Ruské letectvo získalo další stíhací bombardéry Su-34
- 12. 6. 2014
- 9 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské letectvo před pár dny zavedlo do výzbroje další tři stíhací bombardéry Suchoj Su-34 „Fullback“. Letadla jsou součástí třetí objednávky na 92 letounů podepsané v roce 2012.
Ruské letectvo mělo na konci roku 2013 ve výzbroji 37 stíhacích bombardérů Su-34. Již třetí objednávka z roku 2012 na dalších 92 letadel se začala plnit v těchto dnech.
Před pár dny dosedly na letiště Baltimor ve Voroněži v jihozápadním Rusku první tři letouny třetí objednávky. Všech 92 letounů třetí objednávky získá ruské letectvo do konce roku 2020. Rusové počítají výhledově s pořízením 150 až 200 kusů Su-34.
Pořízení moderních stíhacích bombardérů Su-34 je součástí velkého modernizačního plánu ruského letectva. Ruští piloti se v nejbližších letech mohou těšit na 200 nových letadel a vrtulníků.
Z letadel to jsou například víceúčelový Suchoj T-50, Su-30SM a Su-35 nebo cvičný Jakolev Jak-130. Vrtulníky pak zastupují Mil Mi-28N či Kamov Ka-50/52. Součástí širšího modernizačního úsilí je i vývoj nového strategického bombardéru PAK-DA.
Video: Su-34 v akci. / YouTube
Vývoj stíhacího bombardéru Su-34, odvozeného od stíhače Su-27, začal v polovině 80. let. První prototyp Su-34 vzlétl v roce 1990. Avšak s rozpadem sovětského impéria a ruským chaosem 90. let bylo zařazení letounů do výzbroje stále odkládáno až do poloviny minulého desetiletí.
Su-34 je dvoumotorový stíhací bombardovací a útočný letoun. Charakteristickým rozpoznávacím znakem je kabina, ve které pilot a operátor sedí vedle sebe. Nepřehlédnutelný je i „ocas" letounu s ukrytým radarem pro sledování zadní polosféry letounu.
Letoun je určen k ničení pozemních cílů nacházejících se v hloubce území protivníka. Su-34 umí ničit radiolokátory protivníka, hladinová plavidla i ponorky. Je schopen provádět taktický průzkum, radioelektronický boj nebo doplňovat palivo jiným letounům.
Vzletová hmotnost Su-34 je 45 tun a na svých 12 závěsnících unese až 8 tun výzbroje. Může jít o protizemní střely Kh-59MK s 300kg konvenční bojovou hlavicí a doletem 285 kilometrů nebo obří Kh-22 (dolet až 600 km) s tunovou konvenční nebo nukleární hlavicí určenou k ničení letadlových lodí a jejích doprovodu.
Zdroj: IHS Janes, Suchoj
Související články
Ruské projekty nové generace velmi rychlých vrtulníků
Ruský průmysl odpovídá na americký program velmi rychlých strojů s kolmým startem a přistáním JMR/ ...
- 22.05.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Nový ruský bombardér PAK-DA již v roce 2019
Prototyp nového ruského dalekonosného bombardéru PAK-DA (Perspektivnyi Aviatsionnyi Kompleks - ...
- 29.05.2014
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské projekty bojových bezpilotních letadel
Ruský vojenský průmysl pracuje na nové generaci bojových bezpilotních letadel. Vývoj bojových dronů ...
- 02.06.2014
- 3 komentářů
- Jan Grohmann
Nehoda ruské stíhačky Suchoj T-50
Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se ...
- 11.06.2014
- 6 komentářů
- Jan Grohmann
Pro Nemo - vše je způsobeno tím, že se nepočítalo s tak rozsáhlou výrobou (jednu dobu to s celým projektem vypadalo hodně bledě) a především se nepočítalo s tím, že by ruské ...Zobrazit celý příspěvek
Pro Nemo - vše je způsobeno tím, že se nepočítalo s tak rozsáhlou výrobou (jednu dobu to s celým projektem vypadalo hodně bledě) a především se nepočítalo s tím, že by ruské letectvo požadovalo tak rychlé dodávky (původně měly být rozloženy i z rozpočtových důvodů do delšího období). Ale vzhledem k upuštění od modernizace části Su-24 a celkové tendenci k vojenskému posilování nastala ta situace, že výrobní závod nestíhá.
Ale pro připomenutí - s podobným problémem se potýkala i výroba Jak-130, byly navrhovány podobné varianty - a nakonec se uspokojivého výsledku dosáhlo jen reorganizací výroby. Takže si myslím, že v tomhle případě to bude podobnéSkrýt celý příspěvekKrásný stroj, osobně se mi ruský /sovětský/ desing letounů líbil vždy víc než bachratý západních strojů. Nicméně, jak už se psalo jinde a příznávají to i v HR tak nemají dostatek ...Zobrazit celý příspěvek
Krásný stroj, osobně se mi ruský /sovětský/ desing letounů líbil vždy víc než bachratý západních strojů.
Nicméně, jak už se psalo jinde a příznávají to i v HR tak nemají dostatek kvalifikovaných pracovníků na rychlou výrobu. Dokonce v případě inovované SU-27 uvažují o přesunu výroby do Číny protože v místě (Amuru) nejsou lidi....Skrýt celý příspěvekyndulon: ad2. To výrazně delší žihadlo si mohli konstruktéři dovolit, protože vystupuje z trupu mnohem výše nad osami motorů, než u jiných verzí. Navíc má Su-34 i vyšší podvozek ...Zobrazit celý příspěvek
yndulon:
ad2. To výrazně delší žihadlo si mohli konstruktéři dovolit, protože vystupuje z trupu mnohem výše nad osami motorů, než u jiných verzí. Navíc má Su-34 i vyšší podvozek a nehrozí tak brnknutí o dráhu, při natažení letounu.
Výhody jsou nasnadě. Aerodynamická čistota hřbetu za kabinou, který plynule přechází až do žihadla, více místa na systémy, na palivo, na brzdící padáky a méně problémů s horkými výtokovými spalinami od motorů.
Ale to, že je větší žihadlo, ještě neznamená že je větší i anténa zadního radiolokátoru. Podle všeho má Su-34 stejný typ N012 Kopjo-DL, jako Su-35.
ad3. Ano může, i když není jasné, zda byla jejich jediná řízená střela, která to dokáže, R-73ME, zařazena do výzbroje. Ale v souvislosti s nástupem nových bojových letadel se údajně chystají i nové řs které tyto schopnosti mít budou.Skrýt celý příspěvekmozete mi prosim vas objasnit par veci? 1.) ma aj nejake ine lietadlo radar vzadu ako SU-34? 2.) ak ano tak preco prave SU-34 ma takto vyrazne ten radar umiestneny? 3.) tym ...Zobrazit celý příspěvek
mozete mi prosim vas objasnit par veci?
1.)
ma aj nejake ine lietadlo radar vzadu ako SU-34?
2.)
ak ano tak preco prave SU-34 ma takto vyrazne ten radar umiestneny?
3.)
tym padom moze odpalit strelu smerom dozadu? alebo je radar urceny iba na prieskum?
vdakaSkrýt celý příspěvekTitulní foto letadla pro 21.století stojícího na vzletové dráze z poloviny 20.století. Klasicky rozbitý nerovný betonový povrch. Ještě bude dlouho trvat (jestli vůbec někdy), kdy ...Zobrazit celý příspěvek
Titulní foto letadla pro 21.století stojícího na vzletové dráze z poloviny 20.století. Klasicky rozbitý nerovný betonový povrch. Ještě bude dlouho trvat (jestli vůbec někdy), kdy Rusko bude mít kompletní infrastrukturu na úrovni.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...