Nové kladivo na protivzdušnou obranu: Drony Perdix
- 11. 3. 2016
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon před několika dny uveřejnil video z testování malých dronů Perdix. Malé drony jsou usazený v modulech pro fléry (světlice) a vystřelují se nad zájmovou oblastí. Přesné poslání dronů je utajováno, ale spekuluje se o nové letecké zbrani proti pokročilé a mnohovrstvé protivzdušné obraně (PVO).
Třetí vyvažující strategie
Podle informací The Washington Post vývoj dronů Perdix vede “tajná” Kancelář pro strategické schopnosti SCO (Strategic Capabilities Office). Vývoj dronů Perdix je tak nutné brát z mnohem širší perspektivy.
Kancelář SCO vznikla v roce 2012 a je vedoucí organizací iniciativy Třetí vyvažující strategie (Third Offset Strategy) - nového pojetí obrany Spojených států.
Vojenská “třetí strategie” si klade za cíl vyvinout takové technologie, proti kterým lze jen obtížně (rozuměj - za velmi vysoké náklady) najít vhodnou obranu. Cílem SCO je vrátit vojenskou nadřazenost Spojeným státům, která se snížila díky posilování vojenských schopností Ruska a Číny.
Strategie volně navazuje na Druhou vyvažující strategii (Second Offset Strategy) z poloviny 70. let, kdy si Spojené státy uvědomily, že nemohou početně čelit armádám Varšavské smlouvy.
Vsadily proto na technickou nadřazenost - především na rozvoj přesných zbraní, stealth letadel a také na pokročilé velitelské, kontrolní, komunikační a průzkumné (ISR) systémy. “Druhá strategie” se naplno projevila v boji s iráckou armádou během operace Pouštní bouře v roce 1991.
V současné době však hlavní mocenští rivalové Spojených států, Rusko a především Čína, zavádějí nebo chystají vlastní stealth letadla, nasazují přesné zbraně a pracují na pokročilé mnohovrstvé PVO. Původní americká Druhá vyvažující strategie tak ztrácí na účinnosti.
Proto v roce 2012 současný ministr obrany Ash Carter založil kancelář SCO, která rozvíjí koncept “třetí strategie”. Úkolem kanceláře SCO je především velmi rychle vyvíjet a zavádět do výzbroje nové inovativní technologie, které mají Spojeným státům vrátit vojenskou nadřazenost.
Ve fiskálním roce 2017 se počítá pro SCO s rozpočtem 907 milionů dolarů, 2x více než letos a 18x více než v roce 2012.
SCO se soustředí na několik slibných technologických oblastí, jako jsou laserorvé nebo elektromagnetické zbraně, robotické a autonomní systémy, miniaturizace, zpracování obrovských dat, pokročilá výroba (např. 3D tisk), bezpilotní letadla nebo útočné kybernetické schopnosti.
SCO má využívat především nové přístupy a inovace současných technologií (tedy nikoliv mnohaletý nejistý vývoj zbrusu nových technologií, jako v případě agentury DARPA), které povedou k velmi rychlému získání (v řadu let) zcela nových vojenských schopností.
Mezi projekty ctící zásady “třetí strategie” patří například nové bombardéry B-21, projekt letecké zbrojnice nebo nově představené drony Perdix.
Drony Perdix
Zveřejněné video ukazuje vystřelení jednoho dronu Perdix z modulu pro fléry. Pentagon se rozhodl zveřejnit video až nyní, i když k samotnému testu došlo již v létě 2014.
Během testu stíhací letadlo F-16 vystřelilo při rychlosti 700 km/h schránku s dronem Perdix. Schránka je v první fázi stabilizována malým padákem a posléze, po několika sekundách, se z ní oddělí samotný malý dron. F-16 může nést v modulech až 30 dronů Perdix.
Celkově bylo při testech vypuštěno 72 dronů Perdix. Rozpočet programu je 20 milionů dolarů.
Perdix je velmi jednoduchý stroj vyrobený k kevlaru a uhlíkových vláken za pomocí 3D tisku, za použití komerčně dostupné elektroniky z mobilních telefonů. Dron i technologie vypuštění vznikla na věhlasné univerzitě MIT. Dron pohání malá vrtule o průměru několika centimetrů. Konstrukce je velmi robustní, aby přežila “raketové” vypuštění z letadla.
Rozměry, nosnost, dolet (max několik desítek km) nebo dokonce poslání je utajováno. Perdix je ale především platformou, kterou lze osadit nejrůznějšími systémy, ať už bojovou hlavicí nebo různými senzory. Drony také dokáží komunikovat mezi sebou a létat v ucelené formaci - roji.
Schéma dronu Perdix. / MIT
Ze zveřejněných prohlášení je však zřejmé, že úkolem dronů se stane především boj s pokročilou PVO.
“Představte si letadlo letící proti integrované PVO a shodí 30 těchto věcí, které vytvoří propojenou síť a budou dělat bláznivé věci,” uvedl Bob Work, zástupce ministra obrany. “Testovali jsme to. Testovali jsme to a vše pracovalo jak mělo.”
“Přesná specifikace toho, co mini drony dělají je tajná, ale mohou být použity pro zmatení nepřátelských sil a zajistit průzkumné mise diky vybavení, které stojí mnohem méně, než plně vybavený bezpilotní letoun,” uvedl ve svém článku o programu The Washington Post.
Jednou z možností je vybavit letadélka malou bojovou hlavicí a navádět je pasivním způsobem na radary protivníka. Drony Perdix navíc nemusí nést pouze letadla.
Díky malým rozměrům je možné drony vložit do střel s plochou dráhou letu, jako např. AGM-158 JASSM s doletem až 1000 km, které je začnou vystřelovat nad zájmovou oblastí nebo dokonce těsně před tím, než budou střely zasaženy PVO protivníka.
Zdroj: The Washington Post
Související články
Dron UCLASS jako námořní vzdušný tanker?
Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje v programu bezpilotního námořního letounu UCLASS ...
- 03.02.2016
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Protitankový dron z Ruska
Spojená korporace na výrobu přístrojů (součást Rostech), resp. firma Systempro, představila před ...
- 12.02.2016
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Drony opět výkonnější: Bojový Reaper s větším doletem
General Atomics pokračuje ve vývoji nejrozšířenějšího bojového bezpilotního letadla Predator B ...
- 04.03.2016
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Evropský bojový dron: Velká Británie a Francie společně
Velká Británie a Francie podepsaly dohodu o společném vývoji bojového bezpilotního letounu. Vývoj ...
- 09.03.2016
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Charlie - ale sesíťované driny nemusí mít silné vysílačky, pokud budou dělat retranslaci. Ale jinak souhlasím, že velkou slabinou bude možnost rušení. Bude to nejlevnější obrana ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie - ale sesíťované driny nemusí mít silné vysílačky, pokud budou dělat retranslaci. Ale jinak souhlasím, že velkou slabinou bude možnost rušení. Bude to nejlevnější obrana proti nim.
Ale líbí se mi to, je to smart řešení.
Jen to trochu směřuje k Terminatorovi. Aby nás tu časem nehonili zdivočené roje dronů.Skrýt celý příspěvekCharlie: S7 foti dobre, odporucam pozriet fotky. so svetelnostou 1.8F foti celkom obstojne aj v sere. no kazdopadne... tu nejde o optiku fotaku, silne pochybujem ze by potrebovali ...Zobrazit celý příspěvek
Charlie: S7 foti dobre, odporucam pozriet fotky. so svetelnostou 1.8F foti celkom obstojne aj v sere. no kazdopadne... tu nejde o optiku fotaku, silne pochybujem ze by potrebovali tymi dronmi nieco fotit....Skrýt celý příspěvek
Vám se zdá kamera v mobilu velká? Nebo jeho dosah? Žádnej současnej mobil nefotí nijak skvěle, a je to z jednoho prostého důvodu: optika. Máte tam miniaturní, vesměs plastové ...Zobrazit celý příspěvek
Vám se zdá kamera v mobilu velká? Nebo jeho dosah?
Žádnej současnej mobil nefotí nijak skvěle, a je to z jednoho prostého důvodu: optika.
Máte tam miniaturní, vesměs plastové čočky s velmi malou světelností, takže jakékoliv snímky jen za trochu horších světelných podmínek jsou spíš utopií než realitou. Jistě, to co na mobilu vyfotím na něm taky hezky vypadá - do doby než to dám na monitor a trochu začnu zvětšovat. Snímací čipy jsou další věc, jejich malá velikost spolu s velkým rozlišením znamená spoustu šumu.
Ne, tím se solidní průzkum na vyšší úrovni dělat nedá.Skrýt celý příspěveklen dodam, ze dnesna generacia ARM procesorov je priam stvorena na vojenske aplikacie.. ma obrovsky vykon pri velmi nizskej spotrebe,pricom ani zdaleka nepotrebuju tolko chladenia, ...Zobrazit celý příspěvek
len dodam, ze dnesna generacia ARM procesorov je priam stvorena na vojenske aplikacie.. ma obrovsky vykon pri velmi nizskej spotrebe,pricom ani zdaleka nepotrebuju tolko chladenia, co je cosi co v minulosti bolo nepredstavitelne...Skrýt celý příspěvek
Roland: s rusenim to nebude take jednoduche ako si myslis... toto nie je technologia na baze starych doplerovskych radarov ktorym vies zarusit frekvenciu.. Charlie: ak tam su ...Zobrazit celý příspěvek
Roland: s rusenim to nebude take jednoduche ako si myslis... toto nie je technologia na baze starych doplerovskych radarov ktorym vies zarusit frekvenciu..
Charlie: ak tam su suciastky co idu do beznych mobilov, tak rozhodne nepojde o "pidi-kamerku" ci "pidi-vysielacku".. len tak pre predstavu, pozri si ako vyzera vnutro napr Galaxy S7 edge:
https://www.ifixit.com/Teardow...
podotykam ze vykon procesora co ma ten telefon v sebe v pohode prekona napr CIP - procesor co pouziva napr F-22 (predsa len, ide o technologiu z 2005..)Skrýt celý příspěvekTak předně: - pokud je to neseno v modulu pro fléry, tak víme přesně rozměry, anóbrž ty jsou standardizované. - do takhle malýho letadýlka se toho vměstná velice málo, a když ...Zobrazit celý příspěvek
Tak předně:
- pokud je to neseno v modulu pro fléry, tak víme přesně rozměry, anóbrž ty jsou standardizované.
- do takhle malýho letadýlka se toho vměstná velice málo, a když si odečteme pidibaterku a pidimotorek, tak nám stejně moc placu na užitečné zatížení nezbude.
Použití jako průzkumná platforma - pidikamerka toho moc neuvidí a pidivysílačka moc daleko nevyšle, takže nám to značně omezuje možnosti. Velikostně to spadá někam do Micro-UAV, které se většinou používají vojáky k průzkumu bojiště "hned za rohem".
Použití jako rušič - aktivně to s tím malým výkonem moc nezaruší, možná na to plácnout koutový odražeče, aby to simulovalo větší cíl a donutilo PVO plýtvat rakety, což vidím poněkud použitelněji, zejména v souvislosti s použitím na letounech.
Použití jako útočný prostředek - pasivní navedení na radar, pár gramů TNT... HARM to není, ale když se toho vysype tucet, tak už to obsluze radaru může udělat těžkou hlavu.
Mno, zřejmě bude větší tlak na zavedení laserových prostředků PVO (ideální zbraň pro potírání těhle blech).Skrýt celý příspěvekviděl bych problém v tom: "30 těchto věcí, které vytvoří propojenou síť " - propojení se dá zarušit - podle mě by měly mít tyhle věci (samozřejmě podle typu určení) maximální míru ...Zobrazit celý příspěvek
viděl bych problém v tom: "30 těchto věcí, které vytvoří propojenou síť " - propojení se dá zarušit - podle mě by měly mít tyhle věci (samozřejmě podle typu určení) maximální míru autonomie a "pasivnosti" (ideálně 0 vyzařování čehokoli sledovatelného)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...