UTAP-22: Spolupráce mezi proudovými letadly a drony
- 11. 12. 2015
- 4 komentářů
- Jan Grohmann
Firma Kratos, americké námořnictvo (U.S. Navy) a americká námořní pěchota (U.S Marine Corps) provedli druhou letovou zkoušku nového bitevního bezpilotního letadla UCAV (Unmanned Aerial Combat Vehicle). Bezpilotní letadlo UTAP-22 (Unmanned Tactical Aerial Platform 22) je určeno především pro působení v oblastech s pokročilou a hustou protivzdušnou obranou protivníka.
Hlavními produkty firmy Kratos Defense & Security Solutions jsou proudové vzdušné cvičné cíle. Americká armáda (U.S. Army), námořnictvo i námořní pěchota využívají produkty firmy Kratos k výcviku protivzdušné obrany a pilotů stíhacích letadel.
Nejnovějším cvičným cílem je BQM-177A. Dron měří na délku 5,18 m, při hmotnosti 635 kg. Maximální rychlost je Mach 1,1 a výdrž ve vzduchu větší než jedna hodina. Letová hladina dronu se pohybuje od pouhých 3,4 m nad vodní hladinou až po bezmála 14 000 m.
Pomalejší BQM-167A léta rychlostí Mach 0,97, ale vydrží ve vzduchu 3 hodiny. Hmotnost a rozměry obou typů jsou více méně podobné.
Právě na zkušenostech s vývojem a používáním bezpilotních cílů Kratos plánuje vyvinout nový bitevní proudový bezpilotní letoun UTAP-22, schopný startovat ze země, z podvěsu pod letadly nebo z lodí. Při startu ze země a lodí je letoun urychlen pomocnými raketovými motory.
Představa UTAP-22 za letu. / Kratos
Kratos vyvíjí dron schopný velkou rychlostí pronikat na stovky kilometrů pokročilou a hustou protivzdušnou obranou. UTAP-22 je de facto platformou - může plnit nejrůznější úlohy. Počítá s použitím UTAP-22 jako “ozbrojené volavky”, k průzkumu a k ozbrojenými útokům pomocí přesně naváděných malých pum.
Při posledním testu UTAP-22 spolupracoval s bitevním letadlem AV-8B Harrier americké námořní pěchoty. Zkoušel se let ve formaci, reakce dronu na jednotlivé příkazy a řízení UTAP-22 z letadel i z pozemního řídícího střediska.
V současné době jsou naplánovány tři letové testy. Zástupci Kratos věří, že jednoduchý a levný UTAP-22 může výrazně zvýšit schopnost přežití letadel na moderním bojišti, stejně tak zvýšit dosah a přesnost leteckých zbraňových systémů.
“Pevně věřím, že naše koncepce UTAP-22, tedy propojení bezpilotních letadel schopných provozu při taktických rychlostech a pilotovaných letadel v nepřátelském prostředí, bude cenově dostupným, efektivním a cenným nástrojem pro naše bojovníky,” uvedl Jerry Beaman, prezident divize pro bezpilotní systémy firmy Kratos.
Při teoretickém scénáři pronikání pokročilé protivzdušné obrany mohou nosná letadla (např. velké bombardéry) shodit několik, nebo také desítky, dronů UTAP-22 ve vzdálenosti mnoho stovek kilometrů. Drony se následně vysokou podzvukovou rychlostí vydají v nízké výšce k cíli a určí přesnou pozici protivníka. V případě nutnosti drony zaútočí na klíčové uzly protivzdušné obrany, jako jsou radary.
Zdroj: Defense Update
Související články
Joint STARS: Americké oči na obloze
Radarový letoun Northrop Grumman E-8 Joint STARS je létající základna vybavená systémem průzkumu ...
- 04.11.2015
- 11 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské protivzdušné systémy S-300 a S-400 pro Írán, Čínu a Indii
Rusko dokončí osm roků starou smlouvu o dodávce systémů protivzdušné obrany S-300 do Íránu. Perská ...
- 16.11.2015
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
Ruské systémy S-400 v Sýrii mění pravidla hry
Rusko před několika dny letecky dopravilo do Sýrie protiletecký a protiraketový systém S-400 Triumf. ...
- 29.11.2015
- 81 komentářů
- Jan Grohmann
Jak překonat ruský systém protivzdušné obrany S-400?
Rozmístění pokročilého ruského systému protiletecké a protiraketové obrany S-400 Triumf v Sýrii ...
- 09.12.2015
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
jo ja to tak myslel, S400 jako systém PVO, ne jen odpalovač raket, na ten samotný jediný by stačily 4 ks:-) Výhoda tohohle éra je, že nejde jen o klamný cíl, ale o zbraň schopnou ...Zobrazit celý příspěvek
jo ja to tak myslel, S400 jako systém PVO, ne jen odpalovač raket, na ten samotný jediný by stačily 4 ks:-)
Výhoda tohohle éra je, že nejde jen o klamný cíl, ale o zbraň schopnou útočit. Pak se pro operátory PVO nekoná dilema přesné identifikace, jestli ten cíl můžou vypustit jako klamný a soustředit se na reálné ohrožení. V podstatě vše, co na ně poletí, má potenciál je zničit. A navíc poměrně levně. Já sedět v F22, tak jen z dálky zkouknu, jak obsah pumovnic 10 bombardérů komplet vypnul PVO v okruhu 2000 km a poletím na kávičku. S trochou nadsázky, ovšem:-)Skrýt celý příspěvekkarloscz: já bych ten dotaz spíše formuloval, zda-li je to "odpověď na otázku PVO". S-400 musí být součástí uceleného komplexu různých prostředků PVO, sám o sobě nic extra ...Zobrazit celý příspěvek
karloscz: já bych ten dotaz spíše formuloval, zda-li je to "odpověď na otázku PVO". S-400 musí být součástí uceleného komplexu různých prostředků PVO, sám o sobě nic extra neznamená.Skrýt celý příspěvek
Spis pujde o rozmery nez hmotnost. Ma to kridla, a vetsi delku, nez klasicka "zelezna" bomba. B52 nosila 12 Tomahawku na podkridelnich zavesech. Ale ty maj vyklapeci kridla. ...Zobrazit celý příspěvek
Spis pujde o rozmery nez hmotnost. Ma to kridla, a vetsi delku, nez klasicka "zelezna" bomba. B52 nosila 12 Tomahawku na podkridelnich zavesech. Ale ty maj vyklapeci kridla. Dalsich 12+ jich bylo na rotacnim zavesu v pumovnici. Kolik tohodle tezko rict, ale neni to jedinej prostredek k zahlceni PVO. US NAVY pouziva daleko mensi klamne cile.Skrýt celý příspěvek
Že by odpověď na otázku S400? Kdo se vyznáte, kolik jich teoreticky uveze B52? Myslim že něco kolem 30 tun, což by čistě na hmotnost vycházelo skoro 50:-D
Že by odpověď na otázku S400? Kdo se vyznáte, kolik jich teoreticky uveze B52? Myslim že něco kolem 30 tun, což by čistě na hmotnost vycházelo skoro 50:-D
Načítám diskuzi...