Plastové tanky – budoucnost nebo slepá ulička?

Americký technologický demonstrátor CAV (Composite Armored Vehicle) / US Army

V 90. letech minulého století nastal masivní rozvoj moderních plastů a kompozitních materiálů na bázi skelných vláken. Mnohé státy proto začaly testovat využití těchto technologií ve vojenském průmyslu.

Projekt ACAVP

Cílem britského projektu ACAVP (Advanced Composite Armoured Vehicle Platform) bylo využít při konstrukci obrněného vozidla plastové kompozity se skelnými vlákny a prokázat, že poskytují dostatečnou balistickou ochranu jako ocel a hliník.

Kromě nízké hmotnosti se počítalo s výrazně lepší protikorozní ochranou, a nízkou tepelnou a akustickou stopou vozidla.

Vývoj byl zahájen v roce 1993. Výsledkem byl technologický demonstrátor obrněného vozidla, jehož trup byl vyroben ze speciálního plastového kompozitu. Motor, převodovka a pohyblivá část podvozku byly převzaty z vozidla Warrior, bojová věž z vozidla Fox.

V přední části vozidla byla dvojčlenná osádka, ve střední části bojová věž, pohonná jednotka byla uložena v zadní části.

Ač při testech došlo k některým poruchám mechanických součástek, vozidlo překonalo veškerá očekávání. Vozidlo vážící 24 t mělo ze všech směrů odolnost před průbojnou municí ráže 14,5 mm, čelně dokonce proti ráži 30 mm.

Samotná korba vozidla ACAVP vážila kolem šesti tun. Zbytek hmotnosti připadal na pohonnou soustavu a další části vozidla.

Projekt byl zdárně ukončen v roce 2001, splnil očekávání a prokázal, že je možno snížit hmotnost bojových vozidel až o 30 %. Ve své době se jednalo o nejpokročilejší technologii, pokud jde o použití moderních lehkých materiálu pro pozemní bojová vozidla.

Vývoj měl pokračovat v projektu TRACER, ale brzy byl upřednostněn konvenčnější program FRES, který vyústil v program AJAX. Paradoxní je, že ač Británie realizovala program ACAVP, poznatky nebyly u projektu AJAX využity.


ACAVP / QinetiQ

Hlavním problémem byla nejistá dlouhodobá degradace plastových dílů, zvláště v podmínkách vystavení povětrnostním vlivům (slunce, mráz, voda). Otázkou tak byla balistická stálost materiálu v čase.

Nikdo zkrátka nechtěl převzít odpovědnost za to, jak by se namáhané "plastové" díly chovaly po několika letech/desítkách let užívání. Prototyp vozidla ACAVP se momentálně nachází v muzeu a pravidelně se účastní různých výstav a ukázek.

Program FCS

V roce 1996 vydali vrcholní představitelé americké armády dokument Army Vision 2010, v němž byly nastíněny plány na vývoj armády po roce 2010. Z tohoto dokumentu pochází známý program FCS (Future Combat System).

Cílem programu FCS bylo vytvořit tzv. Objective Force (OF), tedy koncept jednotky na jednotné platformě, s doposud nevídanou mobilitou a palebnou silou. Brigáda OF měla být nasaditelná za méně než čtyři dny, divize za pět dní a skupina pěti divizí za necelý měsíc.

Pro přepravu těchto jednotek mělo být možno využít transportní letouny C-130 Hercules -hmotnostní limit vozidel kvůli vzdušné přepravě proto činil pouze 19 t.

Při konstrukci vozidel FCS se počítalo s lehčími kovy jako je hliník a titan, keramickými materiály, kompozity se speciální gumovou vrstvou, skelnými vlákny nebo vysokopevnostními plasty. Technologické postupy při výrobě “plastových” vozidel si americká armáda osvojovala v rámci podprogramu CAV (Composite Armored Vehicle).


Projekt lehkého tanku Griffin / General Dynamics

Tanky Abrams mělo nahradit nové vozidlo schopné přímé i nepřímé palby MCS (Mounted Combat System). Hlavním požadavkem na MCS byla hmotnost kolem 20 t. Takto nízká hmotnost a použité materiály měly výrazně zlepšit strategickou přepravitelnost, snížit spotřebu paliva a zjednodušit údržbu.  

MCS měl šestizónovou ochranu:
1. Avoid Encourter – vyhnout se nečekanému kontaktu s nepřítelem díky sdílení informací s jinými vozidly, letouny a dalšími prvky na bojišti;
2. Avoid Detection – vyhnout se odhalení. Maskovat MCS opticky, radarově, v infra oblasti a potlačit hlučnost;
3. Avoid Acquisition – vyhnout se zaměření. Použití kouřové clony a jiných prostředků, aby nebylo možno udržet vozidlo v záměrné;
4. Avoid Hit – vyhnout se zasažení. Využití aktivní ochrany;
5. Avoid Penetration – vyhnout se proražení pancíře. Použití kompozitního nebo v budoucnu i "elektrického" pancíře;
6. Avoid Kill – vyhnout se zabití osádky. Osádka měla mít šanci přežít i penetraci pancíře.

V roce 2009 byl ale celý program FCS kvůli raketově rostoucím nákladům zastaven. Z původního FCS zůstal jen projekt pod označením GCV (Ground Combat Vehicle) nahrazující vozidla M2 Bradley a M113 - ale i ten byl nakonec zastaven

Projekt lehkého tanku Griffin

Nejnověji byla lehká kompozitní konstrukce použita u technologického demonstrátoru výsadkového tanku Griffin od společnosti General Dynamics. Firma recyklovala mnoho komponentů z různých projektů, především FCS a nejnovějších verzí tanků Abrams.

Projekt Griffin cílí na výsadkové jednotky americké armády. Požadavkům na vzdušnou přepravu odpovídá i hmotnost, která je velice nízká - bojová do 30 t. Griffin tedy může být ve dvojicích přepravován transportním letounem C-17.

Výzbroj byla použita v podobě ručně nabíjeného, lehkého kanónu XM360 ráže 120 mm. Jak konstruktéři docílili takto nízké hmotnosti, při zachování balistické odolnosti? Firma jednoduše použila výsledky programu FCS, konkrétně vozidla MCS. Griffin od MCS získal minimálně některé díly, ale je klidně možné, že se jedná o upravený původní podvozek MCS.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Lasery proti dronům: Americká armáda otestuje 50kW laser

Americká armáda pracuje na několika programech vývoje laserových zbraní. Například v rámci klíčových ...

První krok k americkému tanku nové generace

Ve Spojených státech se pomalu začíná rozbíhat diskuze o podobě nástupce hlavních bojových tanků ...

Německá cesta k náhradě tanků Leopard 2

Pod spojením “moderní německý tank” si každý představí tank Leopard 2. Konstrukčně ale Leopard 2 ...

Bojiště budoucnosti 2050 podle americké armády

Velitelství pro výcvik a tvorbu doktrín TRADOC (Training and Doctrine Command) americké armády (US ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Jirosi
    21:20 17.08.2017

    Mne by spíše zajímalo jakou odolnost to mělo bez toho pancíře. Aby to náhodou nebylo taky 14,5mm a zepředu až 30mm.

    Mne by spíše zajímalo jakou odolnost to mělo bez toho pancíře. Aby to náhodou nebylo taky 14,5mm a zepředu až 30mm.

  • PavolR
    19:59 17.08.2017

    Rase: To, že sa nerozpadlo samo o sebe neznamená, že má ešte stále totožnú balistickú odolnosť ako pôvodne. Plasty sú z pohľadu degradácie skutočne hnusný materiál. Problém je v ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    To, že sa nerozpadlo samo o sebe neznamená, že má ešte stále totožnú balistickú odolnosť ako pôvodne. Plasty sú z pohľadu degradácie skutočne hnusný materiál. Problém je v tom, že overiť si vlastnosti materiálu môže trvať desaťročia (lebo taká by mala byť životnosť vozidla) a keď vyvinú niečo novšie, tak do kolečka do kola.
    Osobne by ma zaujímalo, ako tá korba reaguje na extrémne teploty.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:36 17.08.2017

    když si vezmeme, že ACAVP vážil pouze 24 tun, z toho holá korba pouze 6 tun, přitom balistickou odolností na tom byla jako Puma bez přídavného pancéřování. Navíc, když si vezmeme, ...Zobrazit celý příspěvek

    když si vezmeme, že ACAVP vážil pouze 24 tun, z toho holá korba pouze 6 tun, přitom balistickou odolností na tom byla jako Puma bez přídavného pancéřování. Navíc, když si vezmeme, že vozidlo bylo osazené hodně těžkými díly z dnes již "zastaralých" vozidel, tak taky jde o zbytečných pár tun navíc. Pokud by vozidlo prošlo faceliftem a bylo osazeno modernějšími - lehčími díly, bylo by to pořád velice zajímavé vozidlo. Navíc se zdá, že prototyp docela dobře funguje a ještě se nerozpadlo :)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2