Maďarské letectvo přechází na transportní letadla A400M, C-390 a A330
- 23. 10. 2020
- 42 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarsko postoupilo v dalších klíčových zbrojních projektech. Na spadnutí je akvizice středních dopravních letadel Embraer C-390 Millennium. Budapešť dále přes program MNAU (Multinational Air Transport Unit) získá přístup k dopravním letadlům A400M. Do třetice maďarské ministerstvo zahraničních věcí pořídilo jedno nákladní letadlo Airbus A330 od společnosti Qatar Airway.
V Maďarsku se již nějakou dobu spekuluje o možné akvizici brazilských středních dopravních letadel C-390 Millennium (dříve KC-390). Nyní brazilský ministr obrany Fernando Azevedo e Silva potvrdil pokročilý stav jednání o prodeji C-390 do Maďarska.
O samotném nákupu nejsou žádné oficiální informace. Zdá se však, že nákup letounů C-390 pro Maďarsko je jistý. Před pár dny totiž velení maďarských ozbrojených sil oficiálně oznámilo stažení dopravních letadel An-26 z výzbroje. Prakticky ale už maďarské letectvo An-26 nepoužívá. Maďarské letectvo v posledním desetiletí provozovalo pět letounů An-26, dva stroje byly vyřazeny z provozu v roce 2011, další dva v roce 2016 a poslední provozuschopný An-26 dolétal v letošním roce.
Prozatím má Embraer objednávku na 35 letadel C-390, 30 letadel zamíří do brazilského letectva a pětice (v rozmezí let 2023 až 2027) do Portugalska. Lisabon za letadla C-390 zaplatí 777 milionů euro (21,13 miliardy Kč). Součástí portugalské akvizice je provozní zázemí, systém pro tankování ve vzduchu, zařízení pro hašení lesních požárů, sady pro transport zraněných (MEDEVAC) nebo prostředky elektronického boje od izraelské společnosti Elbit Systems.
Embraer C-390 Millennium
Déle Budapešť využila nabídku Německa o společném využívání strategických nákladních letadel A400M. Původně Berlín v roce 2000 plánoval nákup 75 letadel A400M, v průběhu let ale požadavek klesl na 60 a nakonec na 53 letadel, přičemž 13 letadel hodlal Berlín prodat do zahraničí. Prodej letadel však nebyl úspěšný, proto Německo spustilo mezinárodní projekt MNAU.
Německé letectvo pro projekt MNAU vyčlenilo uvedených 13 nadbytečných A400M a nabídlo společné užívání letounů jiným národům (s využitím německého provozního zázemí). Nyní jednotka sídlí na letecké základně Wunstorf, ale časem se přesune na svou finální domovskou základnu Lechfeld. Prvním zahraničním členem MNAU se v polovině září stalo právě Maďarsko. Obdobnou společnou letku uživatelů A400M vytvořila také Belgie s Lucemburskem.
Členové si budou v rámci MNAU kupovat letové hodiny, podobně jako se tomu děje u mezinárodní jednotky MMU (Multinational MRTT Unit) provozující víceúčelové letouny Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Součástí MMU je i Česká republika.
První lucemburský A400M
Členové mohu do jednotky MNAU začlenit vlastní technický a letecký personál, nebo dokonce vlastní A400M s národním kódem. Kromě přepravy lidí a materiálu lze A400M využít jako tankovací letoun, například v rámci leteckých cvičení nad Evropou.
A400M umí najednou shodit až 25 tun nákladu na padácích, což využila například Francie při zásobování svých vojáků v Africe. A400M také pomocí dvou bočních dveří najednou vysadí až 116 (2×58) výsadkářů.
Do třetice již v dubnu letošního roku maďarské ministerstvo zahraniční objednalo od katarské letecké společnosti Qatar Airway velký dopravní letoun A330-200F. „Jedním z velkých ponaučení z první vlny epidemie koronaviru je, že Maďarsko musí mít odpovídající kapacitu leteckého nákladu,“ vysvětlilo ministerstvo zahraničí nákup letadla.
Newly acquired by Hungary and to be operated by Wizz Air, this A330 freighter formerly served with Qatar Airways Cargo. https://t.co/dGgUENkkHI © if pic.twitter.com/r8qjywjxpy
— JetPhotos (@JetPhotos) October 19, 2020
Maďarský A330-200F
Letoun dorazil do Maďarska před několika dny. A330 zůstane ve vlastnictví státu (bude mít civilní kód, nikoliv vojenský) a poslouží především k řešení krizových situací. Provoz letounu zajistí maďarská letecká společnost Wizzair a počítá se s prodejem letových hodin komerčním zákazníkům. Letoun nese základní šedé a bílé barvy katarské společnosti, ale nápisy a loga jsou odstraněny.
A330-200F je nákladní varianta dopravního stroje Airbus A330-200. Letoun s užitečným zatížením 65 tun překoná vzdálenost až 7400 kilometrů. Nákladový prostor A330-200F pojme nanejvýš 469 metrů krychlových nákladu.
Celková maximální vzletová hmotnost letadla je 233 tun. A330-200F má velká nákladní vrata a podlaha je vybavena válečkovým systémem pro přesun kontejnerů a palet, jakož i zajišťovací body pro fixaci nákladu. Cena letounu A330-200F je podle ceníku Airbusu 2018 (naposledy zveřejněného) 241,7 milionu dolarů.
Zdroj: Jogalappal, 2, bundeswehr.de
Související články
Maďarsko kupuje víceúčelové vrtulníky Airbus H225M Caracal
V pátek 14. prosince se Maďarsko smluvně zavázalo nakoupit 16 víceúčelových vrtulníků Airbus H225M ...
- 15.12.2018
- 82 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarská armáda dále posiluje: Modernizace vrtulníků Mi-24 a obří nákup pancéřovek Carl Gustav
Maďarské ozbrojené síly pokračují v masivní modernizaci své bojové techniky a výzbroje. Maďarské ...
- 09.01.2019
- 199 komentářů
- Jan Grohmann
Výkonné střely AMRAAM-ER pro maďarskou protivzdušnou obranu
Americká agentura pro obrannou spolupráci DSCA (Defense Security Cooperation Agency) schválila možný ...
- 12.05.2020
- 140 komentářů
- Jan Grohmann
Maďarská armáda nabízí nezaměstnaným vojenský výcvik
V důsledku pandemie koronaviru Covid-19 rostou v Maďarsku počty nezaměstnaných. Podle maďarských ...
- 21.05.2020
- 16 komentářů
- Jan Grohmann
Za mňa dobrá voľba. Zároveň ako spoluvlastník si podporia výrobu v Aere, kde by sa mali vyrábať pevné nábežné hrany krídla, dvere, nákladná rampa a časti zadného trupu. Možno pri ...Zobrazit celý příspěvek
Za mňa dobrá voľba. Zároveň ako spoluvlastník si podporia výrobu v Aere, kde by sa mali vyrábať pevné nábežné hrany krídla, dvere, nákladná rampa a časti zadného trupu.
Možno pri tejto zákazke si výrobu spomínaných komponentov prenesú do Maďarska, nejako začať musia, keď chcú začať s budovaním let. priemyslu. Ale to je len moja špekulácia...
http://www.aero.cz/en/aerostru... Skrýt celý příspěvek
Zaujímavé je jak sa zachovala tá tzv. hrozná vláda z Maďarska pri pomoci Česku posiela Vám 150 pľúcnych ventilácií a z Európskej rezervy zatiaľ iba ...Zobrazit celý příspěvek
Zaujímavé je jak sa zachovala tá tzv. hrozná vláda z Maďarska pri pomoci Česku posiela Vám 150 pľúcnych ventilácií a z Európskej rezervy zatiaľ iba 30.
https://svet.sme.sk/c/22517680...
Dúfam ,že keby sa situácia na Slovensku zhoršila môžeme rátať s ich pomocou takisto
Čo sa týka trans. lietadiel pre Maďarsko skvelý výber C-390 si myslím ´že budú triSkrýt celý příspěvekMaďarům patří velký dík, mimochodem zlínský hejtman Čunek se prý ptal u sousedů na Slovensku, ti ho odmítli. Na druhou stranu, my jsme na jaře také nepomohli, přitom i symbolických ...Zobrazit celý příspěvek
Maďarům patří velký dík, mimochodem zlínský hejtman Čunek se prý ptal u sousedů na Slovensku, ti ho odmítli. Na druhou stranu, my jsme na jaře také nepomohli, přitom i symbolických pár desítek lékařů by v Itálii uplatnění našlo.
Jinak když vidím, jak se velká část lidí u nás k pandemii staví, nevím jestli si nějakou pomoc vůbec zaslouží.
C-390 jistě dobré éro, jen jsem zvědavý, jestli chtějí kategorii C-295M úplně vynechat ?Skrýt celý příspěvekMaďari nakúpili počas prvej vlny 16 000 ventilácií, takže ich teraz zrejme majú na sklade viac než celá EU dohromady: ...Zobrazit celý příspěvek
Maďari nakúpili počas prvej vlny 16 000 ventilácií, takže ich teraz zrejme majú na sklade viac než celá EU dohromady: https://magyarnarancs.hu/belpo... Skrýt celý příspěvek
V hasičsko-policejním výcvikovém areálu na Švabíně , respektive v jeho skladech , je uskladněno další cca 2500 pomocných plicních ventilacích , teď jich tam bude holt o 150 víc. ...Zobrazit celý příspěvek
V hasičsko-policejním výcvikovém areálu na Švabíně , respektive v jeho skladech , je uskladněno další cca 2500 pomocných plicních ventilacích , teď jich tam bude holt o 150 víc. Přístroje asi nejsou to co je limitující, ale to co chybí je obslužný personál. I ty polní nemocnice jsme schopní postavit a v normálních nemocnicích léčit jen ty těžší případy, jenže zase bude scházet pro ně personál.Skrýt celý příspěvek
limitující jsou samozřejmě jak přístroje, tak personál, ale bez přístroje není šance žádná.
limitující jsou samozřejmě jak přístroje, tak personál, ale bez přístroje není šance žádná.
Básník chtěl naznačit, že přístroje lze koupit a uskladnit do zásoby "jedním" mailem. Kvalifikovaný personál nikoliv. Ještě bych doplnil, že vlastní skladovou zásobu má i každá ...Zobrazit celý příspěvek
Básník chtěl naznačit, že přístroje lze koupit a uskladnit do zásoby "jedním" mailem. Kvalifikovaný personál nikoliv. Ještě bych doplnil, že vlastní skladovou zásobu má i každá nemocnice. Netvrdím, že každý okresní špitál má 100ks pl.ventilacích ,ale 10+ , kromě těch nasazených určitě po jarní epidemii v rezervě mají.Skrýt celý příspěvek
Básník naznačil to, co rezonuje denně v médiích, tzn. že lůžka jsou, přístroje jsou, ale ruce nejsou. To je sice pravda, ale lůžka i přístroje se zaplní ze dne na den, dnes na ...Zobrazit celý příspěvek
Básník naznačil to, co rezonuje denně v médiích, tzn. že lůžka jsou, přístroje jsou, ale ruce nejsou. To je sice pravda, ale lůžka i přístroje se zaplní ze dne na den, dnes na hospitalizacích končí pacienti z doby cca 3týdny zpět, tj. z denních pozitivit cca 3,5tis., nyní máme 4x více a až dnešní pozitivní přijdou do nemocnic, bude zle, rovněž počet obětí bude bohužel 500 a více denně.Skrýt celý příspěvek
Tak nakoniec sú z C-390 dva kusy
https://www.defenseworld.net/n...Tak nakoniec sú z C-390 dva kusy
https://www.defenseworld.net/n...
Nad světem se stahují mračna a přezbrojit armádu netrvá rok. V dnešní nejsité době dávájí Maďarské nákupy smysl. Ještě tak před 5 lety bych si myslel, že zbytečně vyhazují peníze.
Nad světem se stahují mračna a přezbrojit armádu netrvá rok. V dnešní nejsité době dávájí Maďarské nákupy smysl. Ještě tak před 5 lety bych si myslel, že zbytečně vyhazují peníze.
Trochu sa čudujem prečo skočili z An-26 hneď na o dosť väčší C-390, by som skorej čakal C-295 alebo Spartan plus ten MNAU ale výber skvelí. A kúpa toho A330 je podľa mňa skvelí ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu sa čudujem prečo skočili z An-26 hneď na o dosť väčší C-390, by som skorej čakal C-295 alebo Spartan plus ten MNAU ale výber skvelí. A kúpa toho A330 je podľa mňa skvelí príklad ponaučenia sa z krízy a budovanie efektívneho krízového manažmentu.Skrýt celý příspěvek
Projekt MNAU vyzerá byt dosť perspektívny. OSSR majú opciu na jeden Sparta k súčasným dvom, a sú dosť vyťažené. Prípadný zámer kúpi väčšieho transportného lietadla by sa dal ...Zobrazit celý příspěvek
Projekt MNAU vyzerá byt dosť perspektívny. OSSR majú opciu na jeden Sparta k súčasným dvom, a sú dosť vyťažené. Prípadný zámer kúpi väčšieho transportného lietadla by sa dal realizovať aj takouto zmluvou s Nemeckom. Aj keď A400M sprevádzajú problémy, stále je to perspektívne EÚ dopravné lietadlo.Skrýt celý příspěvek
SK zvolila zlatou střední cestu baby Herculesu. Nemyslím, že by bylo v této chvíli rozumné zavádět další typ dopravního letadla. Spíš přikoupit 1 - 2 další.
SK zvolila zlatou střední cestu baby Herculesu. Nemyslím, že by bylo v této chvíli rozumné zavádět další typ dopravního letadla. Spíš přikoupit 1 - 2 další.
Ale ja nepíšem nič o kúpe nových väčších lietadiel, ja korelujem s nemeckým programom MNAU, kde je možnosť si zakúpiť letové hodiny, pripadne si k tomu zaškoliť vlastný personál, ...Zobrazit celý příspěvek
Ale ja nepíšem nič o kúpe nových väčších lietadiel, ja korelujem s nemeckým programom MNAU, kde je možnosť si zakúpiť letové hodiny, pripadne si k tomu zaškoliť vlastný personál, alebo si zakúpiť vlastné lietadlo A400M. O tom by rozhodli OSSR, čo potrebujú.Skrýt celý příspěvek
Nevidím perspektívne kupovať A-400 aj keď je to krásny stroj a potešil by. Podľa mňa nepotrebujeme ani prúdové lietadlo typu KC-390. Spartan je v našich podmienkach úplne ...Zobrazit celý příspěvek
Nevidím perspektívne kupovať A-400 aj keď je to krásny stroj a potešil by. Podľa mňa nepotrebujeme ani prúdové lietadlo typu KC-390. Spartan je v našich podmienkach úplne dostačujúci. Skôr by som šiel cestou navýšenia kapacít o 1 alebo ďalšie 2 Spartany.
Stroje vyššie od Spartanu proste nevyťažime tak, aby bolo efektívne ich kupovať. S občasnou prepravou na misie pomôžu spojenci.
Iste, občas je nutné mať aj väčšie prepravné kapacity. Napríklad v prípade humanitárnych misií. Tam by som však šiel skôr cestou súkromnej spoločnosti s účasťou štátu ktorá bude kapacity vyťažovať komerčne aj v prospech štátu. Niečo v štýle Volga-DneprSkrýt celý příspěvek
Opět se musím ptát - kde na to maďarská vláda vezme? Jinak samozřejmě nic proti, protože snad všechny akvizice dávají smysl a technika je to opravdu kvalitní. Jak vidíme, jde to.
Opět se musím ptát - kde na to maďarská vláda vezme? Jinak samozřejmě nic proti, protože snad všechny akvizice dávají smysl a technika je to opravdu kvalitní. Jak vidíme, jde to.
Česká ekonomika má už sekeru skoro 300mld a přesto se nic nehroutí. Prostě Maďaří zmodernizují armádu i za cenu velkého dluhu, s tím, že ji pak budou jen udržovat , případně ...Zobrazit celý příspěvek
Česká ekonomika má už sekeru skoro 300mld a přesto se nic nehroutí. Prostě Maďaří zmodernizují armádu i za cenu velkého dluhu, s tím, že ji pak budou jen udržovat , případně upgradovat dle potřeby. Naše nekoncepčnost a neustálé odkládání nákupů moderní techniky, vytváří čím dál tím větší vnitřní dluh MO, který nezačne-li se včas řešit dosáhne neufinancovatelné výše.Skrýt celý příspěvek
Další ze série skvělých akvizic Maďarska. Gratuluji. Vláda hrozná - zbraně skvělé! :-)
Další ze série skvělých akvizic Maďarska. Gratuluji. Vláda hrozná - zbraně skvělé! :-)
Hrozná ne, jen populistická :D :D Jako můžu jen odhadovat, ale Orbánovu vládu asi nikdo nebude prcat za ty nákupy v tom mají výhodu. U nás by se během 10 minut vyrojilo bambilión ...Zobrazit celý příspěvek
Hrozná ne, jen populistická :D :D
Jako můžu jen odhadovat, ale Orbánovu vládu asi nikdo nebude prcat za ty nákupy v tom mají výhodu. U nás by se během 10 minut vyrojilo bambilión odborníků co by nákup zpochybnili, hned by přišli s jinačím a lepším návrhem a nebo by ho očernili neuvěřitelnou korupcí atd. atd. :D :D
Ale teď vážně. Fandím Maďarům a vybírají fakt dobře, kdyby něco takového šlo u nás tak bych se nezlobil (myslím tím tu techniku a rychlost jejího výběru). Otázkou akorát je jak moc jsou tyto nákupy transparentní, ale to už je věc samotných Maďarů a pokud jim to nevadí, já nemám právo to kritizovat :-)Skrýt celý příspěvek....to je takové komické, až tzv. chucpe, když občan ČR hodnotí vládu JAKKÉKOLIV evropské země, že je "hrozná" :)
....to je takové komické, až tzv. chucpe, když občan ČR hodnotí vládu JAKKÉKOLIV evropské země, že je "hrozná" :)
Vládu mají jakou sami chtěli, budiž jim to přáno. Buďme rádi, že mají Orbána, který se nebál postavit plot tam kde bylo třeba. Ale armádu začínají řešit opravdu koncepčně. Pro ...Zobrazit celý příspěvek
Vládu mají jakou sami chtěli, budiž jim to přáno. Buďme rádi, že mají Orbána, který se nebál postavit plot tam kde bylo třeba.
Ale armádu začínají řešit opravdu koncepčně.
Pro AČR by se rozhodně hodilo přídit minimálně pár kusů KC 390, pokud se v akvizicích buduje závislost na dodavatelích z Izraele, se kterým máme možné přímé spojení pouze letecky, možná to bude vysloveně nutné, mít prostředky pro přepravu všeho možného pro budoucí používání SHORAD systémů, radarů, UAV (o kterých nepochybuji, že budou z Izraele také) protože na to v Evropě nic nedostaneme.Skrýt celý příspěvekV případě letání do Izraele je lepší něco na způsob pořízení maďarské A 330-200f, tedy civilní imatrikulace. To kvůli případnému házení klacků pod nohy formou zákazu přeletů ...Zobrazit celý příspěvek
V případě letání do Izraele je lepší něco na způsob pořízení maďarské A 330-200f, tedy civilní imatrikulace. To kvůli případnému házení klacků pod nohy formou zákazu přeletů vojenským letadlům neutrálních či nealiančních zemí.Skrýt celý příspěvek
Na převoz materiálu je neocenitelné letadlo s rampou, to A330 moc nesplňuje. Navíc pokud máme brát že budou důležité lety do Izraele, tak tam žádné nealianční země v cestě nejsou.
Na převoz materiálu je neocenitelné letadlo s rampou, to A330 moc nesplňuje. Navíc pokud máme brát že budou důležité lety do Izraele, tak tam žádné nealianční země v cestě nejsou.
otecko ČR pořizuje radary, protiletadlový systém a nejspíše i UAV. To jsou položky, které jsou na ISO paletách nebo kontejnerech. Netuším, zda do A 330 200f dáte ISO 1C. Ale i tak, ...Zobrazit celý příspěvek
otecko
ČR pořizuje radary, protiletadlový systém a nejspíše i UAV. To jsou položky, které jsou na ISO paletách nebo kontejnerech. Netuším, zda do A 330 200f dáte ISO 1C.
Ale i tak, v případě nutnosti nasazení jinde v Evropě nebo ve světě je možnost vlastní přepravy výhodou.Skrýt celý příspěvekJenž já nepsal o tom letadle, ale o tom, že po případné přepravy neutrálními vzdušnými prostory je lepší maďarská cesta s civilní inatrikulací. Něco jako Volga-Děpr či Antonov ...Zobrazit celý příspěvek
Jenž já nepsal o tom letadle, ale o tom, že po případné přepravy neutrálními vzdušnými prostory je lepší maďarská cesta s civilní inatrikulací. Něco jako Volga-Děpr či Antonov airlines.Skrýt celý příspěvek
civilní letadla s rampou jsou dnes, tuším, jen dvě - Il-76 a Lockheed LM-100J
https://www.lockheedmartin.com...civilní letadla s rampou jsou dnes, tuším, jen dvě - Il-76 a Lockheed LM-100J
https://www.lockheedmartin.com...Výše se pánové bavili o nákladním letadle s rampou,které by se dalo používat jako civilní. Krom těch dvou mě žádné jiné letadlo nenapadá. Možná ještě derivát Y-8? Vojenské letadlo ...Zobrazit celý příspěvek
Výše se pánové bavili o nákladním letadle s rampou,které by se dalo používat jako civilní. Krom těch dvou mě žádné jiné letadlo nenapadá. Možná ještě derivát Y-8?
Vojenské letadlo na civilní registračku asi nejde přihlásit . Tedy určitě ne tak, aby se kolem toho nespustil humbuk.Skrýt celý příspěvek
C-390 s nákladem 23 tun uletí 2800 km, to je tak akorát do Izraele. Pro přepravu kontejnerů ideální. Po nákupu izraelské PVO se to bude rozhodně hodit.
C-390 s nákladem 23 tun uletí 2800 km, to je tak akorát do Izraele. Pro přepravu kontejnerů ideální. Po nákupu izraelské PVO se to bude rozhodně hodit.
Vláda je v Maďarsku nejlepší ze zemí EU. Maďaři holt umí volit mnohem lépe než my.
Vláda je v Maďarsku nejlepší ze zemí EU. Maďaři holt umí volit mnohem lépe než my.
To je podle mě naprosto chybná analýza. Spíše bychom se měli ptát, z jakých důvodů je politicky pozitivní prosazovat modernizaci armády, možná najdeme důvody, které by se nám ...Zobrazit celý příspěvek
To je podle mě naprosto chybná analýza. Spíše bychom se měli ptát, z jakých důvodů je politicky pozitivní prosazovat modernizaci armády, možná najdeme důvody, které by se nám nemusely líbit.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...