Námořní dron Sea Hunter: Revoluce v námořním válčení

Americký námořní dron Sea Hunter; větší foto / DARPA

Americká DARPA dokončila vývoj námořního dronu Sea Hunter. K jeho hlavním úkolům patří vyhledávání a sledování podvodních plavidel. Sea Hunter dokáže na moři samostatně hlídkovat po dobu několika měsíců, navíc s velmi nízkými provozními náklady.

Prototyp dronu Sea Hunter, jehož vývoj stál 20 milionů amerických dolarů, možná stojí na začátku dalekosáhlých změn v námořních silách. DARPA s programem ASW ACTUV (Anti-Submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel) umožnila vznik vysoce autonomního plavidla, které ovlivní způsob vedení vojenských operací a které představuje novou podobu námořního válčení.

 

 

Sea Hunter, známý také jako Class III USV (Unmanned Surface Vessel), dokáže překonat vzdálenost 19 000 km bez nutnosti návštěvy přístavu. V srovnání s torpédoborci s protiponorkovými schopnostmi, jejichž denní náklady dosahují 700 000 dolarů, je provoz nového dronu s 15 000–20 000 dolary za den o poznání levnější. Sea Hunter by tak mohl položit základy novému typu námořních plavidel, jež se zcela obejdou bez posádky.

 

„ACTUV představuje novou vizi námořního hladinového válčení, která zaměňuje malý počet velmi účinných a cenově nákladných plavidel za velký počet jednodušších zařízení. Ty jsou jako celek navíc ještě účinnější, řekl Fred Kennedy, jeden z ředitelů DARPA. „Americké námořnictvo nastínilo, jak je důležité nahradit figuru ‚krále‘ a ‚královny‘ na námořní šachovnici za spoustu ‚pěšců‘. ACTUV je první krok přesně tímto směrem.

 

Plavidlo Class III USV je 40 m dlouhé a dosahuje rychlosti až 50 km/h. Tento na světě největší námořní dron, navržený jako trimaran, se skládá z hlavního a dvou vedlejších trupů, jež jsou k němu připojeny postranními nosníky. Během dvouletých zkoušek v letech 2016–2018 byly úspěšně otestovány průzkumné, sledovací a zpravodajské snímače či schopnosti autonomního provozu.

 

V roce 2017 prošel Sea Hunter třemi testy v reálných podmínkách, jejichž cílem bylo zavedení a využití autonomních systémů tak, aby byly v souladu s Mezinárodními pravidly pro zabránění srážkám na moři. Loni v srpnu americký dron navíc provedl několik zkoušek s výbavou pro odklízení námořních min. DARPA a Úřad pro námořní výzkum ONR (Office of Naval Research) také testovaly flexibilitu plavidla při plnění různých úkolů ‒ dron je přísně modulární a vybavení a senzory dronu lze měnit podle konkrétní mise.

 

DARPA zakončila svůj projekt ASW ACTUV letos v lednu a o měsíc později předala první Sea Hunter ONR. Tento úřad bude pokračovat v jeho vývoji a zkoušet jeho automatizované zpracovávání dat, autonomní chování v konkrétních misích a koordinaci činnosti s dalšími USV.

 

Sea Hunter, první námořní dron navržený k využití na volném moři.

 

Plavidlo Class III USV by mohlo vstoupit do aktivní služby již v tomto roce. Otázkou samozřejmě je, zdanámořnictvo projeví zájem o nákup většího počtu hladinových dronů ‒ to si vyžádá vypracování nové doktríny námořního válčení a operací hladinových dronů, což je možná ještě složitější, než vývoj samotného robotického plavidla.

 

Jak dokládá dosavadní průběh testování, jeho původně zamýšlené využití k vyhledávání a sledování nepřátel či pronásledování ponorek, kvůli čemuž je vybaveno vysokofrekvenčním sonarem, by mohly nahradit úkoly typické pro minolovky.

 

„Obě role dávají pro drony jako je Sea Hunter smysl, napsal Joseph Trevithick ve svém článku pro The Drive. „Skupina plavidel MDUSV [Medium Displacement Unmanned Surface Vehicle] může pohotově prohledat rozlehlou oblast a nalézt v ní nepřátelské ponorky či podobné podmořské hrozby.

 

„Hladinové drony také mohou provádět průzkum před plavidly s posádkou... a dostávat se blízko k vysokohodnotným cílům jako jsou letadlové a vrtulníkové výsadkové lodě, dodal Trevithick.

 

Ponorky představují rostoucí hrozbu pro americká hladinová plavidla. Dieselelektrické ponorky s technologicky pokročilými pohonnými jednotkami lze sonarem odhalit jen obtížně a ve srovnání se svými předchůdkyněmi vydrží pod hladinou výrazně delší dobu. Schopnost Sea Hunter plavit se na moři 90 dní, navíc bez posádky, nabízí americkému námořnictvu možnost, jak nepřetržitě střežit své přístavy a další citlivé cíle na pobřeží.

 

Drony mohou tvořit spolupracující flotilu stovek, nebo dokonce tisíce lodí.

 

„Je to zlomový bod, uvedl v roce 2016 pro Reuters Robert Work, náměstek tehdejšího ministra obrany USA. „Úplně poprvé máme k dispozici robotickou loď se schopností plout na volném moři. Do pěti let bych rád viděl loďstva námořních dronů v západní části Tichého oceánu a v Perském zálivu. Zdůraznil také, že se tato loďstva budou vždy nacházet pod lidskou kontrolou.

 

Americké námořnictvo má v úmyslu využívat plavidla jako je Sea Hunter pro řadu různých úkolů včetně protiponorkových a zpravodajských operací. Vedle flexibilních schopností patří k přednostem dronů možnost řízení z jednoho velícího centra. To nabízí zajímavou a méně nákladnou alternativu ke konvenčním lodím s početným mužstvem.

 

Čínský, ruský a severokorejský zájem o výstavbu ponorek nahrává zastáncům pokračování programu Sea Hunter. Na vývoj sesterského plavidla Sea Hunter II americké námořnictvo vyčlenilo 35,5 milionů dolarů.

 

Joseph Trevithick ve svém příspěvku naznačil možnost vytvoření experimentální jednotky složené z plavidla Sea Hunter, torpédoborce třídy Zumwalt, torpédoborce třídy Arleigh Burke a jedné pobřežní bojové lodi (Littoral Combat Ship), jež americkým ozbrojeným silám napoví, jak lze nové námořní drony co nejúčinněji využít.

 

Nasazení plavidel Sea Hunter v reálných podmínkách velmi pravděpodobně odstartuje novou éru námořních operací, kterým budou dominovat námořní drony ovládané na dálku z pevniny.

 

Zdroje: Naval Technology, The Drive, Reuters, The Diplomat

Nahlásit chybu v článku


Související články

Fregaty pro US Navy: Pět kandidátů z USA a Evropy

Americké námořnictvo (US Navy) plánuje v rámci programu FFG(X) nakoupit minimálně 20 nových ...

Námořní dron MQ-25 Stingray od firmy Lockheed Martin

Americká firma Lockheed Martin představila svůj koncept víceúčelového námořního bezpilotního tankeru ...

Současnost a perspektiva stavby vojenských lodí na Ukrajině

Před rokem 1991 se na území současné Ukrajiny nacházela třetina loďařských výrobních kapacit ...

Zabrání nové korvety K130 úpadku německého námořnictva?

Německé námořnictvo získá dalších pět korvet K130. Loni v září BAAINBw (Spolkový úřad pro ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Slavoslav
    16:36 12.05.2018

    Miroslav ono Cina takto pri Trumpovom nastupe uz vylovila prieskumny dron americanom priamo pred nosom s tym, ze zabezpecovala bezpecnost lodnej dopravy a nevedela komu ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav

    ono Cina takto pri Trumpovom nastupe uz vylovila prieskumny dron americanom priamo pred nosom s tym, ze zabezpecovala bezpecnost lodnej dopravy a nevedela komu patri.

    A ze hned ako sa presvedci, ze patri USA tak im ho vrati co neskor aj urobila.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    22:45 11.05.2018

    Cernakus: Nie som odborník na medzinárodné právo ale myslím, že je celkom jedno či to plavidlo má alebo nemá posádku. Plavidlo bude zrejme označené a každému je jasné komu patrí. A ...Zobrazit celý příspěvek

    Cernakus: Nie som odborník na medzinárodné právo ale myslím, že je celkom jedno či to plavidlo má alebo nemá posádku. Plavidlo bude zrejme označené a každému je jasné komu patrí. A cudzej veci sa nemôžeš len tak zmocniť ani len keď ide o maličkosť, nie to ešte 40 metrovú loď v medzinárodných vodách.Skrýt celý příspěvek

  • cernakus
    18:24 11.05.2018

    Zajímalo by mně, jak se námořní právo bude dívat na obsazení takového dronu cizím státem nebo osobami. Pirátství vs. opuštěná loď je ten právní problém. Jinak pro ponorky ...Zobrazit celý příspěvek

    Zajímalo by mně, jak se námořní právo bude dívat na obsazení takového dronu cizím státem nebo osobami.

    Pirátství vs. opuštěná loď je ten právní problém.

    Jinak pro ponorky toto není problém, pokud nepoužívá ten dron permanetně aktivní sonar. A pokud používá, tak chudáci mořští živočichové.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...