MET-D: Americká armáda testuje robotické obrněné formace
- 22. 7. 2019
- 45 komentářů
- Jan Grohmann
V březnu příštího roku americká armáda (US Army) začne testovat technologické demonstrátory robotických bojových vozidel RCV (Robotic Combat Vehicles). Úkolem testů je ověřit robotický software a hardware, který je nutný k vytváření smíšených lidských a robotických obrněných formací.
Úkolem testů není ověřit žádné vozidlo nové generace, budoucí zbraně, pancíř nebo snad nějaké pokročilé pohonné systémy. Úkolem je především prozkoumat současnou úroveň senzorů, autonomních řídících systémů, softwarů a prostředků pro přenos dat. Právě zvládnutí této problematiky umožní v další dekádě vytvářet skutečná RCV, která se dokáží pohybovat, spolupracovat a bojovat na bojišti s velkou mírou autonomie.
Americká armáda hodlá RCV začlenit především do obrněných formací, zejména do jednotek s bojovými vozidly pěchoty (BVP) Bradley a později (po roce 2026) s novým BVP OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle).
Březnových demonstračních zkoušek se zúčastní čtyři speciálně upravené transportéry M113 (simulující RCV), které budou osazeny pokročilými senzory a autonomními systémy. Čtveřice robotů bude spolupracovat s dvojící vozidel MET-D (Mission Enabler Technologies-Demonstrators), což jsou opět speciálně upravené BVP Bradley.
Dodejme, že současná četa BVP Bradley obsahuje čtyři BVP, která typicky převáží tři devítičlenná družstva pěchoty. Četa se pak dělí do dvou sekcí se dvěma BVP.
MET-D (tedy BVP Bradley) získají řadu moderních technologických systémů, jako je bezosádkový modul s 25mm automatickým kanonem, špičkový kamerový systém s 360° pokrytím, modernizovaná pracoviště posádky s velkorozměrovými dotykovými displeji (s grafickým uživatelským rozhraním), řízení „po drátě“, schopnost přijímat videosignal z bezpilotních letadel a pokročilé komunikační a informační systémy (pro lepší situační povědomí posádky).
Později osádková a bezosádková vozidla obdrží i infračervenou kameru třetí generace, která dokáže rozpoznat cíl na vzdálenost až 14 km.
Pracovní prostor posádky v MET-D; větší foto / US Army
Osádku MET-D utvoří řidič a střelec a čtyřčlenný roj, který bude provádět manévry na úrovni čety (v první fázi). Každé vozidlo MET-D a seseduvší roj budou podporovat dvě robotická M113 (simulující RCV) s kulomety ráže 7,62 mm.
O veliteli v MET-D se nemluví (ostatně OMFV mají mít ideálně dvoučlennou posádku), ale na obrázcích ukazující vnitřní prostor MET-D lze vidět pod bezosádkovým modulem dvě pracovní stanice. V klasickém BVP Bradley přitom řidič sedí vpředu a střelec s velitelem v osádkovém modulu. Existují tedy dvě možnosti, buď jde o rozšířená pracoviště pro střelce a velitele (plus řidič sedí vpředu) nebo jde skutečně jen o místa pro řidiče a střelce stím, že řidič ovláda BVP „po drátě“.
Měsíc dlouhé testy proběhnou na základně Fort Carson (Colorado) a napoví americké armádě, jak dál pokračovat s vývojem RCV. „Jedním z cílů autonomních vozidel je zjistit, jak penetrovat obrannou zónu protivníka [tedy vytvořit průlom v obraně] bez ohrožení vlastních vojáků,“ dočteme se na oficiální stránce americké armády.
„Vystavujete své síly nepřátelské palbě, ať už je to dělostřelectvo nebo přímá palba. Takže musíme najít způsoby, jak proniknout do této bubliny [obrany protivníka], oslabit jeho systémy a vytvořit volný prostor pro pozemní a letecké manévrování. Tyhle platformy [RCV] nám něco z toho umožní, a přitom můžeme mít odstup [od zbraní protivníka],“ říká major Cory Wallace, vedoucí projektu robotických vozidel ve vývojovém týmu CFT (Cross-Functional Team), spadající pod oblast vývoje bojových vozidel nové generace NGCV (Next-Generation Combat Vehicle).
Vlevo MET-D (aka M2 Bradley), vpravo upravený transportér M113 simulující RCV; větší foto / US Army
Později ve fiskálním roce 2021, který ve Spojených státech začíná 1. říjnem 2020 a končí 30. září 2021, americká armáda přejde do testovací fáze 2 (Phase II). Druhá fáze se zúčastní šest MET-D, ty samé robotické demonstrátory M113 (RCV), plus čtyři lehká a čtyři střední robotická vozidla, která dodá průmysl.
Zatímco v prvním fázi budou vojáci zkoušet vést manévry a bojovou činnost na úrovni čety, v druhé fázi to bude již na úrovni roty.
Je zajímavé, jak píše oficiální stránka americké armády Army.mil, že ještě dříve v květnu příští roku, armáda provede demonstrační testování lehkých RCV (půjde zřejmě opět o technologické demonstrátory) ve východní Evropě. „Záměrem je poznat, jak lehká RCV integrovat do formací lehké pěchoty a jak vykonávat průzkumné a bezpečností úkoly, stejně jako podporovat operace sesednuvší pěchoty,“ uvedl Wallace.
Poslední třetí fáze (Phase III) tohoto testovacího cyklu odstartuje v polovině fiskálního roku 2023. Třetí fáze se zúčastní stejný počet MET-D a M113, ale již čtyři střední a čtyři těžké prototypy RCV.
Finální podoba a konfigurace vozidel RCV není samozřejmě ještě známa. Pentagon ale chce tři typy RCV ‒ lehké RCV (sedm tun) přepravitelné vrtulníky, střední (deset tun) pro dopravní letadla C-130 a těžké (20 tun) obrněné RCV přepravitelné C-17 Globemaster III.
Představa robotických MPF; větší foto / US Army
Podle americké armády podobu těžkých RCV mohou ovlivnit současné i budoucí platformy. Předlohou k těžkým RCV podle americké armády mohou být nové lehké tanky MPF (Mobile Protected Firepower). Ostatně robotickou verzi MPF vidíme na koncepčních obrázcích v našem článku.
Naprosto zásadní technologií umožňující nasazení robotických vozidel jsou robustní a odolné komunikační systémy, které zajistí rychlý přenos dat mezi robotickými a osádkovými vozidly. Americká armáda již testovala deset komerčních rádií, zajmena jejich latenci, odolnost, detekovatelnost signálu, odolnost proti prostředkům elektronického boje nebo samozřejmě přenosovou kapacitu a dosah.
Vývoj nových pokročilých komunikačních a datových sítí řídí především armádní centrum C5ISR Center (Command, Control, Communications, Computer, Cyber, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance Center), jehož hlavním úkolem je zajistit informační nadvládu vojáků americké armády nad protivníky. C5ISR Center zkoumá a rozvíjí mimo jiné oblasti velení a řízení, zpravodajské a informační válčení, prostředky nočního vidění a elektronických senzorů nebo systémy pro komunikaci ve vesmíru i na zemi.
Jak ale uvedl generál Mike Murray, šéf nedávno založeného velitelství Army Futures Command, které řídí hlavní modernizační projekty americké armády, problém není vyvinout potřebné technologie robotických vozidel. Hlavní problém je vyvinout taktiku a doktrínu nasazení RCV, tedy to, kde má smysl robotická vozidla nasadit a jak vlastně vojáci mohou robotická vozidla využít ke konkrétním úkolům.
Bez vypracování potřebné taktiky a doktríny nasazení budou totiž RCV vojákům spíše na obtíž, nikoliv ku prospěchu.
Zdroj: Army.mil
Související články
NGCV: Americké bojové vozidlo budoucnosti
Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TARDEC (Tank Automotive Research, Development and ...
- 10.10.2017
- 21 komentářů
- Jan Grohmann
Bojové vozidlo nové generace NGCV: US Army hledá v zahraničí
Americká armáda (US Army) v rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) hledá nové pásové ...
- 31.01.2018
- 52 komentářů
- Jan Grohmann
NGCV: Nástupce bojových vozidel Bradley v roce 2026
V rámci programu NGCV (Next-Generation Combat Vehicle) americká armáda začne od roku 2026 nahrazovat ...
- 29.08.2018
- 63 komentářů
- Jan Grohmann
NGCV: Klíčové technologie pro budoucí bojová vozidla
Americká armáda (US Army) v rámci NGCV (Next Generation Combat Vehicle), jednoho ze šesti ...
- 03.01.2019
- 44 komentářů
- Jan Grohmann
to je zajímavý vývoj. Jen je divné proč stroje v terénu dělají tolik chyb, ať se jedná o civilní jako Tesla nebo vojenské (aspoň co se ukazuje ve výstupech pro veřejnost). Přitom i ...Zobrazit celý příspěvek
to je zajímavý vývoj. Jen je divné proč stroje v terénu dělají tolik chyb, ať se jedná o civilní jako Tesla nebo vojenské (aspoň co se ukazuje ve výstupech pro veřejnost). Přitom i v lepší vojenské hře jako je poslední Arma se AI chová slušně, není problém vytrénovat soft aby se sám zlepšoval. Jenže jak by přijala veřejnost a i politici že UI pak dovede nahradit člověka. První pokusy už byly v druhé světové po kabelu i rádiem. Ať nikdo netvrdí že při dnešních možnostech (co dnes i před deseti lety při výkonu "civilních" C2Q čipů) by se postupně nanatrénoval soft na efektivní základ aby každý stroj měl slušnou autonomii.
Jenže tu půjde o strach aby nenastalo to že stroje samy by se ujaly válčení - neznají emoce a bojují dokud poslední servo dovolí střelbu.
Kdysi jsem viděl díl seriálu ST: Voyager kde narazí na roboty co bojují dál ikdyž válka měla skončit jenže stroje to neakceptují a požadují zničení protivníka a lidi které uzavřeli mír považovali za zrádce a stejně s nimi naložili. Zatím je to nemyslitelné, ale stačí aby stroj měl stálý zdroj napájení a může bojovat do nekonečna když bude mít funkční továrnu na výrobu další zbraní. Čas pak nic neznamená a naprogramování k zavilému nepřátelství by to vedlo do slepé uličky.Skrýt celý příspěvekRozdíl mezi počítačovou hrou a reálným světem je v tom, že v počítačovém modelu je omezený počet objektů a jsou jasně definované. To v reálném světě neplatí. Poznat, co vidím, je ...Zobrazit celý příspěvek
Rozdíl mezi počítačovou hrou a reálným světem je v tom, že v počítačovém modelu je omezený počet objektů a jsou jasně definované. To v reálném světě neplatí. Poznat, co vidím, je docela složité.
Člověk se taky učí používat oči a způsob, jakým zpracováváme optické vjemy je hodně odlišný od toho, co si myslíme, že děláme. Kupříkladu jen tak mimochodem zaznamenáme, že vpravo od nás je strom. Ve skutečnosti ale v tu chvíli nevíme, jaký. Na základě několika málo prvků náš mozek usoudí, že se jedná o strom a pokud to k ničemu dál nepotřebujeme, dál se tím nezabývá.
Ale naprogramuj tohle do počítače. Co určit jen tak zběžně, čemu se věnovat podrobněji. Když se bude počítat věnovat podrobněji všemu, bude to strašlivě náročné na výkon a pomalé.Skrýt celý příspěvek
Když se už vytáhly tanky, tak MO chce pořídit 30-40 tanků za cenu max 15 mld Kč a dodání nejdřív 2025. Moc nechápu, proč nechceme alespoň 44 kusů což je počet u NATO normálnější. ...Zobrazit celý příspěvek
Když se už vytáhly tanky, tak MO chce pořídit 30-40 tanků za cenu max 15 mld Kč a dodání nejdřív 2025. Moc nechápu, proč nechceme alespoň 44 kusů což je počet u NATO normálnější. Armáda chce vypsat veřejné výběrové řízení. Jen moc nechápu, proč Vojenský technický ústav teď analyzuje, jaký obrněnec bude pro armádu nejlepší. Zhruba 10 mil dolarů za kus je myslím docela rozumně nastavená částka, tak uvidíme s čím přijdou - byl by fajn nějaký tank s automatem (Leclerc, EMBT, K2 a podobně).Skrýt celý příspěvek
No alespoň že se vyjasnila situace kolem eutotanku a armáda už na vísledek toho projektu nemusí čekat. To je možná důvod proč armáda znovu vytáhla přezbrojení tankového vojska. ...Zobrazit celý příspěvek
No alespoň že se vyjasnila situace kolem eutotanku a armáda už na vísledek toho projektu nemusí čekat. To je možná důvod proč armáda znovu vytáhla přezbrojení tankového vojska. Protože ještě před nedávnem se zdálo že s tím vzhledem k další modernizaci T72M4CZ zrovna nespěchají.
Nejspíš Vojenský technický ústav analyzuje jaké stroje budou typově požadavkům AČR vyhovovat a které státy tedy případně oslovit. Velice by mě zajímalo jaké požadavky má armáda na svůj budoucí MBT.Skrýt celý příspěvekScotty Eurotank bude k dostání nejdřív až po roce 2030, navíc je to datum nejisté, protože ještě nikdo Eurotank jako funkční prototyp neviděl. Rase To taky nechápu, proč se ...Zobrazit celý příspěvek
Scotty
Eurotank bude k dostání nejdřív až po roce 2030, navíc je to datum nejisté, protože ještě nikdo Eurotank jako funkční prototyp neviděl.
Rase
To taky nechápu, proč se nechce 44 kusů. Asi se chce zachovat struktura současného praporu, no nevim jestli je to správné rozhodnutí.
Já bych nakoupil rovnou balíček K2 spolu s K9 pro 7.mb, 4.brn by si také zasloužila do své struktury děla, možná by stačil něco jako ATMOS 2000 či také K9. Ve 13. dp by mohli nadále dosloužit částečně modernizované DANY a ty raketomety by se nám opět také hodili.Skrýt celý příspěveksemtam Eurotank nejspíš ani nevznikne. Podle posledních zpráv se představa Německa a Francie o konečné podobě tanku značně rozchází a firma Rheinmetall není spokojená s tím že má ...Zobrazit celý příspěvek
semtam
Eurotank nejspíš ani nevznikne. Podle posledních zpráv se představa Německa a Francie o konečné podobě tanku značně rozchází a firma Rheinmetall není spokojená s tím že má dostat pouze 25% zakázky. Je tady velice pravděpodobné že nakonec obě země vyvinou vlastní tank podle svých požadavků.Skrýt celý příspěveksemtam
Bohužel to tak vypadá. No uvidíme jak se bude projekt vyvíjet do budoucna, tedy jestli se bude vůbec nějak vyvíjet.
https://www.milmag.pl/news/vie...semtam
Bohužel to tak vypadá. No uvidíme jak se bude projekt vyvíjet do budoucna, tedy jestli se bude vůbec nějak vyvíjet.
https://www.milmag.pl/news/vie..."Eurotank nejspíš ani nevznikne" ...to je ale PŘEKVAPENÍ!!!! :D ...a jak to asi dopadne s evropským stíhačem sedmsetpadesátéšesté generace (protože pátá je v podstatě zaostalá, ...Zobrazit celý příspěvek
"Eurotank nejspíš ani nevznikne"
...to je ale PŘEKVAPENÍ!!!! :D
...a jak to asi dopadne s evropským stíhačem sedmsetpadesátéšesté generace (protože pátá je v podstatě zaostalá, tak ji rovnou přeskočíme)?
...komici...Skrýt celý příspěvekRiMr71: tam je to trochu jiné. Pokud Airbus / Němci budou jen platit a spokojí se s vývojem dronů (jak je v plánu) a nechají stíhačku na Dassaultu / Francouzích, tak něco vznikne. ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71:
tam je to trochu jiné. Pokud Airbus / Němci budou jen platit a spokojí se s vývojem dronů (jak je v plánu) a nechají stíhačku na Dassaultu / Francouzích, tak něco vznikne. zrovna v tomto případě je třecích ploch mezi státy mnohem méně. Pak už jen zbývají vyřešit ty nemalé technické problémy...
ps. jsem zvědavý i na ten britsko-švédský TempestSkrýt celý příspěvek
To že se struktura 73.tpr měnit nebude svědčí to že v zakázce na nová BVP se počítá i s jednou rotou u tankového praporu. Tedy současná struktura 3 tankové roty, jedna ...Zobrazit celý příspěvek
To že se struktura 73.tpr měnit nebude svědčí to že v zakázce na nová BVP se počítá i s jednou rotou u tankového praporu. Tedy současná struktura 3 tankové roty, jedna mechanizovaná a jedna tanková rota AZ zůstane zřejmě i do budoucna.Skrýt celý příspěvek
Také si myslím, že bude zachovaná současná struktura tpr. jak píše Scotty. V zakázce na nová BVP počty vycházejí na 10 mechanizovaných rot naštěstí ve "čtyřkové" struktuře (4 ...Zobrazit celý příspěvek
Také si myslím, že bude zachovaná současná struktura tpr. jak píše Scotty. V zakázce na nová BVP počty vycházejí na 10 mechanizovaných rot naštěstí ve "čtyřkové" struktuře (4 vozidla na četu). Z toho soudím, že nová tanková rota bude mít také minimálně 12 tanků, jestli to bude standardních 12+2 to se nechám překvapit. Nicméně minimálně 36 tanků na prapor by znamenalo, alespoň zanedbatelně malé navýšení stavu. Vzhledem k tomu, že občas prosákne, že by armáda ráda zvýšila početní stav tanků na úroveň dvou tpr., tak pokud nevznikne další mechanizovaná brigáda (jako že je jisté, že nevznikne) nevidím moc možností při současné struktuře, jak toho dosáhnout.
Jediná možnost by byla, tak jako u u tpr. je přiřazená jedna mechanizovaná rota, přidat do mpr. po tankové rotě (nebyli by jsme jediná armáda, která to tak má). Stejně by byly nasazeny, jako vozidla palebné podpory mechanizovaných rot. Takto posílená 7. mbr by byla dokonce silnější, díky jednomu praporu navíc, než americká ABCT, při stejném počtu tanku a větším počtu BVP. Pokud tedy pominu absenci podpůrných praporů včetně dělostřelectva v základní struktuře.Skrýt celý příspěvekAno, bavíme se čistě hypoteticky. Pluk sice vzniknout může, ale začlenění do současné brigády přijde levněji než budovat kompletní nový pluk. Přitom počty tanků v obou případech ...Zobrazit celý příspěvek
Ano, bavíme se čistě hypoteticky. Pluk sice vzniknout může, ale začlenění do současné brigády přijde levněji než budovat kompletní nový pluk. Přitom počty tanků v obou případech budou stejné a začlenění do současných praporů více odpovídá plánovanému nasazení na podporu mechanizovaných rot.Skrýt celý příspěvek
@petres a scotty Anebo se AČR už konečně zbaví dědictví po ČSLA. 73. tpr se zbaví mechanizované roty. Tankisti se stanou tankisty s vlastní barvou baretu :-) a přestanou se ...Zobrazit celý příspěvek
@petres a scotty
Anebo se AČR už konečně zbaví dědictví po ČSLA. 73. tpr se zbaví mechanizované roty. Tankisti se stanou tankisty s vlastní barvou baretu :-) a přestanou se chovat jako součást (mechanizované) pěchoty :-).
Osádky, místa v garážích (které se stejně budou asi muset postavit znovu) a místa v kasárnách se použijí pro regulérní 4. tankovou rotu. Při 14 tancích na tankovou rotu by takový prapor měl už 44 tanků. Pokud se přezbrojí i rota AZ tak bude mít prapor rot celkem pět (respktive bude materiální i lidká doplňovací záloha při nehodách a ztrátách) .
Nebo místo roty regulérních tanků se peníze a kapacity použijí na vyprošťovací tanky, odminovací ženijní tanky, mostní tanky, … cisterny, tahače s tankovými podvalníky. Prakticky nic z toho 73. tpr dnes nemá s výjimkou 3 vyprošťovacích tanků a historického mostního MT-55A. I tu dopravu po silnici si musí komerčně najímat.
O podporu mechanizované pěchoty a součinnostní výcvik bych se neobával. Zrovna v posádce Přáslavice je shodou náhod i 72. mpr. Takže pěšáci ze zrušené roty se daleko nepostěhuji a místa v nových BVP má být prý dost :-).Skrýt celý příspěvekStarlight To by bylo jistě pěkné, ale jak už jsem psal v počtu požadovaných budoucích BVP se počítá i rotou u 73.tpr. Takže tomu že se v budoucnu změní jeho struktura moc nevěřím. ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
To by bylo jistě pěkné, ale jak už jsem psal v počtu požadovaných budoucích BVP se počítá i rotou u 73.tpr. Takže tomu že se v budoucnu změní jeho struktura moc nevěřím. O tom že AZ nedostanou nové MBT, ale T72M4CZ vyřazené od profíků už někde psali.
Ono by byl úspěch kdyby tankistům a posádkám BVP nakopli třeba nehořlavou pracovní kombinézu. Na změnu baretu si budou muset počkat až se nějaký tankista dostane do vedení armády a prosadí změnu tak jako si to teď prosadili výsadkáři.
Na různé podpůrné tanky by se daly použít podvozky uložených T72.Skrýt celý příspěvek@Scotty Já moc dobře vím, že v plánu je přezbrojit novými BVP celkem 10 mechanizovaných rot včetně té u 73. tpr. a) Já jen se jen snažím naznačit, že až začne někdo zpracovávat ...Zobrazit celý příspěvek
@Scotty
Já moc dobře vím, že v plánu je přezbrojit novými BVP celkem 10 mechanizovaných rot včetně té u 73. tpr.
a)
Já jen se jen snažím naznačit, že až začne někdo zpracovávat studie, jak dál s novým tanky, tak ať nejdříve začne s jednoduchými počty.
Příklad s použitím brigádní struktury: AČR půjde na „férovku“ proti stejnému ruskému útvaru. Řekněme, že máme naši těžkou mechanizovanou 7. mb a v ní jeden tankový prapor s tabulkově 30 tanky s věží jako dnes (3 roty o 10 tancích a velitel praporu asi jede v Land Roveru -:) ).
Pokud se proti postaví ruská samostatná motostřelecká brigáda tak proti bude stát 40 tabulkových tanků (3 roty po 13 tancích a velitel praporu ve svém tanku k tomu). A řekněme, že už to časem bude ten nejmodernější ruský typ T-14 Armata, takže předpokládejme, že to bude technologicky srovnatelné s našimi novými tanky. Můžeme to okecávat, jak chceme, ale na úrovni rota, prapor i brigáda bude mít protivník mírnou ale přesto početní převahu v tancích, tak případný střet se bude obtížně vyhrávat.
Ano ruská armáda má i tankové prapory s 31 tanky (3 roty po 10 tancích + velitel praporu), které teď používá i AČR, ale ty jsou součástí samostatných tankových brigád, kde jsou celkem 3 tankové prapory. Celkem okolo 90 tanků. A to už je tankový válec. Pročpak asi mají americké ABCT také okolo 90 tanků, že?
Jakékoliv menší číslo než má předpokládaný protivník v ekvivalentní četě, rotě, brigádě bude tedy podle mne chybné rozhodnutí.
b)
Co se týče AZ. Pokud novými tanky přezbrojíme do roku 2030, tak v té době nejmladší tank verze M4CZ bude fyzicky cca 24 let starý, původní verze M1 dokonce nějakých 40+ let. Kvůli tom udržet stále logistiku, opravárenské kapacity, výcvikové kapacity v kasárnách, kde všechny předělají pro nové tanky, bude jen pro zlost a ještě ne s dlouhou další perspektivou.
c)
Bohužel o nákupu o projektu nových BVP toho MO AČR publikovala velmi málo. Tím mám na mysli části, které nezávisí na typu vybraného řešení, ale informace o plávaném konceptu údržby, investic do infrastruktury a podobně.
Lze nalézt zprávy, že by nad dosud zveřejněná čísla, také MO rádo nakoupili ještě BPV do rezervy. Pro případ, že se tak nestane, tak to je právě něco k čemu budeme těch 10 BVP sebraných 73. tpr potřebovat. Oznámené nakupované počty BVP jsou bez rezerv – jakákoliv nehoda, dlouhodobé servisní práce v opravárenské závodu budou znamenat, že bojový útvar nebude na bojových počtech (asi standard mírové AČR). O nevratných bojových ztrátách ani nemluvě.
A jistě by se našlo další použití pro 10 vozidel mimo devět mechanizovaných rot bojových útvarů. Třeba u obrněného průzkumu brigády, který v AČR v podstatě neexistuje. 5ekněme, že dobrým standardem v NATO je celý obrněný průzkumný prapor v každé těžké brigádě. Těch několik plánovaných průzkumných BVP to rozhodně nedá a průzkumná rota 102. pzpr s LOV Iveco by byla parta sebevrahů, kdyby dělali průzkumný předvoj v místě ke se budou střetávat těžké brigády obou stran.
d)
Mimochodem, to že máme polovinu sil naší jediné těžké brigády dislokovánu v jedné malé posádce, je neuvěřitelná bezpečnostní chyba. Jedna posádka, jedno nádraží s nakládací rampou musí být sen každého plánovače protivníka, který dostane stejný úkol jako kdysi admirál Isoroku Jamamoto. Z mola v Kalingradu je to do kasáren jen 600 km. Kdo pravidelně čte AN, tak určitě pochopí.
V oznámených nákladech projektu nových BVP by měla být i investice od nové infastruktury. Já osobně bych jako první krok doporučil začít hledat ještě jednu vhodnou posádku poblíž VVP Libavá. A nemusí čekat ani na první nové BVP, natož budoucí nový tank.Skrýt celý příspěvekStarlight Dá se říct že souhlasím se vším. Jen si nemyslím že je v plánu něco z toho realizovat. Jediné co se údajně chystá jsou velké investice do infrastruktury ve dvanácti ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight
Dá se říct že souhlasím se vším. Jen si nemyslím že je v plánu něco z toho realizovat.
Jediné co se údajně chystá jsou velké investice do infrastruktury ve dvanácti posádkách. Ovšem jediná nová posádka co se má zřizovat je logistický prapor v Rakovníku.
Ze začátku se mluvilo o tom že případná smlouva na BVP by měla obsahovat opci na další kusy. Ovšem po oficiálním zahájení tendru se tahle informace už neobjevila.Skrýt celý příspěvek
Starlight, @petres a scotty Válka se nevede "na férovku". V reálném válečném střetnutí nepůjde jedna brigáda proti druhé. Aby útok byl úspěšný, musí útočící strana si vytvořit ...Zobrazit celý příspěvek
Starlight, @petres a scotty
Válka se nevede "na férovku". V reálném válečném střetnutí nepůjde jedna brigáda proti druhé.
Aby útok byl úspěšný, musí útočící strana si vytvořit minimálně dvojnásobnou až trojnásobnou převahu jak v bojových prostředcích, tak bojovníků nad obráncem. Takže proti sobě nepůjde brigáda proti brigádě, ale divize proti brigádě, resp. brigáda proti praporu. Tím se vytvoří potřebná koncentrovaná "drtivá" palebná a materiální převaha k ochromení protivníka schopnosti klást soustředěný ozbrojený odpor, zbavit jej vůle k odporu a možnosti manévru.
Poměr jedna ku jedné připadá v úvahu nanejvýše při "střetném boji", který připadá v úvahu na počátku či zahájení válečného střetnutí, kdy se využívá princip momentu překvapení. Zde výsledek střetnutí především závisí na taktickém umění velitelů a jejich rozhodnosti ve vedení boje spíše než na bojových prostředcích.Skrýt celý příspěvek
Jen doplním. Když se koukneme na ty obrátky, tak bezosádkové vozidlo RCV-Heavy / MPF je osazeno těžkými kulomety, systémem Iron Fist, PTŘS Javelin a hlavně kanónem XM360 ráže 120 ...Zobrazit celý příspěvek
Jen doplním. Když se koukneme na ty obrátky, tak bezosádkové vozidlo RCV-Heavy / MPF je osazeno těžkými kulomety, systémem Iron Fist, PTŘS Javelin a hlavně kanónem XM360 ráže 120 mm. Vyznačuje se váhou pouze 1865 kg, včetně nabíjecího a vratného ústrojí. S konvenční municí činí dostřel až 8 km, s experimentální laserem naváděnou municí XM1111 MRM je dostřel XM360 (palba pod úhlem 30°) téměř 12 km, tyto hodnoty zajišťuje pomocný raketový motor. Zpětný ráz má energii pouze 38 555 kg. XM360 dokáže rovněž používat programovatelnou, ve vzduchu explodující munici a uvažuje se o instalaci automatického nabíjecího systému. Na jednom obrázku je vidět rovněž dron nad vozidlem, s nímž je spojený pomocí kabelu. Pro XM360 se počítá rovněž s drony odpalovatelnými z hlavně, které mohou sledovat vzdálenější okolí, nebo přímo napadat nepřítele.
Z našeho pohledu by mohlo být zajímavé, zda by nám věž v budoucnu prodali a zda by šla osadit na budoucí BVP (asi ano).Skrýt celý příspěvekAch jaj. Typické komentáre tu na AN. My chceme F-35, Su-35, Leopardy, ponorky, lode... Čo by ste vy Česi ešte nechceli... :/
Ach jaj. Typické komentáre tu na AN. My chceme F-35, Su-35, Leopardy, ponorky, lode... Čo by ste vy Česi ešte nechceli... :/
Vozidla palebné podpory s PT kanónem na podvozku budoucích BVP je jedna z možností náhrady T-72. Takže Rase má pravdu. Jen v tom vidím problém, kdyby (jako že nejspíše ano) tendr ...Zobrazit celý příspěvek
Vozidla palebné podpory s PT kanónem na podvozku budoucích BVP je jedna z možností náhrady T-72. Takže Rase má pravdu.
Jen v tom vidím problém, kdyby (jako že nejspíše ano) tendr vyhrál ASCOD nebo LYNX, protože to jsou strašné almary do kterých by bylo umění se netrefit.Skrýt celý příspěvekBVP s protitankovým kanonom rozhodne nemôže nahradiť tanky. Prirovnal by som to skôr k tankovému stíhaču.
BVP s protitankovým kanonom rozhodne nemôže nahradiť tanky. Prirovnal by som to skôr k tankovému stíhaču.
Tady jde o to, že náš GŠ a ministerstvo nevědí co si s tankovým vojskem počít, takže krom pořízení nových tanků zvažují alternativu v jejich opuštění s tím že jejich roli budou ...Zobrazit celý příspěvek
Tady jde o to, že náš GŠ a ministerstvo nevědí co si s tankovým vojskem počít, takže krom pořízení nových tanků zvažují alternativu v jejich opuštění s tím že jejich roli budou nějaký čas suplovat TD. To je jak s tím, když měly víceúčelové vrtulníky alespoň částečně suplovat roli Mi-24 (Což nejspíše padlo, když budeme mít Cobry - celé 4).
Ono to má víc příčin:
1) Jejich totální neschopnost dovézt jakýkoliv tendr do zdárného konce při dodržení transparentnosti. Než se rozhoupají, tak BVP už budou zavedené, takže budou mít platformu na kterou lze dělo namontovat přičemž cv90 a Ascod mají už zkušební kusy. (Což je důvod proč u nás F-35 nenahradí Gripeny)
2) Počty. Stejně jak Gripeny máme jen takový počet tanků, aby jsme mohli jen dokládat schopnost a dělat jen to nejnutnější. 35 nových tanků nás nespasí a na 70 nemáme.
3) Nabídka. Je taková, že je tu pouze Leo2, který je zároveň nejdražší. K2 je sice přijatelná alternativa ale ministerstvu se do toho nebude chtít i když Korejci u nás značně investují a nabízeli nám i vrtulníky. Navíc budeme tanky řešit v době, kdy na dveře bude ťukat Leo3.
4) Cena. Budou stát strašně moc v době, kdy se vzpamatujeme z pořízení BVP a bude potřeba velkých investic do dalších složek armády, které jsou už dnes zoufale zastaralé - letadla, dělostřelectvo, PVO, opět vrtulníky, auta, servis toho co už máme a co se začne sypat.Skrýt celý příspěvek
Rozhodne sú k F-35 bližšie ako my keďže minimálne 20-25 sa k novým stíhačkám nedostaneme. ČR naopak v blízkej budúcnosti bude môcť či dokonca musieť riešiť či budú pokračovať v ...Zobrazit celý příspěvek
Rozhodne sú k F-35 bližšie ako my keďže minimálne 20-25 sa k novým stíhačkám nedostaneme. ČR naopak v blízkej budúcnosti bude môcť či dokonca musieť riešiť či budú pokračovať v spolupráci so SAABom alebo pôjdu cestou nákupu nových strojov čo im otvára viac možnostíSkrýt celý příspěvek
Nebuď takový optimista. Naše peněženka utáhne zase něco levného. V roce 2028 bude zase nějaký upgrade Gripenu, tak to vezmem. Nic jinýho na trhu stejně nebude.
Nebuď takový optimista. Naše peněženka utáhne zase něco levného. V roce 2028 bude zase nějaký upgrade Gripenu, tak to vezmem. Nic jinýho na trhu stejně nebude.
Tá obstarávacia cena už začína byť zaujímavá. Údajne aktuálna séria už klesla pod 80M a očakáva sa, že ďalšie série budú atakovať možno aj 70M. Skôr vidím problém v prevádzkových ...Zobrazit celý příspěvek
Tá obstarávacia cena už začína byť zaujímavá. Údajne aktuálna séria už klesla pod 80M a očakáva sa, že ďalšie série budú atakovať možno aj 70M. Skôr vidím problém v prevádzkových nákladoch. Masová mašina by mala mať určite tieto náklady nižšie. Čas ukáže či sa s tým bude dať niečo robiť alebo sa možno dočkáme aj nejakej light verzie.Skrýt celý příspěvek
"Čo by ste vy Česi ešte nechceli... :/"
Když si vezmete Babiše zpátky, zaplatíme vám letku F-35 a jednu ponorku na Dunaj. Vyjde to levnějc..."Čo by ste vy Česi ešte nechceli... :/"
Když si vezmete Babiše zpátky, zaplatíme vám letku F-35 a jednu ponorku na Dunaj. Vyjde to levnějc...Eštebákov, udavačov, prezliekačov kabátov a karieristov máme dostatok aj tu doma. Tento nám určite chýbať nebude. Môžete si ho nechať a ani prenájom platiť nemusíte
Eštebákov, udavačov, prezliekačov kabátov a karieristov máme dostatok aj tu doma. Tento nám určite chýbať nebude. Môžete si ho nechať a ani prenájom platiť nemusíte
Tak já budu skromnější i když vlastně moje přání je asi nesplnitelné. Přál bych si, aby Slováci, ne samozřejmě všichni, ale ti co to potřebují se zbavili zbytnělého ega, svojí ...Zobrazit celý příspěvek
Tak já budu skromnější i když vlastně moje přání je asi nesplnitelné. Přál bych si, aby Slováci, ne samozřejmě všichni, ale ti co to potřebují se zbavili zbytnělého ega, svojí vlastní malosti a zášti vůči Čechům, Maďarům, Poláků, atd.Skrýt celý příspěvek
Že zrovna ty semtam, zakomplexovaný protislovenský truľo, sa ozývaš. Pomaly v každom príspevku dehonestuješ každého a všetko, pokiaľ to nesúhlasí s tvojim názorom. A výhradne tu ...Zobrazit celý příspěvek
Že zrovna ty semtam, zakomplexovaný protislovenský truľo, sa ozývaš. Pomaly v každom príspevku dehonestuješ každého a všetko, pokiaľ to nesúhlasí s tvojim názorom. A výhradne tu diskutujúcich Slovákov.
Závisť voči Maďarom, Poliakom a hlavne Čechom... Neviem odkiaľ a prečo si tebe podobní a zakomplexovaní češkovia stále masturbujú ego nad tebou spomínanou údajnou “závisťou...” Naozaj by ma zaujímal dôvod, ale od teba, obmedzeného človeka, sa to nedozvieme.Skrýt celý příspěvekA přečetl sis to po sobě, jestli náhodou to, co vytýkáš semtamovi, paradoxně není tvůj vlastní způsob vyjadřování ? :-). Mimochodem ponorky tu nikdo pochopitelně ve vážnosti ...Zobrazit celý příspěvek
A přečetl sis to po sobě, jestli náhodou to, co vytýkáš semtamovi, paradoxně není tvůj vlastní způsob vyjadřování ? :-). Mimochodem ponorky tu nikdo pochopitelně ve vážnosti nechtěl, Su-35 taky ne, tak zbývají F-35 a Leopardy, což reálné je.Skrýt celý příspěvek
Kikirík Rozdíl mezi námi je v tom, že já nehodnotím celý národ, jen ty co mají zbytnělé ego, oplývají malostí a rádi plivou na jiné národy a tím si léčí již uvedenou malost. ...Zobrazit celý příspěvek
Kikirík
Rozdíl mezi námi je v tom, že já nehodnotím celý národ, jen ty co mají zbytnělé ego, oplývají malostí a rádi plivou na jiné národy a tím si léčí již uvedenou malost.
Samozřejmě týká se to všech bez ohledu na národnost Čechů, Slováků, Židů, Rusů, Němců, atd. prostě všech.
Je sice pravdou, že u Slováků je tento neduh rozšířenější bohužel. Poznal jsem řadu Poláků, Slováků, Ukrajinců, Rusů a díky tomu to mohu říci.
Samozřejmě jinak se hodnotí jednotlivec a jinak celek.Skrýt celý příspěvek
Jura Reagoval som výhradne na semtama. Semtam Nehádžem všetkých do jedného vreca ako to robíš ty, ale poukazoval som výhradne na teba. Každý si môže prečítať tvoje príspevky v ...Zobrazit celý příspěvek
Jura
Reagoval som výhradne na semtama.
Semtam
Nehádžem všetkých do jedného vreca ako to robíš ty, ale poukazoval som výhradne na teba. Každý si môže prečítať tvoje príspevky v rôznych témach, kde “útočíš” nie len na jedného užívateľa. Toľko k mojej reakcií.Skrýt celý příspěvekKikirík Na mě si nereagoval, reagoval si na Raseho, cituji: Čo by ste vy Česi ešte nechceli... :/ Jak si mohl reagovat na mě, když jsem v diskuzi nebyl přítomen a proč o mě ...Zobrazit celý příspěvek
Kikirík
Na mě si nereagoval, reagoval si na Raseho, cituji: Čo by ste vy Česi ešte nechceli... :/
Jak si mohl reagovat na mě, když jsem v diskuzi nebyl přítomen a proč o mě mluvíš v množném čísle zůstává záhadou :DSkrýt celý příspěvek
Dovoluji si opravit "nesmrtelné bludy", které se přenášejí z jednoho článku do druhého. Dělo nemá vratné ústrojí, ale brzdovratné ústrojí, které se skládá ze samostatné zákluzové ...Zobrazit celý příspěvek
Dovoluji si opravit "nesmrtelné bludy", které se přenášejí z jednoho článku do druhého.
Dělo nemá vratné ústrojí, ale brzdovratné ústrojí, které se skládá ze samostatné zákluzové brzdy a samostatného vratníku. Obě zařízení jsou pístovými ústrojími, které prohánějí brzdovou kapalinu pístem z jedné strany válce na druhou a tím vyvozují požadované síly. Válec zákluzové brzdy a válec vratníku jsou ukotveny do kolébky, která slouží k vedení zákluzového pohybu hlavně. Pístnice zákluzové brzdy a vratníku jsou spojeny se zadkem hlavně, tj. s hlavní.
Zjednodušeně. Úlohou zákluzové brzdy je ubrzdit zákluzový pohyb hlavně, vyvolaný výstřelem. K tomu vyvíjí brzdnou sílu či zákluzový odpor. Vratník slouží k návratu hlavně po zastavení zákluzového pohybu do základní polohy, kterou zaujímala před výstřelem. Při zákluzu vratník pomáhá brzdit zákluz hlavně, celkem však zanedbatelně k brzdnému odporu zákluzové brzdy. Součet síly brzdného odporu zákluzové brzdy a síly vratníku vyvozuje onen zpětný ráz, který sune dělo dozadu a způsobuje jeho zvedání, natáčení vzhůru.
Natáčení děla vzhůru je vyvoláno tím, že osa hlavně leží nad zakotvením děla v podloží, na kterém spočívá. Zjednodušeně místo zakotvení jsou u ShD nejzadnější kola platformy, resp. opěrná rydla, u tanků poslední pojezdová kola. Kolmá vzdálenost osy hlavně od místa zakotvení je klopné rameno zpětného rázu. Se zvětšováním náměru se klopné rameno zkracuje a tím se zvětšuje palebná stabilita děla, neboť se snižuje velikost momentu zpětného rázu. Při určitém náměru osa hlavně prochází bodem zakotvení a klopné rameno má nulovou hodnotu a dělo není při výstřelu zvedáno. Při dalším zvětšování náměru osa hlavně protíná podloží před místem zakotvení. Nachází se mezi těžištěm děla a místem zakotvení, což zvyšuje palebnou stabilitu děla a tím i přesnost střelby. (Zjednodušeně, síla zpětného rázu se přenáší do všech kol).
Z fyzikálního hlediska zpětný ráz je síla (rozměr N, newton), nikoliv energie (rozměr J, joul). Tady jak se píše " Zpětný ráz má energii pouze 38 555 kg. Kilogram, kg, je jednotka hmotnosti, laicky v kg se vyjadřuje, co to "váží". Není to rovněž jednotka síly, nezaměňovat. Zjednodušeně: 1 kg hmotnosti vyvozuje gravitační sílu 9,81 N.Skrýt celý příspěvekdíky za opravu. Informace si necucám z prstu, buď překládám z anglických textů nebo vytahuju, co se někdy psalo tady na AN případně jinde. Tak jsem použil to co bylo k dispozici a ...Zobrazit celý příspěvek
díky za opravu.
Informace si necucám z prstu, buď překládám z anglických textů nebo vytahuju, co se někdy psalo tady na AN případně jinde. Tak jsem použil to co bylo k dispozici a dál to neopravoval - to bych si zas nedovolil. Poselství bylo v tom, že nový kanón XM360 je výrazně lehčí a výkonnější než současný M256 L/44. Jak jsem ale psal - díky za opravu :-)Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...