Modernizace vozidel Puma pro Bundeswehr
- 17. 7. 2017
- 55 komentářů
- Radomír Sedláček
Bundeswehr uzavřel smlouvu se společností Rheinmetall na modernizaci bojových vozidel pěchoty Puma. Celková cena zakázky dosahuje přibližně 370 milionů euro.
Modernizace celé flotily vozidel Puma německého Bundeswehru proběhne v letech 2020 až 2023. Vozidla získají mimo jiné nové elektrooptické pozorovací/zaměřovací přístroje a nové barevné displeje s vysokým rozlišením. Díky novým senzorům a monitorům se výrazně zlepší situační povědomí posádky o okolí vozidla.
Projekt vylepšení vozidel Puma počítá i s instalací infračervených světlometů na zádi, což umožní rychlejší jízdu vzad i v úplné tmě.
V zadní části vozidla najdeme nově, na hlavní věži nezávislou, dálkově ovládanou zbraňovou věžičku TSWA (Turret-independent Secondary Weapon System), která zvýší obranné schopnosti vozidla i v stísněném městském bojišti. TSWA je malá robotická věžička s několika jednorannými granátomety ráže 40 mm. TSWA dokáže odpalovat nesmrtící (kouřové, flash-bangy, atd.) i smrtící granáty s maximálním dosahem 400 m.
Bližší informace o podobě TSWA nejsou k dispozici. Dodejme však, že již nyní má Puma na bocích věže 18 ks 40mm multifunkčních granátometů Wegmann WS-40, umístěných v otočné lafetě, schopných vystřelovat širokou škálu munice, včetně protipěchotní.
V rámci současné objednávky dojde k výrobě tří prototypů a jejich otestování na vozidlech Puma. Pokud půjde vše podle plánu, vozidla Puma získají věžičky TSWA od roku 2023.
Kromě toho německá armáda objedná u výrobce také několik samostatných věží, které patří mezi nejsofistikovanější, ale i nejkomplikovanější části vozidla. Výrobce z věží a horního trupu postaví plnohodnotný “3D simulátor”, který poslouží pro výcvik velitelů a střelců, aniž by bylo třeba nasadit skutečné vozidlo.
Prostor střelce a velitele uvnitř vozidla Puma. Černobíle monitory postupně nahradí barevné s velkým rozlišením. / Bundeswehr
Objednávka zahrnuje integraci všech zmíněných systémů do tří vozidel Puma, s tím, že krom modernizace původních vozidel, budou nové systémy integrovány i do druhé série vozidel Puma, jejíž výroba začne od roku 2020. Tato vylepšená verze vozidel Puma je nabízena i pro AČR v tendru na nové BVP a byla by vyráběna v ČR, souběžně s výrobou v Německu.
Vzhledem k informacím o vozidle Puma druhé série, je velice pravděpodobné, že vozidla získají i kontejner pro protitankové střely EuroSpike a absolvují výměnu původního spřaženého kulometu za kulomet větší ráže 7,62×51 mm.
Zde není jisté, zda se bude jednat o konvenční kulomet MG5 (MG5 A1) od společnosti Heckler & Koch nebo trojhlavňový kulomet RMG 7,62 od společnosti Rheinmetall. Ten je postavený na základě kulometu MG3 a je určený k osazení na obrněná vozidla. Jeho nezvyklá konstrukce má snížit přehřívání hlavně - kadence je snížena na 800 ran/min a po přehřátí jedné hlavně, dojde automaticky k otočení na novou.
Puma je nejpokročilejší bojové vozidlo pěchoty současnosti, ale je také patřičně drahé.
Pokud jde o samotnou modernizaci vozidel Puma, tak v podstatě se bude jednat o modernizaci vozidel první série na standard druhé série, kterou Bundeswehr nakoupí po dokončení výroby současné verze. Výroba první série začala v roce 2009 a vozidla Puma byla oficiálně zařazena do výzbroje Bundeswehru v roce 2015. Celkem Bundeswehr odebere 350 vozidel a do roku 2020 nahradí poslední stroje Marder.
Puma jedinečným způsobem kombinuje taktickou a strategickou mobilitu, palebnou sílu, modulární pancéřovou ochranu, pokročilé elektronické vybavení i výcvikové schopnosti.
Avšak vše má svou cenu - jednotková cena za “holé” vozidlo Puma je 7 milionů euro. Německo plánuje za 350 vozidel Puma utratit 4,3 miliardy euro (116 miliard Kč) - tj. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Téměř polovina ceny nepůjde na nákup samotných vozidel, ale na vybudování komplexního provozního a výcvikového zázemí.
Zdroj: Army Guide
Související články
IDET 2017: Bojová vozidla pěchoty pro Armádu ČR
Po dvou letech se v Brně opět otevřely brány mezinárodního vojenského veletrhu IDET 2017 ...
- 01.06.2017
- 311 komentářů
- Jan Grohmann
Zetor Engineering představil svůj vývoj v oblasti military a prototyp bojového vozidla
Brněnská designérská a vývojová společnost Zetor Engineering představila na veletrhu IDET svůj ...
- 02.06.2017
- 27 komentářů
- Tisková zpráva
Bojové vozidlo pro australskou armádu: Boxer CRV vs. Patria AMV35
V rámci programu LAND 400 Phase 2 australská armáda hledá nová kolová bojová vozidla. O přízeň ...
- 14.06.2017
- 40 komentářů
- Jan Grohmann
IdZ-ES: Bundeswehr kupuje komplety vojáka budoucnosti
Německá firma Rheinmetall dodá německé armádě za 370 milionů euro další komplety vojáka budoucnosti ...
- 29.06.2017
- 20 komentářů
- Jan Grohmann
Clanek: Ešte by sa to mohlo natiahnuť, ak by niekto výsledok výberového konania napadol. A zaujímavé by bolo aj, keby Nemci urýchlili spustenie Eurodotácií do spoločného zbrojenia ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
Ešte by sa to mohlo natiahnuť, ak by niekto výsledok výberového konania napadol. A zaujímavé by bolo aj, keby Nemci urýchlili spustenie Eurodotácií do spoločného zbrojenia a vojenského výskumu. Švédom by tým mohli pekne zavariť.Skrýt celý příspěvekRase: Jednalo sa len o prirovnanie za cenu 1ks by bolo 8ks. Pavka Samozrejme, že nepotrebujeme 1000ks BVP a osádok do nich. Veď nedávno sa rozhodlo o nákupe ...Zobrazit celý příspěvek
Rase:
Jednalo sa len o prirovnanie za cenu 1ks by bolo 8ks.
Pavka
Samozrejme, že nepotrebujeme 1000ks BVP a osádok do nich.
Veď nedávno sa rozhodlo o nákupe kolesových 81ks bojových obrnených vozidiel na podvozku 8x8 a 404ks bojových obrnených vozidiel na podvozku 4x4.
Domnievam sa, že tých plánovaných 404ks 4x4 bude skresaných o 1/3 až 1/2 v prospech pásových BVP.
Takže OS SR pokiaľ chcú mať aj kolesá aj pásy potrebujú ešte vymeniť alebo modernizovať súčasné BVP-2.
Prešovský prápor ISTAR dostal glváčovinu v podobe "mačko-psa", ktorý plave v podobe 18ks modernizovaných BPsV Svatava "BPsVI".
Zostávajú ešte vymeniť (ASCOD / CV90 / Šakal - Mexa ...)
• 11. mechanizovaný prápor (Martin)
• 12. mechanizovaný prápor (Nitra)
• 13. mechanizovaný prápor (Levice)
Na 7 milionovú holú Pumu resp. prostým dělením 12,3 milionovú vyzbrojenú Pumu OS SR (MO SR) jednoducho nemá a ani nebude mať..Skrýt celý příspěvekClanek: to je pořád dokola .. zda budeme pokračovat v blábolech o vševojskové armádě (= udržení teplých místeček pro důstojníky), čehož důsledek je nákup pár kusů moderní techniky ...Zobrazit celý příspěvek
Clanek:
to je pořád dokola .. zda budeme pokračovat v blábolech o vševojskové armádě (= udržení teplých místeček pro důstojníky), čehož důsledek je nákup pár kusů moderní techniky a různé modernizace starých křápů např. kvůli munici (DANA hodnota munice přes 3 miliardy - víc jsem se už dlouho nezasmál)
Nebo někdo bouchne do stolu a řekne, že tanky mít nebudem a proto koupíme Pumu. Jenže to by někdo na MO musel mít mozek, odvahu a chuť něco dělat...Skrýt celý příspěvekPumu bych ACR hodne pral. Ano, bude nakladna na porizeni a na udrzbu (zde jen jako kazda jina stejne vykona a technologicky nabita konkurence) , ale tady se bavime o nakupu na ...Zobrazit celý příspěvek
Pumu bych ACR hodne pral.
Ano, bude nakladna na porizeni a na udrzbu (zde jen jako kazda jina stejne vykona a technologicky nabita konkurence) , ale tady se bavime o nakupu na pristich kolik, 40 let? Musi jit o moderni konstrukci schopnou za dve dekady projit "faceliftem" a pro malou profesionalni armadu fakticky bez tanku bych na BVP skutecne nesetril, spis naopak. Sameho me napadlo to co uz zminil Rase, jestli v soucasne situaci neochoty dat na obranu spojencum slibene 2% nebude lepsi rezignovat na MBT uplne (nechat jen jako ulozenky) v prospech co 1) nejvetsiho poctu a 2) kvality BVP. Pokud budou vybaveny Spike atd. tak rozhodujici ve stretu bude tak jako tak taktika. CR muze prijit o T72 v boji s Rosomakem stejne jako Polsko muze prijit o Leo2 v boji s ceskou Pumou.
Skoda ze do toho jde ted CR z regionu jako jedina, tohle si vylozene rikalo o 250ks pro CR a 120ks pro SVK, vse vyrabeno v CR, nemci jiz odladeno a s krasnou cenou (vyjednavaci pozice by byla silnejsi nez jakou ma Bundeswehr). Ikdyz, ono by zas nejakou chytrou hlavu urcite napadlo, ze na SVK jedine s TURRA 30... ach.Skrýt celý příspěvekRase a požaduje ty samé co my? Ano, nikdo neví za kolik to Němci nabídnou, ale celkem se dá čekat, že budou nejdražší. Tedy budou mít problém se do těch 50 mld (znovu opakuji ...Zobrazit celý příspěvek
Rase a požaduje ty samé co my?
Ano, nikdo neví za kolik to Němci nabídnou, ale celkem se dá čekat, že budou nejdražší. Tedy budou mít problém se do těch 50 mld (znovu opakuji jsou to náklady na celý životní cyklus, nikoliv jen na akvizici) vejít. Že je Puma špičkový stroj nikdo nerozporuje, jen pokládám otázku zda si ho můžeme dovolit.Skrýt celý příspěvekNesher: specializované verze požaduje i Bundeswehr, tak se o náklady podělíme. Všechno je to o tom, jak se podaří uhrát smlouvu. Navíc nikdo netuší, za kolik bude vozidlo Puma ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: specializované verze požaduje i Bundeswehr, tak se o náklady podělíme. Všechno je to o tom, jak se podaří uhrát smlouvu. Navíc nikdo netuší, za kolik bude vozidlo Puma nabízeno a v jaké bude konfuguraci. Zatím je zkrátka moc brzo řešit, zda na ni máme, nebo ne. Klidně se může stát, že budeme chtít ASCOD, nebo jiné levné vozidlo, ale budeme na něm chtít nejmodernější elektroniku, rychlopalný kanón na teleskopickou munici (CT 40) a třeba APS. Ve výsledku tak může být o dost draží než Puma pro Bundeswehr. Jako příklad, Britský Ajax, což je upravený ASCOD, je dokonce dražší než Puma pro Bundeswehr. Na druhou stranu se může stát, že Němci budou chtít podpořit export Pumy a cenu trochu zadotují, aby se s celým balíčkem přiblížili k oněm 50 mld.Kč za všechna vozidla a vše kolem. To už je ale spíš o politice a o tom, zda to Němci myslí s cílem sjednocovat výzbroj vážně nebo ne. Z našeho pohledu, by pak byla škoda toho nevyužít.
alexa123: věž je bezosádková a pochybuju, že by se někdo dostal tak blízko k vozidlu aby se trefil puškou do tak malého prostoru. To už rovnou můžeš střílet do výfuku :D Uznávám ale, že pokud by byla Puma nasazená jako tanky u Turků nebo Saudů, tak je dost dobře možné i tohle.Skrýt celý příspěvekNa videu vidno ako sú prázdne nábojnice vyhadzované relatívne veľkým otvorom na pravej strane . Neviem či je to rozumné riešenie - stačí presná dávka zo sapiku resp. guľometu z ...Zobrazit celý příspěvek
Na videu vidno ako sú prázdne nábojnice vyhadzované relatívne veľkým otvorom na pravej strane . Neviem či je to rozumné riešenie - stačí presná dávka zo sapiku resp. guľometu z pravej strany a v interiéri to narobí pekný bordel.Skrýt celý příspěvek
K těm částkám zde uváděným bych chtěl podotknout jednu věc, 50 mld. není částka alokovaná pouze na nákup BVP, ale na celý životní cyklus. Obávám se, že do toho se Puma, zvlášť v ...Zobrazit celý příspěvek
K těm částkám zde uváděným bych chtěl podotknout jednu věc, 50 mld. není částka alokovaná pouze na nákup BVP, ale na celý životní cyklus. Obávám se, že do toho se Puma, zvlášť v situaci kdybychom museli (alespoň částečně) platit vývoj dalších verzí, které AČR požaduje nevejde ani náhodou.Skrýt celý příspěvek
U ceny za Pumu jsem zapomněl dodat, že yyšší cena je i způsobena snížením počtu objednaných vozidel, kdy původní počet 405 kusů byl v roce 2012 snížen na 350 strojů a vývojové ...Zobrazit celý příspěvek
U ceny za Pumu jsem zapomněl dodat, že yyšší cena je i způsobena snížením počtu objednaných vozidel, kdy původní počet 405 kusů byl v roce 2012 snížen na 350 strojů a vývojové náklady se tak musely rozpočítat na menší množství vozidel.
Jinak co se týče odladění systému, tak pro AČR by bylo již odladěné vozidlo (druhé série). Souhlasím ale s tím, že odborná náročnost na údržbu a provoz je velmi vysoká, to je ale problém každé nové techniky a všech nabízených BVP. Tady zkrátka nic neušetříme, ani v případě levnějšího stroje. O osekané verzi jsem nemluvil, maximálně o pár podsystémů méně než kolik požaduje Bundeswehr .))
Dle mého, pokud by se pořídila Puma, nebo jiné pořádné BVP třeba s kanónem ráže 40 mm, tak pak by mělo smysl rezignovat na tankové vojsko a nové MBT. Přeci jen ta náročnost na zázemí je až moc vysoká a pokud jde o palebnou sílu, tak si troufám tvrdit, že pořádné BVP na bojišti zastane víc funkcí, než sebelepší MBT.
ps. nemíním skálopevně trvat na Pumě, ale pokud budeme chtít od ostatních vozidel stejné schopnosti jako má Puma, bude i cena hodně podobná a rozhodně né poloviční, jak se často tvrdí.Skrýt celý příspěvekArthur: Já jen podtrhnu to co psal Rase, on už bude problém ekonomicky dlouhodobě udržet vycvičené posádky i pro těch 210 špičkových vozidel a zcela pochybuji že by se vůbec někdo ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur: Já jen podtrhnu to co psal Rase, on už bude problém ekonomicky dlouhodobě udržet vycvičené posádky i pro těch 210 špičkových vozidel a zcela pochybuji že by se vůbec někdo hrnul do AČR jezdit v tom starém střepu natož jich obsadit 1000? Prostě za současné politické situace není a do budoucna nebude moc kde brát jako to šlo v minulém století.Skrýt celý příspěvek
Puma je IMHO příkladem, kdy cena systému příliš překračuje užitné hodnoty zbraně. Je to samozřejmě i tím, že je to nový systém a bude ho potřeba odladit (viz. modernizace), je ale ...Zobrazit celý příspěvek
Puma je IMHO příkladem, kdy cena systému příliš překračuje užitné hodnoty zbraně. Je to samozřejmě i tím, že je to nový systém a bude ho potřeba odladit (viz. modernizace), je ale i hodně náročná na odbornou, prediktivní, autonomní údržbu- elektro, ASŘ (je tam hodně elektroniky) a to co mi řekne Rase- tak se koupí ořezaná verze a vyrobí se doma- mně moc neuklidní- ořezání by nedávalo valný smysl. Polož si otázku- je Puma o 100 % lepší než CV90 a Ascod ? Za těch 50 miliard bychom toho navíc moc nekoupili- hodně by stálo udržování a celkově zázemí další generace. Ani jako náhrada za MBT (T72) to nevychází úplně jednoduše (asymetrie motoru a tím i věže). A navíc se na MO (v tomto smyslu) prosadila nebezpečná myšlenka-viz. Dana- šetření na munici (3,6 miliard Kč)… že by šance pro omlazení m4cz(scarab)..?
Ale jinak souhlas- každý kdo vidí fotku Puma je unesen- je to fakt špica- o tom žádná !Skrýt celý příspěvekArthur: Vzhledem k tomu, že oplácané BVP-1/2 do podoby Šakala je hodně přetížené a je tedy docela nemotorné. Má slabé pancéřování, které ti zničí kdejaká mina, nebo prostřelí ...Zobrazit celý příspěvek
Arthur:
Vzhledem k tomu, že oplácané BVP-1/2 do podoby Šakala je hodně přetížené a je tedy docela nemotorné. Má slabé pancéřování, které ti zničí kdejaká mina, nebo prostřelí velkorážní kulomet a kvůli nosnosti neuveze dost přídavného pancéřování. nemluvě o horší elektronice a systémech, než má Puma. Když k ceně za vozidlo přidáš servisní náklady a náklady na zázemí (přeci jen je to jiné vozidlo než původní BVP) tak najednou nemáš 8 Šakalů na jednu Pumu, ale třeba jen 5-6. Navíc šancí jak zničit Pumu mají jen málo (prakticky jen střely Spike), přičemž Puma je uvidí na mnohem větší vzdálenost. Osobně bych radši seděl v oné "předražené" Pumě.
Navíc pro těch 5-6 Šakalů musíš vycvičit osádky, což stojí stejně jako u Pumy a patrně budeš chtít, aby ti investované peníze do jejich výcviku, co nejdýl vydržely. Což Šakal dost dobře nezvládne.Skrýt celý příspěvekTo sú úplne šialené čiastky - jednotková cena za “holé” vozidlo Puma je 7 milionů euro resp. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo. Inak chcel by som vidieť v našich ...Zobrazit celý příspěvek
To sú úplne šialené čiastky - jednotková cena za “holé” vozidlo Puma je 7 milionů euro resp. prostým dělením 12,3 milionu za vozidlo.
Inak chcel by som vidieť v našich podmienkach ako by odôvodnili ekonómovia z tímu Hodnoty za peniaze na ministerstve financií, prečo kúpiť 1ks BVP za 12,3 mil EUR.
Len ma tak na tomto príklade napadlo, že či by osem Šakalov (1,5 mil EUR za kus) vo "svorke" ulovili jednu Pumu :-DSkrýt celý příspěvekPuma veze 2000 kusů munice ráže 5.56x45 mm. Jinak trojhlavňový kulomet RMG 7,62 od společnosti Rheinmetall sme mohli vidět i na IDETu na vozidle Lynx. Když se koukneme na onu ...Zobrazit celý příspěvek
Puma veze 2000 kusů munice ráže 5.56x45 mm. Jinak trojhlavňový kulomet RMG 7,62 od společnosti Rheinmetall sme mohli vidět i na IDETu na vozidle Lynx.
Když se koukneme na onu cenu, tak v poměru by to vycházelo, za 210 vozidel, na nějakých 67 mld.Kč. Pokud si ale vezmeme, že se jedná o cenu za první sérii, kde byly započítány i náklady za vývoj a druhá série má být levnější, tak oněch cca 50 mld. není až tak nereálná částka. Navíc i MO mluví o minimálně 50 miliard za ona nová BVP. Puma tedy není tak úplně nereálná, jak se často tvrdí, navíc společnost PSM věděla, kolik za vozidla hodláme utratit.Skrýt celý příspěvekAutomatické granátomety s voľbou munície neexistujú? Lebo by my prišla logickejšia inštalácia takého zariadenia s dvomi typmi munície (dymová a univerzálna bojová), než s viacerými ...Zobrazit celý příspěvek
Automatické granátomety s voľbou munície neexistujú? Lebo by my prišla logickejšia inštalácia takého zariadenia s dvomi typmi munície (dymová a univerzálna bojová), než s viacerými sólo hlavňami. Ale možno sa mýlim.
Koľko vezú munície do guľometu, že sa tak boja prehriatia hlavne? A po prechode na väčší kaliber jej budú viesť ešte menej...Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...