Obrněný český Patriot na podvozku Tatra
- 14. 6. 2018
- 37 komentářů
- Redakce AN
Česká společnost Excalibur Army, patřící do významného českého holdingu Czechoslovak Group (CSG), v nedávné době rozšířila svou nabídku pozemní speciální techniky o obrněné vozidlo Patriot 4×4 Tactical APC. Nyní jej vystavuje i na letošním veletrhu Eurosatory v Paříži, k vidění byl i na veletrhu IDEB 2018 v Bratislavě.
Patriot patří do nové generace univerzálních vozidel a je postaven na unikátním podvozku české automobilky Tatra Trucks. Patriot je vozidlo modulárního konceptu a spadá do kategorie vozidel o váze 12 až 15 tun. Robustní konstrukce vyráběná společností Excalibur Army a odolný podvozek od automobilky Tatra Trucks, která rovněž spadá do holdingu Czechoslovak Group, jsou zárukou, že vůz může operovat i v těch nejtěžších klimatických a terénních podmínkách.
Díky své univerzálnosti a modularitě Patriot najde uplatnění u ozbrojených a bezpečnostních sil i u civilních složek, jako jsou například hasiči, záchranáři, bezpečnostní služby a další. V dnešní době je pro mnoho států a jejich ozbrojené síly nemyslitelné, aby nebyla zajištěna servisní, technická i logistická podpora techniky, kterou zavádějí do své výzbroje. Excalibur Army proto v rámci svého programu Patriot nabízí potenciálním zájemcům přenos výroby a technologického i servisního zázemí, stejně jako know-how.
Patriot využívá unikátní podvozek kopřivnické automobilky Tatra Trucks, s centrální nosnou rourou, výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami a pohonem všech kol, který je prověřený desítkami let provozu i náročnými podmínkami na dálkových soutěžích, jako například Rallye Dakar. To vozidlu zaručuje vynikající jízdní vlastnosti v těžkém terénu i na zpevněných komunikacích a velmi dobrou průchodivost na všech površích. Nosná páteřní roura je doplněna o pevný trojramenný rám zvyšující tuhost, konstrukce zavěšení kol umožňuje standardní zátěž až 7,5 tuny na nápravu, volitelně dokonce 9 t na přední a 10 t na zadní nápravu.
Kombinace odolného šasi a unikátního podvozku Tatra tvoří vozidlo, které disponuje vysokou mírou mobility, efektivity provozu v nejrůznějších podmínkách i výdrže a životnosti. Patriot splňuje všechny normy NATO a může být upraven a modifikován přesně podle požadavků uživatelů. Jde o univerzální platformu, která může být základem pro celou škálu speciálních vozidel a sloužit pro nejrůznější účely. Vedle verze se standardní délkou, bude k dispozici prodloužená varianta s větší kapacitou interiéru, dále pak provedení pickup a pickup s prodlouženou kabinou. Vedle základní verze pro přepravu osob či nákladu bude možné pancéřovaný Patriot modifikovat například do podoby průzkumného nebo velitelského vozidla, ale i jako nosič různých zbraňových systémů.
Patriot 4×4 Tactical APC; větší foto / Excalibur Army
Konstrukce umožňuje instalaci hlavňových zbraní v rážích 7,62 mm, 12,7 mm či 14,5 mm, a to jak ručně ovládaných, tak v dálkově řízených zbraňových stanicích. Vedle toho může být Patriot vybaven řízenými střelami či minometem. V minulém roce se na veřejnosti představilo provedení se zbraňovou stanicí Gladius 12 vyvinutou slovenským Elektrotechnickým výzkumným a projektovým ústavem (EVPÚ) z Nové Dubnice. Její váha činí 200 kg, může být opatřena kulometem ráže 7,62 nebo 12,7 mm standardu NATO, disponuje dvěma denními kamerami, jednou infračervenou kamerou i laserovým dálkoměrem a je dálkově ovládána střelcem uvnitř vozidla.
V základním provedení je vozidlo Patriot určeno pro přepravu posádky čítající 6 osob, včetně její výzbroje a vybavení. Podvozek s pohonem 4×4 má nezávislé zavěšení kol s pneumatikami rozměru R20, jež jsou opatřena centrálním dohušťováním, a také disponuje vzduchovým odpružením na obou nápravách. Pod kapotou vozidla se ukrývá kapalinou chlazený řadový dieselový šestiválec Cummins ISB o objemu 6,7 l a výkonu 210 kW při 2500 otáčkách za minutu. Patriot však může být vybaven i osmiválcovými vzduchem chlazenými motory Tatra řady T3-928 o výkonu až 325 kW, pohonnými jednotkami MTU nebo jinými agregáty. Maximální rychlost má hodnotu 110 km/h.
Patriot 4×4 Tactical APC; větší foto / Excalibur Army
Patriot je zabezpečen systémem ochrany proti zbraním hromadného ničení (NBC) a filtroventilací včetně klimatizace, jeho vybavení mu zajišťuje bezproblémovou funkčnost v rozmezí teplot od -32 až do +49 stupňů Celsia. Co se týče odolnosti, v základním provedení vozidlo disponuje balistickou ochrannou Level 3 a protiminovou Level 2A/2B dle STANAG 4569. Nechybí protiminová sedadla, podlaha vozu je konstruována tak, aby co nejvíce utlumila případné následky výbuchu pod vozem. Patriot je vybaven i automatickými hasicími systémy v kabině a motorovém prostoru.
Pohotovostní hmotnost patriotu činí 11,1 t, váha užitečného zatížení dosahuje hodnoty 3,9 t a maximální bojová hmotnost vozu je 15 t, a to při délce 5600 mm, šířce 2550 mm a výšce 2700 mm. Díky těmto parametrům, je Patriot snadno přepravitelný transportními letadly i výsadkovými plavidly. Výjimečné schopnosti tatrováckého podvozku v těžkém terénu jsou ještě podtrženy světlou výškou 39 cm, nájezdovými úhly 48 stupňů vpředu a 51 stupňů vzadu i přechodovým úhlem 32 stupňů. Brodivost dosahuje hodnoty 1200 mm.
Prostor posádky; větší foto / Excalibur Army
Patriot firma Excalibur Army představila i na letošním veletrhu Eurosatory. V současnosti je nabízen několika potenciálním zákazníkům a účastní se několika výběrových řízeních. Například na veletrhu obranné a bezpečnostní techniky MSPO na podzim minulého roku v polských Kielcích se ve světové premiéře představila verze Husar, která je nabízena polské armádě v rámci několika projektů.
Patriot se také v současnosti účastní výběrového řízení slovenské armády na nová obrněná vozidla kategorie 4×4. Rovněž česká armáda bude v blízké době hledat nástupce lehkých i středních vozidel s podvozkem 4×4, přičemž její zástupci už měli možnost si vozidlo Patriot vyzkoušet na několika testovacích a předváděcích akcích.
Fotogalerie
Společnost EXCALIBUR ARMY představila nové logo a korporátní identitu na veletrhu Eurosatory
Letošní ročník Eurosatory je pro společnost EXCALIBUR ARMY velmi výjimečný. Během slavnostního aktu odhalení v první den konání veletrhu totiž představila zcela nové logo a kompletní korporátní identitu za účasti významných hostů i zástupců médií a veřejnosti. „Naše společnost se v průběhu času postupně přetvářela, a proměnila se tak z původního prodejce vojenské techniky na firmu, která se nyní zabývá vývojem, konstrukcí i výrobou vojenských vozidel a sofistikované techniky. Navíc spolupracujeme čím dál více se západními průmyslovými partnery. To vše znamená, že jsme vstoupili do nové fáze existence EXCALIBUR ARMY. Nové logo i identita firmy to mají jasně symbolizovat a dávat najevo,“ řekl během pařížského slavnostního aktu výkonný ředitel firmy Tomáš Mohapl.
Související články
Polsko-české vozidlo Husar 4×4 na tatrováckem podvozku
Na právě skončené výstavě MSPO 2017 v polských Kielcích česká firma TATRA DEFENSE VEHICLE (TDV) ...
- 09.09.2017
- 75 komentářů
- Jan Grohmann
VOP CZ na výstavě IDEB v Bratislavě
Mezinárodní veletrh obranné a bezpečnostní techniky IDEB v Bratislavě je významnou přehlídkou ...
- 10.05.2018
- 79 komentářů
- Komerční sdělení
Taktické vozidlo Gerlach 4×4 od Zetor Engineering
Na bratislavské výstavě IDEB 2018 slovenská společnost Zetor Engineering Slovakia představila nové ...
- 16.05.2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory
Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...
- 11.06.2018
- 36 komentářů
- Redakce AN
Mattea Ano mají popravdě je mi trochu záhadou jak se jim povedlo euro 5 bez elektroniky, tu mají pouze na vstřikování močoviny, ale to nic nemění na tom že jsou to hodně zastaralé ...Zobrazit celý příspěvek
Mattea
Ano mají popravdě je mi trochu záhadou jak se jim povedlo euro 5 bez elektroniky, tu mají pouze na vstřikování močoviny, ale to nic nemění na tom že jsou to hodně zastaralé motory kdy je hodně omezuje jejich konstrukceSkrýt celý příspěvekskelet
Když vezmete třeba Hawkei, doplníte kit na úroveň level 4, tak je na tom poměrem maximálního zatížení kW/t Hawkei stále lepší než Patriot.skelet
Když vezmete třeba Hawkei, doplníte kit na úroveň level 4, tak je na tom poměrem maximálního zatížení kW/t Hawkei stále lepší než Patriot.Cejkis: mrknu na tvou tabulku. Vyberu z toho auta s ochranou úrovně 3, a podobnou nosností a rázem na tom Patriot je dobře. A o to jde. Porovnávat se má porovnatelné.
Cejkis: mrknu na tvou tabulku. Vyberu z toho auta s ochranou úrovně 3, a podobnou nosností a rázem na tom Patriot je dobře. A o to jde. Porovnávat se má porovnatelné.
Komin Já jsem velký Fanda Tatry ale jejich vzduchem chlazené motory koncepčně a konstrukčně vycházející z válečných motorů stojí za “hovno” dávat je do čehokoliv ve 21. Století je ...Zobrazit celý příspěvek
Komin
Já jsem velký Fanda Tatry ale jejich vzduchem chlazené motory koncepčně a konstrukčně vycházející z válečných motorů stojí za “hovno” dávat je do čehokoliv ve 21. Století je nesmysl, stále čekám kdy přijdou s nějakým svým novým motorem klidně jen Euro 3 pro armadní aplikaceSkrýt celý příspěvekVed v clanku pisu ze nieje problem tam dat 325kw vzduchac od tatry, nehovoriac otom ze do vojenskej masiny by som ine ani nedal ked je ta moznost, odpada kopu veci na motore co sa ...Zobrazit celý příspěvek
Ved v clanku pisu ze nieje problem tam dat 325kw vzduchac od tatry, nehovoriac otom ze do vojenskej masiny by som ine ani nedal ked je ta moznost, odpada kopu veci na motore co sa mozu posrat.Skrýt celý příspěvek
skelet Právě naopak, lze s tím pro prvotní porovnání dobře pracovat. Odolnosti souvisí s maximálním zatížením. Pokud chcete lepší odolnost, berete ze zatížení. V případě ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
Právě naopak, lze s tím pro prvotní porovnání dobře pracovat. Odolnosti souvisí s maximálním zatížením. Pokud chcete lepší odolnost, berete ze zatížení. V případě Patriotu je výhodou nadprůměrně zatížitelný podvozek. Ovšem v základu je to moc odolné a těžké. Patriot by do základní verze měl projít odtučňovací kůrou na úrovnň 7tun a nabízet nástavbové kity pro zvýšení odolnosti.
A ohledně motoru. Výrobce bude jistě umožňovat navýšení výkonu za cenu vyšší spotřeby. A to mi přijde jako vhodná cesta. Mít vozidlo 7 tun, motor 200kW a možnost přidat pancéřovací kit na hodnotu 10tun a nastavit motor na vyšší výkon za cenu vyšší spotřeby.Skrýt celý příspěvekNejlepší řešení se nabízí dle mého soudu vyrábět v licenci Hawkei a motor vozit z Rakouska. Tak prosím pány z VOP, aby se nad spoluprací s Turky zamysleli :-)
Nejlepší řešení se nabízí dle mého soudu vyrábět v licenci Hawkei a motor vozit z Rakouska. Tak prosím pány z VOP, aby se nad spoluprací s Turky zamysleli :-)
L-ATV 6,3t/224kW/820Nm/General Motors Duramax V8/Level ? utajováno/nosnost 2,3t Hawkei 7t/200kW/610Nm/Steyr M16/Level 1/nosnost 3t EagleV 7t/184kW/685Nm/Cummins ISBe 5.9L/Level ...Zobrazit celý příspěvek
L-ATV 6,3t/224kW/820Nm/General Motors Duramax V8/Level ? utajováno/nosnost 2,3t
Hawkei 7t/200kW/610Nm/Steyr M16/Level 1/nosnost 3t
EagleV 7t/184kW/685Nm/Cummins ISBe 5.9L/Level 2/nosnost 2,2t
Patriot 11,1t/210kW/895Nm/Cummins ISBe 6,7L/Level 3/nosnost 3,9t
Iveco LMV 6,5t/136kW/456Nm/IVECO F1D Common Rail/Level 3/nostnost 1,06t
DingoII 10t/163kW/810Nm/Daimler Chrysler AG 924.916/Level 3/nosnost 2,5t
Poměr kW/t bez zatížení
L-ATV 35,5kW/t
Hawkei 28,5kW/t
EagleV 26,2kW/t
Patriot 18,9kW/t
Iveco LMV 20,9kW/t
DingoII 16,3kW/t
Poměr kW/t s maximálním zaížením
L-ATV 26,0kW/t
Hawkei 20,0kW/t
EagleV 20,0kW/t
Patriot 14,0kW/t
Iveco LMV 17,9kW/t
DingoII 13,0kW/tSkrýt celý příspěvekZvětšený Patriot už konkuruje Titusu. Aktuálně francouzský ARQUUS představil vozidlo Scarabee. U něj se mi hodně moc líbí konstrukce postavená kolem středové osy (řidič ...Zobrazit celý příspěvek
Zvětšený Patriot už konkuruje Titusu.
Aktuálně francouzský ARQUUS představil vozidlo Scarabee. U něj se mi hodně moc líbí konstrukce postavená kolem středové osy (řidič uprostřed) - tak trochu jako Fennek, běloruský Cayman, nebo tuzemský LOT-B. Přeci jen opticky jsou mnohem líbivější i nižší, než zvětšená auta co se podobají spíš menším náklaďákům a jsou nejčastěji k vidění u tendrů. Tady má člověk alespoň pocit že se jedná o pořádný pancéřák a pěkně by se na něm vyjímala i větší věž s těžkou výzbrojí (často zmiňovaná Turra-30 a podobně). Společnost se s ním hodlá účastnit francouzského programu VBAE, ale také bude nabízeno ve Střední a Východní Evropě a Africe, zkrátka všude kde probíhají nebo budou probíhat výběrová řízená na nové pancéřované vozidlo 4x4. Patrně jej tedy uvidíme i v ČR a možná i na Slovensku. Akorát nevím jakou má váhu a rozměry...
http://defence-blog.com/army/a... Skrýt celý příspěvekJinak nosnost téměř 4 t je naopak hodně dobrá, v dané kategorii možná nejlepší. Čili svoje využití by to auto najít mohlo. Nicméně pro lehkou pěchotu a logistické jednotky (a pro ...Zobrazit celý příspěvek
Jinak nosnost téměř 4 t je naopak hodně dobrá, v dané kategorii možná nejlepší. Čili svoje využití by to auto najít mohlo. Nicméně pro lehkou pěchotu a logistické jednotky (a pro ně jsou vozidla typu Hawki, Eagle, L-ATV stavěné především), je to podle mě prostě moc těžké :-( Ale třeba udělají versi pro čtyři lidi s malou korbou na zádi, jako je základní model JLTV, s hmotností pod 10 t. Pak by to mohlo být zajímavé.Skrýt celý příspěvek
@hurvo Není těch 6 sedaček už Eagle V 6x6? Jinak by byl také pěkný, uvidíme, co ten avizovaný zvětšený Patriot. @cejkis Konečně s k tomu dostáváme. Jaké jsou vlastně úkoly ...Zobrazit celý příspěvek
@hurvo
Není těch 6 sedaček už Eagle V 6x6? Jinak by byl také pěkný, uvidíme, co ten avizovaný zvětšený Patriot.
@cejkis
Konečně s k tomu dostáváme. Jaké jsou vlastně úkoly motorizované pěchoty a pěchotních prvků mechanizovaných či výsadkových družstev? Jaké by měly mít tyto zasazené prvky strukturu a vybavení? Ale to bych si pěkně prosím nechal na zítřek, protože dneska už to nestihnu, maximálně nad ránem.Skrýt celý příspěvekZa mě těžký ;-) Mám Tatrovky hodně rád, odmala. Ale 11t kráva je prostě nesmysl ve chvíli, kdy konkurence nabízí vozidla se stejnou ochranou a váhou dost pod 10 t, nejlepší ...Zobrazit celý příspěvek
Za mě těžký ;-)
Mám Tatrovky hodně rád, odmala. Ale 11t kráva je prostě nesmysl ve chvíli, kdy konkurence nabízí vozidla se stejnou ochranou a váhou dost pod 10 t, nejlepší dokonce jen necelých 6.5. A o tolik ta Tatra větší není, aby to vykompenzovalo rozdíl ve váze, fakt ne.Skrýt celý příspěvekEagle V ma 4, alebo 5 ci 6 sedaciek. a teraz pozor ma to v kabine. Husar/Patriot/honved/ataman/... ma sice 6 miest ale rozlozenie ako UAZ a zhruba rovnako vela miesta (najma vdaka ...Zobrazit celý příspěvek
Eagle V ma 4, alebo 5 ci 6 sedaciek. a teraz pozor ma to v kabine. Husar/Patriot/honved/ataman/... ma sice 6 miest ale rozlozenie ako UAZ a zhruba rovnako vela miesta (najma vdaka plytvaniu miestom po stranach kde kabina je uzsia ako podvozok.Skrýt celý příspěvek
Ano, 4 sedačkách. Otázkou je zadání. Pokud chceme vozidla do misí, které mají stabilizovat oblast a pohybují se mezi nepřátelsky naladěném obyvatelstvu. Politicky nekorektně ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, 4 sedačkách.
Otázkou je zadání. Pokud chceme vozidla do misí, které mají stabilizovat oblast a pohybují se mezi nepřátelsky naladěném obyvatelstvu. Politicky nekorektně česká vlaječka v americké okupaci z důvodu náhrady chybějícího mandátu RB. Tak ok, pak nakupme 12+t vozidla jako základ AČR s pakety na odolnost level 4 a pošleme 200 vojáků do americké mise, kde je 30tis Američanů.
Pokud ovšem hledáme náhradu za LandRover pro primárně teritoriální obranu, očekával bych, že značná část vozidel bude otázkou týlového zabezpečení a budou to nějaké VW Amarok. A druhá bojová část bude tvořena v základu vozidly 7tun s menší odolností.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...