Roll-out ruského strategického bombardéru Tu-160M2

Roll-out bombardéru Tu-160M2 v Kazani; větší foto / Sjednocená letecká korporace 

Ruská společnost Sjednocená letecká korporace 16. listopadu provedla v leteckém závodě v Kazani roll-out prvního nového nadzvukového strategického bombardéru Tu-160M2. Nový bombardér bude společně s Tu-95MS tvořit klíčový prvek ruských jaderných sil.

Slavnostní roll-out Tu-160M2 se udál ve stejný den, kdy Kazaňský letecký závod S. P. Gorbunova (KAPO) oslavil 90 let od svého založení. KAPO v současně době kromě Tu-160M2 vyrábí civilní dopravní letadla Tu-214 a připravuje sa na výrobu regionálních dopravních letadel Tu-330 a Tu-334.

Podle ruského vicepremiera Dmitrije Rogozina letové testy prvního Tu-160M2 začnou v únoru příštího roku a počáteční nízkosériová výroba se rozběhne v roce 2020. Plná sériová výroba začne v roce 2023.

Podle Jurije Sljusara, prezidenta Sjednocené letecké korporace, mají být projektové práce na Tu-160M2 dokončeny v roce 2021.

Podle webu BIZNĚS Online je první Tu-160M2 prototyp, který má především potvrdit, zda KAPO dokáže zvládnout výrobu takto složitého zbraňového systému. Je nutné si uvědomit, že závod KAPO nemá již 30 let s výrobou podobných letadel zkušenosti.  

KAPO si například bude muset znovu osvojit technologii svařování svazkem elektronů – jediný způsob svařování titanových částí letadla. Výzvou bude především kvalita spojů. Náměstek ministra obrany Jurij Borisov přímo uvedl, že komise bude kontrolovat všechny svary, ale také dodal, že schopnost svařování svazkem elektronů byla podnikem KAPO po 30 letech skutečně obnovena.

Rusové při stavbě prvních dvou Tu-160M2 využijí dvou draků, které jsou v KAPO uloženy od počátku 90. let minulého století. Třetí a čtvrtý z uložených draků byly využity na stavbu původní verze Tu-160 v roce 2000 a 2008.


Názor čtenářů na to, zda KAPO dokáže po 30 letech obnovit výrobu Tu-160M2. 22 % si myslí, že ano, ale pouze za přispění více firem z celého Ruska. 35 % si myslí, že ne, protože technologie a schopnosti byly ztraceny, 33 % si myslí, že KAPO výrobu zvládne a 7 % to je jedno. / BIZNĚS Online

V současné době má Rusko ve výzbroji 16 letadel Tu-160 z toho je 12 vedeno jako bojových, čtyři jako cvičné. Jedná se o poslední exempláře původní flotily 35 bombardérů Tu-160 vyrobených v dobách Sovětského svazu. Zatím není jasné, zda Rusko plánuje vyrobit 48 nových Tu-160M2 (48+2) nebo vyrobit 32 nových letadel a na standard “M2” modernizovat současnou flotilu Tu-160 (32+16+2).

Rychlost výroby Tu-160M2 je dána především schopností podniku JSC Kuzněcov dodávat nové motory NK-32 02 (02. série). JSC Kuzněcov nyní modernizuje své výrobní zařízení, aby mohla po rozběhnutí sériové výroby v roce 2023 dodávat 20 až 22 motorů ročně – to teoreticky stačí pro výrobu pěti Tu-160 ročně. Celkově ruské letectvo plánuje získat 50 Tu-160M2.

Jak se nový motor typu NK-32 02 od původního motoru NK-32 liší, není bohužel známo. S největší pravděpodobností ale vylepšený NK-32 02 bude mít vyšší spolehlivost, delší životnost a nižší spotřebu. Nové motory mají údajně prodloužit operační rádius Tu-160M2 o 1000 km.


První Tu-160M2

Původní NK-32 je největší a nejvýkonnější proudový motor, kdy umístěny na bojovém letadle. Každý motor generuje maximální tah až 245 kN, což je prakticky dvakrát více, než poskytuje americký motor F101-GE-102 (137kN) bombardéru B-1 Lancer. Tu-160M2 je ale výrazně větší a těžší než B-1.

Testy motorů NK-32 02 mají probíhat od října letošního roku. Není tak jisté, zda první prototyp Tu-160M2 je vybaven již těmito motory nebo motory první série NK-32. "Testy nového motoru řady NK-32 02, které jsou určeny pro strategický bombardér Tu-160M2, probíhají u společnosti JSC Kuzněcov v Samaře," uvedla před několika dny v tiskovém prohlášení firma Sjednocená korporace na výrobu motorů (člen Rostec).

“Životnost motoru byla vylepšena. Díky tomuto motoru Tu-160M2 bude mít mnohem větší schopnosti, včetně většího doletu,” píše se v tiskové zprávě. Podle českého webu Letecké motory životnost motorů první série NK-32 byla z počátku u prototypů a prvních sérií (začátek 80. let) 250 hodin, později se kolem roku 1991 zvýšila na 750 hodin. Kolem roku 2007 se celková životnost  udává 3000 hodin a doba mezi opravami (kdy je nutné motor demontovat z letadla) 1000 hodin.

Kromě nových motorů samozřejmě Tu-160M2 dostane nejnovější avionické, elektronické, komunikační a senzorové vybavení. Počítá se také s instalaci nejnovějších systémů radioelektronického boje.

Klíčové zbraně Tu-160M2 budou tvořit střely s plochou dráhou letu Ch-101 (konvenční hlavice) a Ch-102 (jaderná hlavice). Dosah Ch-101/102 je udáván 3000 až 5000 km (oficiální údaj není k dispozici), při cestovní rychlosti 750 km/h.

Modernizace Tu-160M2 patří mezí klíčové modernizační projekty ruského letectva i jaderných sil. "Budeme i nadále diskutovat o tom, jak jsou řešeny úkoly rozvoje flotily strategických bombardérů Tu-160 a Tu-95MS. Tyto letadla jsou důležitou součástí jaderného potenciálu země," uvedl v srpnu ruský ministr obrany Sergej Shoigu.


Tu-160 se v roce 2015 nad Sýrii zůčastnil vůbec své první bojové akace.

Bombardéry Tu-160M2 společně s turbovrtulovými Tu-95MS/MSM budou tvořit páteř ruských leteckých strategických sil minimálně po 20. a 30. léta 21. století. Podle firmy Tupolev mohou Tu-95 bez problémů létat až do 40. let 21. století.

Na začátku letošního roku ruská tisková agentura TASS informovala o pokračujícím vývoji nového ruského bombardéru PAK-DA a o prvním startu prototypu v roce 2025. Podobné vzdálené harmonogramy (kdekoliv na světě) jsou však se železnou pravidelností posouvány o roky a není tedy jisté, zda nové letouny PAK DA budou hrát podstatnější roli v ruském strategickém letectvu dříve, než na konci 30. letech 21. století.

Pro porovnání -  první let amerického strategického bombardéru B-2 Spirit se uskutečnil v roce 1989, první sériový stroj vznikl v roce 1993 a k zařazení do služby došlo v roce 1997. Maximální rychlost dodávek americkému letectvu byla v roce 1995, kdy Northrop Grumman dodal americkému letectvu pět B-2 Spirit.

Zdroj: BIZNĚS Online, The Drive

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení Zapad-2017. Západ v reakci na cvičení vyjádřil obavy, že ...

Rusko vypustilo salvu čtyř mezikontinentálních raket

Ruská raketová vojska strategického určení minulý týden provedla rozsáhlý test, během kterého ...

Nový ruský záchytný stíhač MiG-41 v roce 2020

Podle ruských médií v roce 2020 vzlétne prototyp nové ruské záchytné stíhačky MiG-41, která začne od ...

Ruský státní vyzbrojovací program pro roky 2018 až 2027

Příští týden ruský prezident Vladimír Putin příjme vedení ministerstva obrany, členy vlády a ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • DJW_
    11:44 23.11.2017

    Nielen materialne straty.. Strata kvalifikovanych pracovnikov, znalych postupov s vychytanymi komplikaciami je este vacsi problem. Nemusi ist len o utek za hranice.. Od rozpadu ...Zobrazit celý příspěvek

    Nielen materialne straty.. Strata kvalifikovanych pracovnikov, znalych postupov s vychytanymi komplikaciami je este vacsi problem. Nemusi ist len o utek za hranice.. Od rozpadu ZSSR je stvrtstorocie, vela skusenych ludi je ma dochodku alebo aj po smrti.
    Sam to zazivam v mojom obore, vela skusenych odbornikov uz skratka nezije a sice som sa naucil dost, sle predsa nie vsetko.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    15:22 20.11.2017

    to Argonaut: přesně to mě taky představilo. Dovedl jsem si představit ztrátu části výkresové dokumentace, přípravků atd..., ale že se zapomínají technologické postupy mě ...Zobrazit celý příspěvek

    to Argonaut: přesně to mě taky představilo. Dovedl jsem si představit ztrátu části výkresové dokumentace, přípravků atd..., ale že se zapomínají technologické postupy mě překvapilo.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    11:21 20.11.2017

    Pro mě nejzajímavější je potvrzení skutečnosti, že kdysi zvládnuté technologie (jako např. to sváření titanu, ale i např. odlévání věží tanků) lze během krátké chvíle "zapomenout" ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro mě nejzajímavější je potvrzení skutečnosti, že kdysi zvládnuté technologie (jako např. to sváření titanu, ale i např. odlévání věží tanků) lze během krátké chvíle "zapomenout" pro běžnou či masovou výrobu. Jinými slovy, pokud technologie nejsou používány dostatečně, dost je zapomenuto, lídé odejdou a je velmi drahé vše obnovit.Skrýt celý příspěvek

  • Lukyi
    11:10 19.11.2017

    Další námět na článek: Den po Tu160M2 měl roll-out i nový A-100
    http://aktualnikonflikty.cz/do...

    Další námět na článek: Den po Tu160M2 měl roll-out i nový A-100
    http://aktualnikonflikty.cz/do...

  • alea206
    14:34 17.11.2017

    Navic kdo vi, kdy se PAK DA skutecne dostane do vzduchu. Tohle je od Rusu rozumny krok, i kdyz i tenhle projekt se protahne, svarovani titanu je velice narocna vec a i kdyz nakoupi ...Zobrazit celý příspěvek

    Navic kdo vi, kdy se PAK DA skutecne dostane do vzduchu. Tohle je od Rusu rozumny krok, i kdyz i tenhle projekt se protahne, svarovani titanu je velice narocna vec a i kdyz nakoupi jak techniku, tak lidi, tak bude nejakou dobu trvat nez zacnou dodavat dostatecne kvalitni vyrobky.

    Jinak by me zajimalo jestli Thrustmaster vi kde vsude se pouzivaj jejich joysticky a jestli rusti piloti vedi ze pouzivaji joysticky "z A-10tek" :-) (a ano je mi jasne, ze v letadle uz budou jine ;-) )Skrýt celý příspěvek

  • DJW_
    12:48 17.11.2017

    Aj keď to môže vyzeraž ako mrhanie peniazmi, myslím že z hľadiska nabehnutia a vychytania výroby veľkých lietadiel, plus vzhľadom na vek Tu-95 aj starých Tu-160 je to správny krok. ...Zobrazit celý příspěvek

    Aj keď to môže vyzeraž ako mrhanie peniazmi, myslím že z hľadiska nabehnutia a vychytania výroby veľkých lietadiel, plus vzhľadom na vek Tu-95 aj starých Tu-160 je to správny krok. PAK-DA nemôžu stavať na zelenej lúke s čerstvými absolventami.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...