Nový izraelský obrněný transportér Eitan
- 2. 8. 2016
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Izraelské ministerstvo obrany v pondělí předvedlo netrpělivě očekávaný kolový obrněný transportér Eitan. Nové transportéry v izraelské armádě nahradí tisíce zastaralých amerických pásových transportérů M113.
Izrael již dlouhou dobu hledá náhradu za svých 6000 pásových obrněných transportérů M113. Výrazný impuls k výměně více než půl století starých amerických obrněnců přišel během operace Ochranné ostří (2014), kdy palestinský bojovník pomocí RPG zasáhl jeden M113 a zabil šest izraelských vojáků.
Po útoku se v izraelských mediích dokonce objevily zprávy, že někteří izraelští vojáci odmítají jezdit v zastaralých M113 na bojiště.
V současné době Izrael používá pro transport vojáků v první linii především těžké pásové transportéry Namer postavené na podvozků tanků Merkava Mk 4. Do roku 2027 plánuje IDF získat 531 obrněnců Namer.
Těžký Namer poskytuje mimořádnou balistickou ochranu převáženým vojákům, minimálně na úrovni nejmodernějších tanků. Daní je však hmotnost 60 t a velmi vysoké nákupní a provozní náklady.Navíc výroba vozidel Namer je velmi nákladná a zdlouhavá.
Izrael proto na konci roku 2015 informoval o probíhajícím vývoji těžkého kolového obrněného transportéru Eitan. Ten má stejně jako Namer disponovat špičkovou balistickou ochranou, avšak při mnohem menších pořizovacích a provozních nákladech. Navíc výroba vozidel Eitan bude výrazně jednoduší a rychlejší.
“Bude mnohem lehčí než Namer, avšak při mnohem nižší ceně,” vysvětluje generálmajor Guy Zur, velitel pozemních sil IDF. “Může být o něco horší než Namer, ale bude cenově dostupný a umožní nám vybavit velkou část našich sil.”
Eitan využívá komerčně dostupné technologie (pohonnou jednotku, převodovku, konstrukci zavěšení kol, atd.) používané v ostatních evropských kolových obrněných transportérech. Díky využití komerčně dostupných technologií je cena vozidla Eitan údajně o polovinu menší než v případě obrněnce Namer.
Eitan je těžký kolový transportér s pohonem 8×8 o hmotnosti 35 tun. Jedná se zřejmě o nejtěžší kolový transportér současnosti. Například maximální hmotnost ruského kolového transportéru Bumerang je odhadována na 20 t a hmotnost německého vozidla Boxer na 25 t.
Rozměry transportéru Eitan jsou na první pohled úctihodné.
Z dostupného videozáznamu lze usuzovat na značné rozměry vozidla, kdy jednotlivá kola měří odhadem v průměru 1,5 m a celková výška vozidla atakuje hranici 4 m. Uvnitř vozidla Eitan je kromě tříčlenné posádky místo pro 9 vojáků výsadku - podobně jako v obrněnci Namer.
“Je to nejpokročilejší, nejvíc chráněné kolové bojové vozidlo na světě,” říká sebejistě brigádní generál Baruch Matzliah, který řídil vývoj vozidel Eitan i Namer.
Eitan mimo jiné standardně získá aktivní ochranný systém Trophy. Ochranu proti minám a IED pak zvyšuje vysoká světla výška vozidla a podvozek tvarovaný do “V”.
Kromě obrněného transportéru (OT) se počítá i s vývojem nejrůznějších účelových verzí. Snad poprvé ve své historii izraelská armáda plánuje vývoj klasického bojového vozidla pěchoty (BVP) - tedy “obrněného transportéru” s kanónovou výzbroji. Pro "BVP Eitan" se počítá s 30mm nebo 40mm rychlopalným kanónem.
Pohonná jednotka o výkonu 552 kW (750 koní) udělí transportéru Eitan na pevné cestě rychlost až 90 km/h. Podle Matzliaha izraelská armáda získá ve vozidle Eitan nástroj strategické přepravy svých vojáků na dlouhé vzdálenosti.
Zatím není jasné, zda je Eitan prozatím pouze technologický demonstrátor - tedy vozidlo, které slouží k vývoji nových technologií a nových přístupů, nebo již prototyp - předobraz budoucího sériového stroje.
V každém případě podle izraelského ministerstva obrany nyní probíhají testy a zavedení prvních transportérů Eitan do výzbroje se očekává do roku 2022.
Zdroj: Defense News
Související články
První stíhačky F-35I “Adir” pro Izrael
V prosinci letošního roku získá izraelské letectvo první dvě stíhačky F-35I “Adir” (F-35I “Mocný”). ...
- 29.04.2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
RoBattle - nový bojový robot z Izraele
Izraelská firma IAI (Israel Aerospace Industries) za týden na pařížské výstavě EUROSATORY 2016 ...
- 08.06.2016
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
První F-35A Lightning II pro Izrael
V polovině minulého týdne izraelská vládní delegace slavnostně převzala na základně Fort Worth v ...
- 26.06.2016
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
Proč je izraelské letectvo nejlepší na světě?
Díky špičkovému výcviku a chytrému využívání slabostí nepřítele patří izraelské letectvo mezi ...
- 26.07.2016
- 44 komentářů
- Jan Grohmann
palestinský bojovník pomocí RPG zasáhl jeden M113 a zabil šest izraelských vojáků. Myslím, že i kdyby zasáhl jakýkoli jiný transportér bez aktivní ochrany, mřížové ochrany, ...Zobrazit celý příspěvek
palestinský bojovník pomocí RPG zasáhl jeden M113 a zabil šest izraelských vojáků.
Myslím, že i kdyby zasáhl jakýkoli jiný transportér bez aktivní ochrany, mřížové ochrany, posádky by posádka dopadla stejně.Skrýt celý příspěvekKdyž koukám na ten podvozek a celkovou výšku, tak si říkám, že v jednoduchosti je krása...jen škoda, že v zemi, kde se vyrábějí těžké podvozky 8x8 k nim nikdo nedokáže svařit ...Zobrazit celý příspěvek
Když koukám na ten podvozek a celkovou výšku, tak si říkám, že v jednoduchosti je krása...jen škoda, že v zemi, kde se vyrábějí těžké podvozky 8x8 k nim nikdo nedokáže svařit pancéřovou krabici. (Podvozek Tatra 8x8 je stavěnej na 38t)
Co je dobré pro Izrael by asi jiným nestačilo...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...