Potvrzeno: Litva nakoupila bojová vozidla pěchoty Boxer

BVP Boxer "Vlk" s věží Samson Mk II (zatím bez kamufláže litevské armády); větší foto / Ardec

Litevské ministerstvo obrany podpisem stvrdilo nákup 88 bojových vozidel pěchoty (BVP) Boxer. Vozidla získají výzbroj v podobě 30mm automatického kanónu a protitankových řízených střel (PTŘS).

Vozidla dodá do Litvy společnost Artec - joint venture firem KMW a Rheinmetall. Litva podepsala smlouvu rovněž s evropskou organizací OCCAR (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement).

OCCAR je mezinárodní organizací založenou v roce 1996 s cílem spravovat a řídit společné evropské zbrojní projekty - nyní zaštiťuje 11 evropských zbrojních projektů, včetně vozidla Boxer.

Litva vozidla Boxer získá v letech 2017 až 2021. Cena kontraktu dosahuje 390 milionů euro. 84 vozidel bude ve verzi BVP a čtyři ve velitelské verzi. V litevské armádě ponesou BVP Boxer bojové jméno “Vlk”.

BVP Boxer “Vlk” získají dva mechanizované prapory litevské armády, kde nahradí zastaralé americké pásové obrněné transportéry M113. Půjde o významné zvýšení schopností litevské armády, neboť M113 jsou vybaveny jen těžkými kulomety.

Osmikolové obrněné vozidlo Boxer má prázdnou hmotnost 25,2 t a maximální konstrukční 36,5 t. Kromě tříčlenné posádky Boxer přepraví na bojiště osmičlenný roj vojáků. Pohon zajišťuje moderní dieselový motor o výkonu 530 kW (711 koní).

Litevské vozidla Boxer získají dálkově ovládanou izraelskou věží RAFAEL Samson Mk II osazenou 30mm automatickým kanónem a izraelskými PTŘS Spike.

Půjde o první použití vozidla Boxer jako BVP, neboť vozidla sloužící v nizozemské a německé armádě fungují především jako obrněné transportéry a jsou vyzbrojeny pouze kulomety (7,62 mm; 12,7 mm) nebo 40mm granátomety.  Vozidla Boxer v současné době postupně odebírá nizozemská (200 kusů) a německá armáda (403 kusů) .

Po vypuknutí krize na Ukrajině právě německá armáda zesílila spolupráci s litevskou armádu. V minulosti Němci v Litvě dočasně nasadili vojenské jednotky s vozidly Boxer a samohybnými houfnicemi PzH 2000.

Podpis smlouvy. Záběry BVP Boxer v čase 1:15

V příštím roce navíc německá armáda převezme velení bojového praporu NATO v Litvě. Trvalé rozmístění čtyř praporů v Pobaltí a Polsku schválilo NATO po červencovém sumitu ve Varšavě. Vojáci USA budou základem praporu v Polsku, Britové v Estonsku, Kanada v Lotyšsku a zmiňované Německo v Litvě.

Kromě vozidla Boxer Litva nakoupila i 21 použitých samohybných houfnic PzH 2000 za 58,3 milionů euro. Do aktivní služby však poputuje pouze 16 houfnic, tři se využijí jako zdroj náhradních dílů a dvě houfnice pro výcvik střelců a řidičů.

Mimo vozidel Boxer a samohybných houfnic PzH 2000 v posledních měsících Litva získala také 200 použitých vojenských vozidel z Nizozemska za 7 milionů euro. Mezi vozidly jsou mimo jiné terénní automobily Mercedes-Benz a nákladní vozy DAF různých verzí.

Litva po krizi na Ukrajině začala intenzivně posilovat svou armádu. Obranný rozpočet postupně roste z 1 % HDP až na plánovaných 2 % HDP v roce 2018. Kromě vozidel litevská armáda nakoupila polské komplety protivzdušné obrany (PVO) krátkého dosahu Grom nebo přenosné americké PTŘS Javelin.

V delším časovém období Litva nakoupí norské komplety PVO středního a dlouhého dosahu NASMAS (Norwegian Advanced Surface to Air Missile System) využívající upravené letecké střely AIM-120 AMRAAM.

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

Obrněné vozidlo AMV35 pro program LAND 400

Nabídka společností BAE Systems Australia a Patria, partnera v konsorciu pro výběrové řízení Land ...

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Saudové kupují tanky Abrams za 1,15 miliard dolarů

Saudská Arábie od firmy General Dynamics Land Systems nakoupí 153 tanků M1A2S Abrams (“S” jako ...

Ruská bojová vozidla BTR-82 získají 57mm kanón

Ruský deník Izvestija informoval o záměru ruského ministerstva obrany vybavit kolová bojová vozidla ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • papaHoth
    13:01 26.08.2016

    tedy většinou se zastávám řadových jednotek v boji s partyzány. Je to opravdu těžké, oni jsou ti kdo si vybírají čas a místo útoku a věřte, že si nevybírají pro ně nevýhodné ...Zobrazit celý příspěvek

    tedy většinou se zastávám řadových jednotek v boji s partyzány. Je to opravdu těžké, oni jsou ti kdo si vybírají čas a místo útoku a věřte, že si nevybírají pro ně nevýhodné podmínky. Vždy, když nachytají ty druhé na lelkách, nepřipravené a tam, kde je jen těžko ohrozí - tady je to z různých směrů, shora a v momentě, kdy je ta posádka nepřipravena. Ale to co předvádí Saudové je opravu vrchol. Neskutečný bordel na palpostu, vůbec jeho výběr je bez okolních hlídek více než problematický. No a následující akci netřeba komentovat...no však se zdá, že svoji blbost zaplatili. Přijde mi, že ty auta nejeli s kompletní osádkou, prostě jen narychlo vyrazili posbírat ty nebožáky z hlídky. No a jak to do sebe narumplovali, když se hnali jak blázni, tak se ti 3 uvnitř mohli slušně k smrti potlouct. Ono skoro 19tun je 19 tun. Ale je divný, že se nesnažili ani zadýmovat, nic. Je pravdou, že na dalších obrázcích jsou otevřený zadní vrata, tak nevím jestli někdo neprchnul...otázkou je kam, když později tam na pustině jednoho z těch aut honí. anyway medevac to asi bude, ale označen není. Nicméně se zdá, že Humwee celou tu střelnici vydejchal a zmizel. Bez předsudků Saudové nebudou top vojáci..Skrýt celý příspěvek

  • MacGyver
    08:39 26.08.2016

    Video je podle titulku z hranice Saudská Arábie a Jemen u města Najran. Kolona byla pravděpodobně Saudská. Vzhledem k tomu jak Saudi světu prakticky dokazují, jak snadno se ...Zobrazit celý příspěvek

    Video je podle titulku z hranice Saudská Arábie a Jemen u města Najran. Kolona byla pravděpodobně Saudská. Vzhledem k tomu jak Saudi světu prakticky dokazují, jak snadno se spotřebovává moderní technika, není se čemu divit.Skrýt celý příspěvek

  • ruleta
    22:34 25.08.2016

    To video celkem nechapu, na mysli mi prichazeji varianty jako: - nemeli kompletni posadku - video je dobre sestrihane a vetsina byla nejak evakuovana (utekla) - podstatna cast ...Zobrazit celý příspěvek

    To video celkem nechapu, na mysli mi prichazeji varianty jako:

    - nemeli kompletni posadku
    - video je dobre sestrihane a vetsina byla nejak evakuovana (utekla)
    - podstatna cast osadek zemrela velmi rychle (predpokladam, ze by mrtvi vy byli na videu)
    ....Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:35 25.08.2016

    Taky jsem nějak nepochopil, proč neopětovali palbu... a vůbec to byla z pohledu obrněnců "kvalitní" akce. Mmchd, když jsem na video zběžně koukal, měl jsem dojem, že se nabízí ...Zobrazit celý příspěvek

    Taky jsem nějak nepochopil, proč neopětovali palbu... a vůbec to byla z pohledu obrněnců "kvalitní" akce.
    Mmchd, když jsem na video zběžně koukal, měl jsem dojem, že se nabízí jednoduchá taktika na porážku takovýchle vohnotů – nechat je utopit ve vlastních odpadcích!Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    17:50 25.08.2016

    hmm...banda "fremenů" dostala "harkonenský" konvoj s nekompetentním řidičem...možná, kdyby nechali řídit ženský, tak mají bojeschopnější armádu akorát ten Didgory vypadá na ...Zobrazit celý příspěvek

    hmm...banda "fremenů" dostala "harkonenský" konvoj s nekompetentním řidičem...možná, kdyby nechali řídit ženský, tak mají bojeschopnější armádu

    akorát ten Didgory vypadá na medevac, ale na to se v dnešních konfliktech už moc nehraje... to vypadalo, že si ten 105mm LAV ani nevystřelil...Skrýt celý příspěvek

  • Civil
    15:39 25.08.2016

    BTW: kdybyste chteli vedet, jak to krasne funguje proti rucnikarum, tak kouknete na
    https://www.youtube.com/watch?...

    BTW: kdybyste chteli vedet, jak to krasne funguje proti rucnikarum, tak kouknete na
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Vrata
    08:46 25.08.2016

    HonzaH, KOLT: souhlasim s vasim komentarem ohledne ceny nasich Panduru. Co se tyce Portugalskych Panduru, tak na Anglicke WIKI byla pred casem informace, ze ona cena cca 9mld Kc za ...Zobrazit celý příspěvek

    HonzaH, KOLT: souhlasim s vasim komentarem ohledne ceny nasich Panduru. Co se tyce Portugalskych Panduru, tak na Anglicke WIKI byla pred casem informace, ze ona cena cca 9mld Kc za cca 230 Panduru je pouze CENA ZA PRAVO LICENCNI VYROBY, nikoliv kompletni cena dodavky. Tedy v podstate 9mld Kc za flesku s vyrobni dokumentaci.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    08:09 25.08.2016

    GAVL: Tak úplně chudý stát ta Litva není a je dost možné, že mají domluvený nějaký splátkový kalendář. Patrně byly finance uvolněné mimo rozpočet armády (tak jako u nás s ...Zobrazit celý příspěvek

    GAVL:
    Tak úplně chudý stát ta Litva není a je dost možné, že mají domluvený nějaký splátkový kalendář. Patrně byly finance uvolněné mimo rozpočet armády (tak jako u nás s Pandury). Navíc když nemusí udržovat letectvo, tak se peníze najít vždycky dají. I kdyby se jim kvůli razantnímu zvýšení obranychopnosti měl zvýšit státní dluh, tak to má smysl. O tom, že by jim to platil nějaký tajemný spojenec pochybuju. To se dělá možná tak u ojeté techniky. Němci si nechají všechno zaplatit. Žádné slevy, ale dostaneš kvalitu.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    00:26 25.08.2016

    Impozantní stroj... Nechtěl bych proti tomu sedět v Panduru. Samozřejmě je to jen článek řetězu, ale stejně.

    Impozantní stroj... Nechtěl bych proti tomu sedět v Panduru. Samozřejmě je to jen článek řetězu, ale stejně.

  • HonzaH
    23:40 24.08.2016

    Čistý to určitě nebylo. Ostatně pochybuju, že nějaký nákup pro stát kdy čistý byl. Ale objevovalay se srovnání s Portugalským nákupem a cenou 40 mil. za kus. Vzhledem ke ...Zobrazit celý příspěvek

    Čistý to určitě nebylo. Ostatně pochybuju, že nějaký nákup pro stát kdy čistý byl. Ale objevovalay se srovnání s Portugalským nákupem a cenou 40 mil. za kus. Vzhledem ke konfiguraci obou nákupů to ale byl nesmysl. Média to přesto v honbě za senzací rozmázla.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:56 24.08.2016

    I kdyby jim to platil někdo ze spojenců, tak v čem je problém?

    I kdyby jim to platil někdo ze spojenců, tak v čem je problém?

  • KOLT
    22:55 24.08.2016

    pro HonzaH: Jen technická – verze KBVP patří díky použité věži (máme obdobné) k těm nejdražším konfiguracím. A Litevci mají téměř všechny ve versi KBVP. Nicméně obecně souhlas. ...Zobrazit celý příspěvek

    pro HonzaH: Jen technická – verze KBVP patří díky použité věži (máme obdobné) k těm nejdražším konfiguracím. A Litevci mají téměř všechny ve versi KBVP. Nicméně obecně souhlas. Aniž bych si myslel, že nákup Pandurů byl čistý jak lilie, není to tak dramatické, jak to média prezentovala.Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    22:29 24.08.2016

    Především by mě zajímalo kdo jim to financuje. Pochybuji, že na to mají z vlastní kapsy.

    Především by mě zajímalo kdo jim to financuje. Pochybuji, že na to mají z vlastní kapsy.

  • Nesher
    20:10 24.08.2016

    Otecko Kde jste přišel na to, že v Litvě nemá 20% potencionálních branců občanství? Ruská menšina představuje cca 6,5% obyvatelstva a je menší než polská. Litevci pak ...Zobrazit celý příspěvek

    Otecko
    Kde jste přišel na to, že v Litvě nemá 20% potencionálních branců občanství? Ruská menšina představuje cca 6,5% obyvatelstva a je menší než polská. Litevci pak reprezentují cca 85% obyvatelstva.Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    19:58 24.08.2016

    Technika je důležitá, ovšem pokud vám odejde za 4 roky natrvalo do zahraničí z 3,2 mil.obyvatel půl milionu, většinou mladých, máte v tu chvíli problém docela jinde. Navíc pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Technika je důležitá, ovšem pokud vám odejde za 4 roky natrvalo do zahraničí z 3,2 mil.obyvatel půl milionu, většinou mladých, máte v tu chvíli problém docela jinde. Navíc pokud 20% obyvatel je vedeno jako nespolehlivých a nemají občanství, tudíž nemohou narukovat.... Aby to ve výsledku nebylo tak, že techniku bude mít Litva super, ale vojáky k ní mít nebude, a ten scénář reálně hrozí. Voják ještě nepřestal být důležitý, sand si to generálové v Litvě uvědomují, u nás zatím moc ne.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    19:27 24.08.2016

    Možná jsou plánovači v AČR chytřejší než si myslíme a nechystají se jen na jeden typ války. Co když se v horizontu 20let stane Evropa nebezpečným místem, něco jako Blízký východ, ...Zobrazit celý příspěvek

    Možná jsou plánovači v AČR chytřejší než si myslíme a nechystají se jen na jeden typ války. Co když se v horizontu 20let stane Evropa nebezpečným místem, něco jako Blízký východ, pak se vozidla kategorie Titus hodí. Proti ruským válkám se zase budou hodit ty tanky a nová bvp.Skrýt celý příspěvek

  • HonzaH
    19:10 24.08.2016

    Jen taková malá úvaha. Když AČR koupila Pandury za cenu cca 130 mil. za kus , tak hned lidi křičeli, jak je to hróóózně předražený. Litevci teď koupili jeden Boxer za cca stejnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen taková malá úvaha. Když AČR koupila Pandury za cenu cca 130 mil. za kus , tak hned lidi křičeli, jak je to hróóózně předražený. Litevci teď koupili jeden Boxer za cca stejnou cenu (jestli tedy počítám dobře). Jistě, Boxer asi bude dražší, ale AČR má zase specializované verze (ambulance, průzkumný, průzkumný s radarem, ženijní). Tak co, taky jsou Litevci podplacení a zaplatili 3x více, než museli? A nebo to je zase česká klasika, že co je doma, to je špatně?Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    13:05 24.08.2016

    aktuálně hrozí obé. Přičemž Titus je ten, který by se měl pohybovat v relativním závětří. Ochrana Tita (pardon, ale budu to skloňovat, neb je to sice zkratka, ale ty se většinou ...Zobrazit celý příspěvek

    aktuálně hrozí obé. Přičemž Titus je ten, který by se měl pohybovat v relativním závětří. Ochrana Tita (pardon, ale budu to skloňovat, neb je to sice zkratka, ale ty se většinou poskládají tak, aby vyšlo nějaké jméno) se dá relativně snadno zvýšit kryty oken a lá Dana/Zuzana/Tatrapan.Skrýt celý příspěvek

  • JiriR
    12:19 24.08.2016

    Z pohledu boje s klasickým vyspělým protivníkem jde u obrněné techniky o to ochránit hlavně osádku a motor a právě tyto dvě věci má např. TITUS nejméně chráněné – myšleno zepředu, ...Zobrazit celý příspěvek

    Z pohledu boje s klasickým vyspělým protivníkem jde u obrněné techniky o to ochránit hlavně osádku a motor a právě tyto dvě věci má např. TITUS nejméně chráněné – myšleno zepředu, stejně tak ale i LOV Iveco. (kromě pasívní ochrany připadá v úvahu samozřejmě ještě ta aktivní – tzn. kanón a ptřs – ale to je zase už jiná písnička). Z pohledu takového toho táhlého proti-patryzánského boje je nutné mít ochranu proti minám a jiným výbušným nástrahám – to TITUS má, ale zdá se, že aktuálně více hrozí kontakt s vyspělým protivníkem.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    12:11 24.08.2016

    Hrozby na dnešním bojišti vyžadují, aby se do vozidla vlezlo víc elektroniky, různých senzorů a zařízení (do T-72, OT-64 a BMP toho moc nepřidáš). I výstroj osádky a výsadku se ...Zobrazit celý příspěvek

    Hrozby na dnešním bojišti vyžadují, aby se do vozidla vlezlo víc elektroniky, různých senzorů a zařízení (do T-72, OT-64 a BMP toho moc nepřidáš). I výstroj osádky a výsadku se zvětšuje, tak potřebuješ větší vnitřní prostor (britové třeba navrhli ajaxe tak, aby osádka mohla mít oblečené ochrané vesty a uzavřené přilby). Proti moderním zbraním je taky nutné, aby měla vozidla dostatečnou balistickou ochranu. Přeci jen dnes je běžnější munice větší ráže než dřív (minimálně 30mm). K tomu dno do V proti minám. Aby to všechno vozidlo zvládlo, potřebuje výkonější motor, lepší podvozek atd. To pak váha roste.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2