Zabrání nové korvety K130 úpadku německého námořnictva?
- 25. 4. 2018
- 6 komentářů
- Jan Buchar
Německé námořnictvo získá dalších pět korvet K130. Loni v září BAAINBw (Spolkový úřad pro vyzbrojováni, informační technologie a podporu Bundeswehru) podepsal smlouvu o dodávce plavidel se skupinou Arbeitsgemeinschaft (ARGE) 130, jež sdružuje společnosti Lürssen Werft, ThyssenKrupp Marine Systems a German Naval Yards Kiel. Začátkem dubna ARGE 130 zveřejnila tiskovou zprávu, podle které se německé loděnice dohodly na rozdělení práce při stavbě nových korvet.
Náklady na stavbu druhé pětice korvet K130 spolková vlády v prosinci 2016 odhadla na 1,5 miliardy eur. Později zveřejněné informace v médiích uvádí až dvě miliardy. Průměrná cena plavidel první várky činila přibližně 240 milionů eur, celkově pak 1,2 miliardy za pět lodí.
Předání korvet německým ozbrojeným silám má probíhat postupně od roku 2022. „ Jsem si jistý, že dosáhneme společného cíle a první z pěti nových korvet získáme v polovině příští dekády, “ uvedl v březnu viceadmirál Andreas Krause, velitel německého námořnictva.
Zakázka na stavbu pěti korvet K130 byla na začátku přidělena konsorciu Lürssen Werft / ThyssenKrupp bez výběrového řízení. Tyto společnosti totiž v minulosti postavily korvety K130 Braunschweig (F260), Magdeburg (F261), Erfurt (F262), Oldenburg (F263) a Ludwigshafen am Rhein (F264).
German Naval Yards ovšem proti takovému postupu u BAAINBw protestovaly. První komora Spolkového antimonopolního úřadu (Bundeskartelamt) 15. května 2017 rozhodla o protiprávnímu přidělení zakázky výše uvedenému konsorciu. Kielské loděnice se posléze obrátily na Düsseldorfský soud. Nakonec se ale Lürssen Werft a ThyssenKrupp dohodly na zařazení společnosti German Naval Yards do výrobního procesu a na vytvoření skupiny ARGE 130.
Smlouva uzavřená mezi BAAINBw a ARGE K130 počítá se stavbou korvet s pořadovými čísly šest až deset, výrobou a montáží všech systémů a s úpravou školících středisek. Přední část dvou K130 mají vyrobit a vybavit brémské loděnice Lürssen Werft a tři další kielské German Naval Yards. Výrobu pěti zadních částí plavidel bude mít na starosti podnik Wolgaster Peene-Werft, jenž je od května 2013 součástí Lürssen Werft.
Propojení přídi a zádi (německy Hochzeitsstoß) následně provedou odborníci ze společnosti Blohm+Voss, která taktéž patří k Lürssen Werft. Vstup do aktivní služby a závěrečné dovybavení 89 m dlouhých korvet proběhne v Hamburku, kde si plavidla převezme německé námořnictvo.
První díl dokumentu o korvetě Erfurt třídy K130 Braunschweig.
„Z důvodu nutnosti zohlednění aktuální legislativy a předpisů stejně jako technického vývoje dojde k vybraným úpravám [oproti původním korvetám – pozn. redakce] zařízení a systémů. Proto budou například dosud využívané záchranné čluny o délce 6,25 m nahrazeny nedávno zavedenými rychlejšími čluny o délce 7,5 m, “ stojí v tiskové zprávě skupiny ARGE K130. „ Zohledněny a dodržovány budou také nejnovější normy Bundeswehru pro IT bezpečnost. “
Markus Grübel, který v letech 2013-2018 zastával post tajemníka ministra obrany, se na jaře loňského roku objednávkou druhé pětice fregat K130 zabýval. Ve svém příspěvku pro časopis MarineForum napsal, že se z velké míry počítá se zachováním dosavadní konstrukce. Odchylky od existujících podoby plavidel si vynucují změny v zákonech nebo zastarávání některých technologií.
Jak uvedl Grübel, modernizace například čeká navigační a komunikační systémy, radiolokátor, výzbroj či řídící a velící systémy. „ Tato vylepšení by i beztak byla v následujících pro K130 v aktivní službě nezbytná, a proto by se měla stát součástí všech deseti korvet. Námořnictvo má mít k dispozici co nejpodobnější plavidla, “ myslí si Grübel.
Druhý díl dokumentu o korvetě Erfurt třídy K130 Braunschweig.
Německo v roce 1997 uvažovalo o postupném zakoupení 15 korvet po pěti kusech. Plánovaný počet se od roku 2004 z rozpočtových důvodů snižoval. Před šesti lety se Berlín rozhodl zahájit modernizaci svých ozbrojených sil, což nakonec vedlo k potvrzení objednávky druhé pětice korvet K130.
Bývalý tajemník Grübel ve svém textu také vyjádřil znepokojení nad povinnostmi, jež námořnictvo zatěžují. „ Zatímco na začátku 90. let 20. století bylo v pobřežních vodách Baltského a Severního moře připraveno 24 ponorek, 40 člunů, 54 minolovek a 110 stíhacích bombardérů bránit spolkové hranice, do roku 2018 se tyto stavy snížily na šest ponorek, pět korvet a deset minolovek, “ napsal Grübel.
Současné počty německých korvet a fregat nemohou ani plnit všechny povinnosti související s obranou země, ani zcela vyhovět požadavkům ze strany NATO. Uskutečněná koupě pěti korvet K130 podle internetových stránek Bundeswehr Journal v relativně krátkém časovém horizontu zvýší operační schopnosti německého námořnictva. Při pohledu na početní stavy Bundeswehru před třiceti lety je však jasné, že stavba pěti nových plavidel v následujících 10-15 letech situaci v německém námořnictvu příliš nezlepší.
Zdroje: Bundeswehr Journal, MarineForum
Související články
Německá ponorková flotila mimo provoz
Německé námořnictvo oficiálně provozuje šest diesel-elektrických útočných ponorek Typ 212A. Ve ...
- 22.12.2017
- 11 komentářů
- Michael Myklín
Francouzsko-německý tank posílí evropskou obranu
Návrh nového francouzského vojenského rozpočtu na léta 2019-2025 počítá se zahájením programu ...
- 13.03.2018
- 44 komentářů
- Jan Buchar
Německo a Slovinsko neplní závazky NATO?
Minulý měsíc se ukázaly závažné nedostatky v ozbrojených silách hned dvou států NATO. Německým i ...
- 18.03.2018
- 48 komentářů
- Michael Myklín
Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin
Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru ...
- 12.04.2018
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
to Jara: Nešírte demagógie HMS QE určite nie je v oprave. Pokiaľ nerozumiete procesu zavádzaniu lode do služby tak radšej nepíšte ...Zobrazit celý příspěvek
to Jara: Nešírte demagógie HMS QE určite nie je v oprave. Pokiaľ nerozumiete procesu zavádzaniu lode do služby tak radšej nepíšte nič.
http://www.savetheroyalnavy.or... Skrýt celý příspěvek14 F-35B uz UK prevzalo, coz je jedna squadron i se stroji na vycvik, coz bude nejspis i bezny pocet stroju s pevnym kridlem na jejich letadlovkach (2 letky jen pro mise). Takze ...Zobrazit celý příspěvek
14 F-35B uz UK prevzalo, coz je jedna squadron i se stroji na vycvik, coz bude nejspis i bezny pocet stroju s pevnym kridlem na jejich letadlovkach (2 letky jen pro mise). Takze letadla maji, jen ta lod, jen ta lod :)
Kazdopadne ze maji problemy sam pisu, ale i s temi problemy jsou na tom furt dalece nejlip. Z evropy urcite, a i z pohledu sveta se pred ne dostane jen USA a mozna Cina.Skrýt celý příspěvekTo ze na tom Britanie neni nijak ruzove jeste neznamena, ze Spanelsko, Italie, nedejboze holandsko, belgicko atd. se vyrovna: 2 moderni letadlove lode s F-35 (ano, druha se teprve ...Zobrazit celý příspěvek
To ze na tom Britanie neni nijak ruzove jeste neznamena, ze Spanelsko, Italie, nedejboze holandsko, belgicko atd. se vyrovna:
2 moderni letadlove lode s F-35 (ano, druha se teprve dokoncuje)
2 moderni vylodovaci lode
6 modernich torpedoborcu
13 fregat
20+ minolovek
10 jadernych ponorek (dalsi tri nahrazujici ty stare se stavi, ctvrta objednana)
celkove s hlidkovymi cluny to dava 77 lodi.
K tomu vzdusne kridlo kam dnes patri vic nez 170 stroju a vic nez 4000 lidi, dnes same vrtulniky, ale pribude 60+ F-35B (puvodni plan zahrnoval az 130 stroju, ale nevi se jestli vsechny budou "B" nebo i nejake Acka).
K tomu 7tis marinaku.
Ne, neni to ruzove, ne, nemaji dost lodi na vse (zvlaste torpedoborcu), ale co by za tenhle "svrab" dal kdokoli jiny v evrope. UK mozna uz davno nehraje prim, ale furt se nejak neumim dopocitat kdo by je mel vystipat z Top 3. Nemci proti tomu jsou, nebo do ted byli, tragedie sama. Uvidime jestli se neco zmeni.Skrýt celý příspěvekmarfolodej Nič si z toho nerob - kedysi bývalá vládkyňa morí t.j. anglické námorníctvo je ešte vo väčšom svrabe. Mám taký dojem, že najväčšiu bojaschopnosť v NATO majú menšie ...Zobrazit celý příspěvek
marfolodej
Nič si z toho nerob - kedysi bývalá vládkyňa morí t.j. anglické námorníctvo je ešte vo väčšom svrabe. Mám taký dojem, že najväčšiu bojaschopnosť v NATO majú menšie námorníctva - Španielske, Talianske, Holandské, Blegické, Nórske a pod.Skrýt celý příspěvekJe pro mě nepochopitelné, jak co tou restrukturalizací námořnictva sousedé mysleli. Byla chyba, že nestavěli rovnou celou třídu 15 korvet. Ty korvety měli nahradit raketové čluny a ...Zobrazit celý příspěvek
Je pro mě nepochopitelné, jak co tou restrukturalizací námořnictva sousedé mysleli. Byla chyba, že nestavěli rovnou celou třídu 15 korvet. Ty korvety měli nahradit raketové čluny a částečně minilovky. Těchto lodí měla německá marina po spojení docela hodně, ale vetšinu z nich rozprodali (staré, rozdílné kontrukce a standardy), ale ničím je nenahradili. Tady se mrkněte co toh měli:
https://en.wikipedia.org/wiki/... (dole je Volksmarine)
Zůstalo torzo a díky byrokracii a přesunu rozpočtu se dopracovali tam, kde jsou nyní. Rozpočet mají přebytkový, ale námořnictvo tragicky slabé.
Ponorky si zlikvidovali podobně.
Mají 6 moderních ponorek, dříve měli 18 kousků (sice menší), ale těchch 18 kousků bylo více operačne více udržitelných. Z těch šesti patroluje tak jedna, další výcvik, opravy, servis atp. Z těch 18 mohlo brouzdat klidně 3-4 a to je dost zásadní rozdíl.
U velkých lodí sem četl, že mají probém, aby byly všechny lodě vyzbrojeny. Fregaty amají, ale nemají je plně vyzbrojené a vystrojené. Přehazují výzbroj podle toho, která de na patrolu. To je na tristní.
O problémech s novými fregatami se na AN už psalo.
A přitom umí stavět kvalitní, krásné lodě....škoda no....holt potřebují asi pěníze jinde, ale do politiky se courat nechci, fuj.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...