Mariňáci vyhlíží první obojživelná vozidla ACV

Jeden z možných kandidátů na úspěch v programu ACV – SuperAV od BAE Systems; Větší obrázek / BAE Systems 

Americká námořní pěchota (US Marine Corps) v rámci programu nových obojživelných vozidel ACV (Amphibious Combat Vehicles) zvolí vítěze mezi typem SuperAV od BAE Systems a Terrex od SAIC. Vozidla ACV poslouží k dopravě amerických Mariňáků při obojživelných operacích z výsadkových lodí na pobřeží.

ACV: Nové schopnosti pro americkou námořní pěchotu

Vítězné firmy BAE Systems a SAIC porazily ve výběrovém řízení v listopadu minulého roku společnosti Lockheed Martin, General Dynamics a Advanced Defense Vehicle Systems. V rámci vývojového a testovacího kontraktu obě společnosti dodají americké námořní pěchotě do konce roku 16 vozidel. Každá společnost získala na stavbu 100 milionů dolarů.

Mariňáci začnou SuperAV a Terrex testovat v příštím roce. V roce 2018 se rozhodne o vítězi, který postaví první várku 204 vozidel za 1,2 miliardy dolarů. Počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) dosáhne první jednotka ACV v roce 2020. Dodávka vozidel skončí v roce 2023.

V rámci programu ACV námořní pěchota plánuje postupně nakoupit až 600 kolových obojživelných vozidel (6 praporů). Vozidla ACV ve výzbroji americké námořní pěchoty nahradí část zasloužilých obojživelných pásových vozidel AAV-P7/A1 (Assault Amphibious Vehicle).

Podle americké námořní pěchoty vozidla ACV musí překonat na moři vzdálenost 22 km cestovní rychlosti 14 km/h.

Při vyloďovacích operacích však budou ACV závislá na rychlých transportních plavidlech, jako je JHSV (Joint High Speed Vessel) nebo vznášedlech LCAC (Landing Craft Air Cushion), která vozidla dovezou z velkých vyloďovacích lodí blíže k pobřeží.

Podle nové koncepce přitom vylodění začne 100 až 160 km od pobřeží, mimo dosah průzkumných prostředků protivníka, které mohou na vyloďovací lodě navést protilodní střely dlouhého dosahu.

Útok na pláž v první vlně povedou AAV-P7/A1. Po dobytí pobřeží se zapojí kolová obojživelná vozidla ACV, která povedou útok za podpory tanků M1 Abrams hlouběji do vnitrozemí.

Po vylodění dokáží stroje ACV tři dny samostatně operovat a podporovat výsadek (munice, jídlo, voda). Během tři dnů se očekává, že americká námořní pěchota překoná odpor protivníka a vybuduje na pobřeží zásobovací předmostí.


Terrex je původně singapurské obojživelné vozidlo od firmy ST Engineering. / Limkopi; CC BY-SA 3.0

SuperAV favoritem

Favoriti soutěže - BAE Systems a evropský partner Iveco (originální výrobce) - představili vozidlo SuperAV ACV na letošní pařížské výstavě EUROSATORY 2016. SuperAV v rámci testování najezdil již téměř 5000 km. Dodejme, že původní vozidla SuperAV nabízela Iveco italské armádě již v roce 2010.

Super AV má maximální hmotnost 24 tun a kromě tříčlenné posádky dokáže přepravit 13 plně vyzbrojených Mariňáků. Díky tomu je možné přepravit najednou jeden střelecký oddíl námořní pěchoty.

Americká verze SuperAV se od původní italské v několika směrech liší. V prvé řadě jde o použití výkonnějšího motoru o výkonu 514 kW (690 koní) oproti původní pohonné jednotce (560 koní). BAE Systems zapracovala také na velmi účinném odhlučnění motoru.

Vozidlo SuperAV má podvozek řešen do tvaru "V" a při jeho stavbě se použily pokročilé kompozitní, metalické a keramické materiály. Sedačky posádky jsou navíc na strop zavěšené a odpružené.

Při najetí vozidla na minu nebo jiný výbušný systém (IED) se tak energie z výbuchu nešíří přímo přes podlahu k posádce, ale "energeticky náročně" skrze podlahu, stěny, strop a zavěšení sedadel. Mariňácký SuperAV je také větší, aby pojmul zásoby na tři dny.

Konkurenční firma SAIC vozidlo Terrex ACV na výstavě EUROSATORY 2016 neukázala. Firma plánuje dokončit první vozidlo během léta a představit ho na výstavě Modern Day Marine na konci záři.

SAIC ale v současné době již těží ze spolupráce s americkou námořní pěchotou - modernizuje 392 původních vozidel AAV-P7/A1 v rámci programu AVV SU (AAV Survivability Upgrade).

Názor Armádních novin

V rámci nepsaných pravidel Pentagon dělí strategické zakázky mezi více firem. Pokud vozidlo SuperAV splní všechny požadavky americké námořní pěchoty, dá se čekat vítězství právě týmu BAE Systems a Iveco.

Zdroj: Defense  News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Rusko připravuje stavbu gigantického torpédoborce

Ruská Spojená loďařská korporace (USC) v nejbližší době očekává podpis dohody na stavbu 12 ...

Vozidla Corsac 8x8 pro slovenskou armádu?

Slovenská společnost MSM Group představila na letošní výstavě IDEB (International Defence Exhibition ...

SM-3IIA: Nová chlouba americké protiraketové obrany

Americká Agentura pro raketovou obranu MDA (Missile Defense Agency) a firma Raytheon otestují ...

Centauro II: Italský tank na kolech

Italská firma Iveco-Oto Melara představila na pařížské výstavě EUROSATORY 2016 novou generaci ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • IvanBa84
    16:16 26.06.2016

    Arassuil: 1. nemyslim, ze uvazujes dobre ked porovnavas lietadla a lode. Lietadlo je nepochybne mensi ciel, ale jeho detekcia je lahsia koli vysoko kontrastnemu pozadiu, zatial ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil:

    1. nemyslim, ze uvazujes dobre ked porovnavas lietadla a lode. Lietadlo je nepochybne mensi ciel, ale jeho detekcia je lahsia koli vysoko kontrastnemu pozadiu, zatial co v pripade lode je ocean zdrojom falosnych odrazov. Za druhe, lietadla musia celit vykonnejsim radarom zatial co pre lode su nebezpecne logicky menej vykonne letecke radary.
    Tak isto zabudas, ze Zumwalt aktivne podporujuci vylodenie bude podporovany letecky a z inych lodi. Presne pre ten ucel je urcena SM-6, ma dosah cez 300 km, a da sa navadzat z externych zdrojov. Takze si myslim, ze aktivne vyhladavat dobre radarovo maskovany Zumwalt v takych podmienkach bude extremne narocne.

    2. nevidim dovod preco sa vylodit na silne branenom useku plaze. Ale ak by okolnosti nedovolili ... zabudas, ze bunker sa nehybe, staci sustredena letecka sila na znicenie opevneni na jednom useku a ked nim prejdes zvysok bunkrov je na dve veci a zanika potreba ich nejak komplikovane nicit. Potom naopak, potrebujes rychlo dostupnu podporu pre jednotky prenikajuce hlbsie do braneneho uzemia. A tu ma ponuknut Zumwalt.

    3. nesuhlasim. Zem je gulata a do istej blizkosti sa mozes priblizit bez toho aby tvoju lod detekovali priamo pobrezne baterie. Tak isto moderne protilietadlove strely sa snazia svoju pritomnost maskovat letom v co najnizsej vyske, ak je schopnost take strely detekovat cca 30km, tak ich na 30 km detekujes, ci si s lodou 40km alebo 100 km od pobrezia.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    15:14 26.06.2016

    IvanBa84: 1) Ano, nějakou účinnost to mít bude bezpochyby - ale na 116 km, nebo méně (sám uvažuješ, že Zumwalt má operovat blíže pobřeží), tě dnešní radary uvidí, i kdybys byl ...Zobrazit celý příspěvek

    IvanBa84:

    1) Ano, nějakou účinnost to mít bude bezpochyby - ale na 116 km, nebo méně (sám uvažuješ, že Zumwalt má operovat blíže pobřeží), tě dnešní radary uvidí, i kdybys byl bůhví jak stealth (když se neschová stíhačka, tím méně se schová "torpédoborec" s rozměry těžkého křižníku) . Už mnohokrát se tady probíralo, kolik blížících se protilodních střel je každý jednotlivý typ lodě schopen zvládnout a došlo se k závěru, že skrz se vždy nějaké dostanou. Nehledě na to, že se bavíme o situaci, kdy Zumwalt otevřeně podporuje invazní vylodění - v tu chvíli jde nějaké utajení stranou.

    2) Pokud hodláš vylodit svoje jednotky na bráněné pláži, dá se předpokládat, že většina obránců bude zalezlá v připravených pozicích v betonových krytech. Co přesně tam ty 155 mm granáty zmůžou? Nezapomínej, že celá tahle diskuze vznikla původně na téma, jak zlevnit palebnou podporu během vylodění. Pokud bunkry zasypeš Tomahawky a JDAM za miliony dolarů, abys následně na pláž vystřelil několik 155 mm granátů "na podporu pozemních sil", moc si nepomůžeš snížit náklady.

    3) Každý kilometr blíž k pobřeží znamená snadnější detekovatelnost a menší reakční dobu v případě útoku pobřežních protilodních baterií. Ne nadarmo se mají všechny velké lodě držet v bezpečné vzdálenosti, zatímco krk riskují podstatně menší a levnější vyloďovací čluny a APC. Vážně chceš posílat Zumwalt tak blízko k plážím? Okamžitě by se stal primárním cílem všeho, co má nepřítel k dispozici. A ano, cena bude klesat, ale takový Tomahawk je tady už bratru 30 let a jeho cena je pořád vysoká. A zatím to nevypadá, že by se torpédoborce třídy Zumwalt měly chrlit stejně rychle jako Arleigh Burke.Skrýt celý příspěvek

  • IvanBa84
    14:44 26.06.2016

    Arassuil: 1. znizene RSC v kombinacii s ECM s vykonom aky ma Zumwalt k dispozicii bude proti modernym protilodnym strelam platny vzdy. 2. Dva 155 su urcene primarne na ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil:

    1. znizene RSC v kombinacii s ECM s vykonom aky ma Zumwalt k dispozicii bude proti modernym protilodnym strelam platny vzdy.

    2. Dva 155 su urcene primarne na podporu pozemnych sil. Nicenie bunkrov a odolnych objektov bude uloha pre letectvo a tomahawky.

    3. Zumwalt by mal operovat blizsie ako 116 km. Nehovoriac, ze udaje su rozne ... niekde citam 150 km dostrel ... pri municii je zase hodnota 190km . Tak isto spekulovat o cene je predcasne, zalezi od poctu kusov a technologie nestoja budu sa vyvyjat a cena bude klesat.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    14:01 26.06.2016

    pajo: Jenže Zumwalt má i spoustu nevýhod. 1) 116 km není zrovna bezpečná vzdálenost proti moderním protilodním střelám. Navíc na takovou vzdálenost už ani to snížené RCS není ...Zobrazit celý příspěvek

    pajo: Jenže Zumwalt má i spoustu nevýhod.

    1) 116 km není zrovna bezpečná vzdálenost proti moderním protilodním střelám. Navíc na takovou vzdálenost už ani to snížené RCS není kdovíjakým bonusem - loď velikosti Zumwaltu na 116 km uvidíš vždycky.

    2) Dva 155 mm kanóny to není zrovna devastující síla (srovnej s 9x406 mm, které má Iowa) vhodná pro ničení pobřežních instalací - kdejaký betonový bunkr zásah 155 mm vydrží. Navíc vyvstává otázka kolik "olova" dokáží ty dva kanóny poslat na pláž v nějakém rozumném časovém horizontu. Aby tu pláž nakonec nemusely ostřelovat týden.

    3) Dostřel 116 km je možný jen v případě použití speciální dalekonosné munice - takže se určitě nejedná o low-cost řešení, kdy bys mohl takové granáty střílet po tisících.

    4) pokud by měl Zumwalt nějakým způsobem podporovat vylodění, IMHO by použil Tomahawky a to jsme zase na začátku.

    Takže se asi nezbývá než smířit s myšlenkou, že "dělostřelecká" příprava a "dělostřelecká" podpora v průběhu vylodění bude dnes asi pěkně drahý špás.Skrýt celý příspěvek

  • pajo
    13:13 26.06.2016

    Na pobrezne bombardovanie je momentalne asi najvhodnejsi Zumwalt, kedze ma dostatocny dostrel - dva 155mm kanony s dostrelom 63nm (116km) a pre znizene RCS bude tazko detekovatelny ...Zobrazit celý příspěvek

    Na pobrezne bombardovanie je momentalne asi najvhodnejsi Zumwalt, kedze ma dostatocny dostrel - dva 155mm kanony s dostrelom 63nm (116km) a pre znizene RCS bude tazko detekovatelny pre pobreznu obranu. Plus testuje railgun, ktory ma obrovsky potencial do buducnosti. Problem je samozrejme cena a kvoli tomu redukcia len na tri plavidla pre US navy.
    www.navy.mil/navydata/fact_dis...
    https://news.usni.org/2015/02/... Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    01:18 26.06.2016

    Ale provoz a modernizace bitevni lode je taky strasne drahej spas, plus ty dela nemaji nejak velkou zivotnost a dneska by je uz nejspis nikdo nezvladl vyrobit. Levneji vyjde pouzit ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale provoz a modernizace bitevni lode je taky strasne drahej spas, plus ty dela nemaji nejak velkou zivotnost a dneska by je uz nejspis nikdo nezvladl vyrobit. Levneji vyjde pouzit jine prostredky, protoze drzet bitevni lod jen na takovehle bombardovani pobrezi nema smysl. Nenapada me scenar, kde by melo smysl nasazeni tehle lodi, kdyz mam jine jednotky, ktere zvladaji i jine ukoly. Jasne, rakety odpalovane z bitevni lode, ale to tam muzu poslat normalni lode za mensi naklady.

    Vlaste me priklad pro pouziti nove postavene bitevni lode napada:
    Za par (desitek) let, az se poradne rozjedou laserove ciws zbrane, tak dost mozna dojde k zaniku raket a na mori se bude bojovat ELM kanony. A kdyz obrana dokaze roztavit i takovejhle projektil, tak laserove zbrane. A tam se bude hodit vydrz poradneho pancire spojena s rychlosti a manevrovatelnosti. Velmi ploche lode, ze kterych bude vycuhovat jen laserove delo a bude se strilet na maximalni detekcni vzdalenost, pripadne vyuzivat vln ke kryti a podobne :-D Pripadne prechod pod hladinu, protoze nad vodou nic neprezije:)Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    18:16 25.06.2016

    Arassuil: Ty protilodní baterie opravdu komplikují moderní vyloďovací proces. Ano máš pravdu bral jsem v ůvahu pouze efektivitu a využití lodí ne jejich dosah, ale stejně by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Arassuil: Ty protilodní baterie opravdu komplikují moderní vyloďovací proces. Ano máš pravdu bral jsem v ůvahu pouze efektivitu a využití lodí ne jejich dosah, ale stejně by se něco podobného typu hodilo protože všechny ty přesné rakety a bomby jsou strašně drahé.Skrýt celý příspěvek

  • Arassuil
    10:37 25.06.2016

    Strategist: Asi by to bylo dobré nízkonákladové řešení, ale Iowa by se musela dostat na +- 40 km od pobřeží (dostřel hlavní baterie), v případě snahy zapojit i sekundární baterie ...Zobrazit celý příspěvek

    Strategist: Asi by to bylo dobré nízkonákladové řešení, ale Iowa by se musela dostat na +- 40 km od pobřeží (dostřel hlavní baterie), v případě snahy zapojit i sekundární baterie dokonce jenom na 10-16 km. A vzhledem k tomu, že primární snahou námořní pěchoty je začínat vylodění "100 až 160 km od pobřeží, mimo dosah průzkumných prostředků protivníka, které mohou na vyloďovací lodě navést protilodní střely dlouhého dosahu", tak by se Iowa nejspíše rychle poroučela ke dnu. Nebo by ji mohli využít jen v případě, že je pobřežní obrana minimální - v tom případě ale zase nemá smysl měnit pláž v měsíční krajinu 406 mm granáty.Skrýt celý příspěvek

  • Strategist
    10:17 25.06.2016

    Škoda, že dnešní US navy nemá něco ve stylu vyřazených Iowa class battleship na ship to ship combat by to bylo asi na nic, ale na pokropení pobřeží před vyloděním ideální

    Škoda, že dnešní US navy nemá něco ve stylu vyřazených Iowa class battleship na ship to ship combat by to bylo asi na nic, ale na pokropení pobřeží před vyloděním ideální

  • semtam
    12:06 23.06.2016

    KOLT Asi jste si nevšimnul, tak zde spoustu diskutujících uvádělo často mylné nebo upravené informace a nikdo nevolal po banánech a admin to také nemazal. To je mi milejší ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT

    Asi jste si nevšimnul, tak zde spoustu diskutujících uvádělo často mylné nebo upravené informace a nikdo nevolal po banánech a admin to také nemazal. To je mi milejší satirickej humor.

    A jestli Vám jde o úroveň diskuze, tak posledním časem dost upadla. Proto mi nějaká satira zde nevadí. Je to nic v porovnání s tím, když někdo tu lže jak tiskne.

    A opět od toho máme admina a jak víme příspěvky čte.

    A Rimr má celkově kladnější příspěvky? Hmm zajímavý.

    Ale jsme mimo téma a jediné co Vám mohu doporučit, je to, že na příspěvky, které zavánějí satirou nemusíte vůbec reagovat. Chodíte sem často, tak jste si mohl všimnout, že se opravdu o satiru jedná a ne o nic jiného.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    11:24 23.06.2016

    pro semtam: Jenže RiMr má spoustu příspěvku k věci, spoustu fundovaných připomínek a dává odkazy na zajímavá videa. K tomu sem tam nějaký vtip je dle mého zcela v pořádku. zimbio ...Zobrazit celý příspěvek

    pro semtam: Jenže RiMr má spoustu příspěvku k věci, spoustu fundovaných připomínek a dává odkazy na zajímavá videa. K tomu sem tam nějaký vtip je dle mého zcela v pořádku. zimbio pouze "vtipkuje". To fakt není o rusko x nerusko, to je o informační hodnotě jeho komentářů, která je v souhrnu záporná :-/Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:21 23.06.2016

    ...prostě - všeho s mírou... :) MImochodem, se mi zdá, že ta nová "bévépéčka", ať už na pásech nebo na kolech dělá už kde kdo... jen my ne... Já vím, pokusy jsou, Excalibur ...Zobrazit celý příspěvek

    ...prostě - všeho s mírou... :)

    MImochodem, se mi zdá, že ta nová "bévépéčka", ať už na pásech nebo na kolech dělá už kde kdo... jen my ne... Já vím, pokusy jsou, Excalibur tlačí na více frontách, ale... stát s naší strojírenskou tradicí by fakt neměl kupovat mašiny od rakouského výrobce kombajnů...
    Jasně, třeba u letadel či tanků je to jiná, ale toto bychom snad zvládli a nejen v licenci...Skrýt celý příspěvek

  • Jakub2
    11:00 23.06.2016

    2 semtam: Záleží jen na tom, co zde admin chce mít - slušnou věcnou diskusi... nebo přiblblý chat s "vtípky".

    2 semtam: Záleží jen na tom, co zde admin chce mít - slušnou věcnou diskusi... nebo přiblblý chat s "vtípky".

  • semtam
    00:48 23.06.2016

    Ale pánové, nebuďte tak zapšklí. Zimbio tu vyhlásil už víc článků nehledě na "světonázor". Označit ho za proruského či protiruského je s prominutim vylízanost. Třeba takový ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale pánové, nebuďte tak zapšklí. Zimbio tu vyhlásil už víc článků nehledě na "světonázor". Označit ho za proruského či protiruského je s prominutim vylízanost.

    Třeba takový RiMr71 se tu o vtipy snaží pár let a nikdo mu to nebere za zlé. Po banánu na RiMra71 nikdo nevolá. Je sice možné, že jeho vtipy jsou tak fádní, že nebudí téměř žádné reakce, ale to je věc jiná.

    A opravdu, kdo dostane banána bych nechal na adminovi. A donášet se nemá!!!Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    23:25 22.06.2016

    pro crusader: Nejde o to, že zimbio píše prorusky (to tu mnógo přispěvatelů), jde o to, že píše ukrutné blbosti – samé rádobyvtipy (OK, tuším jeden se mu už dokonce povedl), ...Zobrazit celý příspěvek

    pro crusader: Nejde o to, že zimbio píše prorusky (to tu mnógo přispěvatelů), jde o to, že píše ukrutné blbosti – samé rádobyvtipy (OK, tuším jeden se mu už dokonce povedl), připomínky zcela mimo téma a mísu atd. S vámi také zhusta nesouhlasím, ale nemyslím si, že byste měl dostat banána, protože diskutujete, netrollíte. Zimbio a Put_in naproti tomu předvádějí takřka ukázkově dva přístupy k trollení. Pan Grohmann je asi na dovolené, protože jinak mi není jasné, proč už jim nedal banána.Skrýt celý příspěvek

  • zimbio
    22:36 22.06.2016

    Už vás asi nechám,ale pamatujete jak nasraní jugošskí zemědělci honili sestřeleného neviditelného pilota s motykama a vidlema po polích!To se mi z celé mírové balkánské mise líbilo ...Zobrazit celý příspěvek

    Už vás asi nechám,ale pamatujete jak nasraní jugošskí zemědělci honili sestřeleného neviditelného pilota s motykama a vidlema po polích!To se mi z celé mírové balkánské mise líbilo najviacej!
    Už se moc těším jak pojedeme zasévat mír a demokraciu do Ruska!Mám od kamaráda informaci,že ruští sedláci už mají motyky a vidle jemně dobroušené na řemenech!
    Tak hurá na rusáky!Skrýt celý příspěvek

  • crusader
    21:57 22.06.2016

    dave 22 Zimbio sice píše dost zvláštním způsobem, ale ohledně těch tanků má zimbio skoro pravdu. NATO vyčíslilo jugoslávské škody na 5–10 tisíc vojáků, většinu letounů MiG-29, ...Zobrazit celý příspěvek

    dave 22
    Zimbio sice píše dost zvláštním způsobem, ale ohledně těch tanků má zimbio skoro pravdu.
    NATO vyčíslilo jugoslávské škody na 5–10 tisíc vojáků, většinu letounů MiG-29, třetinu letounů MiG-21 a stovky tanků. Jako první tyto údaje zpochybnil britský velitel jednotek v Kosovu Mike Jackson, který potvrzoval, že škody byly menší. V Kosovu bylo objeveno mnoho zničených osobních i nákladních aut a autobusů, ale tanků pouze 14.
    Oficiální jugoslávské údaje hovořily o 576 zabitých vojácích a 13 zničených tancích, což se více blíží realitě.
    Generál Clark těmto údajům nevěřil, proto vyslal komisi, která však předcházející údaje o jugoslávských ztrátách potvrdila.

    No a záběry jak se dělá z několika humwee hromádka šrotu při leteckém výsadku jsou dostatečně známé.

    PS. a nebonzujte, to je hnusný kolaborantský a stbácký zlozvyk, to přece demokrat neděláSkrýt celý příspěvek

  • dave22
    21:22 22.06.2016

    RedakceL: Je mozne hutorice typu Zimbo, kteri to tady jen zadelavaji stupidnimi proruskymi ideologickymi kecy, nejak vyrusit bez nahrady? Nebo zavest pravidlo, ze se bude pindat k ...Zobrazit celý příspěvek

    RedakceL: Je mozne hutorice typu Zimbo, kteri to tady jen zadelavaji stupidnimi proruskymi ideologickymi kecy, nejak vyrusit bez nahrady? Nebo zavest pravidlo, ze se bude pindat k veci?Skrýt celý příspěvek

  • zimbio
    20:42 22.06.2016

    Pindosi umí se vyloďovat len kde šírokodalekovysokonízko nikdo není!Odkedy im německé mg-éčka v normandii odfaklili makovice než sa stačili vůobec namočit,tak majú z obojživelných ...Zobrazit celý příspěvek

    Pindosi umí se vyloďovat len kde šírokodalekovysokonízko nikdo není!Odkedy im německé mg-éčka v normandii odfaklili makovice než sa stačili vůobec namočit,tak majú z obojživelných rvaček panický strach!Ani tie suchozemské výsadky im jakosi nejdú-nedávno robili vzdušný výsadek v týlu protivníka a akurát im tam narobili plechový bordel,jak se im pomotaly tkaničky na padácích!To bolo počut-fucking,buch prásk,kopa prachu,a zase fucking buch buch....
    Alebo pamatujete jak nato nieslo mier do agresívnej jugošky?Kozmicky spočítali tanky,ktoré tito poslal do kosova,tak z talianska ich chodili letecky loviť,každý večer bylo ve zprávách koik jich ulovili-tu 4 druhý den až 12 a tak to išlo den za dnem!Keď zavládol konečne mier tak na kosovských hranicích tie tanky znova spočítali,chýbal len jeden!Pokazil se a už se ten křáp neoplatilo tahat zpátky,tak ho nechali albánským cikánům na hranie!
    Tož takí sme my bojovníci!Na hubu.Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    19:47 22.06.2016

    Jen k tomu průzkumu - není to tak dávno, co NATO zvesela sypalo bomby na papundeklový makety stíhaček, a rovněž moderní makety (známé nafukovačky) jsou dost propracovaný, takže ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen k tomu průzkumu - není to tak dávno, co NATO zvesela sypalo bomby na papundeklový makety stíhaček, a rovněž moderní makety (známé nafukovačky) jsou dost propracovaný, takže nejenže imitují tvar, ale zhusta i tepelné (a snad i elektromagnetické) vyzařování skutečné techniky.

    Vidět nafukovací sestavu kompletu S-300 včetně těch obřích přehledových radarů je fakt zážitek.

    Mimochodem ona Normandie nebyla žádné "urrá nás mnógo", předcházela jí jak masivní strategická (ničení nádraží, křižovatek a dalších cílů nutných pro přesun techniky v hloubce území) tak taktická (letecké i dělostřelecké bombardování obranných instalací na pobřeží) kampaň.

    Krom Omahy, kde měli amíci fakt smůlu (celá ta kanonáda padla vedle) a Pointe du Hoc (kde se, ač ho dělostřelectvo přeoralo tam a zpátky, Němci bránili fakt srdnatě) byo vylodění úspěšné a na většině pláží byl bombardováním odpor efektivně potlačen.

    POkud jde o vylodění dnes, bude to probíhat úplně stejně - průzkum bude nejdřív hledat slabá místa obrany, pak obranné instalace a obranné prostředky protivníka, na něž se pak zaměří letectvo (ať už ze spřáteleného státu, nebo z nějaké letadlovky) a dělostřelectvo. Až poté půjdou do akce síly určené pro vylodění, a ty nejspíš taky utrpí nějaké ztráty., O tom, jak velké budou, rozhodne celá řada okolností počínaje kvalitou průzkumu, přes úspěch bombardování, až po skill vššech zůčastněných vojáků jak bránících, tak útočících, a samozřejmě také kvalita rozhodnutí činěná velitely obou zůčastněných stran.

    Je klidně možné, že by Marína dostala ukrutnej klepec (páč by někdo místo ostré baterie Kalibrů zničil jen klamnou pozici s maketou), tak že by se vylodila bez ztráty kytičky (páč by z obránců po letecké kampani nezbyly ani ty kanady).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2