Polsko hledá náhradu za T-72 a BWP-1

PL-01
Foto: Koncept PL-01 ukazuje možný vzhled těžké platformy UMPG. / OBRUM

Polský Inspektorát pro vyzbrojování spustil ambiciozní modernizační program polských obrněných sil. Na základně Univerzální modulární pásové platformy UMPG (Uniwersalna Modułowa Platforma Gąsienicowa) vznikne celá rodina vozidel, které nahradí obrněnce T-72 a BWP-1.

V polské armádě v současné době slouží 584 tanků T-72 a bezmála 1200 vozidel BWP-1 nejrůznějších verzí. Obě konstrukce vznikly v 60. a 70. letech minulého století a v současné době nenabízejí již příliš mnoho modernizačních možností.

Sovětské obrněnce postupně nahradí nová polská vozidla založená na platformě UMPG. Od začátku se počítá s vývojem dvou verzí – lehké a těžké platformy UMPG. Obě provedení spojuje maximální počet stejných dílů.

Těžká varianta je pracovně nazývaná „Gepard“. Počítá se s vývojem vozidla pro přímou palebnou podporu DSV (Direct Support Vehicles) a obrněné ženijní vozidlo ARV (Armoured Recovery Vehicle). Právě 35t DSV se 120mm automatickým kanónem (bezosádková věž) má převzít úkoly po polských T-72. Koncept DSV jsme mohli vidět pod označením PL-01 Concept na výstavě MSPO 2013.

Polská armáda plánuje zbavit se všech tanků T-72 a na jejich místo nakoupit až 300 vozidel Gepard. Společně s asi 250 tanky Leopard 2 PL pak budou tvořit hlavní údernou sílu polských pozemních sil.

Druhou variantou je lehčí stroj pracovně nazýván jako „Jezevčík“. Na jeho základě ma vzniknout nové bojové vozidlo pěchoty nahrazující polské BWP-1. Mezi základní požadavky nového stroje patří 30-40mm automatický kanón usazený v bezosádkové věži, dvě izraelské řízené střely Spike a schopnost plavby.

Podobně jako v případě těžké verze UMPG dostanou polští vojáci nástupce BWP-1 v roce 2018. Během následujících tří let pak polská armáda získá 700 Jezevčíků. Lehká verze UMPG s obrněným transportérem Rosomák (690 kusů) pak budou tvořit hlavní sílu polských mechanizovaných jednotek.

Poláci se při vývoji UMPG opřou o zkušeností s technologickým demonstrátorem Anders. Na rozdíl od originálního polského projektu však UMPG bude založen na švédské podvozkové platformě CV90.

Výměna sovětských vozidel příjde polské daňové poplatníky do roku 2022 na 2,84 miliard dolarů (56 miliard Kč).  

Zdroj: IHS Janes, defence24.pl 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Polské vozidlo přímé podpory PL-01 Concept

Návštěvnicí polské vojenské výstavy MSPO 2013 mohli vidět futuristický vyhlížející koncept vozidla ...

GROT-2: Koncept polské lehké stíhačky

Technologický Institut Polského vojenského letectva (ITWE) na výstavě MSPO 2013 představil model ...

Čeští, maďarští a polští letci ovládli polské nebe

Manévry vzdušných sil aliančních jednotek na cvičení STEADFAST JAZZ odstartovaly v úterý 5. ...

Polsko má zájem o ukrajinské protitankové střely

Polská armáda má zájem o člověkem přenositelné ukrajinské protitankové střely Corsar. Zprávu o ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Hynek
    12:59 19.12.2013

    KOLT: Tak otázka nahrazování KARu byla teoretická, mluvit o postupném nahrazování se asi ani nedá (porovnání počtů vyrobených kusů). A rozhodně se nejednalo o zastaralou zbraň, ale ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Tak otázka nahrazování KARu byla teoretická, mluvit o postupném nahrazování se asi ani nedá (porovnání počtů vyrobených kusů). A rozhodně se nejednalo o zastaralou zbraň, ale to je otázka jiná. Tiger nikdy neměl nahradit pz 4, náhrada pz 4 měl být Panther. A jak Jura správně napsal, po celou dobu války byl nejdůležitějším tankem německé armády právě pz.4.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:47 18.12.2013

    Lukas: Za sebe musím říct, že jsem rád, že se tu na stránkách setkávám s někým z Polska, alespoň si rozšířím obzory. Ještě by to chtělo Maďara a máme tu celou V4 (případného ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas: Za sebe musím říct, že jsem rád, že se tu na stránkách setkávám s někým z Polska, alespoň si rozšířím obzory. Ještě by to chtělo Maďara a máme tu celou V4 (případného návštěvníka z Maďarska bych ale poprosil o použití nějakého indoevropského jazyka ;-) ). Polsky sice neumím, ale rozumnět Vašim příspěvkům se dá vcelku dobře (pomáhá i znalost slovenštiny, takže mladší mají smůlu). Co nepoberu, přeloží Google :-)

    Každopádně logiku, s jakou Polsko buduje svoji armádu, vcelku chápu. Nezbývá než popřát, aby se u vás nestala z armády dojná kráva politických stran a jim spřízněných rádoby podnikatelů (nebo alespoň ne do takové míry jako v ČR).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:40 18.12.2013

    Jura99: Takhle jednoduché to také není. Kar98 sice sloužila po celou válku, ale byla postupně nahrazována – nejdříve G43, pak StG44 (která představovala zásadní zlom v oblasti ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Takhle jednoduché to také není. Kar98 sice sloužila po celou válku, ale byla postupně nahrazována – nejdříve G43, pak StG44 (která představovala zásadní zlom v oblasti ručních zbraní). Pz-IV byl také postupně nahrazován Tygry, ale německý průmysl v té době už prostě nestíhal, takže to šlo pomalu. Britové sice modernizovali letadla, naopak na poli základní výzbroje pěchoty nepředvedli během války prakticky nic nového. Vynahradili si to po válce, kdy přesně specifikovali náboj vhodný pro automatické pušky. Jenže díky rozumbradům v USA už NATO vyzkošelo dva zcela odlišné náboje – jeden zcela nevhodný, druhý s výhodami i nevýhodami. Když se nyní diskutuje o náhradě za 5.56x45, téměř všechny navrhované náboje se dosti podobají tomu, co Britové navrhovali po 2. sv :-) Ale to jsme už dost mimo téma.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:05 18.12.2013

    Jura99 Nie, w Polsce nikt nie ma roszczeń wobec Ukraińców! Prędzej Rosjanie - oni by poszli na taki deal (wchód dla nich - zachód dla nas ) Ale my z kolei wiemy że to byłaby ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99
    Nie, w Polsce nikt nie ma roszczeń wobec Ukraińców!
    Prędzej Rosjanie - oni by poszli na taki deal (wchód dla nich - zachód dla nas )
    Ale my z kolei wiemy że to byłaby pułapka...
    Ukraińcy by nam tego nie darowali...

    W naszym interesie jest by istniał bufor miedzy nami a Rosjanami...Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    16:10 18.12.2013

    to mu7705: rozdílnou techniku pro válku než pro dobu míru nasadily během 2.světové především státy, které se na válku moc předem nechystali (USA, VB). Například Německo využívalo ...Zobrazit celý příspěvek

    to mu7705: rozdílnou techniku pro válku než pro dobu míru nasadily během 2.světové především státy, které se na válku moc předem nechystali (USA, VB). Například Německo využívalo po celou válku základní techniku vyvinutou ještě před válkou, jen modernizovanou. Takže hlavním tankem byl po celou válku Pz-IV, z letadel Me-109, Ju-87, Ju-52, Ju-88 a pěchota se spoléhala na zastaralou opakovačku Kar98. Němci nepředvedli nic, co by neplánovali už před válkou, snad "jen" mimořádné Speerovo zefektivnění zbrojní výroby.
    Jestlipak to polské zmohutnění pozemních sil nebude souviset s nejistou situací na Ukrajině a historickými územními nároky v této oblasti ?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    15:27 18.12.2013

    Cześć Te informacje są niedokładne (W Polsce też ) Zapowiadane ilości są za duże.... Liczone są pod aktualną strukture wojsk lądowych. Wojsko Polskie czekają redukcjie - z ...Zobrazit celý příspěvek

    Cześć
    Te informacje są niedokładne (W Polsce też )

    Zapowiadane ilości są za duże.... Liczone są pod aktualną strukture wojsk lądowych.
    Wojsko Polskie czekają redukcjie - z 13 brygad zostanie 8-10. Najprawdopodobnie
    2 brygady pancerne (czołgi leopard 2PL i A5 ) - może 3.
    3 brygady zmotoryzowane (Rosomak) - może 4.
    1-2 brygady aeromobilne (25 i 6 )
    2-3 brygady zmechanizowane.... (UMPG)
    UMPG to program który będzie podobny do programu "Rosomak". Maja powstać brygady na 1 modułowej platformie (2-3 brygady zmechanizowane )
    Do tego celu potrzeba ok 1000- 1200 pojazdów - w róznych wersjach... ( nie 700 BWP - predzej 350-450 )

    (W ramach programu "Rosomak" dla 3 brygad zamowiliśmy już 997 pojazdów!)

    Nie jest prawdą że WWB będzie 300 (i że zastąpią T-72)
    One za kilka lat zastąpią T-72 i PT-91...

    Czemu to robimy?
    Cóż - po pierwsze mapa - bez wojsk pancernych nie da się walczyć na nizinie w Europie.
    Po drugie - ekonomia - 1 paltforma to mniejszy koszt.
    Przy potrzebach 1000 pojazdow program ma sens ekonomiczny...
    A produkcja w Polsce to miejsca pracy (przy takim Rosomak, od 10 lat pracuje 5 tyś polskich pracowników )
    Program jest ambitny, ale i potrzebny...
    Narazie nie wydano wiele, do projektu wykożystane zostaną gotowe komponenty (produkowane na licencji)

    Po trzecie - wymagania
    Wóz ma mieć 3 wersje
    lekka - pływajaca (25 ton), - pojazdy rozpoznawcze i inżynieryjne
    średnia (32 ton) - BWP
    ciężka. (36 ton) - WWB
    Nikt w Europie nie ma pływajacej platformy gąsienicowej do dużej nośności!
    http://www.obrum.gliwice.pl/Us...
    ^ tu informacje (po polsku )


    Tu nie ma nic z naszym "ego"...
    Poprostu mamy na tyle duże potrzeby że mozemy probować jes spełniać sami...
    A wojsko i tak mieć musimy....

    P.S. Mam nadzieje że po polsku zrozumiećie - ja bynajmniej nie mam problemu z czaskimSkrýt celý příspěvek

  • mu7705
    21:42 17.12.2013

    Při celé diskusi bych chtěl upozornit na fenomén L-159. V době, kdy se hovořilo o nákupu a celé se to rozhodovalo se tomě podávalo tak, že ono je prakticky jedno z čeho se chytrá ...Zobrazit celý příspěvek

    Při celé diskusi bych chtěl upozornit na fenomén L-159. V době, kdy se hovořilo o nákupu a celé se to rozhodovalo se tomě podávalo tak, že ono je prakticky jedno z čeho se chytrá munice odhodí. Mnoho věcí jako malá rychlost, malé rozměry i schopnost přistávat na nezpevněných plochách byly tehdy ukazovány jako výhody v porovnání s moderními supersoniky. Tento polský projekt je něco podobného. Ano, má to poměrně výkonný kanon, ale má to také své nevýhody v porovnání s klasickým tankem. Je možné, že Poláci trefí pro příštích X let hřebíček na hlavičku a toto vozidlo zapadne do konceptu budoucích konfliktů. Na druhou stranu se může také stát, že pokud se netrefí, tak budou mít hromadu nevyhovujících vozidel. To co při volbě L-159 také zaznělo však má svou logiku - podstatní jsou lidé. Pokud máte schopné piloty a tankisty, tak je na novou techniku poměrně rychle přeškolíte. Nové specialisty přes noc ale nevychováte. Přesně to se stalo s našimi piloty za 2. sv. války. Žel museli za naši zemi bojovat ze zahraničí. Myslím si, že i za cenu jistých omezení by se měly určité schopnosti ponechat jen za tím účelem, abychom v případě nouze nezačínali zcela odznova. Svým způsobem může pomoci právě i polské vozidlo - za menší peníze na PHM a údržbu budou mít vycvičen dostatek lidí, které lze v případě potřeby přeškolit na cokoliv jiného. Ještě upozorním na jeden fenomén. V obou světových válkách byla velice záhy změněna technika i taktika nasazení. Po pár letech nezůstal kámen na kameni. To co všichni brali jako standardní vybavení bylo nově chápáno jako šrot. Totéž se stalo na začátku Studené války a také třeba za válek 2. v Iráku a v Afghánistánu. Na počátku konfliktu se použila technika, která byla k dispozici a pak se začala rychle zavádět technika založená na praktických zkušenostech z bojiště. Jinými slovy. Technika dnes nakoupená bude využita jen velice omezenou dobu, pokud dojde ke konfliktu. Po pár letech bude technika, ale i taktika daného konfliktu výrazně jiná.Skrýt celý příspěvek

  • Voodoo
    14:26 17.12.2013

    Jura99: Neřekl bych, že vědí nebo plánují něco, co nevíme. Pouze si uvědomují, že přesto jak vypadají současné konflikty, je třeba, aby si armáda udržela vševojskové schopnosti. ...Zobrazit celý příspěvek

    Jura99: Neřekl bych, že vědí nebo plánují něco, co nevíme. Pouze si uvědomují, že přesto jak vypadají současné konflikty, je třeba, aby si armáda udržela vševojskové schopnosti. Navíc souhlasím s komentáři, které se objevili u jednoho z článků o speciálních jednotkách, že konveční konflikt mezi dvěma a více podobně vyspělíme státy není v 21. století vůbec nic nereálného, naopak.

    Takže z mého pohledu nezbývá nic jiného, než Polákům závidět a popřát jim hodně štěstí, ať tentokrát dotáhnou vše do zdárného konce.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    12:34 17.12.2013

    to: David. Společný projekt V4 by byl dost obtížnou věcí, už kvůli rozdílným ambicím států V4. Takže zatímco Slováci zrušili tankové vojsko zcela a Češi mají třicítku draze ...Zobrazit celý příspěvek

    to: David. Společný projekt V4 by byl dost obtížnou věcí, už kvůli rozdílným ambicím států V4. Takže zatímco Slováci zrušili tankové vojsko zcela a Češi mají třicítku draze modernizovaných T-72 plus asi stovku nemodernizovaných, Poláci mají ambice vlastnit stovky kusů. Jak by se asi jednotlivé státy podílely ? Společné projekty nerovných partnerů zavání společným průšvihem. Osobně mi je ale záhadou, na co budou Poláci potřebovat tak mohutné pozemní síly pro konvenční válku vystřiženou jak z 20.století ? Vědí nebo plánují něco co nevíme ?Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    11:38 17.12.2013

    Já myslím,že nějaký společný projekt Polska s někým z Visegradu vždy narazí na problém,protože jediné Polsko má opravdový zájem o kvalitní armádu,u nás jde spíše o to,aby si ...Zobrazit celý příspěvek

    Já myslím,že nějaký společný projekt Polska s někým z Visegradu vždy narazí na problém,protože jediné Polsko má opravdový zájem o kvalitní armádu,u nás jde spíše o to,aby si kdejaký darmožrout mohl nahrabat.Navíc ty počty techniky pro ostatní by byly stejně směšně malé,takže si Polsko vystačí samo.Skrýt celý příspěvek

  • David
    10:00 17.12.2013

    Faktem je, že Poláci mají s celou řadou projektů až neuvěřitelnou smůlu. Myslím, že žádný polský konstruktér už asi nedá svému projektu název Anders. Skončil takto nazvaný MBT z ...Zobrazit celý příspěvek

    Faktem je, že Poláci mají s celou řadou projektů až neuvěřitelnou smůlu. Myslím, že žádný polský konstruktér už asi nedá svému projektu název Anders. Skončil takto nazvaný MBT z kraje let devadesátých (po té, co se do jeho vývoje nacpaly obrovské investice, skončil nedávný projekt Anders - lehký tank a BVP. A u tohoto projektu PL-01 mám také své pochyby - hlavně co se týče početních stavů.
    A plně souhlasím s Lacim - problém je v tom, že se do takových projektů pouštějí Poláci sami, přičemž polský rozpočet má také svá omezení. Měl by to podle mne být společný projekt Visegrádské čtyřky - vždyť i Česká republika, ale také Slovensko a Maďarsko potřebují náhradu za T-72Skrýt celý příspěvek

  • Laci
    01:23 17.12.2013

    Proč se do takovýchto projektů nezapojí např. Česká republika, nebo i více států, sousedé či Visegrádská čtyřka..? Více peněz, více nápadů, větší šance na dokončený a úspěšný ...Zobrazit celý příspěvek

    Proč se do takovýchto projektů nezapojí např. Česká republika, nebo i více států, sousedé či Visegrádská čtyřka..? Více peněz, více nápadů, větší šance na dokončený a úspěšný projekt, výsledná nižší cena atd atd.. A co se naší armády a té polské týče, tak si nemyslím, že by se požadavky na konkrétní vyvíjenou a požadovanou techniku lišily tak, aby se projekt nemohl zrealizovat. OT-64 SKOT jsme s Polskem taky zvládli a výsledný výrobek byl na výbornou.Skrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    23:30 16.12.2013

    Poláci mají vždy ambiciozní plány,ale realita pak je kolikrát jiná.

    Poláci mají vždy ambiciozní plány,ale realita pak je kolikrát jiná.

  • liberal shark
    19:22 16.12.2013

    700 jezevčíků - to je skutečně hrozivá představa :-)).

    700 jezevčíků - to je skutečně hrozivá představa :-)).

  • Hubňa
    18:19 16.12.2013

    Hlazení ega v tom samozřejmě roli hraje, je třeba si ale uvědomit, jaké zkušenosti mají Poláci z minulosti. Největší chybou je myslet si, že současný ekonomicko-politický stav tu ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlazení ega v tom samozřejmě roli hraje, je třeba si ale uvědomit, jaké zkušenosti mají Poláci z minulosti. Největší chybou je myslet si, že současný ekonomicko-politický stav tu zůstane věčně. V tom vidím bohužel i krátkozrakost českých politiků.Skrýt celý příspěvek

  • lorgarius
    18:01 16.12.2013

    Na jednej strane zavidim, ze poliaci si udrzali urcite schopnosti vyvijat a zaradovat do vyzbroje bojovu techniku. Na strane druhej nie je to len hladenie ega, krajiny ktora si ...Zobrazit celý příspěvek

    Na jednej strane zavidim, ze poliaci si udrzali urcite schopnosti vyvijat a zaradovat do vyzbroje bojovu techniku. Na strane druhej nie je to len hladenie ega, krajiny ktora si mysli, ze je europskou velmocou a strazkynou vychodnej hranice.Skrýt celý příspěvek

  • Adanedhel
    17:32 16.12.2013

    Aneb za cenu nedokončeného tunelu Blanka budou mít poláci kolosální tankové vojsko 21. století.

    Aneb za cenu nedokončeného tunelu Blanka budou mít poláci kolosální tankové vojsko 21. století.

  • Rostak
    15:08 16.12.2013

    Nezbiva nez tise zavidet a cekat jak to dopadne u nas s BVP 2

    Nezbiva nez tise zavidet a cekat jak to dopadne u nas s BVP 2

Načítám diskuzi...