Nové kladivo na protivzdušnou obranu: Drony Perdix
- 11. 3. 2016
- 47 komentářů
- Jan Grohmann
Pentagon před několika dny uveřejnil video z testování malých dronů Perdix. Malé drony jsou usazený v modulech pro fléry (světlice) a vystřelují se nad zájmovou oblastí. Přesné poslání dronů je utajováno, ale spekuluje se o nové letecké zbrani proti pokročilé a mnohovrstvé protivzdušné obraně (PVO).
Třetí vyvažující strategie
Podle informací The Washington Post vývoj dronů Perdix vede “tajná” Kancelář pro strategické schopnosti SCO (Strategic Capabilities Office). Vývoj dronů Perdix je tak nutné brát z mnohem širší perspektivy.
Kancelář SCO vznikla v roce 2012 a je vedoucí organizací iniciativy Třetí vyvažující strategie (Third Offset Strategy) - nového pojetí obrany Spojených států.
Vojenská “třetí strategie” si klade za cíl vyvinout takové technologie, proti kterým lze jen obtížně (rozuměj - za velmi vysoké náklady) najít vhodnou obranu. Cílem SCO je vrátit vojenskou nadřazenost Spojeným státům, která se snížila díky posilování vojenských schopností Ruska a Číny.
Strategie volně navazuje na Druhou vyvažující strategii (Second Offset Strategy) z poloviny 70. let, kdy si Spojené státy uvědomily, že nemohou početně čelit armádám Varšavské smlouvy.
Vsadily proto na technickou nadřazenost - především na rozvoj přesných zbraní, stealth letadel a také na pokročilé velitelské, kontrolní, komunikační a průzkumné (ISR) systémy. “Druhá strategie” se naplno projevila v boji s iráckou armádou během operace Pouštní bouře v roce 1991.
V současné době však hlavní mocenští rivalové Spojených států, Rusko a především Čína, zavádějí nebo chystají vlastní stealth letadla, nasazují přesné zbraně a pracují na pokročilé mnohovrstvé PVO. Původní americká Druhá vyvažující strategie tak ztrácí na účinnosti.
Proto v roce 2012 současný ministr obrany Ash Carter založil kancelář SCO, která rozvíjí koncept “třetí strategie”. Úkolem kanceláře SCO je především velmi rychle vyvíjet a zavádět do výzbroje nové inovativní technologie, které mají Spojeným státům vrátit vojenskou nadřazenost.
Ve fiskálním roce 2017 se počítá pro SCO s rozpočtem 907 milionů dolarů, 2x více než letos a 18x více než v roce 2012.
SCO se soustředí na několik slibných technologických oblastí, jako jsou laserorvé nebo elektromagnetické zbraně, robotické a autonomní systémy, miniaturizace, zpracování obrovských dat, pokročilá výroba (např. 3D tisk), bezpilotní letadla nebo útočné kybernetické schopnosti.
SCO má využívat především nové přístupy a inovace současných technologií (tedy nikoliv mnohaletý nejistý vývoj zbrusu nových technologií, jako v případě agentury DARPA), které povedou k velmi rychlému získání (v řadu let) zcela nových vojenských schopností.
Mezi projekty ctící zásady “třetí strategie” patří například nové bombardéry B-21, projekt letecké zbrojnice nebo nově představené drony Perdix.
Drony Perdix
Zveřejněné video ukazuje vystřelení jednoho dronu Perdix z modulu pro fléry. Pentagon se rozhodl zveřejnit video až nyní, i když k samotnému testu došlo již v létě 2014.
Během testu stíhací letadlo F-16 vystřelilo při rychlosti 700 km/h schránku s dronem Perdix. Schránka je v první fázi stabilizována malým padákem a posléze, po několika sekundách, se z ní oddělí samotný malý dron. F-16 může nést v modulech až 30 dronů Perdix.
Celkově bylo při testech vypuštěno 72 dronů Perdix. Rozpočet programu je 20 milionů dolarů.
Perdix je velmi jednoduchý stroj vyrobený k kevlaru a uhlíkových vláken za pomocí 3D tisku, za použití komerčně dostupné elektroniky z mobilních telefonů. Dron i technologie vypuštění vznikla na věhlasné univerzitě MIT. Dron pohání malá vrtule o průměru několika centimetrů. Konstrukce je velmi robustní, aby přežila “raketové” vypuštění z letadla.
Rozměry, nosnost, dolet (max několik desítek km) nebo dokonce poslání je utajováno. Perdix je ale především platformou, kterou lze osadit nejrůznějšími systémy, ať už bojovou hlavicí nebo různými senzory. Drony také dokáží komunikovat mezi sebou a létat v ucelené formaci - roji.
Schéma dronu Perdix. / MIT
Ze zveřejněných prohlášení je však zřejmé, že úkolem dronů se stane především boj s pokročilou PVO.
“Představte si letadlo letící proti integrované PVO a shodí 30 těchto věcí, které vytvoří propojenou síť a budou dělat bláznivé věci,” uvedl Bob Work, zástupce ministra obrany. “Testovali jsme to. Testovali jsme to a vše pracovalo jak mělo.”
“Přesná specifikace toho, co mini drony dělají je tajná, ale mohou být použity pro zmatení nepřátelských sil a zajistit průzkumné mise diky vybavení, které stojí mnohem méně, než plně vybavený bezpilotní letoun,” uvedl ve svém článku o programu The Washington Post.
Jednou z možností je vybavit letadélka malou bojovou hlavicí a navádět je pasivním způsobem na radary protivníka. Drony Perdix navíc nemusí nést pouze letadla.
Díky malým rozměrům je možné drony vložit do střel s plochou dráhou letu, jako např. AGM-158 JASSM s doletem až 1000 km, které je začnou vystřelovat nad zájmovou oblastí nebo dokonce těsně před tím, než budou střely zasaženy PVO protivníka.
Zdroj: The Washington Post
Související články
Dron UCLASS jako námořní vzdušný tanker?
Americké námořnictvo (U.S. Navy) pokračuje v programu bezpilotního námořního letounu UCLASS ...
- 03.02.2016
- 10 komentářů
- Jan Grohmann
Protitankový dron z Ruska
Spojená korporace na výrobu přístrojů (součást Rostech), resp. firma Systempro, představila před ...
- 12.02.2016
- 28 komentářů
- Jan Grohmann
Drony opět výkonnější: Bojový Reaper s větším doletem
General Atomics pokračuje ve vývoji nejrozšířenějšího bojového bezpilotního letadla Predator B ...
- 04.03.2016
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Evropský bojový dron: Velká Británie a Francie společně
Velká Británie a Francie podepsaly dohodu o společném vývoji bojového bezpilotního letounu. Vývoj ...
- 09.03.2016
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
Mikrovlnné delo je určené proti dronom, ktoré článok popisuje. Proti účinku railgunu bude nutné vyvinúť dedikovanú obranu. S railgunom to zatiaľ nie je také horúce, pretože je ...Zobrazit celý příspěvek
Mikrovlnné delo je určené proti dronom, ktoré článok popisuje. Proti účinku railgunu bude nutné vyvinúť dedikovanú obranu. S railgunom to zatiaľ nie je také horúce, pretože je obrovský a nemobilný a loď, ktorá by s ním chcela útočiť by sa ako primárny veľký ciel vystavovala hrozbe iných druhov zbraní. Keď loď zakotví pri brehu, nepriateľ nebude pozerať ako páli na jeho obranu..
Pozemný railgun je súčasnou úrovňou techniky pre bojové nasadenie nerealizovateľný a dlho zostane. Iba že by sa zopakovala história a na koľajniciach by sa premávala "Elektrická Dora II". Veľké, ťažké a výkonné kapacitory, obrovský zdroj energie, citlivosť na podmienky použitia a po každom výstrele teba vymeniť hlaveň, lebo súčasné materiály viac neznesú.Skrýt celý příspěvekSmerovanie pulzov mikr. dela bude bleskové a bude možné urobiť obrovské množstvo pulzov za sekundu napadá mě otázka - jak si EMP zářič poradí s hyperonickým projektilem z ...Zobrazit celý příspěvek
Smerovanie pulzov mikr. dela bude bleskové a bude možné urobiť obrovské množstvo pulzov za sekundu
napadá mě otázka - jak si EMP zářič poradí s hyperonickým projektilem z elektromagnetického děla?
myslím, že tyhle drony a mašinky budou fungovat společně jako "tým"
ale na druhou stranu - řím taky zničili barbaři ... - možná bude větší problém aby někdo vyšší a úžasnej dovolil těm, kteří za něj chtěj bojovat a padnout jejich zbraně použít ... :(Skrýt celý příspěvekPulzy aj z mikrovlnky dokážu zapáliť/zničiť aj nevodivé predmety ako papier, porézne materiály,... Kovové vodiče vo forme mriežky, alebo aj inak a chovajú ako VHF antény a napr. v ...Zobrazit celý příspěvek
Pulzy aj z mikrovlnky dokážu zapáliť/zničiť aj nevodivé predmety ako papier, porézne materiály,... Kovové vodiče vo forme mriežky, alebo aj inak a chovajú ako VHF antény a napr. v tom videu vidno ako sa napr. kancelárska spinka začne taviť. A to sú len účinky magnetronun z mikrovlnky. Drony po účinku úderov vojenského mikrovlnného dela budú pravdepodobne zoškvarené, bez ohľadu na to aké materiály budú obsahovať. Tá prijatá energia jednoducho nemá kam byť odvedená a znamená, že dron sa upečie vo vzduchu.
Smerovanie pulzov mikr. dela bude bleskové a bude možné urobiť obrovské množstvo pulzov za sekundu, pretože lúč dela bude formovaný elektronicky. Podobný princíp formovania lúča používa AESA radar. Ak delo dokáže prebleskovať okamžite údery medzi cielmi, je zjavné, že by bolo treba desattisíce dronov na zahltenie prostriedku. Predpoklad, že delo bude strielať pomalšie ako hlavňové prostriedky by si vyžadoval nejaké ozrejmenie.
Cenovku je zbytočné spomínať, to je ničím nepodložená špekulácia. Určite však postrielané hejná dronov nebudú lacné.
Zameriavanie bude oveľa jednoduchšie ako hlavňovými PVO, pretože delu stačí pulz smerovať plošný lúč na nejaký výsek a všetky prostriedky v tom priestore budú zničené bez cielenia na konkrétne drony. Pár plošných výstrelov a dá sa ľahko pokryť celý priestor... Ani nie je treba detekovať stealth typy, pretože mikrovlny účinkujúce v tom sektore si ich nájdu aj bez zisťovania radarom.Skrýt celý příspěvekPokud jsou drony dělané tak, aby energii výbuchu odvedla konstrukce "ven" z dronu a stroj po vypnutí "zamrzne" ovládací plochy tak aby k cíli doklouzal, může to stačit na vyřazení ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud jsou drony dělané tak, aby energii výbuchu odvedla konstrukce "ven" z dronu a stroj po vypnutí "zamrzne" ovládací plochy tak aby k cíli doklouzal, může to stačit na vyřazení jednoho mikrovlnného protivzdušného děla (cena minimálně stovky milionů dolarů) výměnou za pár desítek kusů dronů, jejichž cena za kus je spíš v tisících dolarů.
Zároveň je možné takové hračce zvýšit em odolnost tím, že do pláště vpletou síť vodičů, fungující jako Faradayova klec "okolo" elektrosoučástek. A ani bych se nedivil, kdyby do těch malejch potvor dokázali narvat obdobu EM granátu. Nemluvě o tom, že letadélko velké jako šiška poličanu s křidélky se EXTRÉMNĚ špatně zaměřuje a případný EMP/mikrovlnný protivzdušný prostředek nemusí střílet tak rychle a spolehlivě, jako kulomet. Tím chci říct, že si dovedu představit, že na objevení a lokalizaci pokročilého PVO prostředku obětují první letku, čímž mohou vypotřebovat energii, nebo přehřát klíčové součástky cíle a dorazit ho až druhou vlnou. Nebo mohou poslat první letku s prostředky elektronického boje, které ukáží pvo celou letku dronů, ačkoliv letí jen jeden. Zatímco pvo střílí falešné cíle, dostane jí z drhé strany útočný ssršáň se zvýšenou stealth vlastností...Skrýt celý příspěvekTu je video nejakého samovražedného génia, ktorý namiesto nás zistil ako za chvíľku dopadne batéria mobilného telefónu, keď sa do nej oprú mikrovlny obyčajného domáceho magnetrónu ...Zobrazit celý příspěvek
Tu je video nejakého samovražedného génia, ktorý namiesto nás zistil ako za chvíľku dopadne batéria mobilného telefónu, keď sa do nej oprú mikrovlny obyčajného domáceho magnetrónu v redneck úprave:
Čas 1:53
https://www.youtube.com/watch?...
To len na ilustráciu, čo s chemickými batériami dokáže magnetrón vojenskej kategórie a výkonov...Skrýt celý příspěvekSpäť k dronom, lebo v politike by sa dalo ísť oveľa hlbšie a aj do histórie a potom by nezostala nitka suchá... Ako sa tieto maličké drony vysporiadajú s účinkami mikrovlnného ...Zobrazit celý příspěvek
Späť k dronom, lebo v politike by sa dalo ísť oveľa hlbšie a aj do histórie a potom by nezostala nitka suchá...
Ako sa tieto maličké drony vysporiadajú s účinkami mikrovlnného dela s elektronicky smerovaným lúčom? Také delá sa už niekoľko rokov v armádach testujú. Ich nasadenie je iba otázkou toho, či budú potrebné. Mikrovlnné delá vyvinuté viacerými krajinami sú určené primárne na ničenie swarm / overwhelm objektov, ktoré sa nedajú úspešne ničiť klasickými hlavňovými prostriedkami. Ochrana zariadení veľkosti dronu nikdy nebude môcť byť dosť silná, aby odolala výkonnému pozemnému prostriedku. Zničiť elektroniku, chemickú batériu, senzory, sa dá krátkym silným úderom pulzu a takých pulzov dokáže delo generovať obrovské množstvo, hoci aj za sekundu. Zničiť celý roj dronov tak nemusí trvať dlhšie ako okamih. Drony nemusia byť ani konkrétne cielené, pretože pulz môže byť tvarovaný ako plošný a stačí smerovať niekoľko málo pulzov na pokrytie potrebného výseku oblohy. Takéto delá nemôže byť problém inštalovať ako obranný systém akéhokoľvek prostriedku, napr. tanku. Mikrovlnné delo je už dostatočne zvládnutá technológia, aby mala ničivé schopnosti na ciele veľkosti dronov. Cena je tiež relatívne nízka, lebo technológia nevyžaduje ani pokročilé výrobné techniky, ani drahé materiály.Skrýt celý příspěvekAž na to, že žijeme ve světě kde je jedno provázané s druhým. Tak černě bych efekt takové zbraně neviděl... Nezapomeňte, že se má používat v rojích, každý ptáček může mít jinou ...Zobrazit celý příspěvek
Až na to, že žijeme ve světě kde je jedno provázané s druhým. Tak černě bych efekt takové zbraně neviděl... Nezapomeňte, že se má používat v rojích, každý ptáček může mít jinou specializovanou "hlavici", dají se navést velmi přesně na bodový cíl - a to i když je v pohybu a dá se použít opakovaně (mluvíme o celém roji, třeba s deseti "granátovými" ptáčky) na slabá místa konstrukce. Anténa radaru, optika senzorů, vnitřek hlavně tanku, zásobníky kanonů, obsluha, podpěry a pilíře konstrukce, kola a pásy vozidel, otevřené poklopy a dveře, hlavice vlastních raket PVO prostředku, prúduchy a větráky zařízení i budov.... Když jich pošleš dost, udělají hodně. Přispěvek zkrácen o reakci na RastiSlava. Admin. Skrýt celý příspěvek
Mezi útokem a obranou je extrémně tenká hranice. Navic je lepší. Chirurgicky přesný útok s minimem ztrát, než slavná obrana, při které múžou umírat Vaši lidé. V drtivé většině ...Zobrazit celý příspěvek
Mezi útokem a obranou je extrémně tenká hranice. Navic je lepší. Chirurgicky přesný útok s minimem ztrát, než slavná obrana, při které múžou umírat Vaši lidé. V drtivé většině případů totiž protistrana dlabe na vedlejší ztráty ještě víc, než ozbrojenci a vedení USA. Navíc preferuji mocenskou podporu statu quo, oproti revoluci, mterá své přednosti stejně skropí krví.Skrýt celý příspěvek
tady se hlavne ukazuje, ze posmesky, ze USA vyviji zbrane vhodne jen proti par rucnikarum a nic proti vyspelemu nepriteli byly plabe. Je to presne naopak a spise se potvrzuje ze ...Zobrazit celý příspěvek
tady se hlavne ukazuje, ze posmesky, ze USA vyviji zbrane vhodne jen proti par rucnikarum a nic proti vyspelemu nepriteli byly plabe. Je to presne naopak a spise se potvrzuje ze technologicky naskok oproti jakenukoli nepriteli se diky know how a investovanym prostredkum ne ze nezmensil.. naopak dale zvetsuje. kdyz vezmeme Rusko - to produkuje jiste skvele zbrane.. ale zcela regulerni, odpovidajici soucasnym generacim. USA je ten nositel pokroku. Nejvice viditelny pripad je F-22, letadlo stare jiz temer 20 let ale nikdo na svete nema a po dalsi dekadu mit zarucene nebude nic co by se mu vyrovnalo, pritom prevaha F-22 i proti tem uplne nejmodernejsim letounum ostatnich je naprosto ultimativni.Skrýt celý příspěvek
Paráda největší. Tohle je budoucnost! Náhle to zdánlivé americké tápání a přešlapování na místě (žádné nové tanky, žádné nové velké rachejtle, jen samé demonstrátory a podvinné ...Zobrazit celý příspěvek
Paráda největší. Tohle je budoucnost! Náhle to zdánlivé americké tápání a přešlapování na místě (žádné nové tanky, žádné nové velké rachejtle, jen samé demonstrátory a podvinné technologie) zatímco Rusko přezbrojuje a staví Armaty a Kurgaňce a Pancire a Terminatory začíná být srozumitelnější. Paralelně totiž během onoho zdánlivého klidu a oslabování Spojených států běželi projekty, které nyní dostávají velmi reálný tvar. Budoucnost všech těch robotických, autonomních a bezpilotních udělátek se stává přítomností. Málo zdůrazňovaná výhoda těchto řešení je, že se obejdou bez lidské posádky v místě střetu. Malé drony, velké drony, bezpilotní stíhačky 6 generace (možná i páte), robotické lodě, robotické ponorky to vše může operovat mnohem drzeji a agresívněji neb nemusí dbát života vlastní osádky. Proti radaru nepoletí formace strojů s vystresovanými piloty ale houf krámů, kterým je stres cizí. Dnes vyšel článek o robotických ponorkách, které Američané chystají. Opět - ruské dieselektrické ponorky spí někde v bahně u břehů USA, její stále unavenější osádka den co den provádí spoustu monotónních ubíjejících úkonů a jejich ostražitost, kondice a nálada pomalu klesá. A v okolí rejdí desítky stále dobře naladěných robotických ponorek US Navy, které systematicky pročesávají dno, bez ohledu na nutnost spát a odpočívat. A když je ruská ponora odhalí a třeba i potopí? O nic nejde, neměla přece osádku, nikdo nebude plakat a ruská ponorka se stejně prozradila. Nebo naopak us robotická ponorka leži u Ruska a spí opravdu hluboce, vzbudí se až bude potřeba. Žádný vzduch, žádné jídlo, žádný lidský faktor. Navíc mnoho z těch krámů (hlavně ve vzduchu) bude vyzbrojeno lasery, railguny, všechno to bude malé a stelath a budou toho stovky a tisíce. Je to zcela jiná koncepce, která teprv nyní v pomalu se objevující v celistvosti vysvětluje tu lhostejnost k budoucnosti nějaké A-10 a vlastně i F-22 ... všechno bude jinak. Jestli ona nakonec u playstationů, x-boxů a nintend nevyrostla v Americe generace mnohem připravenější na války budoucnosti, než v nějakém táboře specnaz, kde si Ivani rozbíjejí na břiše palicí betonové kvádry.Skrýt celý příspěvek
co sa tyka RCS u JASSM,treba si uvedomit ze ta strela nema ziadne vyrazne slabiny zvysujuce RCS.. rozmerom je ovela mensia ako napr F22, takze jej RCS bude radovo mensia ako RCS ...Zobrazit celý příspěvek
co sa tyka RCS u JASSM,treba si uvedomit ze ta strela nema ziadne vyrazne slabiny zvysujuce RCS.. rozmerom je ovela mensia ako napr F22, takze jej RCS bude radovo mensia ako RCS priemer u stealth stihaciek. takze ak sa odhaduje RCS u F22 na 0.001m2, JASSM moze byt kludne pod 0.0001m2... v takom pripade, rovno zabudnite na moznost sledovat tu strelu streleckym radiolokatorom, ci nebodaj navadzat na nu nejake riadene strely, ci moznost ostrelovat ju z CIWS.Skrýt celý příspěvek
Sanityanglel1 - jdete na to moc zhurta. Nebudu se bavit o poslání, o tom nic známo není. Ale JASSM je steatlh střela s velmi nízkým radarovým průřezem (RCS). Klasické střely mají ...Zobrazit celý příspěvek
Sanityanglel1 - jdete na to moc zhurta. Nebudu se bavit o poslání, o tom nic známo není. Ale JASSM je steatlh střela s velmi nízkým radarovým průřezem (RCS). Klasické střely mají RCS 0,1 m2 - typuji, že JASSM ji budu mít min o řád lepší. Zachytit ji radarem na 100 km je odvážný odhad. Jenže nestačí, aby radar dlouhého dosahu střelu odhalil s přesností +- 500 m, je třeba na JASSM navést raketu země-vzduch, tedy použít zaměřovací radar, který přesně určí polohu střely. Takže zničit JASSM na 100 km je mimo realitu - na tyhle věci jsou údajně dělané systémy jako Pancir, ale ty mají dosah max 20 km (+-) u raket a pár km u kanónu.
Navíc, bavíme se útoku ne jedné JASSM, ale třeba desítek.Skrýt celý příspěvekZa me souhlas s pks, i kdyby to vypoustela JASSM, tak ta strela bude mit mnohonasobne vyssi rychlost k cili. Tudiz odlisit ji od dronu nebude problem. O drony se potom postara ...Zobrazit celý příspěvek
Za me souhlas s pks, i kdyby to vypoustela JASSM, tak ta strela bude mit mnohonasobne vyssi rychlost k cili. Tudiz odlisit ji od dronu nebude problem. O drony se potom postara CIWS. Navic pokud PVO zameri JASSM z dalky rekneme cca 100 km (aby drony mely sanci doklouzat k cili), tak tam ty drony ani nedoleti. Fakt tu koncepci nechapu.Skrýt celý příspěvek
pks_ :naco 400 gramov? videl si ake velke su napr DPICM submunition ...Zobrazit celý příspěvek
pks_ :naco 400 gramov? videl si ake velke su napr DPICM submunition bomblety?
https://upload.wikimedia.org/w...
delostrelecky granat raze 155mm ich niesol 48-64 (zalezi podla verzie), kazda z nich mala fragmentacny radius 4m a dokazala prebit pancier 50-100mm hruby...Skrýt celý příspěvekCelá ta koncepce má pár problémů: a) pokud to má sypat stíhačka proti PVO, tak se bude muset dost přiblížit (=riziko sestřelu). Počáteční rychlosti stíhačky dron zahodí padáčkem a ...Zobrazit celý příspěvek
Celá ta koncepce má pár problémů:
a) pokud to má sypat stíhačka proti PVO, tak se bude muset dost přiblížit (=riziko sestřelu). Počáteční rychlosti stíhačky dron zahodí padáčkem a potom už může spoléhat jen na energii baterky a výšku, tj. bude muset k cíli doklouzat. Klouzavost bych odhadl na 1:10 - tj. do 100km by mohl doletět z výšky 10km. Tvar určitě není ideální a dal by se zlepšit a klouzavost zvednout - jen nevím, zda by se to potom vešlo do příslušné patrony. Navíc tento dron asi nebude schopen efektivního letu v 10km výšce.
b) může obsahovat malý koutový odražeč, ale rychlost letu bude prozrazovat, že tohle F-16 není. Jen hloupá obsluha by na to poslala rakety delšího dosahu. Tohle se bude muset likvidovat nějakým CIWS.
c) mobilní telefon jako základ se asi použít dá (GPS + GSM + kamera + kompas + akcelerometr + baterka + zavirovaný Android :-), osobně bych ale ušetřil na displayi a přidal např. lepší optiku. Jako problematické vidím nabíjení baterek před misí - to se zbrojíř zapotí, než nabije stovky dronů :-)
d) pokud se do toho dá nějaká nálož typu ruční granát - tak to bude chtít 400-600g zátěže, což se výrazně projeví na letových vlastnostech - motor s tím nepohne a klouzavost spadne. Jako obrana proti takovému útoku by navíc IMHO stačilo včas vysunout trochu tlustší plech.Skrýt celý příspěveksanityangel1 - já si to představuji například jako dálkový senzor. Letoun před zájmovou (a bráněnou) oblastí vysype roj těchto dronů, které odkloužou k cíli a pošlou o něm údaje ...Zobrazit celý příspěvek
sanityangel1 - já si to představuji například jako dálkový senzor. Letoun před zájmovou (a bráněnou) oblastí vysype roj těchto dronů, které odkloužou k cíli a pošlou o něm údaje zpět. Případně ozbrojené verze mohou být třeba i naprogramované tak, aby se jich několik uvolnilo automaticky, vždycky když se mateřský letoun dostane do blízkosti aktivní pozice PVO. A i hlavice nebo spíše "hlavička" o velikosti ručního granátu může dost vážně poškodit radar, případně samotné rakety na odpalovacím zařízení (kontejnery obsahující střely nebývají chráněné)....
Zejména druhá varianta mi přijde docela proveditelná....Skrýt celý příspěvekNechci byt rejpal, ale fakt nechapu jak presne to ma fungovat proti PVO. F-16 tu kapsli vystreli v jake vzdalenosti ? Napr. 100 km, a to ma jako co? Rusit radar? Nebo navadenou ...Zobrazit celý příspěvek
Nechci byt rejpal, ale fakt nechapu jak presne to ma fungovat proti PVO. F-16 tu kapsli vystreli v jake vzdalenosti ? Napr. 100 km, a to ma jako co? Rusit radar? Nebo navadenou strelu? Kolik ta F-16 uleti k cili od doby odpaleni kapsle? Tyto drony se urcite nebudou pohybovat stejne rychle jako F16, nebo jakakoliv strela.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...