Maďarská armáda kupuje německá bojová vozidla pěchoty Lynx

Maďarská armáda kupuje německá bojová vozidla pěchoty Lynx
Lynx na Eurosatory 2018 / DPO (Zvětšit)

Maďarské ministerstvo obrany pokračuje v působivé akviziční jízdě ‒ od německé společnosti Rheinmetall nakoupí nová bojová vozidla pěchoty (BVP) Lynx. Vozidla pro maďarskou armádu vzniknou ve společném maďarsko-německém podniku přímo v Maďarsku.

Klíčová dohoda o vytvoření společného výrobního podniku mezi německou společností Rheinmetall a maďarskou vládou byla podepsána v německém městě Unterlüssing v pondělí. Průmyslová dohoda dosahuje výše dvou miliard euro. Jedná se o historicky nejvýznamnější investici do maďarského obranného průmyslu. Součástí dohody je výstavba výrobního závodu přímo v Maďarsku.

Obecně Budapešť o svých vyzbrojovacích programech a o parametrech smluv pouští ven jen minimum informací. V tomto případě se zdá, že částka dvě miliardy euro se váže výhradně pro oblast průmyslové spolupráce a jde o společné náklady německé a maďarské strany do maďarského obranného průmyslu.

Co se týče výroby, dá se v Maďarsku očekávat zejména konečná montáž, oživení a testování Lynxů. Maďarský průmysl může také zajistit výrobu pancéřových skeletů vozidel (materiál s největší pravděpodobností ale dodají německé firmy) a jiných „železných“ dílů. Jistě se ale najdou ale i další maďarské společnosti, které se začlení do dodavatelského řetězce Rheinmetallu. A nakonec společný maďarsko-německý podnik nepochybně zajistí provozní podporu a servis maďarských Lynxů, případně vývoj a výrobu užitkových modulů (viz dále).

Za maďarskou stranu se na výrobě Lynxů bude pravděpodobně podílet maďarský strojírenský podnik Rába. Tento podnik mimo jiné vyráběl na základě licence německá nákladní vozidla právě od společnosti Rheinmetal.

Nákup BVP Lynx je další příklad multimiliardové maďarsko-německé spolupráce v oblasti obrany. Maďarsko se v rámci NATO zavázalo postavit a vyzbrojit, podobně jako Česká republika, jednu těžkou mechanizovanou brigádu. Budapešť svou brigádu postaví téměř výhradně na německé vojenské technice a na německém systému výcviku. V roce 2019 se Maďarsko navíc stalo největším odběratelem německých zbraní vůbec.

Parametry těžké obrněné brigády NATO popisuje veřejný dokument „Capability Codes and Capability Statements“ ‒ těžká brigáda musí mít mimo jiné tři prapory s BVP a jeden prapor s tanky. V maďarské těžké brigádě tak kromě Lynxů najdeme také 44 německých tanků Leopard 2A7+ (+ 12 výcvikových Leopardů 2A4) a zřejmě (pokud nepůjde o samostatnou dělostřeleckou jednotku, jako v případě Armády ČR) 24 samohybných houfnic PzH 2000.

„Toto partnerství znamená více než modernizaci armády,“ uvádí tiskové prohlášení maďarské vlády. Spolupráce s významnou německou společností podle Budapešti především pomůže obnovit maďarský zbrojní průmysl. 

„Krátce po tancích a houfnicích pořizujeme bojová vozidla pěchoty, které dohromady vytváří výkonný balíček schopností [maďarské armády],“ komentovali podpis ve společném prohlášení maďarský ministr pro vědu a inovace László Palkovics a vládní zástupce pro rozvoj obrany Gáspár Maróth.

„Jsme hrdí, že můžeme významně přispět k rozšíření schopností maďarských obranných technologií ve spolupráci s místním průmyslem. Těšíme se na spolupráci s našími maďarskými přáteli a partnery a uděláme maximum pro zajištění dlouhodobého úspěchu podnikání,“ uvedl Armin Papperger, předseda představenstva společnosti Rheinmetall.

O nákupu maďarských Lynxů nejsou žádné další oficiální informace. Mluví se ale o nákupu 200+ vozidel Lynx pro maďarskou armádu s termínem dodání nejdříve od roku 2024. Současně se v maďarském tisku neustále mluví o nákupu nových kolových bojových vozidel / transportérů Boxer od firmy Rheinmetall. Nákup kolových obrněnců je nutným předpokladem k dokončení výstavby maďarské těžké mechanizované brigády.


Ukázka modularity BVP Lynx

Maďarsko, jako jiné země NATO, se zavázalo zvýšit své obranné výdaje na 2 % svého HDP. Této mety dosáhne Budapešť v roce 2024. V příštím roce Budapešť na obranu vydá 778 miliard forintů (58 miliard Kč), což je o 30 % více než v letošním roce.

Maďarské ministerstvo obrany, jak díky větším penězům, tak díky sebevědomému a efektivnímu akvizičnímu procesu, uzavírá doslova jednu vyzbrojovací smlouvu za druhou. Minulý týden například Maďarsko podepsalo dohodu o záměru ve věci nákupu amerických střel AMRAAM / AMRAAM-ER pro systém protivzdušné obrany NASAMS.

Do konce roku 2021 dorazí do Maďarska všech 20 víceúčelových vrtulníků H145M zakoupených od společnosti Airbus, do roku 2023 pak 16 středních víceúčelových vrtulníků H225M. Maďarsko také zahájilo licenční výrobu českých vojenských pušek a nakoupilo velké množství švédských pancéřovek Carl Gustaf M4. Maďarský kapitál také vstoupil do rakouských a českých obranných společností (Aero Vodochody).

Hodně se také mluví o nákupu tureckých vozidel kategorie MRAP Ejder Yalcinja a Yörük. Ale o této zakázce je naprosté minimum informací. Dále se spekuluje o nákupu brazilských dopravních letadel KC-390, amerických letadel F-35A Lightning II, ale i o nákupu nových kulometů a odstřelovacích pušek.

Lynx je obecně považován za levnější německou alternativu k BVP Puma, která je specializována pro potřeby německého Bundeswehru. Lynx má tedy klasickou svařovanou samonosnou panceřovou korbu. Podvozek využívá desítky let osvědčené řešení ‒ torzní tyče a výkyvná ramena s tlumiči rázů.

„Stealth“ vzhled Lynxu je vytvořen zejména s ohledem na estetiku, balistickou odolnost (čelní šikmý pancíř) a také s ohledem na snadnou a efektivní instalaci přídavných pancéřových modulů. Nedá se v žádném případě očekávat, že ostře řezané rysy Lynxu jakýmkoliv způsobem ztěžují zaměření vozidla pomocí pozemních nebo leteckých radiolokátorů, včetně radiolokačních hlavic některých přesných zbraní.

Velkou výhodou Lynxe je použití komerčně dostupného pohonného systému a velká modularita (jako u vozidel Boxer). Na základní platformu lze velmi rychle umísťovat různé užitkové moduly, které dokáže případně vyvíjet i domácí průmysl.

Zdroj: Reuters

Nahlásit chybu v článku


Související články

Lynx: Nové bojové vozilo pěchoty z Německa

Německá Rheinmetall na výstavě EUROSATORY představila nové bojové vozidlo pěchoty Lynx. Nový ...

BVP pro Austrálii: KF41 Lynx vs AS21 Redback

Australské ministerstvo obrany v rámci programu LAND 400 Phase 3 vybralo dva finalisty na nové ...

Bojové vozidlo pěchoty Lynx 41 vypadlo z amerického programu OMFV

Americká armáda (US Army), resp. Velitelství pro smluvní dodávky americké armádě ACC (Army ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Pepin Nešpor
    17:02 18.08.2020

    Blahopřeji Maďarsku opět koupili co mě se líbí jak dělostřelecký systémy2000, leo 7, tam můj favorit po pumě Lynx! V té naší kamufláži vypadá úchvatně!! Ach jo my než se ...Zobrazit celý příspěvek

  • Karlos73
    16:59 18.08.2020

    Veľmi dobrý výber. Maďari prekvapujú (pozitívne) s týmito modernizáciami... Leopard2 A7+, PzH2000, vrtuľníky H145M, Airbus H225M Caracal, NASAMS, nové ručné zbrane,... síce to bude ...Zobrazit celý příspěvek

    • flanker.jirka
      17:15 18.08.2020

      když se opravdu chce, tak to jde

      když se opravdu chce, tak to jde

    • Karlos73
      18:37 18.08.2020

      Mne sa u Lynx najviac páči ťažká modulárna veža LANCE alebo LANCE 2.0 (s 30mm alebo s 35mm kanónom) a ATGM napr. Spike LR2 . Ja som fakt zvedaví na ten náš slovenský tender na nové ...Zobrazit celý příspěvek

      • Nesher
        19:06 18.08.2020

        BVP pro OSSR bez Turra? Nevěřím!

        BVP pro OSSR bez Turra? Nevěřím!

      • Jura99
        19:27 18.08.2020

        az budete vybirat, kdovi co bude zrovna na trhu za 20let ?

        az budete vybirat, kdovi co bude zrovna na trhu za 20let ?

        • Karlos73
          20:01 18.08.2020

          Nesher, Jura99 tieto vaše podpichovačky sú občas milé :) No vzhľadom na to, že v súčastnosti sa prioritne tendrujú 3D radary, tender na kolesové 8x8 IFV bol zrušený. Prioritné je ...Zobrazit celý příspěvek

          • Nesher
            21:56 18.08.2020

            Min. z mé strany to není popichování, já jsem vážně přesvědčen, že to s tou Turrou (možná ve variantě Turra NG a snad už bez ruského děla a Konkursu) alespoň zkusíte. :-) Jinak ...Zobrazit celý příspěvek

          • Arthur
            22:37 18.08.2020

            BOV 8x8 nebol zrušený, ale pozastavený (zrušený bol BOV/VTV 4x4). Tento týždeň je delegácia MO pod vedením štátneho tajomníka na zahraničnej pracovnej ceste vo Fínsku. Stále ...Zobrazit celý příspěvek

          • Arthur
            22:43 18.08.2020

            Nesher: Pre sériovú výrobu BOV 8x8 sa plánuje veža TURRA – 30 v5, ktorá bola v rámci vývoja doplnená, oproti veži používanej na vozidlách BPsV-I a BVP-M, o nasledovné ...Zobrazit celý příspěvek

          • Karlos73
            22:50 18.08.2020

            Rozumiem Nesher. S tou Turrou Heavy to nevidím ružovo , neviem o objednávke na vývoj zo strany OSSR pre ťažkú vežu so NATO kanónom... Oveľa jednoduchšie je objednať alebo si ...Zobrazit celý příspěvek

          • Karlos73
            23:01 18.08.2020

            Arthur, áno vyvinutá Turra - 30 v5, je ale stále v balistickej odolnosti v STANAG 1 s možnosťou na STANAG 3. Nemám info, že by sa dala zvýšiť až na STANAG 5...

            Arthur, áno vyvinutá Turra - 30 v5, je ale stále v balistickej odolnosti v STANAG 1 s možnosťou na STANAG 3. Nemám info, že by sa dala zvýšiť až na STANAG 5...

          • Arthur
            23:12 18.08.2020

            Karlos73: Ale veď TURRA-30 v5 je to bezposádková veža takže lv. 3 podľa STANAG 4569 nie je problém ak BOV 8x8 ako také bude disponovať: · balistickou ochranou lv. 5 podľa STANAG ...Zobrazit celý příspěvek

          • Jura99
            06:37 19.08.2020

            Arthur: problem to je, protoze turra penetruje korbu. V miste veze pak odolnost korby odpovida odolnosti veze.

            Arthur: problem to je, protoze turra penetruje korbu. V miste veze pak odolnost korby odpovida odolnosti veze.

          • Clanek
            08:45 19.08.2020

            @Nesher U predesle vlady bych vam dal bez vahani 100% za pravdu, ale pokud neco definuje aktualni vladu na Slovensku pak je to snaha (obcas i pomerne nasilna) vymezit se proti ...Zobrazit celý příspěvek

          • pjaro77
            11:08 19.08.2020

            Arthur : "Stále jestvuje varianta BOV 8x8 s úrovňou balistickej ochrany lv. 5 podľa STANAG 4569 pre potreby ťažkej mechanizovanej brigády.." Toto je typický príklad, ako tento ...Zobrazit celý příspěvek

          • pjaro77
            11:10 19.08.2020

            Arthur: A nahradili už windows XP embedded v Turre niečim iným ? Tomu kompletne skončila podpora.

            Arthur: A nahradili už windows XP embedded v Turre niečim iným ? Tomu kompletne skončila podpora.

          • Arthur
            13:55 19.08.2020

            pjaro77: tak ako Vám na palbe odpovedali cit. "ak zase to nie je v Európe také neobvyklé. Francúzi pásové IFV nepoužívajú, Nemci taktiež je brigáde popri Pumách používajú aj Boxer. ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            14:51 19.08.2020

            Arthur Jenže ten Boxer není používán jako BVP. V naší těžké brigádě bude také sloužit Titus, ale jako podpůrné vozidlo. Jsem zvědavý jakou bude mít průchodnost terénem takové KBVP ...Zobrazit celý příspěvek

          • Arthur
            20:00 19.08.2020

            Scotty A Francuňzi nič? Spomínal som niekde AČR alebo Titus alebo slovenský TATRAPAN? A 44t tažký a veľký ako stodola Lynx KF41 akú bude mať ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            20:19 19.08.2020

            Reagoval jsem na to že Němci u svých brigád používají Boxery, což je irelevantní protože je nepoužívají jako bojová vozidla. Francouzi staví svojí armádu jako vysoce mobilní na což ...Zobrazit celý příspěvek

          • Nesher
            10:04 20.08.2020

            Karlos Ok, díky za vysvětlení. Možná je to škoda, mám li být upřímný, tak z celého SK zbrojního portfolia mi turra ještě s Boženou, přijde jako nejvíce smysluplná. Asi by to chtělo ...Zobrazit celý příspěvek

      • mikojan29
        22:08 18.08.2020

        Maďari šlapú a šlapú dobre, zrejme tu z toho majú niektorí západní susedia nejaké mindráky, podľa ich reakcií a komentov. Zatiaľ majú veľmi dobrý výber, uvidíme, čo bude ďalej ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      09:02 19.08.2020

      JJ, tak moderní těžkou mechanizovanou brigádu nebudou mít snad ani Němci :-).

      JJ, tak moderní těžkou mechanizovanou brigádu nebudou mít snad ani Němci :-).

  • Lukas123
    15:33 18.08.2020

    V pripade maďarských akvizícií je podľa môjho názoru nadherne vidieť výhodu poloautoritarskych rezimov (výhodu samozrejme pre armadu a obranyschopnosť) kde síce iste existuje ...Zobrazit celý příspěvek

    • Jura99
      16:31 18.08.2020

      popravdě nechápu co AČR na výběru tak trvá. Naši se s kandidátskými vozidly svezli už před třemi lety, od té doby je jen dlouhý byrokratický proces. Skupina průměrných expertů by ...Zobrazit celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:16 18.08.2020

        Zkuste se podívat jak dlouho testovala Austrálie kolová BVP.

        Zkuste se podívat jak dlouho testovala Austrálie kolová BVP.

      • Nesher
        17:18 18.08.2020

        Nesvezli, tenkrát tady výrobci ukazovali to co zrovna měli v garáži. To co nabízejí v tendru vojáci uvidí až v listopadu. Ne, že by se to nedalo stihnout dřív, v tom se shodneme. ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jura99
          19:31 18.08.2020

          vsak nesrovnavam s diktatorskym nakupem, pouze pisu ze parta expertu by za mesic mela viteze vybraneho. Vybirat seriove vyrabenou byť sebeslozitejsi vec dlouhe roky neni uplne ...Zobrazit celý příspěvek

          • mikojan29
            22:12 18.08.2020

            A ktoré z vyberaných IFV pre AČR je sériovo vyrábané? Niekto to tu spomenul, že sú to všetko prototypy...

            A ktoré z vyberaných IFV pre AČR je sériovo vyrábané? Niekto to tu spomenul, že sú to všetko prototypy...

          • Jura99
            11:13 19.08.2020

            mikojan29: Puma byla sériový stroj, paradoxně vypadla, CV90 a Ascod jsou alespoň vývojové verze sériových strojů a jedině Lynx je zcela nový stroj, když pomineme to, že to je ...Zobrazit celý příspěvek

          • mikojan29
            18:01 19.08.2020

            CV-90 verzia IV je prototyp, Ascod 42 je prototyp, Lynx je prototyp. Má niektorá armáda konkrétne zavedený aspoň jeden z týchto Vami vyberaných typov? Pumu sem neťahaj, tá v tendri ...Zobrazit celý příspěvek

      • Scotty
        18:29 18.08.2020

        Je to největší tendr MO v historii. Dám rozhodně přednost tomu aby bylo všechno uděláno správně a výběr nemohl některý z neúspěšných výrobců napadnout. Navíc se teď prodlužovala ...Zobrazit celý příspěvek

        • flanker.jirka
          18:44 18.08.2020

          Scotty U nás se čeká až bouchne do stolu Trump :-) ...sorry za to, ale berte to jako nadsázku. U BVP tomu tak být nemusí, pokud se už nestalo díky návštěvě Pompea a jeho zájmech ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            20:02 18.08.2020

            Tak nový stíhač se také vybíral z více nabídek. A jestli v tom tehdy byla korupce? Nejspíš ano, ale nikdy to nebylo stylem že co premiér zvolí to se automaticky kupuje. Bez otázek. ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:59 18.08.2020

            Scotty Nevybíral, případ korupce sice nedospěl až k soudu, ale bylo vymalováno dříve než se něco stačilo vybrat, v británii byly politické tlaky na to, aby se to k soudu nedostalo, ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            21:51 18.08.2020

            Tenkrát se sešli různé nabídky a Gripen nebyl jediná zvažovaná možnost. Ovšem pokud je pointa taková že je Orbánovo okolí je stejně zkorumpované jako to Zemanovo, tak kdo jsem já ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            22:30 18.08.2020

            Scotty Politici mají výsostné právo se rozhodnou podle svého vlastního svědomí, někdy bohužel, jindy bohudík. To není jen o ČSSD, lidovci, ODS, ODA a TOP09 se na armádě také hodně ...Zobrazit celý příspěvek

        • flanker.jirka
          18:48 18.08.2020

          Pokud je to v případě Orbána tak, že "bouchnul" do stolu a mají na cestě Leopardy, PZH 2000, NASAMS, Lynx a k tomu 20 vrtulníků H 145 M a 16 H 225, se systémem H Force. Tak mu ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            07:33 19.08.2020

            Otázka zní, jak je na tom zbytek Maďarské armády? Ono když se to veme kolem a kolem, tak poslední dobou se mluví hlavně o nákupu pro těžkou mechanizovanou brigádu, ale tak nějak ...Zobrazit celý příspěvek

          • PavolR
            08:52 19.08.2020

            Klimesov: Stredná brigáda sa bude riešiť asi až po roku 2026, zatiaľ sa presunie všetko použiteľné (BTR a tak..) z Taty do Debrecína. flanker.jirka: K tej opozícii - pri nákupe ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:38 19.08.2020

            PavolR
            Je jasné že se opozici nebude líbit, když se s nimi o nic nerozdělí :-)

            PavolR
            Je jasné že se opozici nebude líbit, když se s nimi o nic nerozdělí :-)

          • Klimesov
            10:07 19.08.2020

            PavolR: No mně by spíše zajímalo jak jsou na tom i jiné jednotky Maďarské armády s modernizací. Mají Maďaři nějaký ekvivalent 4. brigády z AČR? Mají nějaký ekvivalent 43. z ...Zobrazit celý příspěvek

          • PavolR
            10:16 19.08.2020

            Klimesov: https://upload.wikimedia.org/w... Postupne dochádza k obmene osobnej výstroje a výzbroje vojakov a ešte špeciálovia dostali ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            10:32 19.08.2020

            PavolR: Paráda dík za odkaz. Docela zajímavou organizační strukturu mají. Ale podle toho co vidím na odkaze, a z vaší informace výš, tak usuzuji, že z 5. pěší brigáda se bude ...Zobrazit celý příspěvek

          • PavolR
            10:50 19.08.2020

            Klimesov: Naopak, 25. brigáda v Tate sa transformuje na ťažkú aj s brigádnym delostrelectvom tvoreným PzH2000 a 5. brigáda v Debrecíne bude strednou zrejme tiež s nejakým ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            10:59 19.08.2020

            PavolR: Jop dík za úpravu. To ale mají ještě před sebou kluci ušatí Maďarští docela dlouhou štreku s tou modernizací. Vypadá to, že budou dělat docela velkou rošádu co se týče ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            10:59 19.08.2020

            pardon s tou jejich 5. brigádou. Zase se mi to popletlo :-)

            pardon s tou jejich 5. brigádou. Zase se mi to popletlo :-)

        • Jura99
          06:41 19.08.2020

          bohuzel delka procesu obvykle neni primo umerna kvalite procesu a zmenseni chybovosti.

          bohuzel delka procesu obvykle neni primo umerna kvalite procesu a zmenseni chybovosti.

      • flanker.jirka
        18:50 18.08.2020

        Jura99
        Jsem zvědav na konkrétní konfiguraci zbraní a výbavy, zda-li dojde například i na systém aktivní ochrany proti RPG a PTŘS

        Jura99
        Jsem zvědav na konkrétní konfiguraci zbraní a výbavy, zda-li dojde například i na systém aktivní ochrany proti RPG a PTŘS

        • PavolR
          19:08 18.08.2020

          Počas podpisu zmluvy bola vyložená táto maketa s Wotan 35 : https://m.blog.hu/le/legiero/i...

          Počas podpisu zmluvy bola vyložená táto maketa s Wotan 35 : https://m.blog.hu/le/legiero/i...

          • flanker.jirka
            19:43 18.08.2020

            zajímavé řešení s nezávisle použitelnou stanicí s kulometem.

            zajímavé řešení s nezávisle použitelnou stanicí s kulometem.

          • Scotty
            20:37 18.08.2020

            To už bylo prezentované i v českých barvách. https://www.czdefence.cz/image... Bude zajímavé jak budou reálně vypadat ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            21:01 18.08.2020

            Scotty
            To mně právě zaráží, že na to co všechno mají mít a umět, budou testy tak krátké, to bude jako zajíc v pytli.

            Scotty
            To mně právě zaráží, že na to co všechno mají mít a umět, budou testy tak krátké, to bude jako zajíc v pytli.

          • Scotty
            21:10 18.08.2020

            Tak na prověření splnění deklarovaných parametrů to bude určitě stačit. Patrně pod nimi nenechají vybuchnou bombu jako v Austrálii, ale to by jsme chtěli asi moc. Na prověření ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            21:38 18.08.2020

            Ta věžička s kulometem má jeden problém. Zvětšuje už tak obrovskou siluetu vozidla, takový průjezd lesem bez jejího poškození bude výzva.

            Ta věžička s kulometem má jeden problém. Zvětšuje už tak obrovskou siluetu vozidla, takový průjezd lesem bez jejího poškození bude výzva.

          • PavolR
            22:02 18.08.2020

            Scotty
            Včera sa pred vozidlom v českých farbách fotila maďarská delegácia: https://pestisracok.hu/wp-cont...

            Scotty
            Včera sa pred vozidlom v českých farbách fotila maďarská delegácia: https://pestisracok.hu/wp-cont...

          • Scotty
            22:26 18.08.2020

            To je bezosádková věž, ne?

            To je bezosádková věž, ne?

        • flanker.jirka
          22:45 18.08.2020

          Scotty Za takovou dobu si v tom maximálně párkrát svezou zadky a nic neprověří. Pokud to opravdu pojede listopad- prosinec, maximálně leden. Tak nestihnou ani najet pořádný objem ...Zobrazit celý příspěvek

          • Klimesov
            07:45 19.08.2020

            Ono je možné, že tyto testy se budou provádět až u vybraného produktu a budou se řešit za pochodu. Přece jen první kusy nových BVP by měli do AČR zavítat až někdo kolem roku 2022 ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            07:52 19.08.2020

            Za měsíc intenzivních zkušek se dá otestovat ledascos, ale hlavně kupujeme od renomovaných zbrojovek. Opravdu se neobávám že nejsou schopní postavit vozidlo které funguje jako ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            09:44 19.08.2020

            Scotty Vážně se chcete spoléhat na renomovanost výrobce? Jsou to jen a pouze obchodníci a pokud jim jednou něco podepíšete, tak už se těžko budou napravovat problémy, které se dají ...Zobrazit celý příspěvek

    • liberal shark
      09:04 19.08.2020

      Proč ten autoritářský režim ? Prostě mají efektivně nastavené akviziční procesy. Na rozdíl od nás :-((-:

      Proč ten autoritářský režim ? Prostě mají efektivně nastavené akviziční procesy. Na rozdíl od nás :-((-:

      • Scotty
        09:44 19.08.2020

        To má být vtip?

        To má být vtip?

    • pjaro77
      10:50 19.08.2020

      Obrovská korupcia je aj v našej akože demokracii, takto v skutočnosti oligarchii. Orbánovi aspoň záleží na kvalite armády, slovenským oligarchom a riaditeľom MO šlo len o ...Zobrazit celý příspěvek

      • Scotty
        16:35 19.08.2020

        Škarohlíd by řekl že maďarskému oligarchovy spíš záleží na nadstandardních vztazích s Německem.

        Škarohlíd by řekl že maďarskému oligarchovy spíš záleží na nadstandardních vztazích s Německem.

  • Lukash
    15:22 18.08.2020

    Ked tak sledujem zbrojenie nasich susedov tak uvidim ci zostanem v buducnosti na juhu SVK a budem sa ucit madarsky alebo pojdem na sever a budem sa ucit polsky cesi nas tentokrat ...Zobrazit celý příspěvek

    • Nesher
      16:04 18.08.2020

      Vždycky se dá utéct na západ, u nás po Vás ani nikdo nebude chtít naučit se česky :-)

      Vždycky se dá utéct na západ, u nás po Vás ani nikdo nebude chtít naučit se česky :-)

    • Jura99
      16:24 18.08.2020

      maďarština se podle mě nedá naučit :).

      maďarština se podle mě nedá naučit :).

    • Clanek
      16:34 18.08.2020

      A to je prave ten spatny pohled. Ja vidim madarske zbrojeni a predevsim budovani vyrobnich kapacit jako prilezitost na prohloubeni spoluprace se spojencem. Cim vic budeme uvazovat ...Zobrazit celý příspěvek

      • Nesher
        16:57 18.08.2020

        No vzhledem k tomu kdo a jak v Maďarsku vládne, kdo vede řeči o revizi Trianonu (uchování Trianonu je podmínka pro existenci Slovenska a obecně stability na východ od Moravy), je ...Zobrazit celý příspěvek

        • PavolR
          17:18 18.08.2020

          To je hlavne pre domáce publikum. Lenže Orbán sníva o stredoeurópskej alternatíve k EU s centrom v Budapešti a tam by spochybňovanie hraníc nerobilo dobrotu. V čom bude treba byť ...Zobrazit celý příspěvek

          • Nesher
            17:33 18.08.2020

            Už vidím tu obnovu Uherska jako mini EU.

            Už vidím tu obnovu Uherska jako mini EU.

          • PavolR
            17:46 18.08.2020

            Nesher: To je absolútne mimo realitu a možnosti spoločensky zúfalo rozdeleného Maďarska, ale kým o tom snívajú aspoň horšie nerobia ... ;-)

            Nesher: To je absolútne mimo realitu a možnosti spoločensky zúfalo rozdeleného Maďarska, ale kým o tom snívajú aspoň horšie nerobia ... ;-)

          • Nesher
            19:39 18.08.2020

            Pavol Však tak jsem to i myslel, nějaké "dobrovolná" obnova Uherska je vyloučená. Tedy pokud by to Orbán, případně někdo jiný, myslel s tím Uherskem vážně, musel by (v politicky ...Zobrazit celý příspěvek

          • PavolR
            19:53 18.08.2020

            Nesher: On nerozmýšľa v rámcoch Uhorska, ale skôr to má bližšie neskorokossuthovskej vízii "Dunajskej konfederácie" podunajských a balkánskych krajín: ...Zobrazit celý příspěvek

          • Nesher
            21:38 18.08.2020

            Pavol Klidně i federaci, to je vedlejší. Smyslem toho co se snažím říct je to, že pokud to s tím myslí vážně (čímž si nejsem zdaleka jistý), tak to dokáží realizovat jen za pomoci ...Zobrazit celý příspěvek

          • pjaro77
            10:38 19.08.2020

            Teraz ešte nespravia maďari nič, zatiaľ len má ich verchuška vízie. Ak by som bol pesimista, videl by som to o 30 rokov tak, že Maďarsko sa môže pokúsiť zabrať územia v ...Zobrazit celý příspěvek

          • PavolR
            11:08 19.08.2020

            Čo by z pohraničných území mali? Konflikt o ne by Maďarsko (bez ohľadu na výsledok) iba oslabil a vyrobil mu zarytých nepriateľov do budúcna. Orbánovi ide o regionálnu hegemóniu, o ...Zobrazit celý příspěvek

          • CerVus
            11:10 19.08.2020

            Východoevropská země sní o středoevropské alternativě a počítá v ní s dalšími východoevropskými zeměmi, které se až na výjimky vůbec na ničem neshodnou :D

            Východoevropská země sní o středoevropské alternativě a počítá v ní s dalšími východoevropskými zeměmi, které se až na výjimky vůbec na ničem neshodnou :D

  • Pavka
    14:41 18.08.2020

    Netuší někdo z informovaných v jakém stavu je aktuálně náš tendr? Mám na mysli jestli už byl "vypsán" a běží soutěžní lhůta, či už se hodnotí nabídky, nebo jestli stále probíhá ...Zobrazit celý příspěvek

    • Scotty
      14:58 18.08.2020

      Vypsán byl už dávno. V nejbližší době mají výrobci podat finální nabídku a v listopadu přivezou své BVP na zkoušky.

      Vypsán byl už dávno. V nejbližší době mají výrobci podat finální nabídku a v listopadu přivezou své BVP na zkoušky.

    • Nesher
      14:59 18.08.2020

      Tendr běží, v této době, pokud už se tak nestalo, by měla odejít žádost o finální nabídky. Na listopad jsou naplánované fyzické testy vozidel. Vítěz nejdříve v lednu.

      Tendr běží, v této době, pokud už se tak nestalo, by měla odejít žádost o finální nabídky. Na listopad jsou naplánované fyzické testy vozidel. Vítěz nejdříve v lednu.

      • Pavka
        15:10 18.08.2020

        Díky moc oběma za info.

        Díky moc oběma za info.

      • flanker.jirka
        17:14 18.08.2020

        To jako vážně, že testy budou trvat pouze měsíc?

        To jako vážně, že testy budou trvat pouze měsíc?

        • Imax-CZ
          17:22 18.08.2020

          Tak ono v tom testování by mělo jít jen o ověření cca 20-30 základních parametrů, aby se zkrátili vojskové zkoušky a armáda snížila šanci na situaci, kdy vítězný zájemce neprojde ...Zobrazit celý příspěvek

          • flanker.jirka
            22:49 18.08.2020

            Imax-CZ Tak že z toho bude zajíc v pytli? To se nikdo nepoučí z Pandurů nebo jiných vozidel, kde se prakticky v prvním roce převzetí do užívání přišlo na spousty nedostatků? Nebo ...Zobrazit celý příspěvek

  • Jura99
    13:43 18.08.2020

    Maďarská těžká brigáda bude skoro kompletní, od jednoho výrobce a složená z generačně soudobých vozidel. To zní jako ideál. Pro českou stranu, pokud vezme Lynx, bude složitější ...Zobrazit celý příspěvek

    • Klimesov
      14:00 18.08.2020

      Jo jo Maďaři na to jdou docela pragmaticky, ale je fakt že si tím Němce defakto kupují, ale když se spojí příjemné s užitečným tak proč ne že :-) Co se týče té fabriky to ukáže až ...Zobrazit celý příspěvek

  • Clanek
    13:30 18.08.2020

    Asi idealni cas zacit resit na jake pasy presedla OSSR. Madarska zakazka se bude plnit nekolik let, to da dost casu k transparetnimu jednani. Madari budou mit zajem aby podnik ...Zobrazit celý příspěvek

    • PavolR
      13:39 18.08.2020

      Mimo to sa zdá, že Slovensko zapojí do projektu spoločnej stredoeurópskej NATO divízie, len je tu ešte otázka, ako rýchlo budeme chcieť postaviť svoju ťažkú brigádu, keď už s tým ...Zobrazit celý příspěvek

    • Scotty
      13:41 18.08.2020

      Dost pochybuji že vám můžou Maďaři prodat nějaké ruční zbraně.

      Dost pochybuji že vám můžou Maďaři prodat nějaké ruční zbraně.

      • Clanek
        14:27 18.08.2020

        Tak vyrobu licecnich BRENu a dalsich maji zajistenou. Ted jen otazka jak je licence postavena, jestli je vyvoz a prodej treti strane nejak osetren nebo ne. Byl by to docela gol, ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jura99
          14:57 18.08.2020

          gól by byl, kdyby OSSR konečně koupily nové pušky, ať už odkohokoliv. Ty staré, se kterými sloužili i pradědové dnešních branců, už neodpovídají době.

          gól by byl, kdyby OSSR konečně koupily nové pušky, ať už odkohokoliv. Ty staré, se kterými sloužili i pradědové dnešních branců, už neodpovídají době.

          • Clanek
            16:16 18.08.2020

            Samozrejme souhlas.

            Samozrejme souhlas.

          • mikojan29
            22:22 18.08.2020

            Gól bude, keď tie ručné zbrane nebudú z ČR.

            Gól bude, keď tie ručné zbrane nebudú z ČR.

          • Nesher
            23:21 18.08.2020

            mikojan
            To nebude gól, to všichni bereme jako fakt. A nemyslím, že by to CZUB nějak trápilo :-)

            mikojan
            To nebude gól, to všichni bereme jako fakt. A nemyslím, že by to CZUB nějak trápilo :-)

          • mikojan29
            18:21 19.08.2020

            Nesher
            Keď ide o peniaze, každého to v konečnom dôsledku štve.

            Nesher
            Keď ide o peniaze, každého to v konečnom dôsledku štve.

          • Nesher
            23:32 19.08.2020

            Mikojan Tak jistě, ale CZUB opravdu nijak zvlášť objednávku na pár tisíc pušek od OSSR nepotřebuje a myslím, že s ní ani nepočítá. A když s něčím nepočítáš, tak tě ani moc nemrzí, ...Zobrazit celý příspěvek

        • Scotty
          15:01 18.08.2020

          Dost pochybuji že je můžou prodávat dál, leda jako subdodávku pro CZUB.

          Dost pochybuji že je můžou prodávat dál, leda jako subdodávku pro CZUB.

          • Nesher
            16:21 18.08.2020

            Nemůžou, licence je jen pro HU trh a pouze státní uživatele. Vše ostatní je vázáno na souhlas CZ. V UB nejsou úplně hloupí, aby nevěděli jak by to mohlo dopadnout kdyby jim dali ...Zobrazit celý příspěvek

      • mikojan29
        22:21 18.08.2020

        Ručné zbrane sa dajú kúpiť aj inde ako v ČR. Maďari určite nemajú licenciu pre tretiu stranu a pochybujem, že by sme kupovali zbrane od nich, keď materská fy je v ČR.

        Ručné zbrane sa dajú kúpiť aj inde ako v ČR. Maďari určite nemajú licenciu pre tretiu stranu a pochybujem, že by sme kupovali zbrane od nich, keď materská fy je v ČR.

    • Jura99
      13:48 18.08.2020

      Maďaři už houfnice mají zajištěné a nákup "expedičních" kolových asi nebude prioritou (Z2 zrovna není svými rozměry expediční). Popravdě SR jako dodavatele ani jako zákazníka ...Zobrazit celý příspěvek

      • PavolR
        14:04 18.08.2020

        F-35 je nepravdepodobné z dvoch dôvodov: 1.- S Lockeheedom majú mať rozrokovaný kontrakt za cca 1 mld USD, za čo sa ani len minimálne zmysluplný počet F-35 kúpiť nedá. 2.- ...Zobrazit celý příspěvek

      • Clanek
        14:23 18.08.2020

        Zakazniky potrebuje kazdy, kdyz se ohrne nos nad rekneme stovkou BVP pro OSSR, tak komu jinemu by to mohli chtit prodat? Kazdy jiny nakupujici vic kusu si bude chtit vyjednat ...Zobrazit celý příspěvek

        • Jura99
          15:04 18.08.2020

          nikde ale nezaznělo, že by se z HU stal producent BVP pro třetí strany (že by šlo o nákup licence), nejspíš ani nebudou mít 5-10let volnou kapacitu. Pokud si z něčeho mají vzít ...Zobrazit celý příspěvek

          • PavolR
            17:06 18.08.2020

            Maďari nekupujú licenciu, urobili s Rheinmetalom joint venture, do ktorej nemecká strana vloží know-how a maďarská zabezpečí výrobné kapacity. Neexistujú tretie strany, iba oni a ...Zobrazit celý příspěvek

          • Nesher
            17:32 18.08.2020

            Pavol
            To není jisté, my totiž nevíme co přesně je obsahem dohody. Klidně to může být joint venture za účelem výroby vozidel pouze pro Maďarsko.
            Musíme ještě chvíli počkat.

            Pavol
            To není jisté, my totiž nevíme co přesně je obsahem dohody. Klidně to může být joint venture za účelem výroby vozidel pouze pro Maďarsko.
            Musíme ještě chvíli počkat.

          • PavolR
            18:01 18.08.2020

            Nesher: V článku, ktorý som vyššie nazdielal, figuruje výroba aj na export medzi tými málo informáciami, ktoré sú už známe a isté.

            Nesher: V článku, ktorý som vyššie nazdielal, figuruje výroba aj na export medzi tými málo informáciami, ktoré sú už známe a isté.

          • Nesher
            18:18 18.08.2020

            Pavol To tvrdili i o výrobě zbraní na základě licence od CZUB, pak se ukázalo, že to tak není. Jinak, to že se budeme podílet na exportu pro další možné zájemce nabízejí všichni ...Zobrazit celý příspěvek

          • Scotty
            18:40 18.08.2020

            PavolR Jenže pokud se nic nezměnilo tak MO nechce vozidla importovat, ale montovat ve VOP. Takže z Maďarska můžou přijít maximálně nějaké díly, ale určitě od nich nebudeme brát ...Zobrazit celý příspěvek

      • CerVus
        20:07 18.08.2020

        Nevěřím tomu, že by koupili F-35. To spíše sáhnou po větším počtu F-16, které je na následných nákladech nesežerou za živa.

        Nevěřím tomu, že by koupili F-35. To spíše sáhnou po větším počtu F-16, které je na následných nákladech nesežerou za živa.

  • Kichot
    13:14 18.08.2020

    Neví někdo jestli se na Lynx dá instalovat 30mm kanón kompatibilní s Pandury? Myslím tím , že standardně mají na Lynxu munici s nábojovým pásem systém Mauser, který nejde použít na ...Zobrazit celý příspěvek

  • semtam
    12:54 18.08.2020

    Teda, klobouk dolů, nečekal jsem, že akvizice BVP pro Maďarsko se podepíše v tomto roce. Zároveň se už po několikáté potvrzuje, že odhady různých novinářů jsou pouze odhady na ...Zobrazit celý příspěvek

    • PavolR
      13:05 18.08.2020

      Portfolio.hu už v septembri minulého roka písalo, že Puma nemá veľké šance preferovali skôr Lynx - čiže odhady novinárov môžu byť správne, pokiaľ sú správne zdroje. Bolo zrejmé, že ...Zobrazit celý příspěvek

      • semtam
        13:09 18.08.2020

        PavolR

        To je fakt, my budeme chytří a žádné peníze do armády nedáme a ti nejchytřejší armádu úplně zruší.

        PavolR

        To je fakt, my budeme chytří a žádné peníze do armády nedáme a ti nejchytřejší armádu úplně zruší.

        • PavolR
          17:09 18.08.2020

          Nie je o jednej pololudní na chľast ešte trocha priskoro? :-)

          Nie je o jednej pololudní na chľast ešte trocha priskoro? :-)

          • semtam
            17:11 18.08.2020

            Máš recht, měl by si to omezit.

            Máš recht, měl by si to omezit.

  • PavolR
    12:53 18.08.2020

    Výroba nákladných vozidiel bola v podniku Rába ukončená začiatkom tohto roka, keďže už aj maďarská armáda od nich prestala objednávať a bolo to stratové. Prvé turecké vozidlá by ...Zobrazit celý příspěvek

    • semtam
      13:04 18.08.2020

      Dnes je v Budapešti 23 °C oblačno.

      Dnes je v Budapešti 23 °C oblačno.

  • CerVus
    12:46 18.08.2020

    Modernizace naší armady vypadá vedle Maďarska měsíc od měsíce směšněji.

    Modernizace naší armady vypadá vedle Maďarska měsíc od měsíce směšněji.

    • Matesaax
      13:10 18.08.2020

      Přesně tak.Vrtulníky nakupují ve smysluplném počtu a i když nemají čtyři bitevní vrtulníky,tak myslím,že jejich varianta je smysluplnější,než ta naše.U nás raději budeme roky ...Zobrazit celý příspěvek

      • Scotty
        13:46 18.08.2020

        /Madaři nám mezitím seberou možnost u nás vyrábět moderní BVP/
        Tak na požadavku přenést výrobu do VOP CZ se v našem tendru nic nemění.

        /Madaři nám mezitím seberou možnost u nás vyrábět moderní BVP/
        Tak na požadavku přenést výrobu do VOP CZ se v našem tendru nic nemění.

      • Nesher
        16:09 18.08.2020

        Ty vrtulníky jsou už celkem dost ohraná vesta. Oni to nechali dojít tak daleko, že jim nic jiného než kompletně přezbrojit nezbývalo. Jinak co koupili? Ekvivalent našich Mi 171šm a ...Zobrazit celý příspěvek

        • pjaro77
          10:12 19.08.2020

          Oni možno vôbec nekúpia bojové vrtuľníky, je možnosť, že ich nahradia bojovými dronmi.

          Oni možno vôbec nekúpia bojové vrtuľníky, je možnosť, že ich nahradia bojovými dronmi.

          • CerVus
            10:38 19.08.2020

            Dobrá připomínka. Turci krásně v Sýrii a Lybii ukazují jak efektivní jsou proti těžké technice. A to mají i nějakých 60 bitevních vrtulníků.

            Dobrá připomínka. Turci krásně v Sýrii a Lybii ukazují jak efektivní jsou proti těžké technice. A to mají i nějakých 60 bitevních vrtulníků.

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 2