Pentagon začíná pracovat na nástupci stíhačky F-35
- 29. 8. 2016
- 38 komentářů
- Jan Grohmann
V roce 2017 americké letectvo oficiálně spustí vývoj nástupce stíhačky F-35 Lightning II. Nový stroj je označován jako letoun nové generace pro vzdušnou nadvládu NGAD (Next Generation Air Dominance), případně jako letoun určený k penetraci protivzdušné obrany PCA (Penetrating Counter Air).
Rychlejší vývoj nové stíhačky
Počáteční úsilí amerického letectva se zaměří nad vypracováním požadavků na nový stíhací letoun a také na vypracování akviziční strategie.
Hlavním rozdílem mezi letouny NGAD a současnými letadly (jako například F-35) má být mnohem rychlejší tempo vývoje a zavádění do výzbroje.
“Potřebujeme nové letadlo již na konci 20. let,” říká brigádní generál Alexus Grynkewich, vedoucí týmu ECCT (Enterprise Capability Collaboration Team) amerického letectva, který pracuje na koncepci vzdušné nadvlády po roce 2030 (Air Superiority 2030). “Podle mě je realistický scénář rok 2028 (zavedení nového letounu - pozn. red.).”
Rychlejší vývoj, testování a zavedení do výzbroje je nezbytné, neboť podle Grynkewiche současným standardním akvizičním procesem Pentagonu není možné nové letadlo zavést do výzbroje dříve než v roce 2040.
V rámci koncepce Air Superiority 2030 americké letectvo hrozby po roce 2030 rozděluje do dvou oblastí - první klasické hrozby jsou bojová letadla, zbraně vzduchu-vzduch, nová generace leteckých senzorů, atd.
Druhou oblastí jsou pak systémy, které mají negovat americkou leteckou nadvládu - kybernetické hrozby, hypersonické zbraně, stealth střely s plochou dráhou letu nebo výkonné taktické raketové systémy. Právě i proti hrozbám této druhé oblasti musí budoucí stíhací letadla být schopná vést efektivní boj.
V dokumentu Air Superiority 2030 Flight Plan, který připravil tým ECCT se doslova píše: ”Plánovaná struktura amerického letectva v roce 2030 není schopná bojovat a vyhrávat proti této plejádě potenciálních schopností soupeře.”
Hlavním bojovým letounem amerického letectva se pro příští dekády měla stát stíhačka F-35 Lightning II. Vtírá se tak otázka, jaký je pohled amerického letectva na stíhačku F-35, pokud je kladen tak velký důraz, na co nejrychlejší vývoj a zavedení nového stíhacího letadla do výzbroje.
Nové pojetí stíhacího letadla
V rámci programu NGAD nevznikne pouze letoun, ale celá plejáda spolupracujících systémů - samotné letadlo, zbraně dlouhého dosahu, ale také kyberzbraně (pro napadání počítačových sítí protivníka), vesmírné prostředky (satelity) a systémy vedení elektronického boje.
V podstatě jde o rozvinutí myšlenky koncepce F-35 Lightning II. Stíhací letoun nebude navržen primárně jako nástroj pro blízký letecký souboj ale spíše jako informační uzel obrovské propojené sítě.
Americké letectvo se rovněž snaží vymazat ze svého slovníku označení “letadlo šesté generace”. Ostatně také původní název NGAD je upozaďován ve prospěch označení “letoun určený k penetraci protivzdušné obrany” (PCA).
“Co znamená letoun “šesté generace”? Musí mít lasery, dosáhnout hypersonických rychlostí? Co je to? Jak to má vypadat? Tohle není užitečný rozhovor,” říká Grynkewich. “Mnohem užitečnější rozhovor je o tom, jaké klíčové schopnosti musíme získat, abych udrželi a posílil vzdušnou nadvládu po roce 2030.”
Podle Grynkewiche nastupce F-35 nemusí nutně vypadat jako klasická stíhačka.
“Dostal jsem do menšího sporu s mými stíhacími piloty, protože jsem řekl:” Podívejte se, nemusí to být nutně stíhačka,” řekl Grynkewich. “Typický pilot pro vybojování vzdušné nadvlády řekne, že potřebuje 9G, dvě svislé ocasní plochy, kanón a zbraně pro blízký boj. To jsou dnešní stíhačky. Ale v mé představě je to trochu něco jiného a má to trochu jiné vlastnosti.”
V současné době nejsou požadavky na letoun NGAD ustáleny, a mohou se v průběhu doby měnit. Ať už jde o rychlost, obratnost nebo například schopnost nést již od počátku laserové zbraně. Podle Grynkewiche a dalších oslovených expertů však budou u nového letadla rozhodující dvě klíčové oblasti - dolet a nosnost.
“Když se podíváte na geografii, kde mohou naše stíhací letadla operovat, třeba jako západní Pacifik, pro překonání těchto obrovských vzdáleností budete potřebovat bojové letadlo s dlouhým dosahem,” uvedl Mark Gunzinger, starší analytik Centra pro strategickou a rozpočtovou expertizu CSBA (Center for Strategic and Budgetary Assessments)
“Nepomůže ale, pokud přijdete s perfektním řešením, které ale bude tak drahé, že si nebudete moci dovolit koupit dostatek letadel,” varuje Gunzinger. “Letectvo musí začít kupovat nová letadla tak rychle, jak to jen půjde. Letoun určený k penetraci protivzdušné obrany nám nepomůže, pokud vstoupí do služby až v 30. letech. Proto si myslím, že potřebujeme něco, co získáme rychleji než v 30. letech a určitě velmi důležitým hlediskem bude cena.”
Související články
Čínské letectvo testuje první stíhačky páté generace J-20
Na konci minulého roku čínská společnost Chengdu Aircraft Company (CAC) zprovoznila produkční linku ...
- 28.07.2016
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Stíhačka F-35A amerického letectva připravená k boji
Americké letectvo (U.S. Air Force) deklarovalo dosažení bojové připravenosti s první letkou stíhaček ...
- 03.08.2016
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Dokonalá zbraň? 31 pilotů hodnotilo stíhačku F-35A
Do dnešních dnů stíhačku F-35A Lightning II pilotovalo 174 pilotů amerického letectva (U.S. Air ...
- 07.08.2016
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Tanker KC-46A Pegasus vstupuje do výroby
Americké letectvo je “konečně” spokojeno s technickou vyzrálosti nového vzdušného tankeru KC-46A ...
- 22.08.2016
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Najlepšie by bolo keby bola stíhačka 6.generácie už bezpilotná. Tým padom by mohla kludne niest viac munície, letieť rýchlejšie aj s väčším preťažením. A pri pripadnom zostrelení ...Zobrazit celý příspěvek
Najlepšie by bolo keby bola stíhačka 6.generácie už bezpilotná. Tým padom by mohla kludne niest viac munície, letieť rýchlejšie aj s väčším preťažením. A pri pripadnom zostrelení aj napriek stealth technológii by sa zamedzilo strate na životoch.Skrýt celý příspěvek
co sa tyka F-35, vyzera to tak, ze sa nam situacia opakuje.. vysledky z prveho ostreho cvicenia az naramne pripominaju tie ked tam boli ...Zobrazit celý příspěvek
co sa tyka F-35, vyzera to tak, ze sa nam situacia opakuje.. vysledky z prveho ostreho cvicenia az naramne pripominaju tie ked tam boli F22:
https://www.dvidshub.net/news/... Skrýt celý příspěvekSuperme – zato tvůj příspěvek odborností přímo drnčí "Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..." :-) mluvíme o stroji 6. generace, Rusové nemají ani ...Zobrazit celý příspěvek
Superme – zato tvůj příspěvek odborností přímo drnčí "Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..." :-) mluvíme o stroji 6. generace, Rusové nemají ani pátou, ale samozřejmě je otázka, zda nebudou mít šestou dřív a lepší než USA :-) a pak kdo je tady z iDnesu.
Nedávno jsi tu dokládal pokračující vývoj ruské T-50 novými záběry. Všiml sis vůbec, že jsou to sice nové záběry ale furt těch samých starých prototypů? Nejnovější v tom videu (ten s novým stylem nátěru) je vyroben v roce 2013 a je to ten, co začal hořet před indickou delegací a opravili ho tak, že rozebrali další v řadě a použili z něj potřebné díly. Tzn. že mají pořád těch 5 původních prototypů + 1 z letošního roku, který se opozdil, protože musel darovat orgány tomu ohořelému.
A poslední otázka na tělo, copak že jsi opustil zatuchlý pelech národního socialismu a profiluješ se náhle jak velký odpůrce socialistických myšlenek? Zjistils, že zpěvák Ortelu už někoho má, nebo co?Skrýt celý příspěvek2 Supreme že se program 6. generace rozjíždí až posledních pár let? ale no tak. Posledních pár let se o tom teprve oficiálně píše. Projektový dokumentace vznikaly už v 90. ...Zobrazit celý příspěvek
2 Supreme
že se program 6. generace rozjíždí až posledních pár let? ale no tak. Posledních
pár let se o tom teprve oficiálně píše. Projektový dokumentace vznikaly už v 90. letech. Oficiálně od roku 2002.... to není pár let :)Skrýt celý příspěvekČlověk by si mohl myslet, že když je to článek o americkém konceptu, že to tu bude slušná diskuze, kterou si člověk i rád přečte, protože to tady nebude nikdo trollit.. Ovšem ...Zobrazit celý příspěvek
Člověk by si mohl myslet, že když je to článek o americkém konceptu, že to tu bude slušná diskuze, kterou si člověk i rád přečte, protože to tady nebude nikdo trollit.. Ovšem někteří to opět nevydrželi a zase plácají nesmysli, že dušanko (Todomatcha netřeba zmiňovat, to je člověk, který musí mít sakra smutný život ).
Práci na stroji 6. generace oznámily kromě jiného Japonsko nebo Francie. Mám jim to tedy vůbec věřit, když Francie skutečně neví, jak bude vypadat její stroj 5. generace, když žádný nebude? Člověk by čekal, že se tu najdou inteligentnější lidé... ovšem někdy to zde vypadá jak na idnesu.
Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..nikdo nemá zatím nemá ani koncept - včetně Američanů - a programy se rozjíždějí teprve v posledních pár letech. Kdo bude první a kdo bude mít stroj nejkvalitnější? To ukáže čas.
Hej dušanko, jakto, že Rusové nevědí, jak bude vypadat T-50? :DSkrýt celý příspěvekČlověk by si mohl myslet, že když je to článek o americkém konceptu, že to tu bude slušná diskuze, kterou si člověk i rád přečte, protože to tady nebude nikdo trollit.. Ovšem ...Zobrazit celý příspěvek
Člověk by si mohl myslet, že když je to článek o americkém konceptu, že to tu bude slušná diskuze, kterou si člověk i rád přečte, protože to tady nebude nikdo trollit.. Ovšem někteří to opět nevydrželi a zase plácají nesmysli, že dušanko (Todomatcha netřeba zmiňovat, to je člověk, který musí mít sakra smutný život ).
Práci na stroji 6. generace oznámily kromě jiného Japonsko nebo Francie. Mám jim to tedy vůbec věřit, když Francie skutečně neví, jak bude vypadat její stroj 5. generace, když žádný nebude? Člověk by čekal, že se tu najdou inteligentnější lidé... ovšem někdy to zde vypadá jak na idnesu.
Samozřejmě, že na tom stroji Rusové pracují. Bylo by divné, kdyby ne..nikdo nemá zatím nemá ani koncept - včetně Američanů - a programy se rozjíždějí teprve v posledních pár letech. Kdo bude první a kdo bude mít stroj nejkvalitnější? To ukáže čas.
Hej dušanko, jakto, že Rusové nevědí, jak bude vypadat T-50? :DSkrýt celý příspěvekShania: jo, taky mám kde to zkusit kineticky nasimulovat a vyjde to Kruan: Já nic vymýšlet nemusím - radarové ploty jsou od Švédů a příběh o pravidelně zachytávaném Blackbirdu ...Zobrazit celý příspěvek
Shania:
jo, taky mám kde to zkusit kineticky nasimulovat a vyjde to
Kruan:
Já nic vymýšlet nemusím - radarové ploty jsou od Švédů a příběh o pravidelně zachytávaném Blackbirdu z "Lockheed Blackbird: Beyond the Secret Missions"
https://www.amazon.com/Lockhee...
A co se týče Jabločkina, určitě by se ti líbil článek, co vyšel někdy předevčírem na idnesu, kde americký vědec hovoří o ruském géniovi(+neschopnosti zavádět do praxe) a zrovna tohohle tam uvádí mezi příklady...Skrýt celý příspěvekLuky: aspoň podle databaze command. R40R má max rychlost nad 11km mach 4,14 (4300km/h); pod 11km mach 3,42; pod 7km mach 2.65; pod 4km 2,33. R-33 má stejné data... takže data ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: aspoň podle databaze command. R40R má max rychlost nad 11km mach 4,14 (4300km/h); pod 11km mach 3,42; pod 7km mach 2.65; pod 4km 2,33.
R-33 má stejné data... takže data nejsou přesné..., každopádně to ukazuje zase to, že se rychlost mění z výškou.
AIM-52A má taky max mach 4,14 - 2,33 a C má 5,14 - 2,89. To proč mají v tabulkách vyšší rychlosti je asi tím, že mají cestovní výšku v 30,5km, na rozdíl od R-33 a 40, které jsou na cíl přímo, takže na té maximálce budou skoro vždy.
Taky existuje nastroj kde se dá zadat typ střel a pozice a rychlost cile-interceptora a vypočíta to dostřel, teď nemám čas to hledat.Skrýt celý příspěvekLuky: jasně. A Jabločkin vynalezl obloukovou lampu, A.N. Lodygin parní stroj, letadlo těžší než vzduch má na svědomí Možarskij. A teď Luky vymýšlí, jak to bylo s MiG vs. ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: jasně. A Jabločkin vynalezl obloukovou lampu, A.N. Lodygin parní stroj, letadlo těžší než vzduch má na svědomí Možarskij.
A teď Luky vymýšlí, jak to bylo s MiG vs. Blackbird
Krásná práceSkrýt celý příspěvek...nedalo mi to a našel nějaký starý obrázky na HDD, kde je zakreslena pětadvacítka mezi Bornholmem a Rugenem (jsou k tomu i záznamy ze země)...prý to byl takový zvyk, že vždy, ...Zobrazit celý příspěvek
...nedalo mi to a našel nějaký starý obrázky na HDD, kde je zakreslena pětadvacítka mezi Bornholmem a Rugenem (jsou k tomu i záznamy ze země)...prý to byl takový zvyk, že vždy, když Baltický expres (SR-71) odlétal z oblasti přímým letem, nalepil se na něho v levotočivé zatáčce MiG25PD ze 787 IAP ...Kosák odlétal v 72000ft (21 946m) a Foxbat v 60000ft(19202m) a zakončoval zteč cca 1,6nm vzadu pod ním ...
to by na sestřel kineticky stačit mělo, problém trochu je, že některé veřejně dostupné info/TTD ukazují:
max rychlost cíle pro R-40 3000km/hod a pro R-33 3700 km/hod...což může být jakási tabulková hodnota pro pocit (hlod) a fakt nechápu, proč by v takové výšce a při rychlosti nosiče měla vypálená střela z např. MACH 2,5 zrychlit jen o pár set km/hod, když spousta bachratých střel (Matry, Phoenix atd) je MACH 4 nebo 5....a když jsem se teď podíval na wiky, ta celkem logicky ukazuje rychlos R-40 MACH 4,5 -5, takže dle mě by to i zezadu dal.Skrýt celý příspěvektak oni Viggeny byly vyzbrojeny Vrabčáky, které zahoří pár vteřin a na tohle je to fakt bída (když ještě přidáme výkonovou propast letadel)...Sověti ale trénovali útoky novými R-40 ...Zobrazit celý příspěvek
tak oni Viggeny byly vyzbrojeny Vrabčáky, které zahoří pár vteřin a na tohle je to fakt bída (když ještě přidáme výkonovou propast letadel)...Sověti ale trénovali útoky novými R-40 uvnitř obálky, jen nepálili doopravdy.
Je potřeba si uvědomit, že záchytné sovětské MiGy-25 nasazené v Evropě měly novější motory a hodně upgradovaný radar, včetně pokročilých verzí R-40 (RD(1) a TD(1). Tyto střely se na MiG-31 používají doplňkově dosud. Při odpalu na MACH 2+ akcelerují v těchto výškách na hypersonické rychlosti, s čímž se Aim-7 nedá srovnávat. Myslím, že v 90tých sice ještě stihly Viggeny upgradovat na Amraamy, ale to by jim na Kosáka stejně moc nepomohlo...
Ale i tak si musel pilot MiGu záchyt dobře připravit, protože ty rychlosti jsou obrovský, to je pravda. Co si ale pamatuju, piloti simulovali odpaly ze zadní polosféry(bylo na to dost energie), nebyli odkázaní na útok zpředu odspoda (kdy ve své době rakety často minuly).Skrýt celý příspěvekLuky: tak oni Foxbaťáci byli vyvíjený jako honiči Valkýr, takže i přes nižší dostup měli alespoň teoretickou šanci dostat se na dostřel raket (i tak ta R-40 musela nastoupat ještě ...Zobrazit celý příspěvek
Luky: tak oni Foxbaťáci byli vyvíjený jako honiči Valkýr, takže i přes nižší dostup měli alespoň teoretickou šanci dostat se na dostřel raket (i tak ta R-40 musela nastoupat ještě alespoň 5 kilometrů, což nejni málo při relativně omezeným dosahu).
(Mimochodem, je celkem zajímavý jak MiG-25 dávali pokouřit spojeneckýmu letectvu během první války v Zálivu.)
Foxhoundi už měli ty šance lepší, hlavně díky raketám R-33, ale zase - Kosák měl na svojí straně pořád ještě výhodu dostupu a při tý velký rychlosti...Skrýt celý příspěvekraziel87 já na to tenkrát taky koukal a pak ještě na záznamy profilů letu MiGů-25PD nad Baltem, kteří si ho reálně dávali s nadběhem a dotočením....pak byl myslím ještě nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
raziel87
já na to tenkrát taky koukal a pak ještě na záznamy profilů letu MiGů-25PD nad Baltem, kteří si ho reálně dávali s nadběhem a dotočením....pak byl myslím ještě nějaký incident kdesi na severu (asi Barentsovo), kde si Kosáka obklíčila smečka Foxhoundů z různých úhlů (snad po tom incidentu údajně přestaly ty mise létat).
Tyhle stratosférický dvoumotoráky(25,31) s těžkou výzbrojí, silným radarem a motory optimalizovanými pro velké výšky na to ale byly mnohem lépe uzpůsobeny, než stíhací/bombardovací Viggen.Skrýt celý příspěvek2 Rase
tady to máš vcelku obsáhle a čtivě popsaný - záměrně nedávám cizojazyčný odkaz
http://www.hitechweb.genezis.e... Web asi znáš, pokud ne, budeš velmi mile překvapen2 Rase
tady to máš vcelku obsáhle a čtivě popsaný - záměrně nedávám cizojazyčný odkaz
http://www.hitechweb.genezis.e... Web asi znáš, pokud ne, budeš velmi mile překvapenStrategist:
Jop, vypadá hodně dobře i z dnešního pohledu. Očividně předběhl svou dobu:
https://s-media-cache-ak0.pini...Strategist:
Jop, vypadá hodně dobře i z dnešního pohledu. Očividně předběhl svou dobu:
https://s-media-cache-ak0.pini...2 Shania popusť uzdu fantazii. To jestli by Blackbird dokázal projít PVO SSSR nikdy nebylo vyzkoušeno. Proč by to taky zkoušeli, když ta válka nebyla horká ale jen ...Zobrazit celý příspěvek
2 Shania
popusť uzdu fantazii. To jestli by Blackbird dokázal projít PVO SSSR nikdy nebylo vyzkoušeno. Proč by to taky zkoušeli, když ta válka nebyla horká ale jen studená.
Stačily prekérky z 50. a 60. let.
Cca před 10 lety jsem četl na nějakém švédském fóru vyjádření pilotů Viggenů, že pokusy o zteč Blackbirdu samozřejmě probíhaly poměrně standardně a několikrát se jim Blackbird podařilo uzamknout na radaru. Potud nic nového. Tehdy mě tam ale hodně zaujalo vyjádření, že by jim to v případě reálné zteče stejně bylo k ničemu. Blackbird letící ve výšce 26 000 metrů, rychlostí M3 měl poslední záchranu v podobě okamžitého přitažení a dynamickým dostupem se prý uměl dostat až někam na hranici 35 000m. Což prý bohatě postačovalo. Nevím, co je na tom pravdy, ale utkvělo mi to v paměti víc než stovky stránek oficiálně uvolněnejch a ve finále nudnejch žvástů o projektu OXCART a SR-71Skrýt celý příspěvekŠkoda, že se jim nepodařilo vyvunout ten A 12 Intruder na LL, mohlo by to být krásné a užitečné éro, obecně si myslím, že v dnešní době chybí specializované verze letadel(mimo air ...Zobrazit celý příspěvek
Škoda, že se jim nepodařilo vyvunout ten A 12 Intruder na LL, mohlo by to být krásné a užitečné éro, obecně si myslím, že v dnešní době chybí specializované verze letadel(mimo air to air), jediné co jsou jsou na LL(E2, Prowler) a jinak nic moc, vše je multifunkční jako F 35 a F16, ale doby kdy byly lehké bombardéry a útočné letouny jsou asi pryč (A6, S3, F111)Skrýt celý příspěvek
Put_ine, máš pravdu, ta nová vizoška už je dvoumotorová... no v 3D studiu je to práce na hodinku (přidat motor :) Jinak já myslím, že princip "vysoká rychlost + výdrž + namakané ...Zobrazit celý příspěvek
Put_ine, máš pravdu, ta nová vizoška už je dvoumotorová... no v 3D studiu je to práce na hodinku (přidat motor :)
Jinak já myslím, že princip "vysoká rychlost + výdrž + namakané zbraňové a detekční technologie" má budoucnost a prosadit se vedle těch více "soubojových" letadel může (když po tom třeba nebudou chtít ještě VTOL :)Skrýt celý příspěvekMě to přijde jako volání po letadle zcela nové kategorie s defenzivní rolí zaměřené na PVO, elektronický boj, satelity, hypersonický a stealth rakety. Nebe začíná být ...Zobrazit celý příspěvek
Mě to přijde jako volání po letadle zcela nové kategorie s defenzivní rolí zaměřené na PVO, elektronický boj, satelity, hypersonický a stealth rakety. Nebe začíná být komplikovanější prostor a letadla už nejsou jediným prostředkem, jak v něm vést válku. A bude houšť.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...