Letectvo Armády České republiky čekají velké změny
- 5. 12. 2015
- 131 komentářů
- Tomáš Maruščák
Modernizace taktického letectva, nákup vrtulníků ale i obměna strojů dopravního letectva – taková je koncepce Vzdušných sil Armády České republiky v podání velitele brigádního generála Libora Štefánika a plukovníka Jiřího Vávry, ředitele odboru rozvoje vzdušných sil, kterou prezentovali na semináři pořádaném výborem pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Za účasti náměstka ministra obrany Jakuba Landovského a pod záštitou předsedy sněmovního výboru pro obranu Davida Kádnera a poslance Jiřího Skalického se v pátek 4. prosince 2015 od 10.00 hodin konal v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR".
Velitel Vzdušných sil AČR generál Štefánik prezentoval dva klíčové úkoly, které je nutné do roku 2025 realizovat. Prvním z úkolů je zkrácení výcviku nových mladých pilotů, který ovlivňuje rozvoj Vzdušných sil.
„V současné době mladá generace pilotů začíná svou kariéru studiem na Univerzitě obrany, kde dojde k rozřazení studentů na jednotlivé typy letecké techniky, následuje základní letecký výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, pokračujícího výcviku se piloti dočkají následně na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let," konstatoval generál Štefánik.
Mezinárodní výcvikové centrum pro taktické piloty v Pardubicích
Tento relativně dlouhý výcvik pilotního personálu s sebou nese výrazné finanční náklady. Kromě změny systému vzdělávání je další možností tento problém vyřešit mezinárodním výcvikovým centrem. „Ministerstvo obrany intenzivně jedná se zahraničními partnery o možnosti jejich přispění ke vzniku mezinárodního výcvikového centra pro střední Evropu, kde by se mladí piloti připravovali pro výcvik na letoun poslední generace," uvedl Štefánik.
Počítá se s partnerskými státy jakožto zakládajícími členy. Česká republika by do společného centra přispěla cestou státního podniku LOM Praha Centrem leteckého výcviku a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Nejednalo by se přitom jen o základní či pokračující letecký výcvik, který by se v budoucnu prováděl na letounech L-39 NG, ale také o výcvik na nejmodernějších nadzvukových strojích.
Do konce roku 2018 je tak možné očekávat podpisy prvních tzv. mezinárodních dohod o porozumění (Memorandum of Understanding), ve stejném roce by následovala možnost realizace výcviku na podzvukových letounech, od roku 2020 je záměrem již výcvik na nadzvukových strojích a to na letounech JAS-39 Gripen.
Právě společnost SAAB analyzuje možnosti, jak se na vytvoření centra podílet. Piloti českých strojů by se tak mohli dostat na nejmodernější letoun české armády o více jak pět let dříve, tedy již ve 27 letech. Došlo by tak ke zkvalitnění pilotního výcviku a k vysokému snížení jeho nákladů.
Nutné je se zaměřit na působení „Air-to-Groung"
„Letouny L-159 ALCA mají své jednoznačné místo ve Vzdušných silách AČR. Díky jejich schopnostem působit proti pozemním cílům spolupracují například i s americkou školou školou AGOS – Air Ground Operational School ve výcviku předsunutých leteckých návodčích," začal druhou část své přednášky generál Štefánik.
Právě výcvik předsunutých leteckých návodčích je specialitou českých vzdušných sil. „Byli jsme prvním státem, který byl požádán, aby do školy AGOS poslal svého instruktora," připomněl Štefánik. Pro tyto letouny je však nezbytné pořídit víceúčelové kontejnery či přesnou munici proti pozemním cílům.
Oproti tomu nadzvukové gripeny plnily pouze mise vzduch – vzduch, tedy nebyly vybaveny schopností působit proti pozemním cílům. „Je nezbytné letouny gripen touto schopností dovybavit. Možnosti použití letounu se tak rozšíří o více než 50 % za relativně malé náklady s porovnáním k ceně celého kontraktu," upozornil Štefánik.
Letouny gripen by měly dle nového kontraktu být vybaveny také systémem pro noční vidění, komunikačním systémem Link-16 či zaměřovacích a průzkumným kontejnerem LDP. Zmíněné modernizace budou realizovány do konce roku 2018.
„Dovybavit nadzvukové letouny schopností Air-to-Ground vidím jako prioritu v rozvoji taktického letectva pro možnost jejich plnohodnotného nasazení například i v mezinárodních operacích," uzavřel svou přednášku Štefánik.
Změny čekají i vrtulníkové a dopravní letectvo
V přednášce koncepce vzdušných sil pokračoval plukovník Jiří Vávra, ředitel Odboru rozvoje vzdušných sil Sekce rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany. Plánovanou obměnou dopravních letounů Jak-40 dojde nejen k zachování, ale k posílení transportních schopností ve prospěch pozemních sil.
„Do roku 2025 se také počítá s pořízením dvou kusů středních transportních letounů, čímž zásadním způsobem dojde k nárůstu schopností dopravního letectva, bude možnost přepravy kolové techniky a rozměrných nákladů," konstatoval Vávra. S přepravou nadrozměrných nákladů by nám nadále pomáhali koaliční partneři.
„V případě navrhovaného navýšení rozpočtu na obranu je investice do transportního letectva jednou z resortních priorit," poznamenal náměstek ministra Jakub Landovský a dodal: „Vzhledem k nutnosti stabilizovat regiony Afriky a Blízkého Východu, které jsou mimo jiné zdrojem migrace, bude role transportního letectva v budoucnu velmi důležitǎ."
„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací," uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky.
„Program nákupu nových víceúčelových vrtulníků počítá samozřejmě s nutnou infrastrukturou, platformou stroje, s nutností vyškolení personálu i s životností těchto strojů," doplnil Vávra.
Všichni zástupci Armády České republiky se tak shodli, že realizace koncepce je nutným krokem ke klíčovým schopnostem pro zabezpečení stanovených úkolů ozbrojených sil a k plnění našich závazků vůči koaličním partnerům.
Související články
České bitevníky L-159 ALCA konečně v Iráku
Ve čtvrtek ráno přistála na irácké základně Balád první dvě bitevní letadla L-159 ALCA iráckých ...
- 05.11.2015
- 53 komentářů
- Jan Grohmann
71. mechanizovaný prapor cvičí na Libavé
Uplynulé dny znamenaly pro všechny příslušníky 71. mechanizovaného praporu další intenzívní pobyt ve ...
- 11.11.2015
- 0 komentářů
- 71. mpr Hranice
ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR
Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších ...
- 24.11.2015
- 67 komentářů
- Jan Grohmann
Elitní vojáci z Tábora se připravují na moderní válku projektem TRIDENT
Boletice/Tábor - Zpravodajská skupina VÚ 1825 z Tábora pod velením nadporučíka Romana R. zahájila v ...
- 01.12.2015
- 12 komentářů
- Zdeněk Koza
"Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém" pochopitelně, že není.. jen to leze do peněz, které AČR nemá "protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks," Zde ...Zobrazit celý příspěvek
"Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém"
pochopitelně, že není.. jen to leze do peněz, které AČR nemá
"protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks,"
Zde budu lehce pohrdavý.. jistě se o tom uvažovalo do té doby, než někdo přišel na to, že termín dodávek prvních nových vrtulníků se nekryje s uzemněním posledního letuschopného Sokola.
Nákup určitě nějak dopadne. Vždycky to nějak dopadlo.. akorát už nevím jestli AČR není spíš PČR s minometem.Skrýt celý příspěvek...nákup techniky nějak dopadne. Me by zajímalo jak chtějí dosáhnout toho zkrácení leteckého výcviku pro piloty. Což je o dost zajímavější a důležitější téma...
...nákup techniky nějak dopadne. Me by zajímalo jak chtějí dosáhnout toho zkrácení leteckého výcviku pro piloty. Což je o dost zajímavější a důležitější téma...
Skelet Slovo téměř jsem použil schválně, protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks, kde tech šest melo byt jako náhradou za W3A. Nakonec se šlo cestou GO u W3A...takže současné ...Zobrazit celý příspěvek
Skelet
Slovo téměř jsem použil schválně, protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks, kde tech šest melo byt jako náhradou za W3A. Nakonec se šlo cestou GO u W3A...takže současné pořizování LUH se W3A téměř netýká.
Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém...tedy za jistého předpokladu...jedním z nich je účel užívaní takovych strojů a z toho vyplyvajici konfigurace. Myslím, ze když se rozhlednete po světe, zjistíte, ze je to občas běžné i jinde. Jen u nás jsme si zvykli plnit všechny úkoly jedním vrtulníkem a podobné...Skrýt celý příspěvek169M? Neblázni, tu kupují amíci. Pro nás to je moc drahá hračka. Na nás bude cílená ta 139M. Nebude sice v boji tak dobra jako 109LUH nebo 169M, ale papírově bude sedět do ...Zobrazit celý příspěvek
169M? Neblázni, tu kupují amíci. Pro nás to je moc drahá hračka. Na nás bude cílená ta 139M. Nebude sice v boji tak dobra jako 109LUH nebo 169M, ale papírově bude sedět do výběrového řízení alá Hyundaie ix35 u PČR v roli tereních aut.Skrýt celý příspěvek
Ten provoz je takový jaký je.. v době kdy jsme měli halfo vrtulníků mohlo být provozování LZS Plzeň-Líně fajn, ale v době, kdy jsou letuschopné tři vrtulníky, a z toho dva jsou ...Zobrazit celý příspěvek
Ten provoz je takový jaký je.. v době kdy jsme měli halfo vrtulníků mohlo být provozování LZS Plzeň-Líně fajn, ale v době, kdy jsou letuschopné tři vrtulníky, a z toho dva jsou blokování touto službou, tak je to luxus, který si armáda nemůže dovolit.
To slůvko "téměř" je dosti podstatné. Znamená to, že budeme mít ve výzbroji dva vrtulníky podobné váhové kategorie. Případně se celý tento program mohl dělat komplexně, tedy vypsat soutěž na dodávku 10+12 vrtulníků. Čímž by se podařilo cenu srazit ještě více..
No nic, už je to fuk.. jsem zvědav jestli vítěz bude H145m nebo AW169mSkrýt celý příspěvekSkelet...clanek jsem necetl. Ted si k vasemu zaveru oďovezte na dve otazky...jak jinak chcete pouzivat Sokola a proc je ten provoz takovy?
Skelet...clanek jsem necetl. Ted si k vasemu zaveru oďovezte na dve otazky...jak jinak chcete pouzivat Sokola a proc je ten provoz takovy?
TF_HU: omlouvám se za pozdní reakci. Čekal jsem s ní až budu mít čas si prolouskat článek o českých Sokolech v L+K. Tento článek pouze utvrdil mé domněnky, tedy "tragikomedie" při ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: omlouvám se za pozdní reakci. Čekal jsem s ní až budu mít čas si prolouskat článek o českých Sokolech v L+K.
Tento článek pouze utvrdil mé domněnky, tedy "tragikomedie" při rozhodování o dalším osudu W-3 u nás. A také mou domněnku týkající se působení u LZS Líně.
Ze tří letuschopných Sokolů byl jeden v údržbě, jeden musel být v Líních pro záchranku a třetí se nemohl z Kbel moc vzdalovat, protože ministerstvo obrany garantuje ministerstvu zdravotnictví zálohování onoho vrtulníku v Líních. Tedy v onom období měla AČR tři vrtulníky, které nemohla používat, a museli je zastoupit provozně nákladné Mi-17/Mi-171.
Takže vyplatí se AČR, že provozuje LZS v Plzni?Skrýt celý příspěvekDrahé - levné - naviják jako optimista doufám, že je to sofistikovanější Amíci teď dokupují UH-72A Lakota (prakticky EC 145) za 5,5 mln USD kus (5,5 *25 = 138 mln ...Zobrazit celý příspěvek
Drahé - levné - naviják
jako optimista doufám, že je to sofistikovanější
Amíci teď dokupují UH-72A Lakota (prakticky EC 145) za 5,5 mln USD kus (5,5 *25 = 138 mln CZK)
Generálka sokola stojí kilo a jsme ochotni zaplatit.
Je UH drahá nebo levná?
Já jsem ochoten dát i 250 m za stroj, když za to něco dostanu.
Průměrná cena UH 72 v celém programu US Army je necelých 7 mln USD
BTW : ten kontrakt na dalších 12UH 72 za 65,8 mln USD je z letošního listopadu.
Takže pokud by to MO s nějakým využíváním US jako spojence myslelo vážně, tak už jsme dávno připojení k tomuto programu namísto žebrání u US námořnictva a dělání překvapeného z ceny.
US army mohla v klidu místo 12 dobjednat 24 nebo 36 (i místo sokolů ) protože US Army už se blíži 400 odebraným kusům a program bude končit. Za rok jsme je tu mohli mít.
Cena cca 4 mld CZK včetně DPH, zbraně je možno dokupovat postupně, sokoly taky žádné nemají. Servis bude stát +/- co konkurence, tam se moc neušetří.
Už jsem tu před časem dával odkaz na nákup AW 109 Filipínama. Také se to dalo pořídit za necelé 4 mld CZK a za rok tu mohly být...
Prostě buď se chce nebo se nechce.Skrýt celý příspěvekAW109, H135, OH-59, MH-6 - moc malé, AW169, 159(Super Lynx), 149 - moc drahé, NH90, Surion, Cougar - moc velké Dhruv - Indický, ten nehrozí Co zůstává: AW149m, AS565 Panther, ...Zobrazit celý příspěvek
AW109, H135, OH-59, MH-6 - moc malé,
AW169, 159(Super Lynx), 149 - moc drahé,
NH90, Surion, Cougar - moc velké
Dhruv - Indický, ten nehrozí
Co zůstává: AW149m, AS565 Panther, H145m
Co je nesmyslné (žel bohu má velké politické tlaky): UH-60, UH-1Skrýt celý příspěvekTF_HU: Dobře, ale zas tak moc jich nebude. Dvoumotorový stroj, který může odpalovat řízené střely, je vybaven stabilizovanou optikou, uveze 10 lidí, má naviják a vyrábí ho ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: Dobře, ale zas tak moc jich nebude. Dvoumotorový stroj, který může odpalovat řízené střely, je vybaven stabilizovanou optikou, uveze 10 lidí, má naviják a vyrábí ho spojenci. Co nám v možnostech zůstane?Skrýt celý příspěvek
Tf hu: Usuzuju z informací které k nam pronikají. Požadavek výzbroje je pochopitelný, tim ale eliminujeme z výběru 2/3 potencionálních stroju. To je jedno, pořád zůstanou ty ...Zobrazit celý příspěvek
Tf hu: Usuzuju z informací které k nam pronikají. Požadavek výzbroje je pochopitelný, tim ale eliminujeme z výběru 2/3 potencionálních stroju. To je jedno, pořád zůstanou ty nejzajímavější kusy. Jenže když do toho přidáme pozadavek na převoz 6ti čelného družstva, coz znamená misto pro 10 osob (vystroj ) už začínáme vyřazovat i stroje typu KW. K tomu tam určitě bude požadavek na navyjak pro případ zivelnych pohrom a podobně což už se u luh moc nenachází a musi se hledat u větších strojů . Do toho se podívejme jaké stroje jsme oficiálně dostali nabídnuté: surion, uh-1,aw139 to uz nejsou lehké vrtulniky. Ještě tak možná ta AW ta se preci jen podoba budoucimu luh americke armady.Skrýt celý příspěvek
Omlouvam se...odskocilo mi to na mobilu. Cervus...myslim si, ze vojaci jsou v tom konzistentni...LUH s moznosti vyzbroje. To je vse. Z ceho konkretne usuzujete, ze zase chceme ...Zobrazit celý příspěvek
Omlouvam se...odskocilo mi to na mobilu.
Cervus...myslim si, ze vojaci jsou v tom konzistentni...LUH s moznosti vyzbroje. To je vse. Z ceho konkretne usuzujete, ze zase chceme neco extra?Skrýt celý příspěvekTF_HU: Tak podle mě je v současné době cesta LUHu asi ta nejlepší. Co se týče pokočilých zbraňových a optických systémů tak to bude proti 24 posun vpřed. Do budoucna takové stroje ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU: Tak podle mě je v současné době cesta LUHu asi ta nejlepší. Co se týče pokočilých zbraňových a optických systémů tak to bude proti 24 posun vpřed. Do budoucna takové stroje poskytnou posádkám lepší výchozí pozici pokud by nastala jiná situace pořídily se plnohodnotné bitevníky. Současně s tím může probíhat výcvik spolupráce mezi skauty a Alcami/Gripeny.
Největší problém popravdě vidím co vše se od těch strojů čeká. Příjde mi to, že je jako při výběrovkách v minulosti tak moc specifických podmínek, že je bude moci splnit malokterý stroj. Pořizovat stroje velikosti UH, surion nebo AW139 je pro průzkumné úkoly hloupost. Ty už jsou moc velké, těžké tudíž i hlasité. Spoustě armád stačí pro stejné úkoly AW109, jen u nás chceme zase něco extra. Jako když se vybíral OT a bylo nutností aby to byla osmikola. Pak z toho dostaneme takový neohrabaný kočkopes jako je pandur.Skrýt celý příspěvekKazd... pokud se nepletu, armáda by si přála kontrakt dosti podobný tomu s JAS39, tedy kompletní smlouva i se servisem. Nebudu spekulovat proč. Nikdo se tu nebaví a ani ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd...
pokud se nepletu, armáda by si přála kontrakt dosti podobný tomu s JAS39, tedy kompletní smlouva i se servisem. Nebudu spekulovat proč.
Nikdo se tu nebaví a ani nebavil o kopletním přezbrojování. Kam má paměť šahá...vždy se mělo jednat o doplnění flotily vrtulníků. Letectvu malý stroj citelně chyběl. Kompletní přezbrojení nemůže nikdo myslet vážně, tedy ne ve smyslu okamžitého...na to nemáme rozpočet a ani politickou vůli :-)
Tak hlavně, pokud se nepletu...pořízení vrtulníku ještě nebylo zahájeno, stále jsme v jakési přípravné fázi.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...