Ruské a běloruské letectvo posiluje
- 20. 1. 2013
- 7 komentářů
- Michal Polák
Těsně před Vánocemi byla oznámena dohoda o dodávkách ruských pokročilých cvičných a lehkých bojových letounů Jak-130 do Běloruska. Navíc už na začátku října ruské letectvo obdrželo první sériové stroje Jak-130. Na konci prosince pak navíc Rusové oznámili, že nakoupí další třicítku víceúčelových stíhacích letounů Su-30.
Prvních šest Jaků-130 pro ruské letectvo
4. října, shodnou okolností na výročí vypuštění první družice Sputnik, bylo ruskému letectvu dodáno prvních šest sériových letadel Jak-130. Přiletěly po vlastní ose z letiště v Irkutu na letiště v Borisoglebsku, kde podstoupí sérii ověřovacích testů. Již dříve Rusko objednalo u výrobce celkem 55 letounů tohoto typu, jež mají být dodány do roku 2015. Do budoucna lze předpokládat další navýšení.
Připomeňme, že Jak-130 je dvoumístný proudový podzvukový letoun určený k pokročilému výcviku. Vedle toho může být použit jako tzv. lehký stíhač, respektive bitevník. Na celkem devíti pylonech pod křídly lze podvěsit řízenou i neřízenou výzbroj určenou proti vzdušným, pozemním i námořním cílům. O pohon se stará dvojice proudových motorů Progress Al-222-25. Letoun dosahuje maximální rychlosti 1 050 km/hod a dokáže dostoupat až do výšky 12 500 m.
Foto: Jak-130 a M-346 Master je v podstatě stejný letoun. Oba stroje vyvinul společně ruský Jakolev a italská Alenia Aermacchi. / Alenia Aermacchi
V podstatě dvojníkem Jaku-130 je italský M-346 Master, který má vyrábět a nabízet pro jiné spektrum zákazníků italská Alenia Aermacchi. Zatímco Jak-130 zamíří krom Ruska do Alžírska a Běloruska, M-346 Master zase do Itálie, Singapuru a Izraele.
Bělorusko kupuje zatím jen čtveřici letounů JAK-130
Nejnovějším zákazníkem pokročilých stíhaček Jak-130 je Bělorusko. Těsně před Vánoci přinesla ruská tisková agentura RIA Novosti zprávu, že byl podepsán definitivní kontrakt mezi běloruským ministrem obrany a zprostředkovatelem obchodu IRKUT Corporation (člen United Aircraft Corporation). Trochu překvapující je, že dodány mají být do roku 2015 pouze čtyři stroje a o obci na další se nehovoří.
Foto: Jak-130 / YouTube
Běloruské letectvo má v současné době ve výzbroji české cvičné letouny Aero L-39C, které si pořídilo z Ukrajiny. Páteř taktického letectva Běloruska tvoří zastarávající MiGy-29, z nichž dvanáct se má modernizovat na standard MiG-29BM (Bolyshaya Modernizaciya). Jak-130 se tak vlastně stane nejmodernějším letounem ve výzbroji.
V arzenálu běloruského letectva je pak ještě zhruba dvacítka starých Su-25 v nejasném stavu. Je tedy dost možné, že Jak-130 se má stát jejich nástupcem a do budoucna zároveň typem, který v sobě skloubí jak úlohu výcviku, tak i přímé podpory pozemních vojsk.
Foto: Suchoj Su-30SM / Wikipedia, Canberra5986
Rusko kupuje Su-30SM
Před Vánoci bylo také oznámeno navýšení počtu objednaných víceúčelových stíhacích letounů Su-30SM pro ruské letectvo. Do roku 2016 má dostat další třicítku těchto strojů (celkově bude mít Rusko 60 strojů Su-30SM), které konstrukčně vychází z původně ryze stíhacího Su-27, který patří dodnes mezi vůbec nejvýkonnější stíhací letouny a poskytuje dostatečnou rezervu pro další modernizace.
Zdá se, že ruský letecký průmysl opět nabývá na významu a řeči o modernizaci ruského letectva nebyly plané. Ještě před koncem roku Rusové zalétali již čtvrtý prototyp stíhacího letounu 5. generace Suchoj PAK FA.
Související články
Jak-130: Perspektivní lehký ruský bitevník
Rusové nejen modernizují stávající typy vojenských letadel, ale vyvíjejí nové. Jedním z nich je také ...
- 28.06.2012
- 3 komentářů
- Michal Polák
Izraelci kupují 30 cvičných letounů M-346 Master
Alenia Aermacchi před několika dny oficiálně oznámila prodej třiceti svých cvičných letounů typu ...
- 26.07.2012
- 5 komentářů
- Michal Polák
Uganda má zájem o dalších šest Su-30
Prvních šest víceúčelových stíhacích letounů bylo do Ugandy dodáno na základě dohody z roku 2011. ...
- 13.10.2012
- 12 komentářů
- Michal Polák
Konkurence Gripenu: Su-30 a MiG-35
JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají ...
- 05.12.2012
- 14 komentářů
- Michal Polák
Tak ony Su-30, to mají být indické stroje první série, které byly do Ruska vráceny a mají být Bělorusku prodány za výrazně nižší cenu - právě to je podle mne důvodem této akvizice. ...Zobrazit celý příspěvek
Tak ony Su-30, to mají být indické stroje první série, které byly do Ruska vráceny a mají být Bělorusku prodány za výrazně nižší cenu - právě to je podle mne důvodem této akvizice. Takže pak by se také nabízela úvaha, že Su-3O mají nahradit Su-27 - to je ale jen moje dedukceSkrýt celý příspěvek
K vyřazení Su-27 mělo dojít 7. prosince. Osud dosud provozovaných letounů dosud není jasný a žádný zmiňovaný prodej nebyl potvrzen, ačkoliv ani vyloučen. Ostatně Ukrajina letouny ...Zobrazit celý příspěvek
K vyřazení Su-27 mělo dojít 7. prosince. Osud dosud provozovaných letounů dosud není jasný a žádný zmiňovaný prodej nebyl potvrzen, ačkoliv ani vyloučen. Ostatně Ukrajina letouny ztrácena nebo prodávala už postupně. Původní Su-27UB měly být modernizovány na Su-27UBM1. Ve výzbroji měli Bělorusové ještě Su-27P. Od každého výše zmíněného typu byl po jednom stroji ztracen při havárii. Některé letouny byly prodány do Angoly, jeden do Velké Británie údajně (nezjišťoval jsem účel) a další převeden nebo převedeny pro účely zřejmě pozemního výcviku. Údajně nakonec mělo Bělorusko 17x Su-27P a 4x Su-27UBM1.
Jinak podle toho, co lze dohledat zamýšlí Bělorusko Jak-130 v první řadě pro účely výcviku. Přesto v rámci něho lze předpokládat dosažení "bojové způsobilosti". U nás také jsou L-159 pro účely výcviku a zároveň slouží jako hlavní typ pro CAS (blízkou leteckou podporu). Do budoucna Bělorusko také údajně nevylučuje nákup Su-30, což by bylo vzhledem ke stáží provozovaných MiGů možné, ale pak by bylo nelogické proč by se zbavovali Bělorusové předchůdce, tedy Su-27. I když důvodem mohl být horší technický stav i provozní náklady. Přeci jen Su-27 je větší a vždy byl všeobecně řečeno dražší než právě MiG-29.Skrýt celý příspěvekTak o tom zájmu firmy ECA, o použití Su-27 k nácviku leteckých soubojů se mluvilo už někdy v roce 2008, proběhla pokud vím tři jednání, ale k definitivnímu závěru se nedošlo. A ...Zobrazit celý příspěvek
Tak o tom zájmu firmy ECA, o použití Su-27 k nácviku leteckých soubojů se mluvilo už někdy v roce 2008, proběhla pokud vím tři jednání, ale k definitivnímu závěru se nedošlo. A podle některých pramenů k němu dojde až po zařazení ex-indických Su-30, což je ale také pochybné. a prý se proti tomu postavil i sám Lukašenko. Takže kdo ví, jak to budeSkrýt celý příspěvek
December 7, 2012 in the Belarusian airfield Baranovichi (Brestkaya area) was the grand stand of personnel of the 61st Fighter Air Force Base and Air Defense of Belarus, during ...Zobrazit celý příspěvek
December 7, 2012 in the Belarusian airfield Baranovichi (Brestkaya area) was the grand stand of personnel of the 61st Fighter Air Force Base and Air Defense of Belarus, during which an official withdrawal of Su-27 fighters from active Air Force and Air Defense Forces of the Republic. Equipped with the Su-27 1st Squadron of the 61st Fighter Air Base was disbanded December 1, 2012. After that, in the 61st Belarusian fighter airbase were only two squadrons equipped with MiG-29, which are all fighter aircraft of the Republic.The legacy of the Soviet Air Defense Forces Air Force and Air Defense Forces of Belarus were stationed at the airfield Baranovichi 61st Fighter Aviation Regiment of the 2nd Air Defense separate army air defense. The regiment was on the eve of the Soviet collapse in 1991, re-equipped with the MiG-25PD and MiG-23P on the Su-27P and Su-27UB. For 1992 in the regiment were 23 Su-27P and four "Sparky" Su-27UB, and one Su-27UB was later transferred to the 558-th repair plant in Baranovichi. 61st Fighter Wing eventually formed the basis for the Air Force fighter planes formed Belarus and subsequently served as the nucleus for the formation of the 61 th Fighter Air Base. Belarusian Su-27UB were after 2000 upgraded to 558-m repair plant in the version of the Su-27UBM1, one of which was lost in an accident in 2009. Of 23 Belarusian Su-27P one aircraft was lost in 1996, one written off as a learning tool, the three sold in 1998 in Angola and one in 2001, sold through Ukraine to the UK. Thus, in December 2012 in Belarus were at most 17 Su-27P and four Su-27UBM1.The further fate of retired 61-th Fighter Air Base Belarusian Su-27 is still unknown. However, it should be noted that in 2010, reported on plans registered in the Netherlands private company ECA Program (web site) to rent from Iceland canned air base at Keflavik, and buy in Belarus Su-27, and use them for training Air Force in various countries. Co-owner of ECA Program Melville Cathay then claimed that the company has an agreement with "Beltechexport" to purchase 15 Su-27 aircraft and an option for another 18 fighters
zdroj:
http://bmpd.livejournal.com/40... Skrýt celý příspěvekJá tedy nevím, ale jak se přišlo na to, že by bělorusko vyřadilo Su-27? Sice se o tom několikrát hovořilo, mluvilo se i o prodeji některé ze západních soukromých společností, kde ...Zobrazit celý příspěvek
Já tedy nevím, ale jak se přišlo na to, že by bělorusko vyřadilo Su-27? Sice se o tom několikrát hovořilo, mluvilo se i o prodeji některé ze západních soukromých společností, kde by sloužily k nácviku soubojů, ale to byly většinou jen řeči. Bělorusové by podle všeho i nadále měli provozovat 23 letounů Su-27 (20+3), odprodány měly být Su-25, ale to ty, které byly dlouhodobě v rezervě a z ekonomických důvodů byly vyřazeny Su-24. Takže tento článek mi připadne poněkud nepřesný. A pokud je mi známo, nové JaK-130 chtějí používat primárně k výcviku, nikoliv jako lehký bitevníkSkrýt celý příspěvek
Nie je mi celkom jasne, preco Bielorusko vyradilo z vyzbroje Su-27 a ponechalo si Mig-29. Nevie niekto oficialne dovody? Prevadzkove naklady... ?
Nie je mi celkom jasne, preco Bielorusko vyradilo z vyzbroje Su-27 a ponechalo si Mig-29. Nevie niekto oficialne dovody? Prevadzkove naklady... ?
Načítám diskuzi...