První stíhačka JAS-39E Gripen pro švédské letectvo
- 5. 12. 2019
- 311 komentářů
- Jan Grohmann
Dne 3. prosince švédská společnost SAAB informovala o premiérovém letu první sériové stíhačky JAS-39E Gripen pro švédské letectvo. Letoun vzlétl z firemního letiště ve městě Linköping. Koncem roku letoun začne se státními testy pod hlavičkou švédského vojenského akvizičního úřadu FMV (Försvarets materielverk).
První JAS-39E (sériové číslo 39-6002) pro švédské letectvo je druhým sériově vyrobeným Gripenem E. Vůbec první vyrobený JAS-39E (39-6001) provedl první let 26. srpna 2019. Tento letoun je však určen pro brazilské letectvo.
Mimo to švédská společnost SAAB postavila tři prototypy JAS-39E (sériová čísla 39-8, 39-9 a 39-10), přičemž první z prototypů vzlétl 15. června 2017. Kromě toho navíc v rámci programu Gripen NG modifikovaný stroj JAS-39D (39-07) otestoval řadu systémů JAS-39E.
Počátky programu JAS-39E spadají do roku 2013, kdy švédská vláda prostřednictvím FMV objednala 60 nových víceúčelových jednomístných stíhaček JAS-39E. První Gripeny E švédské letectvo získá v příštím roce, poslední v roce 2027. V březnu 2014 švédské ministerstvo obrany navíc oznámilo zájem o dalších deset JAS-39E, jejich nákup však dosud nebyl schválen.
Původně švédské letectvo chtělo pomocí Gripenů E / F zcela nahradit 74 jednomístných JAS-39C a 24 dvoumístných JAS-39D. Švédsko si ale podle posledních zpráv hodlá udržet část letounů JAS-39C/D v provozu nejméně do roku 2030. Ostatně švédská vláda zatím neplánuje nakoupit dvoumístné JAS-39F, takže výcvik pilotů pro JAS-39E zajistí dvoumístné JAS-39D.
Švédské letectvo hodlá provozovat 120 letounů Gripen, a to v osmi bojových letkách. Nejdříve půjde o mix letounů JAS-39C/D a JAS-39E. Později je možný nákup dalších 60 Gripenů E / F a tedy kompletní přechod švédského letectva na verze E/F.
V každém případě je vývoj a nákup letounů JAS-39E Gripen největším současným průmyslovým projektem Švédska. Očekává se, že celý projekt, včetně vývoje a nákupu 60 stíhaček Gripen E, si vyžádá 47 miliard švédských korun (4,95 miliardy dolarů).
První sériový Gripen E pro brazilské letectvo
Co se týče brazilského letectva, tak to v rámci programu F-X2 v říjnu 2016 objednalo 36 stíhaček JAS-39E/F Gripen za 39,3 miliardy švédských korun (4,2 miliardy). Dodávky 28 jednomístných JAS-39E a osmi dvoumístných JAS-39F proběhnou mezi roky 2019 až 2024.
SAAB ve svém výrobním závodě v Linköpingu vyrobí 12 brazilských Gripenů E a jeden Gripen F. Stejně tak švédská továrna vyrobí osm sad letounů Gripen E, které v Brazílii sestaví brazilská společnost Embraer. Následně brazilská společnost přímo vyrobí osm JAS-39E a sedm JAS-39F.
První Gripen E již byl slavnostně předán ve Švédsku brazilskému letectvu. Letoun ale zůstane ve skandinávské zemi kvůli testování. První Gripeny brazilské letectvo převezme až v roce 2021 a Gripeny vyrobené v Brazílii v polovině roku 2022.
Brazilské letectvo má přitom v plánu získat 108 až 120 stíhaček JAS-39E/F. Součástí obchodu je totiž i transfer technologií, takže Brazílie ze Švédska nekupuje jen letouny, ale vlastně komplexní schopnost vyrábět vlastní proudové stíhací letouny.
Oproti původním verzím je JAS-39E zhruba o jeden metr delší, má o 20 cm větší rozpětí a o 2500 kg vyšší maximální vzletovou hmotnost. Díky změně uložení podvozku se uvolnilo v trupu místo pro dalších 3400 kg paliva. Díky tomu bojový rádius vzrostl z 800 km (JAS-39C) na 1300 km.
Kokpit Gripen E
Vyšší maximální vzletová hmotnost (16 500 kg) dovolila na Gripen E připevnit zbraně, externí palivové nádrže a zaměřovací či průzkumný kontejner o hmotnosti až 6000 kg. Zbraně lze navíc nově umístit na deset závěsných bodů pod trupem a křídly.
První lety Gripenů E jsou samozřejmě zajímavé i pro Vzdušné síly České republiky, protože pronájem českých Gripenů C/D končí v roce 2027, resp. v roce 2029 (pokud se využije opce). Samozřejmě je možný další pronájem nebo odkup Gripenů C/D, nákup dalších Gripenů C/D nebo Gripenů E/F, případně přechod na jiný typ letounu.
Osud českého nadzvukového letectva je ale zatím neznámý. Příliš informací nepřinesla ani Koncepce výstavby Armády České republiky 2030. V ní se pouze píše, že „v roce 2030 bude nadzvukové letectvo disponovat dostatečným počtem nadzvukových taktických letounů.“
Dále dokument zdůrazňuje nutnost působení nadzvukového taktického letectva v rámci programu NATINAMDS, schopnost nadzvukového letectva ničit pozemní cíle, případné plnění úkolů Air Policing v zahraničí a schopnost nasazení roje letounů v úkolovém uskupení, to znamená mimo jiné i možnost nasazení roje českých Gripenů pro bojové operace vzduch-vzduch nebo vzduch-země.
O něco konkrétnější je Dlouhodobý výhled pro obranu 2035, ve kterém se píše o nutnosti vyřešit další osud českého nadzvukového letectva do roku 2025. Zároveň dojde k posouzení navýšení počtu bojových letadel až do velikosti dvou letek (24 letounů).
Zdroj: BMPD
Související články
Brazílie vybrala JAS-39 E/F Gripen
Ve Švédsku je nyní nepochybně velký důvod k radosti. Brazilská armáda v rámci programu F-X2 nakoupí ...
- 19.12.2013
- 46 komentářů
- Jan Grohmann
MS 20: Modernizace stíhaček JAS-39 Gripen C/D
Švédská firma Saab vyvíjí a intenzivně nabízí na zahraničních trzích svou nejnovější stíhačku JAS-39 ...
- 12.03.2014
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen
Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...
- 19.02.2015
- 50 komentářů
- Jan Grohmann
Nový JAS-39E Gripen představen
Švédská firma SAAB před několika dny veřejnosti odhalila nejnovější generaci stíhačky JAS-39 Gripen. ...
- 20.05.2016
- 73 komentářů
- Jan Grohmann
Koteky asi narážal na to, že premiestnenim vznikol priestor na ďalších 3400kg paliva, tam bude zjavný preklep, alebo chyba, najmä keď max vzletova hmotnosť stúpla o 2500kg. Na ...Zobrazit celý příspěvek
Koteky asi narážal na to, že premiestnenim vznikol priestor na ďalších 3400kg paliva, tam bude zjavný preklep, alebo chyba, najmä keď max vzletova hmotnosť stúpla o 2500kg.
Na povazenie stojí ale iná vec, ČR svedomito platí peniaze švédsku a co ma ČR priemysel z toho? Brazilci nie sú žiadni amatéri, embraer je dnes svetová firma, ale aj tak vidím asi zjavnu nemohucost ČR diplomacie vyjednat nejaký primeraný deal, najmä keď v ČR je nejaký let priemysel. Možno pri otvorení zmluvy po r 2027 budú schopnejsi, aj keď opäť neskoro, výroba pre swe bude skončena, tak minimálne do tohto projektu už bude neskoro naskakovat.Skrýt celý příspěvekProč?
Prostě z plným nákladem paliva, nemůže nést plnou podvěšenou výzbroj. Je to stejné jako když si naložíte přídavnou palivovou nádrž.Proč?
Prostě z plným nákladem paliva, nemůže nést plnou podvěšenou výzbroj. Je to stejné jako když si naložíte přídavnou palivovou nádrž.Skor než so mnou začnete polemizovat, tak si overte co pisete. Citujem: Uvolněný prostor tak mohl být využit pro instalaci větších palivových nádrží a Gripen E díky tomu pojme do ...Zobrazit celý příspěvek
Skor než so mnou začnete polemizovat, tak si overte co pisete. Citujem:
Uvolněný prostor tak mohl být využit pro instalaci větších palivových nádrží a Gripen E díky tomu pojme do všech svých interních nádrží celkem 3400kg paliva, tedy asi o 40% paliva více než verze C.
Zdroj
http://czechairforce.com/news/... Skrýt celý příspěvekC/D vs E/F: Hmotnost (prázdná) 6800 kg / 8000 kg Hmotnost (max. vzletová) 14000 kg / 16500 kg Množství paliva (interní): 2400 kg / 3400 kg Množství ...Zobrazit celý příspěvek
C/D vs E/F:
Hmotnost (prázdná) 6800 kg / 8000 kg
Hmotnost (max. vzletová) 14000 kg / 16500 kg
Množství paliva (interní): 2400 kg / 3400 kg
Množství paliva (max. množství) 5009 kg / 7018 kg
Užitečné zatížení(Max.-Prázná) 7200kg / 8500kg
Kapacita paliva stoupla o 2 t, ale užitečné zatížení jen o 1,3 t. E/F unese více paliva, ale na úkor menší hmotnosti pro zbraně(2200 kg / 1500 kg).
To, ale ještě omezují závěsníky.Skrýt celý příspěvek
Mam vysoku skolu. Ale sorry, nepochopil som co si chcel svojim genialnym prispevkom povedat. A asi nie som sam.
Mam vysoku skolu. Ale sorry, nepochopil som co si chcel svojim genialnym prispevkom povedat. A asi nie som sam.
Oproti původním verzím je JAS-39E zhruba o jeden metr delší, má o 20 cm větší rozpětí a o 2500 kg vyšší maximální vzletovou hmotnost. Díky změně uložení podvozku se uvolnilo v ...Zobrazit celý příspěvek
Oproti původním verzím je JAS-39E zhruba o jeden metr delší, má o 20 cm větší rozpětí a o 2500 kg vyšší maximální vzletovou hmotnost. Díky změně uložení podvozku se uvolnilo v trupu místo pro dalších 3400 kg paliva. Díky tomu bojový rádius vzrostl z 800 km (JAS-39C) na 1300 km.
Pribudlo 1000kg paliva a nie dalších 3400 kg paliva...chápeš? či nový Gripen nesie 2400+3400 paliva???Skrýt celý příspěvek
Vie mi niekto zmysluplne vysvetliť mantru o nutnosti 24 ks stíhačiek pre ČR? Neustále sa to opakuje v každej diskusii o CZ letectve. Jasné, česká ekonomika si to iste dovoliť môže ...Zobrazit celý příspěvek
Vie mi niekto zmysluplne vysvetliť mantru o nutnosti 24 ks stíhačiek pre ČR? Neustále sa to opakuje v každej diskusii o CZ letectve. Jasné, česká ekonomika si to iste dovoliť môže ale je to nutné aj na úkor iných projektov? Má to aj nejaké racio alebo ide len o nejaký komplex?
PS: Nemyslím to v zlom. Len sa s týmto neustále stretávam a zaujíma ma to prečo je to tak.Skrýt celý příspěvekAhoj Miroslave samozřejmě to je proto aby jsme měli víc třiskáčůůů než vy... Neee ale teď vážně... Odhaduju to asi tak, že ze zkušeností ze zahraničních misích v pobaltí nebo na ...Zobrazit celý příspěvek
Ahoj Miroslave samozřejmě to je proto aby jsme měli víc třiskáčůůů než vy... Neee ale teď vážně... Odhaduju to asi tak, že ze zkušeností ze zahraničních misích v pobaltí nebo na islandu je vázána značná část letecké techniky tam... Doma jsou ty v údržbě pak ty v hotovosti, záložní stroje pro ty co jsou v hotovosti a už skoro nezbývají žádné na výcvik... S ambicemi 211tl. střílet i na zem logicky musí přibýt i cvičných letů, závislosti na použité výzbroji, neřízené, nebo řízené, raketové, nebo bomb, v neposlední řadě i zaměřovacích kontejnerů, může potřebný počet nalétaných hodin stoupnout třeba o třetinu nebo dvě... Současný počet bych viděl jako nezbytné minimum pro airpolicing u nás a výcvik... Proto by asi chtěli "dvě letky..."Skrýt celý příspěvek
24ks přeci není mnoho, jedna letka stačí akorát na policejní střežení vzdušného prostoru, pokud máme mít i vojenské letectvo, nejen policejní, tak jsou dvě letky minimum, spíš ...Zobrazit celý příspěvek
24ks přeci není mnoho, jedna letka stačí akorát na policejní střežení vzdušného prostoru, pokud máme mít i vojenské letectvo, nejen policejní, tak jsou dvě letky minimum, spíš někomu darovat Alcy a vzít letky tři.Skrýt celý příspěvek
A můžeš mi říct proč by jsme se prosímtě měli jako zbavovat dobréhých letadel, které ještě nemaji vyčerpanou životnost?
A můžeš mi říct proč by jsme se prosímtě měli jako zbavovat dobréhých letadel, které ještě nemaji vyčerpanou životnost?
Protože mít 14 ks stíhacích letadel, a 25 ks cvičných je krapet ekonomický nesmysl.
Protože mít 14 ks stíhacích letadel, a 25 ks cvičných je krapet ekonomický nesmysl.
Ahaaaa... A my máme jako 24 kusů L159T1 a L159T2? Protože T159Alca je Advanced Light Combat Aircraft... Ať hledám jak hledám u Alky žádné Training nevidím ;)
Ahaaaa... A my máme jako 24 kusů L159T1 a L159T2? Protože T159Alca je Advanced Light Combat Aircraft... Ať hledám jak hledám u Alky žádné Training nevidím ;)
Nápis je super, to mám i doma na "modelu", ale reálně se ta schopnost dokupuje pro Jas-39. Otázkou je pak proč, když máme 12+2 stíhačů co sotva stačí, ale 24 ks bitevníků?
Nápis je super, to mám i doma na "modelu", ale reálně se ta schopnost dokupuje pro Jas-39. Otázkou je pak proč, když máme 12+2 stíhačů co sotva stačí, ale 24 ks bitevníků?
Jirosi: Možná proto, že 14Géček je vpodstatě pořízená ekonomická varianta pro AirPolicing a rezignace na v té době nepředpokládaný boj letadel proti letadlům né jen ve střední ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi:
Možná proto, že 14Géček je vpodstatě pořízená ekonomická varianta pro AirPolicing a rezignace na v té době nepředpokládaný boj letadel proti letadlům né jen ve střední evropě... Zatím co podpora pozemních vojsk letectvem byla z důvodu existujícího typu již zařazeného do výzbroje ekonomicky udržitelná, protože se nemuselo nic nového v té době pořizovat... To že máme pořád směšný počet stíhaček je fakt a opět ti na to odpovím, že za to může politika né kvalia L159...Skrýt celý příspěvek" To že máme pořád směšný počet stíhaček je fakt a opět ti na to odpovím, že za to může politika né kvalia L159..." Proto místo vylepšení L-159, raději armáda investovala do ...Zobrazit celý příspěvek
" To že máme pořád směšný počet stíhaček je fakt a opět ti na to odpovím, že za to může politika né kvalia L159..."
Proto místo vylepšení L-159, raději armáda investovala do nedostatkových hodin Jas-39. Ale jasně je lepší stále psát o tom co se stalo kdysi.Skrýt celý příspěvek
Gripen je víceúčelový stroj, umí nahradit službu Alcy a současně umí co Alca neumí, tedy air to air. Proto mi vychází radějí mít jeden typ, 36 Gripenů, než 14+24 jako je dnes.
Gripen je víceúčelový stroj, umí nahradit službu Alcy a současně umí co Alca neumí, tedy air to air. Proto mi vychází radějí mít jeden typ, 36 Gripenů, než 14+24 jako je dnes.
Pri 2% HDP na obranu nie je problem prevadzkovat 24 Gripenov a cca 24 Alcy. Darovat niekomu Alcy t.j. zrusit ich do istej miery znamena potopenie domaceho vyrobcu lietadiel tejto ...Zobrazit celý příspěvek
Pri 2% HDP na obranu nie je problem prevadzkovat 24 Gripenov a cca 24 Alcy. Darovat niekomu Alcy t.j. zrusit ich do istej miery znamena potopenie domaceho vyrobcu lietadiel tejto kategorie pretoze relativne lacne lietadla udrzuju infrastrukturu pri zivote. Prave preto Poliaci stale prevadzkuju Migy a Sucka aj ked je ich bojova hodnota biedna. Zruste Alcy a zrusite X vysoko kvalifikovany personal. Inaksie povedane - zrusenie L139 by bol zlocin.Skrýt celý příspěvek
Aero s L 159 neudělalo žádnou díru do světa a prospělo by jim věnovat se skutečně cvičným strojům.
Aero s L 159 neudělalo žádnou díru do světa a prospělo by jim věnovat se skutečně cvičným strojům.
Jirosi píše: Alcu nezařízla politika, ale náklady. CR nemá neomezené zdroje. Samozřejmě píšeš kraviny... Pokud by totiž byla politická vůle vyvézt ji, tak s přibývajícím počtem ...Zobrazit celý příspěvek
Jirosi píše:
Alcu nezařízla politika, ale náklady. CR nemá neomezené zdroje.
Samozřejmě píšeš kraviny... Pokud by totiž byla politická vůle vyvézt ji, tak s přibývajícím počtem vyrobených kusů by klesaly náklady nejen na pořízení letadla, modernizaci, ale pořizování i náhradních dílů... Čili... prvotní důvod byl politika... Jeden z tehdejších našich ministrů obrany ji svou chválou taky moc nepomohl...Skrýt celý příspěvek"Pokud by totiž byla politická vůle vyvézt ji," Politická vůle byla, dokonce se nemuseli vyrábět ani nové stroje. Jen ti zákazníci ne, ti kterým se je podařilo vnutit, nám je ...Zobrazit celý příspěvek
"Pokud by totiž byla politická vůle vyvézt ji,"
Politická vůle byla, dokonce se nemuseli vyrábět ani nové stroje. Jen ti zákazníci ne, ti kterým se je podařilo vnutit, nám je obratem vrátily.
Ale to tě opět vůbec neomezuje v plánování vzdušných zámků z veřejných peněz.Skrýt celý příspěvek
To je téma na diskusi, co byl nebo je zločin, protože L-159 stály AČR okolo 50mld. Kč (!). To je cena, za kterou se daly koupit Gripeny do vlastnictví a vybavit je pro protizemní ...Zobrazit celý příspěvek
To je téma na diskusi, co byl nebo je zločin, protože L-159 stály AČR okolo 50mld. Kč (!). To je cena, za kterou se daly koupit Gripeny do vlastnictví a vybavit je pro protizemní operace. Samozřejmě Aero by buď krachlo nebo redukovalo, ale ono se i tak nachází ekonomicky na houpačce.Skrýt celý příspěvek
Mě by spíše zajímalo o jakých omezeních pro další projekty mluvíš?
Mě by spíše zajímalo o jakých omezeních pro další projekty mluvíš?
Chystáte obmenu pasových BVP a hovorí sa o nových tankoch. To len malý príklad. Nie je rozumnejšie tie peniaze investovať práve do týchto oblastí ktoré horia viac ako druhá letka ...Zobrazit celý příspěvek
Chystáte obmenu pasových BVP a hovorí sa o nových tankoch. To len malý príklad. Nie je rozumnejšie tie peniaze investovať práve do týchto oblastí ktoré horia viac ako druhá letka Gripenov?Skrýt celý příspěvek
Ale jejich nákup je plánován i z vědomím konce smlouvy na Jas-39.
Z čeho vyvozujete, snížení počtu na úkor stíhaček?Ale jejich nákup je plánován i z vědomím konce smlouvy na Jas-39.
Z čeho vyvozujete, snížení počtu na úkor stíhaček?
Nákup 24 kusů bojových letadel byl původní plán na obnovu stíhacího letectva.Dvě letky po 12 letadlech bylo v té době bráno jako optimální počet.Nakonec došlo k redukci na ...Zobrazit celý příspěvek
Nákup 24 kusů bojových letadel byl původní plán na obnovu stíhacího letectva.Dvě letky po 12 letadlech bylo v té době bráno jako optimální počet.Nakonec došlo k redukci na přechodný čas na pouhých 14 letadel a to nám vydrželo dodnes.Dnes se opět mluví o navýšení počtu,ale myslím,že těch 24 kusů už dnes není moc reálných,spíše to vidím na zvýšení počtu na 18-20 letadel.Skrýt celý příspěvek
To navýšenie by malo zmysel práve o tieto verzie E. Ale rozvoj by mal smerovať aj do verzii C, D, komplety EW, rakety BWR a podobne. A aj L159 by si zaslúžila trochu pozornosti. ...Zobrazit celý příspěvek
To navýšenie by malo zmysel práve o tieto verzie E. Ale rozvoj by mal smerovať aj do verzii C, D, komplety EW, rakety BWR a podobne. A aj L159 by si zaslúžila trochu pozornosti. Nové už nebudú...Skrýt celý příspěvek
Žádná mantra to není a nebyla. původní záměr z 90tých let po vyřazení MiG-29 bylo vyřazení MiG-21/23 a Sušek. Pokud cosi víte o organizaci letectva, jako že nic nevíte. U ...Zobrazit celý příspěvek
Žádná mantra to není a nebyla. původní záměr z 90tých let po vyřazení MiG-29 bylo vyřazení MiG-21/23 a Sušek. Pokud cosi víte o organizaci letectva, jako že nic nevíte.
U supersoniků byl záměr nákup 36 letadel, podzvuky 72 letadel.
36ks = 3letky á12ks
Tehdy 3 základny po 2 letkách (1+1) . Do počátku 90tých let byl na letištích tzv. tříletkový systém, to se redukovalo na 2 letkový.
Politické tlaky, redukce, reorganizace 24ks supersoniků = 2 letky
Finální výsledek byl 14 x Jas 39 a L159 Alca raději nerozebírat.
Jednoduché počty, neskutečný problém u politiků obhájit.Skrýt celý příspěvekTakhle jednoduché to nebylo,těch variant a koncepcí letectva bylo bezpočet.Tu,kterou uvádíte tzn 36+72 letadel byla jen jedna z mnoha.Navíc v té době už bylo rozhodnuto provozovat ...Zobrazit celý příspěvek
Takhle jednoduché to nebylo,těch variant a koncepcí letectva bylo bezpočet.Tu,kterou uvádíte tzn 36+72 letadel byla jen jedna z mnoha.Navíc v té době už bylo rozhodnuto provozovat bojové stroje pouze v Čáslavi a Náměšti,takže těch 36 stíhaček by bylo pouze u dvou letek ne u třech..U L-159 už v době objednávky těchto letadel bylo jasné,že pro všechny není využití,sama armáda chtěla pouze 36 letadel pro Náměšt,ale z důvodů záchrany Aera došlo k objednávce 72 letadel.Skrýt celý příspěvek
Prečo by som nemal nič vedieť? Ja viem aké boli pôvodné plány. To už patrí ku koloritu Východoeurópskych krajín, že sa ohlási nákup 100, vláda to potom v tichosti oseká na polovicu ...Zobrazit celý příspěvek
Prečo by som nemal nič vedieť? Ja viem aké boli pôvodné plány. To už patrí ku koloritu Východoeurópskych krajín, že sa ohlási nákup 100, vláda to potom v tichosti oseká na polovicu a reálne sa kúpi tretina alebo nič.
Ja som v pôvodnom príspevku vôbec nenarážal na to, že by si ČR nezaslúžila alebo nemohla dovoliť 24 Gripov. Naopak, podľa mňa aj 24 je málo. Také Dánsko či Fínsko majú rádovo omnoho viac strojov a kvalitatívne lepších strojov ako je Gripen.
Ja som narážal na to, že hneď ako príde téma Gripen tak sa okamžite diskusia zvrhne k tomu, že treba ešte jednu letku aj keď som nikdy nepočul aby oficiálne miesta o tom vôbec uvažovali.
Nič iné za tým nehľadajte a to patrí všetkým ktorí sa do mňa hneď pustiliSkrýt celý příspěvekMiroslav, odpoveď na tvoju otázku je jednoduchá. S počtom 14 viacúčelových stíhacích lietadiel musí každých štát rezignovať na nasadenie svojej techniky v bojových operáciách NATO ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav, odpoveď na tvoju otázku je jednoduchá. S počtom 14 viacúčelových stíhacích lietadiel musí každých štát rezignovať na nasadenie svojej techniky v bojových operáciách NATO a na možnosť poskytovania blízkej palebnej podpory pozemným jednotkám v prípade konfliktu čo i len malej intenzity. Stíhacie letectvo daného štátu sa tak musí obmedziť len na výcvik a hliadkovanie.Skrýt celý příspěvek
Já myslím, že jsi narážel :-). Pokud jsi psal o nějakém komplexu, pokud by AČR chtěla 24 stíhaček, to narážka je a ještě k tomu úplně hloupá. Jak už tu mnozí psali, 24ks letadel je ...Zobrazit celý příspěvek
Já myslím, že jsi narážel :-). Pokud jsi psal o nějakém komplexu, pokud by AČR chtěla 24 stíhaček, to narážka je a ještě k tomu úplně hloupá. Jak už tu mnozí psali, 24ks letadel je absolutní minimum pro účast na vojenských operacích, jedna letka je pouze policejní. Stačí se podívat na počty stíhaček států jako Dánsko, Holandsko atp., jednu letku nemá nikdo, tu má třeba neutrální Rakousko.Skrýt celý příspěvek
Pánové po r.90 byla řada koncepcí a vizí. Ono se není čemu divit. Celoarmádně probíhala redislokace, následně reorganizace, poté modernizace, reforma a vzápětí reforma reformy. ...Zobrazit celý příspěvek
Pánové po r.90 byla řada koncepcí a vizí. Ono se není čemu divit. Celoarmádně probíhala redislokace, následně reorganizace, poté modernizace, reforma a vzápětí reforma reformy. .......
Nic nebylo dotaženo do konce. Vše bylo poznamenané rušením a likvidací techniky, letišť a útvarů, do toho dělení republiky a zase pokračovalo rušení, likvidace a propouštění personálu.
Jenom Letectvo a PVOS . Začalo vše zrušením 4.slp v Pardubicích po podpisu OBSE panem Jakešem. po r. 89 likvidace a 10. letecké armády a 7. armády PVOS, vytvoření sborů.
integrace PVO PV s PVOS, (integrace byla připravována a zamýšlena již od poloviny 80tých let ) potom likvidace divizí PVOS . Sloučení velitelství 3 a 4 sboru a vznik Vzdušných sil. likvidace Vzdušných sil a sloučení do Společných sil, opět vytvoření Vzdušných sil. Bezkoncepčnost, chaos a zmatek. 30let permanentních reorganizací.
Osobně jsem byl na velitelském shromáždění v r. 96 nebo 97 kde se dostavil tehdejší premiér Zeman a prohlásil "Zachráníme český letecký průmysl, buď Aero nebo nic" všichni raději Aero. (tehdy ve vlastnictví státu) V té době bylo okolo 600 pilotů a bylo potřeba udržet výcvik a rozlétanost.
Byly skutečně papírové koncepce, které vydrželi v řádu dní. Ono Bílá kniha obrany je dnes již také neplatný dokument.
Posuzovat tehdejší dění, je s odstupem času velice jednoduché, pro toho kdo to nezažil.Skrýt celý příspěvek
Mně to přijde úplně normální počet. Problém je pouze v tom, že nás tíží ten absurdní výmysl vývoje a výroby L-159 a jejich stálé držení ve službě. Navíc v okolí mají mají letouny ...Zobrazit celý příspěvek
Mně to přijde úplně normální počet. Problém je pouze v tom, že nás tíží ten absurdní výmysl vývoje a výroby L-159 a jejich stálé držení ve službě. Navíc v okolí mají mají letouny lepší než Gripeny C/D. I kdyby nastal krásný den a pořídili by jsme si Gripeny E, tak v Polsku budou mít 32 F-35 a v Německu/Rakousku Typhoony. Ono je lepší se porovnávat s těmi, kdo jsou lepší. Fakt, že Slovensko a Maďarsko je na tom plus minus, co se počtu týče, stejně, neznamená, že to chceme taky.Skrýt celý příspěvek
Nevím jestli si uvědomujete fakt, že jste si sám podrazil nohy. 1. Rakousko by se tak rádo zbavilo svých strojů EFT, protože na dnešní poměry jsou zastaralé bez možnosti ...Zobrazit celý příspěvek
Nevím jestli si uvědomujete fakt, že jste si sám podrazil nohy.
1. Rakousko by se tak rádo zbavilo svých strojů EFT, protože na dnešní poměry jsou zastaralé bez možnosti jakékoliv dílčí modernizace. Bez kompletní výměny křídel, nosníků, kořenů, párání draku ... to prostě nedokážete. Mluvíme o ceně, za který dostanou nový stroj v plné palbě a bez problémů, které zákonitě přijdou.
2. Euroskopčák provozuje ty nejosekanější stroje EFT ... i když jsou lepší a modernější, na úroveň strojů IAR a RAF se nepřiblíží. Po 20 letech se rozhoupali (... když zazdili vývoj Pirate 360) a prý si pořídí PIRATE. No ... zatím to vypadá tak, že peníze budou potřeba na větší poklopy pro těhotné příslušnice tankových jednotek a příchozí jaderné fyziky, inženýry, lékaře ...
Pokud bychom provozovali Jas 39 Gripen E/F, mohou nám výše uvedení sousedé maximálně závidět a slintat nad schopnostmi a cenou letové hodiny.Skrýt celý příspěvekRakousko si může dělat co chce, to je neutrální stát co ostatní uznávají.
Tuhle srandu si CR nemůže dovolit.Rakousko si může dělat co chce, to je neutrální stát co ostatní uznávají.
Tuhle srandu si CR nemůže dovolit.Doplnil by som, že relatívne neutrálne. Ku komu by sa Rakúsko reálne pridalo ak by došlo k tomu, že si bude musieť vybrať? Predpokladám, že k Rusku rozhodne nie. Nakoniec, tá ...Zobrazit celý příspěvek
Doplnil by som, že relatívne neutrálne. Ku komu by sa Rakúsko reálne pridalo ak by došlo k tomu, že si bude musieť vybrať? Predpokladám, že k Rusku rozhodne nie. Nakoniec, tá neutralita ani nebola ich nápad. Museli ju prijať na základe dohody spojencov.
A vôbec, ČSĽA reálne cvičila prechod do Rakúska čiže si položme otázku či tá neutralita je naozaj neutralitou ktorá je nespochybniteľnáSkrýt celý příspěvekMiroslav: rakouskou neutralitu je potřeba chápat tak, že oni nemají šanci se sami ubránit před Ruskem a nikdo jiný jako agresor v úvahu nepřipadá a ani oni sami nikoho přepadnout ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav: rakouskou neutralitu je potřeba chápat tak, že oni nemají šanci se sami ubránit před Ruskem a nikdo jiný jako agresor v úvahu nepřipadá a ani oni sami nikoho přepadnout nechtějí. Současně nemají povinnost plnit článek 5, takže nemusí mít techniku pro účast ve spojeneckých operacích. Z této rovnice pak vychází, že jim stačí stíhací letectvo pro airpolicing.Skrýt celý příspěvek
O nákladech jsem taky nenapsal ani čárku, ale to bylo těžký. A ani jsem nenapsal, že Gripen E/F je lepší nebo horší než Typhoon, ale to bylo asi taky těžký. Pouze jsem ...Zobrazit celý příspěvek
O nákladech jsem taky nenapsal ani čárku, ale to bylo těžký.
A ani jsem nenapsal, že Gripen E/F je lepší nebo horší než Typhoon, ale to bylo asi taky těžký.
Pouze jsem konstatoval, co budou mít státy v okolí a že je lepší se srovnávat s lepšími. Proto jsem obhajoval počet 24 a proto jsem napsal, že by bylo krásné mít Gripen E. Ale vem to čert. Naše už letité C/D v roce 2028 rozmáznou Typhoony na kaši, protože "Euroskopčák" (to je jako Němec?) nemá Pirate.Skrýt celý příspěvek
Ad L159. No není to nadzvuk, to je pravda. To vede k omezenějším možnostem, ale smysl měl (a stále ještě má). Je mnohem levnější jak pořízení, tak i provoz. Pro řadu zemí tak mohla ...Zobrazit celý příspěvek
Ad L159. No není to nadzvuk, to je pravda. To vede k omezenějším možnostem, ale smysl měl (a stále ještě má). Je mnohem levnější jak pořízení, tak i provoz. Pro řadu zemí tak mohla být dříve zajímavá. Slabinou jsou mizerné prodeje Alcy, což je dáno nejen politikou, ale zejména slabých obchodních schopností původního personálu, než to koupila Penta. Myslím, že není špatné mít u nás vlastní vývoj letadel. Know how vedlo u nás také k rozvoji výroby ultralightů a bezpilotních letadel. A to zase vytváří další možnosti pro rozvoj vojenské techniky. Do budoucna vidím perspektivu ve vývoji cvičných letounů a podpůrných levných bezpilotních letadel. Rozvoj Alcy se mi bohužel zdá příliš drahý vzhledem k potenciálním prodejům. Bylo by nutné zvětšit drak a vlastně překopat celé letadlo, aby se tam vešla moderní elektronika a to je dost drahé.
Gripeny vs F35
Gripeny jsou levnější. Vzhledem k naší velikosti je to dost podstatná záležitost. Co se týká operačních schopností, tak dokáže splnit Gripen, co se od něj žádá? Pokud vím, tak ano. Poláků je 4x více, pokud bychom měli kupovat 8 kusů F35, tak z hlediska potřeb mi vychází efektivnější pořídit raději 2 letky Gripenů. Proti F35 by Gripeny neobstály, ale reálně proti nim stejně stát nebudou. Jasně, časem bude vhodná modernizace, ale poměr cena/výkon je zatím na straně Gripenů.Skrýt celý příspěvek159 je lehký bitevník, to je krapet dražší sranda než cvičné stroje. To jsou ty co Aero vždy dělalo. 32 F-35 + 48 F-16, nebo to se nehodí do krámu? 80 vs vašich 8 je krapet jiné ...Zobrazit celý příspěvek
159 je lehký bitevník, to je krapet dražší sranda než cvičné stroje. To jsou ty co Aero vždy dělalo.
32 F-35 + 48 F-16, nebo to se nehodí do krámu?
80 vs vašich 8 je krapet jiné číslo než vašich 4x.
"Proti F35 by Gripeny neobstály, ale reálně proti nim stejně stát nebudou. Jasně, časem bude vhodná modernizace, ale poměr cena/výkon je zatím na straně Gripenů."
Ano, potřebujeme další levnější řešení jako" Alca".Skrýt celý příspěvekGripeny E jsem s F-35 neporovnával. Pouze jsem konstatoval, že je Polsko bude vlastnit. A když jsem poukazoval na srovnání s lepšími a ne s horšími - Slovensko/Maďarsko, tak F-35 ...Zobrazit celý příspěvek
Gripeny E jsem s F-35 neporovnával. Pouze jsem konstatoval, že je Polsko bude vlastnit. A když jsem poukazoval na srovnání s lepšími a ne s horšími - Slovensko/Maďarsko, tak F-35 bude určitě lepší než C/D nebo modernizovaná F-16. Finanční stránku neřeším. Polsko si nekupuje něco, co bude stát v hangáru. Asi na to prachy maj.
L159 může být jaký chce, ale ta investice do podzvuku vs výsledek moc smysl nedává. Investovat se dá mnohem sofistikovaněji a s lepším dopadem, než tak, že vyvineme a vyrobíme L159 a budeme doufat, že se to pak někde projeví jinde (a jako, že moc ne). To mohli zainvestovat dotacemi do ultralightů apod napřímo. To, že budeme L159 někdy exportovat, tomu mohl věřit leda nějaký naivka. Tu dobu si živě pamatuju.Skrýt celý příspěvek
Miroslav, 24 stíhaciek, dve letky po 12 stíhaciek by malo byť pre menšie a stredne veľké štáty primerane a ekonomický zvládnutelne. Veď aj OSSR malo pôvodne 24 ks Mig-29. Myslím ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav, 24 stíhaciek, dve letky po 12 stíhaciek by malo byť pre menšie a stredne veľké štáty primerane a ekonomický zvládnutelne. Veď aj OSSR malo pôvodne 24 ks Mig-29. Myslím si, že ekonomika ČR by vôbec nemala mať problém s užívaním aj troch letiek - 36ks, jednak na obranu vlastnej štátnosti a jednak aj pre potreby NATO. Tých 14ks (pripadne minimum 8ks) je naozaj len nutné minimum na túto spôsobilosť a základné úlohy stíhacie ho letectva. Ja by som privítal ak by sa OSSR dopracovali aspoň k 24 ks F-16 Block 70/72.Skrýt celý příspěvek
Původně se mělo pořídit 36 Gripenu, nákup padl po velkých záplavách, protože se musely sanovat škody větší než 100 miliard korun, představa byla taková, že na jedné základně měly ...Zobrazit celý příspěvek
Původně se mělo pořídit 36 Gripenu, nákup padl po velkých záplavách, protože se musely sanovat škody větší než 100 miliard korun, představa byla taková, že na jedné základně měly být L 159 a na druhé Gripeny.Skrýt celý příspěvek
Ja som ani nič také netvrdil, že si nezaslúžia alebo by to nebolo ekonomicky zvládnuteľné. Viď príspevok vyššie Dokonca som aj v pôvodnom komentári na začiatku vlákna zdôraznil, ...Zobrazit celý příspěvek
Ja som ani nič také netvrdil, že si nezaslúžia alebo by to nebolo ekonomicky zvládnuteľné. Viď príspevok vyššie
Dokonca som aj v pôvodnom komentári na začiatku vlákna zdôraznil, že nič také netvrdím. Napriek tomu mi je to vyčítanéSkrýt celý příspěvekMiroslav, ok. Dovysvetloval si to vo svojích príspevkoch. Ten pôvodný koncept s dvoma letkami 12+12 (24ks), bol založený aj na rozptyle letiek a existencii viac ako 2-3 vojenských ...Zobrazit celý příspěvek
Miroslav, ok. Dovysvetloval si to vo svojích príspevkoch. Ten pôvodný koncept s dvoma letkami 12+12 (24ks), bol založený aj na rozptyle letiek a existencii viac ako 2-3 vojenských letiskách v štáte. Už som spomínal, že aj OSSR malo pôvodne 24 ks Mig-29, Mig-21, Su-22, malo funkčné letiská Sliač, Kuchyňa, Piešťany, v zálohe viacero letísk. To sa po racionalizácii a zbavení sa Mig-21, Su-22, Su-25 zmenilo, aj redukciou letísk. Po tom čo AČR uprednostnili Jas-39 Gripen C/D sa logicky predpokladalo, že preberú aj švédsku stratégiu rozptylu letiek po krajine (na viacero letísk) , a preto sa rátalo s min. dvoma letkami. Kedže Jas-39 Gripen má síce lacnnejšiu prevádzku, ale jeho akčný rádius je oproti konkurencii malý, preto Švédska stratégia bola založená na rozmiestnení viacerých samostatných letiek na ich území. Ako píše flanker.jirka, koncipovaný zámer na 36 stíhačiek dával pre ČR zmysel, a tým pádom by sa tri letky umiestnili na 2-3 letiská. Otázka znie, ako bude pokračovať letectvo AČR po roku 2027 ďalej...?Skrýt celý příspěvek
Zjednodušeně: Buďto máme vlastní letectvo, nebo si platíme za vzdušnou ochranu. Od určité velikosti státu se vyplácí mít vlastní letectvo (když máte alespoň jednu letku). Takže ...Zobrazit celý příspěvek
Zjednodušeně:
Buďto máme vlastní letectvo, nebo si platíme za vzdušnou ochranu. Od určité velikosti státu se vyplácí mít vlastní letectvo (když máte alespoň jednu letku). Takže Island s 350 tis. obyvateli, nebo Estonsko s 1,3 mil. obyvateli si za ochranu platí. Země jako Slovensko, nebo Finsko s 5 mil. obyvateli mají vlastní letectvo. My máme 10 mil. obyvatel. Tak co myslíte?
Proč 24 letadel? No, země naší velikosti mají obvykle minimálně 2 letky nadzvukových letadel, tj. alespoň 24 letadel. Tak proto.
Jinak v principu je vhodné mít alespoň jednu letku (12 letadel) doma i když zdrovna plníme vojenské mise. Takže k tomu bych moc výhrady neměl. Naopak mít více letadel by bylo sice fajn, ale je to drahé. Takže rozumím potřebě v době, kdy nás přímo nikdo neohrožuje nemít více letadel a prostředky vložit třeba do kybernetické bezpečnosti.Skrýt celý příspěvekAČR se chce i nadále zůčastňovat Air Policingu, je to ve strategii 2030 a nyní je v Poblatí, jak se píše 6 Gripenů, doma drží hotovost 2+2 , něco je ve Švédsku na servisu, tuším ...Zobrazit celý příspěvek
AČR se chce i nadále zůčastňovat Air Policingu, je to ve strategii 2030 a nyní je v Poblatí, jak se píše 6 Gripenů, doma drží hotovost 2+2 , něco je ve Švédsku na servisu, tuším také 2, takže v takovém případě, kdyby se nedejbože něco semlelo, jsme odkázání na spojence. A to není to pravé ořechové, prostě 14 letadel včetně spárky je málo.Skrýt celý příspěvek
To není žádná mantra. Pokud chcete mít schopnost dodávat nějaký denní počet leteckých misí, tak potřebujete 3x tolik letadel kvůli přípravě a údržbě. Letadlo není koloběžka a letci ...Zobrazit celý příspěvek
To není žádná mantra. Pokud chcete mít schopnost dodávat nějaký denní počet leteckých misí, tak potřebujete 3x tolik letadel kvůli přípravě a údržbě. Letadlo není koloběžka a letci nejsou roboti. Proto bývají počty letadel v jednotkách násobkem tří. Počítám, že jedna letka s 12 letouny je reálně schopna vypravit tak 8-10 misí denně.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...