíná životopis Elona Muska, „rodáka z jihoafrického města Pretoria.“ Následně se Leonkov pustil do SpaceX. Podle ruského autora není možné, aby americká firma sama o sobě předehnala ostatní velmoci a získala snadný přístup k americkým vojenským základnám (odkud někdy vypouští své rakety).

Opravdu někdo věří, že Pentagon ‚z laskavosti‘ poskytl málo známé společnosti odpalovací rampu na vojenské základně Vandenberg, hangáry pro uložení raket, jakož i celý kontrolní systém pro let kosmické lodi? Nevěřím,“ napsal Leonkov.

„Paradoxem ‚pohádkového příběhu‘ je to, že ekonomiky zemí, jako je Japonsko, Jižní Korea, Indie a Evropská unie, nebyly schopny dosáhnout podobných výsledků jako soukromá vesmírná společnost SpaceX. Kosmické lety jsou nákladným potěšením, které je z ekonomického hlediska nerentabilní (kvůli vysokým nákladům za vynesení užitečného zatížení na oběžnou dráhu). Ze stejného důvodu se kosmický průmysl nemůže rozvíjet a existovat bez stálé podpory státu a armády,“ uvedl ve svém článku Leonkov.


Kolona 60 satelitů Starlink

Leonkov dále připoměl americký zákon Secure 5G a Beyond Act, který 23. března 2020 podepsal Donald Trump. Cílem zákona je mimo jiné zamezit penetraci čínských komunikačních systémů do klíčových amerických institucí a firem. Stejně tak Američané tlačí na své spojence, aby zavrhli čínské řešení 5G a přijali americké. V opačném případě hrozí, že spojenci nebudou moci využívat (minimálně ne k vojenským účelům) americké komunikační systémy (Starlink).

Ruský autor dále v článku varuje, že technologie 5G a sítě Starlink mohou poskytnout americkým ozbrojeným silám značnou výhodu. 5G umožňuje například na kilometr čtvereční provozovat až milion nezávislé připojených přístrojů, které mohou pomocí sítě Starlink kdekoliv z planety vysílat a přijímat velké objemy dat, navíc s nízkou latencí.

Za Armádní noviny uveďme, že Starlink umožní vytvořit velitelsko-průzkumné systémy nové generace C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).

Kvalitní C4ISR zajišťuje nadvládu ve schopnosti rychle a přesně získávat informace, rozhodovat se a splnit zadaný úkol, co nejúčinněji, a s co nejmenšími prostředky. Po zavedení nových systémů C4ISR se násobně zkrátí doba od objevení do zničení cíle a výrazně se rozšíří použití přesně naváděné munice. Vše ještě urychlí nástup prvků umělé inteligence, které zautomatizují třídění obrovského množství dat (např. obrazových informací z tisíce senzorů). 

V takovém světě budou mít například drony z hlediska komunikace nekonečný dosah a zároveň mohou v reálném čase zaměřovat cíle pro přesné zbraně dlouhého dosahu. Skutečně, vojenský potenciál sítě Starlink je obrovský.

Leonkov dále varuje, s odvolaním na nejmenované americké odborníky, že potenciál ozbrojených sil Spojených států díky síti Starlink vzroste desetkrát. Podle Leonkova nesmí Rusko tento nástup datových sítí nové generace, systémů 5G a umělé inteligence promeškat. Nutné je tak posílit vlastní ruskou satelitní komunikační síť.


Nedávno NASA vybrala tři společnosti, které budou pracovat na měsíčních přistávacích modulech. Vítězné řešení se dozvíme v únoru 2021; větší foto / NASA

Anglosaská vesmírná expanze

Leonkov není jediný ruský autor, který s obavami hledí na americkou vesmírnou expanzi. Jurij Selivanov, historik a bývalý důstojník sovětské armády, rovněž na portále Zvezda napsal článek Vesmírní dobyvatelé 21. století. V článku Selivanov označuje počínání SpaceX za skrytý manévr Pentagonu pro chystanou vesmírnou expanzi.

Ve zkratce ‒ Spojené státy, resp. anglosasové, chtějí kolonizovat Měsíc a Mars a Rusko proti tomu musí bojovat. Jak je tento článek odrazem reálných obav vrcholných ruských představitelů a jak moc jde o „ideologický bulvár“, nedokážeme říct. Zvezda je sice oficiální kanál ruského ministerstva obrany, ale například oba zmíněné články nemají žádné příspěvky od čtenářů. Rozhodně to ale nejsou jediné články portálu Zvezda útočící na americké vesmírné ambice.

Nicméně dle vyjádření Rogozina se dá usoudit, že ruské obavy z americké vesmírné expanze se nacházejí někde mezi nervozitou a zděšením z ruského zaostávání ve vesmírných závodech.

Dodejme, že podle současných plánů Američané přistanou znovu na Měsíci v roce 2024. Tentokrát chtějí na našem nebeském souputnikovi již zůstat. V roce 2022 má navíc raketa Falcon Heavy vynést první díl měsíční vesmírné stanice Gateway.


Měsíční program pomůže Američanům osvojit si technolgie pro let k Marsu.

Selivanov se odvolává na mezinárodní Kosmickou smlouvu přijatou v roce 1967. Smlouva mimo jiné zakazuje zřizovat na vesmírných tělesech vojenské základny nebo přivlastňovat si kosmické objekty nebo území na kosmických objektech.

Selivanov spekuluje, že to je pravý důvod, proč Američané přesunuli vesmírné aktivity ze státních institucí do soukromých firem. Soukromé firmy nejsou údajně tak silně vázany Kosmickou smlouvou.

„Lze tak učinit dva předpoklady. Zaprvé, že průzkum Marsu je praktickým cílem americké politiky. A za druhé, že rozvinutá povaha kamuflážních opatření [SpaceX jako údajná pobočka Pentagonu] naznačuje značnou míru připravenosti na skutečný marťanský program,“ uvádí Selivanov a obává se, že anglosasové chtějí opakovat éru „velkých geografických objevů“, kdy Evropané ovládli většinu známého světa. Tentokrát je cílem dobývání a kolonizace vesmír.

Za Armádní noviny na závěr uveďme, že jako před několika stoletími, nejúspěšnější bude ten, kdo má odhodlání, zdroje a technologie.

Mimochodem včera čínská raketa Dlouhý pochod 5B vynesla kosmickou loď nové generace. Čínská šestimístná loď zatím nemá žádné jméno, ale bude testovat řadu technologií určených k letu do hlubokého vesmíru. Loď se také bude do atmosféry vracet rychlostí, která odpovídá návratové rychlosti lodě mířící z Měsíce.

Čína dále připravuje stavbu již třetí vesmírné stanice Nebeský palác 3 (dokončení 2022) a hodlá vybudovat stálou měsíční základnu do konce tohoto desetiletí.

Zdroj: Zvezda, 2, ElonX, Phys.org

Nahlásit chybu v článku


Související články

Podoba válek v 21. století: Boj o zdroje ve vesmíru

Předchozí článek série pojednávající o možných válkách budoucnosti se soustředil na geopolitické ...

Space Forces: Pentagon buduje vesmírné síly

Pentagon připravuje vznik Vesmírných sil (Space Force), šesté plnohodnotné složky Ozbrojených sil ...

Starlink: Revoluční satelitní datová síť pro armádu

Americký vizionář Elon Musk a jeho společnost SpaceX začíná pomalu budovat revoluční gigantickou síť ...

Americké letectvo otestuje satelitní konstelaci Starlink od SpaceX

Americké letectvo 8. dubna provede velké cvičení s cílem otestovat budovaný systém řízení boje ABMS ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • pavel rampir
    07:03 31.05.2020

    Tak včera (30.4) se to stalo, loď Crew Dragon a nosič Falcon9 odstartovaly s posádkou. Příští let již bude plně operační, vynese čtveřici astronautů. NASA platila Rusku za start ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak včera (30.4) se to stalo, loď Crew Dragon a nosič Falcon9 odstartovaly s posádkou. Příští let již bude plně operační, vynese čtveřici astronautů. NASA platila Rusku za start jednoho člověka 80milionů dolarů.....Space X je několika násobně levnější, první stupeň nosiče přistává a je znovu použit. Nové technologie, vstup soukromých výrobců a tím pádem konkurence je novým faktorem při dobývání vesmíru. V létě roku 1969 jsem sledoval .... velký krok pro lidstvo. V roce 2024 se má znovu přistát na Měsíci. Snad to vyjde - a člověk již tam zůstane. Je mě 65 let a přistání na Marsu se asi nedočkám ale vím že se to podaří.Skrýt celý příspěvek

  • J.Vraja
    19:42 10.05.2020

    Je to marné Rusko se už bojí i vlastního stínu.

    Je to marné Rusko se už bojí i vlastního stínu.

  • pavel rampir
    19:22 08.05.2020

    Chápu to správně ? ten článek je o Muskovi, jeho akciích ? myslel jsem že je o tom co se děje v oblasti astronautiky. Prý je všem lidem jedno že se přistane na Marzu..asi v ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu to správně ? ten článek je o Muskovi, jeho akciích ? myslel jsem že je o tom co se děje v oblasti astronautiky. Prý je všem lidem jedno že se přistane na Marzu..asi v Dolnom Kubíně. Ten sen lidstva být na jiném tělese již byl NASA a USA splněn přistáním na Měsíci. Již nikdy se to nebude opakovat...Ale Mars jako možné útočiště a jediná planeta sluneční soustavy možná k osídlení je výzva. Pevně věřím že se toho dožiji že šlápota člověka bude v rudém prachu. A nikdo, ani Psatko mě to přání nevezme.
    A určitě to nebude otázka fandovství nějakému klubu ale tvrdá práce. Tvrdá práce kterou již NASA jednou předvedla a zopakuje ve spolupráci se soukromým sektorem či s jiným mezinárodním subjektem . A v Dolnom Kubíně budou čekat na Marťany - opravuji jenom Psatko....Skrýt celý příspěvek

    • technik
      19:48 08.05.2020

      Tak doufám že budeš hned v první raketě. Pro mě Mars je zajímavý z technologického hlediska zvládnutí letu a průzkumu. Jinak než bych tam měl přesídlit to raději budu prdět do ...Zobrazit celý příspěvek

      Tak doufám že budeš hned v první raketě. Pro mě Mars je zajímavý z technologického hlediska zvládnutí letu a průzkumu. Jinak než bych tam měl přesídlit to raději budu prdět do hlíny tady na zemi.Skrýt celý příspěvek

      • pavel rampir
        21:13 08.05.2020

        proč tak zoufale ? jistě bych chtěl být v první výpravě (asi to nebude to jen raketa), a rád budu prděd do hlíny na Marzu, asi nejsem technik jako vy a nevezmou mě

        proč tak zoufale ? jistě bych chtěl být v první výpravě (asi to nebude to jen raketa), a rád budu prděd do hlíny na Marzu, asi nejsem technik jako vy a nevezmou mě

        • technik
          07:31 09.05.2020

          O tom to není. To je o tom že tam nebudou stromy, potoky, tráva, rybníky, lesy. Na Marsu je to jen o přežívání nikoliv o žití.

          O tom to není. To je o tom že tam nebudou stromy, potoky, tráva, rybníky, lesy. Na Marsu je to jen o přežívání nikoliv o žití.

          • pavel rampir
            14:18 09.05.2020

            Ano ale Země se pomalu ale jistě blíží k tomu jak to vypadá na Marzu. Ale ten snad není ničím zamořený ,myšleno plasty, ropa...a blbci. Já žiji na vesnici a vidím jak se to v ...Zobrazit celý příspěvek

            Ano ale Země se pomalu ale jistě blíží k tomu jak to vypadá na Marzu. Ale ten snad není ničím zamořený ,myšleno plasty, ropa...a blbci. Já žiji na vesnici a vidím jak se to v krátkém životě člověka mění k horšímu...ale jinak zdravím pane.Skrýt celý příspěvek

          • pavel rampir
            14:21 09.05.2020

            je krásná kniha od Bredburyho - Marťanská kronika...doporučuji

            je krásná kniha od Bredburyho - Marťanská kronika...doporučuji

          • Jirosi
            18:33 09.05.2020

            Pavel rampir: Chybí tam to podstatné a to je podmínky k životu, to je to podstatné na co technik upozorňoval. Ven se projdete max ve skafandru. To se můžete zakopat do podzemního ...Zobrazit celý příspěvek

            Pavel rampir: Chybí tam to podstatné a to je podmínky k životu, to je to podstatné na co technik upozorňoval. Ven se projdete max ve skafandru.
            To se můžete zakopat do podzemního bunkru na zemi a budete mít lepší vyhlídky.Skrýt celý příspěvek

          • pavel rampir
            18:59 09.05.2020

            Ano ale z dlouhodobého hlediska pomocí biologie se počítá s vytvořením atmosféry blízké životu- no uvidíte, já mám už 65 let a to je na dlouho :-)

            Ano ale z dlouhodobého hlediska pomocí biologie se počítá s vytvořením atmosféry blízké životu- no uvidíte, já mám už 65 let a to je na dlouho :-)

          • Jirosi
            21:02 09.05.2020

            Mars není dostatečně hmotný a atmosféru neustále ztrácí. Jsou to spíše sny, přece jen vše co tu máme i nekvalitní je na míle daleko od toho co by mohlo být za 1000 let na Marsu. ...Zobrazit celý příspěvek

            Mars není dostatečně hmotný a atmosféru neustále ztrácí.
            Jsou to spíše sny, přece jen vše co tu máme i nekvalitní je na míle daleko od toho co by mohlo být za 1000 let na Marsu. Lety na Mars, tedy spíše pokusy na Měsíci jsou sice hezké, ale stále budete závislý na domovské planetě.
            Jak dlouho byla kolonie v USA závislé na mateřské zemi, a to tam bylo v podstatě vše.Skrýt celý příspěvek

          • Анатолий
            22:47 09.05.2020

            O kolonizaci planety zdaleka nejde, na to si ještě budeme muset počkat +- tisíce let, ale jako stálá základna by to bylo možné, i když nevím k čemu by to bylo dobré.

            O kolonizaci planety zdaleka nejde, na to si ještě budeme muset počkat +- tisíce let, ale jako stálá základna by to bylo možné, i když nevím k čemu by to bylo dobré.

    • palo satko
      13:19 10.05.2020

      Rampir, opä si "zobral Božie meno nadarmo". Tvoja viera v to, že Američania budu prvy na Marse, mi pripomenula, neboho pani učitelku Hotovu, nech jej da Všemohuci večnu slavu. Ked ...Zobrazit celý příspěvek

      Rampir, opä si "zobral Božie meno nadarmo". Tvoja viera v to, že Američania budu prvy na Marse, mi pripomenula, neboho pani učitelku Hotovu, nech jej da Všemohuci večnu slavu. Ked som bol prvačik v roku 1963, tak nam ta kovana komunistka vravela, že my budeme československi kozmonauti. Ja som jej veril a naozaj sa tešil, mal som sedem a v takom veku to je normalne. Neskor som videl pristatie na Mesiaci v priamom prenose a bolo mi šumafuk, že posadka su Američania. Ako dospelemu mi bolo luto tragedii oboch raketoplanov a mal radost s vozitiek na Marse.
      Ale Ty mi pripadaš nejaky čudny. Ty musiš mat tych "svojich" americkych kozmonautov aby si sa potešil. To musiš naozaj mat depku z toho, že Američanov vozia na orbitu z Kazachstanu.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    14:33 08.05.2020

    O tom, že je v současné době Musk spíše bílým koněm a že jeho impérium je z větší částí šikovně provedený outsourcing moc nepochybuji. Toho výjimečného štěstí a podmínek pro jeho ...Zobrazit celý příspěvek

    O tom, že je v současné době Musk spíše bílým koněm a že jeho impérium je z větší částí šikovně provedený outsourcing moc nepochybuji. Toho výjimečného štěstí a podmínek pro jeho podnikání, je na můj vkus nějak moc. Ale Rusům těžko někdo může zabránit, aby provedli to samé. Takže brečet, že je tajná státní podpora nečestná a nesportovní speciálně v oblasti vesmírného výzkumu je... trošku mimo.Skrýt celý příspěvek

    • milan00
      16:55 08.05.2020

      Rusom v tom predovsetkym brani nedostatok penazi a neexistujuce technologie.
      Preto to ruske vyplakavanie.

      Rusom v tom predovsetkym brani nedostatok penazi a neexistujuce technologie.
      Preto to ruske vyplakavanie.

      • danny
        21:03 08.05.2020

        Tak nějak jsem to myslel. Jenže i přes řadu hendikepů by Roskosmos mohl podávat sakra lepší výsledky. Pořád mají neuvěřitelně šikovný lidi a kdyby se část energie investovala místo ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak nějak jsem to myslel. Jenže i přes řadu hendikepů by Roskosmos mohl podávat sakra lepší výsledky. Pořád mají neuvěřitelně šikovný lidi a kdyby se část energie investovala místo do vyvádění prachů do shánění investorů, vypadalo by to jinak.Skrýt celý příspěvek

        • logik
          17:57 09.05.2020

          "Pořád mají neuvěřitelně šikovný lidi" Právě že až tak ne. Nedávno např. proběhla zpráva, že umřel hlavní konstruktér ...Zobrazit celý příspěvek

          "Pořád mají neuvěřitelně šikovný lidi"
          Právě že až tak ne. Nedávno např. proběhla zpráva, že umřel hlavní konstruktér Roskosmosu:
          https://www.spaceflightinsider...
          bylo mu 64 let. Tedy v Rusku důchodce před smrtí (průměrný věk smrti mužů v Rusku je 64 let).
          Totéž hlavní konstruktér Migu, tomu bylo dokonce 89 a skoro do své smrti zastával v Migu významnou funkci.

          To je jeden z velkých problémů Ruského průmyslu: staří odborníci, kteří to opravdu uměli, odcházejí, a nemá je kdo nahradit. Ti nejlepší jsou za hranicema.
          A není to jen problém Ruska, českej leteckej průmysl řeší stejnej problém.Skrýt celý příspěvek

    • shal
      16:56 08.05.2020

      Být několikrát na pokraji bankrotu, neustále se soudit s armádou a vládou kvůli přiležitosti se zůčastnit zakázek, nabízet zlomek ceny co konkurenční ULA a přesto v půlce případů ...Zobrazit celý příspěvek

      Být několikrát na pokraji bankrotu, neustále se soudit s armádou a vládou kvůli přiležitosti se zůčastnit zakázek, nabízet zlomek ceny co konkurenční ULA a přesto v půlce případů prohrát, protože ULA má kontakty na kongresmeny, co se bojí, že se v jejich státech bude propouštět. Jo. Prostě ideální podmínky pro podnikání.Skrýt celý příspěvek

      • milan00
        18:27 08.05.2020

        Podla teba je podnikanie a to navyse v takychto narocnych odvetviach, bezproblemovou prechadzkou ruzovou zahradou, pri ktorej kazdy mesiac pocitas miliardy $, ktore ti pribudli na ...Zobrazit celý příspěvek

        Podla teba je podnikanie a to navyse v takychto narocnych odvetviach, bezproblemovou prechadzkou ruzovou zahradou, pri ktorej kazdy mesiac pocitas miliardy $, ktore ti pribudli na ucte?Skrýt celý příspěvek

      • milan00
        18:28 08.05.2020

        ospravedlnujem sa za ten prvy prispevok.
        Nepochopil som totiz okamzite ten tvoj.

        ospravedlnujem sa za ten prvy prispevok.
        Nepochopil som totiz okamzite ten tvoj.

      • danny
        21:05 08.05.2020

        hal: v americké administrativě je prostě více zájmových skupin. Kdyby Musk neměl podporu aspoň některých, tak si ani neškrtne. Ale těch korýtek a hladových prasátek je víc.

        hal: v americké administrativě je prostě více zájmových skupin. Kdyby Musk neměl podporu aspoň některých, tak si ani neškrtne. Ale těch korýtek a hladových prasátek je víc.

        • Jirosi
          13:58 09.05.2020

          I přesto, že nabízí neskutečné ceny. Stále jsou mu házeny klacky pod nohy v podobě investic do konkurence které to totálně zaspala.

          I přesto, že nabízí neskutečné ceny. Stále jsou mu házeny klacky pod nohy v podobě investic do konkurence které to totálně zaspala.

        • shal
          14:22 10.05.2020

          A najednou Musk není bílým koněm americké vlády, ale jenom jeden z mnoha konkurentů ve vesmírném průmyslu. To jsou mi veletoče.

          A najednou Musk není bílým koněm americké vlády, ale jenom jeden z mnoha konkurentů ve vesmírném průmyslu. To jsou mi veletoče.

  • JirkaM
    10:40 07.05.2020

    Amíci mají neuvěřitelné štěstí, že mají Muska. Neřídí svoje firmy přes manažírky, komise atd., ale jako diktátor - tak jako se to dělalo za starých časů. Stačí jedna utonehoda, ...Zobrazit celý příspěvek

    Amíci mají neuvěřitelné štěstí, že mají Muska. Neřídí svoje firmy přes manažírky, komise atd., ale jako diktátor - tak jako se to dělalo za starých časů.

    Stačí jedna utonehoda, nebo něco co mu zajistí pár let ve vězení ( na twitteru se o to občas docela snaží ), nebo opravdu velký průšvih na finančních trzích a budou mít problém.

    Doufám, že se to nestane. Docela by se mi líbilo, kdyby se podařilo přistání člověka na Marsu ještě během mého života.Skrýt celý příspěvek

    • fotr
      11:00 07.05.2020

      Kdyby nebyl Musk byl by někdo jiný. V tom je ten rozdíl mezi Ruskem a USA.

      Kdyby nebyl Musk byl by někdo jiný. V tom je ten rozdíl mezi Ruskem a USA.

      • JirkaM
        11:12 07.05.2020

        Kolik těch Musků v kosmickém ( nebo třeba automobilovém ) průmyslu měli za posledních pár desítek let?

        Kolik těch Musků v kosmickém ( nebo třeba automobilovém ) průmyslu měli za posledních pár desítek let?

        • Jirosi
          13:18 07.05.2020

          Dnes znáte Muska jen protože on uspěl. Ale taky mohl zapadnout mezi desítky dalších co jsou v USA a neuspěli. Nebo mohl uspět už někdo předním. Tak funguje vývoj.

          Dnes znáte Muska jen protože on uspěl. Ale taky mohl zapadnout mezi desítky dalších co jsou v USA a neuspěli. Nebo mohl uspět už někdo předním. Tak funguje vývoj.

        • satai
          14:08 07.05.2020

          Zase byli v polovodičích, software, mobilech, službách...

          Zase byli v polovodičích, software, mobilech, službách...

          • JirkaM
            15:31 07.05.2020

            Takže poslední dobou většinou v oborech, kde mohli začít mimo velké korporace. Software je perfektní příklad.

            Ale u aut, nebo raket je tohle hodně vzácné.

            Takže poslední dobou většinou v oborech, kde mohli začít mimo velké korporace. Software je perfektní příklad.

            Ale u aut, nebo raket je tohle hodně vzácné.

        • major
          15:37 07.05.2020

          NASA pred týždňom vybrala 3 firmy pre kontrakt na loď, ktorá pristane na Mesiaci v roku 2024: - SpaceX (Musk) - vlastná raketa Starship - Blue Origin (Bezos, majiteľ Amazonu - ...Zobrazit celý příspěvek

          NASA pred týždňom vybrala 3 firmy pre kontrakt na loď, ktorá pristane na Mesiaci v roku 2024:
          - SpaceX (Musk) - vlastná raketa Starship
          - Blue Origin (Bezos, majiteľ Amazonu - považovaný za najbohatšieho človeka) - vlastná raketa New Glenn
          - Dynetics - raketa Vulcan od ULA (čo je Lockheed a Boeing)

          https://www.nasa.gov/press-rel... Skrýt celý příspěvek

        • Pavel1
          23:35 09.05.2020

          Kromě Muska a Bezose s jeho New Glennem, o kterém už tady byla řeč, mně napadá ještě Branson, Allen a Burt Rutan se SpaceShipOne a SpaceShipTwo, nebo firma Rocket Lab a jejich ...Zobrazit celý příspěvek

          Kromě Muska a Bezose s jeho New Glennem, o kterém už tady byla řeč, mně napadá ještě Branson, Allen a Burt Rutan se SpaceShipOne a SpaceShipTwo, nebo firma Rocket Lab a jejich raketa Electron, s motory vyráběnými 3d tiskem a elektrickými čerpadly, komerčně vynášející družice na oběžnou dráhu, nebo firma Bigelow Aerospace s jejich nafukovacím obytným modulem pro ISS, jehož prototyp už byl ve vesmíru vyzkoušen, nebo projekt hybridního raketového motoru Sabre, i když to teda není americký projekt nýbrž britský a do vesmíru se ještě nepodíval ale je už v docela pokročilé fázi a každopádně se jedná o soukromou iniciativu a soukromě vyvinutou technologii, nemluvě o řadě soukromých výrobců komerčních satelitů, nebo nerealizovaných soukromých projektech jako Dream Chaser, nemluvě o tom, že Boeing, Northrop Grumman, Lockheed Martin, tedy firmy, které pro NASA vyvíjejí a vyrábějí naprostou většinu kosmických technologií, včetně technologií nutných pro pilotované kosmické lety, jsou zcela soukromé společnosti.Skrýt celý příspěvek

          • major
            11:55 11.05.2020

            SpaceShipTwo je pre suborbitálne vyhliadkové lety pre turistov. To je proti orbite okresná liga, nieto oproti pristániu na Mesiaci. Okrem toho po Allenovej smrti Scaled Composites ...Zobrazit celý příspěvek

            SpaceShipTwo je pre suborbitálne vyhliadkové lety pre turistov. To je proti orbite okresná liga, nieto oproti pristániu na Mesiaci.

            Okrem toho po Allenovej smrti Scaled Composites minulý rok ešte uskutočnili let s lietadlom Model 351 Stratolaunch a zabalili to (pohrobkovia s ním budú ponúkať vysokorýchlostné testovacie lety - štarty rakiet padli).

            Electron je zaujímavá raketa - uvidíme, či uspejú. Veľké plány s Falcon 1 mala aj SpaceX a nakoniec uznali, že tak malá raketa predsalen nie je ekonomicky zaujímavá. Ale uvidíme - ako píšeš, je to zas to trošku iný prístup. Snáď to klapne.

            Ten Dream Chaser má pod palcom Sierra Nevada Corporation, ktorá práve s Dynamics získala ten "mesačný" konktrakt od NASA. Dream Chaser nie je mŕtvy a budúci rok plánujú let - uvidíme.

            Naopak s Bigelow Aerospace to vyzerá zle - vraj vinou COVID-19, ale vyzerá to, že je to konečná.

            Ten Sabre, resp. firma Reaction Engines patrí BAE Systems, Rolls-Royce a cez HorizonX aj Boeing - takže nie je to len britský projekt. Ten motor je ale hypersonický a a konzumujúci vzduch, takže vo vesmíre ani použitý nebude. Pre atmosférické lety by to bol ale ohromný posun. Ako píšeš - testy zatiaľ úspešne pokračujú.Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            23:44 11.05.2020

            @major so Stratolaunchom to chvilu vyzeralo zle, ale novy vlastnik uz potvrdil, ze pokracuje vo vyvoji a planuje vypustat rakety. electron uz davno uspel. za 2 roky 10 uspesnych ...Zobrazit celý příspěvek

            @major

            so Stratolaunchom to chvilu vyzeralo zle, ale novy vlastnik uz potvrdil, ze pokracuje vo vyvoji a planuje vypustat rakety.

            electron uz davno uspel. za 2 roky 10 uspesnych startov a do konca tohto roku ma zazmluvnenych 10 dlasich startov. dokoncuju druhu odpalovaciu rampu a v plane je tretia. v casoch falcon 1 mozno neexistoval trh v tejto kategorii, ale momentalne uz miniaturizacia postupila tak, ze to je velmi zaujimavy segment. existuje vyse 10 spolocnosti, co sa snazi o vyvoj rakety v tejto vahovej kategorii.

            motor saber samozrejme ma byt pouzity vo vesmire. jeho pointa je, ze pri lete atmosferou spotrebuva atmosfericky kyslik a po vystupani do patricnej vysky sa prepne na vezene zasoby kyslika. najzasadnejsia vec celeho motora, na ktorej sa teraz pracuje, je precooler, ktory musi pri rychlostiach okolo mach 5 ochladit vzduch z 1000 stupnov na -150 stupnov za zlomok sekundy. ked sa zvladne precooler, zvysok motora uz az tak zlozity nie je.Skrýt celý příspěvek

          • Pavel1
            18:53 12.05.2020

            major Reagoval jsem na JirkuM a jeho tvrzení, že "Musk je výjimka". SpaceShipOne/Two uvádím jako příklad pokroku v aerokosmickém průmyslu realizovaném soukromými firmami. Bigelow ...Zobrazit celý příspěvek

            major
            Reagoval jsem na JirkuM a jeho tvrzení, že "Musk je výjimka". SpaceShipOne/Two uvádím jako příklad pokroku v aerokosmickém průmyslu realizovaném soukromými firmami. Bigelow Aerospace deklaruje, že po skončení krize kolem cowidu se všichni zaměstnanci vrátí zpět - podobně tuto situaci řešily tisíce jiných firem, které s "konečnou" rozhodně nepočítají. O tom jak je to s motorem Sabre a raketou Electron, už tady bylo řečeno.Skrýt celý příspěvek

      • pjaro77
        00:27 09.05.2020

        Presne tak. V USA Musk, Bezos a ďalší nesedia len na svojich peniazoch ale snažia sa posunúť domáci vývoj a priemysel. Spýtajme sa, kde sú ruskí miliardári, ktorí investujú do ...Zobrazit celý příspěvek

        Presne tak. V USA Musk, Bezos a ďalší nesedia len na svojich peniazoch ale snažia sa posunúť domáci vývoj a priemysel. Spýtajme sa, kde sú ruskí miliardári, ktorí investujú do nejakého výskumu ? Väčšina jedine do svojich áut, lietadiel, jácht, futbalových klubov a žien.Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      11:03 07.05.2020

      Když nebude Musk chytne se šance někdo jinej. Tak to v USA hotl funguje. Ostatně menší hráči v USA, kteří začali později, mají dost velké šance. Jeff Bezos a jeho Blue Origin mají ...Zobrazit celý příspěvek

      Když nebude Musk chytne se šance někdo jinej. Tak to v USA hotl funguje. Ostatně menší hráči v USA, kteří začali později, mají dost velké šance. Jeff Bezos a jeho Blue Origin mají rozhodně budoucnost. A třeba Rocket Lab ukousne menší zbytky. Mimochodem, podobně jako Musk i Peter Beck se nenarodil v USA, ale měl svůj sen a ten se dal splnit jen tam. USA lidi jako je Musk přitahuje.Skrýt celý příspěvek

      • JirkaM
        11:16 07.05.2020

        Fakt je, že zrovna Bezos je taky frajer Muskova formátu. Ti dva by pro jistotu nikdy neměli letět stejným letadlem :-)

        Fakt je, že zrovna Bezos je taky frajer Muskova formátu. Ti dva by pro jistotu nikdy neměli letět stejným letadlem :-)

    • palo satko
      12:00 07.05.2020

      Musk je financna bublina, zivena mediami a investormi. Vo svete sa povaluje privela penazi Musk ich dokaze sikovne presmerovat na svoje hracky. Jeho investori drzia hubu a krok, ...Zobrazit celý příspěvek

      Musk je financna bublina, zivena mediami a investormi. Vo svete sa povaluje privela penazi Musk ich dokaze sikovne presmerovat na svoje hracky. Jeho investori drzia hubu a krok, aby tento kolococ nezhavaroval skor nez sa im aspon nieco vrati. Je to rovnaky pripad ako banky, ktore su privelike na to aby zbankrotovaliSkrýt celý příspěvek

      • RiMr71
        13:05 07.05.2020

        ...finanční analytik z Dolného Kubína promluvil...

        ...finanční analytik z Dolného Kubína promluvil...

        • palo satko
          13:40 07.05.2020

          Musk huli marisku v priamom prenose - akcie mu spadnu. Musk napise somarnu na tweete - akcie mu spanu. Pre par dnami napise, ze akcie Tesly su nadhodnote - akcie mu spadnu. Zdrava ...Zobrazit celý příspěvek

          Musk huli marisku v priamom prenose - akcie mu spadnu. Musk napise somarnu na tweete - akcie mu spanu. Pre par dnami napise, ze akcie Tesly su nadhodnote - akcie mu spadnu. Zdrava firma ma doveru investorov aj ked jej zakladatel je podivin, ale tu to cele stoji a pada na vieru v Muskovu genialitu. Dokonca pravoverni vyznavaci tohoto bludu sa grupuju aj tu, hoci z Muskovho biznisu maju prd a dva makove.Skrýt celý příspěvek

          • technik
            18:50 07.05.2020

            Jsem akcionář do Tesly a souhlasím s tebou jen částečně. Musk aspoň když už nic je upřímný. Žádné dividendy, řekl hned na začátku, vše cpe do vývoje a jeho vývojové kanceláře ...Zobrazit celý příspěvek

            Jsem akcionář do Tesly a souhlasím s tebou jen částečně. Musk aspoň když už nic je upřímný. Žádné dividendy, řekl hned na začátku, vše cpe do vývoje a jeho vývojové kanceláře předběhly i špičkové automobilové výrobce jako BMW či mercedes. Ale jak píšeš já důvěřují muskovi, z pohledu investora je to sebevražedná investice ale jeho zelené čísla prodejů začínají překvapovat nejednoho analytika. Začíná nakupovat linku na výrobu baterií má rozjetý desítky vynikajících projektu a osobně mu prostě věřím, mám rád jeho technologií a o bublině nemůže být řeč. A že je jeho firma "nemocná" to mi vůbec nevadí zase v době kdy padají celosvětový giganti on měl první čtvrtletí v zeleným. A že díky twitru srazí akcie Tesly o 15% je přece super, kdo ti dá takovou super slevu. :))Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            19:12 07.05.2020

            palo satko: Výš vůbec o tom, že SpaceX se neobchoduje na burze? Tesla a SpaceX jsou dvě různé samostatné firmy. Jediné co je spojuje je osoba ředitele a spolumajitele Muska. Když ...Zobrazit celý příspěvek

            palo satko: Výš vůbec o tom, že SpaceX se neobchoduje na burze?
            Tesla a SpaceX jsou dvě různé samostatné firmy. Jediné co je spojuje je osoba ředitele a spolumajitele Muska.
            Když akcím nerozumíš, je lepší o nich nepsat.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            20:32 07.05.2020

            jirosi, to že akciova spločnost nie je na burze ešte neznamena že s jej akciami sa neobchoduje a že nemaju hodnotu. Ale pre teba je tato informacia uplne zbytočna.

            jirosi, to že akciova spločnost nie je na burze ešte neznamena že s jej akciami sa neobchoduje a že nemaju hodnotu. Ale pre teba je tato informacia uplne zbytočna.

          • palo satko
            20:37 07.05.2020

            Tecnik už si videl naozal bohateho človeka alebo vladneho činitela jazdit na Tesle? Možno na zahrade za domom. Tesla je dobre auto pre špecificku klientelu, ktora je schopna sa ...Zobrazit celý příspěvek

            Tecnik už si videl naozal bohateho človeka alebo vladneho činitela jazdit na Tesle? Možno na zahrade za domom. Tesla je dobre auto pre špecificku klientelu, ktora je schopna sa podriadit jej vlastnostiam, ale nie je pre človeka, čo chce fungovat slobodne a auto ma k dynamickemu sposobu života. ale to plati pre všetky elektoauta.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            21:09 07.05.2020

            Palo satko: Budu se opakovat. Když akciím nerozumíte, tak o nich nepište. Pokud s nimi společnost veřejně neobchoduje, pak ty akcie mají jen z důvodu rozdělení hlasovacích ...Zobrazit celý příspěvek

            Palo satko: Budu se opakovat. Když akciím nerozumíte, tak o nich nepište.

            Pokud s nimi společnost veřejně neobchoduje, pak ty akcie mají jen z důvodu rozdělení hlasovacích poměrů. Jejich hodnota je v podstatě 0. Protože je nemůžete nikomu prodat bez souhlasu ostatních majitelů. Některé firmy povolují zpětný odkup kdy můžete je prodat zpět ostatním majitelům, výměnou za vložený kapitál, nikoliv za tržní cenu. Ale tohle SpaceX nedělá.
            Do vstupu na burzu ty akcie sice máte, ale jsou vám k ničemu.

            Můžete sice tvrdit, že hodnota je dána majetkem společnosti/akcie. Ale to by platilo jen v případě, že by firma zkrachovala. Pak by se ty věci šly na umoření ztráty věřitelům! Majitelům by nezůstalo nic, případně zanedbatelná částka ku původní hodnotě.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            07:44 08.05.2020

            Jirosi vy ste uplny diletant. Akcie maju svojju hodnotu vzdy pokial existuje majetok akciovej spolocnosti vyssi nez jej dlhy. Prestavuje jednak podliel na majetku a tiez pravo na ...Zobrazit celý příspěvek

            Jirosi vy ste uplny diletant. Akcie maju svojju hodnotu vzdy pokial existuje majetok akciovej spolocnosti vyssi nez jej dlhy. Prestavuje jednak podliel na majetku a tiez pravo na dividendy. Predaj, dedenie, prevod akcii urcuje zakladacia listina a len idiot by sa stal akcionarom v spolocnosti, ktora by mu zakazovala akcie predaf. Burza nesluzi na nic ine len na zistenie ceny a verejny predaj akcii. Mnohe vyzname firmy vobec nikdy neboli a nie su na burze.Skrýt celý příspěvek

          • Takeda
            07:47 08.05.2020

            Zatim z toho mám jen 170% zisky... Tolik k tomu prdu a makovejm.

            Zatim z toho mám jen 170% zisky... Tolik k tomu prdu a makovejm.

          • Jirosi
            10:15 08.05.2020

            palo satko: "Mnohe vyzname firmy vobec nikdy neboli a nie su na burze." "Predaj, dedenie, prevod akcii urcuje zakladacia listina a len idiot by sa stal akcionarom v spolocnosti, ...Zobrazit celý příspěvek

            palo satko: "Mnohe vyzname firmy vobec nikdy neboli a nie su na burze."

            "Predaj, dedenie, prevod akcii urcuje zakladacia listina a len idiot by sa stal akcionarom v spolocnosti, ktora by mu zakazovala akcie predaf."

            Majitelé většiny firem jsou podle vás "idioti", když neobchodují ze svými akciemi?
            Většina firem má totiž uzavřenou vlastnickou strukturu = nelze volně obchodovat z jejich akciemi.Skrýt celý příspěvek

          • palo satko
            10:29 08.05.2020

            Takeda to važne, ved Tesla nevyplaca žiadne dividendy, tak kde maš ten zisk, ty "akcionar"? Ten vykazany v hodnote akcii ti je platny ako prd a dva makove Zajtra može byt cena ...Zobrazit celý příspěvek

            Takeda to važne, ved Tesla nevyplaca žiadne dividendy, tak kde maš ten zisk, ty "akcionar"? Ten vykazany v hodnote akcii ti je platny ako prd a dva makove Zajtra može byt cena akcie pod cenu za ktoru si ich kupil. https://www.suredividend.com/t... Skrýt celý příspěvek

          • Takeda
            18:43 08.05.2020

            Palo satko: Snadno: levně koupil asi 2 roky zpět a při předposledním skoku nahoru draho prodal (přišel můj price target). Zisk. S tim že nejsem žádnej milionář, jsem drobnej ...Zobrazit celý příspěvek

            Palo satko: Snadno: levně koupil asi 2 roky zpět a při předposledním skoku nahoru draho prodal (přišel můj price target). Zisk. S tim že nejsem žádnej milionář, jsem drobnej investor.

            Nedávno jsem zase koupil, takže stále vlastník TESLA akcií. Hele, nechtěl jsem se tím nějak chlubit, ale chtěl jsem říct, že prostě Muskův plán mi dává dost smysl na to, abych do toho investoval. Nemám Muska za boha, je to jen člověk a má dost chyb, ale dovedu rozlišovat co umí a co ne a co je důležitý pro jeho bussiness nebo ne. Sem dlouhodobej investor, takže mě nějaký poklesy kvůli tweetům nezajímaj (leda bych přikoupil).

            To celý je jen jasnej důkaz toho, že na jeho nápadech se vidělat dá, jsou reálný a chtě nechtě nějak mění svět. Tesla by se už řekl bych i bez Muska obešla. SpaceX ne. Ale ten se nedá veřejně obchodovat, což je fakt škoda, protože i kdyby to moc nevydělávalo, tak bych o sobě mohl řikat, patří ti kousek rakety :-DSkrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            14:00 09.05.2020

            Neobchoduje se právě z důvodů spekulací na jejich cenu jako se děje u Tesly.

            Neobchoduje se právě z důvodů spekulací na jejich cenu jako se děje u Tesly.

      • JirkaM
        14:22 07.05.2020

        To je sice pravda, ale Tesly jezdí a rakety létají. A zrovna rakety jsou dotované všude.

        To je sice pravda, ale Tesly jezdí a rakety létají. A zrovna rakety jsou dotované všude.

        • technik
          18:51 07.05.2020

          Svatá pravda

          Svatá pravda

    • dusan
      13:04 07.05.2020

      Tých "muskov" je veľa ... otázka je či dostanú šancu .... Musk tiež nie je totálny génius ... nie všetko mu vychádza (pri tých jaskyniaroch sa poriadne strápnil), ale faktom je, ...Zobrazit celý příspěvek

      Tých "muskov" je veľa ... otázka je či dostanú šancu ....

      Musk tiež nie je totálny génius ... nie všetko mu vychádza (pri tých jaskyniaroch sa poriadne strápnil), ale faktom je, že je to dynamický človek, ktorý hýbe históriu ... lebo mu to systém umožňuje.

      Aj v Rusku je ich dosť ... ale tam uprednostňujú tých servilných .. lebo taký čo vie, tak chce i podiel na moci a nechce byť len poskokom ... a to je v Rusku dosť nežiadúce ....Skrýt celý příspěvek

      • JirkaM
        14:12 07.05.2020

        Člověk jako je Musk je neuvěřitelně vzácny. 1. je velmi chytrý a nesmírně schopný 2. k tomu je to trochu psychopat - necítí strach, je mu jedno jestli někomu ubližuje nebo ne ...Zobrazit celý příspěvek

        Člověk jako je Musk je neuvěřitelně vzácny.

        1. je velmi chytrý a nesmírně schopný

        2. k tomu je to trochu psychopat - necítí strach, je mu jedno jestli někomu ubližuje nebo ne (to není kritika, v tomhle kontextu to myslím jako pochvalu), takže je schopný riskovat a jít přes mrtvoly

        3. měl v životě obrovské štěstí . To že ho přizvali do Paypalu byla náhoda, to že Tesla nezkrachovala i když měla párkrát namále je náhoda, to že mu ty rakety takhle hezky fungují je také kombinace schopností a štěstí. To že ho nezavřeli ze různé tweety o cenách akcíí je také docela štěstí.

        4. má v dnešní době už hodně neamerický styl vedení - takhle autoritářsky se vedly firmy před 60 lety. Je znát, že to není Američan.

        Tyhle čtyři věci bylo potřeba zkombinovat a to už je docela astronomicky nepravděpodobná náhoda, že se takový člověk našel.

        Je vidět, že neznáte žádné Rusy. Tam se chlapáctví a silné osobnosti vyžadují. Díky tomu dokážou občas se zlomkem prostředků vyrábět vcelku zajímavé věci. Mám to nejen z osobní zkušenosti, ale psal to i Ben Rich, šéf Skunkworks.Skrýt celý příspěvek

        • Jirosi
          19:23 07.05.2020

          "3. měl v životě obrovské štěstí . To že ho přizvali do Paypalu byla náhoda," Tak to sem se fakt zasmál. Přizvali majitele do firmy :D Když někdo založ 4. úspěšné firmy, asi se k ...Zobrazit celý příspěvek

          "3. měl v životě obrovské štěstí . To že ho přizvali do Paypalu byla náhoda,"

          Tak to sem se fakt zasmál. Přizvali majitele do firmy :D
          Když někdo založ 4. úspěšné firmy, asi se k tomu nedostal náhodou.Skrýt celý příspěvek

          • JirkaM
            00:40 08.05.2020

            Z wiki: Confinity launched its milestone product, PayPal, in late 1999.[1] Confinity merged with X.com, founded by Elon Musk, in March 2000. Podle jedné verze co jsem slyšel toho ...Zobrazit celý příspěvek

            Z wiki: Confinity launched its milestone product, PayPal, in late 1999.[1] Confinity merged with X.com, founded by Elon Musk, in March 2000.

            Podle jedné verze co jsem slyšel toho spojení s Muskovým x.com docela litovali.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            10:40 08.05.2020

            Spojily se dvě firmy snažící se o stejný produkt.
            Musk zůstal největším akcionářem a ředitelem.

            Spojily se dvě firmy snažící se o stejný produkt.
            Musk zůstal největším akcionářem a ředitelem.

    • Roland
      21:15 07.05.2020

      To není o štěstí - jde o to, ze v jiné zemi by ho buď utloukly úřady svojí uzasností, nebo by ho rovnou někdo nechal zmizet...

      To není o štěstí - jde o to, ze v jiné zemi by ho buď utloukly úřady svojí uzasností, nebo by ho rovnou někdo nechal zmizet...

    • Danieeel
      02:43 08.05.2020

      Ja tiez myslim, ze presne naopak: Musk ma velke stastie, ze odisiel do USA. O tom je Amerika - dava takymto ludom sancu. (Ale i vacsina Europy - napr. najlepsiu "socialnu ...Zobrazit celý příspěvek

      Ja tiez myslim, ze presne naopak:
      Musk ma velke stastie, ze odisiel do USA. O tom je Amerika - dava takymto ludom sancu.
      (Ale i vacsina Europy - napr. najlepsiu "socialnu mobilitu" na svete ma Dansko)
      Musk je "medialna hniezda" - kvalitny business ide uspne aj bez medialnych srand a stada oviec typu Tesla ci Apple - ale je to dobry bonus. (Napr. na Microsoft a Google odjakziva kazdy len nadava a robi si srandu a ich biznys valcuje stabilne a dlhodobo kazdeho)

      Keby "zapad nekradol" kolko podobne sikovnych ludi maticke Rusi, tak by aj ten jej vesmirny program asi vyzeral inak - vlastne nie, to beriem spat. Nevyzeral, pretoze by doma robili poskokov a debilkov a sefovali by im ti isti carom a jeho mafiou prideleni pucflekovia, ktori zase len skucia o celosvetovych konspiraciach proti maaaticke rusi a cuduju sa nad tym ako funguje koleso (liberalna ekonomika, a synergia sukromneho sektora so statnym) ako ti v clanku vyssie.Skrýt celý příspěvek

      • Jirosi
        10:47 08.05.2020

        Chytří lidé hlasují nohami a svoje firmy zakládají v USA.
        Zbytek věří propagandě o prohnilém západu, nebo se na ní přímo podíly.
        Přitom zatím spíše hnije za živa ten východ.

        Chytří lidé hlasují nohami a svoje firmy zakládají v USA.
        Zbytek věří propagandě o prohnilém západu, nebo se na ní přímo podíly.
        Přitom zatím spíše hnije za živa ten východ.

  • Kichot
    10:14 07.05.2020

    Být fandou Putinovského Ruska je stejné jako být fandou České hokejové repre. Taky nakonec jen oči pro pláč a vzpomínky na slavnou minulost. Čím dříve si v Rusku uvědomí , že ...Zobrazit celý příspěvek

    Být fandou Putinovského Ruska je stejné jako být fandou České hokejové repre. Taky nakonec jen oči pro pláč a vzpomínky na slavnou minulost. Čím dříve si v Rusku uvědomí , že jejich éra imperátora skončila, tím lépe pro ně i okolní svět. Jsou na tom podobně jako když o své velmocenské postavení v minulosti přišla Velká Británie a dost pravděpodobně to stejně dopadne i s jejich vůdčími ambicemi. Spíš už se tak stalo.Skrýt celý příspěvek

    • JirkaM
      11:26 07.05.2020

      Já jsem spíš fanda umění hledět si svého, takže třeba Švýcarska, ale Rusko mi připadá v pohodě - dluhy má nepatrné, rezervy velké, v podstatě ve všem důležitém je buď soběstačné, ...Zobrazit celý příspěvek

      Já jsem spíš fanda umění hledět si svého, takže třeba Švýcarska, ale Rusko mi připadá v pohodě - dluhy má nepatrné, rezervy velké, v podstatě ve všem důležitém je buď soběstačné, nebo si to může koupit z Číny.

      Ráj na zemi to asi není, ale na to, že si ti volové nechali udělat ze západu podporovanou barevnou revoluci ( ve jménu solidarity a pokroku samozřejmě ) a pak s tím museli 70 let žít to už není tak hrozné.

      Uvidíme kdo nadcházející krizi přežije lépe. Jestli to bude západ, nebo Rusko. Zase tak moc bych se nedivil, kdyby to bylo Rusko.

      Co se týče Muska - je možné že se Amíci budou z krize snažit dostat utrácením za zbraně a kosmický program a Muska čekají zlaté časy. A taky je možné, že se budou snažit šetřit. Uvidíme.Skrýt celý příspěvek

      • Marw
        12:21 07.05.2020

        "dluhy nepatrné, rezervy velke" - co sa tyka tych rezerv, pokial viem jeden z dvoch hlavnych rezervnych fondov uspesne rozpustili v roku 2018 a druhy dost intenzivne cerpaju. Podla ...Zobrazit celý příspěvek

        "dluhy nepatrné, rezervy velke" - co sa tyka tych rezerv, pokial viem jeden z dvoch hlavnych rezervnych fondov uspesne rozpustili v roku 2018 a druhy dost intenzivne cerpaju. Podla toho ake budu ceny ropy, su odhady na jeho vycerpanie v horizonte 2-6 rokov, a to zrejme este nezahrna vplyv COVID-u, ktory tam prave ukazkovo nabera na obratkach (v podstate tymto tempom budu do tyzdna druhy v pocte pripadov).Skrýt celý příspěvek

        • JirkaM
          13:54 07.05.2020

          6 roků je docela dost. Během té doby může být ropa zpátky na sto dolarech za barel. Jsou to také velcí producenti zlata a pšenice a tam jim vývoj cen pomáhá. Naopak Ruské dodávky ...Zobrazit celý příspěvek

          6 roků je docela dost. Během té doby může být ropa zpátky na sto dolarech za barel.

          Jsou to také velcí producenti zlata a pšenice a tam jim vývoj cen pomáhá.
          Naopak Ruské dodávky titanových komponent pro Boeing teď asi také nejsou úplně nejlepší kšeft.

          Covid je primárně humanitární neštěstí. Ekonomice škodí jen nepřímo přes různé zákazy.

          Do háje samozřejmě jít můžou, ale také můžou mít obrovský prospěch z toho, že jsou tak dobře odříznutí západních ekonomik.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          14:13 07.05.2020

          Ruský minister financií posledne úplne jasne povedal - musia vydávať dlhopisy, aby nevyčerpali rezervný fond do dvoch rokov: ...Zobrazit celý příspěvek

          Ruský minister financií posledne úplne jasne povedal - musia vydávať dlhopisy, aby nevyčerpali rezervný fond do dvoch rokov: https://ekonomika.sme.sk/c/223...
          Zhruba to koliduje s tým, čo povedal Putin už pred asi 3,5-4 rokmi, že rezervy vyčerpajú do piatich rokov. Čiže dlho to už takto ťahať nebudú môcť.

          ------
          JirkaM: So zlatom je ten problém, že keď sa z neho pokúsite časť predať, aby ste získali hotovosť, prakticky okamžite jeho cena prepadne a znehodnotíte si zvyšok. Utopené peniaze.Skrýt celý příspěvek

          • JirkaM
            14:33 07.05.2020

            PavolR: S tím zlatem to zatím řeší tak, že přestali nakupovat od domácích těžařů a ti ho pak prodávají do ciziny. Cena zlata co nakoupili jim hezky vzrostla, takže i po poklesu ...Zobrazit celý příspěvek

            PavolR: S tím zlatem to zatím řeší tak, že přestali nakupovat od domácích těžařů a ti ho pak prodávají do ciziny.

            Cena zlata co nakoupili jim hezky vzrostla, takže i po poklesu by mohla být výš než za co nakupovali. Nemůžou to ale samozřejmě prodat naráz.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            11:23 08.05.2020

            Vzhledem k tomu jak moc by jejich země potřebovala investice skoro do všeho, což by mohlo přinést budoucí prosperitu. Jsou investice do zlata nesmysl.

            Vzhledem k tomu jak moc by jejich země potřebovala investice skoro do všeho, což by mohlo přinést budoucí prosperitu. Jsou investice do zlata nesmysl.

        • JirkaM
          14:26 07.05.2020

          a 433 miliard dolarů mi jako rezerva připadá docela dobré :-)

          a 433 miliard dolarů mi jako rezerva připadá docela dobré :-)

          • axoloth
            14:42 08.05.2020

            433 miliard dolarov rezerva v inej krajine ako Rusko by to bolo naozaj dobre. Problem je,ze Rusko by potrebovalo x-nasobne viac na dobudovanie zaostalej infrastruktury. Mozno ma ...Zobrazit celý příspěvek

            433 miliard dolarov rezerva v inej krajine ako Rusko by to bolo naozaj dobre. Problem je,ze Rusko by potrebovalo x-nasobne viac na dobudovanie zaostalej infrastruktury. Mozno ma maly zahranicny dlh, ale ma obrovsky vnutorny dlh. Firmy su zadlzne az po usi tak, ze ani vlada uz nechce refinancovat nakladne zbrojarske programy ako je napriklad Armata a mnohe ine. Ostatne krajiny ako Saudska Arabia, Spojene Arabske Emiraty napriek ich luxusnemu stylu zivotu dokazu nepalit peniaze rychlejsie ako ich zarobia, velmi dobre investovali a mozu si dovolit zaplatit skoro cokolvek....A to tie krajiny maju/mali iba ropu, ziadne dalsie suroviny a o mnoho mensie ludske zdroje ako ma RuskoSkrýt celý příspěvek

      • Kichot
        12:50 07.05.2020

        No nevím. Ruskou federaci podle mě rozloží to čím se teď chlubí. 1. Její obrovská rozloha: Nerovnoměrné osídlení, struktura obyvatelstva, logistické problémy se správou tohoto ...Zobrazit celý příspěvek

        No nevím. Ruskou federaci podle mě rozloží to čím se teď chlubí. 1. Její obrovská rozloha: Nerovnoměrné osídlení, struktura obyvatelstva, logistické problémy se správou tohoto území jeho ochranou atd. Sibiř se dá vnímat jako oceán a v historii se vždycky velké říše nakonec rozpadly. 2. Nerostné zdroje: Paradoxně jejich nadbytek vede k závislosti na nich. Pak stačí změna poptávky a je vymalováno. Navíc toto bohatství nenutí k vyvíjení činností v jiných oblastech. Podle mě je ideální být soběstačný. Zase v historii je plno příkladů. Viz Španělé a jihoamerické zlato nebo arabáši a ropa 3. Obyvatelstvo: Počet rusů klesá na úkor jiných národností. Dochází k migraci vědeckých elit. Správa státu (právo,infrastruktura, školství atd)... No ,ale to platí pro všechny země... Putinovské Rusko vlastně sebe nabízí jen jako představitele boje s americkou dominancí a to je jednak žalostně málo a jednak tuto roli převzala Čína. (Dříve nabízeli komunisti aspoň změnu systému) Myslím , že pokud chce být Rusko úspěšný stát musí toho nabídnout vícSkrýt celý příspěvek

        • JirkaM
          14:00 07.05.2020

          K té rozloze, pro porovnání, třeba Kanadě se dařilo skvěle, než se k moci dostal sluníčkář, zjevně syn Fidela Castra, Justin Trudeau. Že počet Rusů ve srovnání s etniky klesá je ...Zobrazit celý příspěvek

          K té rozloze, pro porovnání, třeba Kanadě se dařilo skvěle, než se k moci dostal sluníčkář, zjevně syn Fidela Castra, Justin Trudeau.

          Že počet Rusů ve srovnání s etniky klesá je strašné neštěstí, které bohužel sdíleji i s Evropany, nebo Amíky.

          Jinak Rusko nechce nic nabízet, prostě si jen chtějí hájit svoje zájmy (hlavně na úkor naprosto neschopných a zaostalých zoufalců) a prosperovat. Nevím proč by mi zrovna tohle mělo vadit.Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            14:17 07.05.2020

            Tak mě spíš putinovci připomínají ty mutanty lidí z Planety opic , kteří se opájeli představami o své nadvládě, aby ve skutečnosti už světu vládl někdo jiný ;-)

            Tak mě spíš putinovci připomínají ty mutanty lidí z Planety opic , kteří se opájeli představami o své nadvládě, aby ve skutečnosti už světu vládl někdo jiný ;-)

          • Kichot
            14:25 07.05.2020

            A k té Kanadě: 1. Nějak jsem si nevšiml, že by trpěla světovládným komplexem. 2. Nějaké takové postavení ve světě by Rusku velmi slušelo a prospělo

            A k té Kanadě: 1. Nějak jsem si nevšiml, že by trpěla světovládným komplexem. 2. Nějaké takové postavení ve světě by Rusku velmi slušelo a prospělo

          • Kichot
            14:25 07.05.2020

            Nejen Rusku

            Nejen Rusku

          • Kichot
            14:40 07.05.2020

            A k té nabídce: Buď máš prachy a tím pádem moc, (armáda,vliv, ideály) nebo holou prdel a musíš tu moc ( armáda, vliv, prachy) získat ideálama. Viz Komanči, nebo islamisti

            A k té nabídce: Buď máš prachy a tím pádem moc, (armáda,vliv, ideály) nebo holou prdel a musíš tu moc ( armáda, vliv, prachy) získat ideálama. Viz Komanči, nebo islamisti

          • JirkaM
            15:38 07.05.2020

            Oni Rusové také už dlouho žádným světovládným komplexem netrpí. Jen se nechtějí podřídit západní elitě (ani dopustit, že proti té elitě budou sami) a ta se jim za to mstí. Rusové ...Zobrazit celý příspěvek

            Oni Rusové také už dlouho žádným světovládným komplexem netrpí. Jen se nechtějí podřídit západní elitě (ani dopustit, že proti té elitě budou sami) a ta se jim za to mstí.

            Rusové by mi mohli být ukradení, ale ta západní elita s těmi jejich 64 pohlavími, migranty, nucenou solidaritou, obrovskými daněmi a zadlužováním mi docela leze krkem, takže nepřítel mého nepřítele je skoro můj přítel.Skrýt celý příspěvek

          • Kichot
            15:46 07.05.2020

            Vy západobijci a rusomrdi jste všichni stejní. Jakmile něco udělá USA je to satan. Jakmile to samé zrobí Rusko tak jen hájí své zájmy. Jediný problém Ruska je , že nemá zdroje na ...Zobrazit celý příspěvek

            Vy západobijci a rusomrdi jste všichni stejní. Jakmile něco udělá USA je to satan. Jakmile to samé zrobí Rusko tak jen hájí své zájmy. Jediný problém Ruska je , že nemá zdroje na to ,aby konal tolik světového dobra jako zlotřilý západ. Naštěstí ,bo to by se zase děly věci...Skrýt celý příspěvek

          • JirkaM
            18:00 07.05.2020

            Kichote, tys musel za komunistů strašně udávat, když to teď tak vehementně musíš kompenzovat. Rusové narozdíl od amíků nemají na můj život sebemenší vliv, podobně jako třeba ...Zobrazit celý příspěvek

            Kichote, tys musel za komunistů strašně udávat, když to teď tak vehementně musíš kompenzovat.

            Rusové narozdíl od amíků nemají na můj život sebemenší vliv, podobně jako třeba Nepálci a to se mi na nich líbí. To je také důvod, proč se udavači cítí tak v bezpečí, když na ně nadávají.Skrýt celý příspěvek

          • Jirosi
            21:13 07.05.2020

            JirkaM: Bu´d nežijete v CR, nebo jste neskutečně naivní.

            JirkaM: Bu´d nežijete v CR, nebo jste neskutečně naivní.

          • JirkaM
            21:30 07.05.2020

            Jirosi, Váš život Rusové nějak ovlivňují? Jak?

            Jirosi, Váš život Rusové nějak ovlivňují? Jak?

          • pjaro77
            00:51 09.05.2020

            JirkaM: Odpoviem vám ja. Za posledných 10 rokov sa vo východoeurópskych štátoch rozmohli proruské weby typu sputnik.cz . Nad tým by som mávol rukou, keby som nevedel, že plno ...Zobrazit celý příspěvek

            JirkaM: Odpoviem vám ja. Za posledných 10 rokov sa vo východoeurópskych štátoch rozmohli proruské weby typu sputnik.cz . Nad tým by som mávol rukou, keby som nevedel, že plno ľudí tie blbosti žerie. Medzi nimi jeden člen rodiny, do ktorej patrím a ten má navyše pudenie šíriť tú propagandu celému zbytku rodiny. Pred 15timi rokmi si na Rusko ani nespomenul, teraz ho adoruje až po nebo, vidí ho ako budúceho záchrancu ľudstva. Už som sa s ním niekoľkokrát poriadne pohádal, aby mi s tými hámotinami dal pokoj. Takže takto propaganda pomáha kvalitne sa rozhádať celej rodine.Skrýt celý příspěvek

          • JirkaM
            20:50 10.05.2020

            pjaro77: Sputnik sice nečtu, ale Váš příbuzný má asi zcela pochopitelnou averzi k bolševické propagandě co nás jí soudruzi z Bruselu masírují přes velká média a hledá alternativu. ...Zobrazit celý příspěvek

            pjaro77: Sputnik sice nečtu, ale Váš příbuzný má asi zcela pochopitelnou averzi k bolševické propagandě co nás jí soudruzi z Bruselu masírují přes velká média a hledá alternativu.

            Jakkoliv to musí být otravné poslouchat od příbuzného, že v základních školách by se homosexuální pohlavní styk vyučovat neměl, že existují jen dvě pohlaví a že cizinci můžou jít odkud přišli, když se jim v Rusku nelíbí, stále nechápu jedno.

            Proč ho nepošlete domů? Řekněte mu, že u Vás doma se o politice nemluví a hotovo. V čem je problém?Skrýt celý příspěvek

        • Larry
          16:27 07.05.2020

          Proto Rusko nabízí Ukrajincům možnost přesídlení, s jistými výhodami. Ukrajinci toho rádi využívají, protože s nima jednají v Rusku slušně. Navíc jim zajišťují kontinuitu ...Zobrazit celý příspěvek

          Proto Rusko nabízí Ukrajincům možnost přesídlení, s jistými výhodami. Ukrajinci toho rádi využívají, protože s nima jednají v Rusku slušně. Navíc jim zajišťují kontinuitu důchodového systému. Není problém s jazykovou bariérou.
          Nedávno jsem byl pracovně ve Stavropolské oblasti. Tam přivítali delegaci Búrů v krojích chlebem a solí. Věnoval se jim gubernátor. Búrové mají totiž plné zuby černých v jižní Africe a jejich chování. Protože to jsou zemědělci, bylo jim přislíbeno přidělení půdy zdarma , výstavba školy a kulturního centra. Tak, aby mohli pro příští generace uchovávat jazyk a kulturu kterou si přinesou.
          Rusko rádo vítá civilizované lidi
          https://www.tyden.cz/rubriky/z...
          Zrovna tahle paní se snad do Ruska nevystěhovala, protože se se jí zastali občané a politici.Skrýt celý příspěvek

        • PavolR
          09:26 08.05.2020

          Kichot: Fascinuje ma, ako sa v súvislosti s obyvateľstvom každý sústreďuje na neruské národnosti, no skutočnou hrozbou pre integritu Ruska je práve ruské etnikum, konkrétne jeho ...Zobrazit celý příspěvek

          Kichot:
          Fascinuje ma, ako sa v súvislosti s obyvateľstvom každý sústreďuje na neruské národnosti, no skutočnou hrozbou pre integritu Ruska je práve ruské etnikum, konkrétne jeho ideológia. Ešte pred tým, než Putin znovarozpútal studenú vojnu, totiž urobil jednu absolútne fatálnu chybu, a to , že urobil sovietsku nostalgiu jedným z pilierov svojej moci. Idealizovaný Stalin je dnes už podstatne populárnejší, než samotný Putin (nečudo, veď rozdiel medzi výsledkami oboch štátnikov sú priepastné). V úspech v studenej vojne už sotva môže niekto veriť a na oslavách Leninovych narodenín sa spomínalo, ako si sovieti dokázali poradiť s epidémiami. Vývoj speje k spochybneniu legitimity ruských politických elít (dokonca by som povedal, že i legitimity samotného ruského štátu v prospech ZSSR - existuje téza o protiústavnosti jej rozpadu) zo strany prosovietsky a prostalinisticky zmýšľajúcej časti ruského obyvateľstva a keď vznikne situácia ako za občianskej vojny (1917-1922), tak Rusko už nebude možné znova zjednotiť, tak ako to urobili nakoniec víťazní boľševici, lebo tomu zabráni hrozba použitia nukleárnych zbraní tými stranami konfliktu, ktorým bude hroziť zničenie.Skrýt celý příspěvek

      • Danieeel
        02:58 08.05.2020

        Az na tu cast vety o Svajciarsku tomu moc nerozumiem - mate to tam akesi cele dopletene alebo hore nohami, co ja viem... Ale reagujem na to, ze sa mi prave to zda byt dobry napad ...Zobrazit celý příspěvek

        Az na tu cast vety o Svajciarsku tomu moc nerozumiem - mate to tam akesi cele dopletene alebo hore nohami, co ja viem...
        Ale reagujem na to, ze sa mi prave to zda byt dobry napad - naucit Rusov si tak trocha viac hladiet svojho.
        (Pozicky drahe - dva "tvrde krachy" a viacero "jemnejsich" za par desatroci; krajina zavisla na tazbe nerastov, ... Pozerali ste ceny ropy niekedy v tychto tyzdnoch, ci idete podla recyklatov z obdobia nastupu Putina a jeho snov o Ruskej risi? :) )Skrýt celý příspěvek

  • vakoplch
    10:14 07.05.2020

    Přiznám se že už při zrodu projektu Starlink mě zajímal jeho budoucí vliv na možnosti rozsah a způsob užití internetu v zemích jako je Severní Korea, Írán atd. Nevíte o tom někdo ...Zobrazit celý příspěvek

    Přiznám se že už při zrodu projektu Starlink mě zajímal jeho budoucí vliv na možnosti rozsah a způsob užití internetu v zemích jako je Severní Korea, Írán atd. Nevíte o tom někdo něco? Toto bude nejspíš o něco reálnější věc než bitva hvězdných flotil USA a Číny o Mars a Saturnovy prstence...


    https://mobile.twitter.com/Spa... Skrýt celý příspěvek

    • Horny
      11:16 07.05.2020

      Pokud to myslíš tak, že starlink by mohl být v totalitních systémech něco jako moderní ekvivalent stanic Svobodná Evropa/Hlas Ameriky a podobně, je třeba bohužel konstatovat ...Zobrazit celý příspěvek

      Pokud to myslíš tak, že starlink by mohl být v totalitních systémech něco jako moderní ekvivalent stanic Svobodná Evropa/Hlas Ameriky a podobně, je třeba bohužel konstatovat nereálnost takové představy.
      Totiž:
      1) každá země má právo regulovat používání jednotlivých pásem na svém území (respektive vzdušném prostoru - ten sahá do výšky 100, respektive 80 km). Pirátské vysílání analogového rozhlasu je mnohem jednodušší, než v případě sofistikovaného digitálního vysílání.
      V případě zemí jako je Čína nebo Irán SpaceX zcela určitě nebude pokoušet štěstí a vysílat bez licence. Vystavila by se tak spoustě problémů. Soudní spory, zhacené obchodní příležitosti (= pro Teslu v Číně velký problém), ale třeba i útoky hackerů na infrastukturu.

      2) Jedna věc je pasivní přijem rádia, internet je ale aktivní záležitost. Potřebuje totiž i aktivně vysílat (upload). čili i když připustíme, že do zemí typu KLDR by se starlink mohl šířit signál (a i to si Elon dobře rozmyslí, všichni víme jak skončil Kimův nejstarší brácha), tamní režim by mohl zaměřovat jednotilvé stanice. Také ignorujeme skutečnost, že přijímací/vysílací zařízení (jehož anténa má být údajně velká asi jako krabice od pizzy) by si museli místní buď vyrobit, nebo složitě propašovat z Jižní Koreje.
      Používání starlinku v totalitních systémech tedy není snadné jako poslech Svobodné evropy, ale náročné jako provoz ilegální vysílačky za protektorátu.

      Shrnuto a sečteno - satarlink určtě žádný převrat nezpůsobí. Musk je vizionář, nikoli revolucionář.Skrýt celý příspěvek

      • vakoplch
        17:15 07.05.2020

        Díky za obsáhlou informaci. No i když jsi asi mohl napsat: No vy si to představujete jako Hurvínek válku...:) Nicméně je škoda že ti chudáci kterým se snaží denně vymývat mozky si ...Zobrazit celý příspěvek

        Díky za obsáhlou informaci. No i když jsi asi mohl napsat: No vy si to představujete jako Hurvínek válku...:) Nicméně je škoda že ti chudáci kterým se snaží denně vymývat mozky si nebudou i nadále moct zadiskutovat třeba tady na armádních novinách...Mě osobně by jejich příspěvky velmi zajímali...Skrýt celý příspěvek

        • Horny
          23:24 07.05.2020

          Mohl, ale to by bylo hloupé a arogantní. Diskuse je od toho, aby si člověk vytříbil názor a případně se dozvěděl něco nového. Ani já nejsem v tomto oboru žádný odborník a o ...Zobrazit celý příspěvek

          Mohl, ale to by bylo hloupé a arogantní. Diskuse je od toho, aby si člověk vytříbil názor a případně se dozvěděl něco nového. Ani já nejsem v tomto oboru žádný odborník a o problematiku "vesmírného internetu" jsem se začal trošku zajímat vlastně až po vypuštění první ostré várky starlinků.Skrýt celý příspěvek

    • Roland
      13:00 07.05.2020

      Starlink hlavně bude Muscova tiskárna na peníze - a to v podstatě neomezená. A zaplatí mu všechno co bude chtít - i tu kolonii na Marsu

      Starlink hlavně bude Muscova tiskárna na peníze - a to v podstatě neomezená. A zaplatí mu všechno co bude chtít - i tu kolonii na Marsu

      • vakoplch
        17:04 07.05.2020

        Doufám i když nemusí to zainvestovat sám. Pokud cestu na Mars podnikne tak určitě nebude investovat sám. NASA si rozhodně nenechá ujít tuto příležitost a zaplatí si účast finančně ...Zobrazit celý příspěvek

        Doufám i když nemusí to zainvestovat sám. Pokud cestu na Mars podnikne tak určitě nebude investovat sám. NASA si rozhodně nenechá ujít tuto příležitost a zaplatí si účast finančně plus svojí spoluprácí...Ostatně odlehčená Starship se účastní konkurzu na lunární lander v rámci programu Artemis...No a kdo další bude mít zájem letět na Mars a přispět proto finančně Elonovi za třeba svého člověka na palubě? Co když bude mít zájem například Izrael i Irán? Jak bude Elon vybírat posádku? Může nakonec být posádka různorodá a potenciálně konfliktní jako ve Star treku? To by nebylo ku prospěchu věci...Volba posádky v tomto případě bude jistě zajímavá....Skrýt celý příspěvek

      • vakoplch
        19:20 07.05.2020

        PS: Kontrolní otázka :Nominovali by jste na místě Elona do posádky Starship mířící "dobýt" Mars Rusa? At už ano nebo ne tak proč? A čecha a proč?..... : )

        PS: Kontrolní otázka :Nominovali by jste na místě Elona do posádky Starship mířící "dobýt" Mars Rusa? At už ano nebo ne tak proč? A čecha a proč?..... : )

        • Roland
          20:59 07.05.2020

          Co se týká posádky v předchozím komentáři - ve vesmírných programech zatím platí, ze (podle mě primárně z důvodu astronomických nákladů v podstatě na cokoli) se vybírá hlavně podle ...Zobrazit celý příspěvek

          Co se týká posádky v předchozím komentáři - ve vesmírných programech zatím platí, ze (podle mě primárně z důvodu astronomických nákladů v podstatě na cokoli) se vybírá hlavně podle schopnosti a vhodnosti toho daného kandidáta (naštěstí)

          Co se týká toho ps: nenominoval, protože je tam nenulové riziko, ze by zemřel. A Čecha - ano - a čistě ze skromnosti sebe - svým blízkým bych to vysvětlil a ostatním bych nechyběl :)

          PPS. Pokud by byl někde účet na Muskovu ochranu, tak bych přispěl. Nevidím snad kromě Bezose nikoho stejného (a ani Bezos není tak rozjetý jako on). Byla by neskutečna škoda kdyby se mu něco stalo - takových vizionářu není mocSkrýt celý příspěvek

          • vakoplch
            22:11 07.05.2020

            No původně mě to napadlo jako odpověd na příspěvek trochu výše kde nějaký Rusofil shazuje Amíky tím že můžou být rádi že mají Elona...Jenže nerad jsem hádavý v takovém tom ...Zobrazit celý příspěvek

            No původně mě to napadlo jako odpověd na příspěvek trochu výše kde nějaký Rusofil shazuje Amíky tím že můžou být rádi že mají Elona...Jenže nerad jsem hádavý v takovém tom nekonečném kolovrátku který nikam nevede. No ,ale tady můžu odpovědět. Von Braun, Koroljov, Elon jsou jednotlivci kteří posunují pokrok. Současné USA jsou místo které nyní nejvíc přeje pokroku v kosmonautice a některých dalších odvětvích. Elon je tedy správný člověk na správném místě. Takže absolutní souhlas. Pokud by byl někde účet na Muskovu ochranu, tak bych přispěl. Nevidím snad kromě Bezose nikoho stejného (a ani Bezos není tak rozjetý jako on). Byla by neskutečna škoda kdyby se mu něco stalo - takových vizionářu není moc. Takže s dovolením podepisuji vaše slova. Ovšem co se týče Rusa na Starship s vámi nesouhlasím. Nedovedu si totiž představit starou dobrou Enterprise bez čechova...No a toho čecha máte taky špatně! Tam mám být se vší rozhodností Já! ... : ) Je ovšem reálné že i při nestranném výběru posádky se může nenadálí konflikt mezi doposud přátelskými národy na Zemi přenést na jejich zástupce ve vesmíru...Pokud u nich tedy nepřeváží síla osobního vztahu a odpovědnosti k misi...Podle této úvahy by se tedy měli vybírat pro mezinárodní posádku adepti co nejméně nacionalističtí...No a taky hlavně nějaký pořádný čech jak poleno!... : )Skrýt celý příspěvek

  • fotr
    08:30 07.05.2020

    V posledních letech neumí Rusko nic jiného než fňukat, vyhrožovat a škodit. Za současný stav si však mohou jen oni sami, místo aby snažili zlepšovat svoje vztahy s EU a USA, dělají ...Zobrazit celý příspěvek

    V posledních letech neumí Rusko nic jiného než fňukat, vyhrožovat a škodit. Za současný stav si však mohou jen oni sami, místo aby snažili zlepšovat svoje vztahy s EU a USA, dělají vše proto aby se zhoršovaly. Co čekali po anexi Krymu, po vraždách v Anglii a Německu nebo soustavných leteckých provokací v mezinárodním letovém prostoru? Našlo by se toho více ale pro ilustraci to stačí. Pro nikoho už nejsou partnerem a i když my jsme jen malá zemička, svět vidí jak se pokoušejí vměšovat do našich záležitostí a to jim rozhodně popularitu nepřidá.
    Osobně jsem teď velice zvědav jak dopadne ta kauza s údajným ruským agentem s ricinem, pokud se to potvrdí, výrazně to opět zhorší obraz Ruska vůči EU.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    08:26 07.05.2020

    Kazdy sa na nieco stazuje. Americki demokrati na to ze im Putin opet zvoli Trumpa. Trump na to, ze mu Cina nakazila krajinu a poslala ekonomiku do kolien, no Rusi sa boja, ze ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazdy sa na nieco stazuje. Americki demokrati na to ze im Putin opet zvoli Trumpa. Trump na to, ze mu Cina nakazila krajinu a poslala ekonomiku do kolien, no Rusi sa boja, ze Americania budu na Marse. Myslim, ze okrem "porovnavacov pipikov" je ludom sumafuk kto bude prvy na Marse, ale chcu aby to bolo co najskor a aby tam nasli nejakych martankov.Skrýt celý příspěvek

  • SofF
    03:05 07.05.2020

    s tím se dá souhlasit, a zároveň proč je takový rachot kolem Huawei 5G - jsou reálným silným soupeřem v této nové technologii USA, navíc staví levněji, takže se sešly hned dva ...Zobrazit celý příspěvek

    s tím se dá souhlasit, a zároveň proč je takový rachot kolem Huawei 5G - jsou reálným silným soupeřem v této nové technologii USA, navíc staví levněji, takže se sešly hned dva vážné důvody proč zakročit proti této mamutí čínské korporaci která je zřejmě provázána s čínským režimem podobně jako SpaceX s americkým.
    Rusové mají v tomto prázdné ruce tak není divu že je to straší. Sice mají kvalitní rakety, jenže v elektronice pořád zaostávají tak jediné aktivum jsou hodně spolehlivé ex-sovětské stroje, jenže ty už jsou staré a to co nabízí SpaceX sice není tak prověřené s minimální nehodovostí ale nabízí díky znovupoužitelnosti zajímavou výhodu. Možná je to dokope dát dohromady fungující jaderný pohon, ale i tak informační výhoda zůstane na straně USA i ČLR. Rusko je sice velká země ale v tomto závodu má hendikepy jak vůči USA tak Číně - Státy mají "generátor na peníze" a ˇcínani zase vysoce efektivní režim s diktátorskou alokací zdrojů a jejich efektivitě se jen tak něco nevyrovná. Teoreticky by měli mít navrch čínani, jenže ve Státech jsou profesionální podvodníci - nikdo jiný by nemohl hromadit takové dluhy a nezbankrotovat.
    Pro Rusko to je budíček, snadné peníze nikdy k ničemu dobrému nevedly, jen k utrácení bez přemýšlení.Skrýt celý příspěvek

    • Larry
      08:07 07.05.2020

      Rusové v elektronice nezaostávají, pokud by tomu tak bylo, nedokázali by vyrobit špičkové systémy REB (EW). samo NATO je hodnotí jako nebezpečné a schopné. SpaceX je projekt, který ...Zobrazit celý příspěvek

      Rusové v elektronice nezaostávají, pokud by tomu tak bylo, nedokázali by vyrobit špičkové systémy REB (EW). samo NATO je hodnotí jako nebezpečné a schopné. SpaceX je projekt, který má zajistit primárně pro armádu spojení z jakéhokoliv místa na Zemi na jiné místo, kdykoliv a spolehlivě.
      Rusové pracují na efektivních systémech rušení satelitní spojení a navigace.Skrýt celý příspěvek

      • Larry
        08:09 07.05.2020

        Strategové MO a AČR už pochopili že je potřeba držet krok se světem. :-)))
        viz nanosatelit VZLÚSat.

        Strategové MO a AČR už pochopili že je potřeba držet krok se světem. :-)))
        viz nanosatelit VZLÚSat.

      • RiMr71
        17:09 07.05.2020

        "Rusové v elektronice nezaostávají!

        ...přéééésněééé, proto každý touží po ruské telce, mobilu, káře a CPU a všechny kritické řídící systémy jsou madeinraša!!!

        "Rusové v elektronice nezaostávají!

        ...přéééésněééé, proto každý touží po ruské telce, mobilu, káře a CPU a všechny kritické řídící systémy jsou madeinraša!!!

    • pavel rampir
      08:08 07.05.2020

      ..ve Státech jsou profesionální podvodníci a v Číně vysoce efektivní diktátorský režim - a v Rusku je oboje...

      ..ve Státech jsou profesionální podvodníci a v Číně vysoce efektivní diktátorský režim - a v Rusku je oboje...

      • milan00
        17:09 08.05.2020

        Zlodej vidi v kazdom cloveku zlodeja.
        Najma v tom uspesnejsom, ako je on.
        V Rusku je iba bieda, hlad, blato, zufalstvo, vodka a drevene matriosky.

        Zlodej vidi v kazdom cloveku zlodeja.
        Najma v tom uspesnejsom, ako je on.
        V Rusku je iba bieda, hlad, blato, zufalstvo, vodka a drevene matriosky.

    • Jirosi
      12:37 07.05.2020

      " Teoreticky by měli mít navrch čínani, jenže ve Státech jsou profesionální podvodníci - nikdo jiný by nemohl hromadit takové dluhy a nezbankrotovat." Opět někdo neumí počítat. ...Zobrazit celý příspěvek

      " Teoreticky by měli mít navrch čínani, jenže ve Státech jsou profesionální podvodníci - nikdo jiný by nemohl hromadit takové dluhy a nezbankrotovat."

      Opět někdo neumí počítat. Bankrot se nepočítá z velikosti dluhu, ale ze schopnosti ho splácet.
      Krom toho USA ani nemají největší dluh...Skrýt celý příspěvek

      • Larry
        16:13 07.05.2020

        Právě proto, pokud by Čína vyžadovala splacení veškerých závazků které vůči nim mají USA, tak zbankrotují. Jenže to není v zájmu nikoho. Kšefty by skončili.

        Právě proto, pokud by Čína vyžadovala splacení veškerých závazků které vůči nim mají USA, tak zbankrotují. Jenže to není v zájmu nikoho. Kšefty by skončili.

        • Jirosi
          21:20 07.05.2020

          Tenhle už sem dlouho neslyšel! Zkuste jít z dobou: https://www.e15.cz/zahranicni/... Nestalo se vůbec ...Zobrazit celý příspěvek

          Tenhle už sem dlouho neslyšel!
          Zkuste jít z dobou:
          https://www.e15.cz/zahranicni/...

          Nestalo se vůbec nic.Skrýt celý příspěvek

        • Roland
          21:27 07.05.2020

          Zjistěte si jak velkou část USA dluhu Čína drží a jak velké má dolarové rezervy. A pak se zamyslete, co by se s tema rezervama stalo, kdyby dolar padnul.... (pokud pak ještě budete ...Zobrazit celý příspěvek

          Zjistěte si jak velkou část USA dluhu Čína drží a jak velké má dolarové rezervy. A pak se zamyslete, co by se s tema rezervama stalo, kdyby dolar padnul.... (pokud pak ještě budete chtít, tak do toho zahrňte co se deje s USA exportéry když jde dolar dolu...)Skrýt celý příspěvek

  • madrabbit
    22:56 06.05.2020

    Přijde mi to jako brekot - oni jsou lepší a mělo by se jim to zakázat. Co se zamyslet nad tím, že raketa R-7 má už hodně za sebou. Nebo třeba nad module Nauka. Nebo novými ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi to jako brekot - oni jsou lepší a mělo by se jim to zakázat.

    Co se zamyslet nad tím, že raketa R-7 má už hodně za sebou. Nebo třeba nad module Nauka. Nebo novými kosmodromy, .......Skrýt celý příspěvek

    • Poly
      10:19 07.05.2020

      Tristní na tom je to, že v jistém slova smyslu porážet ruský kosmický program dokáže jihoafričan s elektromobilem.

      Tristní na tom je to, že v jistém slova smyslu porážet ruský kosmický program dokáže jihoafričan s elektromobilem.

    • pjaro77
      01:13 09.05.2020

      Rusko má problém, že sa v kozmonautike derie pred neho aj Čína - viď nová kozmická loď. Pri ich výkone im to moc dlho nepotrvá. A kdeže je ruská Federacia ? Ako dlho sa s ňou ...Zobrazit celý příspěvek

      Rusko má problém, že sa v kozmonautike derie pred neho aj Čína - viď nová kozmická loď. Pri ich výkone im to moc dlho nepotrvá. A kdeže je ruská Federacia ? Ako dlho sa s ňou ešte budú párať ? Hlavne že ju párkrát premenovali a ukázali makety.
      Čo sa týka Starlinku, o Číne reč nebola, ale oni si moc dobre uvedomujú význam toho riešenia z vojenského hľadiska. Ak sa ukáže, že toto je sprána cesta pre BMS, skôr alebo neskôr sa budú snažiť o takú sieť.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    21:00 06.05.2020

    ...no je fakt že poslední zajímavý zářez ruské kosmonautiky byl ten s vrtačkou...

    ...no je fakt že poslední zajímavý zářez ruské kosmonautiky byl ten s vrtačkou...

  • Miroslav
    20:32 06.05.2020

    ,, Panebože, on sa snáď utopí" Znelo kedysi dávno z TV keď som sledoval priamy prenos z plávania na OH. Bol to akýsi afričan ktorého naučil plávať krátko predtým nejaký ...Zobrazit celý příspěvek

    ,, Panebože, on sa snáď utopí"

    Znelo kedysi dávno z TV keď som sledoval priamy prenos z plávania na OH. Bol to akýsi afričan ktorého naučil plávať krátko predtým nejaký misionár v jazere plnom krokodílov. Ostatní už boli dávno z vody keď sa oň topil v strede bazéna a z posledných síl šľapal vodu.

    A tak nejak je to aj s ruským vesmírnym programom. Síce sa topia a zaostávajú za ostatnými ale môžu povedať, že plávajú spolu so svetovou špičkou.

    Rusko nemá kapacity na veľké vesmírne programy. V prvom rade ide o peniaze. Aj oveľa bohatšia ESA, o NASA nehovoriac, musia vyberať len z prioritných programov. Na mnohé sa nikdy nedostane. Ako teda tomu môže Rusko konkurovať? No nemôže...

    A nejde len o sondy. Rusku dnes v prvom rade chýbajú nosiče schopné dostať sa za obežnú dráhu Zeme. Budem prekvapený ako sa do roku 2030 dostanú hoci nepilotovane na Mesiac, o pilotovaných letoch na Mars škoda hovoriť. Stačí pozrieť staré dokumenty na YouTube kde o niečo mladší Vladimír Vladimirovič rozpráva, ako do roku 2020 Rusko kolonizuje Mars.Skrýt celý příspěvek

    • vozik
      21:38 06.05.2020

      tie chybajuce nosice myslis pre pilotovane misie? lebo na nepilovane za zemsku obeznu drahu im bohate staci to, co maju. nebyt corony, tak uz tento rok mala startovat ...Zobrazit celý příspěvek

      tie chybajuce nosice myslis pre pilotovane misie? lebo na nepilovane za zemsku obeznu drahu im bohate staci to, co maju. nebyt corony, tak uz tento rok mala startovat rusko-europska misia k marsu na protone. takze poslat nieco nepilotovane na mesiac, nie je ziaden problem. len to by to nieco museli postavit.Skrýt celý příspěvek

      • satai
        21:44 06.05.2020

        Koronavirus byl spíš poslední kapka, dost se trápili i před tím...

        Koronavirus byl spíš poslední kapka, dost se trápili i před tím...

        • vozik
          23:56 06.05.2020

          ale tu misiu odlozila ESA a nie rusi. keby to bol cisto rusky projekt, tak som ohladne jeho realnosti naozaj skepticky, ale ESA nedrbla do toho stovky milionov eur s tym, aby to ...Zobrazit celý příspěvek

          ale tu misiu odlozila ESA a nie rusi. keby to bol cisto rusky projekt, tak som ohladne jeho realnosti naozaj skepticky, ale ESA nedrbla do toho stovky milionov eur s tym, aby to rusi ani nedokazali poslat k marsu. inak tento rok sa k marsu chystaju poslat sondu aj arabske emiraty na japonskej rakete. aj curiosity, najvacsi rover, co kedy na marse pristal, letel k marsu na obycajnom atlas V, ktory nebol ani v najsilnejsej konfiguracii. poslat sondu mimo zemsku obeznu drahu naozaj nie je taky problem.Skrýt celý příspěvek

      • Horny
        00:00 07.05.2020

        Jenže to není podstata problému - "něco postavit a vypustit do vesmíru" dneska dokáže kde kdo. Dnes jde o to dokázat to opakovaně mnohokrát a zároveň co nejlevněji. V tomto směru ...Zobrazit celý příspěvek

        Jenže to není podstata problému - "něco postavit a vypustit do vesmíru" dneska dokáže kde kdo. Dnes jde o to dokázat to opakovaně mnohokrát a zároveň co nejlevněji.

        V tomto směru se rusové prostě nechytají - jejich ekvivalent nosičů Atlas V a Delta IV, které jsou už na pokraji konce služby, ještě (po zhruba dvacetiletém vývoji) nezačal létat, zatímco v americe už létají (Falcon9/Heavy)/jsou na prahu aktivní služby nosiče další generace (OmegA, New Glen, Vulcan), "šílenost" SH/S raději nepočítám :QD.

        Jak jsou na tom doopravdy, odhaluje osud sítě OneWeb, která používala jako nosiče Sojuzy. Když to srovnáš se systémem Starlink/Falcon 9, ruská zaostalost vynikne naprosto jasně...Skrýt celý příspěvek

        • vozik
          00:08 07.05.2020

          ale ja nijako nespochybnujem zaostalost ruskeho kozmickeho programu. ale tvrdenie, ze sa rusi nedokazu dostat za zemsku obeznu drahu s nepilotovanymi misiami, je uplna blbost. ked ...Zobrazit celý příspěvek

          ale ja nijako nespochybnujem zaostalost ruskeho kozmickeho programu. ale tvrdenie, ze sa rusi nedokazu dostat za zemsku obeznu drahu s nepilotovanymi misiami, je uplna blbost. ked to dokazali s tymi istymi raketami pred 40 rokmi, dokazu to aj teraz. to je jedine co som chcel povedat. to ze im usiel vlak je jasne kazdemu, co sa o to trochu zaujima.Skrýt celý příspěvek

          • Horny
            08:37 07.05.2020

            Teoreticky to samozřejmě umí, jen to zatím v praxi jaksi nepředvedli (éru SSSR nepočítám). Ono je celkem jedno, jestli neumí, nebo z důvodu finančního nedostatku nemohou. Ostaně ...Zobrazit celý příspěvek

            Teoreticky to samozřejmě umí, jen to zatím v praxi jaksi nepředvedli (éru SSSR nepočítám). Ono je celkem jedno, jestli neumí, nebo z důvodu finančního nedostatku nemohou. Ostaně uvidíme, jak nakonec dopadne ExoMars.Skrýt celý příspěvek

          • vozik
            09:33 07.05.2020

            vlani vypustili na protone spektr-RG mimo obeznej drahy zeme, takze vedia to stale aj prakticky, nie len teoreticky. ich hlavny problem je, ze nemaju co vypustat, lebo prakticky ...Zobrazit celý příspěvek

            vlani vypustili na protone spektr-RG mimo obeznej drahy zeme, takze vedia to stale aj prakticky, nie len teoreticky. ich hlavny problem je, ze nemaju co vypustat, lebo prakticky rezignovali na kozmicky vyskum. jedine ze by sa inspirovali muskom a poslali tam ladu nivu. exomars moze zamozrejme zlyhat, ale tak dufam ze ESA vie co robi, ked sli do toho s nimi.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    20:12 06.05.2020

    Já nevím, čemu se mužici diví. Vždyť Američani před mnoha lety otevřeně deklarovali, že NASA je moc drahá a další vývoj kosmických technologií povedou soukromé firmy. Cilem bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    Já nevím, čemu se mužici diví. Vždyť Američani před mnoha lety otevřeně deklarovali, že NASA je moc drahá a další vývoj kosmických technologií povedou soukromé firmy. Cilem bylo snížení nákladů na vynášení do kosmu a to se podařilo. Tak to v anglosaském světě prostě chodí :-).Skrýt celý příspěvek

  • satai
    19:13 06.05.2020

    Vzorové kyselé hrozny.

    Vzorové kyselé hrozny.

  • Taran
    18:24 06.05.2020

    Dumpingové ceny, podpora vlády a NASA. Samozřejmě že USA platí víc než soukromníci jelikož jim běží smlouvy kde se prostě podepsala cena na tolik a tolik let či startů a ta je ...Zobrazit celý příspěvek

    Dumpingové ceny, podpora vlády a NASA. Samozřejmě že USA platí víc než soukromníci jelikož jim běží smlouvy kde se prostě podepsala cena na tolik a tolik let či startů a ta je pevná. To že SpaceX v čase klesají náklady se tam nepromítá takže můžou soukromníkům vesele nabízet levněji.Skrýt celý příspěvek

  • gangut
    18:16 06.05.2020

    Takže rusko sa obáva na základe jedného článku v novinách. A okrem Rogozina dumpingové ceny kritizuje aj ESA. Ale niektorým stačí...

    Takže rusko sa obáva na základe jedného článku v novinách. A okrem Rogozina dumpingové ceny kritizuje aj ESA. Ale niektorým stačí...

    • Arccos
      18:24 06.05.2020

      Dumpingové ceny jsou ceny, které jsou záměrně drženy pod náklady. To je vážné obvinění, které nikdo SpaceX nedokázal a ani dokázat nemůže, protože po desítkách startů za takovou ...Zobrazit celý příspěvek

      Dumpingové ceny jsou ceny, které jsou záměrně drženy pod náklady. To je vážné obvinění, které nikdo SpaceX nedokázal a ani dokázat nemůže, protože po desítkách startů za takovou cenu by soukromá společnost už dávno krachla. Ale některým stačí...
      Ohánět se dotacemi za státní starty je demagogická lež. Jednak ESA i Rusko ¨"své" kosmické firmy dotuje neustále, jednak starty, které SpaceX poskytuje NASA jsou dvakrát až třikrát levnější než za kolik je nabízela konkurence, tedy především dosavadní americký monopolní dodavatel ULA.Skrýt celý příspěvek

      • gangut
        10:21 07.05.2020

        Asi chýba pochopenie písaného textu. Takže ešte raz. Ked opominiem rusov, z ktorých majú frikulíni červeno pred očami, tak ESA kritizuje, že Space X predáva kapacitu pod nákladmi a ...Zobrazit celý příspěvek

        Asi chýba pochopenie písaného textu. Takže ešte raz. Ked opominiem rusov, z ktorých majú frikulíni červeno pred očami, tak ESA kritizuje, že Space X predáva kapacitu pod nákladmi a americká vláda im to kompenzuje zvýšenými platbami. Rusko své kosmické firmy nedotuje. To sú štátne firmy.Skrýt celý příspěvek

        • Arccos
          01:01 08.05.2020

          Ano, chýba, přečti si to ještě jednou: Že americká vláda něco kompenzuje zvýšenými platbami je demagogická lež. A je úplně jedno, jestli ji vypustí Rogozin, ESA nebo gangut. SpaceX ...Zobrazit celý příspěvek

          Ano, chýba, přečti si to ještě jednou: Že americká vláda něco kompenzuje zvýšenými platbami je demagogická lež. A je úplně jedno, jestli ji vypustí Rogozin, ESA nebo gangut. SpaceX vynáší náklady NASA a armády na základě nabídnuté ceny, která je dvakrát až třikrát nižší, než jakou nabídla konkurence. Jiné nabídky nebyly a ve SpaceX nejsou blbci, aby snižovali cenu, když nemusí. Ostatně, zisk z těchto vládních zakázek není o tolik vyšší, jak by se mohlo zdát. Cena totiž odráží výrazně vyšší náklady dané nadstandardními službami, které tyto zakázky vyžadují. Vypustit nákladní loď s citlivým nákladem k ISS opravdu není stejné jako vypustit běžnou civiliní družici. O armádních zakázkách a nadcházejícím pilotovaným letům ani nemluvě. Mimochodem, za vývoj pilotované lodi dostala SpaceX polovinu toho, co Boeing...Skrýt celý příspěvek

  • flanker.jirka
    18:04 06.05.2020

    Ruský kosmický průmysl je plný béčkových gerontů, kteří zbyli po SSSR doma, starší a schopní většinou odešli po rozapdu do USA nebo IZR. A noví mladí, jsou buď v zahraničí nebo se ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruský kosmický průmysl je plný béčkových gerontů, kteří zbyli po SSSR doma, starší a schopní většinou odešli po rozapdu do USA nebo IZR. A noví mladí, jsou buď v zahraničí nebo se musí krčit pod těmi dědky.
    Místo brekotu by měli zvážit vstup soukromých investorů, tak jako to provedli v USA.

    Na druhou stranu, se snažili udržet při životě MIR co nejdéle a na nové stanici se také dost vyšťavili.
    Všichni okolo byli rádi, že fungují pro pilotované lety právě Sojuzy. Jinak jsme tu dávno byli bez vesmírné stanice a výzkumu na ní.Skrýt celý příspěvek

  • Poly
    17:52 06.05.2020

    Čili Rusům není po chuti, že SpaceX uspěl v konkurenčním bojí bez toho, aniž by do něj lil stát prachy? Pokud tomu dobře rozumím, tak KSRPSC může přece taky lehce konkurovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Čili Rusům není po chuti, že SpaceX uspěl v konkurenčním bojí bez toho, aniž by do něj lil stát prachy? Pokud tomu dobře rozumím, tak KSRPSC může přece taky lehce konkurovat SpaceX, pokud bude alespoň trošičku schopný. Navíc má tu výhodu, že ho Ivan podrží, pokud se něco posere. SpaceX, pokud nevydělá, končí jako každá jiná neúspěšná firma v privátní sektoru. Tak to vypadá, když se někdo nezbaví sovětských praktik. I tu Ladu jim museli zachránit žabožrouti. Nemít plyn a atomovky, tak tam pomřou hlady a oligarchové by rozkradli zbytek.

    A jen tak mimochodem, zajímavé, že jim nevadí čínská aktivita na Měsíci, která je aktuálně mnohem větší než ta americká - Chang'e 4 anglosaský moc není. Holt i Ivan si musí dát majzla před Čínou, jinak dostane přes prsty.Skrýt celý příspěvek

    • CVN69
      19:03 06.05.2020

      Asi tak nějak. Rusáky deptá, že SpaceX jim nakonec tu "vesmírnou trampolínu", se kterou se Američanům vysmíval Rogozin, předvádějí naživo a ještě s ní decimují poslední zbytky ...Zobrazit celý příspěvek

      Asi tak nějak. Rusáky deptá, že SpaceX jim nakonec tu "vesmírnou trampolínu", se kterou se Američanům vysmíval Rogozin, předvádějí naživo a ještě s ní decimují poslední zbytky ruského kosmického průmyslu. Ten bezmocnej vztek z nich jenom čiší, protože jim konečně pomalu dochází, že se ocitli na vedlejší koleji. Nezájem NASA o ruskou spolupráci na projektu Gateway u Měsíce, kdy jim nabídli jen spolupráci na stavbě přechodových modulů, to jen podtrhuje.
      A bude hůř. Po vyřazení nosiče Atlas V přijde ruský Energomaš o velkou část příjmů z motorů RD-180/181, přičemž výpadek mu Roskosmos zvýšeným odběrem nijak nevynahradí, protože zatím nemá čím. Nový nosič Sojuz-6, který by měl jejich motory používat, je v plánu až na rok 2025, takže reálně o několik let později.

      Podrobnosti o Energomaš třeba zde: https://spacenews.com/energoma... Skrýt celý příspěvek

    • CVN69
      19:05 06.05.2020

      Jinak s tou Ladou doporučuji najít si dokument Švéd v žigulíku. Nádherná sonda do široké ruské duše a ruských nejen manažerských praktik a schopností.

      Jinak s tou Ladou doporučuji najít si dokument Švéd v žigulíku. Nádherná sonda do široké ruské duše a ruských nejen manažerských praktik a schopností.

      • hurvo
        22:16 06.05.2020

        3000 zamestnancov v pivnici bez pracovnej naplne , pri prichode kontroly sa zamykaju v miestnostiach. Podnikova vyletna rekreacna lod s plnou posadkou platena z podniku, o ktorej ...Zobrazit celý příspěvek

        3000 zamestnancov v pivnici bez pracovnej naplne , pri prichode kontroly sa zamykaju v miestnostiach.
        Podnikova vyletna rekreacna lod s plnou posadkou platena z podniku, o ktorej existencii vie zopar pamatnikov :D
        Utajene rekreacne stredisko firmy, v ktorom pri prichode andersona tetky narychlo v panike natieraju obrubniky na bielo :D
        Rozmaznani otuzilci ktori sa dozadovali novej sneznej frezy pre klub otuzilcov, odmietli darovanu lebo ma uz par mesiacov a oni chceli cisto novu.

        Najlepsi komentar zamestnancov: Pan anderson to nemysli zle , ale ked prisiel on tak zrazu vsade same problemy, dovtedy sme ziadny problem nemali a vsetko bolo v poriadku :DSkrýt celý příspěvek

      • gangut
        10:23 07.05.2020

        Iste ale treba sa ešte pozrieť na české manažerské schopnosti. Alebo snáď Škodu nezachraňovali nemci? Alebo príbeh Tatry, Letu alebo Aera...

        Iste ale treba sa ešte pozrieť na české manažerské schopnosti. Alebo snáď Škodu nezachraňovali nemci? Alebo príbeh Tatry, Letu alebo Aera...

        • pjaro77
          01:24 09.05.2020

          Ehm, tak slováci patria medzi tých posledných, čo by mohli kritizovať české schopnosti.

          Ehm, tak slováci patria medzi tých posledných, čo by mohli kritizovať české schopnosti.

  • Englbert
    17:48 06.05.2020

    Kreml neumi vyuzit to co ma k dispozici a poohlizi se po mesici a marsu. Jakykoliv jiny narod by s uzemim a nerostnym bohatstvim jake maji k dispozici rusaci, byl ten nejbohatsi na ...Zobrazit celý příspěvek

    Kreml neumi vyuzit to co ma k dispozici a poohlizi se po mesici a marsu. Jakykoliv jiny narod by s uzemim a nerostnym bohatstvim jake maji k dispozici rusaci, byl ten nejbohatsi na svete. 90 procent obyvatel by si tam zilo jako dnes norove ci svycari. Jenomze rusaci jsou neschopni a lini cokoliv vytvaret a budovat. Radeji vse ukradnou ci okupuji. Bezpracne.Skrýt celý příspěvek

    • Sidon
      18:02 06.05.2020

      Ac mi jsou rezimy soucasneho nebo sovetskeho Ruska z hloubi duse odporne, proti Rusum jako jednotlivcum nic nemam (to koneckoncu proti zadnemu narodu). Prestoze nekolik generaci ...Zobrazit celý příspěvek

      Ac mi jsou rezimy soucasneho nebo sovetskeho Ruska z hloubi duse odporne, proti Rusum jako jednotlivcum nic nemam (to koneckoncu proti zadnemu narodu). Prestoze nekolik generaci krutovlady se na jejich myslich podepsalo, jak jsem mel moznost posoudit podle tech, se kterymi jsem se setkal. Problem je spis v tom, ze ta zeme stravila poslednich sto let systematickym vyhanenim a vyhlazovanim svych elit, ktere projevily nejake skrupule. Tak se dnes neni moc co divit, ze sveho potencialu neumi vyuzit. Cloveku jich muze byt na jednu stranu lito, na druhou stranu pomoci si ovsem musi sami.Skrýt celý příspěvek

      • Nesher
        08:54 07.05.2020

        To je sice fakt, ale kdo za to může? Jedině Rusové sami, nikdo jiný. Ten problém je v nich samotných, v jejich kultuře, myšlení...... A nejhorší na tom je, že jim není pomoci, ...Zobrazit celý příspěvek

        To je sice fakt, ale kdo za to může? Jedině Rusové sami, nikdo jiný. Ten problém je v nich samotných, v jejich kultuře, myšlení...... A nejhorší na tom je, že jim není pomoci, protože oni si vůbec neuvědomují, že je něco špatně. A dokud se toto nezmění, tak to lepší nebude. Prostě kombinace Horní Volty a benzínové pumpy.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2