Mediální obraz ruské armády vs. realita

Ruští vojáci 9. samostatné brigády čekají na zimu v polních stanech. / 9. samostatná motorizovaná střelecká brigáda přes Gazeta.ru

Každá armáda má své problémy. Ruská armáda je však v jednom specifická - Kreml si dává záležet, aby o problémech ruské armády nepsala média. Ruský deník Gazeta.ru však ukázal poněkud jiný pohled na realitu ruské armády, resp. 9. samostatné motorizované střelecké brigády (útvar č. 54046) u hranic s Ukrajinou.

Potěmkinová vesnice

9. střelecká brigáda, společně se zbytkem 20. gardové armády z Nižněnovgorodské oblasti, byla ze své domovské základny převelena k západnímu městu Bogučar u hranic s Ukrajinou. Zmiňované ruské jednotky zde vojensky i materiálně podporují proruské povstalcé v bojích s ukrajinskou armádou.

Od nástupu ruského ministra obrany Sergeje Šojga se mnohé v ruské armádě zlepšilo - průměrní vojáci a důstojníci získali lepší životní úroveň i pracovní podmínky.

Zároveň však Šojgu udělal s ruskými vojenskými médií to, co Vladimír Putin udělal s civilními - vede úspěšnou a intenzivní kampaň proti zveřejňováni negativních zpráv o ruské armádě.

Na rozdíl od západních vojenských médií, kde vycházejí běžně kritické články, v ruských médiích kritické články o ruské armádě prakticky nenajdeme.

Nicméně i v ruském tisku existují výjimky. Vladimir Vaščenko z Gazata.ru napsal kritický článek o “nechvalně” známé 9. střelecké brigádě a o poměrech, které v ní panují.

Nejasná úmrtí

Vaščenko popsal sérii nejasných úmrtí vojáků 9. brigády za posledních několik měsíců. 20. záři se v jednotce zabil profesionální voják (35 let). Jeho sebevražda je oficiálně přičítána rodinným problémům.

Dříve v záři zemřel další z vojáků - podle oficiální zprávy při potyčce s místními civilisty. Podle Vaščenka však byl voják zabit autem, které řídil opilý důstojník.

V červenci byl nalezen mrtvý mladší seržant. Podle Vaščenka měl dříve konflikt s důstojníkem a požádal o přeložení. Jeho smrt vyšetřuje Vrchní státní prokurátor a Hlavní velitelství pro vojenské vyšetřování.

V dubnu zemřel odvedenec, pouze 23 dní před návratem domů. Oficiálně se nenašly žádné známky zločinu, proto jeho smrt není předmětem vyšetřování. Další odvedenec zemřel na jaře minulého roku, ale Vaščenko nemohl najít žádné podrobnosti o jeho úmrtí.

Vojáci jako dobytek

Vaščenko mluvil rovněž s členy jednotky, kteří se mu sami přihlásili po přečtení předchozího srpnového článku o stejné jednotce.

Vojáci mu sdělili, že kvůli nedostatku kvalitních paland musí někteří údajně spát po dvojicích. Podle dalšího vojáka si odvedenci kupují uniformy ze svého. Další voják musel zaplatit, aby mohl jít na ošetřovnu jednotky se zdravotními problémy.

Vaščenko cituje bývalého vojáka jednotky, který řekl:”To není jednotka, ale díra”!

Velení 9. brigády údajně vede dvě sady lékařských záznamů. Jedna sada s bezchybnými zdravotními údaji je určená inspekci, druhá sada popisuje skutečný zdravotní stav vojáků.

Podobné to je s výcvikem. Protiteroristické cvičení na brigádě mají být "vtipem". Obranný perimetr základny byl údajně tak děravý, že muž simulující sebevražedného atentátníka mohl kdykoliv projít do hlídaného prostoru.

Velení brigády údajně zastrašuje své vojáky před inspekcí a hosty, aby nemohli mluvit o skutečných poměrech v jednotce.

Podle Vaščenka se důstojníci v brigádě dívají na vojáky jako na “dobytek”, na “dobytek, který jim každý měsíc dává peníze”. Pokud vojáci nezaplatí včas peníze pro “potřeby jednotky”, jsou týraní. Každý odvedenec musí také zaplatit na konci služby 500 rublů, pokud se chce dostat domů.

“Myslím, že armáda musí být tvrdá, občas dokonce krutá. Víš, ani pod hrozbou trestu smrti, bych nešel do boje nebo na průzkum s jediným naším důstojníkem. Sloužil jsem až po získání vyššího vzdělání, ale představ si, co se stane s 18 letými dětmi, které dosud nemají silnou psychiku. Armáda a podmínky jako v Bogučaru obrátí malé chlapce, ne do skutečných mužů, ale do lůzy a verbeže, která půjde jen jednou cestou - vězení, alkoholismus a drogová závislost,” citoval Vaščenko svůj zdroj z jednotky.

Také podle Valentiny Malnikové, šéfky Matky ruských branců, je situace v Bogučaru “obludná”. Vojáci jsou dlouhodobě ubytování ve stanech a všech 4000 vojáků má přístup k jedinému zdroji pitné vody.

Reakce na článek

Na článek zareagovali také ostatní ruští redaktoři vojenských médií. Jedním z nich je Roman Skomorochov z magazínu Topwar.ru Podle Skomorokhova, který navštívil jednotku před šesti týdny, Vaščenko "lže a hází špínu na armádu".

Bezpečnost jednotky je údajně dobrá a není možné, aby útočník procházel kolem základny. Podmínky nejsou prý sice ideální, ale není to jako v roce 1990.

Bogučar je sice podle Skomorochova těžké místo pro jednotku, ale je nezbytné pro ochranu Ruska u jihozápadní hranice. Vojáci mají také před zimou získat ubytování v nově postavených kasárnách.

Komentář k článku Vaščenka přidal také známý blog Russia Defense Policy:”

Zranění, úmrtí (mimo boj a výcvik) a trestné činy jsou v každé armádě. Takže, co je v ruském případě jinak?

Rozdíl je ve všudy přítomné snaze potlačit ohlašování takových incidentů, nebo je vysvětlit jinak, pokud se dostanou do zpráv. Na tohle mlžení je vynakládáno mnohem více energie, než před deseti lety.

Brigáda chce udržet incidenty na brigádě. Vojenský okruh je chce udržet v okruhu. Ministerstvo obrany na ministerstvu. Kreml je chce udržet dál od zahraničních médií. Vzpomínáte na případ Andreje Syčeva?

Rusové nechtějí, aby si někdo myslel, že jejich ozbrojené síly nejsou tak moderní, ne tak ničivé, ne tak strach nahánějící, ne tak dobře financované, nebo ne tak ukázněné, jak prezentují. A mentalita Potěmkinovy vesnice jim v tom pomáhá dobře.

Problém je v tom, že když někdo klame šéfy nebo okolní svět o tom, co se skutečně děje, klame také sám sebe.

Podívejte se na Baltskou flotilu (velká kauza, kdy bylo odvoláno velení Baltské flotily - poz. red.). Cele jeho velení bylo odvoláno v červnu. Ministerstvo obrany oznámilo, že vysocí důstojníci byli propuštění pro: “nepřijetí všech nezbytných opatření ke zlepšení životních podmínek vojáků, nedostatku zájmu o podřízené a také kvůli nepravým tvrzením v hlášeních ohledně skutečného stavu věci.”

Kreml není hloupý. Měl vždy svoje informační kanály uvnitř ruské armády. Případ Baltské flotily tak nemusel být ničím jiným, než vzkazem dalším jednotkám armády, aby usměrnily své jednání.”

Zdroj: Topwar.ruGazeta.ru

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ruské stíhačky Su-35 pro Čínu

Čínské letectvo do konce letošního roku získá první čtyři víceúčelové stíhačky Su-35. Informaci ...

Modernizace ruských tanků T-14 Armata

Do konce roku 2019 ruská armáda získá 70 sériových tanků T-14 Armata, které se připojí ke zhruba 30 ...

Ruský voják budoucnosti Ratnik 3

Ruský Centrální vědecko-výzkumný institut přesného strojírenství (CNIITočMaš) představil na ...

Ruský útok zničí obranu Pobaltí do 60 hodin

Prestižní americká výzkumná instituce RAND Corporation vydala studii Reinforcing Deterrence on ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Tesil
    16:53 20.10.2016

    Kluci už to neřešte stejně bychom dříve stejně jako nyní skončili coby kanonenfutr.

    Kluci už to neřešte stejně bychom dříve stejně jako nyní skončili coby kanonenfutr.

  • Bazinga20
    11:09 20.10.2016

    crusader,: tak naše armáda je bohužel napůl zrušená by se dalo s trochou nadsázky říct.. málo vybavení i munice pro jakoukoliv větší akci, značná část vybavení zastaralá popřípadě ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader,: tak naše armáda je bohužel napůl zrušená by se dalo s trochou nadsázky říct.. málo vybavení i munice pro jakoukoliv větší akci, značná část vybavení zastaralá popřípadě je v malém množství. Nebo snad máte dojem že například 14 Gripenů má reálnou šanci v případě konfliktu sehrát nějakou významnou roli? Když navíc část bude stejně pravděpodobně z důvodu údržby neschopná letu. A ani těch raket pro ně ve skladu zrovna moc není.. Myslím že máme dost lidí techniky i vybavení tak na týden boje o jeden kraj... Bohužel

    A je podle mě ty rozdíl být fanoušek vojenské techniky mezi ně se řadím i já a hrát si na vojáky v klubu VH a stát se mladým mrtvým hrdinou... Nedá mi to nevzpomenout si na Červeného trpaslíka kde koucour pronese hlášku:Je lepší žít hodinu jako tygr, než celej život jako červ.“ Na kterou Rimmer odpoví:Kdo viděl předložku z červí kůže? Je to blbé ale je to tak...Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    10:34 20.10.2016

    crusader, to samozrejme vsetko zalezi od danej situacie a preferencii/narocnosti daneho cloveka, popripade spominanych blizkych. A suhlasim aj s tym, ze tychto ludi je mensina. ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader,
    to samozrejme vsetko zalezi od danej situacie a preferencii/narocnosti daneho cloveka, popripade spominanych blizkych. A suhlasim aj s tym, ze tychto ludi je mensina. Ujst pred vojnou totiz vyzaduje schopnost planovat a predvidat a to bez nejakeho vzoru okolitej spolocnosti. Vacsina toto nedokaze.

    Vacsina ostane, pretoze to je z ich relativne kratkozrakeho pohladu najpohodlnejsie. Niektori z tychto sa potom presvedcia, ze to z nich vlastne robi patriotov a budu potom schopni obrany. Samozrejme, nepopieram tym existenciu skutocnych patriotov, ktori branit pojdu za akychkolvek podmienok, samozrejme v ramci toho, co zvladne ludska mentalita.

    Pavel,
    uprimne, moje vnimanie, ze je celkom slusna pravdepodobnost zapojenia zbytku NATO v pripade utoku na nase uzemie je asi jedina vec, ktora by ma na Slovensku v pripade invazie udrzala.

    inak nadsemci pre vojensku techniku nemusia byt ani z daleka ludia ochotni bezpodmienecne branit vlast. Tak ako cloveka moze bavit varit, ale kuchara by v zivote robit nesiel.Skrýt celý příspěvek

  • Pavel75
    10:05 20.10.2016

    Blake/Gloton: V tomto se asi neshodneme i když chápu, že syndrom Mnichova 38 a srpna 68 zůstal v mnohých lidech silně zakořeněný.Osobně mám kolem sebe mnoho šikovných lidí se zájem ...Zobrazit celý příspěvek

    Blake/Gloton: V tomto se asi neshodneme i když chápu, že syndrom Mnichova 38 a srpna 68 zůstal v mnohých lidech silně zakořeněný.Osobně mám kolem sebe mnoho šikovných lidí se zájem o místo kde žijí, o historii i vojenství, kteří by v případě nutnosti neváhali. Proto je zřejmě můj pohled jiný než ten váš.

    Stejně tak si myslím, že v případě konfliktu by ve své zemi zůstala drtivá většina obyvatel - ať už by boje probíhali na východě nebo byla ČR obsazena (a nebylo by to poprvé). Vzhledem k zapojení do NATO vidím problém spíše v postavení AČR ve společnosti - vzhledem k rizikům je příliš malá a nedostatečně vyzbrojená, stejně tak erár nedokáže využít ohromný potenciál mladých i střední generace (zálohy), který tady máme. Postupné mírné zvyšování stavu profesionálů i záloh je jistě krok dobrým směrem, ale vše je zoufale pomalé.

    Ad vlastenectví - jistě v tomto ohledu máme rezervy a zdaleka se nemůžeme rovnat s podobnou výchovou ve velmocech typu USA/Rusko, ale pokaždé když se podívám třeba na Tankový den, Bahna nebo podobné akce a vidím ty tisíce zapálených otců, dědů, synů/vnuků tak mám pocit, že na tom nejsme až tak špatně. Stejně tak patříme ke světovým velmocem co se týče počtu klubů vojenské historie a to je pro mě také pozitivní zpráva.Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    08:29 20.10.2016

    Blake Kam byste odešel, kdyby se schylovalo k vojenské konfrontaci mezi NATO a Ruskem? Švýcarsko? A koho byste sebou vzal, kdo jsou to nejbližší? Žena, děti? Rodiče? ...Zobrazit celý příspěvek

    Blake
    Kam byste odešel, kdyby se schylovalo k vojenské konfrontaci mezi NATO a Ruskem? Švýcarsko?
    A koho byste sebou vzal, kdo jsou to nejbližší? Žena, děti? Rodiče? Prarodiče?
    Kam až jsou to nejbližší?
    Doufám, že názor o odchodu "někam jinam" je názor jen malé části, jinak to můžeme opravdu rovnou zabalit a zrušit armádu.Skrýt celý příspěvek

  • Blake
    20:31 19.10.2016

    Pavel, zakladne hodnoty cloveka a politika statu su uzko prepojene. Ak clovek vidi, ze jeho stat ceni jeho hodnoty asi tak ako ten, ktory na jeho domov utoci a na zemi su krajiny, ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavel,
    zakladne hodnoty cloveka a politika statu su uzko prepojene. Ak clovek vidi, ze jeho stat ceni jeho hodnoty asi tak ako ten, ktory na jeho domov utoci a na zemi su krajiny, ktore cenia jeho hodnoty viac, tak jednoducho odide. Pocas mieru neodide, pretoze je v komfortnej zone. Vojna mu zmeni zivot tak ci tak, tak preco by si mal nechat zmenit zivot moznostou gulky do hlavy, miesto moznosti chudoby niekde inde?

    Ochota branit najblizsich? Najblizsich predsa vezme so sebou. Majetok? Precenujete materializmus dnesnych ludi.Skrýt celý příspěvek

  • Gloton
    19:30 19.10.2016

    Pavel75: počet rekrutů v době míru, kdy je to pro mnohé i čistě ekonomický kalkul, protože hledají zaměstnání se slušným výdělkem, či alternativu k "zahrabání se ve fabrice u ...Zobrazit celý příspěvek

    Pavel75: počet rekrutů v době míru, kdy je to pro mnohé i čistě ekonomický kalkul, protože hledají zaměstnání se slušným výdělkem, či alternativu k "zahrabání se ve fabrice u pásu", kdy do té kalkulace je zahrnuto i to, že naše armáda nebyla desetiletí v reálné válce a snad ještě ani dloho nebude, nevypovídá téměř nic.
    Když mluvím o případné nutosti bránit vojensky náš stát, mám na mysli situaci, kdy nebude stačit jen naše malá profesionální armáda, ale bude nutná i mobilizace a zapojení neprofesionálů. A mám obavu, že i část "profesionálů" by v situaci, kdy bude jisté, že jdou do reálné války a ztráty jistě budou nemalé, hledalo způsob, jak se z toho "vyzout".Skrýt celý příspěvek

  • Bazinga20
    12:57 19.10.2016

    Já osobně bych řekl, že velké často obyvatel to bude tak nějak jedno co se kde děje nebo kdo je buzeruje z Prahy jestli naši nebo někdo cizí dokud bude chodit výplata a dát se ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně bych řekl, že velké často obyvatel to bude tak nějak jedno co se kde děje nebo kdo je buzeruje z Prahy jestli naši nebo někdo cizí dokud bude chodit výplata a dát se koupit co potřebují pro život a nikdo jim nebude stanovat na zahradě... Skončí to nandaváním u piva v hospodě :DSkrýt celý příspěvek

  • Pavel75
    11:43 19.10.2016

    Gloton: Z čeho tak soudíte ? Pokud vím problém není až tak v počtu rekrutů jako v neschopnosti zvládnout přijímací testy. Nemyslím si, že by počet rekrutů byl výrazně nižší než v ...Zobrazit celý příspěvek

    Gloton: Z čeho tak soudíte ? Pokud vím problém není až tak v počtu rekrutů jako v neschopnosti zvládnout přijímací testy. Nemyslím si, že by počet rekrutů byl výrazně nižší než v ostatních evropských armádách - tedy pokud přihlédnu k mizerné náborové kampani AČR, v jiných evropských zemích jde na náborou kampaň podstatně více prostředků. Tady vidím ohromný nedostatek a neschopnost vyžít potenciál pro nábor.

    Nesměšujte politiku s ochotou bránit svojí vlast a své nejbližší. Člověk je ochoten bránit to co má rád, co má pro něj smysl. Jde mu o jeho zemi, rodinu, přátele, hodnoty které vyznává - politika je důležitá, ale základní hodnoty jsou na žebříčku důležitosti výše..Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    20:09 18.10.2016

    Arassuil problém je v úhlu pohledu.Ty si vyrazíš s kamarády kdy a kam chceš na jak dlouho chceš,děláš co tě baví,když uznáš za vhodné vrátíš se domů,jiná situace je,když jedeš kam ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil problém je v úhlu pohledu.Ty si vyrazíš s kamarády kdy a kam chceš na jak dlouho chceš,děláš co tě baví,když uznáš za vhodné vrátíš se domů,jiná situace je,když jedeš kam musíš,děláš věci do kterých se ti moc nechce vše si odkroutíš do poslední vteřiny.A nakonec se vrátíš zase do kasáren na dlouhé měsíce. Jenže pokud k něčemu dojde nikdo s tebou nebude diskutovat a ptát se na tvůj názor.Podle toho co píšeš si myslím,že jsi na vojně nebyl nebo jen krátce.Ale to není tvůj problém.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:12 18.10.2016

    ...dvě stránky téhle "diskuze"... víc se myslím zvládnout nedá...

    ...dvě stránky téhle "diskuze"... víc se myslím zvládnout nedá...

  • Gloton
    01:07 18.10.2016

    Při případné obraně naší země/našeho státu by byl daleko větší problém "nechuť" bránit náš stát, než problémy spojené s nižší kondicí mladých generací ve srovnání s generacemi ...Zobrazit celý příspěvek

    Při případné obraně naší země/našeho státu by byl daleko větší problém "nechuť" bránit náš stát, než problémy spojené s nižší kondicí mladých generací ve srovnání s generacemi minulými.
    Nejen mladí, ale i střední generace ztrácí chuť za "svůj stát/svoji zemi" případně bojovat, či dokonce riskovat zdraví a život.
    Lidé u nás i jinde ztrácejí pocit, že ta země je jejich, že je za co bojovat.....a já se jim nedivím. Mám totožný pocit jako tito lidé......běžný občan státu je dnes v podstatě postaven do pozice, kdy státní správa a politická reprezentace je téměř na úrovni jeho "nepřítele v každodenním životě" a potom samozřejmě nemůže mít důvod za takový stát bojovat a nasadit život.....alespoň tedy do doby, než dojde k přímému ohrožení jeho domova a majetku "nepřítelem".Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    21:23 17.10.2016

    Tesil: No, hned ten měsíc v -20 nezní tak hrozně jako na začátku... Máš pravdu, v životě jsem tam nebyl. Ale s dlouhodobým pobytem venku mám taky svoje zkušenosti. Možná to ...Zobrazit celý příspěvek

    Tesil: No, hned ten měsíc v -20 nezní tak hrozně jako na začátku... Máš pravdu, v životě jsem tam nebyl. Ale s dlouhodobým pobytem venku mám taky svoje zkušenosti.

    Možná to bude jen tím, že se pohybujeme v naprosto rozdílném prostředí. Já okolo sebe vidím spoustu mladých lidí, nadšených trampů, airsofťáků, střelců, skautů i prostých "výletníků". Ale chápu, že jestli někdo bydlí v Brně na Grohově, tak jediné, s čím denně přijde do styku, jsou hloučky obrýlených vousačů s vyholeným hrudníkem...

    Prostě bych to neviděl tak černě. Lidí vhodných pro službu v armádě nebo pro nějakou formu výcviku je tady dost a dost, jen chtít. Proč třeba armáda neuspořádá nějakou akci pro/s airsofťáky? Kolik práce by dalo převzít záštitu nad každoroční akcí (třeba ve vápence, kde jsou i stovky lidí) a poslat tam 10-15 profesionálů od nějaké jednotky. Mohli by prohodit s klukama řeč, převzít úlohu týmových kapitánů, trošku je "zasvětit", uspořádat něco zajímavého (i ten blbej Pandur nebo BVPéčko by jim mohli přistavit k nakouknutí), zahrát si s nima přátelák. PR by to určitě jen prospělo... Natočila by se reportáž do Televizních novin a rázem by se o armádě dozvěděla celá republika...Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    20:51 17.10.2016

    Arassuil já taky nemluvím o každodenním životě příslušníka AČR.A na Doupově jsem strávil několik měsíců zřejmě na rozdíl od tebe.Těch -20 tam rozhodně bylo, teplý čaj ano,horká ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil já taky nemluvím o každodenním životě příslušníka AČR.A na Doupově jsem strávil několik měsíců zřejmě na rozdíl od tebe.Těch -20 tam rozhodně bylo, teplý čaj ano,horká sprcha to sotva.Jezdili jsme na 3 týdny na tkzv.vyvedení,i na cvičení.Spaní ve srubech byla vyjímka.Jinak nikoho nepodceňuji,to bych nerad.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    20:06 17.10.2016

    Tesil: Ale, ale - to je zase to podceňování... Znám spoustu mladých kluků (i holek, to jen tak na okraj), pro které není problém vyrazit s batohem a spacákem na dva týdny do ...Zobrazit celý příspěvek

    Tesil: Ale, ale - to je zase to podceňování... Znám spoustu mladých kluků (i holek, to jen tak na okraj), pro které není problém vyrazit s batohem a spacákem na dva týdny do Jeseníků, přespávat tam pod širákem (i během podzimu) a k pití mít jenom tu vodu, kterou si naberou ve studánkách nebo potocích.

    Kolik našich vojáků tráví pravidelně měsíc na Doupově v -20? Mají snad jen svoje spacáky? Nebo třeba i stany? Opravdu měsíc? A ani jednou neviděli horkou sprchu? Nebo hrnek teplého čaje? Vážně jsou u nás podmínky takové, že můžeme mít měsíc v kuse dvaceti stupňové mrazy?

    V těch podmínkách, co jsi popsal, by nadávali a měli co dělat všichni - profesionálové, branci i obyčejní kluci. To už je pomalu Arctic Warfare a nikoliv každodenní život příslušníka AČR.Skrýt celý příspěvek

  • Tesil
    19:44 17.10.2016

    Arassuil vše co píšeš je tak trochu pravda.Háček je v tom,že všichni se za několik hodin max.dnů vrátí do mamahotelu.Většinu z nich by měsíční pobyt na Doupově v -20 stupních ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil vše co píšeš je tak trochu pravda.Háček je v tom,že všichni se za několik hodin max.dnů vrátí do mamahotelu.Většinu z nich by měsíční pobyt na Doupově v -20 stupních rychle vrátil do realitySkrýt celý příspěvek

  • Rase
    19:24 17.10.2016

    crusader: Netuším jak jste na tom s věkem, ale starší generace vždycky hledí na tu novou s despektem. Přeci jen není to tak dávno, kdy všichni mladí byli "máničky", dnes jsou ...Zobrazit celý příspěvek

    crusader:
    Netuším jak jste na tom s věkem, ale starší generace vždycky hledí na tu novou s despektem. Přeci jen není to tak dávno, kdy všichni mladí byli "máničky", dnes jsou všichni mladí "šampóni" ...
    stačí se podívat, kolik lidí jezdí lozit po horách, cestuje po světě jenom s batohem a stanem, chodí po přírodě (v podstatě trempové), dělají zmíněný airsoft, létají na plachťácích nebo rogalech, sami se zajimají o armádu atd. to že toho stát neumí využít je druhá věc, tady zkrátka chybí spíš něco jako svazarm - nenásilně lidi něco naučit a vytipovat kdo se k čemu hodí. Ale aby musel každý mladý zabít rok dřepěník v kasárnách... to snad ne. nějaká dobrovolná služba + omezené odvody pokud by bylo málo lidí (jako to mají ve švédsku) by bylo v pohodě. Přeci je AZ jsou už moc velký závazek.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    18:36 17.10.2016

    Pánové, pánové, zase nám tady tu mladou generaci tak nepodceňujte. Tihle ti vaši šampónci a hipsteři - to nejsou všichni mladí, to dokonce není ani většina mladých, to je takových ...Zobrazit celý příspěvek

    Pánové, pánové, zase nám tady tu mladou generaci tak nepodceňujte. Tihle ti vaši šampónci a hipsteři - to nejsou všichni mladí, to dokonce není ani většina mladých, to je takových dejme tomu max. 10%.

    Podívejte se na to z druhé strany - máme tady spoustu nadšených skautů, pro které je pobyt v přírodě, znalosti orientace v terénu, týmový duch a všechny tyhle věci denní chleba. Máme tady spoustu nadšených členů střeleckých kroužků, kteří dokáží rozebrat a vyčistit vše od "devítky" po "kosu". Stejně jako jsou po celé republice airsofťáci, kteří vám odrecitujou příručku CQB odzadu dopředu. Zase můžeme říct, že jich bude tak těch 10%.

    A zbytek - to je prostě masa a šedý průměr. Kluci, kteří vydrží nějakou tu fyzickou námahu, když je to potřeba, kteří jsou schopní se o sebe sami postarat co se týče výměny ponožek a kteří se s trochou cviku naučí zmáčknout i tu spoušť...

    Určitě na tom nejsme o nic hůř než zbytek světa... Oni ani ti Rusové nebo Američani nejsou kdovíjakej materiál, že...Skrýt celý příspěvek

  • Sorge-227
    17:36 17.10.2016

    Myslim ze zaladny vycvik ma velke opodstatnenie, este viac ako profesionalna armada u takych malych statoch. Ked vypukne valka tak idu vsetci na frontu. Kolko dnesnych mladych ludi ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslim ze zaladny vycvik ma velke opodstatnenie, este viac ako profesionalna armada u takych malych statoch. Ked vypukne valka tak idu vsetci na frontu. Kolko dnesnych mladych ludi vie ako sa postarat o svoje nohy v polnych podmienkach, ako sa chranit pred zimou, ako zit, srat v okopoch, ako vykopat jamu, ako sa dokaze orientovat v priestore pomocou mapy, ako sa nauci respektovat urcity system veleni. Profesionalna rmada je dobra na expedicne vylety na zakladny blyzkeho vychodu. On sa ten zakladak za 2 roky vojny tez toho dost nauci, ked je armada dobre financovana ako CSLA. To bol pravy priklad efektivnej braneckej armady, ktorej sa bali v zapadnej europe. Alebo ked chcete Izrael je tiez dobry priklad. Profesionalnu armadu si mozu dovolit len silne ekonomiky. Rusko ma poloprofesionalnu armadu. Tam kde nepotrebuje odborniky a experty tak ma zakladaky. Na vychodnej fromte za 2 WW chcipali nemci na to ze nevedeli dodrzovat hygienu....rusky vojaci to vedeli tak sa mezdi nimi nerozsirovali nemoci ako medzi nemcama. Nechapem o com je tu rec. Preco sa tu stale pise iba o ruskej armade. Mne by zaujimali clanky o CR, SK, izraelskej, Indyckej, Britskej, Brazilskej,.... armade. Uz mna to unavuje to je stale dokola boj medzi dvoma skupinami kretenov. Autorovi to asi robi dobre....dlho som tu nevidel opravdovu profesionalnu pracu novinara z armadnych novin...dneska moze byt kazdy novinar....Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    13:02 17.10.2016

    Rase Pokud se omezíme na to jestli voják umí rozebrat a složit útočnou pušku a vystřelit z ní opravdu základní vojenský výcvik nepotřebujeme, to se za pár dní naučí každý. Pokud ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase
    Pokud se omezíme na to jestli voják umí rozebrat a složit útočnou pušku a vystřelit z ní opravdu základní vojenský výcvik nepotřebujeme, to se za pár dní naučí každý. Pokud budeme chtít aby ovládali i další zbraně bez nějakého výcviku (delšího) to nepůjde. Navíc ZVS není jen o tom naučit vojáka ovládat zbraň ale udělat ho odolnějším fyzicky a psychicky. Co to bude za vojáka, když ho odvedete v 25 od maminky, a on se sám o sebe nebude umět postarat, protože doteď se o něj starali rodiče. On sice ví, kde koupit značkový hadry, jaký šampon s kondicionérem je nejlepší na jeho vlasy, jaký iphon je nejlepší, má plno přátel na fejsbůku - jenže tohle všechno mu bude v poli k ničemu.

    Občané západních států (hlavně evropských) si zvykli na to že mají profesionální armádu, kterou platí ze svých daní a proto se jich to tak nějak netýká.

    Nevím jak je nebo není bojeschopná armáda severní koreje, stejně nevím jak je bojeschopná jihokorejská armáda bez američanů.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 7