Polsko-ukrajinský bojový vrtulník pro střední Evropu

W-3PL Gluszec polské armády; větší foto / 56. Baza Lotnicza

Podle polského ministra obrany Antoni Macierewice Polsko a Ukrajina diskutují o společném vývoji nového vojenského vrtulníku pro země střední Evropy. Klíčovou roli v projektu hraje ukrajinský výrobce motoru a převodovek Motor Sich.

“Myslím si, že půjde o zcela nový model, ale založený na průmyslovém potenciálu obou zemí. Víme, že Ukrajinci vyrábějí špičkové motory ve firmě Motor Sich,” uvedl v televizním rozhovoru Macierewicz. “Z naší strany máme kapacity pro výrobu kompozitního draku. Je zde mnoho možností, které nám umožní nabídnout velmi zajímavý produkt pro Polsko a další země střední Evropy.”

Vývoj vrtulníku je podle polského ministra otázkou delší budoucnosti. Současnou snahu Polska pořídit 50 víceúčelových vrtulníků projekt polsko-ukrajinského vrtulníku neovlivní.

Podle Macierewicze klíčovou roli v programu zastane ukrajinská firma Motor Sich. Ukrajinská firma je podle polského ministra obrany schopná dodat nové motory a převodovky, které nejen mohou “dvojnásobně zvýšit schopnosti a výkony” ruských vrtulníků Mi-8/17 a Mi-24, ale mohou se také stát základem vrtulníku zcela nové konstrukce.

Motor Sich mimo jiné několik let pracuje na vlastním víceúčelovém bojovém vrtulníku MSB-6 Ataman. Stroj designově vychází ze sovětského vrtulníku Mi-2.

Maximální startovací hmotnost MSB-6 je 7 t a maximální nosnost 3 t. Jde o podobnou nosnost jako má Mi-8 avšak s tím, že objem nákladového prostoru MSB-6 bude oproti Mi-8 mnohem menší. Uvažuje se také o vývoji bitevní varianty MSB-6.

Prototyp polského bojového vrtulníku W-3WB Huzar z první poloviny 90. let. / Public Domain 

Kromě toho Motor Sich nabízí hloubkově modernizované vrtulníky Mi-2 a Mi-8 (nové motory, převodovka, avionika, zbraně, vybavení atd.) označované jako Mi-2MSB-V a Mi-8MSB-V. Od roku 2008 Motor Sich pracuje také na modernizované variantě bitevního vrtulníku Mi-24PU-1.

Bližší informace o polsko-ukrajinském projektu nejsou známy. Otázkou je, zda prohlášení polského ministra obrany není jen vyjednávací taktikou k francouzskému výrobci vrtulníků Airbus, nebo také k dalším výrobcům.

Nebylo by to poprvé, kdy vládní představitelé “hrozili” vývojem vlastního zbrojního systému, aby donutili k “povolnosti” zahraniční výrobce, případně zahraniční vlády.

Ukrajinská firma Motor Sich navrhuje vybavit polské vrtulníky W-3A Sokol novými motory a převodovkou. / Motor Sich

Polský a ukrajinský průmysl má však jistě technické schopnosti nabídnout cenově přijatelný vrtulník pro země střední a východní Evropy. Právě tyto země, včetně České republiky, chtě nechtě budou muset v budoucnu nakoupit desítky vojenských vrtulníků jako náhradu za dosluhující ruské stroje Mi-8, Mi-17 a Mi-24.

Zemím střední a východní Evropy své vrtulníky chtějí nabídnout západní firmy jako Airbus, Leonardo-Finmeccanica (dříve AgustaWestland), Sikorsky nebo Bell. Tyto firmy samozřejmě nemají zájem soutěžit o trh s dalším konkurentem. 

V současnosti v Polsku existují dva výrobci vrtulníků - PZL Mielec a PZL Swidnik. PZL Mielec ve svém závodě montuje z dovezených dílů vrtulníky S-70i Black Hawk. PZL Mielec pro S-70i ale dodává vlastní kompozitový drak.

Jedna z koncepcí polského bojového vrtulníku W-3B Jastrzab z počátku 90. let. / Public Domain 

PZL Swidnik vyrábí pro vojenské uživatele lehké vrtulníky SW-4 a střední víceúčelové-bojové W-3PL Gluszec, který vychází z typu W-3A Sokol. Dodejme, že rodina polských vrtulníků W-3 má konstrukční základ ve stroji Mi-2.

Také Armáda České republiky provozuje 10 dopravních vrtulníků W-3A Sokol. Nedávno zástupci českého ministerstva obrany právě s firmou PZL Swidnik podepsali smlouvu o servisní podpoře všech deseti vrtulníků (včetně provedení generální opravy osmi strojů). Generální opravy a servis umožní prodloužit provoz českých Sokolů až přes rok 2030.

V 90. letech Polsko dokonce uvažovalo o vývoji bitevní verze vrtulníku Sokol s tandemově uspořádanou pilotní kabinou. Projekt ale zůstal pouze na papíře. 

Zdroj: Defence24

Nahlásit chybu v článku


Související články

EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých ...

REPORTÁŽ: Průmysl jako nástroj k zajištění obrany ČR

V pátek se v Ostravě konala konference Český průmysl jako nástroj k zajištění obrany státu pořádaná ...

Vrtulníky H225M Caracal polská armáda nedostane

Před několika dny polská média informovala o ukončení jednání o nákupu 50 vrtulníků Airbus H225M ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    23:51 18.10.2016

    odborně se tomu říká přitáhnout investice a zaujmout zahraniční investory.... výsledkem pravidelně bývá - budete mít práci a možná i občas dostanete nažrat (na vývoj zapomeňte, ...Zobrazit celý příspěvek

    odborně se tomu říká přitáhnout investice a zaujmout zahraniční investory....

    výsledkem pravidelně bývá - budete mít práci a možná i občas dostanete nažrat (na vývoj zapomeňte, váš archiv nám dejte - nejlépe v DWG nebo STL)Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:52 18.10.2016

    Pro Skelet - powtarzam Leonardo NIE CHCE współpracy z Motor Sich. Co więcej WSK Rzeszów (producent silników i przekładni - właściciel -> Pratt & Whitney ) też nie chce ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Skelet - powtarzam Leonardo NIE CHCE współpracy z Motor Sich.

    Co więcej WSK Rzeszów (producent silników i przekładni - właściciel -> Pratt & Whitney ) też nie chce współpracy.
    Ponoć zagroził że wszelkie próby zakończą się brakiem wsparcia serwisowego dla maszyn - czyli uziemieniem floty. (Mają pretekst - ponoć część agregatów w W3 jest kupowana w Rosji)

    Generalnie nikt poza Motor Sich nie chce tego projektu...Skrýt celý příspěvek

  • Dual
    21:49 18.10.2016

    Podle ukrajinských zdrojů by měl plánovaný nový typ vrtulníku stát asi 6 mil $. Každý ze 2 jeho nových motorů typu МС-14В (Motor Sich) má mít výkon ve vzletovém režimu 1600 hp., ...Zobrazit celý příspěvek

    Podle ukrajinských zdrojů by měl plánovaný nový typ vrtulníku stát asi 6 mil $. Každý ze 2 jeho nových motorů typu МС-14В (Motor Sich) má mít výkon ve vzletovém režimu 1600 hp., což je skoro dvojnásobný výkon oproti W-3A Sokol.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:23 18.10.2016

    Někteří si zde pletou jabka s hruškama. S-70i vyrábí a nabízí PZL Mielec, které je součástí Sikorski, respektive Lockheed. Sokola nabízí PZL Swidnik, který je součástí Leonardo ...Zobrazit celý příspěvek

    Někteří si zde pletou jabka s hruškama. S-70i vyrábí a nabízí PZL Mielec, které je součástí Sikorski, respektive Lockheed. Sokola nabízí PZL Swidnik, který je součástí Leonardo (dříve AgustaWestland). A teď se dostáváme k jádru věci. PZL Swidnik již před pár lety oznámil dvou vrtulníků (které se možná časem sloučí v jeden) - Sokol 2 a SW-5. Přičemž Sokol 2 byl avizován s dvojicí motorů o celkovém výkonu 2768kW a SW-5 s celkovým výkonem 2700kW.
    V případě této dohody mezi PZL Swidnik a Motor Sich se zřejmě jedná o oživení jednoho z těchto dvou projektů, jelikož - W-3 Sokol stárne a je výkonově níže, než-li konkurence. Leonardo má ve své nabídce jen dražší vrtulníky, ale pro chudší státy (včetně Ukrajiny) nemá nic levného. Plus výhodou by bylo, že by se v těchto vrtulnících mohl objevit i motor nepocházející z USA.
    A jako poslední.. fakt, že Polsko nakupuje S-70i neznamená prakticky nic. Časem totiž bude potřebovat obměnit flotilu W-3 Sokol.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:19 18.10.2016

    Panowie - proszę nie brać tego newsu poważnie... Defense 24 spekuluje na temat wypowiedzi Macierewicza który w pewnym wywiadzie (dla gazety przychylnej PiS) opowiada o polskim ...Zobrazit celý příspěvek

    Panowie - proszę nie brać tego newsu poważnie...
    Defense 24 spekuluje na temat wypowiedzi Macierewicza który w pewnym wywiadzie (dla gazety przychylnej PiS) opowiada o polskim śmigłowcu...

    Ale to są bzdury - z których znany jest Macierewicz...
    Nie będzie polskiego śmigłowca - z prostej przyczyny. Kto miałby zbudować nowy polski śmigłowiec?
    Świdnik został sprzedany - jest własnością Leonardo...

    Włosi nie opracują polskiego śmigłowca... Więcej - oni blokują projekt wymiany silników w W3 Sokół. (A bez mocniejszych silników nawet Głuszec nie ma sensu)

    Generalnie jedyna możliwość - to modernizacja Mi 17 ( mamy ok 20 maszyn które można zmodernizować)
    Ponoć mowa też o Mi 24 - ale w to nie wieże - nie ma do nich uzbrojenia. (Myślę że to nieprawda)

    Generalnie w ostatnich dniach dużo Macierewicz mówił.
    Ale za każdym razem inaczej.

    Chyba sam dobrze nie wie czego chce...
    (A chce zjeść ciastko i mieć ciastko)Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    20:53 18.10.2016

    Produkt, který nezavede do výzbroje ani armáda země z které výrobce pochází je předem odsouzen k neúspěchu. Navíc subdodávky z Ukrajiny......, to pěkně smrdí přátelé a hodně ...Zobrazit celý příspěvek

    Produkt, který nezavede do výzbroje ani armáda země z které výrobce pochází je předem odsouzen k neúspěchu. Navíc subdodávky z Ukrajiny......, to pěkně smrdí přátelé a hodně :-)

    Jako takový se mi Gluszec líbí, pač mám rád i naše Sokoly. Ale jinak je již obecně zastaralý.

    Ale jak píše GAVL, je to přesně ten univerzální kočkopes v počtu 12ks co naši kverulanti na MO chtějí. Možná by jim na to stačilo i těch 5MLD. Navíc by odpadly náklady na výcvik a technologické zázemí, přeci jen je to Sokol..........Skrýt celý příspěvek

  • GAVL
    19:17 18.10.2016

    To je přesně to nač čeká naše ministerstvo obrany.

    To je přesně to nač čeká naše ministerstvo obrany.

  • Rase
    18:50 18.10.2016

    Něchápu jak v době, kdy sami nakupují Black Hawky, můžou očekávat, že my (zbytek střední Evropy) bude nakupovat toto. Navíc i těm Sokolům sme přišli tak nějak netradičně - výměnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Něchápu jak v době, kdy sami nakupují Black Hawky, můžou očekávat, že my (zbytek střední Evropy) bude nakupovat toto. Navíc i těm Sokolům sme přišli tak nějak netradičně - výměnou za Migy, tak to ani nebyl nákup. Pochybuji i o tom, že má smysl, abysme provozovali vrtulník s drahým servisem a ukrajinskými díly, když nechceme provozovat stroje s díly z Ruska.
    Kdyby se radši snažili prodat ty S-70i, přeci jen o ně zatím mají zájem jen Poláci. Pro nás by asi bylo lepší připlatit si třeba za nějaký stroj z Evropy - navázat styky s Airbusem a domluvit pro LOM servis strojů pro nás a třeba středo-východní evropu. Podnik tak získá nějaké to know-how. Zkrátka ať z toho něco máme.
    Co budeme mít z podpory poláků a ukrajinců - nic.Skrýt celý příspěvek

  • Pepos
    18:02 18.10.2016

    Zbytočný vývoj pre vývoj - nebude to fungovať.

    Zbytočný vývoj pre vývoj - nebude to fungovať.

  • Bazinga20
    17:13 18.10.2016

    Mám obavu aby to nebyla jen navoněná bída ...

    Mám obavu aby to nebyla jen navoněná bída ...

  • Argonaut.CZ
    16:40 18.10.2016

    Varováním budiž servisní náklady sokolů.

    Varováním budiž servisní náklady sokolů.

  • pks_
    16:37 18.10.2016

    Je to tak jednoduché vyvinout vrtulník? Odhadoval bych to na 10-20 let. Cílem by mohlo být něco s výkony, cenou a robustností Mi-8. PZL W-3 Sokół IMHO není zrovna podařený ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to tak jednoduché vyvinout vrtulník? Odhadoval bych to na 10-20 let.
    Cílem by mohlo být něco s výkony, cenou a robustností Mi-8. PZL W-3 Sokół IMHO není zrovna podařený vrtulník. Jsou schopni Poláci navrhnout a odladit nějakou lepší konstrukci?

    Motor Sich určitě konkurenceschopné motory zatím "umí". Co ale bude za 10-20 let? Klidně už Záporoží může být součástí Novoruska, nebo jej koupí Číňani a odvezou si jej. Ta nejistota ohledně budoucnosti je velká.

    IMHO ten vývoj vůbec nemá smysl, pokud se současně neprovedou ty modernizace, které Motor Sich nabízí. Bez toho, aby měl zakázky, ten podnik těžko přežije.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2