Obrněný český Patriot na podvozku Tatra
- 14. 6. 2018
- 37 komentářů
- Redakce AN
Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v nedávné době rozšířila svou nabídku pozemní speciální techniky o obrněné vozidlo Patriot 4×4 Tactical APC. Nyní jej vystavuje i na letošním veletrhu Eurosatory v Paříži, k vidění byl i na veletrhu IDEB 2018 v Bratislavě.
Patriot patří do nové generace univerzálních vozidel a je postaven na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks. Patriot je vozidlo modulárního konceptu a spadá do kategorie vozidel o váze 12 až 15 tun. Robustní konstrukce vyráběná společností Excalibur Army a odolný podvozek od automobilky Tatra Trucks, která rovněž spadá do holdingu Czechoslovak Group, jsou zárukou, že vůz může operovat i v těch nejtěžších klimatických a terénních podmínkách.
Díky své univerzálnosti a modularitě Patriot najde uplatnění u ozbrojených a bezpečnostních sil i u civilních složek, jako jsou například hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. V dnešní době je pro mnoho států a jejich ozbrojené síly nemyslitelné, aby nebyla zajištěna servisní, technická i logistická podpora techniky, kterou zavádějí do své výzbroje. Excalibur Army proto v rámci svého programu Patriot nabízí potenciálním zájemcům přenos výroby a technologického i servisního zázemí, stejně jako know-how.
Patriot využívá unikátní podvozek kopřivnické automobilky Tatra Trucks, s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol, který je prověřený desítkami let provozu i náročnými podmínkami na dálkových soutěžích, jako například Rallye Dakar. To vozidlu zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích a velmi dobrou průchodivost na všech površích. Nosná páteřní roura je doplněna o pevný trojramenný rám zvyšující tuhost, konstrukce zavěšení kol umožňuje standardní zátěž až 7,5 tuny na nápravu, volitelně dokonce 9 t na přední a 10 t na zadní nápravu.
Kombinace odolného šasi a unikátního podvozku Tatra tvoří vozidlo, které disponuje vysokou mírou mobility, efektivity provozu v nejrůznějších podmínkách i výdrže a životnosti. Patriot splňuje všechny normy NATO a může být upraven a modifikován přesně podle požadavků uživatelů. Jde o univerzální platformu, která může být základem pro celou škálu speciálních vozidel a sloužit pro nejrůznější účely. Vedle verze se standardní délkou, bude k dispozici prodloužená varianta s větší kapacitou interiéru, dále pak provedení pickup a pickup s prodlouženou kabinou. Vedle základní verze pro přepravu osob či nákladu bude možné pancéřovaný Patriot modifikovat například do podoby průzkumného nebo velitelského vozidla, ale i jako nosič různých zbraňových systémů.
Patriot 4×4 Tactical APC; větší foto / Excalibur Army
Konstrukce umožňuje instalaci hlavňových zbraní v rážích 7,62 mm, 12,7 mm či 14,5 mm, a to jak ručně ovládaných, tak v dálkově řízených zbraňových stanicích. Vedle toho může být Patriot vybaven řízenými střelami či minometem. V minulém roce se na veřejnosti představilo provedení se zbraňovou stanicí Gladius 12 vyvinutou slovenským Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Její váha činí 200 kg, může být opatřena kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm standardu NATO, disponuje dvěma denními kamerami, jednou infračervenou kamerou i laserovým dálkoměrem a je dálkově ovládána střelcem uvnitř vozidla.
V základním provedení je vozidlo Patriot určeno pro přepravu posádky čítající 6 osob, včetně její výzbroje a vybavení. Podvozek s pohonem 4×4 má nezávislé zavěšení kol s pneumatikami rozměru R20, jež jsou opatřena centrálním dohušťováním, a také disponuje vzduchovým odpružením na obou nápravách. Pod kapotou vozidla se ukrývá kapalinou chlazený řadový dieselový šestiválec Cummins ISB o objemu 6,7 l a výkonu 210 kW při 2500 otáčkách za minutu. Patriot však může být vybaven i osmiválcovými vzduchem chlazenými motory Tatra řady T3-928 o výkonu až 325 kW, pohonnými jednotkami MTU nebo jinými agregáty. Maximální rychlost má hodnotu 110 km/h.
Patriot 4×4 Tactical APC; větší foto / Excalibur Army
Patriot je zabezpečen systémem ochrany proti zbraním hromadného ničení (NBC) a filtroventilací včetně klimatizace, jeho vybavení mu zajišťuje bezproblémovou funkčnost v rozmezí teplot od -32 až do +49 stupňů Celsia. Co se týče odolnosti, v základním provedení vozidlo disponuje balistickou ochrannou Level 3 a protiminovou Level 2A/2B dle STANAG 4569. Nechybí protiminová sedadla, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.
Pohotovostní hmotnost patriotu činí 11,1 t, váha užitečného zatížení dosahuje hodnoty 3,9 t a maximální bojová hmotnost vozu je 15 t, a to při délce 5600 mm, šířce 2550 mm a výšce 2700 mm. Díky těmto parametrům, je Patriot snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly. Výjimečné schopnosti tatrováckého podvozku v těžkém terénu jsou ještě podtrženy světlou výškou 39 cm, nájezdovými úhly 48 stupňů vpředu a 51 stupňů vzadu i přechodovým úhlem 32 stupňů. Brodivost dosahuje hodnoty 1200 mm.
Prostor posádky; větší foto / Excalibur Army
Patriot firma Excalibur Army představila i na letošním veletrhu Eurosatory. V současnosti je nabízen několika potenciálním zákazníkům a účastní se několika výběrových řízeních. Například na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky MSPO na podzim minulého roku v polských Kielcích se ve světové premiéře představila verze Husar, která je nabízena polské armádě v rámci několika projektů.
Patriot se také v současnosti účastní výběrového řízení slovenské armády na nová obrněná vozidla kategorie 4×4. Rovněž česká armáda bude v blízké době hledat nástupce lehkých i středních vozidel s podvozkem 4×4, přičemž její zástupci už měli možnost si vozidlo Patriot vyzkoušet na několika testovacích a předváděcích akcích.
Fotogalerie
Společnost EXCALIBUR ARMY představila nové logo a korporátní identitu na veletrhu Eurosatory
Letošní ročník Eurosatory je pro společnost EXCALIBUR ARMY velmi výjimečný. Během slavnostního aktu odhalení v první den konání veletrhu totiž představila zcela nové logo a kompletní korporátní identitu za účasti významných hostů i zástupců médií a veřejnosti. „Naše společnost se v průběhu času postupně přetvářela, a proměnila se tak z původního prodejce vojenské techniky na firmu, která se nyní zabývá vývojem, konstrukcí i výrobou vojenských vozidel a sofistikované techniky. Navíc spolupracujeme čím dál více se západními průmyslovými partnery. To vše znamená, že jsme vstoupili do nové fáze existence EXCALIBUR ARMY. Nové logo i identita firmy to mají jasně symbolizovat a dávat najevo,“ řekl během pařížského slavnostního aktu výkonný ředitel firmy Tomáš Mohapl.
Související články
Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku
Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) ...
- 09.09.2017
- 75 komentářů
- Jan Grohmann
VOP CZ na výstavě IDEB v Bratislavě
Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDEB v Bratislavě je významnou přehlídkou ...
- 10.05.2018
- 79 komentářů
- Komerční sdělení
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
- 16.05.2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory
Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...
- 11.06.2018
- 36 komentářů
- Redakce AN
Pokud se podíváte na konkurenci zjistíte, že uvedené hodnoty Patriotu jsou na úrovni před 10lety.
Dnešní modely odolných vozidel 4x4 jsou na úrovni 7tun a 200kW.Pokud se podíváte na konkurenci zjistíte, že uvedené hodnoty Patriotu jsou na úrovni před 10lety.
Dnešní modely odolných vozidel 4x4 jsou na úrovni 7tun a 200kW.@skelet: Pokud bude do 8 litrů objemu a výrobce to bude ochoten dodat, protože proč by měl dodat konkurenci klíčový komponent, když může dodat celé vozidlo. Ostatně tento příběh ...Zobrazit celý příspěvek
@skelet:
Pokud bude do 8 litrů objemu a výrobce to bude ochoten dodat, protože proč by měl dodat konkurenci klíčový komponent, když může dodat celé vozidlo. Ostatně tento příběh známe i z tuzemského prostředí.
Když se nad tím člověk zamyslí a představí si, že by 810 měla také ISBčko jako Patriot, tak bychom mohli mít celou kolovou část armády na 5 motorech od 3 výrobců.Skrýt celý příspěvek@cejkis: Ano, Nm jsou jednotkou práce, proto by bylo dobré, kdyby jste je při hodnocení Patriotu taktéž uváděl. Tohle mi trochu připomíná skákání na špek výrobcům, kteří do ...Zobrazit celý příspěvek
@cejkis:
Ano, Nm jsou jednotkou práce, proto by bylo dobré, kdyby jste je při hodnocení Patriotu taktéž uváděl. Tohle mi trochu připomíná skákání na špek výrobcům, kteří do vozidla namontují vysokootáčkový motor, kterým si ten výkon nahoní.Skrýt celý příspěvek@cejkis: BMW M3 E90 má motor o výkonu 317 kW, což je dokonce o trochu více jak tatrovácká V8 12,7 litru se 300 kW, se kterou jezdí armádní sedmičky 6x6 a 8x8. Když tyto motory ...Zobrazit celý příspěvek
@cejkis:
BMW M3 E90 má motor o výkonu 317 kW, což je dokonce o trochu více jak tatrovácká V8 12,7 litru se 300 kW, se kterou jezdí armádní sedmičky 6x6 a 8x8. Když tyto motory prohodíme, bude mít armádní sedmička dokonce lepší poměr výkon/váha než doposud, a proto pojede lépe...Skrýt celý příspěvekStrnad je takový ruský agent, až mu v rámci maskirovky nechaly rusáci stát na dvoře Tatry za půl miliardy. Jsou však tací, kteří říkají, že vypovězení toho kontraktu skoro za mld. ...Zobrazit celý příspěvek
Strnad je takový ruský agent, až mu v rámci maskirovky nechaly rusáci stát na dvoře Tatry za půl miliardy.
Jsou však tací, kteří říkají, že vypovězení toho kontraktu skoro za mld. (včetně cla) je trest za ty vz. 77 a vz. 85 do Ázerbajdžánu. Každopádně to letos vypadá na hubený rok pro Tatru.Skrýt celý příspěvekZa mě taky dobrý... přiznám se, že když Strnad vstupoval do Tatry tak jsem byl dost skeptickej... ale čas ukázal, že jsem se mýlil.... oživuje České tradiční firmy... Co na ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě taky dobrý... přiznám se, že když Strnad vstupoval do Tatry tak jsem byl dost skeptickej... ale čas ukázal, že jsem se mýlil.... oživuje České tradiční firmy...
Co na tom, že ho někteří nazývají ruským agentem ... že sypal miliony do Zemanovi prezidentské kampaně...
Zbrojař Strnad a ruský okruh za Zemanovou kampaní
http://forum24.cz/zbrojar-strn... Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...