Nehoda ruského Su-33. Chyba pilota?

Su-33 startuje z paluby Admirála Kuzněcova; větší foto / Public domain

Za nehodou ruské stíhačky Su-33 na palubě letadlové lodi Admirál Kuzněcov může údajně chyba pilota. Podle ruského deníku Kommersant ruský pilot přistál s letadlem mimo povolenou mez podélné osy přistání - tím došlo k neúměrnému zatížení záchytného lana.

Ruský deník Kommerstant informace v článku opírá o svůj nejmenovaný zdroj z hlavního štábu ruského námořnictva a o nejmenovaného vedoucího představitele ruského leteckého průmyslu. Podle ruského deníku komise vyšetřující nehodu z Su-33 již vypracovala předběžné závěry.

V osudný den 3. prosince stíhačka Su-33 z 279. samostatného palubního stíhacího leteckého pluku provedla bojovou misi nad Sýrii a následně se vracela k přistání na ruské letadlové lodi. Letové podmínky byly hodnoceny jako dobré - moře skoro klidné, viditelnost 10 km a vítr ne větší než 6 m/s.

Letový důstojník dal pilotovi Su-33 povolení k přistání. Stíhačka Su-33 při přistání zachytila pomocí háku přistávací lano a pilot začal snižovat výkon motoru. Letoun brzdil po letové palubě asi 50 m, ale poté se lano přetrhlo.

Podle předběžných závěrů komise neměl pilot čas aktivovat přídavné spalování s cílem pokusit se opět vzlétnout. Letový důstojník proto dal pilotovi okamžitě příkaz ke katapultáži, což ruský pilot okamžitě udělal. Poté Su-33 přejela palubu a zřítila se do moře.

Dle prvotních spekulací nehodou způsobila vyšší rychlost Su-33 při přistání. Avšak to bylo vyloučeno - Su-33 přistávala na rychlostní limit 240 km/h.

Podle ruského deníku Kommerstant vyšetřovací komise jako hlavní příčinu nehody hodnotí lidský faktor - podle vyšetřovatelů ruský pilot se Su-33 přistál 4,7 m od středové přistávací osy. Maximální povolená mez je ale 4,2 m.

Podle komise mohlo přetržení kabelu způsobit vada materiálu, ale tuto verzi odmítly Proletářské závody, které vyrábějí vzletový a přistávací systém Světlana-2 letadlové lodi Admirál Kuzněcov. Mluvčí podniku tvrdí, že záchytná lana absolvovala celý cyklus příslušných zkoušek.

„Je důležité pochopit sled událostí: buď lano nevydrželo zatížení kvůli chybě při přistávání, anebo se lano přetrhlo, což způsobilo havárii. Avšak soudě podle parametrů letounu v okamžiku přistání, ani naprosto nepoškozené lano by takové zatížení nevydrželo - jedná se tedy pravděpodobně o chybu pilotáže," cituje list svůj zdroj z průmyslu.

Tiskové oddělení ruského ministerstva obrany informace Kommerstantu o předběžném vyšetření incidentu odmítlo, aniž by ale zpochybnilo zveřejněné informace o příčinách incidentu.

Informace v listu Kommersant o údajně „předběžných" závěrech komise pro vyšetření příčin havárie stíhačky Su-33 absolutně neodpovídá skutečnosti. Komise pokračuje v pečlivé práci a žádné „předběžné" závěry do ukončení vyšetřování nečinila," uvedlo tiskové oddělení ruského ministerstva obrany.

Podle ruského deníku je ztráta Su-33 nepříjemná - výroba Su-33 skončila a současná letadla procházejí údržbou a modernizací. Ztracený Su-33 přitom prošel modernizací v letech 2012 až 2013.

Admirál Kuzněcov má menší palubu než americké letadlové lodě, což klade větší nároky na piloty. Podle deníku Gazeta.ru ruští piloti musí přistávat maximálně 3 m od středové osy, velení ale požaduje přistání maximálně 1 m od středové osy.

Vyšetřování nehody bude jistě zajímat Čínu - ta od roku 2012 provozuje ex-ruskou letadlovou loď Liao-ning ex-třídy Admirál Kuzněcov.

Kommersant s odvoláním na zdroje z ministerstva obrany napsal, že pokud se příčiny havárií nepodaří v brzké době odstranit, generální štáb převede osm letounů Su-33 a dva MiG-29 na ruskou pozemní základnu Hmímím v Sýrii.

Podle amerického deníku The War is Boring lana selhávají i na amerických letadlových lodích. V roce 2005 například na americké letadlové lodi Kitty Hawk prasklo při nočním přistání přistávací lano, což mělo za následek pád stíhačky F/A-18F Super Hornet do moře. Přetržené lano poškodilo na palubě další letouny a zranilo palubní personál.

Nicméně přetržení lan na amerických lodích je velmi vzácné. Dvě selhání lan během dvou týdnů na ruské letadlové lodi je tak velká náhoda, nebo důkaz vážných technických či provozních problémů.

Poznámka Armádních novin
Kauza “Admirál Kuzněcov” je velmi zajímavá z hlediska propagandistického boje mezi Západem a Ruskem. Nasazení ruské letadlové lodě Admirál Kuzněcov mělo být perfektní PR akcí Kremlu. Ztráta dvou stíhaček však celou reklamní akci komplikuje.
Ostatně Kremlem placený propagandistický web Sputnik News, který vychází i v češtině a šiří ruskou propagandu v České republice, přinesl v reakci na nehodu článek o “výjimečných schopnostech ruských pilotů” a také článek o “velkém počtu nehod” na amerických letadlových lodích.
Článkem (vyšel hned po článku Kommersantu) o výjimečných schopnostech ruských pilotů se Sputnik News snaží mediálně zachránit (případně předejít) spekulacím o kvalitě výcviku ruských námořních pilotů.
Pikantní je, že Sputnik News původně převzal zprávu listu Kommersant o chybě pilota, ale následně vydal další článek s negujícím vyjádřením tiskového oddělení ruského ministerstva obrany.
V každém případě nehoda ruských stíhaček důkladně otestuje schopnosti a dovednosti ruské propagandy. 

Zdroj: Kommersant

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního moře letadlovou loď Admirál Kuzněcov a sedm ...

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády ...

Rusko oživuje uskladněné tanky T-80BV

Podle deníku Izvestija ruské ministerstvo obrany plánuje modernizovat a opět zavést do výzbroje ...

Havaroval ruský Su-33 z letadlové lodi Admirál Kuzněcov

Při přistávání na ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov havaroval stíhací letoun Su-33. Jde již o ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Argonaut.CZ
    16:01 12.12.2016

    no pokud chce velení přesnost přistání +/- metr, tak to ti borci musí dramaticky zvýšit nálet. Osobně bych to viděl pořád hodně v lanu. To, že prošla nějakými cykli ve výrobním ...Zobrazit celý příspěvek

    no pokud chce velení přesnost přistání +/- metr, tak to ti borci musí dramaticky zvýšit nálet.

    Osobně bych to viděl pořád hodně v lanu. To, že prošla nějakými cykli ve výrobním závodě (za jakých podmínek), potom byla vystavena počasí, atd...

    V tuto chvíli se mi to zdá jako problém, který je už stál 2 letadla a ještě nejsou z mise doma.

    Ale jako "trénink" je to nedocenitelné a vyhodnocovat to budou ještě dlouho.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:59 12.12.2016

    Shania: jasně, že takovouto chybu lze eliminovat. Ale pokud mají být piloti schopni přistávat +-1m a přistanou s chybou 4.5m, tak jsou evidentně nedocvičení. A takovýto deficit se ...Zobrazit celý příspěvek

    Shania: jasně, že takovouto chybu lze eliminovat. Ale pokud mají být piloti schopni přistávat +-1m a přistanou s chybou 4.5m, tak jsou evidentně nedocvičení. A takovýto deficit se v ostré akci někde projeví, protože technikou nikdy nejde omezit každou chybu. Takže tato technologie by jim v tomto konkrétním případě pomohla, ale stal by se dřív či pozdějc jinej.

    Nijak nepopírám užitečnost toho zařízení - po náročné misi může i dobře trénovaný pilot udělat botu a todle mu "zachrání kůži", nebo sníží náročnost "vedlejších věci" a tím mu umožní se plně soustředit na podstatné.

    Myslel jsem tím to, že pokud nejsou peníze ani na dostatečnou porci letových hodin pro piloty, tak to "magická krabička" nezachrání. Max. ten průšvih udělá méně viditelný. A to platí i pro US Navy: co jsem četl, tak si i tam námořnictvo stěžovalo na snižování letových hodin, tak doufám, že zavedení těchto technologií nepovede k tomu, že někdo chytrej prohlásí, že s novejma technologiema už tolik výcviku nepotřebujou (byť určitě simulátorama na F35 lze určitě část tréninku nahradit, nic není černobílé).Skrýt celý příspěvek

  • Shania
    15:51 12.12.2016

    logik: "Na druhou stranu, sebelepším systémem se výcvik nenahradí...." Technologie může nahradit a téměř zcela eliminovat podobné chyby. Např. jen dobře napsaný soft (CLAW) a ...Zobrazit celý příspěvek

    logik: "Na druhou stranu, sebelepším systémem se výcvik nenahradí...."

    Technologie může nahradit a téměř zcela eliminovat podobné chyby.

    Např. jen dobře napsaný soft (CLAW) a tím pádem dobrá ovladatelnost stroje se pak velmi příznivě promítne v úspěšnosti při přistání.

    Např. při prvním testu F-35C na CVN, měli 100% úspěšnost zachycení (přes 100 zachycení) a většina na optimálním laně.

    Magic Carpet má tohle umožnit i starším strojům.

    Vůbec bych se nedivil, kdyby větší část, nebo kompletní procedura přistání byla v budoucnu zcela autonomní (jakmile se začnou operovat drony z CVN, tak je to stejně nutnost).

    Není žádný důvod, proč by rusové časem tohle mít taky nemohli. Stačí do toho investovat.Skrýt celý příspěvek

  • pavel rampir
    15:41 12.12.2016

    Ještě k těm zkušenostem- během Korejské války USN uzkutečnila 167552 bojových letů. A ještě konkrétněji-během Vietnamské války letouny z CVN-65Enterprise uskutečnily 6925 letů, ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě k těm zkušenostem- během Korejské války USN uzkutečnila 167552 bojových letů. A ještě konkrétněji-během Vietnamské války letouny z CVN-65Enterprise uskutečnily 6925 letů, rekord byl 2.12.1965 165 vzletů.....Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    15:37 12.12.2016

    Aha, moje ironie zůstala nerozpoznána. No nic. Jinak v článku je taky to, co jsem psal už minulý týden - letouny přemístit na pozemní základnu a Kuzněcova odplout/odvléct do ...Zobrazit celý příspěvek

    Aha, moje ironie zůstala nerozpoznána. No nic.

    Jinak v článku je taky to, co jsem psal už minulý týden - letouny přemístit na pozemní základnu a Kuzněcova odplout/odvléct do Sevastopolu. Tahle varianta nabývá na pravděpodobnosti, protože výrobce lan se zapojil do hledání obětního berana a tak se celé vyšetřování zpomalí a zamlží.Skrýt celý příspěvek

  • logik
    15:13 12.12.2016

    Další zajímavost k tomuto je, že na amerických lodích se zkouší systém JPALS, který by měl takovéto chybě pilota zabránit (na Fordovi už je, postupně se dostává do starších LL, ...Zobrazit celý příspěvek

    Další zajímavost k tomuto je, že na amerických lodích se zkouší systém JPALS, který by měl takovéto chybě pilota zabránit (na Fordovi už je, postupně se dostává do starších LL, vyzkoušen je na Hornetech, na F35 bude do 2020).

    http://www.navair.navy.mil/ind...
    http://www.ainonline.com/aviat...
    http://www.f-16.net/forum/view...
    http://www.armadninoviny.cz/no...

    Na druhou stranu, sebelepším systémem se výcvik nenahradí....Skrýt celý příspěvek

  • apache
    15:09 12.12.2016

    Kuzněcov by měl nést méně stíhaček a více terénních hasičských cisteren. Ty kamazy před ostrovem dokonale symbolizují celkovou úroveň ruského palubního letectva.

    Kuzněcov by měl nést méně stíhaček a více terénních hasičských cisteren. Ty kamazy před ostrovem dokonale symbolizují celkovou úroveň ruského palubního letectva.

  • logik
    14:57 12.12.2016

    stirling: Nejhorší na tom je, že to zcela jistě dostali befelem zezhora - že když vyjížděli, že museli vědět jak na tom jsou, ale nemohli neuposlechnout rozkaz. A přitom jim bylo ...Zobrazit celý příspěvek

    stirling: Nejhorší na tom je, že to zcela jistě dostali befelem zezhora - že když vyjížděli, že museli vědět jak na tom jsou, ale nemohli neuposlechnout rozkaz. A přitom jim bylo jasné, že až ten průšvih přijde, tak to bude stát hlavy je, a ne toho, kdo jim rozkázal jet....
    Artamonovi (veliteli Kuzněcova) dost nezávidím - slízne si průšvih, kterej zavinil někdo jinej (a který pravděpodobně už několik měsíců čeká...).Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:52 12.12.2016

    Chápu, že se chtějí rovnat s usa, ale to je jiná liga, je spousta zemí na světě, které provozují jednu či dvě letadlové lodě a prostě nějak fungují a nebrečí, že nemají ...Zobrazit celý příspěvek

    Chápu, že se chtějí rovnat s usa, ale to je jiná liga, je spousta zemí na světě, které provozují jednu či dvě letadlové lodě a prostě nějak fungují a nebrečí, že nemají zkušenost... Navíc někteří mají i starší lodě ... Pokud by nejdříve pořádně potrénovali, lod opravili - hezky v klidu na severu, tak to nemusela být taková ostuda, teď už je pozdě na výmluvy....Skrýt celý příspěvek

  • pavel rampir
    13:43 12.12.2016

    tak Jakub2 mě označí také za rusofoba :-) Od WWII sloužilo celkem 24 jednotek CVN, v současnosti deset a nová se staví.Odhaduji že sloužilo několik tisíc strojů různých typů a ...Zobrazit celý příspěvek

    tak Jakub2 mě označí také za rusofoba :-)
    Od WWII sloužilo celkem 24 jednotek CVN, v současnosti deset a nová se staví.Odhaduji že sloužilo několik tisíc strojů různých typů a ještě více příslušníků palubního a leteckého personálu.
    V tomto kontextu se dá mluvit o zkušenostech :-)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    13:27 12.12.2016

    Jakob: Jenže to už je 26let od doby co ty lodě vyřadili. Sice ve stejný rok zavedli do výzbroje Kuzněcov, ale ten většinu své služby strávil uvázaný v doku. A když vyplul tak to ...Zobrazit celý příspěvek

    Jakob: Jenže to už je 26let od doby co ty lodě vyřadili. Sice ve stejný rok zavedli do výzbroje Kuzněcov, ale ten většinu své služby strávil uvázaný v doku. A když vyplul tak to kvůli poruchám nebylo na dlouho. Celé ruské námořnictvo potřebuje zoufale miliardy na údržbu a obměnu techniky. Proto i ukradli Ukrajině těch pár lodí a jen k jejich smůle jim nepadla do rukou opravená vlajková loď.
    Co se může naučit posádka v přístavu? Letadla 100% při výcviku startovala z pozemních základen a na loď se podívala jen občas. Nejspíše jen pro splnění ročních norem. V takové situaci by mě nepřekvapilo, že to lano tam už nějaký ten rok bude. Inspekce se budou dělat jen na oko a nalezené vady se zamáznou vazelínou.Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    12:07 12.12.2016

    Vítám Pavku do klubu rusofobů. Asi chtěl zmírnit ostudu ruského námořního letectva, ale svojí argumentací se "střelil do vlastní nohy." Na jedné straně tady připomíná " extrémní ...Zobrazit celý příspěvek

    Vítám Pavku do klubu rusofobů. Asi chtěl zmírnit ostudu ruského námořního letectva, ale svojí argumentací se "střelil do vlastní nohy." Na jedné straně tady připomíná " extrémní náročnost dané technologie jakou je vývoj a následný provoz LL" a hořekuje nad tím, že jedině Západ má zkušenosti a technologii.

    Tak se podívejme, jak je na tom RF (SSSR) s nedostatkem technologií a zkušeností s provozem LL (v ruské terminologii letadlových křižníků = LK). Prvním LK byla tř. Moskva (lodě Moskva a Leningrad), zařazená do služby v 1967. Pravda, neměla letadla, ale jen protiponorkové vrtulníky. Jenže i provoz na zadní polovině trupu lodi obnášel takové věci jako je koordinace pohybu, doplňování paliva a výzbroje, parkování a přemisťování strojů do hangáru. Tj. výcviková akademie v malém.

    Další třídou LK je Kyjev (lodě Kyjev, Minsk, Baku, Novorossijsk). Zase jde o lodě s poloviční letadlovou palubou, ale z Kyjeva a spol. už létají stíhačky Jak-38. Tedy další, rozšířená možnost získávání informací, zkušeností a výcviku. Pro připomínku - tyhle lodě byly v sovětském námořnictvu od 1975 do 1993.

    První celopalubový LK je Baku (dnes INS Vikramantyia), poté ještě Tbilisi (dnes Admirál Kuzněcov) a Riga (dnes Liao-ning). Minimálně na Kuzněcovovi (ve službě od 1990) sloužili lidé, kteří museli těžit ze zkušeností s předchozími loděmi, k tomu mohli přidávat nové, specifické (větší letadla, jiná údržba, ...).

    Proto mi přijde jako vrcholně směšné a hloupé tvrzení, že ruské námořnictvo nemá zkušenosti s provozem LL (LK). Má je, jsou to zkušenosti za 40 let služby výše uvedených lodí. Že je neumí využít? To je jiná věc, určovaná i jinými okolnostmi (potřebou Kremlu zvýšit si PR).Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:50 12.12.2016

    Liao-ning nebola ruska lod, ale sovietska a potom ukrajinska.

    Liao-ning nebola ruska lod, ale sovietska a potom ukrajinska.

  • Pavka
    11:16 12.12.2016

    Tak samozřejmě jedna věc je propaganda a politika, kde se zdá že si Rusko vzalo v tomto případě až příliš velké sousto, dokonce bych řekl že se již od začátku jednalo buď o ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak samozřejmě jedna věc je propaganda a politika, kde se zdá že si Rusko vzalo v tomto případě až příliš velké sousto, dokonce bych řekl že se již od začátku jednalo buď o neuvážený risk nebo naopak právě o opravdovou zkoušku jejich propagandy.

    Na druhou stranu ale je třeba ocenit že při všech překážkách (pravda značnou část si jich způsobili sami) nakonec tak nějak splnili. Zdá se mi totiž, že je zde obecná tendence opomínat extrémní náročnost dané technologie jakou je vývoj a následný provoz LL. A to ještě v kontextu, že jedinou fungující technologii provozuje západ, který dosud neměl dvakrát potřebu se o své zkušenosti s touto konkrétní technologií dělit s Ruskem.

    Proto mi to nedá si znovu nerýpnout do CZUB, která totálně zbabrala v tomto kontextu tak primitivní technologii jakou je vývoj moderní útočné pušky. Kde jsou k dispozici veškeré zkušenosti, je možno zakoupit libovolné množství vzorků libovolné konkurence a ty důkladně prozkoumat apod. Mimochodem nedávno jsem zaslechl zmínku o tom, že ani ta nová "slavná" CZ 806, alias Bren 2 pořád ještě spolehlivě nestřílí a vypadá to že ještě nějaký ten pátek nebude.

    Přitom propaganda k tomuto produktu CZUB jede na plné obrátky a zdá se mi, že kritické hlasy jsou zde také poněkud umlčovány. Předpokládám že jistou licoměrnost v tom vidím jenom já sám :)Skrýt celý příspěvek

  • Pepin Nešpor
    11:08 12.12.2016

    Klimesov:
    Lip bych to nenapsal!! Presne tak.

    Klimesov:
    Lip bych to nenapsal!! Presne tak.

  • Calhoun
    10:23 12.12.2016

    Rikal jsem si kdy a kdo to v zajmu zachovani medialniho obrazu hodi na chudaka pilota no a uz je to tady. Zajimalo by me jestli se sluzba na "Kuzim" dava jako kazensky trest - musi ...Zobrazit celý příspěvek

    Rikal jsem si kdy a kdo to v zajmu zachovani medialniho obrazu hodi na chudaka pilota no a uz je to tady. Zajimalo by me jestli se sluzba na "Kuzim" dava jako kazensky trest - musi byt opravdu terno slouzit na tom vraku a vedet ze jakykoliv pruser prosaknuty do medii si odnese nekdo z posadky.Skrýt celý příspěvek

  • niko
    10:08 12.12.2016

    Ja by som sa vobec necudoval, keby to aj bola chyba pilota. Ruski piloti su znami svojou nedisciplinovanostou a "hranim sa na Top Gun". Pokial sa k tomu pripoji objektivne slabsi ...Zobrazit celý příspěvek

    Ja by som sa vobec necudoval, keby to aj bola chyba pilota. Ruski piloti su znami svojou nedisciplinovanostou a "hranim sa na Top Gun". Pokial sa k tomu pripoji objektivne slabsi vycvyk namornych pilotov na lietadlovej lodi oproti RuAF, tak pruser mame na stole.Skrýt celý příspěvek

  • Klimesov
    09:30 12.12.2016

    Musím říct, že jsem si dal tu práci a přečetl jsem si článek na sputniku ohledně nehod na letadlových lodí USA, a musím říct že je to pěkná demagogie. Porovnávat nehody za cca 50 ...Zobrazit celý příspěvek

    Musím říct, že jsem si dal tu práci a přečetl jsem si článek na sputniku ohledně nehod na letadlových lodí USA, a musím říct že je to pěkná demagogie. Porovnávat nehody za cca 50 let, při provozu cca 10-ti letadlových lodí na jejichž palubách se nachází cca 900 letounů, s provozem jedné letadlovky, která je ve službě cca 25 let z toho víc jak polovinu svého života hnila v docích, a provozuje na své palubě cca 15 letounu chce velikou odvahu :D :D

    Jinak k samotnému článku není co dodat. Uvidíme co ukáže až oficiální zpráva z vyšetřování.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:27 12.12.2016

    No, vzhledem k tomu v jakkém technickém stavu ta pícha ruského impéria je, bych se ani nedivil, kdyby byl pilot "obětován" ve prospěch lepšího mediálního obrazu.

    No, vzhledem k tomu v jakkém technickém stavu ta pícha ruského impéria je, bych se ani nedivil, kdyby byl pilot "obětován" ve prospěch lepšího mediálního obrazu.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2