Nová generace švédských bojových vozidel pěchoty CV90
- 7. 2. 2023
- 31 komentářů
- Jan Grohmann
Generálmajor Karl Engelbrektson, velitel švédských pozemních sil, na konferenci IAV (International Armored Vehicles) ve Velké Británii představil vizi nové generace švédského bojového vozidla pěchoty (BVP) CV90. Nové CV90 mimo jiné získá hybridní pohon nebo kumulativní munici pro automatický kanon.
Švédsko od roku 2016 výrazně posiluje své pozemní síly – opouští mírovou strukturu založenou na výcviku a logistice jednotek na jednom místě, ve prospěch rozmístění připravených mechanizovaných brigád do hlavních strategických směrů.
„Poslední dva roky mám oproti minulosti o 250 % vyšší rozpočet a úkolem je v podstatě zdvojnásobit armádu, což je samo o sobě výzvou,“ řekl velitel švédské armády na IAV. Švédsko hodlá provozovat čtyři mechanizované brigády, z toho dvě udržovat na vysokém stupni připravenosti.
Podle Engelbrektsona již před únorem 2022 byl zřejmý směr ruské expanzivní imperiální politiky. Švédské úřady proto přijaly novou obranou strategii popsanou v dokumentu Totální obrana 2021-2025 (Försvarsberedningen 2021-2025). Válka na Ukrajině ale modernizaci a přestavbu o řadu let urychlila.
Švédská armáda hodlá mimo jiné urychleně zavádět, modernizovat a vyvíjet nová obrněná vozidla. Nedávno Švédsko, Finsko a Lotyšsko v rámci programu CAVS (Common Armoured Vehicles System) společně přistoupily k vývoji a nákupu kolových obrněný transportérů Patria 6×6.
Mechanizovanou páteř švédské armády ale tvoří tanky Stridsvagn 122 (vylepšené Leopardy 2A6) a BVP CV90.
Nejnovější verze CV90 MkIV
Podle Engelbrektsona švédská armáda u CV90 zůstane, ale promění ji v „multi-doménovou platformu“. CV90 tedy musí umět bojovat a spolupracovat s dalšími systémy v několika nebo všech doménách váleční – vzduch, voda, země, kyberprostor a vesmír.
Nová a modernizovaná CV90 je také nutné propojit s bojovými / logistickými pozemními a leteckými bezosádkovými systémy. „Moderní a digitalizovaná pozemní platforma [CV90] musí být také propojena se zbraněmi dlouhého dosahu, bojovými letouny, průzkumnými drony, a dokonce i s námořními prostředky, protože švédská armáda je často povolávána k operacím v pobřežních oblastech,“ zdůraznil generál.
Zatím nebylo oficiálně rozhodnuto o vývoji nové generace CV90. „Je důležité zdůraznit, že mezi průmyslem a FMV [Švédskou obrannou správou], což je vládní agentura oddělená od švédských ozbrojených sil, nebyly uzavřeny žádné dohody,“ pokračoval generál.
Generál Engelbrektson na IAV prozatím představil „jen“ vizi budoucího CV90. Tento rok však začne výroba prvních technologických demonstrátorů budoucích CV90. Vývoj, včetně státních a vojskových zkoušek, nového CV90 proběhne velmi rychle mezi roky 2023 až 2027.
„Stavíme několik demonstrátorů CV90, protože je potřebujeme, abychom pochopili účinky a schopnosti high-tech platformy, a mohli na tomto základě navrhnout požadavky,“ zdůraznil velitel švédské armády. Demonstrátory mají reflektovat zkušenosti z války na Ukrajině.
CV90 předsunuté údržby (Forward Maintenance) a ženijní CV90 (Combat Engineer); větší foto / BAE Systems Hägglunds
Hned po roce 2027 tedy CV90 nové generace může vstoupit do výzbroje švédské armády. Stockholm pak od BAE Systems Hägglunds začne odebírat nezveřejněný počet nových CV90 v různých variantách, a to minimálně do roku 2034. Současně některé starší BVP CV90 švédská armáda přestaví na podpůrná a doprovodná vozidla.
Švédská armáda v současné době provozuje 500 CV90 v různých konfiguracích. V listopadu 2022 se také rozhodla pořídit další dvě varianty – vozidlo předsunuté údržby (Forward Maintenance) a ženijní vozidlo (Combat Engineer).
Podle Engelbrektsona se výchozím modelem pro nové CV90 stane nizozemské BVP CV9035NL. Jedním z hlavních rysů nové platformy bude hybridní diesel-elektrický pohon.
BAE Systems Hägglunds již před 20 lety vyvinula demonstrátory kolových a pásových obrněných vozidel se sériovým hybridním pohonem SEP (Splitterskyddad EnhetsPlattform). „Před dvěma dekádami Švédsko vyvinulo prototypy diesel-elektrického obrněného vozidla, ale na takový návrh bylo pravděpodobně příliš brzy. Nyní jsme se vrátili na správnou cestu a vyvíjíme hybridní elektrický podvozek pro CV90, který bude brzy k vidění,“ řekl generál.
Švédská armáda má 40 minometů CV90 Mjölner. Loni objednala dalších 40.
Švédská firma ale spíše využije zkušenosti z vývoje sériového hybridního elektrického pohonu HED (Hybrid Electric Drive) pro program nového amerického BVP OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle). HED využívá spalovací motor, elektromotor (elektromotory) a systémem skladování energie.
Není ale jisté, zda CV90 skutečně převezme řešení z programů SEP / HED, případně bude přistoupeno k vývoji nové koncepce. Může být ostatně zvolen sériový (jako u SEP nebo HED) nebo paralelní hybridní pohon. U sériového zapojení elektromotory zajistí přímý pohon vozidla a spalovací motor poslouží jako generátor elektrické energie. U paralelního zapojení je elektromotor „jen“ včleněn do sestavy převodovka-spalovací motor jako pomocná pohonná jednotka pracující zejména při akceleraci nebo pomalé jízdě.
Obecně hybridní pohonná jednotka nabízí řadu výhod, zejména snížení spotřeby paliva a lepší akceleraci. Nevýhodou je vyšší cena a složitost – tedy složitější servis a větší logistická stopa. Hybridizace obrněných vozidel se však zda nevyhnutelná a CV90 může jako první zavést hybridní pohon do skutečné praxe.
Splitterskyddad EnhetsPlattform z roku 2000; větší foto / Nisse321, CC BY-SA 3.0
Válka na Ukrajině také ukázala na naprostou nezbytnost kvalitní kamufláže a klamání (například klamné cíle). Kamufláž zahrnuje nejen pokročilé kamuflážní prostředky schopné vizuálně ukrýt vozidlo před průzkumnými drony, ale také potlačení tepelné a akustické stopy, plus omezení elektromagnetické signatury (především rádiové). Bojová vozidla nové generace, zrozená na základě zkušeností z války na Ukrajině, budou nepochybně charakteristická svým důrazem na maskovací schopnosti (v nejširším slova smyslu).
Nové CV90 se neobejde bez nejmodernějších komplexů velení a řízení boje C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance). C4ISR umožňuje rychle chápat situaci na bojové scéně, rychle přijímat správná rozhodnutí a velmi rychle dokončit zadané úkoly s minimálními prostředky – například ničit protivníka s minimálním množstvím munice. Naprostou nezbytností bude zavádění technologií umělé inteligence (resp. strojového učení).
Jak dokazuje spěšný výcvik ukrajinských vojáků na západní obrněnou techniku, je nutné také posílit schopnosti výcviku a simulace. Švédský generál v tomto nebyl konkrétní. Existuje ale řada slibných technologií a přístupů – např. simulační technologie rozšířené a virtuální reality zabudované přímo do vozidel. Zjednodušeně každé BVP lze proměnit ve virtuální simulátor. Posádka tak může ve vozidle, ať už v garážích nebo na polygonu, „virtuálně bojovat“ skrz obrazovky a/nebo brýle pro virtuální nebo rozšířenou realitu.
Testování protitankových řízených střel Akeron
„Myslíme si také, že musíme do platforem zahrnout za-horizontální [Beyond Line of Sight] protitankové schopnosti, zavést kumulativní munici pro přímou palbu [pro automatické kanony], a všechny výše uvedené schopnosti musí být integrovány již od raných fází návrhu platformy,“ zdůraznil generál Engelbrektson. Ostatně nyní je do CV90 integrována protitanková řízená střela (PTŘS) Spike. V prosinci pak společnosti BAE Systems Hägglunds a MBDA France z CV90 poprvé odpálily PTŘS Akeron.
Velitel švédské armády uvedl jako klíčové požadavky na nové BVP rychlost a manévrovatelnost, schopnost přežití, ničivost, udržitelnost a interoperabilitu. Podle generála ale armáda nemá příliš detailně specifikovat technické požadavky nového CV90. Pouze definovat operační požadavky s tím, že inženýři dostanou volnější ruku. Tak lze výrazně zkrátit vývojový čas a ušetřit peníze.
Podle všeho CV90 získá nový podvozek (s potenciálem modernizace pro další dekády) a nový bojový modul – ten má vycházet z nejnovější věže D-Turret.
V současné době bylo vyrobeno nebo je objednáno 1470 vozidel CV90 v 16 variantách. Vozidlo slouží ve Švédsku, Dánsku, Estonsku, Finsku, Nizozemsku, Norsku a Švýcarsku. Za nedlouho se do rodiny CV90 začlení další země – Česká a Slovenská republika.
Zdroj: EDR Magazin, Breaking Defense
Související články
CV90: Evoluce na bitevním poli
Co mají společné Dánsko, Estonsko, Finsko, Nizozemsko, Norsko, Švédsko a Švýcarsko? Všichni těží z ...
- 27.02.2018
- 144 komentářů
- Tisková zpráva
Bojová vozidla CV90 MkIV pro slovenskou armádu
Slovensko nakoupí švédská bojová vozidla pěchoty (BVP) CV9035 MkIV s 35mm kanónem od firmy BAE ...
- 29.06.2022
- 303 komentářů
- Jan Grohmann
Česká republika kupuje víceúčelové stíhačky F-35A Lightning II a bojová vozidla CV90
Česká vláda pověřila k jednání ministryni obrany Janu Černochovou ve věci nákupu amerických ...
- 21.07.2022
- 1 683 komentářů
- Jan Grohmann
PREMIUM Smlouva podepsána. Slovensko kupuje 152 bojových vozidel CV90
Slovensko závazně objednalo 152 švédských pásových bojových vozidel pěchoty (BVP) CV9035 (resp. 146 ...
- 14.12.2022
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Elbit Systems dodá Iron Fist na CV90.
https://i.4cdn.org/k/172670318...Elbit Systems dodá Iron Fist na CV90.
https://i.4cdn.org/k/172670318...hezké nápady, doufejme že zpětně je bude možné použít na upravu dříve vyrobených přiznám se že hlavně hybridní pohoj by byl fajn, ale spíš ve verzi kdy elektromotor pohání a ...Zobrazit celý příspěvek
hezké nápady, doufejme že zpětně je bude možné použít na upravu dříve vyrobených
přiznám se že hlavně hybridní pohoj by byl fajn, ale spíš ve verzi kdy elektromotor pohání a spalovák pohání jen elektrocentrálu ( připojit spalovák a elektromotor k pohonu je říkat si o průser - složitá převodovka, náchylná k poškození ) řešení kdy se dá 2x elektromotor a ten je poháněný z elektrocentrály a v případě vyžších požadavků z úložiště je metoda jak zajistit že BVP ujede přes 1000 km na jednu nadrž aniž by ji oproti dnešku muselo mít dvakrát tak větší
vlastně by tento druh pohonu mohl umožnit i rozdělit pásy ze dvou na čtyři kdy přední pár o délce cca 1/3 by pohaněli dva motory a zadní pár o délce 2/3 vozidla další silnější motory - když předek najede na minu či IED tak pokud přežije posádka zadní pár zajistí možnost záchrany přeživší posádky a vozidla
a spalovák po dobu provozu muže jen v ekonomické optimální potřebě, zvýšený výkon bude věcí elektromotorů, odpadne převodovka, zůstane jen propojení mezi pravou a levou stranou
podkaliberní munice tam jsem si myslel že už dnes je průbojná munice aspoň částečnou naplní , kanony mají možnost nabíjení dvěma druhy dnes už v standartu, a BPV se spíš potká s BVP nebo něčím tvrdším lehce oplechovaným než s tankem
vlastně spíše mně udivuje že to má malý průměr oz na PTŘS většina má jen 2 ks ( dobrá tak LYNX 4 ks ) a to je z dnešního pohledu celkem málo, zvlášť když v OZ se nechá nést a z něj odpalovat průzkumné a loudavé drony takže místo pro 4 - 6 oz by mnělo být skoro normou, přeci jen v poli za palby přebíjet oz je dost namáhavé, navíc použité prostředky jsou celkem s krátkým dosahem ( neříkám že se nevyužijí, ale mít 2x oz s Spike s dosahem 8 km a 2x oz pro NLOS s dosahem 15 -18 km a k tomu možnost 1 - 2 oz pro průzkumný dron by pokrylo vetší vzdálenost hrozeb )Skrýt celý příspěvekK tomu hybridním pohonu. Zrovna složitější konstrukce s planetou převodovkou (elektro+motor) vykazuje poměrně extrémní spolehlivost u osobních vozidle (ano, není to tank). Ale ono ...Zobrazit celý příspěvek
K tomu hybridním pohonu.
Zrovna složitější konstrukce s planetou převodovkou (elektro+motor) vykazuje poměrně extrémní spolehlivost u osobních vozidle (ano, není to tank). Ale ono se toho nemá moc co pokazit na planetovr převodovce.
Oproti tomu řešení v podobě zdvojenych pásu si přímo říká o fatální selhání.Skrýt celý příspěvekk řešení motor+elektromotor mám averzi i u osobního auta proč? , selsky kčivka výkonu elektromotoru a spalováku je dost rozdílná díky tomu je v osobním autě převodovka ...Zobrazit celý příspěvek
k řešení motor+elektromotor mám averzi i u osobního auta
proč? , selsky kčivka výkonu elektromotoru a spalováku je dost rozdílná díky tomu je v osobním autě převodovka dimenzovaná na připojení elektroomotoru ( vysoký vykon v krátkém čase ) a díky tomu je daleko těžší než klasická převodovka ve spalováku o dalších nutných převodech ani nemluvě a to vidím z provozního hlediska jako problém, ano v osobáku to na silnici " funguje " u 10 x těžšího BVP nebo tanku vidím to tak že váha převodovky s připojeným elektromotorem bude tak na trojnásobku současné převodovky
o složitosti polní opravy nemluvě
elektromotor pohánějící pás na přímo je zjednodušeně řečeno díl tvořený statorem a rotorem napojený na dostatečně dimenzovanou osu přenášející skoro okamžitý výkon na kolo pohonu, minimum ozubených dílů co se můžou rozbít
k zdvojeným pásům ano je to nestandartní řešení, ale jak jsme psal má výhodu v šanci pro vozidlo stáhnout se po poškození při najetí na minu, ano v současném řešení jeden motor, převodovka a následně vedení přenášející výkon na 4 kola pohonu je to o fatalní selhání s tím s tebou souhlasím
ale ve verzi motor s centrálou napájející po drátu 4 elektromotory a baterii jako zálohu při požadavku na vyší výkon kdy každý elektromotor je napřímo napojen na kolo pro přenos síly na pás kdy odpadá převodovka a rozvody je toto selhání minimalizováno ( neříkám odstraněno - vždy muže někdo krumpáčem přetrhnout drát :-D a nebo se ukroutí osa mezi kolem a elektromotorem - každý materiál má mez únavy a nebo dojde k chybě při výrobě )
navíc použití 4 pásů navrhli a odskoušeli v 50 tých letech dokonce na tanku myslím že britové, bez problémů toto je použito s kloubem na švédských BvS 8, 9, 10 a ruských DS 20,30 a v současnosti to myslím navrhli němci u svého návrhu na náhradu Wiesel 1 a 2, právě že z důvodu ochrany před minamiSkrýt celý příspěvekOpravdu jste se seznámil z funkcí E-CVT? Protože, nic z toho pro ni neplati. Odzkoušely a krom super těžkých podmínek (arktida) se to nepoužívá. Většině dojde proč ... Ano, ...Zobrazit celý příspěvek
Opravdu jste se seznámil z funkcí E-CVT?
Protože, nic z toho pro ni neplati.
Odzkoušely a krom super těžkých podmínek (arktida) se to nepoužívá.
Většině dojde proč ...
Ano, prototypů jsou vždy hromady, úspěšných vozidle hrstka.Skrýt celý příspěvekano jedná se o připojení elektromotoru a spalováku přes planetové soukolí kdy převodovka přebírá výkon obou v závislosti na tom co je připojeno zda jeden či oba pohony - to jde ...Zobrazit celý příspěvek
ano jedná se o připojení elektromotoru a spalováku přes planetové soukolí kdy převodovka přebírá výkon obou v závislosti na tom co je připojeno zda jeden či oba pohony - to jde použít u relativně lehkého osobáku s nižším výkonem spalováku či elektromotoru ale tady se bavíme o BVP či dokonce tanku kde máme jen disel s výkonem 600 - 1100 kW a elektromotor ?? pokud vezmeme že pokud vím tak nejsilnější sestava na osobáku je elektromotor o výkonu 110 kw na spalovák s výkonem 270 kw
pak u tanku by to znamenalo poměrově připojit elektromotor cca 450 - 500 kw krouťák od tohohle no taková planetové soukolí bude pod hezkým tlakem a lituji ten materiál co to bude přenášet pod zatížením
jinak pro upřesnění ano používá se čtyřpásová jednotka pro supertěžké podmínky , taky z mé stranny nikde nezaznělo že toto by mnělo být automaticky , omlouvám se pokud jste nepochopil proč jsem toto řešení navrhl, je to důsledek osvědčené konstrukce pohonu pásů elektromotorem
( pro upřesnění úspešná konstrukce se v čechách používala už od dob rakousko-uherska a převzala ji i česká armáda - takz BE vlaky pro dopravu těžkých kusů dělostřelectva v kolové verzi a za 2 sv války podvozky typu Ferdinad/Elefant ) ale v mém případě asi jsme to špatně napsal tak se to dodatečně snažím napsat víc ve směru to mnělo být myšleno že hybridní pohon kdy disel pohání centrálu pro nabíjení baterie a přímý převod proudu na elektromotory ketré teprve pohání pasové vozidlo ( jedno zda BVP či třeba tank ) by mněli odlehčit respektive uchovat váhu motopřevodů při zajištění nižší spotřeby motoru ( práce v optimálních otáčkách ) a navíc by jako ochranu před hrozbou minami mohlo být použito snáze řešení rozdělit pásový podvozek a využít přední část jako takový předběhový vůz pro spuštění miny zatímco zadní část umožní zachránit přeživší a vozidlo možností z prostoru vycouvat, přeci jen pokud mina neublíží vozidlu ale přetrhne pás pak vozidlo stojí a dnes vzhledem k množství průzkumných prostředků stojící vozidlo je jednoduchý cíl k zničení a opravit pás pod palbou .......
samozřejmně nikdy jsme neměl nebo se nesnažil říci že vozidlo bude zaměrně najíždět do minového pole, rozdělení na 4 pásy je jen navrh jak zajistit vetší šanci přežít to že mina byla dobře zamaskována a uložena a někdo mněl smůlu a najel na ni, a potřebuje z ohroženého prostoru se dostat pryč nejen jako osádka ale i s šancí osádka + vozidloSkrýt celý příspěvekPrávě proto se ptám zda znáte převodovku E-cvt. Klasická převodovka sama o sobě nejnižší problém hmotnostně, problém je když tam chcete narvat 5-6. různých převodu. E- CVT tyhle ...Zobrazit celý příspěvek
Právě proto se ptám zda znáte převodovku E-cvt.
Klasická převodovka sama o sobě nejnižší problém hmotnostně, problém je když tam chcete narvat 5-6. různých převodu.
E- CVT tyhle různé převody obchází a fakticky jsou tam jen dvě ozubená kola+diferencial. V jednom kole je ukryta planeta.
Ony i ty elektromotory, je nutné kombinovat z mesnostupnovou převodovkou.
Krom toho tam není jeden Elektro, ale dva co umožňuje větší rozsah otáček.
Ano, existují historické vozidla co používala elektrický pohon. Ale žádný funkční zázrak to nebyl. U těžké techniky kde se to využívá, zase nejde o rychlost. Často jezdí jen rychlosti chůze.Skrýt celý příspěvek
Hybridní pohon a větší baterie v BVP se budou hodit. Projekty vojáků budoucnosti zahrnují spoustu elektroniky, která se bude muset dobíjet, včetně možnosti používat exoskeletonů.
Hybridní pohon a větší baterie v BVP se budou hodit. Projekty vojáků budoucnosti zahrnují spoustu elektroniky, která se bude muset dobíjet, včetně možnosti používat exoskeletonů.
Baterie zajímavé kapacity si uskousne dost vnitřního prostoru.
Baterie zajímavé kapacity si uskousne dost vnitřního prostoru.
Mohou být vhodně rozmístněné, aby zlepšili balistickou ochranu. Sice o nějakou modulární část baterie přijdete, ale mohlo by to pomoci.
Mohou být vhodně rozmístněné, aby zlepšili balistickou ochranu. Sice o nějakou modulární část baterie přijdete, ale mohlo by to pomoci.
V tak malé silulete vozidla, kde už se bojuje o každý kousk prostoru představa bateii o slušně kapacitě ku hmotnosti je třeba zvednutí podlahy o 20cm. To nelze dat jinam, a na ...Zobrazit celý příspěvek
V tak malé silulete vozidla, kde už se bojuje o každý kousk prostoru představa bateii o slušně kapacitě ku hmotnosti je třeba zvednutí podlahy o 20cm. To nelze dat jinam, a na ergonomii to má fatální dopad.Skrýt celý příspěvek
Proč ne, baterie taky hezký hoří. A v tomto počasí, co je dnes vydrží "polovinu". Zeptejte se průzkumáků, jak dlouho vydrží baterie do pozorovacích přístrojů, když je takhle venku. ...Zobrazit celý příspěvek
Proč ne, baterie taky hezký hoří. A v tomto počasí, co je dnes vydrží "polovinu". Zeptejte se průzkumáků, jak dlouho vydrží baterie do pozorovacích přístrojů, když je takhle venku. Dalekohled s sebou:)Skrýt celý příspěvek
A i v zdejším videu si Lynxe alis stodola vychutnávají....
https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...A i v zdejším videu si Lynxe alis stodola vychutnávají....
https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...Já od začátku fandil CV-90, ale měl jsem za to že skončíme u ASCOD případně Lynxe. Moc šancí jsem Švédům nedával. Hlavně ASCOD měl jednu dobu ohromnou mediální masáž a vypadal ...Zobrazit celý příspěvek
Já od začátku fandil CV-90, ale měl jsem za to že skončíme u ASCOD případně Lynxe. Moc šancí jsem Švédům nedával. Hlavně ASCOD měl jednu dobu ohromnou mediální masáž a vypadal skoro jako tutovka.Skrýt celý příspěvek
Z toho co jsem slyšel o testování jsem opravdu rád, že to nevyhrál ani Lynx ani Ascod. CV je možná starší platforma, ale alespoň je vyladěná.
Z toho co jsem slyšel o testování jsem opravdu rád, že to nevyhrál ani Lynx ani Ascod. CV je možná starší platforma, ale alespoň je vyladěná.
No třeba že Lynx byl nedodělaný, kvůli instalaci děla na poslední chvíli na prd střílel a jízda po kostkách byla pro výsadek utrpením. V ascodu prý byly příšerné sedačky a i jízdně ...Zobrazit celý příspěvek
No třeba že Lynx byl nedodělaný, kvůli instalaci děla na poslední chvíli na prd střílel a jízda po kostkách byla pro výsadek utrpením. V ascodu prý byly příšerné sedačky a i jízdně nebo hlukem byl za pumou a cv. Oni vojách chtěli tu pumu, ale ta od začátku tahala za kratší provaz. Neměla další varianty, byla drahá, nepočítala s tak velkým výsadkem. Ale jsou to informace z doslechu i když v tomhle případě od člověka, který se účastnil, takže nutno brát s rezervou.Skrýt celý příspěvek
Mají ho tam s naší vlaječkou na věži: https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...
Mají ho tam s naší vlaječkou na věži: https://youtu.be/lUyZIqH2XQE?t...
Pro nas je urcite dobre ze Svedove hodlaji tuto platformu do budoucna dale rozvijet (nekupujem BVP ktere by za 10-20 let bylo zastarale). A pokud se do tohoto procesu podari ...Zobrazit celý příspěvek
Pro nas je urcite dobre ze Svedove hodlaji tuto platformu do budoucna dale rozvijet (nekupujem BVP ktere by za 10-20 let bylo zastarale).
A pokud se do tohoto procesu podari zapojit i nejake ceske firmy bylo by to supr.Skrýt celý příspěvekPostupná evolúcia je pre Švédov nutnosťou lebo ten vývoj ide stále rýchlejšie dopredu a zaspať znamená buď definitívny koniec výroby alebo investície ktoré budú násobne vyššie
Postupná evolúcia je pre Švédov nutnosťou lebo ten vývoj ide stále rýchlejšie dopredu a zaspať znamená buď definitívny koniec výroby alebo investície ktoré budú násobne vyššie
Tak je otázka jak počítáte stáří vozidla..
Pokud dle vvyvoje, výroby, zavedení do armády, nebo od ukončení výroby...
Protože, dost s těch věcí má už přes 20.let
.Tak je otázka jak počítáte stáří vozidla..
Pokud dle vvyvoje, výroby, zavedení do armády, nebo od ukončení výroby...
Protože, dost s těch věcí má už přes 20.let
.Také koleso už má minimálne 6 000 rokov. Mimochodom, najstaršie doložené koleso pochádza zo západnej Ukrajiny a je datované do roku 4000 pred Kristom. To nemôže byť náhoda...
Také koleso už má minimálne 6 000 rokov. Mimochodom, najstaršie doložené koleso pochádza zo západnej Ukrajiny a je datované do roku 4000 pred Kristom. To nemôže byť náhoda...
Vám opravdu přijde, dnešní kola mají něco společného z původním řešením? Protože, ani tady se nevybralo mezi BVP a nástupem BVP v podobě našeho vznášedla, ale jen mezi různými ...Zobrazit celý příspěvek
Vám opravdu přijde, dnešní kola mají něco společného z původním řešením?
Protože, ani tady se nevybralo mezi BVP a nástupem BVP v podobě našeho vznášedla, ale jen mezi různými způsoby řešeními BVP. Nejvíce poplašné doby vývoje daných konstrukci.Skrýt celý příspěvekKdyz to chcete porovnávat z 6tis let starý kolem. Tak to jsme mohli zůstat u BVP1/2. Vždyť i to CV taky jen vozí vojáky...
Kdyz to chcete porovnávat z 6tis let starý kolem. Tak to jsme mohli zůstat u BVP1/2. Vždyť i to CV taky jen vozí vojáky...
Spise jen tu kulatost. (Tady se dá vést diskuze jak moc byla tehdejší kola kulatá) Vše ostatní je řešené jinak. Od materiálu, způsoby výroby, designu, tlumici prvky, připojení, ...Zobrazit celý příspěvek
Spise jen tu kulatost. (Tady se dá vést diskuze jak moc byla tehdejší kola kulatá)
Vše ostatní je řešené jinak. Od materiálu, způsoby výroby, designu, tlumici prvky, připojení, atd.
Sice chápu, že neznámému přijde, že ty kola jsou "stejna". Ale to pak zcela ignoruje všechny ty hodiny investované do zdokonalení.
To se opravdu můžeme vrátit k BVP1, ale pro se omezovat válečné vozy měli už Husité a jiní před nimi..Skrýt celý příspěvek
Ta kumulativní munice pro středorážový kanon, nevím, nevím? Řešilo se to u nás (projekt Vydra) už před více než 50ti lety a průbojnost byla 90mm RHA (pro kanon ráže 30mm). Nevidím ...Zobrazit celý příspěvek
Ta kumulativní munice pro středorážový kanon, nevím, nevím? Řešilo se to u nás (projekt Vydra) už před více než 50ti lety a průbojnost byla 90mm RHA (pro kanon ráže 30mm). Nevidím moc prostoru pro významný progres, když u jejich 40mm Boforse mají APFSDS-T průbojnost cca 140mm RHA.
https://en.topwar.ru/20341-che...
(Sry za zdroj, ale jinde jsem to fakt neviděl...tedy kromě knížky doma v knihovničce.)Skrýt celý příspěvekKumulatívna munícia má rovnakú priebojnosť na 200 aj na 5000 metrov, čo AP nemá. Ak chcú riešiť boj za horizontom tak okrem rakiet to bude možné s kumulatívnou muníciou. Ovešať ...Zobrazit celý příspěvek
Kumulatívna munícia má rovnakú priebojnosť na 200 aj na 5000 metrov, čo AP nemá. Ak chcú riešiť boj za horizontom tak okrem rakiet to bude možné s kumulatívnou muníciou. Ovešať ruSSké bvp aktívnym pancierom bude kvôli hmotnosti vcelku problém.Skrýt celý příspěvek
A to ještě rozrušení/odklonění kumulativního paprsku je přecejen snadnější než podkaliberního kinetického penetrátoru (ERA, APS)... težko říct kam tím míří.
A to ještě rozrušení/odklonění kumulativního paprsku je přecejen snadnější než podkaliberního kinetického penetrátoru (ERA, APS)... težko říct kam tím míří.
Načítám diskuzi...