Mariňáci vyhlíží první obojživelná vozidla ACV
- 22. 6. 2016
- 34 komentářů
- Jan Grohmann
Americká námořní pěchota (US Marine Corps) v rámci programu nových obojživelných vozidel ACV (Amphibious Combat Vehicles) zvolí vítěze mezi typem SuperAV od BAE Systems a Terrex od SAIC. Vozidla ACV poslouží k dopravě amerických Mariňáků při obojživelných operacích z výsadkových lodí na pobřeží.
ACV: Nové schopnosti pro americkou námořní pěchotu
Vítězné firmy BAE Systems a SAIC porazily ve výběrovém řízení v listopadu minulého roku společnosti Lockheed Martin, General Dynamics a Advanced Defense Vehicle Systems. V rámci vývojového a testovacího kontraktu obě společnosti dodají americké námořní pěchotě do konce roku 16 vozidel. Každá společnost získala na stavbu 100 milionů dolarů.
Mariňáci začnou SuperAV a Terrex testovat v příštím roce. V roce 2018 se rozhodne o vítězi, který postaví první várku 204 vozidel za 1,2 miliardy dolarů. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) dosáhne první jednotka ACV v roce 2020. Dodávka vozidel skončí v roce 2023.
V rámci programu ACV námořní pěchota plánuje postupně nakoupit až 600 kolových obojživelných vozidel (6 praporů). Vozidla ACV ve výzbroji americké námořní pěchoty nahradí část zasloužilých obojživelných pásových vozidel AAV-P7/A1 (Assault Amphibious Vehicle).
Podle americké námořní pěchoty vozidla ACV musí překonat na moři vzdálenost 22 km cestovní rychlosti 14 km/h.
Při vyloďovacích operacích však budou ACV závislá na rychlých transportních plavidlech, jako je JHSV (Joint High Speed Vessel) nebo vznášedlech LCAC (Landing Craft Air Cushion), která vozidla dovezou z velkých vyloďovacích lodí blíže k pobřeží.
Podle nové koncepce přitom vylodění začne 100 až 160 km od pobřeží, mimo dosah průzkumných prostředků protivníka, které mohou na vyloďovací lodě navést protilodní střely dlouhého dosahu.
Útok na pláž v první vlně povedou AAV-P7/A1. Po dobytí pobřeží se zapojí kolová obojživelná vozidla ACV, která povedou útok za podpory tanků M1 Abrams hlouběji do vnitrozemí.
Po vylodění dokáží stroje ACV tři dny samostatně operovat a podporovat výsadek (munice, jídlo, voda). Během tři dnů se očekává, že americká námořní pěchota překoná odpor protivníka a vybuduje na pobřeží zásobovací předmostí.
Terrex je původně singapurské obojživelné vozidlo od firmy ST Engineering. / Limkopi; CC BY-SA 3.0
SuperAV favoritem
Favoriti soutěže - BAE Systems a evropský partner Iveco (originální výrobce) - představili vozidlo SuperAV ACV na letošní pařížské výstavě EUROSATORY 2016. SuperAV v rámci testování najezdil již téměř 5000 km. Dodejme, že původní vozidla SuperAV nabízela Iveco italské armádě již v roce 2010.
Super AV má maximální hmotnost 24 tun a kromě tříčlenné posádky dokáže přepravit 13 plně vyzbrojených Mariňáků. Díky tomu je možné přepravit najednou jeden střelecký oddíl námořní pěchoty.
Americká verze SuperAV se od původní italské v několika směrech liší. V prvé řadě jde o použití výkonnějšího motoru o výkonu 514 kW (690 koní) oproti původní pohonné jednotce (560 koní). BAE Systems zapracovala také na velmi účinném odhlučnění motoru.
Vozidlo SuperAV má podvozek řešen do tvaru "V" a při jeho stavbě se použily pokročilé kompozitní, metalické a keramické materiály. Sedačky posádky jsou navíc na strop zavěšené a odpružené.
Při najetí vozidla na minu nebo jiný výbušný systém (IED) se tak energie z výbuchu nešíří přímo přes podlahu k posádce, ale "energeticky náročně" skrze podlahu, stěny, strop a zavěšení sedadel. Mariňácký SuperAV je také větší, aby pojmul zásoby na tři dny.
Konkurenční firma SAIC vozidlo Terrex ACV na výstavě EUROSATORY 2016 neukázala. Firma plánuje dokončit první vozidlo během léta a představit ho na výstavě Modern Day Marine na konci záři.
SAIC ale v současné době již těží ze spolupráce s americkou námořní pěchotou - modernizuje 392 původních vozidel AAV-P7/A1 v rámci programu AVV SU (AAV Survivability Upgrade).
Názor Armádních novin
V rámci nepsaných pravidel Pentagon dělí strategické zakázky mezi více firem. Pokud vozidlo SuperAV splní všechny požadavky americké námořní pěchoty, dá se čekat vítězství právě týmu BAE Systems a Iveco.
Zdroj: Defense News
Související články
Rusko připravuje stavbu gigantického torpédoborce
Ruská Spojená loďařská korporace (USC) v nejbližší době očekává podpis dohody na stavbu 12 ...
- 02.06.2016
- 138 komentářů
- Jan Grohmann
Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?
Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition ...
- 07.06.2016
- 45 komentářů
- Václav Kopecký
SM-3IIA: Nová chlouba americké protiraketové obrany
Americká Agentura pro raketovou obranu MDA (Missile Defense Agency) a firma Raytheon otestují ...
- 14.06.2016
- 87 komentářů
- Jan Grohmann
Centauro II: Italský tank na kolech
Italská firma Iveco-Oto Melara představila na pařížské výstavě EUROSATORY 2016 novou generaci ...
- 17.06.2016
- 43 komentářů
- Jan Grohmann
No ještě že naše Pandury umějí plavat. Ale vzhledem k tomu, že umí jen 10km/h, tak by mohli akorát tak sledovat, jak se jim útočníci rychlostí chůze vzdalují k Mělníku a unikají do ...Zobrazit celý příspěvek
No ještě že naše Pandury umějí plavat. Ale vzhledem k tomu, že umí jen 10km/h, tak by mohli akorát tak sledovat, jak se jim útočníci rychlostí chůze vzdalují k Mělníku a unikají do Labe...Skrýt celý příspěvek
Ešte,že pindosníci sů naší kámoši!Představa,že sa vyloďují na Kampě,nebo prudkou ztečí spoza obzoru obsadí střelecký ostrov....bóže,celý jsem hrůzou zpocen!Ale už ma to ...Zobrazit celý příspěvek
Ešte,že pindosníci sů naší kámoši!Představa,že sa vyloďují na Kampě,nebo prudkou ztečí spoza obzoru obsadí střelecký ostrov....bóže,celý jsem hrůzou zpocen!Ale už ma to prešlo,uvedomil som si,že patříme do klubu,jejích klubu!
Takže hurá na rusáky,na rusáky...Skrýt celý příspěvekCokoliv na způsob vylodění v Normandii by při dnešních technologiích byl masakr – jak pro námořní, tak pro předchozí letecký výsadek. Musela by tomu předcházet větší destrukce sil ...Zobrazit celý příspěvek
Cokoliv na způsob vylodění v Normandii by při dnešních technologiích byl masakr – jak pro námořní, tak pro předchozí letecký výsadek. Musela by tomu předcházet větší destrukce sil protivníka. Na druhou stranu s dnešními prostředky je i ta destrukce výrazně pravděpodobnější – asi těžko by bylo potřeba směřovat Rangers na Point du Hoc, protože a) průzkum by s předstihem zjistil, že děla jsou pryč; b) i kdyby tam byla, tak by z nich letectvo či námořní dělostřelectvo udělalo předem hromadu šrotu.
Suma sumárum, ACV s vysokou pravděpodobností nebudou vysazována v tak "horkém" prostředí, aby na ně mohlo nepřítelovo dělostřelectvo či letectvo jen tak jednoduše zaměřit.Skrýt celý příspěvekOno to vypadá, že jakékoliv vylodění v dnešní době bude masakr. I kdyby si těch lodí za horizontem nevšimli tak uvidí ty JHSV a LCAC a potom ty AAV a ACV, která poplují na pláž a ...Zobrazit celý příspěvek
Ono to vypadá, že jakékoliv vylodění v dnešní době bude masakr. I kdyby si těch lodí za horizontem nevšimli tak uvidí ty JHSV a LCAC a potom ty AAV a ACV, která poplují na pláž a za hodinu a více to se na ně stihne zaměřit všechno dělostřelectvo a možná i letectvo v okolí. Takže ztráty by byly velké :(Skrýt celý příspěvek
Pepa: A co takhle si přečíst jeden odstavec výš? "Při vyloďovacích operacích však budou ACV závislá na rychlých transportních plavidlech, jako je JHSV (Joint High Speed Vessel) ...Zobrazit celý příspěvek
Pepa: A co takhle si přečíst jeden odstavec výš?
"Při vyloďovacích operacích však budou ACV závislá na rychlých transportních plavidlech, jako je JHSV (Joint High Speed Vessel) nebo vznášedlech LCAC (Landing Craft Air Cushion), která vozidla dovezou z velkých vyloďovacích lodí blíže k pobřeží."
Takže je dovezeš na 20 km a hodíš do vody. ACV bude trvat dobře hodinu a půl než se dostane na pláž. Za tu dobu se můžou JHSV nebo LCAC pohodlně otočit, doplout k "mateřským lodím", nalodit Abramsy a znovu dorazit na pláž - buď stejně, nebo jen s minimálním zpožděním oproti ACV. Takže si vystačíš se stejným množstvím vyloďovacích plavidel a zabere ti pořád stejně času. Všechno je odvislé od toho, že ACV dá ve vodě jen 14 km/hSkrýt celý příspěvekArassuil: No budou muset jet stejně dvakrát...až je budou někde lovit :-) viz článek: "Podle americké námořní pěchoty vozidla ACV musí překonat na moři vzdálenost 22 km ...Zobrazit celý příspěvek
Arassuil: No budou muset jet stejně dvakrát...až je budou někde lovit :-)
viz článek:
"Podle americké námořní pěchoty vozidla ACV musí překonat na moři vzdálenost 22 km cestovní rychlosti 14 km/h....Podle nové koncepce přitom vylodění začne 100 až 160 km od pobřeží, ..."Skrýt celý příspěvekPepa: AAV mají své nejlepší dny za sebou a jednou přijde chvíle, kdy odejdou do zaslouženého důchodu. A potom se ti plovoucí ACV bude hodit. Plus je mnohem méně náročné na ...Zobrazit celý příspěvek
Pepa: AAV mají své nejlepší dny za sebou a jednou přijde chvíle, kdy odejdou do zaslouženého důchodu. A potom se ti plovoucí ACV bude hodit.
Plus je mnohem méně náročné na logistiku a přepravní kapacity, když musíš přepravovat jen tanky, protože ACV se na pláž dostanou vlastními silami. Takhle bys musel buď jet dvakrát na otočku, nebo použít dvojnásobek vyloďovacích plavidel.Skrýt celý příspěvek"Útok na pláž v první vlně povedou AAV-P7/A1. Po dobytí pobřeží se zapojí kolová obojživelná vozidla ACV, která povedou útok za podpory tanků M1 Abrams hlouběji do ...Zobrazit celý příspěvek
"Útok na pláž v první vlně povedou AAV-P7/A1. Po dobytí pobřeží se zapojí kolová obojživelná vozidla ACV, která povedou útok za podpory tanků M1 Abrams hlouběji do vnitrozemí."
A proč mají tedy vůbec plavat, proč je nevyloží normálně s těmi Abramsy?Skrýt celý příspěvekzimbio, Američania o to žiadali už pred piatimi rokmi, teraz v júni obdržali azbukou písaný list vo fľaši: výjazd NIE - jediný betónovaný výjazd je bohužial požičaný do ...Zobrazit celý příspěvek
zimbio, Američania o to žiadali už pred piatimi rokmi, teraz v júni obdržali
azbukou písaný list vo fľaši:
výjazd NIE - jediný betónovaný výjazd je bohužial požičaný do Petrohradu
plážový servis ÁNO - švédske stoly požičia Ikea
zázemie ÁNO - máme ho nielen sociáááální, ale tiež radikáááální, náááácionalnííí
animačný program ÁNO - naši cirkusanti pripravili večerný program "ANIMAL IN MOTION" vystúpi medveď na mopedeSkrýt celý příspěvekDoporušoval bych pindosům,aby se s rusákama vopred dohodli,ne kterých plážích budou zrovna útočit!Ať rusové stihnou vybudovat příslušnou infrastrukturu zahrňující vybetonování ...Zobrazit celý příspěvek
Doporušoval bych pindosům,aby se s rusákama vopred dohodli,ne kterých plážích budou zrovna útočit!Ať rusové stihnou vybudovat příslušnou infrastrukturu zahrňující vybetonování výjezdu,plážového servisu dle amerických standardů.t.j.min5* se švédskými stoly,sociálním zázemím a propracovaným animačním programem!Skrýt celý příspěvek
Kozlus: Problém je, že v textu chybí alespoň základní rozměry a fotku není s čím srovnávat. Pokud se podíváte na net, tak se navíc dozvíte, že původně výsadek tvořil 11 mariňáků + ...Zobrazit celý příspěvek
Kozlus: Problém je, že v textu chybí alespoň základní rozměry a fotku není s čím srovnávat. Pokud se podíváte na net, tak se navíc dozvíte, že původně výsadek tvořil 11 mariňáků + 3 členové posádky - jenom kvůli USMC požadavkům to navýšili na 13 + 3 - takže se nedá mluvit o prostorném interiéru. Další zmiňovanou "zvláštností" je fakt, že veškeré dráty, trubky apod. jsou vedeny v prostoru výsadku, protože prostor za sedadly je vyhrazen právě pro zásoby mariňáků na tři dny. Našel jsem i zmínku o malé výšce prostoru a nedostatečném prostoru na hlavu - vinu prý nese antiminové dno, které je posazené vysoko nad zem. Takže prostorové podmínky pro 13 chlapů nic moc - asi jako naše BVP, když si do něj sednou kluci v balistikách a s veškerým vybavením. A sedět v tom hodinu a půl, než se dokodrcám na pláž bych nechtěl.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...