EXCALIBUR ARMY dodala Indonésii moderní raketomety Vampir na podvozcích Tatra

Foto: RM-70 Vampir; větší foto / EXCALIBUR ARMY
RM-70 Vampir; větší foto / EXCALIBUR ARMY

Společnost EXCALIBUR ARMY, která je součástí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP (CSG), dodala v minulých měsících prvnímu zákazníkovi moderní raketomety RM-70 Vampir. V Česku tak byl poprvé za poslední desetiletí vyvinut a vyroben moderní dělostřelecký systém schopný fungovat a komunikovat na současném digitálním bojišti, který byl zařazen do výzbroje některé ze světových armád.

Úspěch pro český zbrojní průmysl

Dodávka raketometů Vampir indonéské armádě se uskutečnila ve spolupráci se slovenskými podniky, které k nim dodaly další podpůrná vozidla. „Jedná se o projekt významný nejen pro společnost EXCALIBUR ARMY, ale i v měřítku českého a slovenského obranného průmyslu. Zákazník získal komplexní systémy raketometných baterií, včetně speciálních podpůrných a velitelských vozidel, které byly vyrobeny a sestaveny ve spolupráci českých a slovenských podniků. Raketomety byly dodány indonéskému ministerstvu obrany a uživatelem se stala námořní pěchota indonéské armády. Je to úspěch nejen pro nás, ale i pro český obranný průmysl jako takový, protože ukázal schopnost vlastními silami vyvinout a vyrobit moderní zbraňový systém," řekl Andrej Čírtek, tiskový mluvčí holdingu CZECHOSLOVAK GROUP.



Vývoj raketometu RM-70 Vampir i jeho charakteristiky umožňující vytvářet celé dělostřelecké jednotky napojené do digitálních systémů řízení a velení ukazují, že v Česku jsou po čtvrtstoletí opět výrobní i technologické kapacity schopné konstruovat, vyrábět i prodávat vyspělé bojové systémy.

Vampir je i ukázkou spolupráce podniků patřících do holdingu CSG a automobilky TATRA TRUCKS. Prodej kompletního dělostřeleckého systému indonéské armádě navíc přináší vysokou přidanou hodnotu českému hospodářství i reference pro další zákazníky.

Dodávka raketometů do Indonésie není pro český obranný průmysl významná jen z hlediska obchodního. Na vývoji, výrobě, prodeji a dodávkách se podílely tisíce zaměstnanců holdingu CSG, automobilky TATRA TRUCKS i slovenských průmyslových partnerů, kontrakt tak významně přispěl k zaměstnanosti v České i Slovenské republice.

Kompletní dělostřelecké baterie pro indonéskou námořní pěchotu

Indonéská námořní pěchota získala dvě baterie raketometů RM-70 Vampir, velitelská, muniční a cisternová vozidla, vyprošťovací vozidlo AV 15 a obrněné vozidlo TATRAPAN se systémem řízení palby, všechny na podvozcích Tatra. Navíc byla dodána i dvě lehká pancéřovaná vozidla Aligator II. Společnost EXCALIBUR ARMY také zajistila zaškolení a výcvik vojáků, kteří budou raketomety obsluhovat.

Není bez zajímavosti, že indonéská námořní pěchota už několik let využívá desítky logistických vozidel Tatra T815-7. Cena kontraktu je neveřejná, rozhodně se ale jedná o finančně významný projekt jak pro holding CSG, tak pro český průmysl.

Raketový systém Vampir těží z unikátních vlastností vozidel Tatra; větší foto / EXCALIBUR ARMY

EXCALIBUR ARMY se už mnoho let specializuje mimo jiné i na modernizace prověřených bojových systémů a vývoj jejich nových verzí. Připomeňme například modernizovanou samohybnou houfnici DANA M1 CZ nebo bojové vozidlo pěchoty IFV ŠAKAL. Mnohé armády v předchozích letech vyřadily dělostřelecké raketové systémy, včetně té české, ovšem konflikty z poslední doby ukazují, že jde stále o účinné prostředky palebné podpory.

Potenciálních zákazníků je tedy mnoho, zejména jde o armády, které v minulosti používaly raketomety RM-70 v původní verzi na podvozku Tatra T813. Je to i případ Indonésie, která v minulosti nakoupila vyřazené původní RM-70 z výzbroje české armády. Nyní tedy získala jejich nástupce.

Moderní raketomet na osvědčeném základě

Nový RM-70 Vampir je kombinací osvědčeného raketometu RM-70 GRAD a moderního podvozku Tatra T815-7. Stavba prvního prototypu byla zahájena v únoru 2015 a úspěšné střelecké zkoušky raketomet absolvoval v říjnu téhož roku. Vampiry můžou být díky svému vybavení a elektronice vzájemně digitálně propojeny systémem velení a řízení palby. Součástí vybavení každé baterie je též set předsunutého dělostřeleckého pozorovatele (FO, Forward Observer).

Podvozek Tatra T815-7 je vybaven originální pancéřovanou kabinou, jež posádce zajišťuje i ochranu proti biologickým a chemickým zbraním a umožňuje též instalaci přídavné balistické ochrany. K pohonu slouží osmiválec Tatra T3C o výkonu 270 kW, jeho sílu na kola přenáší tatrovácká převodovka typu 10TS 210N se systémem poloautomatického řazení Tatra Norgren a přídavnou převodovkou Tatra 2.30TRS. Dojezd vampiru činí kolem jednoho tisíce kilometrů, přičemž na silnici vyvine rychlost až 90 km/h.

Raketomet Vampir dokáže vést soustředěnou palbu na větší prostory obsazené protivníkem a ničit živou sílu i bojovou techniku. Umožňuje střelbu jednotlivými ranami nebo salvou, odpalování raket provádí obsluha z kabiny vozidla nebo z chráněného okopu v jeho blízkosti pomocí dálkového ovládání. Vampir disponuje svazkem 40 raketnic ráže 122 mm, které jsou nabity už v pochodové konfiguraci raketometu. Dalších 40 raket je umístěno v nabíjecím mechanismu přímo na raketometu, celkový palebný průměr tedy činí 80 raket.

Raketové střely jsou tříštivotrhavé, rotační se sklopnými stabilizačními plochami. Jejich maximální dostřel činí 20 381 m. Hmotnost podvozku s prázdným raketometem činí 18 080 kg, s celým palebným průměrem (80 raket) pak 24 140 kg.

Redakčně upraveno

Nahlásit chybu v článku


Související články

Nové letištní radiolokátory pro Armádu ČR

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) vybralo českou firmu ELDIS Pardubice jako dodavatele nových ...

Obrněné vozidlo AMV35 pro program LAND 400

Nabídka společností BAE Systems Australia a Patria, partnera v konsorciu pro výběrové řízení Land ...

Vampir, Aligator, Tatrapan: Československá technika v Indonésii

Indonéská armáda v posledních dnech převzala osm českých raketometů RM-70 Vampir od společnosti ...

Nová americká taktická jaderná puma B61-12

Americké letectvo v rámci širokého programu modernizace amerického jaderného arzenálu představilo ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Maximus
    11:43 05.09.2016

    Oprava: Pokud bratři Poláci, kteří na armádu vydávají výrazně víc než ČR, považují za dostatečný systém WR-40 LANGUSTA, což není nic jiného než strarý GRAD na novém 6x6 podvozku s ...Zobrazit celý příspěvek

    Oprava:
    Pokud bratři Poláci, kteří na armádu vydávají výrazně víc než ČR, považují za dostatečný systém WR-40 LANGUSTA, což není nic jiného než strarý GRAD na novém 6x6 podvozku s moderním systémem palby, tj. v podstatě ten samý systém co VAMPIR, tak i pro AČR by to bylo dost dobré.
    Přidaná hodnota je v použité munici M- 21 Feniks HE, která má dostřel 42 km a existuje i verze M - 21 s kazetovou hlavicí s dostřelem 32 km.
    Pokud by byla možnost od Poláků nakoupit dostatečný počet této moderní munice, resp. otevřít otázku licenční výroby pro ČR/SR, tak by VAMPIR s touto municí byl nejlevnější cestou k modernímu dělostřelectvu s dostřelem přes 40 km (jasný trend v armádách NATO). Navíc by v rámc výcviku a NZ mohly být využity zásoby starých GRADů, které by se nemusely draze delaborovat či za "dobré slovo" darovat někam na Blízký východ či do Afriky.Skrýt celý příspěvek

  • Maximus
    11:41 05.09.2016

    Pokud bratři Poláci, kteří na armádu vydávají výrazně víc než ČR považuje za dostatečný systém WR-40 LANGUSTA, což není nic jiného než strarý GRAD na novém 6x6 podvozku s moderním ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud bratři Poláci, kteří na armádu vydávají výrazně víc než ČR považuje za dostatečný systém WR-40 LANGUSTA, což není nic jiného než strarý GRAD na novém 6x6 podvozku s moderním systémem palby, tj.v podstatě to samé co VAMPIR.
    Přidaná hodnota je v použité munici M- 21 Feniks HE, která má dostřel 42 km a existuje i verze M - 21 s kazetovou hlavicí s dostřelem 32 km.
    Pokud by byla možnost od Poláků nakoupit dostatečný počet této moderní munice, resp. otevřít otázku licenční výroby pro ČR/SR, tak by VAMPIR s touto municí byl nejlevnější cestou k modernímu dělostřelectvu s dostřelem přes 40 km (jasný trend v armádách NATO). Navíc by v rámc výcviku a NZ mohly být využity zásoby starých GRADů, které by se nemusely draze delaborovat či za "dobré slovo" darovat někam na Blízký východ či do Afriky.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    09:46 22.08.2016

    Petres, Kolt Spíš to vypadá, že AČR došlo, že na 2% HDP se nedostaneme a i těch 1,4% začíná být spíš utopií. A vzhledem k tomu, že si někdo proloboval těch 300 Titusů (což je ...Zobrazit celý příspěvek

    Petres, Kolt

    Spíš to vypadá, že AČR došlo, že na 2% HDP se nedostaneme a i těch 1,4% začíná být spíš utopií. A vzhledem k tomu, že si někdo proloboval těch 300 Titusů (což je cca 2x tolik než je skutečně potřeba) za cca 20 mld., tak se to někde ušetřit musí.
    Tedy se modernizují Dany, tipnul bych si, že to bude na úroveň DANA M1 a CSG se bude chlubit tím, že nabízí (na zahraničních trzích) systém zavedený v ozbrojených silách. A navíc na tom slušně vydělá. Začínám mít trochu obavy, že jestli to takhle půjde dál, tak se z CSG stane jediný dodavatel AČR v oboru obrněné techniky a nákladních vozidel (Titus, Tatra, modernizovaná Dana, Pandur a do budoucna možná i BVP na platformě ASCOD).Skrýt celý příspěvek

  • petres
    08:39 22.08.2016

    Pokud by se modernizace netýkala vlastní kanónové houfnice a přechodu z ráže 152 mm na 155 mm (a tím možnosti použít standardizovanou moderní munici) jsou to vyhozené peníze. (že ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by se modernizace netýkala vlastní kanónové houfnice a přechodu z ráže 152 mm na 155 mm (a tím možnosti použít standardizovanou moderní munici) jsou to vyhozené peníze. (že by nějaká forma odstupného českým výrobcům, kteří pokud by ve férovém výběrovém řízení byla požadována skutečně moderní samohybná houfnice, mají šanci dodat maximálně podvozek?)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:31 21.08.2016

    Pokud by systémy DANA šly po pár letech do mobilizačních skladů jakožto slušně použitelná záloha a koupily se moderní houfnice, možná to má smysl (ačkoliv mám spíš dojem, že jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    Pokud by systémy DANA šly po pár letech do mobilizačních skladů jakožto slušně použitelná záloha a koupily se moderní houfnice, možná to má smysl (ačkoliv mám spíš dojem, že jsou to zbytečně vyhozené peníze, kterých není nazbyt). Ale jestli skutečně chtějí pořizovat nové houfnice až po roce 2025, tak to je tragédie :-(Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    14:35 19.08.2016

    Předem se omlouvám za částečný OT. Nicméně se zdá, že to CSG má posichrované ještě mnohem více než se zdálo. Podle poslední vyjádření MO se nebudou v nejbližších letech kupovat ...Zobrazit celý příspěvek

    Předem se omlouvám za částečný OT.
    Nicméně se zdá, že to CSG má posichrované ještě mnohem více než se zdálo.
    Podle poslední vyjádření MO se nebudou v nejbližších letech kupovat nová děla (kvůli nedostatku peněz), místo toho se bude modernizovat cca 50 SmKh vz. 77 DANA, kdo tu zakázku (na první pohled spornou) asi dostane? Více zde - http://www.lidovky.cz/obrana-z... Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:00 18.08.2016

    Záleží asi na zákazníkovi jaký bude chtít motor a u koho bude vozidlo poptávat (tam mu to smontují). Typuju že existuje dohoda ve stylu, že Titus pro "východní" Evropu a Asii bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Záleží asi na zákazníkovi jaký bude chtít motor a u koho bude vozidlo poptávat (tam mu to smontují). Typuju že existuje dohoda ve stylu, že Titus pro "východní" Evropu a Asii bude vyráběn u Tatry. Pro západní evropu a blízký východ u Nexteru atd.
    Vegu myslím mají hotovou a jezdí s ní na veletrhy (4xč i 6x6).Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    13:47 18.08.2016

    Rase: dík za odkaz, je tam trochu víc než na E15. Jinak mě by třeba zajímalo, jestli je to Tatra Titus nebo Nexter Titus, resp. jak se oba výrobci dohodli na licencích. Taky ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: dík za odkaz, je tam trochu víc než na E15.

    Jinak mě by třeba zajímalo, jestli je to Tatra Titus nebo Nexter Titus, resp. jak se oba výrobci dohodli na licencích. Taky jestli tam pro AČR bude motor Cummins nebo vzduchem chlazená Tatra. V souvislosti s Titus by mě zajímalo přemýšlení SVOS, jestli Vegu ukončili nebo ještě věří na zakázku v cizině. Do té Indonézie by k těm Vampirům slušela místo Aligátoru Vega 4x4, ale CSG má asi blíž ke Konštruktě než ke SVOS.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:33 18.08.2016

    Co se mi podařilo zjistit o Titusu, jsem dal dohromady tady: http://palba.cz/viewtopic.php?... (informace z AN a jiných zdrojů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se mi podařilo zjistit o Titusu, jsem dal dohromady tady:
    http://palba.cz/viewtopic.php?...

    (informace z AN a jiných zdrojů, když se ještě řešil nákup pár desítek strojů a co se dnes dá sehnat). Samozřejmě rozhovor někoho pověřeného, přímo pro AN by byl skvělý. O Wolfdogovi se toho taky moc neví, ale myslím že brzy by měli mít prototyp pro tovární zkoušky (ještě nic oficiálního). Někde na Palbě je taky. Přeci jen redakce AN má lepší pozici k získávání informací z oficiálních míst (reportáže přímo s lidmi kteří o tom něco vědí). Těším seSkrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    22:45 17.08.2016

    Matesaax - rádi bychom napsali o vývoji vozidel Wolfdog nebo o nákupu vozidel Titus. V prvním případě nám byly informace slíbeny v průběhu záři a v druhém případě není moc o čem ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax - rádi bychom napsali o vývoji vozidel Wolfdog nebo o nákupu vozidel Titus. V prvním případě nám byly informace slíbeny v průběhu záři a v druhém případě není moc o čem psát. Je třeba si uvědomit, že na jakýkoliv dotaz má MO ČR oficiální lhůtu 30 dní na odpověď.
    Nákup vozidel Titus ale určitě nenecháme bez komentáře. Bude určitě poučné zjistit, pro jaké scénáře nasazení pozemních sil AČR se s 300 kusy vozidlel Titus počítá.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    21:19 17.08.2016

    Cirdo zde porovnavame jake vyhody ma slovensky Modular proti svym konkurentum. A jelikoz Modular nabizi kombo 122/227mm, tak jej porovnavam se systemy nabizejici podobnou ...Zobrazit celý příspěvek

    Cirdo zde porovnavame jake vyhody ma slovensky Modular proti svym konkurentum. A jelikoz Modular nabizi kombo 122/227mm, tak jej porovnavam se systemy nabizejici podobnou kombinaci. (Schvalne jsem opomnel brazilsky ASTROS 2).
    Himars rozhodne neni srot, stejne jako neni srot Modular. Jenze .. modularitu umi lepe jini a kdyz budu chtit jen rakety raze 227mm, tak pujdu rovnou pro ten HIMARS.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    21:18 17.08.2016

    Také mě poslední dobou překvapuje,že spíše než článkům k aktuálnímu dění se Armádní noviny věnují tématům,které spíše vyprovokují nesmyslnou diskuzi,nejvíce články ruská technika ...Zobrazit celý příspěvek

    Také mě poslední dobou překvapuje,že spíše než článkům k aktuálnímu dění se Armádní noviny věnují tématům,které spíše vyprovokují nesmyslnou diskuzi,nejvíce články ruská technika vs západní apod.
    Co se týká nákupu velkého množství Tituse pro AČR,tak v posledním ATM mě zaujalo,že Francouzká armáda nahrazuje legendární transportér VAB celkem 1700 novými stroji VBMR,které jsou svou koncepcí hodně podobné právě Titusu.Takže by mě ani nepřekvapilo kdyby Titus v naší armádě zastoupil jak obrněné transportéry,tak částečně BVP.Skrýt celý příspěvek

  • cirdo
    20:17 17.08.2016

    No mne osobne sa paci M-143 Himars
    ALE:
    palebný průměr: 0x122
    modularita: 227
    kombinace raket: NE

    Sa divim ze to amici stale pouzivaju taky srot.

    No mne osobne sa paci M-143 Himars
    ALE:
    palebný průměr: 0x122
    modularita: 227
    kombinace raket: NE

    Sa divim ze to amici stale pouzivaju taky srot.

  • Jura99
    17:22 17.08.2016

    Modular ponechává starý podvozek a nástavbu dává americký kontejner. K tomu nové řízení palby (resp. nové cca v roce 2003). To už dneska nestačí. Podvozek musí být T-815-7, řízení ...Zobrazit celý příspěvek

    Modular ponechává starý podvozek a nástavbu dává americký kontejner. K tomu nové řízení palby (resp. nové cca v roce 2003). To už dneska nestačí. Podvozek musí být T-815-7, řízení palby aktuální a rakety kompatibilní NATO.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:52 17.08.2016

    stirling Podle mě nikdo neplánuje na Tituse dávat věže s automatickými kanóny, jestli dobře chápu ten záměr, mělo by se jednat jedna o nahrazení V3S se specializovanými nástavbami ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling
    Podle mě nikdo neplánuje na Tituse dávat věže s automatickými kanóny, jestli dobře chápu ten záměr, mělo by se jednat jedna o nahrazení V3S se specializovanými nástavbami (spojařskou, velitelskou, zdravotní atp), dále to bude sloužit chemikům a dalším podpůrným jednotkám. Jediné "bojové" verze budou obyčejné OT (pravděpodobně jen s dálkově ovládaným kulometem) a samohybný minomet.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    16:50 17.08.2016

    stirling: prázdná hmotnost 17 tun, bojová 23 tun. Podvozek vozidla snese zatížení až 27 tun. problém bych viděl spíš s výškou. Přeci jen Titus s kulometnou věžičkou je stejně ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling:
    prázdná hmotnost 17 tun, bojová 23 tun. Podvozek vozidla snese zatížení až 27 tun. problém bych viděl spíš s výškou. Přeci jen Titus s kulometnou věžičkou je stejně vysoký jako celý Pandur (s vysunutou věží). Další kolo je asi zbytečné, už takhle je delší než čtyřkolový Pandur (7,72 m vs 7,50 m). Uvezou stejný počet vojáků. Holý stroj má stát 23 mil. Kč s DPH (s výbavou pak 2x víc u velitelské verze, nebo 3x víc u spojařské verze). Pandur je skvělý jako KBVP (s větší výzbrojí a PTŘS) ostatní požadavky zvládne Titus. Jejich kombinace je tak poměrně žádoucí.Skrýt celý příspěvek

  • skelet
    16:35 17.08.2016

    typ: Modular vs Lynx vs T-122/300 palebný průměr:28x122 vs 40x122 vs 40x122 modularita: 122/227 vs 122/160/227/306/ŘSPDL vs 122/300 kombinace raket: NE vs ANO vs ANO Výhoda ...Zobrazit celý příspěvek

    typ: Modular vs Lynx vs T-122/300
    palebný průměr:28x122 vs 40x122 vs 40x122
    modularita: 122/227 vs 122/160/227/306/ŘSPDL vs 122/300
    kombinace raket: NE vs ANO vs ANO

    Výhoda Modularu: Cena?Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    15:41 17.08.2016

    Rase: souhlas, vždy je to super když se povede něco českého nebo s českou účastí. Už jsem to tu jednou psal ocenil bych i vlastní pokus o rozhovor s představiteli všech českých ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: souhlas, vždy je to super když se povede něco českého nebo s českou účastí. Už jsem to tu jednou psal ocenil bych i vlastní pokus o rozhovor s představiteli všech českých zbrojovek o tom jaké mají portfolio, co plánují atd. (však toho jde i hondě zjistit přes mail/telefon a nemusí se ani nikam jezdit). Bohužel se zatím jen čeká na tiskové zprávy...
    Titus a jeho variace - to bude hodně zajímavé jestli neplánují i třeba prodlouženou verzi o jednu nápravu či tak něco když to bude tolik variant. Jaká věž se plánuje osadit (unese to vůbec nějakou věž s 30mm?) Kolik toho bude z Tatry zda jen podvozek a montáž či i motor, převodovka atd., budou nějaké úpravy speciálně pro AČR? Ale evidentně se titus asi hodně zamlouvá protože jen tunel na prachy to nebude, to by zrovna tak mohli nakoupit pandury.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    15:10 17.08.2016

    Warnost: Taky bych čekal, že zde bude článek o tom plánovaném Wolfdogovi od Zetoru, nebo o 300 vozidlech Titus pro AČR. Ale u článků o "ruských zbraních, které jdou stále vpřed" ...Zobrazit celý příspěvek

    Warnost:
    Taky bych čekal, že zde bude článek o tom plánovaném Wolfdogovi od Zetoru, nebo o 300 vozidlech Titus pro AČR. Ale u článků o "ruských zbraních, které jdou stále vpřed" se dá lépe hádat :DSkrýt celý příspěvek

  • niko
    15:04 17.08.2016

    Co sa tyka Modularu, tiez sa mi ten system paci. Urcite je to krok vpred od povodneho RM 70. Aj ked nieco som pocul o problemoch s nabijanim raketnice v poli. Nic blizsie al ...Zobrazit celý příspěvek

    Co sa tyka Modularu, tiez sa mi ten system paci. Urcite je to krok vpred od povodneho RM 70. Aj ked nieco som pocul o problemoch s nabijanim raketnice v poli. Nic blizsie al eneviem.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2