Rusko obnoví na Krymu výrobu obřích vznášedel Zubr
- 5. 7. 2017
- 134 komentářů
- Jan Grohmann
Podle ruského deníku Izvestija ruské námořnictvo v roce 2018 obnoví výrobu obřích vznášedel Zubr (Projekt 1232.2). Vznášedla nahradí relativně nové, ale problémy stíhané výsadkové lodě třídy Djugoň.
Ruské námořnictvo a námořní pěchota pro obojživelné operace využívá několik typů výsadkových lodí a člunů. Dlužno dodat, že následující výčet nezohledňuje technicky stav (operační nasaditelnost, bojeschopnost) jednotlivých plavidel.
Ruské námořnictvo provozuje čtyři 50 let staré tankové výsadkové lodě třídy Aligator (Projekt 1171; prázdný výtlak 3400 t) a 15 tankových výsadkových lodí třídy Ropucha (Projekt 775; 2200 t) - plavidla třídy Ropucha jsou stará 30 až 40 let.
Dále se ruské námořnictvo opírá o řadu menších výsadkových člunů - 12 člunů třídy Serna (Projekt 11770; 61 t), 13 člunů třídy Ondatra (Projekt 1176; 90 t) a pět nových výsadkových člunů třídy Djugoň (Projekt 21820; 280 t). Kromě toho ruské námořnictvo provozuje i dvě zmiňovaná vznášedla třídy Zubr (Projekt 1232.2; 340 t).
Původně Rusko plánovalo vyrobit 11 lodí třídy Djugoň jako náhradu za lodě třídy Serna a Ondatra. Djugoň konstrukčně vychází z třídy Serna, ale je větší a uveze mnohem více nákladu.
V roce 2013 ale velení ruského námořnictva doporučilo výrobu lodí třídy Djugoň zastavit kvůli “vážným konstrukčním chybám.” Lodě byly projektovány na rychlost až 40 uzlů, ale při takto velkých rychlostech docházelo k poškozování trupu vlivem “hydrodynamického šoku”. Rusku se také nedostává velkých dieselových motorů vhodných pro pohon lodí třídy Djugoň.
Kreml se proto rozhodl pro obnovení výroby obřích vznášedel třídy Zubr - největších vznášedel na světě. Vznášedlo dokáže unést náklad až 150 t, tj. tři tanky nebo deset kolových obrněných vozidel (BTR-82) nebo až 500 členů námořní pěchoty.
Obnovení výroby vznášedel Zubr je součástí ruského státního programu zbrojení na období 2018 – 2025. „Během Vojensko-námořního salonu (skončil 2. července - pozn. red.) bude představena řada nových projektů, včetně projektu lodí na vzduchovém polštáři, které budeme znovu vyrábět v rámci nového státního zbrojního programu,” uvedl Alexej Rachmanov, prezident Sjednocené loďařské korporace.
Stavba vznášedel Zubr je možná díky ruské anexi Krymu, kdy se Rusko zmocnilo také ukrajinských (tedy dnes již ruských) loděnic More. Závod More byl Ruskem znárodněn v květnu 2015. More je výrobcem lodí pro vojenské i nevojenské účely: lodí na ponorných křídlech, na vzdušné podušce, na vzdušné kaverně, kluzáků a také jachet a člunů s trupy ze slitin hliníku a hořčíku.
Pohon vznášedla Zubr zajišťuje pět turbovrtulových motorů Kuzněcov NK-12MV (5×8,7 MW) - dva slouží pro vytváření vzduchového polštáře, tři pro pohon lodě. Stejné motory pohání i bombardéry Tu-95.
Pohyb vpřed zajišťují tři čtyřlisté stavitelné vrtule o průměru 5,5 m, v trupu jsou dále čtyři ventilátory o průměru 2,5 m, které vytváří vzduchový polštář pod vznášedlem. Díky své konstrukci a výkonným motorům se dokáže Zubr pohybovat rychlostí až 130 km/h.
K palebné podpoře výsadku námořní pěchoty slouží dva raketové komplety, každý pro vypouštění dvaadvaceti 122mm neřízených střel. Protivzdušnou obranu zajišťují čtyři čtyřnásobné protiletadlové raketové komplety krátkého dosahu Igla-1M a dvě věže AK-630M, každá se šestihlavňovým 30mm rotačním kanónem.
Podle Andreje Frolova, šéfredaktora magazínu Vývoz zbraní, ruské námořnictvo plánuje vznášedla nasadit v oblastech Černého, Baltského a Kaspického moře. Zubr je podle deníku Izvestija schopen přistát na 78 % světového pobřeží, klasické výsadkové lodě pouze na 14 % světového pobřeží.
Podle deníku Izvestija jde vznášedlo Zubr jen obtížně zaměřit radarem, neboť při plavbě Zubr vytváří mohutnou clonu z vodní tříště, která rozbíjí radarový odraz plavidla.
Zdroj: Izvestija
Související články
Ruská stíhačka T-50: Další prototypy a start sériové výroby
V příštím roce začnou letecké testy desátého a jedenáctého prototypu stíhaček T-50 s novými motory ...
- 07.06.2017
- 358 komentářů
- Jan Grohmann
Ruská armáda koupí bojová vozidla BMPT Terminátor
Ruská firma UralVagonZavod (UVZ) se připravuje na zahájení sériové výroby bojového vozidla podpory ...
- 19.06.2017
- 39 komentářů
- Jan Grohmann
Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth poprvé na moři
V úterý nová letadlová loď Královského námořnictva HMS Queen Elizabeth (R08) poprvé opustila skotské ...
- 29.06.2017
- 182 komentářů
- Jan Grohmann
Fregaty Type 26: Ochránci letadlových lodí britského námořnictva
Ministerstvo obrany Velké Británie objednalo u BAE Systems stavbu prvních tří fregat Type 26. ...
- 03.07.2017
- 32 komentářů
- Jan Grohmann
simpanz: chce to po mně přihlášení. Ale dal jsem googla a už jsem tam toho zubra na čínském přepravním plavidle viděl. Takže si rozumíme. Ty ostrovy jsou v kontinentální ...Zobrazit celý příspěvek
simpanz:
chce to po mně přihlášení. Ale dal jsem googla a už jsem tam toho zubra na čínském přepravním plavidle viděl. Takže si rozumíme.
Ty ostrovy jsou v kontinentální sféře Číny. Nachází se v hraničních mořích. Právě kvůli nim ty LCAC hlavně pořizují.
Upřímně nejsem si jistej, jak moc to dokáže jezdit po souši. Nikdy jsem to neviděl dál než na pobřeží.Skrýt celý příspěvekcernakus Čína má několik LPD a LCAC, máš pravdu že LHD nemá. To co má můžeš brát jako testovací vzorek. LHD Rusove to zkoušeli Mistralem. Američani maj koncept předsunute ...Zobrazit celý příspěvek
cernakus
Čína má několik LPD a LCAC, máš pravdu že LHD nemá. To co má můžeš brát jako testovací vzorek. LHD Rusove to zkoušeli Mistralem. Američani maj koncept předsunute plovoucí základny kdy nosičLCAC slouží jako překladiště z většího transportního plavidla do LCAC. Ano, není to pro první vlnu. Sem teď v Belgii a odkazy normalně otevřu, tak zkus china LCAC pres google.
Jak chápeš umělý ostrovy? Třeba Fiery Cross Reef, Mischief Reef, Subi Reef.
Souhlasím že pro potřeby Černého moře a Kaspiku určitě dobrý.
Jestli to muže mit dalsi vyuzití, třeba na poušti (chudáci turbíny), nebo operace v zaminovanejch územích (měrnej tlak), hranice pribaltiků (nenapadný to neni) to asi nezkoušeli ani Rusové.Skrýt celý příspěveksimpanz: sice odkazy jsou chybné, ale tuším, že způsob je typu tender či podobně. To se sice hodí na přepravu z přístavu A do přístavu B, ale není to vhodné na přepravu z ...Zobrazit celý příspěvek
simpanz:
sice odkazy jsou chybné, ale tuším, že způsob je typu tender či podobně. To se sice hodí na přepravu z přístavu A do přístavu B, ale není to vhodné na přepravu z přístavu A do vyloďovacího místa C.
Americké LCAC vyjedou z LHD plně připraveny na vylodění.
Zubr je prostě jen pro operace v rámci hraničních moří. Což však jak Rusku, tak Číně stačí. Na rozdíl od USA jsou jejich vzorce chování kontinentálně imperiální.Skrýt celý příspěvekobnově výroby nic nebrání. Těsně před obsazením Krymu byl druhý Zubr a digitalizovaný plány odeslány do Číny(obchodní dohoda, ne evakuace). Ta má teď 4 operační kusy a další staví. ...Zobrazit celý příspěvek
obnově výroby nic nebrání. Těsně před obsazením Krymu byl druhý Zubr a digitalizovaný plány odeslány do Číny(obchodní dohoda, ne evakuace). Ta má teď 4 operační kusy a další staví. Problém přepravy řeší Čína takto.
https://www.sinodefenceforum.c...
https://www.sinodefenceforum.c...
https://www.sinodefenceforum.c...
Podobně řešej dopravu menších jednotek i USA, např. minolovky do Bahrainu
https://www.sinodefenceforum.c... Skrýt celý příspěvekvlasto: Vyšší spotřeba nevadí. Problém je hlavně limit "sea state", 4 je už s výhradou a to nejsou žádné pořádné vlny. Druhý problém je, že jsou děsně velké a nevejdou se na ...Zobrazit celý příspěvek
vlasto:
Vyšší spotřeba nevadí. Problém je hlavně limit "sea state", 4 je už s výhradou a to nejsou žádné pořádné vlny.
Druhý problém je, že jsou děsně velké a nevejdou se na výsadkové lodi. Takže musí doplout k místu vylodění po své ose, což opět naráží na problém viz výše. Malý akční rádius je pak takový oříšek na dortu :-)
Zubři se tak hodí do uzavřených moří (Černé, Baltské, Kaspické, Ochotské...)
Američané pak výsadková plavidla mají včetně LCAC, které jsou sice podstatně menší než Zubr, ale mohou být minimálně dvě přepravována na LHD, které je na oceánskou plavbu perfektně připraveno.Skrýt celý příspěvekshal: "Já jsem jedině pro. Čím dříve se Rusko zase uzbrojí, tím líp"
jasně, rozpad státních struktur země s jaderným arzenálem přinese světu mnohem více míru... ach jo.shal: "Já jsem jedině pro. Čím dříve se Rusko zase uzbrojí, tím líp"
jasně, rozpad státních struktur země s jaderným arzenálem přinese světu mnohem více míru... ach jo.Tak pri velkych krajinach maju vysadkove vojska zmysel aj pri obrane. Tento Zubr vyzera, ze ma same superlativy. Brutalna maximalka, pristane pomaly vsade, radarom tazko ...Zobrazit celý příspěvek
Tak pri velkych krajinach maju vysadkove vojska zmysel aj pri obrane. Tento Zubr vyzera, ze ma same superlativy. Brutalna maximalka, pristane pomaly vsade, radarom tazko zistitelny..preco potom napr americania experimentuju s katamaranmi a hydrodynamickymi kridlami? V com je pri vznasadlach pes zakopany? Mala kapacita? Neschopny dostatocne stabilnej plavby na otvorenom mori?Skrýt celý příspěvek
loděnice More nejsou vybrány náhodou již je tam vyráběli a také to hodně pomůže ekonomice Krymského ...Zobrazit celý příspěvek
loděnice More nejsou vybrány náhodou již je tam vyráběli a také to hodně pomůže ekonomice Krymského poloostrova...
http://www.eurasia24.cz/vojens...
„Za Sovětského svazu vyrobil závod společně s petrohradskou projekční a konstrukční kanceláří Almaz kolem deseti Zubrů. Před nedávnem jsme společně probírali otázku pokračování výroby těchto plavidel. Jsme připraveni a chceme se k svojí historicky dané specializaci vrátit,“ uvedl dále. Začinjajev také upřesnil, že závod plánuje výrobu zmodernizovaného člunu Zubr se zlepšenými provozními charakteristikami a bojovými vlastnostmi."Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...